فرهنگي مشترك ميراث
( بخش واپسين ) - جهان فرهنگي گزارش دومين در سيري
كه جهان فرهنگي گزارش دومين از بخش نخستين در :درآمد
فرهنگهاي چون مسائلي از آمده ، فراهم يونسكو توسط اخيرا
و فرهنگي مشترك ميراث جهاني ، فرهنگ چندفرهنگي ، بومي ،
تاكيد نكته اين بر و آمد ميان به سخن جهاني و ملي هويت
اهميت چيز ، هر از پيش فرهنگ ، شدن جهاني از مقصود كه شد
و شدن نزديك ديگر و جهاني مناسبات در "فرهنگ" روزافزون
فرهنگي خصلتهاي ميتوان كه است فرهنگي مرزهاي درهمآميزي
پس.نامگذارد مرزي هويتهاي را آميزشها اين از برخاسته
گسترش معناي به هيچگاه فرهنگ ، شدن جهاني صورت اين در
در فرهنگي ويژه رويكرد يا فرهنگ يك سلطهآميز و قاهرانه
و بومي فرهنگهاي بازسازي و نوزايي با ما بلكه نيست جهان
اگر نيست بيجهت رو اين ازروبهروييم نيز گذشته در
حيات و زندگي حق جهان فرهنگي نمودهاي همه امروزه بگوييم ،
.ميجويند
فرهنگهاي وضعيت به تنها شده ، ياد گزارش پايه اين بر
پيشنهاد درواقع بلكه نميپردازد جهاني فرهنگ در بومي
درگيري بدون و آشتيجويانه همزيستي براي است راهكارهايي
از كه فرهنگي تكثر پذيرش چراكه ;فرهنگها متنوع جهان در
تنوع حق اعطاي" معناي به است ، گزارش اين بنيادين محورهاي
نيز امر اين كه است عمومي عرصه در فرهنگي گروههاي به
"سياسي خودگرداني از درجهاي شناسايي مستلزم خود بهنوبه
در فرهنگها حيات از برخورداري حق ديگر ، معناي به.است
كارهاي و ساز و مردمسالاري ايجاد نيازمند امروز ، جهان
.است فرهنگي گروههاي آزادانه فعاليت با متناسب
بازسازي و نگهداري اهميت به گزارش اين بخش واپسين در
نهفقط و جهاني عزم و جهان سراسر در فرهنگي متنوع ميراث
دنباله هم با.است شده اشاره آنها از پاسداري براي ملي
.پيميگيريم را مطلب
فرهنگي ميراث فهرست در مختلف آثار گنجاندن معيار اكنون
مثال براي اكنون فهرست ايناست شده تحول دچار بشريت
شامل نيز را بلگيان كانال در نوزدهم قرن قايقسواري
داشتهاند ونگهداري حفظ ارزش كه مكانهايي ساير.ميشود
نمونه بهعنوان.است رسيده ثبت به فهرست اين در نيز
هيروشيما "گنباگو" وگنبد سال 1979 در آشويتز اردوگاههاي
.شدهاند فهرست اين سال 1996وارد در
كنار در تا شدهاند آن خواستار همچنين فصل اين مولفان
همچون غيرمحسوس فرهنگي آثار ثبت محسوس فرهنگي آثار ثبت
رسوم ، و آداب رقصها ، دستي ، هنرهاي سنتي ، زبانهاي
در.گيرد قرار توجه مورد نيز موارد وديگر پزشكي روشهاي
بخشيدن سرعت براي تلاشهايي كه است شده تاكيد مقاله اين
كامل طور به كه فهرستي ترسيم براي استراتژي ايجاد به
.گيرد انجام بايد باشد انساني جوامع تنوع نماينده
و ميراث حفظ به جهان فرهنگي گزارش يازدهم فصل موضوع
در.است يافته اختصاص جهانگرايي درحال درجوامع ارزشها
موسسه از "توره مارتادلا" و "ماسون رندال" فصل اين
حفظ پارادايم يك در":كه كردهاند تاكيد گتي نگهداري
كلي تمايز ارزشها و دانش انتقال و حفظ بر مبتني ونگهداري
ايجاد انساني ميراث مادي غير وتجليات مادي ميراث بين كه
".باشد باز بيشتر و سخت كمتر بايد شده
استفاده همچون سنتهايي كه گفتهاند فصل اين مولفان ساير
خياباني وزندگي وحشي علف وحصير باشا كالا از آفريقاييها
كامل طور به نيز مراكش ي"الفنا دما" ميدان در شاديآفرين
.است بشريت فرهنگي ميراث از بخشي
امروز نجات و گذشته حفظ براي رايانه كاربرد
فصول طي جهان سال 2000 فرهنگي گزارش چهارم بخش در
اطلاعاتي جديد تكنولوژيهاي تاثير مساله سيزدهم و دوازدهم
.است گرفته قرار بررسي مورد فرهنگي تنوع بر وارتباطاتي
شديد كاربرد آيا كه شده مطرح پرسش اين فصل اين در
مورد فرهنگي يكسانسازي ارتباطي و اطلاعاتي تكنولوژيهاي
هويتهاي زيان دارند سيطره ابزارها اين بر كه كساني نظر
كرد؟ نخواهد تسريع را فرهنگي
"اسميت.ار كاري" و "هلند پترسون ماريتا" دوازدهم فصل در
تاثير ثبت براي طرحي درباره ميشيگان دانشگاه استادان
آمريكا بومي مردم فرهنگ بر رايانهاي تكنولوژي كاربرد
عرضه را "ديجيتال اجتماع" مفهوم دادهاندو گزارش
حضور چگونگي درباره فصل اين مولفان ساير.نمودهاند
اينترنتارتقاء شبكه در مشترك منافع با پراكنده گروههاي
قرار بررسي مورد را مشترك هدف يك عنوان به متعدد مسائل
.دادهاند
و اطلاعاتي تكنولوژيهاي جديد تحولات آيا كه مساله اين
موضوع نه يا گذاشت خواهد تاثير سنتي موزههاي بر ارتباطي
"پيركورال" فصل اين دراست جهان فرهنگي گزارش سيزدهم فصل
پاريس لوور موزه سينمايي و بصري و سمعي توليد واحد مدير
سوي از شده گرفته كار به سياستهاي و استراتژيها درباره
اطلاعاتي تكنولوژيهاي مزاياي از بهرهگرفتن براي موزهها
بين بحث امروزه مهم مساله"است گفته خصوص اين در او.است
لحاظ از اما غني فرهنگي ميراث لحاظ از كه آنهايي
غني تكنولوژي لحاظ از كه كساني و هستند فقير تكنولوژي
با او ".است ميباشند ، فقير فرهنگي ميراث نظر از ولي
آمريكا در گرفته صورت واقدامات لوور موزه سياستهاي ترسيم
موزههاي گذشته تمايل با را اينترنت از بهرهگيري براي
.ميكند مقايسه يكديگر انگاشتن ناديده براي اروپايي
ميبينند چگونه را خود مردم
ديگران به نسبت و
دارند؟ واكنشي چه
فصل طي در و جهان سال 2000 فرهنگي گزارش پنجم بخش در
برداشتهاي و بينالمللي عمومي افكار گزارش اين چهاردهم
، ديدگاه ناسيوناليسم سطوح همچون مسائلي طريق از ملي هويت
قرار بررسي مورد ملي هويت به نگرش و مهاجران به نسبت
برنامهريزي دفتر از "بيكر.دبليو جوس".است گرفته
را خصوص اين در موجود اطلاعات هلند فرهنگي و اجتماعي
دهنده نشان اطلاعات اين.است داده قرار بررسي مورد
مثال براي.است بررسي مورد كشور بين 24 اساسي تفاوتهاي
شديد احساس ايرلند و مجارستان بلغارستان ، اتريش ، ساكنان
مردمان كه حالي ميدهنددر رانشان كشورهايشان به تعلق
بسيار تعلق احساس هلند و انگليس فيليپين ، در ساكن
ساكنين و كاناداييها انگليسيها ، .دارند ضعيفتري
"است حياتي ملت يك" كه مساله اين به نسبت روسيه فدراسيون
.شدهاند متقاعد كمتر بسيار كشورها ساير ساكنان از
مهاجران ، اقليتها ، حساس مسائل خصوص در ديدگاهها
قرار بررسي مورد فصل اين در نيز شهروندي و يكسانسازي
بررسي مورد كشورهاي ساكنان درصد از 60 بيش.است گرفته
آنها البته هستند ، كشورشان به بيشتر مهاجران ورود مخالف
آنها.دارند سياسي پناهندگان قبول براي بيشتري آمادگي
به كمك در قصور و بيكاري جرايم ، خاطر به را مهاجران
حالي در امر اين.ميدهند قرار سرزنش مورد ملي اقتصاد
جديد ايدههاي ظهور بايد معتقدند آنها كه ميگيرد صورت
از بيش شرقي اروپاي كشورهاي.كرد تسريع را جامعه در
مقاله اين يافتههاي طبق.هستند مهاجران دشمن ديگران
موجب را خارجيها عليه منفي ديدگاههاي جمعيت بالاي تراكم
عامل نيز كشور يك در ساكن خارجيها زياد تعداد و نميشود
.نيست ناسيوناليسم
كه است رسيده نتيجه اين به خود نوشته در همچنين بيكر
نيز او دليلكند تغيير است ممكن آسيايي سنتي ارزشهاي
آسايي تن به بيشتري تمايل ژاپنيها اكنون كه است اين
علاقه آنان همسايه چينيهاي كه حالي در كردهاند پيدا
.نمودهاند حفظ را مطالعه و كار به خود
تصميمگيري در توسعه و فرهنگ
چگونگي درباره جهان سال 2000 فرهنگي گزارش ششم بخش موضوع
عنوان به آنها كارگيري به و توسعه و فرهنگ ارزيابي
.است تصميمگيري در سودمند ابزارهاي
اين در جهان آمارهاي آمريكايي شركت مدير "لئوگلدستون"
بينالمللي نظام يك ايجاد بايد هدف":است نوشته خصوص
بتواند كه طوري به باشد فرهنگ درباره آماري اطلاعات
مناطق ساير به نسبت محلي سطح يك در را سياستها عملكرد
كشور يك ملي سياستهاي عملكرد يا و كرد ارزيابي و فهميد
مورد مختلف مناطق در كشورها ساير عملكرد با بتوان را
".قرارداد مقايسه
پال" توسط دهه 1970 اوايل از زمينه اين در كانادا تجربه
كانادا آمار مركز الكترونيك و علمي ابتكارات معاون "مكفي
.است گرفته قرار بررسي مورد پانزدهم فصل در ديگران و
برنامههاي و سياستها" نوشتهاند خصوص اين در آنها
اقتصادي و اجتماعي شديد تاثيرات ارائه به قادر فرهنگي
چالش يك فرهنگ بخش تاثير ارزيابي هميشه چه اگر.هستند
بخش اين تحولات سرعت و مسير پيشبيني امروزه اما بوده ،
.است شده مشكل روزافزوني طور به اطمينان از درجهاي هر با
صنايع در هم سنتي طور به بخش اين رويدادي ، هر در زيرا
عرصه و انتفاعي غير هنرهاي بخش در هم و تجاري فرهنگي
.است بوده بالا باريسك بخش يك بشريت ميراث
رئيس "لايا.سي جيم" جهان فرهنگي گزارش شانزدهم فصل در
كه ميدهد توضيح فيليپين هنري و فرهنگي ملي كميسيون
و جمعآوري از ناشي مشكلات پرتو در فيليپينيها چگونه
مواجه هنري و فرهنگي امور اداره مشكل با اطلاعات تعريف
.هستند
بخش مدير ايتاليايي ي"گارونا پائولو" گزارش هفتم فصل در
نظام يك ايجاد مسئله اروپا اقتصادي كميسيون آمار
بررسي مورد را فرهنگ درباره آماري اطلاعات بينالمللي
زمينه در عمده چالش سه با ما او نظر از.ميدهد قرار
يك تاسيس اول.هستيم روبهرو فرهنگي شاخصهاي و آمارها
ايجاد به نياز از دوم چالش است ، جامع و متمركز نظام
قرار پرسش مورد كه كساني با اطمينان و اعتماد رابطه
چگونگي به مربوط سوم چالش و ميشود ناشي ميگيرند
.است فرهنگي هزينههاي ارزيابي
بخش مدير "توليلا پال" جهان فرهنگي گزارش هجدهم فصل در
تجربه فرانسه ، فرهنگ وزارت وآيندهشناسي آماري مطالعات
كه ديدگاه اين و داده قرار بررسي مورد را فرانسه كشور
خورده قسم دشمنان عنوان به مدتها براي" آمارها و فرهنگ
با اواست داده قرار چالش مورد را "ميشدهاند تلقي هم
براي سال 1963 در كه) خود اداره فعاليتهاي توضيح
-اجتماعي اطلاعات توزيع و طبقهبندي پردازش ، جمعآوري ،
كه ميگيرد نتيجه (شد تاسيس فرانسه فرهنگ درباره اقتصادي
نفوذناپذير مانع يك به ميتواند آمارها و فرهنگ چه اگر
فرصتهاي حال عين در اما شود تبديل بشر و ملتها بين
.ميكند فراهم گفتوگو براي فوقالعادهاي
جهان فرهنگي گزارش دومين پاياني فصل كه نوزدهم فصل در
انساني توسعه گزارش اداره مدير "فوكوداپار كو ساك" است
توسعه درباره نظراتي متحد ملل سازمان عمران برنامه
گرفته ناديده توسعهاي سياستهاي در كه فرهنگي شاخصهاي
انتشار كه ميسازد خاطرنشان پار.است كرده ارائه ميشوند
ميگيرد قرار گسترده توجه مورد انساني توسعه شاخص سالانه
پويايي جهاني ، اخلاق درباره زياد پژوهشهاي انجام مشوق و
به دسترسي و خلاق فعاليت در مشاركت فرهنگي ، تنوع فرهنگي ،
كننده كمك عوامل به فرهنگي شاخصهاي تبديل نگرش با فرهنگ
.است شده انساني توسعه شاخص به
فرهنگي شاخصهاي و آمارها
جهان سال 2000 فرهنگي گزارش بخش آخرين كه هفتم بخش در
جديد آن مورد كه 6 فرهنگي ، شاخصهاي و آماري جدول است 30
عضو كشورهاي سوي از شده ارائه پاسخهاي مبناي بر و است
نسبت جهان فرهنگ از عميقتري و وسيعتر تصوير شده تنظيم
و فعاليتها شامل جدولها اين.ميكند ارائه گذشته به
/راديو كتابخانهها ، روزنامهها ، ) فرهنگي روندهاي
فرهنگي ميراث و رويهها ;(فيلم و سينما تلويزيون ،
تصويب پرطرفدار ، مكانهاي جشنها ، مذاهب ، زبانها ، )
روندهاي و فرهنگي تجارت (بينالمللي كنوانسيونهاي
و فرهنگي كالاهاي مبادلات و ارتباطات توريسم ، ) ارتباطاتي
و آموزش جمله از مربوط شاخصهاي ساير و ترجمهها ;(غيره
.است بهداشت و شناسي مردم اجتماعي ، تامين پرورش ،
با 5 كشور در 37 كه است آن از حاكي شاخصها و آمارها اين
افريقاي و رسمي زبان هند 19.ميشود صحبت بيشتر يا زبان
فقط اما است زبان جهان 6700 در.دارد رسمي زبان جنوبي 11
قرار استفاده مورد رسمي زبان عنوان به آن مورد حدود 100
.ميگيرد
صباغيان علي:تنظيم و ترجمه
|