عباس شادروان ياد زنده فراق در
ايمان و عشق نقش پهلوان ;بلوكيفر
به اميدوارانه نگاهي "شدم زن كه روزي"
زنان مسائل
شهرداري معماري و شهرسازي معاون
معماري اعتلاي راه در كه طراحاني از :تهران
ميشود قدرداني ميكوشند ،
شد تخريب آستارا تاريخي سينماي
عباس شادروان ياد زنده فراق در
ايمان و عشق نقش پهلوان ;بلوكيفر
مرده و زنده كه پهلوان ،"است عشق را پهلوان" كه راستي
نقاشي) ومذهبي ملي هنر ميدان پهلوان هم آن ندارد ،
جماعت دل چشمه از جوشيده زلال و ناب هنر ،(قهوهخانه
بلند شانههاي بر ومايهاش پايه آغاز همان از كه مردم ،
تا و شد ماندگار و ايستاد آنها معرفت و اعتقاد و ايمان
حق به قهوهخانه صاحبدل نقاشان.رفت پيش جاودانگي مرز
و ديني مباني يعني آن اصلي ريشه و خاستگاه به را هنر اين
.زدند جاودانه پيوندي مردم ملي
متن از برآمده بود يلي بلوكيفر عباس استاد ميدان اين در
شكسته دل از كه ديار ، اين كشيده ستم و محروم مردمان
شصتسال قريب عمري و برخاست مردم ومظلوم ساده تودههاي
نقشآفرين غيرتمندانه وميهني ، مذهبي و ملي شرف و عزت با
سرزمين وبيآلايش پاك انسانهاي شيدايي و پرشور پردههاي
ياوري ، حق مردانگي ، خداشناسي ، بلوكيفر آقا عباس.شد خود
عليابن مولايش مكتب در را وعاطفه ومهر دوستي مردم
را بودن ايراني وافتخار وطنپرستي و آموخت (ع)ابيطالب
او.گرفت فرا"شاهنامه" فردوسي حكيم ومعرفت حكمت كتاب از
خانه قهوه ونقاشي نگار شمايل نقاشان انگشتشمار تبار از
محمد استاد تا گرفته عاشق دل آقاسي قوللر استاد از.بود
كه... و همداني حسين و اسماعيلزاده حسن استاد و مدبر
سرزمين مردم عشق و دين گرو در دل عمر همه به همگيشان
واعتقاد ايمان راستگوي و صادق راوي همواره و داشتند خود
.بودند خود كشور مردم مليت و
عاميانه هنر اين وادي در بود فرزانهاي بلوكيفر استاد
و ايران عرفاني و كلاسيك ادبيات بر خوب احاطه با كه
شاهنامه سرودههاي و اشعار بر آگاه ، باطني و روشن بينشي
با هرازگاه داشتو تحسين قابل تسلط آن صحيح خواندن و
سرمستي و رنج نماد كه زنگدارش گاه و دلنشين و گرم صداي
از كه چندانميپرداخت شاهنامه نقل به بود ، هنرمند
نيز عاشورا وقايع و (ع)سيدالشهدا حماسه و تعزيه خواندن
بود خرد و انديشه صاحب اومردي.ميرفت حال و شور به سخت
.داشت بهره وملي ديني مفاهيم عمق واز
و مباني از استاد تحسين سزاوار حق به شناخت و دانش
او از قهوهخانه ، نقاشي بويژه ايران هنر والاي ارزشهاي
محافل در بيگاه و وگاه بود ساخته خبره وهنرشناسي منتقد
هنر ، تاريخ به ژرف تسلط و منطق با هنري وانجمنهاي
ادعا اين گواه باشد سنتي و ملي هنرهاي مدافع ميتوانست
از يقين به كه است "قهوهخانه نقاشي" كتاب نشر و نگارش
مايه بلوكيفر استاد مستند وخاطرات دانستهها گنجينه
احوال شرح و وزندگي تاريخ راوي استاد سالي از بيشگرفت
قهوهخانه نقاشي رفته ياد از استادان و هنرمندان آثار و
شيوايي با سيف هادي كتاب نويسنده پشتكار و تلاش با تا شد
كه باارزشي كتاب.برسد انجام به بينظير كارنامه اين قلم
مردمي هنر اين وهنرمندان هنر كامل و مستند شناسنامه تنها
كتاب ، اين تدوين در بلوكيفر اساسي بسيار نقش وگرانبهاست ،
است ترديدناپذير (سيف هادي) آن نويسنده نوشته به
مهلك بيماري از تن ميتوانست استاد اگر نيست وترديدي
ميتوانست هنرآفرينش و پرتوان دستان بيشك كند رها سرطان
.بنشاند وكوچك بزرگ بومهاي بر عشق نقش ديگر سالياني
...اما نميميرند ، پهلوانان چند هر
سرانجام و نداد امان را ما "رستم" اجل دست كه درد و دريغ
هنر عرصه نامي پهلوان خسته شانههاي ماه مهر پنجم روز در
.شد خاك سرد سينه تسليم ايران مردمي
.باشد مردمي هنرمند يك شان در كه زيست چنان آن استاد
نقشهاي راوي و عاشورا حماسه نقشگير اين بزرگ روح خداوند
.كند محشور (ع)سيدالشهدا با را شاهنامه
استاد بستگان با نگارنده تماس طي ميشود يادآور پايان در
بر جاري سال خرداد اواسط از استاد كه شد روشن بلوكيفر
(ره)امامخميني بيمارستانهاي در گوارش دستگاه بيماري اثر
را زندگي واپسين وماههاي بودند بستري اميراعلم و خاتم ،
هيچ متاسفانه.گذراندهاند شخصي منزل در بيماري بستر در
نگرديد منعكس گروهي رسانههاي در موضوع اين از خبري گونه
به مردمي هنرمند اين وياران وشاگردان دوستداران تا
.بروند ديدارشان
بازارچه زير ايشان مسكوني منزل ازمحل استاد پاك پيكر
كه بازار و كوچه قدرشناس و مهربان مردم همان دوش بر معير
براي و كرد زندگي آنها شادي و غم با ايام همه به استاد
.گرديد تشييع ابدي ، جايگاه سوي به آفريد ، هنر آنها
محمودافتخاري سيد
ايران ملي هنرهاي موزه مدير
به اميدوارانه نگاهي "شدم زن كه روزي"
زنان مسائل
را فيلم اين ساخت از هدف "شدم زن كه روزي" فيلم كارگردان
.كرد عنوان ايران در زنان جايگاه برايارتقاي تلاش
بهعنوان ،"شدم زن كه روزي" فيلم با مشكيني مرضيه
از جهاني جايزه سه شد موفق خود ، تجربهفيلمسازي نخستين
.كند دريافت را ونيز جشنوارهفيلم دوره هفتمين و پنجاه
تايلندي ، فيلم يك با مشترك طور به همچنين فيلم اين
را تورنتو فيلم بينالمللي جشنواره وپنجمين بيست جايزه
.كرد دريافت
"شدم زن كه روزي" فيلم:ميگويد فيلم اين درباره مشكيني
كرده نگاه درايران زنان مشكلات و مسائل به اميدوارانه
.است
"آهو" ،"حوا" نامهاي به (بخش)اپيزود سه شامل فيلم اين
فيلم اول نقش بازيگران نام از اسامي اين كه است "حورا"و
درباره "حوا" دقيقهاي اپيزود 25 داستانشدهاست گرفته
.است سالگي درآستانهنه دختربچه يك تجربههاي
آخرين از مانده باقي ساعت يك داستان واقع در فيلم اين
دوستان با او برخورد و است "حوا" هشتسالگي دوران لحظات
در فيلمساز اين اعتقاد به.است كشيده تصوير به را سنش هم
و دست برايدختران غلط باورهاي سنتي ، جوامع از برخي
ساخت همچون وهنري فرهنگي كار يك انجام و هستند پاگير
تغيير را باورها ازاين گوشهاي بتواند كه فيلمدرصورتي
.بود خواهد راهگشا دهد ،
شهرداري معماري و شهرسازي معاون
معماري اعتلاي راه در كه طراحاني از :تهران
ميشود قدرداني ميكوشند ،
سياست اجراي در تهران شهرداري معماري و شهرسازي معاونت
انتخاب ، به تهران ، معماري كيفيت ارتقاي و هويتبخشي
طريق از بنا ساخت و طراحي بهترينهاي ترويج و معرفي
.ميكند اقدام "تهران معماري كتاب" انتشار
شهرداري معماري و شهرسازي معاون هاشمي ، سيدرضا مهندس
اهميت مورد در ما خبرنگار با گفتوگويي در تهران
:گفت "تهران معماري" مسابقه در معماري هنر جنبههاي
شرايط و است مشهود فراخوان اطلاعيههاي در كه همانگونه"
بالاي كيفيت است ، شده درج آن در داوطلبان آثار پذيرش
اجراي و ، ساخت معماري و شهرسازي ضوابط رعايت و معماري
محيط با هماهنگي ايران ، ساختماني ملي مقررات رعايت و خوب
در اجرا شيوه و نوآوري شهري ، منظر غناي و تداوم به كمك و
در ساختوساز ابعاد تغيير و نياز مورد سرعت به پاسخ
توجه مورد مسابقه اين در كه است نكاتي جمله از تهران
كليه به معماري طرح يك چنانچه است بديهي.ميگيرد قرار
در گفت ميتوان باشد ، داده پاسخ ممكن حد تا فوق موارد
".است يافته تحقق معماري هنر اندازه همان به واقع
اظهار مسابقه اين داوران هيات تركيب مورد در هاشمي مهندس
ادامه و نيافته خاتمه هنوز مورد اين در بررسي كه داشت
.دارد
و پژوهشي و مطالعاتي مراكز با همكاري زمينه در وي
برگزاري موضوع":گفت مسابقه اين برگزاري براي دانشگاهي
و پژوهشي مراكز به تهران معماري كتاب تهيه و مسابقه
پيشنهادهاي و نظريات منتظر و است شده اعلام دانشگاهي
يا و اظهارنظر همكاري ، هرگونه از و هستيم صاحبنظران
".ميكنيم استقبال انتقاد
مسابقه اين":گفت تهران شهرداري معماري و شهرسازي معاون
سال دو يا ساله همه خدا ياري به و ميشود شروع امسال از
عرضه قابل كارهاي مدت اين در كه اين به بسته بار يك
"..شد خواهد برگزار باشد ، شده احداث و طراحي جديدي
شد تخريب آستارا تاريخي سينماي
آستارا سينماي سوخته بناي تخريب كشمكش سال چند از پس
توسط ميشد محسوب شهر اين تاريخي هويت از كهجزيي
.شد آغاز شهرداري
تاسيسات و بود شده ساخته پيش سال حدود 60 ساختمان اين
.رفت بين از سوزي آتش اثر بر سال1377 در آن نمايشي
ساختمان اين تخريب با كه كردهاست اعلام آستارا شهرداري
.ساخت خواهد مكانتجارتي آن جاي به
شهر اصلي ميدان در كه بنا اين تخريب به اعتراض در پيشتر
خواستار شهر سفيدان ريش و فرهنگيان از دارد 700نفر قرار
.شدهبودند تصميم ازاين شهرداري انصراف
نشست در:ميگويد آستارا شهر اسلامي شوراي سخنگوي هاشمي
بودن تاريخي افراد اكثر آستارا ، شورابا 52نفرازمعتمدان
.كردند رد را بنا اين
رسمي ارائهمدارك با نيز سينما اين مدير حال اين در
اين ساله نامه 99 اجاره مدعي اداراتذيربط و بهدادگستري
.است شده وي به شهرداري ازسوي ملك
حادثهآتش از پيش سينماهمچنين اين ساختمان وي ، گفته به
صادرات بانك رهن به بانكي دريافتتسهيلات سوزيبراي
.است درآمده ايران
به اشاره با آستارا اسلامي ارشاد و فرهنگ اداره رييس
خواسته به اعتنايي مكانازبي فرهنگياين كاربري
.كرد انتقاد آن تخريب از خودداري در فرهنگدوستان
|