!كتاب پر دنياي در خالي كتابخانههاي
شد اعلام فيلمنامه خريد شرايط
شد برگزار فارس جشنفرهنگ دوره نخستين
نيست مشخص چندان كوتاه فيلم جايگاه
مديريت پيام
است بيان وسيله يك فقط هنري كار در سبك
نگارخانه در "راه مستان عشق ، دستان"
سعدآباد
جوان سينماي جشنواره از چشمگير استقبال
صدا سراسري شبكه برنامههاي
هنري حوزه توسط جديد نمايشگاههاي برپايي
نو آزموني و تجربه
!كتاب پر دنياي در خالي كتابخانههاي
چاپ به حوزه اين كارشناسان و كتابداران از كه نظرياتي
آنچنان ايران در كتابداري كه است نكته اين گواه ميرسد ،
آموزشهاي كتابداران به و نگرفته قرار توجه مورد بايد كه
از كه آموزش صاحبنظران ، اعتقاد به.است نشده داده لازم
در ميتواند است ، كتابداري همچون تخصصي مشاغل اصلي اركان
باشد موثر بسيار سياستگذاران نظر مورد اهداف به دستيابي
آموزش فقدان دليل به ما جامعه كتابداران حيث اين از و
امر به تخصصي و حرفهاي صورت به نميتوانند مناسب
كتابخانههاي امناي هيات دبير ديدگاه.بپردازند كتابداري
روز موضوعات با ما كتابداران كه اين بر مبني كشور عمومي
در را مساله اهميت ندارند ، را لازم آشنايي كتابداري
امكان امر ، اين وي گفته بهميدهد نشان ما جامعه
اين كنار در.است ساخته نامناسب را مراجعان به خدماتدهي
پيش چندي اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم موضوع ،
براساس كه است شده پيشنهاد دولت به طرحي كه ساخت عنوان
و شده پيشبيني جديد پستهاي كتابخانهها ، براي آن
به.شد خواهند استخدام كتابخانهها در بلاتكليف نيروهاي
نياز با كه پستهايي ما ، كتابخانههاي سازمان در وي گفته
اين دليل همين به و نداشته وجود باشد ، داشته هماهنگي روز
مراجعان نيازهاي به پاسخگويي به قادر فرهنگي ، مهم مراكز
.نيستند
فقدان از نيز كتابخانهها به مراجعان اينها ، بر علاوه
عامل خود كه دارند شكايت كتابخانهها در جديد كتابهاي
اين گفته به.ميشود كتابخانهها به اقبال عدم در مهمي
در بتواند كه هستند كتابهايي فاقد كتابخانهها گروه ،
به پزشكي و فني علوم انساني ، علوم ادبيات ، مختلف بخشهاي
امر همين افراد اين اعتقاد به.گويد پاسخ مراجعان نياز
شود مواجه ركود با كتابخانهها مطالعه سالن ميشود باعث
ايام در نيزصرفا كتابخانهها به گسترده مراجعه و
نميتواند وجه هيچ به كه باشد كنكور و امتحانات
.شود تلقي جامعه در مطالعه بالاي سطح نشاندهنده
ما جامعه كتابخانههاي كه است اين شد گفته آنچه جمع حاصل
براي لازم آموزش فقدان.هستند روبهرو اساسي مشكلاتي با
قرار و كتابخانهها در تخصصي پستهاي نبودن كتابداران ،
معضلاتي كتابخانهها ، كتاب فهرست در جديد كتابهاي ندادن
اند گريبان به دست آن با ما امروز كتابخانههاي كه است
مراكز اين براي روشني آينده نميتوان آنها وجود با كه
خصوصا تجهيزات از استفاده آموزش ، واقع در.كرد پيشبيني
آموزش و كارآزموده نيروهاي استخدام رايانهاي ، امكانات
ميتواند جديد كتابهاي كردن وارد همچنين و ديده
هستيم ، آن شاهد امروزه كه ركودي از را كتابخانهها
نيازهاي مسائل ، اين به پرداختن است طبيعي.برهاند
كوتاهمدت در نميتوان كه دارد را خاص اقتصادي و مديريتي
در آنچه ميرسد نظر به اما.كرد قلمداد دستيافتني را آن
.نيست نيازها با همسان و مناسب است ، شده عمل زمينه اين
كتاب ، بدون تبريز ، كتابخانه بزرگترين كه خوانديم خبرها در
با تبريز كتابخانه كه ميداد گواهي خبر اين !شد افتتاح
هر عنصر اساسيترين از اما است شده افتتاح كه آن
همچنين.است محروم بيمعناست ، آن بدون كه كتابخانه
كتابخانههاي امناي هيات رئيس سخنان به كتابداران اعتراض
كتابخانهها مشكل مهمترين را كتابداران ناآگاهي كه كشور
سخن تصحيح به نيز امنا هيات رئيس آن متعاقب و كرد معرفي
هنوز امر مسئولين كه دارد آن از نشان پرداخت ، خود
كتابخانهها مشكلات حل براي مناسبي راهكار نتوانستهاند
در هم آن كتاب بدون كتابخانه بزرگترين افتتاح.بيابند
آن يا اين كردن قلمداد نيز و كشور بزرگ شهرهاي از يكي
از حكايت كتابخانهها ، مشكل مهمترين عنوان به شغلي گروه
اقداماتي كتابخانهها مسايل حل براي بايد كه دارد آن
و مطبوعاتي فرهنگي ، معاون كه زماني.گيرد صورت اساسي
تناسب عدم درباره تهران استان ارشاد كل اداره تبليغاتي
اداره آن تابع عمومي كتابخانههاي به شده ارسال كتابهاي
و كتاب توزيع و تهيه مدير بلافاصله ميكند ، اظهارنظر كل
كل اداره آن متاسفانه" كه ميگويد پاسخ امنا هيات نشريه
كارشناسي نظر شده ارسال كتب محتواي خصوص در هيچگاه محترم
دستور است خواهشمند معالوصف..نداشته اعلام مكتوب
اسامي فهرست استان ، سطح در عمومي كتابخانههاي فرمايند
امنا هيات دبيرخانه توسط كه را كتابهايي از دسته آن
اشغال جز و نيست مناسب و شده ارسال كتابخانهها براي
دبيرخانه اين به و تهيه ندارد ، ديگري فايده موجود فضاي
سطح در هم آن دست ، اين از نظرهايي اظهار ".نمايند ارسال
مطلوبي وضعيت از كتابخانهها كه ميدهد نشان مطبوعات
از را مشكلات نيز مربوطه مديريتهاي و نبوده برخوردار
.ميبينند ديگران جانب
حلقه از امروزه كه كتابخانهها به دارد جا ترتيب ، هر به
است ، كتابخواني فرهنگ گسترش و فرهنگي روابط اصلي هاي
گذشته از بيش را خود تلاش مديريتها ، و شده بيشتري توجه
به پيشرفته ، فناوري به كتابخانهها تجهيز آموزش ، مصروف
و جديد كتابهاي كردن وارد و كارآزموده نيروهاي كارگيري
سالن صورت ، اين غير در.نمايند روز نيازهاي با متناسب
.ديد كننده مراجعه از خالي همچنان بايد را كتابخانهها
بجنوردي محمد *
شد اعلام فيلمنامه خريد شرايط
فصل ج تبصره بند 4 اجراي راستاي در فارابي سينمايي بنياد
از حمايت هدف با و سياستگذاري دفترچه دوم
جريانسازي و فيلمنامهنويسي فن رشد فيلمنامهنويسان ،
.ميكند فيلمنامه نشر حق خريد به مبادرت فرهنگي
ساختار بديع ، و نو نگرش كه است متوني با خريد اولويتهاي
به توجه فرهنگي ، بارز وجوه مناسب ، محتواي و مضمون و قوي
سينماي مصرف ، تاريخ و روزمرگي از گريز و يادماني وجوه
و توجه فارسي ، ادب ماندگار ادبي آثار از اقتباس مصلحانه ،
در ملي سينماي مشخصهاي و بومي فرهنگ به مناسب پرداخت
.باشد يافته بيشتر تجلي آنها
با (فيلمنامه) سينمايي اثر حقوق صاحبان يا نويسندگان
فارابي سينمايي بنياد به ميتوانند آن از نسخه دو ارائه
.كنند مراجعه سيتير خيابان در واقع
شد برگزار فارس جشنفرهنگ دوره نخستين
حافظ تالار در آبان فارس 12 فرهنگ جشن دوره نخستين
و فرهنگ كل اداره پژوهشي معاون گفته به.شد برگزار شيراز
و كشوري شخصيتهاي حضور با كه جشن اين در فارس ارشاد
از نفر به 15 يافت ترتيب استان فرهنگمداران و محلي
اهدا بلورين سرو تنديس فارس فرهنگي فعاليتهاي برگزيدگان
.شد
عطايي عبدالامير شيراز ، در همشهري خبرنگار بهگزارش
كارهاي بهترين ميان از برگزيده آثار:كرد خاطرنشان
انتشارمورد مراكز و چاپخانهها تبليغات ، كانونهاي
.است گرفته قرار ارزيابي
نيست مشخص چندان كوتاه فيلم جايگاه
منطقهاي جشنواره در كه كوتاه فيلم سازندگان از تن چند
خواستار بودند كرده شركت بابل درشهرستان "وارش" فيلم
.شدند فيلمها اينگونه ساخت از مسئولان حمايت
فيلم با كه گيلاني فيلمساز "سعيدي داوود"
كرده شركت وارش جشنواره در"نميمانند كندوهاهرگزخالي"
و فناوري پيشرفت سرعت دليل به امروزه:گفت بود
را بهتري جايگاه ميتواند كوتاه فيلم زمان ، افزايشارزش
.كند كسب كشور در
براي بيشتر كه بلند فيلم يك ساخت باهزينه:كرد اضافه وي
كوتاه فيلم چندين ميتوان ميشود مخاطبينتوليد سرگرمي
مخاطبان به را پيامهايمفيدي كمي زمان در و كرد تهيه
.داد ارائه
بر در كمتري هزينه كوتاه فيلم ساختن چند هر:گفت وي
يك در بايد فيلمساز زيرا است ، بسيارمشكلي كار اما دارد
اهداف عالي بسيار تصويروديالوگهاي با كوتاه بسيار زمان
.برساند مخاطبين به را خود
:گفت و كرد ذكر پايين كشور در را كوتاه فيلم جايگاه وي
هزينه ميتوانند كه شده افرادي اينهنرمختص متاسفانه
از رشته اين خلاق ازهنرمندان و كنند تامين را فيلمسازي
سعيدي.ميشود حمايت كمتر ارشاد و فرهنگ ادارات طرف
به براي فرصت بهترين را كوتاه فيلم جشنوارههاي برگزاري
.كرد ذكر رشته اين هنرمندان هنر نمايشگذاشتن
دليل به امروزه:گفت گلستان استان از جهانيفر عليرضا
آگاهي بدون اشخاص برخي پيشرفته و متنوع دوربينهاي وجود
به اين و ميكنند كار اقدامبه فيلمسازي تكنيك و فن از
.ميزند لطمه فيلمسازي آينده
يافته حضور وارش درجشنواره "كچه" مستند بافيلم كه وي
هزارتومان تا90 كوتاه 80 فيلم هر هزينهتهيه:گفت بود
اين به و است بلند هزينهفيلم از كمتر مراتب به كه است
.قرارگيرد بيشتري توجه مورد بايد فيلمها اين ساخت دليل
نيز مازندران استان اسلامي وارشاد فرهنگ اداره مديركل
شدن سپرده فراموشي به و رنگي كم ماشاهد متاسفانه:گفت
.بودهايم كشور در كوتاه فيلمهاي
فيلم جشنوارههاي كه كرد اميدواري ابراز نيا بزرگ دلاور
رونق باعث كوتاه فيلم سازندگان و تلاشهنرمندان و كوتاه
.شود وبينالمللي ملي سطح در هنر اين
براي زمينهاي جشنواره اين:گفت "وارش" جشنواره دبير
رسوم و آداب و فرهنگ شناسايي و جاذبههايگردشگري معرفي
شناسايي و فيلمسازان سطحآگاهي بالابردن همچنين و منطقه
.است استعدادها
مديريت پيام
پاياني و دوم بخش- كارآمد مدير
كارآمد مدير تخصصي ويژگيهاي
محيط در فرد هر اعمال:انساني صحيح مناسبات برقراري -1
نيز سازمان و دارد واحد آن عملكرد نتايج در تاثيري كاري
و رفتار بر معلول و علت رابطه يك و دارد فرد روي تاثيري
كاركنان ميان صحيح مناسبات برقراري.است حاكم آنها روابط
كليديترين و مهمترين از يكي آموزشي واحد سازمان در
تابع انسانها با ما رفتار نحوه.است كارآمد مدير وظايف
آرام ، انسانها با بايد مديران.داريم آنها از كه است دركي
به و نكنند زورگويي و كرده برخورد منطقي ، معتدل ، متين ،
را آنها انساني كرامات و بدهند شخصيت خود واحد كاركنان
پذيرفتن دليل به كه تصور اين از و كنند حفظ حال همه در
برترند حيث هر از كاركنان بقيه از مديريت مسئوليت
.بپرهيزند
رسيده اثبات به اصل اين:خود واحد كاركنان به احترام -2
شود ، گذاشته احترام انسان شخصيت به جايي در اگر كه است
جهت مناسب زمينه و است شده بخشيده اعتبار او به واقع در
مدير پسميآيد بوجود او تواناييهاي و استعدادها پرورش
نفس به اعتماد زيرا نمايد ، خودداري كردن تحقير از بايد
.ميبرد بين از را
لحاظ از محيط سلامت (محيط31 در سالم محيط ايجاد -3
(افراد303 رفتاري و اخلاقي نظر از سلامت (نظافت302
را كاركنانش معايب المقدور حتي بايد مدير) عيبپوشي
(.دارند مدير برگردن افراد كه است حقي اين و بپوشاند
به بايد مدير رفتار:وحشت و ترس محيط بردن بين از -4
او از وحشت و ترس دليل به كاركنان كه باشد گونهاي
و انگيزه روحيه ترس محيط در.نكنند اطاعت و فرمانبرداري
صميميت و دوستي ترس ، محيط در.ميآيد پايين بهكار عشق
بين از وحشترا و محيطترس بايد مدير.ميرود بين از
.ببرد
.شناسي وقت و اداري نظم رعايت -5
.تبعيض هرگونه از جلوگيري -6
.(امكان صورت در) دانشگاهي و آكادميك تحصيلات داشتن -7
و خود كاركنان خدمت ضمن آموزش بر مكرر تاكيد -8
دورههاي در سازمان افراد كليه شركت امكانات فراهمساختن
. موسسه از خارج آموزشي
كارآمد مديران كاري وظايف
افراد خصوصي زندگي در تجسس عدم -ونوآوري 2 خلاقيت -1
كاركنان حرفهاي به دقت -اعتراضات 4 و شكايات به توجه -3
ظاهري آراستگي و ادب -دليل 6 بدون مطالب نپذيرفتن -5
خودفريبي از جلوگيري - ديگران 8 حقوق رعايت -7
سازمان از خارج محيط با ارتباط داشتن -9
.امور در مشخص مواضع داشتن -10
ميكند تهديد را كارآمد مديران كه آفتهايي
افرادگرا ، نه و بود سازمانگرا بايد نه مديريت در -1
خودپسندي -تحكم 3 و اجبار -بود20 واقعيتگرا بايد بلكه
وگاهي خودنمايي حس از گاهي) گويي افزون -افزونخواهي 5-4
باطني نمايانگر كه ميگيرد سرچشمه چاپلوسي روحيههاي از
از جدايي -موقعيتناشناسي 8 -نهادن 7 منت -6(است پليد
.كارها در دقت عدم -ضابطه 10 بر رابطه تقدم -مردم 9
كارآمد مديران عمومي ويژگيهاي
-خود 3 كار و هدف به بودن آگاه -حيث 2 هر از بهترين -1
آموزش نيرو ، جذب) انسانشناسباشد و نيروياب بايد مدير
و گذشتهنگري -4(نيرو كاربرد و نيرو نگهداري نيرو ،
قاطعيت -پايداري 6 و استقامت روحيه داراي -آيندهنگري 5
-8(بودن پايدار برآن و گرفتن خوب تصميم) تصميمگيري -7
مشورت از استفاده -تنبيه 10 و تشويق از استفاده -پويايي9
عادل -صراحت 13-كردن 12 تحقيق و نظارت -تصميمگيري 11 در
.كار در دقت -بودن 14
آموزشي مديريت كارشناس -جعفريان صادق محمد *
است بيان وسيله يك فقط هنري كار در سبك
در آيوازيان سيمون نقاشي آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
والي نگارخانه
تا 23 از 12 آيوازيان سيمون نقاشي آثار از نمايشگاهي
.است شده برپا والي نگارخانه در آبان
در را خود تحصيلات و است انزلي بندر متولد 1323 آيوازيان
اسلامي تمدنهاي شناخت و باستانشناسي معماري ، رشتههاي
.است رسانده انجام به
از خارج و داخل در معماري حرفهاي و آموزشي فعاليتهاي
و ايران در متعدد انفرادي نمايشگاههاي برپايي كشور ،
تدريس و كنسرت شامل موسيقي عكاسي ، زمينه در كار فرانسه ،
هنري فعاليتهاي جمله از عرصهها ، اين در جوايزي كسب و
آيوازيان ، نقاشي درآثار.ميروند شمار به هنرمند اين
در وياست نمايان خوبي به سنتي معماري فضاهاي از تاثير
فضاهاي به خاصي علاقه هميشه من":ميگويد مورد اين
انتخاب دلايل از يكي شايدداشتم سنتي معماري و روستايي
".است بوده فضاهايي چنين به كشش واقع در معماري ، رشته
:ميگويد معماري و نقاشي هنر دو ارتباط زمينه در آيوازيان
به نسبت مداربسته و تداخلي ارتباط يك كلي طور به هنرها"
باعث يك ، هر در تجربهاندوزي كه طوري به.دارند هم
چند در انسان اگر يعني.ميشود ديگري بر تاثيرگذاري
خواهد تاثير ديگري بر يك هر بيشك باشد ، فعال هنري زمينه
را ارتباطي چنين است ممكن نظارهگر افراد البته.گذاشت
".نكنند احساس
:ميگويد چنين آثارش در فعلي شيوه ادامه مورد در وي
برحسب و است بيان وسيله يك فقط هنري كار در سبك و شيوه"
شامل و كند تغيير ميتواند فرد يك احساس و كار نوع
و تمايز درباره هنرمند اين ".بود خواهد نيز من كارهاي
آثار با معمار نقاشان آثار ميان ميتواند كه ويژگيهايي
مساله اين:است معتقد باشد ، داشته وجود نقاشان ساير
سابقهاي و زمينه چه با معماران كه دارد اين به بستگي
ساير به نسبت چقدر و باشند كرده انتخاب را معماري رشته
پنج از را نقاشي من.باشند داشته تجربه و كشش هنرها
سالگي از 14 را عكاسي و سالگي از 12 را موسيقي و سالگي
قبل تا اندك چند هر تجربههايي آنها به نسبت و كردم شروع
اين در تجربه حال.اندوختم معماري دانشكده به ورود از
افراد با قضاوتش بوده ، موثر كارهايم در چقدر زمينهها
انتخاب را تدريس كار كه كسي است بديهي درضمن ، .است مجرب
معماري در اجرايي كار به فقط كه كسي با ميكند ،
به.باشند داشته يكسان روحيهاي نميتوانند ميپردازد ،
عنوان با سال 71 ، در كه نمايشگاهي نخستين در حال هر
از يكي نيز من شد ، برگزار سيحون گالري در "نقاش معماران"
".بودم آن كننده شركت نفر هشت
شهري فضاهاي ميتوان معمار ، و نقاش هنرمند اين نظر از
قالب در را معماري نوع اين در موجود نارساييهاي و معاصر
:ميگويد وي.داد نمايش و كشيد تصوير به نقاشي چون هنري
دو با بودم ، فرانسه در تحصيل ادامه براي كه زماني"
و اتريشي هنرمندان توسط كه آبرنگ نقاشي نمايشگاه
هريك نقاش دو اينشدم مواجه بود ، شده برگزار آمريكايي
به را آسمانخراشها و شهرها كلان فضاهاي خاص سبكي با
ضمن در.بودند كرده ارائه طنزآميز و هنرمندانه بسيار طريق
نقاشي زيادي تعداد نيز آبرنگ آثار معرفي كتابهاي در
".كردهاند نقاشي را شهري جديد فضاهاي كه ميبينيم
نگارخانه در "راه مستان عشق ، دستان"
سعدآباد
جانبازان هنري آثار از نمايشگاهي جانباز ، هفته مناسبت به
در "راه مستان عشق ، دستان" عنوان با اسلامي انقلاب
.يافت گشايش سعدآباد نگارخانه
روي بر تراشهنگاري شامل هنري اثر صد نمايشگاه اين در
مجسمههاي چوب ، روي بر منبت فلز ، روي بر قلمزني فلز ،
ديد معرض در...و خوشنويسي تابلوهاي چوب ، مشبك چوبي ،
.ميگيرد قرار علاقهمندان
و 14 تا 13 ساعت 10 از ماه آبان شانزدهم تا نمايشگاه اين
وليعصر ، خيابان در واقع سعدآباد نگارخانه در تا 19
براي پلاك 50 طاهري ، كمال خيابان زعفرانيه ، خيابان
.است داير عموم بازديد
جوان سينماي جشنواره از چشمگير استقبال
جشنواره نوجوان و كودك و بينالملل مسابقه بخش فيلمهاي
استقبال با سپيده ، سينما در جوان سينماي كوتاه فيلم
.است شده روبرو كوتاه فيلم به علاقهمندان چشمگير
نوجوان و كودك بخش در سپيده سينما صبح دوم و اول نوبتهاي
بينندگان و دانشآموزان چشمگير حضور شاهد كوتاه ، فيلم و
.بود نوجوان و كودك
به كه سينما همين روزدر هر چهارم و سوم نوبت در همچنين
داشت ، اختصاص بينالملل مسابقه بخش كوتاه فيلمهاي نمايش
به علاقهمند دانشجويان و سينما و هنر دانشجويان حضور
.بود توجه قابل بسيار كوتاه فيلم
صدا سراسري شبكه برنامههاي
دفاع و تاريخ گروه از است برنامهاي عنوان:ريحانه *
مسلمان زنان زندگي بررسي به كه راديو سراسري شبكه
تا ساعت 3023 از پنجشنبه روزهاي برنامه اين.ميپردازد
.ميشود پخش 4523
و تاريخ گروه از است برنامهاي عنوان:پاسداران سپاه *
هفته ، اخبار نظير موضوعاتي كه صدا سراسري شبكه دفاع
شنوندگان گوش به را نمايش و گزارش مصاحبه ، خاطره ،
سال مناسبت به برنامه اين انتهاي در.ميرساند
كتاب از ايشان گفتههاي از يكي (ع)اميرالمومنين
از برنامهچهارشنبهها اين.ميشود نهجالبلاغهتحليل
.ميشود پخش تا 3011 ساعت 1011
خاطرات از يكي هفته برنامههر اين در:ايثارگران *
اين.ميشود پخش آنها فعاليتهاي از خبرهايي و ايثارگران
.ميشود پخش تا 3011 ساعت 1011 از پنجشنبهها برنامه
هنري حوزه توسط جديد نمايشگاههاي برپايي
سوره بينالمللي نمايشگاه در "ازناوه" عكسهاي
كشور عكاسان 16 آثار كنار در ازناوه محمودي سعيد آثار
.درآمد نمايش به سوره عكس بينالمللي نمايشگاه در ديگر
معرفي هدف با هنري حوزه به وابسته ايران ، عكاسان خانه
تبادل و ارتباط برقراري و جهانيان به ايراني عكاسان
سازمان همكاري با كشور ، از خارج عكاسي مراكز با اطلاعات
عكس نمايشگاه برپايي به اقدام اسلامي ارتباطات و فرهنگ
.مينمايد كشور از خارج در
طبيعت جامعهشناسي ، زمينههاي در محمودي سعيد آثار نمايش
گفتگوي گسترش هدف با نيز سوريه كشور در اسلامي اماكن و
.گرفت صورت تمدنها
فرهنگ وزير توسط شد برپا مهرماه در كه نمايشگاه اين
.يافت گشايش سوريه
فضايلي حبيبالله نمايشگاه برپايي
استاد مرحوم ايران ، خط خطه حبيب آثار از نمايشگاهي
.ميشود برپا فضايلي حبيبالله
حبيبالله مرحوم استاد درگذشت سالگرد سومين با همزمان
.درميآيد نمايش به اصفهان خط موزه در او آثار فضايلي ،
و شتافت حق ديار به ماه 76 آبان فضايلي 12 مرحوم
تا ساعت 9 از صبحها آبان ، تا 25 از 13 او آثار نمايشگاه
اصفهان ، در واقع خط موزه محل در تا 19 بعدازظهرها 17 11 ،
.است برپا ايثارگران پارك آبشار ، خيابان
نو آزموني و تجربه
آواز با شرقي سازهاي موسيقي اركستر اجراي به نگاهي
سراج حسامالدين
و كاكاوند آهنگسازي با "ارغنون" شرقي سازهاي نوين اركستر
وحدت تالار در آبان وششم پنجم سراج حسامالدين سيد آواز
سراج كنوني اجراي عمده تفاوت.پرداختند برنامه اجراي به
سازبندي در كه دانست تنوع در بايد را وي اجراهاي ديگر با
از استفاده درصدد واقع در ارغنون گروه است ، داده رخ گروه
.است آنها با ايراني موسيقي ارائه و ديگر كشورهاي سازهاي
و دارد بسزايي شهرت تركيه منطقه در كه ديوان چون سازهايي
طبلا ميكنند ، استفاده آن از نيز ايران كردنشين مناطق
فراوان كاربرد هندوستان و افغانستان در كه كوبهاي سازي)
ريشههاي چه اگر است ، شهره عربي سازي به كه) عود (دارد
به كنسرت اين در..و (ميگردد باز ايراني موسيقي به آن
در تازه تجربهاي ايراني شنونده براي تا شدند گرفته كار
.رود صحنه به موسيقي اجراي عرصه
قدمتي ايراني موسيقي در كشورها ديگر سازهاي از استفاده
سازي كه ويلن همانند سازها از برخي البته دارد ، ديرينه
مرحوم چون بزرگاني كه دقيقي شناخت به توجه با است ، غربي
در خوبي به توانست داشتند ، ساز اين از ياحقي و صبا
بگيرد ، خود به ايراني لحني حتي و جاي سنتي موسيقي ساختار
با نتوانستند بايد كه آنچنان نيز سازها از برخي اما
.شوند همساز ايراني موسيقي نغمههاي و موسيقي
سازهايي عمده است ، ديگر گونهاي از البته ارغنون كارگروه
مشابهاتي (طبلا ساز جز به) بردند ، كار به گروه اين كه
دارند ، ايران بومي يا موسيقيسنتي ساختار در تقريبا
سونوريتهاي و صدا تقريبا "ديوان" ساز براينمونه
به آذرينشين مناطق در كه دارد "قوپوز" ساز همانند
و "تنبور" ساز كه همچنان ميشود ، گرفته كار به فراواني
منطقهاي و بودن محلي حوزه از كه است سالي چند نيز دف
.شدهاند ايراني موسيقي ملي ساخت وارد
گروه كار كه نميشود آن از مانع توضيحات اين تمامي اما
در را آنها تازه جسارت و تجربه و ننهيم ارج را ارغنون
مصيبتي عمده واقع در.نستاييم گرفتهاند ، پيش در كه راهي
بخش خصوص به -ايران موسيقي دامن گذشته سال چند در كه
اجتناب و پرهيز همين است ، گرفته را -نخبگي حوزه و سنتي
مراكز برخي توجهي كم و اقبال البته است ، ورزي تجربه از
شده سبب لازم پشتيباني عدم و بودجه ندادن قرار و رسمي
ذهن در و نظريه حد در تجربهها اين عملا كه است
.ننهد عمل وادي در وگام بماند باقي مستعد ، برخيهنرمندان
رسمدار و اسم برخيهنرمندان زمينه اين در شايداگر
را واديها اين در تجربهايتازه نتوان ننهند ، پايپيش
بر علاوه كه حسامالدينسراج كار واقع در.انتظاركشيد
براي زيبا ملوديهاي درساخت وخوشقريحگي خوش صداي
بايد كه است رسيده نتيجه اين خود ، به تصانيف و ترانهها
.تقديراست قابل درآيد ، اجرا به نو ، تجربهاي
بيفزايد ، گروه اين كار قوت بر ميتواند كه نكتهاي اما
اين در تعبيري ، به است ، سازها ديگر انواع از استفاده
يا و ني يا كمانچه همانند ، كششي سازي خالي جاي اجرا
بسيار همخانوادهاند ، ساز دو اين با نوعي به كه سازهايي
در ميتواند كارخود دوام و قوام براي گروه و است خالي
ساختن اضافه چه اگر كند ، توجه نكته اين به بعدي اجراهاي
كششي ساز نبود كاستيهاي از برخي (كر) همراه خواننده سه
.ميشود حس همچنان خلا آن اما ميساخت ، برطرف را
نخست درخشيدند ، خوش همه از بيش تن دو گروه اجراي در
تواناييها اجرا اين با كه عود ، نوازنده ميرجلالي شهرام
كيوان دوم و داد ارائه ساز اين از تازهتري قابليتهاي و
براي را ديدني نكات برخي نيز وي كه دف نوازنده عليمحمدي
.نهاد اجرا به حاضران
كاكاوند رامين چون نوازندگاني ارغنون گروه اجراي در
،(عود) ميرجلالي شهرام ،(تنبور) خاني بهرام ،(تنبور)
ساز آنكه عليرغم كه) (باقلاما) ديوان فريوسفي شهريار
در اجرايي توانست اما است ، سهتار و تار وي تخصصي
علي كيوان ،(بگذارد تماشا به را ديوان ساز از خورتحسين
.مينواختند (طبلا) حميدي مسعود و (دف)محمدي
نجوا -الف
|