دانشجويي جنبش مسايل
( آخر بخش ) دانشجويي جنبشهاي كاركردهاي
به دانشجويي ، جنبشهاي كاركردهاي نخست شماره در :اشاره
و گيروشه ديدگاههاي و شد پرداخته اجتماعي جنبش بحث
سه جنبشها براي تورن كه گرديد مطرح و بررسي آلنتورن
همگاني اصل -و 3 مخالفت يا ضديت اصل -هويت 2 اصل -اصل 1
در دانشجويي جنبش شكلگيري نظير مباحثي همچنين.است قائل
اين پاياني بخش در گذشت ، نظرتان از آن كاركردهاي و ايران
در دانشجويي فعاليت و شكلگيري مختلف دورههاي مقاله
نظرتان از دانشجويي جنبش چالشهاي و مسايل و ايران
.ميگذرد
انديشه گروه
دانشجويي جنبش مختلف دورههاي (د
و ماهيت ساختار ، نظر از ايران در دانشجويي جنبش
نظام به نسبت موضعگيري و كاركرد همچنين و ايدئولوژي
كرده طي را مختلفي دورههاي تاكنون شكلگيري از سياسي
وجود كامل توافق نيز دورهها اين مورد در چند هر (9).است
با ايران دانشجويي جنبش كه پذيرفت ميتوان اما ندارد ،
با و يافت رشد ملي انديشههاي ، با شده متولد چپ تمايلات
بخواهيم اگررسيد پيروزي به (اسلامي) مذهبي انديشههاي
نظر در با كنيم مشخص را دورهها اين تاريخي صورت به
ميتوان شهريور 1320 ، از دانشجويي جنبش شكلگيري گرفتن
اين هواداران و توده حزب فعاليت دوره دهه 20 اوايل:گفت
و نفوذ مليگراها دهه همين اواخربود دانشگاهها در حزب
دهه اواخر از و ميدهند گسترش دانشگاهها در را خود حضور
عمدهترين (اسلامي) مذهبي گروههاي دهه 40 ، اوايل يا و 30
عموما حال اين با.ميشوند شامل را دانشجويي جنبش بخش
يك در را اسلامي انقلاب پيروزي از پيش دانشجويي جنبش
جنبش مبارزه را آن عمده دليل و ميدهند جاي دوره
-عقيدتي گونه به چه و سياسي -حزبي صورت به چه دانشجويي ،
دانشجويان از برخي كه مسلحانه ، مبارزه شكل به چه و سياسي
براي ميكردند ، دنبال را آن سياسي گروههاي به وابسته
از پس دورههاي مورد در.است بوده مستقر نظام سرنگوني
اين برخي و است نظربيشتر اختلاف اسلامي انقلاب پيروزي
.ميكنند تقسيم دوره چهار به برخي و دوره سه به را مقطع
:ميدانند زير مراحل شامل را دورهها اين نخست گروه
دانشگاه تعطيلي تا اسلامي انقلاب پيروزي از -
تحميلي جنگ دوره -
تاكنون تحميلي جنگ پايان از -
دستهبندي صورت اين به را گانه سه دورههاي نيز گاهي
:ميكنند
فرهنگي انقلاب تا اسلامي انقلاب پيروزي از -
سال 76 تا فرهنگي انقلاب از -
تاكنون خرداد 76 از -
دانشجويي جنبش تحولات از مرحلهاي چهار تقسيمبندي اما
:است زير صورت به اسلامي انقلاب از پس
دانشگاهها تعطيلي تا اسلامي انقلاب پيروزي از -
تحميلي جنگ دوره -
سازندگي دوره -
تاكنون خرداد دوم از -
دانشجويي جنبش چالشهاي و مسايل (ه
و فرصتها با جامعه كنوني درشرايط دانشجويي جنبش
امكان و توان جنبش اين اگر.است روبهرو چالشهايي
را چالشها برابر در مقابله و فرصتها از بهرهبرداري
"باتامور".بود اميدوار آن آينده به ميتوان باشد ، داشته
به (10).برميشمارد شرط دو اجتماعي جنبشهاي موفقيت براي
جنبشها اينگونه كه است لازم اول وهله در او نظر
و شور برانگيختن توانايي كه كنند تنظيم را دكتريني
داشته را مداوم سياسي فعاليتهاي مورد در تعهد و اشتياق
باشد اجتماعي تئوري يك بر مشتمل بايد دكترين اين.باشد
راههاي و هدفها.دهد توضيح را اصلي مسائل بتواند كه
جامعه ديگر اشكال كلي طرح و ساخته روشن را آنها به رسيدن
اين اجتماعي جنبش موفقيت براي شرط دومين.كند ترسيم را
سازمان سياسي گروههاي خود ، گسترش از نقطهاي در كه است
كه را موجود سياسي سازمانهاي يا كند ايجاد يافتهاي
قدرت آوردن دست به براي مبارزه درگير مستقيما ميتوانند
آن از استفاده ظرفيت قدرت آوردن دست به از پس و شوند
خود مقاصد اجراي براي باشند ، دارا را جامعه بازسازي براي
شرط دو اين از حاضر حال در دانشجويي جنبش.بهكارگيرند
تئوري دانشجويي جنبش چند هر.است برخوردار نسبي طور به
حركت نظريهپردازي سوي به اما ندارد ، اجتماعي -سياسي
است ، كرده تغيير دانشجويي جنبش شعارهاي اكنون.ميكند
در دانشجويان و نيست گذشته تفكر دنبالهرو جنبش اين زيرا
با متناسب خود اجتماعي مناسبات و رفتار توليد باز حال
نظر مورد شرط دومين به توجه با.هستند جامعه مقتضيات
اكنون گفت بايد اجتماعي جنبشهاي موفقيت براي باتامور
پراكندگي به تكثر اين اگر و شده تكثرگرا دانشجويي جنبش
.مييابد افزايش دانشجويي جنبش توان و ظرفيت نشود ، منجر
برخوردار لازم فراگيري از بايد دانشجويي جنبش همچنين
.دهد جاي خود در را گوناگون تشكلهاي بتواند تا باشد
و اجتماعي جنبشهاي همانند دانشجويي جنبش ديگر سوي از
كه روبهروست تعارضهايي با جامعه در موجود گروههاي
عمدهترين از برخي.بيابد مناسبي پاسخ آنها براي بايد
:از عبارتند تعارض اين
حكومت از استقلال يا حكومت به وابستگي -1
بودن دولت منتقد يا متحد -2
گذشته به بازگشت يا گذشته از گسست -3
مدرنيته به گرايش يا سنت به وفاداري -4
عرفي ديني نظام الگوي به اعتقاد -5
ايدئولوژيك غير يا ايدئولوژيك رفتار پذيرش -6
بودن غيرسياسي يا سياسي -7
اصلاحي رفتارهاي يا انقلابي رفتارهاي به گرايش -8
(11)ناهموار جنبشهاي همواريا جنبشهاي مطابق رفتار -9
با خاص بهطور دانشجويي جنبش يادشده موارد بر علاوه
نيز احتمالي ، حتي يا و نسبي بهطور ديگري ، چالشهاي
اين از فهرستي.است موثر آن كارآمدي در كه روبهروست
:است زير شرح به محدوديتها و چالشها
برنامه نداشتن جنبش ، مناسب يافتگي سازمان و انسجام فقدان
از (اندك هرچند) بخشي خروج مشخص ، گفتمان با هدف و
مسير در گرفتن قرار و منطقي گفتوگوي مسير از دانشجويان
و مردم ميان شكاف ،(شدن راديكاليزه) خشونت و ستيز
مردم ، مسايل و علايق از آنها شدن دور و دانشجويان
به كمتوجهي فكري ، و علمي كارهاي از دانشجويان بازماندن
توان از بخشي شدن هزينه سياسي ، دانش و آگاهيها افزايش
آن ، تشكلهاي ميان رقابت و تضاد در دانشجويي جنبش
اجتماعي ، مطالبات نمودن مطرح و كردن كاناليزه در ناتواني
و انتقال در ناتواني و دانشجويي جنبش در تاريخي گسست
وجود با دروني سنتي ساختار حفظ تجربيات ، از استفاده
دغدغههاي تبديل در ناتواني ،(محيطي) بيروني تغييرات
جنبش از بخشي شدن گرفتار راهبردي ، انديشههاي به ذهني
ناتواني مالي ، و فكري وابستگي هويت ، بحران در دانشجويي
فراگيري فقدان بحران ، مديريت و چالشها با برخورد در
،(كثرت عين در وحدت تحقق در ناتواني) دانشجويي جنبش
از بخشي سوي از فشار گروههاي يا احزاب نقش گرفتن برعهده
جنبش پشتوانه عنوان به قوي تئوري نداشتن دانشجويي ، جنبش
و تحولات با واكنشي و انفعالي برخورد و دانشجويي
.رويدادها
شبكلايي عنايتي علي
:پينوشتها
به بنگريد درايران دانشجويي جنبش شناسي ديرينه مورد در-9
، تهران ، ايران دانشجويي جنبش تاريخ ، باقي عمادالدين:
.، 1379 ايرانيان جامعه
.62-و 63 صص 56 پيشين ، منبع باتامور ، .بي.تي -10
آن در كه ميشود گفته جنبشهايي به هموار جنبشهاي -11
شناخته ابزارهاي و روشها از را خود تقاضاي جنبش ، حاملان
(نظرسنجيها براساس) حدودي تا قبل از و گيرند پيمي شده
چاپ ابزارها اين جمله از.است پيشبيني قابل جنبش سير
جنبشهاي مقابل در.است علمي نشستهاي و مطبوعات كتاب ،
شكل آن گفتمانهاي كه ميشود گفته جنبشهايي به ناهموار
اهداف و تقاضاها تحقق براي جنبش حاملان ولي است گرفته
و مسالمتآميز كانالهاي از نميتوانند درستي به گفتمان
و نيست ميسر پيشبيني جنبش اين دركنند استفاده قانوني
حميدرضا به كنيد نگاه).دهد رخ حادثهاي است ممكن روز هر
.(ص6 خرداد 79 ، بيان 10 خرداد ، دوم جنبش آينده جلاييپور ،
|