تغذيه :بخوانند مربيان و مادران پدران ،
در تحصيلي افت و دانشآموزان روزي ميان
مدارس
مديريت پيام
تغذيه :بخوانند مربيان و مادران پدران ،
در تحصيلي افت و دانشآموزان روزي ميان
مدارس
;اشاره
در" گفت مي تهران شهر جنوب مناطق دبيران از يكي قبل چندي
بدحالي و ضعف دچار دانشآموزانم از يكي ناگهان تدريس حين
يكي به را او دانشآموزان ، ساير باكمك بلافاصله.شد
درمانگاه دكتر داديم ، انتقال مدرسه نزديك ازدرمانگاههاي
از صرفا عارضه اين نيست ، خاصي مشكل:گفت معاينه از پس
بنابراين شده ، حادث تغذيه فقدان قولي به يا و تغذيه سوء
به آمدن از قبل كنيد توصيه دانشآموز اين خانواده به
!آورند عمل به كافي دقت او درست تغذيه مورد در مدرسه
مدارس از برخي در مدارس اولياي نيز و والدين شما بيگمان
به شايد كه ميشويد مواجه دست اين از پديدههايي با كشور
.ندارند اهميتي چنان آن شما براي خود خودي
هر سرانه پرورش و آموزش وزير قول به كه شرايطي در
آموزش ملي بودجه درصد و 95 است ريال ميليون يك دانشآموز
نبايد ميشود ، آموزشي كادر هزينههاي صرف نيز پرورش و
ارقام دانشآموزان ، تغذيه هزينه براي باشيم داشته انتظار
.يابد اختصاص توجهي قابل
در بويژه تهران شهرداري مناطق از برخي خاص توجه البته
بروز از حدودي تا است توانسته تهران جنوبي مناطق
.بكاهد دانشآموزان نامناسب تغذيه از ناشي پيامدهاي
عصر و صبح نوبتهاي در دانشآموزان تغذيه به توجه اگرچه
اولياي توجه حال اين با است ، والدين اصلي وظايف از يكي
اوليا انجمن همياري با مناسب راهكارهاي ارزيابي و مدارس
بروز از ميتواند شهري -دولتي ازنهادهاي برخي و مربيان و
درآتيه دانشآموزان يادگيري بر فيزيولوژيك پيامدهاي
يك تلفيق از كه است گزارشي ميآيد پي در چه آنبكاهد
روزي ميان تغذيه درباره ديگر مطالب برخي نيز و تحقيق
.است آمده پديد
در تحقيقي طي تهران دبيرمنطقه 17 اسحاقي ، يامين ابن
دلايل از يكي":مينويسد گونه اين مدارس ، در تغذيه زمينه
و منزل در دانشآموز تغذيه نحوه دانشآموزان ، تحصيلي افت
نظام به كمي اگر.است مدرسه محيط در تفريح زنگ
با كه شد خواهيم متوجه كنيم ، دقت انسان بدن فيزيولوژيكي
دچار انرژي اصلي چرخه بدن در شده ذخيره غذايي مواد كاهش
روي بر ميتواند زماني انسان.ميشود بينظمي و كاستي
قند مقدار و باشد داشته انرژي ذخيره كه بايستد خود پاهاي
.باشد متعادل نيز وي خون
مدارس ، صبح نوبت در تحصيل به شاغل دانشآموزان اكثر
و آماده غذايي مواد به تنها و نميخورند كاملي صبحانه
وضعيتي چنين با بيگمان ميكنند ، بسنده مدارس در تنقلات
خوبي آموزشي كيفيت از دانشآموزان كه داشت انتظار نبايد
".باشند برخوردار
شهر جنوبي نقاط محروم مدارس در كه كنكاشي":ميافرايد وي
فهم و يادگيري تفاوت كه ميدهد نشان گرفته ، صورت تهران
به نسبت (عصر و صبح نوبت در) دخترانه مدارس در مطالب
است بيشتر درصد الي 40 حدود 30 نوبت همان پسرانه مدارس
نحوه به پسران ، از دختران گرفتن پيشي دلايل از ويكي
مدارس تفريح زنگهاي در انرژيزا مواد از استفاده
.برميگردد
و سالم تغذيه به دختران خانوادههاي كه داده نشان تجربه
به توجه با بنابرايندارند عنايت پسران از بيش مفيد
بيش پسران عصر نوبت مدارس مورد در نگراني شده ، ياد موارد
.ميشود حس پيش از
بيان را تلخي واقعيتهاي پسرانه مدارس از تعدادي بررسي
:ميگيريم پي را آن هم با كه ميكند
تا است ، مانده بيدار ديروقت تا شب كه پسري دانشآموز
ميشود ، بيدار كه وقتي و ميخوابد صبح حدود 10 ساعت
بسيار ميكند ، ميل صبحانهاي هم اگر) نميخورد صبحانهاي
انرژي چنين با او ،(است اندك بسيار انرژي نظر از و ساده
مشغول...و جنبوجوش و بازي به را خود صبح كمي ، بسيار
دست از را خود انرژي از زيادي بسيار مقدار و ميكند
به ناهار صرف بدون بچهها پسر اكثر متاسفانه.ميدهد
بدون نيز تقويتي كلاسهاي انواع برگزاري و ميآيند مدرسه
شدت را عارضه اين بچهها ، روحي و جسمي توان به توجه
.ميبخشد
مخصوصا عصر ، يا صبح نوبت در) تفريح زنگهاي هنگام اگر
مناطق در راهنمايي پسرانه مدارس از يكي به (عصر نوبت
چهار از يكي در آموزان كنيم ، دانش مراجعه تهران شهر جنوبي
:ميشوند طبقهبندي زير دسته
اول دسته
.ندارند همراه تغذيهاي هيچ كه هستند كساني
:از است عبارت دانشآموزان از دسته اين ويژگيهاي
توجه زنگ ، انتهاي از ميكنند ، گوش خوب درس به:اول زنگ
.مييابد كاهش معلم جملات به آنها
از ولي ميدهند ، گوش درس به پراكنده طور به:دوم زنگ
.ميشوند خسته و ندارند كلاس به توجهي اصلا زنگ ، انتهاي
منزل به سريعتر چه هر كه ميكنند شماري ثانيه:سوم زنگ
درصد تا 30 حداكثر كل در افراد اين.بخورند چيزي و بروند
كه دروسي علت ، همين به ميكنند كلاس متمركز را خود حواس
افت 30 با معمولا ميگيرند ، قرار عصر نوبت آخر زنگ در
.ميشوند مواجه ساعات ساير به نسبت درصدي تا 35
دوم دسته
همراه سالم و انرژيزا غذايي مواد منزل ، از كه گروهي
.ميآورند
مناسبي تغذيه اينكه دليل به گروه ، اين ويژگيهاي
:از است عبارت همراهدارند ،
درس متوجه بهتر معمولا و ميكنند گوش خوب:اول زنگ
.ميشوند
در جديد انرژي با دارند ، همراه خوبي تغذيه چون:دوم زنگ
.ميشوند مطالب متوجه سايرين از بهتر و ميشوند حاضر كلاس
با 95 ميشود باعث آنها در موجود انرژي اندوخته:سوم زنگ
گروه ، اين جمع در.دهند گوش درس به خود حواس درصد
.ميخورند چشم به مدرسه ممتاز شاگردان معمولا
سوم دسته
يا و مدرسه در را انرژيزا ظاهرا غذايي مواد كه گروهي
كمي انرژي عملا ولي كردهاند ، تهيه مدرسه به منزل مسير
.ميرسد آنها بدن به
:از است عبارت دانشآموزان از دسته اين ويژگيهاي
.ميدهند گوش خوب نسبتا:اول زنگ
معمولا گروه ، اين مصرف مورد خوراكي مواد چون:دوم زنگ
تا دانشآموزان اين يادگيري توان حداكثر دارد ، كمي انرژي
.ميرسد درصد 80
ذخيره افت اين و مييابد كاهش حداقل به انرژي:سوم زنگ
و باشند نداشته را كلاس تحمل توان كه ميشود باعث غذايي
كلاس و درس به را خود حواس درصد تا 70 حداكثر تنها
.كنند متمركز
از بسياري و خوب دانشآموز تعدادي گروه ، اين جمع در
.ميگيرند قرار نيز متوسط دانشآموزان
چهارم دسته
ميكنند استفاده را موادي ولي ميخورند ، كه هستند گروهي
و سلامت به بلكه ندارند ، انرژي توليد جنبه تنها نه كه
مسموم مواد هم مواردي و ميرساند آسيب نيز آنها تندرستي
.است فاسد و
فقر در اول گروه همانند اينكه دليل به گروه اين ويژگيهاي
است ، معمول حد از كمتر آنها قند و دارند قرار غذايي
:از است عبارت
و ميكنند كلاس جمع را خود حواس درصد حداكثر 50:اول زنگ
.هستند تفريح زنگ منتظر
ميكنند ، كلاس جمع را خود حواس درصد حداكثر 40:دوم زنگ
اين از كمتر خيلي آنها عملي و علمي مطالب دريافت ولي
.است مقدار
گروه اين مطالب درك و توجه درصد متاسفانه:سوم زنگ
.ميرسد درصد تا 30 حداكثر
تغذيه طرح بيشك:ميگويد خود تحقيق پايان در اسحاق آقاي
ميتواند محروم مناطق در دانشآموزان رايگان حتي و مشترك
مناطق راهنمايي دوره پسران افت از زيادي بسيار درصد
همت با مگر نيست ممكن امر اين و دهد كاهش را جنوبي
و آموزش مالي مساعدتهاي و دانشآموزان اولياء و مسئولين
.پرورش
كتاب در تربيت و تعليم كارشناسان از يكي "بهداد زهره"
تغذيه اهميت به اشاره با خانواده در بهداشتي رهنمودهاي
زمينه در را نكاتي مدرسه ، از قبل سنين و نوزادي دوران در
كودك كه سالهايي":ميگويد و ميشود متذكر مدارس تغذيه
قابل دورهاي تغذيه ، نظر از ميگذراند ، را ابتدايي دوره
ميزان گرچه دارد ، ادامه كودك رشد هنوز زيرا است ، توجه
قدي رشد تغييرات.است زندگي اول سالهاي از كمتر او رشد
سالانه متوسط بهطور و ثابت تقريبا سنين اين در كودك
حدود 5/3 نيز او وزن اضافه ميزان و سانتيمتر حدود 6
.است سال در كيلوگرم
مرحله و است استوار قبل مرحله برپايه رشد از مرحله هر
در سوءتغذيه كه بهطوري ميدهد ، قرار تاثير تحت را بعد
.ميگردد بلوغ علائم ظهور در تاخير موجب كودكي سنين
مبتلا سوءتغذيه به بلوغ و كودكي سنين در كه دختراني
نداشتهاند ، را خود سن مناسب وزن و قد تنها نه بودهاند ،
گذشته ازآن.است افتاده تاخير به آنان قاعدگي بلكه
تاخير به سوءتغذيه اثر در آن طبيعي رشد و لگن اندازه
همراه زايماني خطر افزايش با بعد سالهاي در و ميافتد
.ميشود
تحت نيز را كودك رفتار و فعاليت تغذيه ، :ميافزايد وي
با كودكان در آهن فقر كمخوني ، ميدهد ، قرار تاثير
.است همراه يادگيري در توانايي كاهش و رفتاري تغييرات
امور در و بوده تنبل و خسته بيتفاوت ، كمخون ، كودكان
.دارند كمتري موفقيت سالم كودكان به نسبت تحصيلي
تحصيلي فعاليتهاي در و كوشاتر درمان ، از پس كودكان اين
قندي مواد و شكر حد از بيش مصرف همچنين.ميشوند موفقتر
در تغذيه پس ميشود ، كودكان در پرخاشگرانه رفتارهاي موجب
:است اهميت حائز زير دلايل به مدرسهاي كودكان
رشد براي سازنده مواد تامين *
و جسمي فعاليتهاي انجام براي نياز مورد انرژي تامين *
فكري
عفونتها برابر در مقاومت حفظ به كمك *
رشد براي آمادگي منظور به لازم غذايي مواد ذخيرهسازي *
بلوغ دوران سريع
مديريت پيام
است سازماني تحول اساسي محور خودبالندگي ،
و توسعه منشا و سازمان هر راهبردي عامل انساني نيروي
عوامل ساير زيرا ميشود ، محسوب آن نابودي يا و تحول
نقش ايفاي انساني نيروي عمل و تفكر مدد به سازماني
نيروي وجود موفق ، سازمان ايجاد براي اين بنابر.ميكنند
صورت به بالنده انساني نيروي.است ضروري بالنده انساني
و ميپردازد خود شايستگيهاي و توانايي گسترش به مستمر
نگرش مجموع.است فني مهارتهاي كسب فراتراز چيزي اين
تاثير انفعال ، از پرهيز و زندگي و كار به مثبت و خلاق
از جزيي كار زيرا دارد ، افراد زندگي بلكه كار بر مهمي
.زندگي كنار در نه است زندگي
-است1 ضروري زير هاي اقدام مذكور نگرش ايجاد براي
يا مطلوب وضعيت دقيق شناخت -موجود ، 2 وضعيت دقيق شناخت
و مطلوب و موجود وضع بين فاصله ميزان شناخت -آرماني ، 3
.خلاق تنش حفظ و استمرار -خلاق ، 4 تنش ايجاد
خود در موثر مهم عوامل به توجه اقدامها اين دركنار
ضروري تواناييها توسعه زمينههاي و راهكارها بالندگي ،
مذهب ، به ميتوان بالندگي خود در موثر عوامل ازاست
.كرد اشاره حقيقت به تعهد و حقيقتجويي عملكرد اخلاق ،
احمدي اكبر علي سيد
|