ما :موسيقي خانه مديره هيات رئيس
از و ميخواهند چه ما ، جوانهاي نميدانيم
دارند توقعي چه ما
چه؟ يعني محوري مدرسه
توسعه :فناوري و تحقيقات ، علوم وزير
است جامعه اساسي ضرورت علمي
ميشود برگزار (ع) علي امام كتاب نمايشگاه
آموزشي مسائل در ريشه كشور نابسامانيهاي
دارد
نشر چاپ ، آموزشي كارگاههاي دوره نخستين
ميشود برگزار كتابداري و
جديد درسي كتابهاي تدريس آزمايشي طرح
مدارس در ابتدايي
ما :موسيقي خانه مديره هيات رئيس
از و ميخواهند چه ما ، جوانهاي نميدانيم
دارند توقعي چه ما
نسل با نتوانستيم كه است اين ما مشكل :فرهنگي علمي گروه
عنوان به ما و كنيم برقرار مناسبي ارتباط جوان و جديد
چه ما از ما جوانهاي نميدانيم سرزمين اين موسيقيدانهاي
.دارند توقعي چه و ميخواهند
هيات رئيس و آهنگساز روشنروان ، كامبيز را مطلب اين
بررسي" آن در كه شهركرد در نشستي در موسيقي خانه مديره
گرفته قرار بحث مورد "حال و گذشته ايران ، موسيقي وضعيت
و ننشستيم رو در رو جوانان با ما:افزود و كرد عنوان بود
كه نداشت وجود هم تشكيلاتي.نكرديم صحبت آنها با
چه و مسئله چه با ما كه بدهد قطعي جواب و كند آمارگيري
.هستيم روبرو خواستههايي
مختلف بخشهاي در آمارگيري و پژوهش ضعف به اشاره با وي
اينكهدر راو خود كمبودهاي و نيازها ما:گفت موسيقي
و شناسيم نمي داريم قوت نقطهاي چه در و ضعف زمينهاي چه
نسل نيازهاي نشود ، مشخص محدودهها اين همكه زماني تا
در نميتوانيم نشنويم ، خودشان زبان از و نشناسيم را جوان
با ما فاصله مرتب كه است طبيعي و كنيم حركت خودشان جهت
.يابد افزايش آنها
چه؟ يعني محوري مدرسه
پرورش و آموزش در محوري مدرسه سياست به نگاهي
انتخاب در مديران اختيارات گسترش ضرورت بر تاكيد با
كاركنان
عمل آزادي حدودي تا خود تصميمگيريهاي در بايد مديران *
با مديريت ، ثبات عدم و بياختياربودن.باشند داشته
ندارد سازگاري مدرسهمحوري
;اشاره
سوي از سالگذشته چند در كه است سياستي "محوري مدرسه"
تلاشهاي آن توسعه براي و شده طرح پرورش و آموزش وزارت
از اگرچه محوري ، مدرسه سياست.است پذيرفته صورت متعددي
در ولي شده ، طرح پرورش و آموزش ارشد دستاندركاران سوي
يعني تربيت و تعليم جبهه مقدم خط نيروهاي توسط بايد عمل
بين بابت ، اين از و درآيد اجرا مرحله به مديران
اختلاف زمينه ، اين در ستاد و صف نيروهاي ديدگاههاي
كه است مقالهاي ميآيد پي در چه آن.دارد وجود نظرهايي
مدرسه مدير و آموزشي مديريت كارشناس شكري مسعود توسط
علمي كنفرانس" در چمران شهيد دولتي تحصيلي راهنمايي
شد ، برگزار منطقه 16 پرورش و آموزش محل در كه "رهآورد
.است شده ايراد زمينه اين در
فرهنگي علمي گروه *
كشورمان ، پرورش و آموزش بر حاكم فعلي نظام كه نيست شكي
فراواني مشكلات با آن ، دستاندركاران همه تلاشهاي بهرغم
پرورش و آموزش ساختار بروندادهاي به نگاهي روبهروست ،
اين كه است مطلب اين گوياي خوبي به گذشته دهه دو طول در
.دارد فراواني فاصله مطلوب وضع به رسيدن تا هنوز نظام
پرورش و آموزش كنوني نظام كه كاستيهايي و نقايص از برخي
اداري ، متمركز ساختار:از عبارتند روبهروست ، آن با
مقولهاي به پرورش امر شدن تبديل پرورش ، بر آموزش حاكميت
در حتي ارزشيابي نظام بر محوري نمره حاكميت غيركارآمد ،
و مردم همگاني و جدي مشاركت امكان عدم پرورش ، مقوله
و معلمان مدارس ، مديران بيانگيزگي جامعه ، اقشار
...و دانشآموزان
ساختار اصلاح ميرسد نظر به ساختاري ، ضعفهاي اين وجود با
حياتي و لازم امري فعلي شرايط در پرورش و آموزش كنوني
برآن نارساييها اين رفع براي كه طرحهايي از يكي.باشد
.است "محوري مدرسه" نظام ميشود ، تاكيد
مبتني است ، "دانشآموز" آن فعاليتهاي محور كه نظام اين
و نسبي استقلال و "تصميمگيري قدرت" افزايش بر
.است جويانه مشاركت و غيرمتمركز روشهاي و انعطافپذيري
پشتوانه به خلاقيتها و توانمنديها نظام ، اين در
حقيقت در و كرد خواهند پيدا بروز فرصت عملي ، چنينآزادي
و متمركز نيمه سيستمهاي شدن جايگزين و متمركز سيستم حذف
ترتيب اين به.است سياستي چنين اجراي اصلي هدف نامتمركز
در آنها وظايف و اختيارات افزايش و مدارس استقلال با
و دستاندركار انساني نيروي تربيت ، و تعليم امور انجام
فراواني انگيزه و توانايي از مديران و معلمان خصوص به
برخوردار تربيتي و فرهنگي آموزشي ، برنامههاي اجراي براي
خور در نظامي محوري مدرسه ميرسد نظر به هرچند.ميشوند
نميتوان نيز را واقعيت اين اما باشد ، ما آموزشي نظام
بلكه نيست ، تحقق قابل سادگي به سياست اين كه كرد كتمان
مسئولان كه است منطقي برنامهاي و همگاني ارادهاي محتاج
آن آموزشي نظران صاحب همكاري با بايد اجرايي دستگاههاي
.كنند تدوين را
محوري مدرسه تعاريف
مساعد فضاي و شرايط آوردن فراهم يعني ;محوري مدرسه *
آزادانه و خلاقانه داوطلبانه ، انگيخته ، خود حضور براي
فعاليتهاي مشاركت و مديريت و هدايت در مربيان و اولياء
خط و كلي سياستهاي چارچوب در مدرسه ، تربيتي و آموزشي
;كريمي عبدالعظيم دكتر) تربيت و تعليم نظام اساسي مشيهاي
و آموزش وزير معاون تربيتي مشاور و دانشگاه استاديار
(پرورش
مواد كتاب ، معلم ، دارند ، عقيده محوري مدرسه طرفداران *
اولياي همكاري و مدارس مديريت حتي و آموزشي كمك
اگر هستند ، مدرسه نام به "كل" يك از اجزايي دانشآموزان ،
به دانشآموز كه اين ضمن كند ، عمل خود وظايف به محور اين
يادشده اجزاي از مييابد ، دست متناسب و شده تعديل آموزشي
داودي حسين دكتر).ميشود استفاده مطلوب نحو به نيز
(فارسي ادبيات و زبان گروه مسوول كارشناس
تصميمگيريها تمام محور مدرسه مديريت ، شيوه اين در *
و فردي و اقليمي خاص مشكلات با مواجهه در يعني ميشود ،
و كارشناسان ديد از معمولا كه دانشآموزان منطقهاي
از دسته اين ميماند ، دور به مركزنشين برنامهريزان
ذوالفقاري حسن دكتر).گردد حل و رفع مدرسه كمك به مشكلات
(درسي كتب تاليف و برنامهريزي دفتر ادبيات گروه كارشناس
آقاي پرورش ، و آموزش وزير ديدگاه از محوري مدرسه تعريف *
اولا كه معناست اين به محوري مدرسه:(آذرماه 1378) مظفر
يك كنيم صادر ميخواهيم كه را دستورالعملي و بخشنامه هر
نحو اين به.باشد مدرسه در آن اجرايي امكان به نگاهمان
در بيائيم خير؟ يا دارد اجرايي امكان آيا ببينيم كه
در را مدرسه معلمان و مدير مدرسه ، موقعيت تصميمگيريها
از بسياري ثانياكنيم توجه عوامل اين به و بگيريم نظر
به اختيار تفويض يعني كنيم واگذار مدارس به را كارها
با بتوانند ما مدارس خود كه نحوي به مدرسه مدير
در است ، لازم كه را كارهايي ميگيرند ، كه اختياراتي
.كنند دنبال مختلف ابعاد
آن ماهيت و محوري مدرسه
:است جوهري اصل چهار بر مبتني محوري مدرسه
;مشاركتپذيري -1
;تمركززدايي -2
;انعطافپذيري -3
.اختيارات اعطاي -4
است اولويت داراي "پذيري مشاركت" اصل ، چهار اين ميان از
مشاركت ديگر رويههاي ديگر ، اصل سه.دارد محوري نقش و
:كه است اين تحقق لازمه ديگر ، عبارت به و هستند
را خود جاي كشور ، پرورش و آموزش سازمان در تمركزگرايي *
.بدهد تمركززدايي به
انعطاف داراي مردم مشاركت پذيرش براي دولتي مديريت *
.باشد
.باشند قانوني قدرت و اختيارات داراي مشاركتجويان *
محوري مدرسه سياست تحقق موانع
طولاني نسبتا اجرايي سابقه از محوري مدرسه تفكر اگرچه
و متمركز نيمه نظامهاي داراي كشورهاي از بسياري در
وزارت مكرر تاكيدات دليل به و است برخوردار غيرمتمركز
و عملي و فكري مقبوليتهاي است توانسته وپرورش آموزش
و موانع با اجرا خصوص در اما كند ، پيدا مهمي پشتوانههاي
:است روبهرو زير ، موارد جمله از جدي مشكلات
ساختار:پرورش و آموزش نظام در تفكر اين ناهمخواني -1
صد تصدي به آن سابقه كه كشور تربيت و تعليم نظام فعلي
كه است گونهاي به ميگردد ، باز مدارس بر دولت ساله
پرورش و آموزش هدايت و نظارت تحت نوعي به مدارس تمامي
در آن تبلور كه متمركز نظام اين.ميكنند وظيفه انجام
.است محوري مدرسه تحقق مانع است ، مشهود كاملا زير موارد
اداره وسيله به كه است مديري عهده بر مدرسه اداره *
اولياي و معلمان و ميشود تعيين پرورش و آموزش
.ندارند نقشي او انتخاب در دانشآموزان
به و انتخاب پرورش و آموزش ادارات وسيله به نيز معلمان *
جذب در معمولا مدارس مسئولان و ميشوند گسيل مدارس
.ندارند چنداني نقش معلمان
به و تعيين پرورش و آموزش ادارات وسيله مدارسبه بودجه *
بر بايد مدارس جهت همين به ميشود ، واريز مدرسه حساب
.برسانند مصرف به را آن شده تعيين ضوابط اساس
ادارات توسط دستورالعمل صورت به معمولا برنامهها *
به موظف مدارس و ميشود ابلاغ مدارس به پرورش و آموزش
.هستند آنها اجراي
افرادي به مدارس مسئولان تبديل تفكري چنين حاصل *
انجام را خود وظيفه مهمترين كه است بياختيار
افرادمجري ، چون نظامي چنين در.ميدانند دستورالعملها
چنداني تلاش نبودهاند ، تصميمات اخذ چگونگي جريان در
اين تعدد واسطه به چه آنها دقيق اجراي براي
خرج به آنها به اعتقاد عدم واسطه به چه و دستورالعملها
.نميدهند
محوري مدرسه تفكر گرچه:فرهنگي تفاوتهاي شناخت عدم -2
طراحي در اگر اما نيست ، غيرعملي و غيرواقعي خود ذات در
توجه كشور آموزشي نظام ساختاري و اجرايي زمينههاي به آن
اگر مثال ، برايشد خواهد مواجه شكست با اجرا در نشود ،
باشيم ، داشته توجه كشور فرهنگي و اقليمي بافت به دقت به
زياد بسيار ما كشور در فرهنگي تنوع كه ميكنيم مشاهده
فرهنگها خرده شكل به مواقع بيشتر كه تنوع همين و است
با را طرح يك است قادر موارد بسياري در ميكند ، بروز
.سازد روبهرو توقف يا جدي اجرايي مشكلات
:مدارس عملكرد از شفاف و روشن ارزشيابي سياست نبود -3
دستورالعملهاي تمامي كه ميشود ارزيابي موفق مدرسهاي
وقتي نظامي چنين در.كند اجرا قيمتي هر به را دريافتي
ميشود ، واگذار آنها خود به مدارس اداره اختيار و عنان
از را تفريطي و افراطي واكنش نوع دو انتظار ميتوان
.داشت مدارس
و ميدانند ادارات تابع را خود عملا كه تابع مدارس (الف
.هستند بالادست مسئولان سوي از تصميمگيري منتظر هم هنوز
مدارس اداره فرايند در تعطيلي نوعي معني به وضعيت اين
.بود خواهد
آنها ، به شده واگذار اختيارات واسطه به كه خودسر مدارس (ب
احتمالا و كامل چندان نه روشهاي و شيوهها اتخاذ به
.زد خواهند دست پرسروصدا
معيارها دقيق شدن روشن تا متفاوت ، واكنشهاي به توجه با
با محوري مدرسه طرح قاعدتا مدارس ، ارزشيابي ملاكهاي و
.بود خواهد روبهرو توجهي قابل موانع
در كه مهمي دونكته شد ، ذكر كه مواردي به توجه با و لذا
طرح كنندگان تهيه نظر مد بايد محوري مدرسه برنامه تدوين
:كه است اين ;گيرد قرار
طولاني و مدت دراز برنامهاي مستلزم محوري مدرسه تحقق (1
.است
نخبه نيروهاي آموزش و جذب مستلزم نظام اين تحقق (2
تدريجي اجراي و دقيق تبيين و تعريف آن از مهمتر و جامعه
فرهنگيان و معلمان از بسياري هنوز متاسفانه زيرا است ، آن
.نيستند آشنا طرح اين با ما
كاركنان انتخاب و مدرسهمحوري در مديران اختيارات
عمل آزادي حدودي تا خود تصميمگيريهاي در بايد مديران *
با مديريت ، ثبات عدم و بياختياربودن.باشند داشته
.ندارد سازگاري مدرسهمحوري
دادن انجام براي لازم اداري و مالي توان بودن دارا *
مدرسه اركان ديگر از اقتدار داشتن درواقع ، يا مسئوليتها
.است محوري
آنها واجراي مناسب تدريس روشهاي انتخاب در نسبي استقلال*
است مديران اختياراتي جنبههاي از ديگر يكي درس كلاس در
است ، اندوخته آموزش عرصه در كه تجاربي به بنا معلم و
تقويت و مفاهيم تفهيم براي موثري فنون و روشها ميتواند
امر اين بر نيز مدير و باشد داشته نگرشها و مهارتها
.كند نظارت
نقش درسي كتابهاي تاليف و برنامهريزي در بايد معلمان *
درسي برنامههاي مجريان آنان چون.كنند ايفا موثرتري
"غريبه اشياي" مثابه به را درسي كتابهاي نبايد و هستند
به است لازم محوري مدرسه سياست در بنابراين.كنند دريافت
.شود داده نسبي استقلال معلمان ازجمله مدرسه عوامل
براي توانمند و كارآمد معلمان جذب در بايد مديران *
و فرهنگي چهرههاي ميان از برنامه وفوق رسمي آموزشهاي
شوراهاي و امنا هيات نظر با شايستگان انتخاب و علمي
.باشند داشته اختيار مدرسه
و آموزشي كاركنان به ويژه حقالزحمه پرداخت و تعيين در *
عمل آزادي بايد مدرسه امناي هيات و نظرمدير با پرورشي
.شود داده
و آموزشي اولويتهاي انتخاب و تعيين در بايد مدير *
داشته اختيار قوت و ضعف نقاط از ارزيابي اساس بر تربيتي
.باشد
مالي كمكهاي و سرانه تمام كردن هزينه براي برنامهريزي *
و مدرسه امناي هيات و مديريت موافقت با مالي مشاركتهاي و
و وتجهيزات پرورشي و آموزشي بهبود جهت در مدرسه شوراهاي
.آيد عمل به كاركنان رفاه و مدرسه توسعه و امكانات
پيشرفتهاي به توجه با مدرسه كادر ديگر و معلمان آموزش *
خدمت ضمن آموزشهاي از استفاده و نوين فنآوريهاي و علمي
.باشد نظر مد مدرسه محل در بلندمدت و مدت كوتاه
فرهنگي ، علمي ، مراكز به مدرسه كادر درگير معلمان اعزام *
جديدترين از استفاده و روز اطلاعات كسب جهت پژوهشي
قرار توجه مورد اصل يك عنوان به درس كلاسهاي در اطلاعات
.گيرد
***
دستوردهنده ، حاكم ، پرورش و آموزش وزارت محوري مدرسه در
بلكه نيست ، ترساننده و كننده امتحان بخشنامهنويس ،
تبيين لازم ، بودجه تامين بر علاوه كه پوياست سازماني
قالب در كشور كلان و كلي سياستهاي و هدفها و آرمانها
دهنده ارتباط و دارد عهده بر ايراني جامعه كلي هدفهاي
و است نو انديشههاي و نو روشهاي نو ، جهان با مدرسه
و نوآور كنترلكننده ، اجراكننده ، برنامهريز ، مدرسه ،
و كردن راهنمايي به دانشآموز و معلم برانگيزاننده
.است يادگرفتن
توسعه :فناوري و تحقيقات ، علوم وزير
است جامعه اساسي ضرورت علمي
و است جامعه اساسي ضرورت علمي توسعه :فرهنگي علمي گروه
كشور حياتي و جدي نيازهاي متن در را آن نميتوانيم
.بگيريم ناديده
آيين در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي دكتر
با مشهد در كشور علمي مجلات وضعيت بررسي همايش پاياني
شتابندگي عصر تعبير ، يك به ما عصر:گفت مطلب اين اعلام
به نميتوان عصر اين در و است ارتباطات عصر و تاريخ
.نبود متعهد توسعه نظري مقدمات و لوازم
تحولات و شدن جهاني پديده كه اين به اشاره با معين دكتر
جنبههاي در را اجتماعي و فردي شئون همه بينالمللي
و داده قرار تاثير تحت اقتصادي و فرهنگي علمي ، مختلف
محاط از كه است موقع به انتخاب توان تنها:افزود ميدهد ،
جلوگيري گوناگون تحولات دايره در جامعهاي و فرد هر شدن
.ميكند
مفهوم را رهيافتي هر جوهر از بهرهگرفتن و گزيني زبده وي
فعال تطابق و انتخاب اندك فرصتهاي از استفاده اصلي
زمينه اين در علمي نشريات جايگاه و هميت برا و دانست
.كرد تاكيد
روزهاي كشور سراسر علمي مجلات وضعيت بررسي روزه دو همايش
الهيات دانشكده در گذشته هفته پنجشنبه و چهارشنبه
.شد برگزار مشهد فردوسي دانشگاه
ميشود برگزار (ع) علي امام كتاب نمايشگاه
شوراي مجلس اسناد مركز و كتابخانه :علميفرهنگي گروه
با كتابي نمايشگاه نهجالبلاغه بنياد همكاري با اسلامي
برگزار مجلس يك شماره كتابخانه در (ع)علي امام عنوان
از چاپي كتاب عنوان حدود 300 نمايشگاه اين در.ميكند
نهجالبلاغه بنياد و اسلامي شوراي مجلس كتابخانه مجموعه
نسخ از تعدادي نيز و (ع)علي امام شخصيت و زندگي درباره
.ميشود ارائه اسناد و قديمي نشريات رسالهها ، خطي ،
كتاب تازههاي نمايش به نمايشگاه اين از بخشي همچنين
در.دارد اختصاص مختلف زمينههاي در لاتين و فارسي
خارجي نشريات و ازكتابها برخي (ع)علي امام كتاب نمايشگاه
زندگي درباره غيرمسلمان يا غيرشيعه نويسندگان توسط كه
.درميآيد نمايش به نيز است شده نوشته (ع)علي امام
آموزشي مسائل در ريشه كشور نابسامانيهاي
دارد
:گفت پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون :فرهنگي علمي گروه
اقتصادي مشكلات و مديريت ضعف نابسامانيها ، از بسياري
و آموزش به و تربيتيداشته و آموزشي مسائل در ريشه كشور
.برميگردد پرورش
و آموزش پرورشي مربيان همايش در شب پنجشنبه عبادي رحيم
نيازمند مشكلات ، اين از بسياري حل:افزود كردستان پرورش
.است آموزشي و تربيتي مسائل قانونمندشدن
كشور پرورش و آموزش نماي تمام آينه عنوان به مدرسه از وي
در جامعه باورهاي و اعتقادات فرهنگ ، :گفت و برد نام
و آموزش تلاش تمام دليل همين به و مييابد تجلي مدارس
.است گرفته شكل مدرسهمحوري اصل بر پرورش
استان پرورش و آموزش پرورشي مربيان روزه يك همايش
مدارس در پرورشي تنگناهاي و مشكلات بررسي هدف با كردستان
سنندج (ره)خميني امام هنري و فرهنگي مجتمع در استان اين
.شد برگزار
نشر چاپ ، آموزشي كارگاههاي دوره نخستين
ميشود برگزار كتابداري و
نخستين كتاب ، دوره هشتمين مناسبت به :فرهنگي علمي گروه
مديريت به كتابداري و نشر چاپ ، آموزشي كارگاههاي دوره
و فرهنگ وزارت انساني نيروي آموزش و برنامهريزي مركز
.ميشود برگزار اسلامي ارشاد
گيلان ، اصفهان ، خراسان ، استانهاي در كارگاه اين
آذربايجان همدان ، يزد ، شرقي ، آذربايجان فارس ، كرمانشاه ،
.ميشود تشكيل مازندران و قم غربي ،
چاپخانه ، كارگران و مديران و كتابخانهها مديران ناشران ،
اين در ميتوانند علاقهمندان ديگر و كتابداران
.كنند شركت آموزشي كارگاههاي
جديد درسي كتابهاي تدريس آزمايشي طرح
مدارس در ابتدايي
جديد كتابهاي تدريس آزمايشي طرح :فرهنگي علمي گروه
به جاري تحصيلي سال از ابتدايي مقطع دوم و اول پايههاي
.است درآمده اجرا
.ميشود اجرا كشور دبستان در 1300 حاضر حال در طرح اين
برنامهريزي و پژوهش سازمان رئيس علاقمندان جعفر مهندس
آموزشي همايش در مطلب اين اعلام با پرورش و آموزش وزارت
مشهد در كشور استان پنج ابتدايي آموزش مسئولان توجيهي
و اول پايههاي معلمان از نفر طرح 1300 اين مجريان:گفت
تابستان كه هستند كشور پسرانه و دخترانه دبستانهاي دوم
.فراگرفتهاند را تدريس براي لازم آموزشهاي امسال
و علوم فارسي ، دروس محتواي طرح اين اجراي در:گفت وي
براي و ميكند تغيير ابتدايي مقطع دوم و اول پايه رياضي
تدريس دانشآموزان براي بدني تربيت درس بار نخستين
.ميشود
پرورش و آموزش وزارت برنامهريزي و پژوهش سازمان رئيس
تاليف جلد سه در دوم و اول پايههاي فارسي كتاب:افزود
و بخوانيم عنوان با جديد فارسي و قديم فارسي شامل كه شده
.است بنويسيم
و حركت يادگيري" هدف با بدني تربيت درس:داشت اظهار وي
و عضلاني و عصبي مهارت رشد براي "حركت طريق از يادگيري
.است حركتي و جسماني آمادگي رشد
|