...روزن بي زمانهاي در زندگي
شد منتشر فيلم ماهنامه
نود دهه فيلم ده
سينمايي آموزشي مركز حدود 150 تعطيلي با
در سينمايي غيرمجاز مركز يك حتي غيرمجاز
ندارد وجود كشور
...روزن بي زمانهاي در زندگي
بنياعتماد رخشان ساخته شهر زيرپوست فيلم به نگاهي
سر از و باشد نيامده سينما به تصادفي فيلمساز يك اگر
را سينما و باشد نگرفته قرار دوربين پشت ناگزيري يا تفنن
حرفه عنوان به سودايي و ترفند هر از دور به و آگاهانه
دنبال را مشخص مسيري -معمولا -آثارش باشد ، كرده انتخاب
و استعداد از رگههايي كار نخستين همان از و ميكند
به را صداقت و اصالت از نشانههايي آن از مهمتر و آگاهي
در و بعدي آثار در كه نشانههاست همين و دارد همراه
عنوان به و ميرسد كمال به فيلمساز انديشه تداوم
شفافتر نمودي اثر هر در او اصلي دغدغه يا دلمشغولي
اين شاخصترين از يكي "بنياعتماد رخشان".مييابد
"شهر پوست زير" تا "محدوده از خارج" از او.است فيلمسازان
شيوه تا است كوشيده اوست ، سينمايي بلند اثر هفتمين كه
سينماي مستندوار نگاه از تلفيقي كه را خود بيانيخاص
حال عين در و ملموس واقعي ، مسائل با است داستاني
.دهد تطبيق پيرامونش غمبار و تلخ
بني جستوجوي آغاز نقطه سال 66 در "محدوده از خارج"
"قناري زرد" با بعد سال كه است اجتماعي سينماي در اعتماد
تداوم "روسريآبي" و "نرگس" ،"خارجي پول" با آنگاه و
به عريانتر نگاهي با "شهر زيرپوست" با اكنون و مييابد
سينمايي.است يگانه سينما ، اين در كه ميرسد سياقي و سبك
از يكسر را خود درونمايه و روابط آدمها ، گفتار ، فضا ، كه
با و ميشناسد خوبي به را آن كه ميگيرد جامعهاي
.ميگويد سخن ازآن شناخت همين پشتوانه
در حضور لحاظ به فرد بنياعتماد نخستين آثار در اگر
ناملايمات و ناهنجاريها با عيني برخورد و پرتنش فضايي
است ، شرايط مقهور نوعي به و دارد قرار ضربهپذيري معرض در
با رويارويي در فرد -روسريآبي و نرگس -او بعدي آثار در
در.كند پيدا حيات ادامه براي راهحلي ميكوشد مشكلات
همواره و نيستند منفعلي آدمهاي هرگز شخصيتها آثار اين
پوست زير در طوبا.دارند معترض و سازشناپذير روحيهاي
سرسختانه خانواده حفظ براي كه است ميانسال زن يك نيز شهر
جاي به ميپاشد ، هم از زندگيش كه هنگامي و ميكند تلاش
آينده به و ميكند مقاومت بردبارانه بيفتد ، پا از كه آن
.دارد اميدوارانه نگاهي
آغاز تلويزيون صفحه بر طوبا نزديك نماي با شهر زيرپوست
با مصاحبه در ششم مجلس انتخابات آستانه در او.ميشود
در كارگر زنان نقش اهميت درباره تلويزيون گزارشگر
:ميگويد دارند نمايندگان از كه انتظاري و انتخابات
تقوا با باشند ، خدا با كه اينه نمايندگان از ما انتظار"
نقش اهميت...بازنشستگي روبدونن ، بيمه و مسكن باشند ،
بيمارستانها ، دارن ، زنان كه شغلهايي...زنان
زحمت كه زنايي..اونها به بشه توجه بايد..كارخونهجات
."...ميكشن
ساده سوالهاي گزارشگرميزند حرف لكنت با طوبا
سخن از زن كارگران نماينده عنوان به او اما ميپرسد ،
.ميماند در گفتن
به كه ميبينيم را طوبا دوباره نيز فيلم صحنه آخرين در
.است شده ظاهر تلويزيون دوربين مقابل در دادن راي هنگام
است ، كرده تحمل را زيادي سختيهاي فاصله اين در كه او
با و ميشود خيره دوربين به بيمحابا و عاصي اينبار
قدر همين آقاجون ، پيامي چه پيام؟":ميگويد گوياتر زباني
حالا جنگه ، گفتن ناليديم چي هر از وقتي يه كه ميدونم
بعدشم.چشم گفتيم ميگين ، راست ديديم هم مانيست وقتش
نزنين ، نق اومده بار خرابي كلي گفتين شد ، تموم جنگ كه
پيدا يكي بالاخره كه اين تا گذاشتيم ، جيگر سر دندون باز
پاي اومدم من حالا برسه ، ما دل درد به ميخواد كه شد
."...بدم راي كه صندوق
استوار ، و صلابت پر داده ، دست از را سرپناهش آنكه با طوبا
فردايي در را خود سرنوشت شايد تا آمده راي صندوق پاي به
چندان انتخابات نتيجه به چه اگر او.زند رقم بهتر
.نميدهد دست از را خود اميد اما ندارد ، اطمينان
دستاوردهاي نقد به سياسي مسايل طرح با فيلم كه اين اما
به حد از بيش تاكيد با و ميپردازد سالها اين اجتماعي
ضروري را اقتصادي رفاه و اجتماعي عدالت تحقق فقر ، مساله
پسر "علي" سياسي شور و انقلابي شبه افكار يا ميداند
يك از حمايت معناي به ميخواند "بازيچه" را خانواده كوچك
برابر در موضعگيري يا خرداد دوم با مخالفت و سياسي جناح
واقعي هنرمند هر مثل بنياعتماد رخشان.نيست اصلاحات
جانبه همه را توسعه سياسي جناجبنديهاي از فراتر
چيز برهر مقدم را فرهنگي توسعه يا آگاهي و ميخواهد
دارد كمرنگي پرداخت فيلم در نگاه اين اگر اما.ميشمارد
را سوءتفاهماتي كه نيست گويا و شفاف چندان آن بازتاب و
ژورناليستي كاربرد به سو يك از كه است مشكلي نزند ، دامن
شخصيتپردازي به ديگر سوي از و برميگردد سينما در سياست
آرمانگرايانه ذهنيات درگير كه خانواده كوچك پسر خام
سياسي ميتينگهاي در درس كلاس به رفتن جاي به و است خويش
نيز خانواده افراد طرف از حتي او رفتارميكند شركت
ميكني؟ چيه كارا اين آخه":ميگيرد قرار نكوهش مورد
ريختين كه تابستون تومياد؟ چيگير بگيري؟ ميخواي كجارو
...برد؟ كي شد؟ چي كردين لتوپار و زدينهمديگر توخيابون ،
به بچسب.نونن لقمه يه دنبال بدبختيشونن ، دنبال مردم
."حاليته؟.درست
به براي كه تاكيدهايي همه رغم به اما شهر ، زيرپوست فيلم
است اثري باشد ، سياسي فيلمي كه آن از بيش دارد ، روزشدن
زمانهاي در زندگي از مستندگونه گزارشي در اجتماعي ،
سخت و سرد مسير در كه ديده آسيب آدمهايي با بيروزن
تنازعي به بقا براي كارزار اين در و شدهاند رها زندگي
.ميروند جان پاي تا
اگر اما است ، فيلم ويژگيهاي از شخصيت تعدد و موضوع تنوع
نظر به مبهم يا و نميافتد جا چندان فرعي مسايل برخي طرح
داماد مثل -غايباند كه آنها حتي هريك شخصيتها ميرسد ،
آنها از يك هيچ و دارند مشخص شناسنامهاي -طوبا خانواده
.نميشوند گم وقايع و حوادث انبوه در
و عليل شوهري و فرزند سه كنار در فيلم محوري شخصيت طوبا
عباس.دارد بردوش را خانواده مسئوليت بار افتاده ازكار
براي و است ژاپن به رفتن آرزوي در خانواده بزرگ پسر
كلنگي خانه فروش حتي كاري ، هيچ از آرزو اين به رسيدن
زدوخوردهاي درگير كوچكتر پسر علي.نيست روگردان خانواده
و دوست فرار با خانواده كوچك دختر محبوبه.است خياباني
بزرگتر دختر.ميشود روحي عميق دگرگوني دچار همكلاسياش
به بيپناه و خورده كتك هربار رفته شوهر خانه به كه نيز
با كه سنتگراست مردي پدرخانواده.برميگردد طوبا دامن
جسماني ضعف و بودن زمينگير بيگانه راديوهاي به دادن گوش
.ميبخشد نمادگرايانه معنايي را خود
نه اين و است فيلم بارز ويژگيهاي ديگر از باورپذيري
عناصري و عوامل همه از كه فضا ، و شخصيتپردازي از تنها
از.است گرفته خدمت به آگاهانه فيلمساز كه برميآيد
گلاب بازي بهخصوص بازيها ، نحوه از و بازيگران انتخاب
اوج به و ميآفريند شگفتي و اعجاز طوبا نقش در كه آدينه
كه لباس و صحنه طراحي از و ميرسد آفريني نقش در خلاقيت
انتخاب ، چيزي هيچ كه نميرسد نظر به و زيباست فوقالعاده
از صرفنظر -وسواس و دقت اينشدهاند چيده يا و تهيه
يا كارمرندي ، دفتر به مربوط صحنههاي خصوص به سكانس چند
در و فيلم صحنههاي اغلب در -عباس دوست خانه صحنه
صداگذاري تدوين ، فيلمبرداري ، امكانات همه از بهرهگيري
دلنشين ضرباهنگي با را زندگي گرم حس و دارد آشكار نمودي
حمام ، از طوبا آمدن بيرون صحنه.ميسازد منتقل تماشاگر به
نماي و ميكند پهن درخت روي را حولهاش كه هنگامي
را آويزانش موهاي -شود ديده بيآنكه-آن در كه زيبايي
دهنده تكان و كوتاه گفتوگوي ميزند ، شانه علاءالدين روي
.آنهاست زيباترين از نمونهاي همسرش ، و طوبا
شيدفر علي *
شد منتشر فيلم ماهنامه
.شد منتشر سينما تخصصي نشريه فيلم سينمايي ماهنامه
تاريخ سالشمار سال ، چهارده از پس راد سعيد با گفتوگو
به نگاهي سانسور ، اراده همدلي دهه 1350 ايران ، سينماي
از نشده منتشر حرفهاي شهر ، پوست زير در آدينه گلاب بازي
تكيه اسبها ، مستي براي زماني فيلم نقد مشيري ، فريدون
از جهان روز فيلمهاي معرفي و نقد و داگ گوست برباد ،
.است شده منتشر فيلم ماهنامه شماره اين در كه است مطالبي
نود دهه فيلم ده
با پيش دهههاي از متفاوت سينمايي را دههنود بتوان شايد
اوج سالهاي از پس.دانست خود خاص ويژگيهاي و مشخصات
كه آن افول سالهاي و پنجاه و چهل دهههاي يعني سينما ،
ميتوان تعبيري به برميگردد ، هشتاد و هفتاد دهههاي به
كوچك حجمي در هرچند سينما انداختن پوست دهه را نود دهه
گاه و خوب فيلمهاي هرازگاه تماشاي با آن طي كه دانست
نمرده هنوز سينما كه يابيم باز را اميد اين حيرتانگيز ،
.است
آثار عنوان به عبدي محمد كه است فيلم ده شامل كتاب اين
آنها معرفي و نقد به و كرده انتخاب نود دهه برگزيده
.است پرداخته
و ابديت لولتيا ، جيغ ، مخمصه ، بتمن ، بازگشت ولوئيز ، تلما
كاملا چشمان و مشتزني باشگاه سياه ، گربه شهرت ، رود ، يك
.فيلمهاست اين عنوان بسته
سوي از تومان قيمت 450 با صفحه در 74 نود دهه فيلم ده
.است شده منتشر آتيه نشر
سينمايي آموزشي مركز حدود 150 تعطيلي با
در سينمايي غيرمجاز مركز يك حتي غيرمجاز
ندارد وجود كشور
واحد انساني نيروي آموزش و گسترش مركز مدير حقيقي مهدي
قاطعيت با اكنون:كرد اعلام سينمايي معاونت بصري و سمعي
وجود ايران سطح در سينمايي غيرمجاز مركز يك گفت ميتوان
.ندارد
كلاس حدود 150 گذشته سال در كه مطلب اين عنوان با وي
است ، شده تعطيل مركز اين سوي از غيرمجاز سينمايي آموزشي
مجوز كه هستند كار به مشغول مراكزي فقط امروز:افزود
تقريبا كه هستند ما نظارت تحت و دارند سينمايي آموزش
انجام نظارت و كنترل آنها عملكرد روي بر بار يك هفتهاي
.ميگيرد
آموزشگاه مجوز كه سينمايي آزاد كلاسهاي آمار حقيقي
تعداد اين از:گفت و كرد عنوان آموزشگاه را 60 گرفتهاند
كشور استان در 8 را خود دائمي فعاليت آموزشگاه تنها 35
.كردهاند آغاز
استانداردهاي كردهايم تلاش ما كلاسها اين زمينه در
كار 5 اين براي و كنيم اعمال آموزشگاهها براي را آموزشي
آماده را سينمايي مختلف زمينههاي در نظارتي كميسيون
.كردهايم
مديران انجمن تشكيل را مركز اين مهم اقدامهاي از يكي وي
در تشكل اين:گفت و دانست سينمايي آزاد آموزشگاههاي
را دائمياش مديره هيات رمضان ماه از بعد گردهمايي اولين
خانه صنوف از يكي جزو اميدواريم كه كرد خواهد انتخاب
.گيرد قرار نيز سينما
به سينمايي آموزشگاههاي كل واگذاري دليل درباره حقيقي
فعاليتهاي كل سال 72 وظايف شرح طبق:گفت خصوصي بخش
خصوصي بخش به ميبايست دولت اختيار در هنري -فرهنگي
سال از 4 بعد آييننامه اين راستاي در كه شود واگذار
بخش به را بخشها اين همه كردهايم تلاش سال 78 از وقفه
.كنيم واگذار خصوصي
وظيفه اكنون خصوصي ، بخش از حمايت راستاي در:افزود وي
حتي و سازيم آماده حمايت و هدايت جهت در را مسير تا ماست
بخشهاي به مراجعه طريق از دارد آموزشي نيازهاي دولت اگر
.كند رفع را آن خصوصي
شهرستانها در آموزشي سيار كارگاههاي بحث:افزود حقيقي
مازندران ، استان در 8 كه ماست فعاليتهاي ديگر از
و هرمزگان خراسان ، يزد ، اصفهان ، فارس ، شرقي ، آذربايجان
.است شده آغاز خوزستان
|