فني آموزشهاي گسترش تنگناهاي و زمينهها
دختران حرفهاي و
!دانشآموزان چرت ساعت اول ، زنگ
بيستودومين مهاجراني دكتر پيام با
هند در فارسي زبان استادان گردهمايي
يافت گشايش
در پرورش و آموزش بودجه دفتر كل مدير
و آموزش درآمد :همشهري خبرنگار با گفتگو
در كارخانجات و شركتها عوارض از پرورش
رسيد تومان ميليارد به 52 جاري سال
و ايران تاريخي روابط بينالمللي همايش
يافت پايان قزاقستان
فني آموزشهاي گسترش تنگناهاي و زمينهها
دختران حرفهاي و
;اشاره
كشورهاي آموزشي نظامهاي اساسي اهداف از يكي امروزه
به نياز مورد انساني نيروي تربيت و تعليم جهان مختلف
و فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، نيازهاي ساختن برطرف منظور
به انساني منابع.است آنها در توسعه برنامههاي به نيل
در زيربنايي و حياتي فعاليت هرگونه اصلي ركن عنوان
و برنامهريزان توجهات مركز در صنعت و اقتصاد
دامنه پيش از بيش افزايش.قراردارد ملي كلان سياستگذاران
در بشر حيرتانگيز پيشرفتهاي و سو يك از انسان نيازهاي
خدمات و صنعت زمينه در بويژه اقتصادي ، گوناگون عرصههاي
از عظيمي مجموعه آمدن وجود به موجب ديگر سوي از
شده مختلف سازمانهاي و موسسات توليدي ، مراكز و كارخانجات
نيازهاي از بخشي تامين راستاي در آنها از كدام هر كه است
سرعت نيز و مشاغل گستردگي.دارند فعاليت بشري متنوع
سير روز هر كه فنآوري و دانش تحولات شگفتآور
كه است زياد اندازهاي به ميكند پيدا نيز شتابندهتري
در يافته انسجام و هدفمند دقيق ، برنامهريزيهاي با جز
و جامعه اقتصادي مختلف بخشهاي افراد آموزش جهت
واداره كنترل تحت را آن نميتوان مربوطه زيرساختهاي
.درآورد
شرط كه است همگاني باور يك ديگر اين امروز دنياي در
آموزشي اهداف يافتن تحقق گرو در جامعه هر پيشرفت و توسعه
غير جوامع پيشرفت و توسعه ديگر روايت بهاست جامعه آن
زندگي آنها در كه انسانهايي توسعهيافتگي طريق از
انساني منابع توسعه و رشد و نيست امكانپذير ميكنند
.است خورده هدفدار و نظامگرا آموزش با مستحكمي پيوند
از رهگذر اين در حرفهاي و فني آموزشهاي ترديد بدون
آن نهايي هدف كه بود خواهد برخوردار خاصي اهميت و جايگاه
نياز مورد كارآمد و ماهر انساني نيروهاي تربيت و تعليم
و مختلف سطوح در كشور خدماتي و توليدي بخشهاي و صنايع
جامعه مختلف آحاد مستمر و مولد اشتغال زمينه نمودن فراهم
ملاحظه بنابراين.ميباشد جوانان و نوجوانان بويژه
و سازمانها موفقيت و كشورها توسعه براي كه ميگردد
اختيار در جز راهي آنها صنعتي و اقتصادي فعال موسسات
كه فنورزاني و متخصصين و ديده آموزش انساني نيروي داشتن
مشاغل در خويش وظايف انجام عهده از درستي به بتوانند
خود توسعه و نوآوري تحول ، بهبود ، توانايي و برآمده محوله
وجود باشند داشته جهاني تغيير پر وضعيت با رقابت براي را
امور در بلكه اداري بخشهاي در تنها نه زنان.ندارد
در و بوده سهيم و شريك مردان با خدماتي و توليدي
خويش كشور آينده و اقتصادي سازندگي و اجتماعي فعاليتهاي
مصالح به را خود وافر علاقه خستگيناپذير كوشش و كار با
اين كاملا بنابراين.دادهاند نشان كشور سرنوشت و
در موجود ظرفيتهاي از مناسبي سهم كه دارند را استحقاق
و كند پيدا اختصاص آنان به حرفهاي و فني آموزش مراكز
در آنان موثر حضور راه برسر موجود موانع بررسي ضمن
و تنگناها ساختن برطرف مورد در توليد ، و كار عرصههاي
از بويژه آنان مناسب بهرهگيري عدم سبب كه خاصي معضلات
مناسبي راهكارهاي بايستي ميگردد حرفهاي و فني آموزشهاي
.شود اتخاذ
اشتغال در زنان جايگاه و نقش بررسي
كار بازار در نسبي تعادل برقراري و كامل اشتغال موضوع
نظر مورد همواره ملي كلان سياستهاي از يكي مثابه به
نيروي از بهينه استفاده و قراردارد اقتصادي برنامهريزان
از جامعه اجتماعي و اقتصادي ساختار اصلاح براي انساني
سرچشمه آنجا از مساله اين است ، برخوردار فراواني اهميت
تشكيل جوانان را كشور فعال جمعيت اعظم قسمت كه ميگيرد
با جامعهاي براي شغلي فرصتهاي توسعه و ايجاد و ميدهند
گروه.ميكند پيدا خاصي اولويت و حساسيت سني تركيب اين
هرگونه بودن دارا بدون ساله هر كه جواناني از كثيري
كشور كار بازار وارد جامعه موردنياز تخصص و مهارت
ميپيوندند قبلي كار جوياي نيروهاي جمع به و ميشوند
و حرفهاي و فني آموزشهاي به بيشتر چه هر توجه ضرورت
در.ميدهد قرار تاكيد مورد آنان براي را مهارتآموزي
كه فنون و دانش به دسترسي ناهمگونيهاي مهمترين ميان اين
آن شاهد نيز ما كشور در و است مشهود جهان جاي همه در
امكانات از بهرهگيري زمينه در مرد و زن نابرابري هستيم
.است حرفهاي و فني آموزشهاي بهويژه تربيت و تعليم
است گسترده كاملا آنان فني آموزشهاي كه مردان برخلاف
كامل محدوديت با تقريبا فني رشتههاي در دختران و زنان
رشتهها قبيل اين به آنان ورود براي راه و هستند مواجه
دوران در فني آموزشهاي از زن شاغل نيروهاي است بسته
و تجربيات كسب براساس صرفا و ميبرند بهره كمتر تحصيل
اگر.ميكنند مهارتآموزي ازاستخدام قبل مقطعي آموزشهاي
صرفا ميشوند حرفهاي مدارس وارد تحصيل براي دختران
برنامهريزان سنتي شناخت براساس كه را حرفههايي
ميگيرند فرا شده تعريف "زنانه" حرفهاي و فني آموزشهاي
عموما و نميشود گرفته جدي چندان نيز آنان آموزش و
بودن محروم.نميشود ايجاد آنان در كار به شروع آمادگي
نقش از جامعه شناخت عدم و حرفهاي و فني كافي آموزش از
حضور براي را زنان انتخاب دامنه ملي اقتصاد در زنان موثر
نقش تشديد سبب و ميكند محدود توليد و كار عرصههاي در
.ميشود آنان خانهداري
ضرورت يك عنوان به حرفهاي و فني آموزشهاي برنامهريزان
و سليقهها با برخورد در مستمر بطور بايستي انكارناپذير
آموزشها اين متن در را زنان جايگاه و نقش متفاوت عقايد
براي را آنها جامعه نياز به توجه با و كرده بازشناسي
از كنند احراز بايد كه خدماتي و توليدي گوناگون مشاغل
تقريبا امروزه.كنند آماده لزوم مورد آموزشهاي طريق
ميدهند تشكيل دختران را كشور تعليم تحت جمعيت از نيمي
خواهند خود جامعه آينده در را كنندهاي تعيين نقش كه
به مختلف فنون و حرفهها دارد ، ضرورت بنابراين.داشت
شناسايي روشهاي آن كنار در و شده داده آموزش آنان
تفكر پرورش و رشد نحوه و وجودي تواناييهاي و ارزشها
و اجتماعي و فرهنگي مسائل شمردن محترم و درك منطقي ،
.شود داده ياد آنان به اخلاقي
و فني آموزشهاي كسب در دختران توانمندي افزايش با
مشاركت و مييابد ارتقاء جامعه در زنان منزلت حرفهاي
موثرتر جامعه و خانواده تصميمگيريهاي در را آنان
ملي ، ناخالص سرانه توليد بهبود اقتصادي ، رفاه.ميسازد
از بخشي غيره و انبوه غير و خانگي توليد آزاد ، اشتغال
آموزشهاي طريق از كه است جامعه در زنان فعال حضور ثمرات
.ميگردد محقق اثربخش حرفهاي و فني
و فرهنگي نادرست عوامل از متاثر بينشهاي متاسفانه
پسران با مقايسه در دختران حق ضايعشدن به منجر اجتماعي
نقش عليرغم و گرديده حرفهاي و فني آموزشهاي كسب براي
به پايدار توسعه به رسيدن براي مذكور آموزشهاي راهبردي
نهادهاي توسط آمد روز و علمي صحيح برنامهريزي عدم دليل
هدايت زمينه جامعه ، و خانوادهها شناخت عدم ذيربط ،
حرفهاي و فني آموزشهاي سمت به مستعد دختر دانشآموزان
فراهم كمتر كاربردي غير و نظري آموزشهاي با مقايسه در
جوامع در سنتي -شغلي الگوهاي وجود لحاظ به و شده
هدايت آموزش در وسويي سمت به دختران اصولا فوقالذكر
.شد خواهند برخوردار عاديتري و عام موقعيت از كه ميشوند
نگرشهاي و عادات مشاهدات ، برخي از ناشي مساله اين ريشه
و فني آموزشهاي كه ميشود آن از مانع و است واقعي غير
و كافي توسعه و نوآوري تحول ، به دختران براي حرفهاي
.آيد نايل شايسته
حرفهاي و فني آموزشهاي توسعه راهبردهاي
دختران براي
دستاندركاران ، بزرگ رسالتهاي از يكي كه آنجايي از
است برنامههايي تهيه مختلف جوامع برنامهريزان و مديران
در را انساني نيروهاي جانبه همه توانمنديهاي كه
در موجود منابع و امكانات از بيشتر چه هر بهرهيابي
نمايد فراهم رستگاري و سعادت سوي به جامعه حركت با تناسب
و تعليم مستحكم بناي پايهگذاري مستلزم آن به حصول كه
و زن از اعم انسان نيازهاي همه آن دامنه كه است تربيتي
تربيت و تعليم به فطرت بر منطبق و دربرگرفته را مرد
و اجتماعي اقتصادي ، سياستگذاريهاي راستاي در متخصص افراد
به دستيابي امكان صورت اين در كه ورزد اهتمام فرهنگي
و مختلف توليدات كيفي و كمي سطح ارتقاء زمينههاي
و سرزمين آمايش و امكانات و منابع از بهينه استفاده
پسران و دختران شامل جمعيت رشد با تناسب در اشتغال ايجاد
اصولي و صحيح راهبردهاي اتخاذ رو اين از.ميشود فراهم
كه فرهنگي و اجتماعي نيز و صنعتي و اقتصادي توسعه براي
كه زنان براي شغلي فرصتهاي ايجاد براي مناسبي سهم آن در
ضرورت ميشود ديده تدارك وحرفهاي فني آموزشهاي طريق از
قرار ما فراروي جديد قرن آستانه در كه است انكارناپذيري
راهكارهاي كه ميرسد نظر به رهگذر اين در است گرفته
به توجه كه باشند داشته وجود نيز شدهاي شناخته تقريبا
تنگناهاي ساختن برطرف و مشكلات حل راهگشاي ميتواند آنان
از نيمي كه دختران حرفهاي و فني آموزشهاي توسعه
.گردد واقع بود خواهند نيز كشور فرداي جامعه آيندهسازان
و اقتصادي مختلف بخشهاي بين لازم هماهنگيهاي ايجاد
نظام يك ايجاد و طراحي و كار بازار مستقيم ارتباط
مورد انساني نيروي دقيق برآورد زمينه در دقيق اطلاعاتي
در كشور كار بازار در دختران سهم تعيين و كشور نياز
آموزشهاي گسترش در اقدام اولين توسعه آينده برنامههاي
مبناي بر فعاليتها اين چنانچه كه است آنان حرفهاي و فني
به را كشور وسيع نياز ترديد بدون گيرد صورت خود صحيح
نشان حرفهاي و فني بخش در زن ديده آموزش انساني نيروهاي
.داد خواهد
برنامهريزي خصوص در ميتوان آماري دادههاي براساس
گامهاي كامل اطمينان با دختران حرفهاي و فني آموزشهاي
عمل به نيازسنجي ضمن ارتباط اين در.برداشت را موثري
با كه حرفهاي و فني جديد رشتههاي ايجاد امكان آمده
و باشد داشته بهتري تناسب دختران جسمي و روحي ساختار
دور نظر از نبايد را نشده پرداخته آن به چندان تاكنون
حرفهاي و فني مراكز آموزشي ظرفيت از كامل استفاده.داشت
منابع تخصيص و دسترس در امكانات گرفتن خدمت به و موجود
حرفهاي و فني آموزشهاي توسعه براي اعتباري و مالي جديد
بستر هموارسازي منظور به.است اوليه الزامات از دختران
بخشهاي در دختران اشتغال امكان توسعه ، براي لازم فرهنگي
هنجارهاي زدن برهم بدون آنان وجود كه خدماتي و توليدي
بهبود در موثري اقدامات منشا ميتواند اعتقادي و اجتماعي
و خانوادهها اقتصاد آن تبع به و جامعه اقتصادي وضعيت
خط اتخاذ و تدابير انجام گيرد قرار آن بنيان تحكيم
برنامهريزان كليه والاي همت كه ضروريست مناسبي مشيهاي
نياز مورد ابزارهاي هدايت و كاربري و جامعه فرهنگي مسائل
.ميكند طلب جهت اين در را همگاني رسانههاي بويژه
محمدزاده غلامرضا
پرورش و آموزش وزارت حرفهاي و فني آموزشهاي كارشناس
!دانشآموزان چرت ساعت اول ، زنگ
همانند نيز نوجوانان متوسط بهطور معتقدند دانشمندان
در.دارند نياز شب در خواب دقيقه و 15 ساعت به 9 كودكان
و است شب در ساعت فقط 7 آنها خواب متوسط ميزان كه صورتي
را كمبود اين نيز هفته آخر دربعدازظهرهاي خوابيدن حتي
.نميكند جبران
خواب به كه هورموني) ملاتونين سطوح در مطالعاتي همچنين ،
به ديرتر عموما نوجوانان كه ميدهد نشان (ميشود مربوط
همين به.ميشوند بيدار خواب از هم ديرتر و ميروند خواب
.مينامند "چرت ساعت" را كلاس اول ساعت معلمان ، اكثر خاطر
دانشگاه از رفتارشناس و روانكاو پروفسور كارسكادون ، مري
كه ميروند مدرسه به زماني بچهها":ميگويد براون پزشكي
در موضوع اين "است شبانه استراحت حال در آنها مغز هنوز
تحقيقي طي شد ، بررسي بريدلي بيمارستان تحقيقات آزمايشگاه
در روانشناس پروفسور ولدسون ، امي و كارسكادون توسط كه
انجام نوجوانان خواب الگوهاي درباره كراس هولي دانشكده
تحقيق اين براساسداشت ارتباط آنها نمرات با نتايج شد ،
مردود ويا دارند پايينتري نمرات كه دانشآموزاني
كه خود همكلاسيهاي با مقايسه در كمتري خواب ميشوند ،
.دارند ميآورند ، B وAنمرات
دبيرستاني دانشآموز هزار سه روي بر كه تحقيق اين در
نمرات كاهش با كمبودخواب و زدن چرت رابطه گرفت ، انجام
آمده بهدست نتايج.داشت معناداري و مستقيم ارتباط
آنها ، نمرات و شب در دانشآموزان خواب متوسط ميزان درباره
:است بوده زير بهشرح
سيستم در)BوAغالبا نمرات -خواب دقيقه و 21 ساعت 7*
. (بالا به از 15 ايران نمرهاي
.Cغالبا نمرات -خواب دقيقه و 4 7ساعت*
.پايينتر و D غالبا نمرات -خواب دقيقه و 48 ساعت 6*
حتي كه معتقدند ميكنند تحقيق خواب به راجع كه محققاني
اقدام مدارس ، در درسي ساعات شروع در تاخير دقيقه 15
صحيح عادات بايد دانشآموزان به همچنين و است صحيحي
و بچهها اگر":ميگويد كارسكادون.داد آموزش را خوابيدن
شب در بيشتر خواب دقيقه تا 30 كنند 20 سعي آنها والدين
".داشت خواهيم مهمي پيشرفت باشند ، داشته
بيدار ازخواب آفتاب طلوع از قبل كه بچههايي براي ولدسون
روشنايي توسط خواب ريتم چون:دارد پيشنهادهايي ميشوند ،
در و كرده روشن را چراغ بايد دانشآموزان ميشود ، كنترل
جنبوجوشي بايد سپس ، .بپوشند را خود لباسهاي روشنايي
فعاليتشان ساعات تا كنند پيادهروي مثلا ;باشند داشته
.بكشند جلو به را
نيا مقدم زهره:ترجمه / دايجست ريدرز:منبع
بيستودومين مهاجراني دكتر پيام با
هند در فارسي زبان استادان گردهمايي
يافت گشايش
و زبان استادان گردهمايي دومين و بيست :فرهنگي علمي گروه
و فرهنگ وزير دوشنبهباپيام روز هند سراسر فارسي ادب
،"خانيكي هادي " دكتر حضور با و ايران اسلامي ارشاد
و فرهنگي معاون و ايران اسلامي جمهوري رئيس مشاور
در " پاتيالا " شهر دانشگاه در عالي آموزش وزارت اجتماعي
.يافت گشايش پنجاب ايالت
عطاءالله دكتر پيام در اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
استادانزبان گردهمايي ودومين بيست ، است آمده مهاجراني
تبادل براي مغتنمي بسيار فرصت هند ، سراسر در فارسي ادب و
گسترش و رشد همكاري ، جهت در دقيقتر انديشه ، برنامهريزي
جهان همه بلكه و هند سراسر در فارسي ادبيات افزون روز
.است
بزرگ ملت دو هنري و ادبي فرهنگي ، خلاقيت و آميختگي در
و رنگ عميقا كه يگانهاي اثر چنين خلق و هند و ايران
عينيترين و زيباترين دارد ، را كشور دو اين مردم بوي
.است هند و ايران بين هنري و فرهنگي عميق پيوند مثال
اين به خود پيام از ديگر بخشي در مهاجراني دكتر
و ايران ادبي - فرهنگي مشترك است ، ميراث آورده گردهمايي
،" دهلوي بيدل عبدالقادر" همچون ديگري ارزنده گوهرهاي هند
را "رابيندراناتتاگور " و " لاهوري اقبال محمد علامه"
برومند فرزندان بيشك نيز امروز و كرد عرضه جهانيان به
وظيفه دليل همين به.ميپروراند خويش دامان در را ديگري
و توسعه رشد ، جهت مناسبتري زمينه ساختن فراهم براي ما
و بيشتر بهروز روز كشور دو ادبي و فرهنگي مشتركات گسترش
.ميگردد پيچيدهتر
طي نيز فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر همچنين
فرهنگي عناصر مهم نقش بر تاكيد ضمن همايش اين به پيامي
:است آورده ملتها ، ميان پيوند برقراري در زبان و دين
را علمي همكاريهاي و زبان تقويت عرصه ايران دولت
و فرهنگها ميان گفتگوي ضرورت از مهمي بخش بهعنوان
.است داده قرار توجه مورد تمدنها
در پرورش و آموزش بودجه دفتر كل مدير
و آموزش درآمد :همشهري خبرنگار با گفتگو
در كارخانجات و شركتها عوارض از پرورش
رسيد تومان ميليارد به 52 جاري سال
ريالي ميليارد بدهي 70 پرداخت از همچنان "خودرو ايران" *
ميرود طفره پرورش و آموزش به خود
محل از پرورش و آموزش وزارت درآمد :فرهنگي علمي گروه
حقوقي شركتهاي و كارخانجات درصد دو عوارض
ميليارد به 52 تاكنون جاري سال ماه فروردين از
.ميرسد تومان
و آموزش وزارت تشكيلات و بودجه دفتر مديركل عسگري ، مرتضي
اعلام ضمن همشهري ، خبرنگار با اختصاصي گفتگويي در پرورش
پرورش و آموزش شوراهاي قانون براساس:افزود مطلب اين
غيردولتي و دولتي حقوقي شركتهاي و كارخانجات تمامي
عوارض نام به را مصرفكننده عوارض درصد دو تا موظفند
كشور كل خزانهداري حساب به ماهيانه ، طور به آموزشي
و روستايي و محروم مناطق در هزينه جهت تا كنند واريز
در كشور استانهاي برخي در جاري هزينههاي از پارهاي
.گيرد قرار پرورش و آموزش وزارت اختيار
از بخشي جايگزين درآمد اين حاضر حال در:افزود وي
مثل هزينههايي و شده پرورش و آموزش دولتي اعتبارات
محروم ، مناطق در شبانهروزي مدارس دانشآموزان غذاي هزينه
غيرپرسنلي هزينههاي و نيمكت و ميز مدارس ، جزيي تعميرات
.ميشود تامين مزبور عوارض محل از عمدتا
موسسات و شركتها اكثر تاكنون اينكه به اشاره با وي
عوارض پرداخت زمينه در پرورش و آموزش با خوبي همكاري
ماهه مصوب 7 عوارض درصد تاكنون 89:گفت داشتهاند آموزشي
52) آن كلي رقم كه شده پرداخت پرورش و آموزش به گذشته
خوبي رشد از قبل سالهاي با قياس در (تومان ميليارد
.است بوده برخوردار
شركت سوي از مزبور عوارض پرداخت عدم خصوص در عسگري
سال 79 فروردينماه از متاسفانه:گفت "خودرو ايران"
خودداري آموزشي عوارض پرداخت از "خودرو ايران" تاكنون
به شركت اين با پرورش و آموزش مكاتبات و مذاكرات و كرده
.است نرسيده جايي
ريال ميليارد حدود 70 حاضر حال در "خودرو ايران":گفت وي
پرورش و آموزش به اول 79 ماهه بابت 6
قابل رقم شركت اين سهم اينكه به توجه با و است بدهكار
و محروم و روستايي دانشآموزان صرف بايستي كه است توجهي
است ، ساخته مواجه مشكل با را ما شود ، تهران استان از بخشي
تجهيزات تامين و سرما فصل به ورود آستانه در كه بهطوري
مشكلات روستايي و محروم مناطق مدارس براي سوخت و گرمايشي
.است آورده پديد ما براي زيادي
از شركت اين توسط آموزشي درصدي دو عوارض:كرد تاكيد وي
و قانوني توجيه هيچ بدون و بيجهت و شده اخذ مصرفكننده
كه حالي در.دارد قرار خودرو ايران مالي گردش در شرعي
ايران سوي از سريعتر چه هر بايد كه است امانتي رقم اين
.شود واريز دولت حساب به خودرو
و ايران تاريخي روابط بينالمللي همايش
يافت پايان قزاقستان
و ديرينه روابط بينالمللي همايش :فرهنگي علمي گروه
صدور با شنبهشب آلماتي در قزاقستان و ايران تاريخي
.داد پايان خود كار به قطعنامهاي
اسلامي جمهوري سفارت فرهنگي رايزني را روزه يك همايش اين
كردند برگزار آلماتي در قزاقستان فارابي دانشگاه و ايران
چه هر يافتن براي گسترده تلاش بر آن پاياني قطعنامه در و
شده تاكيد قزاقستان و ايران مشترك تاريخ ريشههاي بيشتر
.است
و تاريخ كميسيون چهار تشكيل با شنبه ظهر از بعد نشست
و زبان و بينالمللي روابط و سياست دين ، و فلسفه فرهنگ ،
.يافت ادامه مقالات ارائه و شناسي متون و ادب
|