فيلمبردار " ذات نيك ساعد " با گو و گفت
برداشت با :"اسبها مستي براي زماني" فيلم
ساخت فيلم نميتوان اجتماعي واقعه از سطحي
نيست موفقيت گيشه ، :سينايي
نمايش به وين جشنواره در ايراني فيلم 9
درآمد
فيلمبردار " ذات نيك ساعد " با گو و گفت
برداشت با :"اسبها مستي براي زماني" فيلم
ساخت فيلم نميتوان اجتماعي واقعه از سطحي
كانون در سال 56 در را خود هنري فعاليت "نيكذات ساعد"
كوتاه دوره يك و كرد آغاز نوجوانان و كودكان فكري پرورش
.گذراند انقلاب از قبل جوان سينماي مركز در را فيلمسازي
سال در مشهد جوان سينماي دفتر در فيلمسازي و عكاسي تدريس
و بود انقلاب از بعد در او هنري فعاليتهاي 62آغاز
سينماي به ورودش مقدمه "دختر يعني دت ، " فيلم با همكاري
به "جليلي ابوالفضل" فيلم سه در همچنين ذات نيك.حرفهاي
عنوان به "واقعي داستان يك" در و كارگردان دستيار عنوان
براي زماني" فيلم فيلمبرداري.است داشته حضور فيلمبردار
جوان ، سينماي جشنواره دوره چند داوري ، "اسبها مستي
ديگر از كوتاه فيلم تدوين و كارگرداني فيلمبرداري ،
.دارد خود هنري كارنامه در "ذات نيك" كه است فعاليتهايي
فرشيد
سينماي در كردن پا آن و پا اين همه اين به توجه با *
داريد؟ كوتاه فيلم از مستقلي تعريف چه حرفهاي ، و آماتور
ميتوان هم كوتاه فيلم براي ميكردم فكر زماني من -
در تعريف اين كه ميبينيم اماحالا داشت ، واحدي تعريف
فيلم شاخص كه چيزي.است متفاوت دوره هر زماني ظرفهاي
زمان شامل كه آن فيزيكي تعريف استثناي به -است كوتاه
عدم و آن بيان در صداقت فيلم ، محتواي-ميشود فيلم
سينماي در كه است ، مسايلي نكردن لحاظ خاطر به خودسانسوري
عنوان كوتاه ، سينماي به ما اگر.دارد وجود حرفهاي
فيلمسازان به من اعتقاد به كنيم ، اطلاق را تجربي سينماي
حيطه تجربه ، چونكردهايم جفا مورد ، اين در تجربه با
حتي و دربرميگيرد فيلم در زندگي عنوان به را بزرگتري
به بنا "تجربي" لفظ.است صادق هم بلند فيلم مورد در اين
.ميدهد نشان بيشتر را خامدستي و بودن خام عاميانه عرف
بلند ، فيلم برابر در كوتاه فيلم كه گفت ميتوان آيا *
دارد؟ كل به جزء نسبت
براي است پلهاي كوتاه سينماي تعريفي به بنا امروزه-
كارگردانان انجمن حرفهاي تعاريف در حتي.بلند سينماي
چند ساخت بلند ، فيلم ساخت شروط از يكي هم ، ايران سينماي
اين به معتقد من اما ، محتوايي تعريف در.است كوتاه فيلم
در و دارد را خودش خاص مولفههاي بلند سينماي.نيستم اصل
خودش شاخصههاي هم كوتاه فيلمميگنجد هم مولفهها همان
يك.تازه و بديع نگاهي و مستقل هويت با ميكند ، طلب را
كرد ، فرض بلند فيلم يك از سكانسي نميتوان را كوتاه فيلم
.است مشخص پايان يك و عطف نقطه چند آغاز ، يك داراي چون
در را جهانشمولي و وسيع مفهوم ميتواند البته اينكه ضمن
.كند بيان كوتاه زماني مدت
مشخصههاي از كه است فيلمي كوتاه ، فيلم شما نظر به پس*
ميكند؟ تبعيت كلاسيك سينماي عبارتي به و ارسطويي روايت
حتي.دارد پاياني و آغاز دنيا ، در پديدهاي هر امروزه -
در بماند ، جاودان كه دارد دوست بشر چون كنوني ، جهان در
اعتقاد شدن فاني از پس رستاخيزي به مذهبياش انديشههاي
عنوان هر يا بگذاريم ارسطويي روايت را آن اسم حال.دارد
. ديگري
هم بيساختار ميتواند كوتاه فيلم شما نظر به يعني *
باشد؟
سكانس ، هر يا ميشود تدوين كه كوتاه فيلم هر حال هر به -
شما پرسش اين.است برخوردار ساختار يك از خود ، خودي به
كوتاه و مولف سينماي به نسبت اشتباه ديدگاه نوعي از ناشي
.است ايران در
با كه آمده پيش تفاهمي سوء چنين ما سينماي در امروزه
يك از سطحي برداشت يك داشتن با و دوربين يك برداشتن
آن اسم هم نهايت در و ساخت فيلم ميتوان اجتماعي ، واقعه
پختگي سر از بودن ساده."سادگي" ميگذارند اشتباه به را
.است سادهانگاري عين ساختن فيلم نوع آن و ميآيد دست به
آگاهي و شعور اندازه به است تفاوتي واژه ، دو اين بينابين
.ناآگاهي و
از ما كوتاه سينماي مولف ، كوتاه سينماي به كرديد اشاره *
ميكند؟ پيروي الگوهايي چه
انتخاب هيات از عضوي عنوان به مورد ، اين در كه چيزي -
تقريبا ، فيلم ، ميان 770 در و جوان جشنواره شانزدهمين
نوعي سلطه از ناشي فيلمها اغلب كه است اين ديدم
در ويژه به مساله اين.است تلويزيون برنامهسازي
به توجه با و است مشهود بسيار كوتاه مستند فيلمهاي
هستند ، جوان سينماي دفاتر توليدات فيلمها اكثر اينكه
.است كوتاه فيلم درباره نادرست آموزش روش يك بازگوكننده
داستاني فيلمهاي از خيلي نميكنيد فكر باره اين در *
ميزند؟ تلويزيوني كليپهاي به تنه هم ، ما كوتاه
است تحقيق كوتاه فيلم شاخصه.است طور همين دقيقا چرا ، -
كليپ در كه اين برايندارد وجود كليپ در موضوع اين و
اساس بر موسيقي نه و ميشود ساخته موسيقي اساس بر تصوير
موسيقي كلي مفهوم تابع فيلم محتواي خاطر همين به و تصوير
.است
انتخاب تحقيق براي را موضوعهايي چه بيشتر كوتاه فيلم *
ميكند؟
و هستند جوان ايران در كوتاه فيلم فيلمسازان اكثر چون -
كردهاند ، موضوع تجربه را جواني و نوجواني كودكي ، فقط
اين.ميگذرد سني مقاطع همين در متاسفانه فيلمها اكثر
و ندارند شدن استحاله از صحيحي برداشت اغلب فيلمسازان
منش تغيير دچار سطحي شكلي به هم فيلمشان شخصيتهاي
.ميشوند
دوستان اينكه به برميگردد معضل كلي ريشه ميكنم فكر من
زندگيشان مورد در تفحص و تحقيق به كمتر فيلمساز
گذشته به بازگشت و نوستالژي هم ديگرش دليل و ميپردازند
.دارد ويژهاي جايگاه ايرانيان فرهنگ در كه است خاطراتي و
سطح در را فقر فقر ، موضوع به پرداختن در مثال عنوان به
ماهي تنگ و دوچرخه و كفش يك مثلا نداشتن در و ميبينند
گونهاي به فقر ما امروز جامعه در كه است درصورتي اين و
در مردم اكثر كه صورت بدين.ميكند پيدا تعريف ديگري
پيدا وميوه گوشت يخچالها توي اما دارند ، يخچال منزلشان
.نميشود
كه برميگردد اين به ما جوان فيلمسازان مشكلات از بخش يك
-كوتاه فيلم جايگاه از درستي تعريف كه راهبري و راهنما
يافت كمتر بدهد ، ارائه آنها به -داستاني چه و مستند چه
انديشمندي افراد كه مازندران رشت ، مثل دفاتري ودر شود مي
به كمتر معضل اين دارند ، وجود مربي و سرپرست عنوان به
تامين هنرمند و فيلمساز براي بايد كه خوراكي.ميآيد چشم
اين اگر و است تجربه امكانات و تحقيق مطالعه ، بشود ،
.شد خواهد صدخوشه گندم ، دانه يك بيابد ، ادامه
پيدا بلندراه سينماي به كوتاه فيلم فيلمساز يك چطور *
ميكند؟
به.دارد وجود متفاوتي راههاي مقصد ، به رسيدن براي -
كسب براي تلاش و شدن انديشمند آنها ، بهترين من اعتقاد
هم كمي و شانس كمي همراه به البته و است تجربه
!پارتيبازي
كوتاه سينماي به كاملا كه نداريد دوست شما خود *
كنيد؟ فعاليت زمينه همان در و بازگرديد
دوربين پشت وقتي.برگردم كه نرفتهام ، جايي به من -
زمان مدت به نه دارم ، كار فيلم قطع به نه قرارميگيرم ،
.كوتاه بلنديا فيلم كارگردان نه و آن
چي؟ اقتصادي مساله به *
معاش امرار روش فقط را حرفهاي اگر حرفهاي سينماي در -
دارد ، همراه به اقتصادي شاخصههاي چون حال هر به بدانيم ،
نيز كوتاه فيلم در.نيستيم جدا قاعده ازاين نيز ما
اين آن ، روي به اقتصادي درهاي شدن باز به توجه با امروزه
.داشت دور نظر از نبايد را شاخصه
درهاي بازشدن اين كوتاه ، سينماي در نميكنيد فكر *
است؟ كننده تهيه و كارگردان روي به فقط اقتصادي
سياستگذاريهاي كه دليل اين به.شماست با حق متاسفانه ، -
برآورد براي ،(جوان سينماي صرفا)توليد بخش مديريتي
براي امتيازاتي فقط و نيست حقيقي سطح در هزينهها
برگزاري بخش در حتيميشود گرفته نظر در فيلم كارگردان
را خود جوان ، سينماي انجمن اينكه به باتوجه نيز جشنواره
ميداند ، كوتاه فيلم هدايتي و حمايتي آموزشي ، سيستم متولي
نظر نامههادر آيين در نيز فيلم فني افراد معنوي حقوق
شكلي به آنان پاسخ.است تبعيض نوعي خود اين و نشده گرفته
كه صورتي در است ، خارجي فستيوالهاي با هماهنگي
از نبايد نيز را كار فني بخش پيشرفت جهت ملي مصلحتهاي
.داشت دور نظر
نيست موفقيت گيشه ، :سينايي
خسرو.ميخورد شكست شود نوشته گيشه براي كه صحنهاي هر
پاسخيكه و پرسش جلسه در آتش عروس فيلم كارگردان سينايي
بود شده داده ترتيب ومعماري دانشجويانهنر كانون طرف از
براي كه صحنهاي هر كه جا آن از:افزود مطلب اين بيان با
دل از صحنهها كردم سعي ميخورد ، شكست شود نوشته گيشه
داستان دل از كه صحنهاي هر زيرا ;بيايد بيرون داستان
.ميكند جذب را او و مينشيند بيننده دل بر برآيد
واطرافيان مردم از كه عكسالعملهايي با:كرد اضافه وي
ميخواستم كه تاثيري آن به ميكنم ديدهام ، احساس
.رسيدهام
:گفت اهواز در سينمايي زدن آتش خصوص در آتش عروس كارگردان
جامعه امروز زندگي كه باشد اين بر نبايد ما تلاش همه
تحليلي نگاه يك از را تاريخ بايد بلكه بدهيم ، رانشان
را ضعف نقاط دلسوزي يك با و بشناسيم و كنيم بررسي
همان اگركنيم حفظ خودمان براي را قوت نقاط و بشناسيم
با ما كه ميفهميدند كردند را كار اين كه كساني
اين ميكردند ، تامل كمي و شديم نزديك سوژه به چهدلسوزي
را كار اين دلسوزي مابا زيرا.نميدادند انجام را كار
.دارد وجود آتش عروس فيلم در خاله شخصيت نمونه.كرديم
.كرديم تحقيق مدتها نشديم ، نزديك مساله به ماهمينطور
انسانهاي ما اطراف در هميشه كه ميدانم هم را اين اما
بيمنطقي يك با وما نميكنند زندگي روشنفكر و منطقي
عروس فيلم كارگرداني نحوه مورد در سينايي.هستيم روبهرو
استفاده نيز ديگر هنرهاي از كارگرداني در:كرد تصريح آتش
جذب براي تند ريتم ابتدا كه موسيقي همانند.كردهام
به عشيره فضاي از فيلم اين در كردم سعي دارد ، مخاطب
و كنم استفاده مخاطب جذب براي آن ، تصويري جذابيت همراه
براي را من آن جنوبي موسيقي همراه به عروسي فضاي همچنين
.كرد ياري منظور اين به رسيدن
نمايش به وين جشنواره در ايراني فيلم 9
درآمد
در (ويناله)وين 2000 فيلم بينالمللي جشنواره سيوهشتمين
.شد برگزار اتريش پايتخت
سينماي سالن در كه جشنواره اين گشايش مراسم در
و هنرمند از 700 بيش برپاشد ، وين شهر "اشتادكينو"
برخياز و هنري منتقدان خارجي ، و اتريشي فيلمساز
.كردند شركت اتريش مجلس نمايندگان
تحريم به مراسم اين در وين جشنواره مدير "هورچ هانس"
در آزادي حزب شركت و كرد اشاره اتريش اروپاعليه اتحاديه
توصيف "شوك يك" كشور هنرمنداناين براي را اتريش دولت
.كرد
هميشه بايد و دارد را خود خاص جايگاه جشنواره:گفت وي
پيتر" مراسم اين ادامه دركند مستقلرفتار و خودمختار
مركز وينتنها:گفت اتريش كشور فرهنگي مسئولان از "ماريو
نيز فيلم شهر و مركز عنوان به بلكه نيست تئاتر و موسيقي
.شناختهميشود
و زيبا بسيار فيلمهاي امسال ، جشنواره در:افزود وي
.ميشود گذاشته نمايش به جهان كشورهايمختلف از جالبي
فيلم دو وين ، فيلم جشنواره سيوهشتمين گشايش مراسم در
و آلمان از "مولر ماتياس" كارگرداني به "مه"نامهاي به
آنژه" كارگرداني به "دوشديگران بر باري" فرانسوي فيلم
.درآمد نمايش به "جاكئيب
مراسم در "ديگران دوش بر باري" فرانسوي فيلم كارگردان
مدير توسط كه نامهاي در و نداشت حضور اينجشنواره گشايش
آزادي حزب شركت را خود عدمحضور علت شد ، قرائت جشنواره
اين حاضردر تماشاگران از و كرد اعلام اتريش دولت در
وين 160 فيلم امسال جشنواره در.كرد عذرخواهي جشنواره
جهان مختلف ازكشورهاي مستند و كوتاه سينمايي ، بلند فيلم
.دارند شركت آلمان و ژاپن ايران ، بهويژه
كارگرداني به "دايره" ايراني فيلمهاي جشنواره اين در
رسول كارگرداني به "كتاني كفشهاي با دختري"پناهي ، جعفر
مكرمه ، " يكتاپناه ، حسن بهكارگرداني "جمعه" صدرعاملي ،
ساختههاي از "بهخصوص روز يك زينت" و "رويا و خاطرات
بهكارگرداني "اسبها مستي براي زماني" و مختاري ابراهيم
به ايراني كوتاه مستند فيلم سه همراه به قبادي بهمن
.آمد نمايشدر
.بود برپا وين در سينما سالن جشنوارهدر 4 اين
|