رمضان ارزش
كتاب معرفي
رمضان ارزش
مفاهيم و آداب در رمضان مبارك ماه حلول مناسبت به گفتاري
ماه اين
آماده مومنان رمضان ، مبارك ماه حلول با :گشايي جستار
فضايل درك و عبوديت اوج به رسيدن و خداوند با ديدار
فلسفه كه نيست ترديدي.ميشوند معنوي ارزشهاي و نيايشها
پرورش در بلكه نيست ، امساك و صوم به منحصر رمضان ، روزه
بايد ايماني و روحي ارزشهاي اعتلاي و نفس تهذيب و روح
كريم ، قرآن صريح نص به بنا معهذا.كرد جستجو را آن حقيقت
با زير ، مقاله در كه دارد خاص آدابي و ويژه فضيلتي رمضان
را رمضان ماه در روزه احكام و آداب كليات الهي ، آيات ذكر
گردآورده الهي ماه اين در روزه براي آمادگي و تذكر جهت
...صلوه و صوم و طاعات قبولي و توفيق آرزوي بااست شده
معارف گروه
قرآن در نامش كه است ماهي تنها كه نظر اين از رمضان ،
مذكور آيه 185 بقره ، مباركه سوره در و شده ذكر كريم
سال ماه نهمين رمضانالمبارك ، .دارد خاص فضيلتي گرديد ،
:مجيد قرآن نص بر بنا و است قمري هجري تقويم وفق بر
كس هر پس...است شده نازل آن در قرآن كه است رمضان ماه"
كه اوست بر و بوده [مقيم] حاضر ماه آغاز در كه شما از
(بقره ، 185)".بگيرد روزه
:كه است شده تصريح نيز يكم آيه قدر ، سوره در
".كردهايم نازل قدر شب در را [قرآن] آن ما"
لحاظ چند از رمضان ماه الهي ، وحي منظر از مبنا ، اين بر
:دارد اهميت
.است شده نازل آن در قرآن كه است ماهي -1
.شده ذكر كريم قرآن در آن نام كه است ماهي تنها -2
و رحمت نزول شب و سرنوشتساز و مهم شبي كه ليلهالقدر -3
شبهاي از يكي انسانهاست ، ابدي سرنوشت وتعيين الهي بركات
رسول عهد از و اسلام صدر از و است ماه اين آخر دهه فرد
بگيرند احيا را قدر شبهاي كه است بوده آن بر رسم (ص)الله
استغفار و دعا و نماز از آن مخصوص آداب به دم سپيده تا و
.بپردازند
و مسلمانان روحي سلوك ودر است مسلمانان روزهداري ماه -3
.دارد اساسي نقش خداوند به آنان تقرب و نفس تزكيه
.فرمودهاند رحلت ماه اين در (ع)عليبنابيطالب -4
روزه اهميت
در واژه اين.ميشود ناميده "صوم" كريم قرآن در روزه
فقهي ، اصطلاح در و است فعلي هرگونه از امساك معناي به لغت
و ميگردد اطلاق معين زمان در خاصي امساكهاي مجموع به
رفته كار به "روزه" واژه صوم ، لفظ جاي به فارسي زبان در
بررسي مورد بخش چند در روزه احكام اسلامي ، فقه در.است
.است گرفته قرار
:است حرام روزهدار بر كه اعمالي (اول بخش
.نباشد چه و باشد خوردن قابل چه چيزي ، هر خوردن -1
.نباشد چه باشد ، نوشيدن قابل چه چيزي ، هر نوشيدن -2
لذا).عمد روي از مشابه اعمال و جماع مختلف گونههاي -3
(.نميشود شامل را آن غيرعمد گونههاي و خواب در و احتلام
.گلو به دود و غليظ غبار و گرد گونههاي عمدي رسانيدن -4
دوبار از پس خواب به بازگرديدن و جنابت بر ماندن باقي -5
.بيداري
.عمد روي از كردن قي -6
.بردن فرو آب زير به سر -7
.بستن (عليهمالسلام)امامان و پيامبر خدا ، بر دروغ -8
:واجب روزههاي (دوم بخش
به يا رمضان ماه در ورود كه رمضان ماه تمام روزه -1
روز سي شدن تمام به يا و شهرت به يا و عادل مرد دو شهادت
با عمد به روزه اين افطار.ميگردد ثابت شعبان ، ماه از
بنده ، يك آزادي:كفاره سه از يكي موجب مباح فعل انجام
فعل انجام با و ;ميگردد روزه روز شصت و مسكين شصت اطعام
.نمايد عمل كفاره سه هر انجام به بايد حرام
رمضان ماه تا توانايي صورت در كه مضان ماه قضاي روزه -2
كفاره موجب مدت اين از آن تاخير و شود گرفته بايد بعد
.است
شخص ، بر كسي ، براي شدن اجير واسطه به كه روزهاي -3
.است شده متعين
.وي ارشد پسر بر ميت قضاي روزههاي -4
.گردد واجب نذر يا عهد به كه روزهاي -5
.رمضان ماه روزه عمدي افطار كفاره در روزه شصت روزه -6
.اعتكاف بحث در واجب روزه -7
روزه زمان (سوم بخش
و واجب روزه ، مختلف گونههاي به مربوط امساكهاي تمام
نظر به كه است خورشيد غروب تا صبح سپيده آغاز از مستحب ،
نظر به و ميباشد مشرق طرف سرخي زوال به فقها از برخي
دو به كريم قرآن در.ميباشد خورشيد شدن ناپديد به برخي
:است شده توجه روزه گونه
:سكوت روزه:الف
(مريم ، 26)"انسيا اليوم اكلم فلن صوما للرحمن نذرت اني"
اين وليدارد اشاره (ع)مريم حضرت سكوت روزه به آيه اين
به درحديث چه.ميباشد غيرجايز اسلامي فقه نظر از روزه
قرشي ، /قرآن قاموس) "حرام الصمت صوم" است شده نهي صراحت
(ص 167 ج 4 ،
:خاص امساكهاي با روزه:ب
اشاره زير مسائل به بقره سوره تا 187 آيات 183 طبق بر
:است شده
;گذشته شريعتهاي در صوم پيشينه -1
لعلكم قبلكم ، من عليالذين كتب كما الصيام عليكم كتب"
"تتقون
(بقره/183)
روزهاي به اشاره كه است ، مشخص واجب روزههاي تعداد -2
(آيه 184 بقره ، ) "معدودات اياما" ;دارد رمضان ماه
در مسافران و بيماران براي رمضان ماه روزه قضاي وجوب -3
;ديگر روزهاي
و...اخر ايام من فعده سفر علي او مريضا منكم كان فمن"
(و 185 آيات 184 بقره ، ) "آخر ايام.. مريضا كان من
و رمضان ماه در كه كساني براي (كفاره يا) فديه دادن -4
;ندارند را روزه طاقت آن از پس
و (بقره ، 184) "مسكين طعام فديه يطيقونه الذين علي و"
;خيراست نيز فديه اين بر ساختن افزون البته
(بقره ، 184) "له خير فهو خيرا تطوع فمن"
رمضان ماه در قرآن نزول -5
بقره ، )"..للناس هدي فيهالقرآن ، انزل الذي رمضان ، شهر"
(185
;آن در دخول به شهادت با رمضان ماه روزه وجوب -6
(بقره ، 185) "فليصمه الشهر منكم شهد فمن"
;وجه هر به عسرت صورت در روزه وجوب عدم -7
(بقره ، 185)"العسر بكم ولايريد اليسر بكم يريدالله"
;عسر وجه شدن برطرف با روزه قضاي گرفتن وجوب -8
(بقره ، 185) "العده ولتكلموا"
و" ;آن استجابت جهت به رمضان ، ماه در دعا كثرت -9
دعان اذا الداع دعوه اجيب قريب فاني عني عبادي اذاسالك
(بقره ، 186) "فليستجيبوالي
;رمضان ماه شبهاي در زنان با آميزش جواز -10
(بقره ، 187) "...نسائكم الي الرفث الصيام ليله لكم احل"
گناه در نفس غلبه خاطر به مومنان جواز عدم موقع در چه
;ميافتادند
..عفاعنكم عليكم فتاب انفسكم تختانون كنتم انكم الله علم"
(بقره ، 187) ".
;آن از پس حرمت و صبح سپيده تا آشاميدن خوردن ، جواز -11
الخيط من الابيض الخيط لكم يتبين حتي اشرابوا و كلوا"
(بقره 187) "الفجر من الاسود
غروب يعني شب ، آغاز تا صبح سپيده از روزه وجوب -12
(بقره ، 187) "الليل الي اتمواالصيام ثم..."
اعتكاف
از عبارت كه است روزه حال در مستحب اعمال از يكي اعتكاف ،
شخص روزه اما و ميباشد جامع مسجد در روز سه از بيش درنگ
دو درنگ از پس كه -باشد استحبابي بهطور ميتواند معتكف
و -ميگردد واجب وي بر سوم روز روزه آن ، روزه با روز
ماه در اعتكاف همچو.باشد نيز وجوبي طور به ميتواند
.رمضان
مگر مسجد ، از روزهدار خروج اعتكاف ، نيت با صورت هر در
فحواي كه فوق آيههاي ذيل بنابه و است غيرجايز ضرورت ، به
روزه شب در زنان با آميزش ;هست نيز اعتكاف جواز گوياي آن
و شدوهن ولاتبا" ;است كفاره موجب و ميباشد حرام اعتكاف
(بقره 187) "المساجد في عاكفون انتم
سنت روزه
از روز اولين و شعبان ماه و است رجب ماه روزه سنت ، روزه
و است (ع)علي اميرالمومنين مولد كه رجب سيزدهم و رجب
پانزدهم روز و است (ص)گرامي پيامبر مبعث كه هفتم و بيست
و است (ص) پيامبر مولد كه ربيعالاول هفدهم نيز و شعبان
روز و (ذيالحجه هيجدهم) خم غدير روز و عرفه روز
پنجشنبه اولين و است ذوالقعده پنجم و بيست كه دحوالارض
و آخرين دهه از چهارشنبه اولين و ماهي هر اول دهه از
.بود ماهي هر پانزدهم و چهاردهم و سيزدهم آن و البيض ايام
فرهنگ) درو داشتن روزه است موكده سنت كه آنست روزها اين
(ص 927 جلد 2 ، سجادي ، جعفر سيد دكتر اسلامي ، معارف
عارفان روزه
.گويند را تصفيه و ايثار و ترك عارفان ، نزد در روزه
معرفت اهل زبان به طريقت جوانمردان روزه:گويد انصاري
به تنرا تو چنانكه.بدان آن سرانجام ثمره و بشنو
به را دل ايشان بازداري ، شراب و طعام از و روزهداري
بامداد از تو.بازدارند مخلوقات جمله از و آرند در روزه
عمر آخر به تا عمر اول از ايشان روزهداري ، شبانگاه تا
.دارند روزه
و افطر و صوموالرويته":گفتهاند طريقت جوانمردان
فردا جلاله ، جل حق از است كنايت اشارت روي از "الرويته
و بيند زنجبيل و سلسبيل شراب داشت ، روزه نفس به كه كس آن
داشت ، روزه دل به كه كس آن و ولدان و فرشتگان دست از
صنعت ، يد از قربت ، بساط بر محبت ، كاس در گيرد ، طهور شراب
هواي در جانش چشيد ، جرعهاي آن از كه هر كه شرابي
دو گر آيد ، جان وصل بوي آن از كه شرابي بپريد ، فردانيت
مهر برآن مهرجان كه شرابي شايد ، كني آن سر در صدجان
آن در آرزوها همه بداده ، مهر يك آن در مهرها همه نهاده ،
او اميد به جان و دل نيز و جهان همه بينداخته ، آرزو
.باخته
قطرهاي كه بود ، روزي نياز همه درگاه براين را ما:الهي"
برهم آتش و برآب را ما كي تا ريزي ، ما دل بر شراب ، آن از
"...آميزي
(ص 927 ج 2 ، تصوف ، و عرفان فرهنگ)
كتاب معرفي
خورشيد غدير
نشر و چاپ شركت:ناشر /همداني قنبري حشمتالله:تاليف
5000/اول ، 79 چاپ /اسلامي تبليغات سازمان بينالملل
تومان 1200/نسخه
علي ،(ع)علي اميرالمومنين نسب درباره مطالبي كتاب اين در
.و (ع)علي حضرت خلافت عثمان ، و (ع)علي غزوات ، و جنگها در
.است رسيده چاپ به.
جهنم و بهشت از تصويري
شركت:ناشر /بحارالانوار از اقتباس /حبيبيان احمد:مولف
/اول ، 79 چاپ /اسلامي تبليغات سازمان بينالملل نشر و چاپ
تومان 1100/نسخه 5000
شرايع گانه سه اصول از يكي مرگ ، از پس جهان و معاد
.است كريم قرآن و اسلام شريعت بسيار توجه مورد و آسماني
توحيد ، از پس كه است برخوردار اهميتي چندان از اصل اين
اعتقاد. است داده اختصاص خود به را قرآني مباحث بيشترين
تتبع و تحقيق روي از بايد معاد ، جمله از و دين اصول به
.است ناروا و ممنوع اصول ، در تقليد كه گيرد صورت
( داستان مجموعه ) بهشت دبير
اول ، چاپ /رسانش:ناشر /قمي علينژاد عليرضا:نويسنده
تومان 450/صفحه 104/شهريور 1379
پيش البته كه است قمي علينژاد از اثر اولين بهشت دبير
.است رسيده چاپ به مختلف نشريات در او داستانهاي اين از
را آنچه خواننده كه ميشود باعث نويسنده اجتماعي رويكرد
.بنگرد تامل ديده به است ديده اين از پيش كه
همچنين و فضاسازي و دارد موضوعات به نويسنده كه نگاهي
ميتواند خواننده كه است گونهاي به شخصيتها پرداخت
.كند پيشبيني نويسنده براي را روشني آينده
.است شده تشكيل داستان ده از بهشت دبير
( داستان مجموعه ) حصير پشت
شهريور اول ، چاپ /رسانش:ناشر /گودرزي محمدرضا:نويسنده
تومان 500/صفحه 1379/112
از پيش او آثار كه داستاننويسي و منتقد گودرزي ، محمدرضا
داستان دوازده خود كتاب اين در است رسيده چاپ به اين
است مجموعه اين داستان اولين حصير پشت.است نوشته كوتاه
.است شده تقديم گلشيري هوشنگ به كه
|