ميبينند فيلم ثانيه روزي 8 فقط مردم
گناباد از فيلمي به زيست محيط جايزه
شد اهدا
اسپانيا در عروسكم و من
فرانسه در "شدم زن كه روزي" فيلم موفقيت
آمريكا در ايراني فيلمهاي پرفروشترين
!ميكند جادو را كودكان تلويزيون ،
ميبينند فيلم ثانيه روزي 8 فقط مردم
سينما هاي سالن در فيلم تماشاگران تعداد سال 1378 از
است يافته افزايش
سالن به 8 سالن از 3 يزد استان سينمايي سالنهاي تعداد
امور دادمعاون سيفالله.كرد پيدا افزايش سينما
افتتاح مراسم اسلامي ، در ارشاد و فرهنگ وزارت سينمايي
ديگر سينمايي سالن و 4 مهريز شهرستان فرهنگ سينما همزمان
تمامي به بسيج هفته تبريك ضمن يزد ، استان سطح در
از چيز هر از قبل بايد:داشت اظهار بسيجي سلحشوران
سينمايي سالنهاي تجهيز متولي شهر ، سينما موسسه مسئولان
.هستند توجه خور در امر اين باني كه كنيم تشكر كشور
محل و استان جوانان براي انسي محل سينماها اين اميدوارم
.باشد خانوادهها براي خوبي
جشنواره اولين برگزاري دستاوردهاي مورد در سپس وي
گذشت از پس ما:داشت اظهار يزد استان در ديني فيلمهاي
جشنواره اولين شديم موفق اسلامي انقلاب پيروزي از سال 20
اميدواريم كه كنيم برگزار يزد در را ديني سينماي
جشنواره برگزاري نظرم به.شود برگزار نيز بعدي دورههاي
كه چرا:است شده سينماگران در جدي تحرك موجب ديني سينماي
در شاخص فيلم يزد 5 فيلم دوم جشنواره در حضور جهت تاكنون
.است شده ساخته ديني سينماي زمينه
"مريم حضرت" و "ري مسافر" فيلمهاي از سينمايي امور معاون
.برد نام شده ساخته فيلمهاي از نمونهاي عنوان به
به نسبت اميدواري ابراز ضمن خود صحبتهاي ادامه در داد
در ديني فيلمهاي ويژه حقيقت فيلم جشنواره دومين برگزاري
آينده سال دو ظرف بود قرار:گفت بينالمللي صورت به يزد
به كه شود برگزار بينالمللي صورت به يزد فيلم جشنواره
تصميم تمدنها گفتوگوي سال به سال 2001 نامگذاري دليل
سال و سال 2001 با مقارن سال 80 از جشنواره كه شد براين
.شود برگزار بينالمللي صورت به تمدنها گفتوگوي
به شده داده اختصاص بودجه به نسبت نگراني ابراز ضمن وي
از اعم جامعه فرهنگ بودجه كل:داشت اظهار كشور فرهنگ
يا بر 3 بالغ..و تلويزيون پرورش ، و آموزش دانشگاهها ،
.نيست كشور بودجه كل درصد 4
جامعه ويژگي تشريح ضمن خود صحبتهاي از ديگري بخش در وي
مطرح آن در سوال كه ميكند رشد جامعهاي:گفت رشد به رو
.باشد داشته وجود تعداد به سوالها آن جوابهاي و باشد
سوالات ارائه ميكنند فكر كه كساني از انتقاد ضمن وي
هر در خواسته هركس:داشت اظهار ميشود ، دين تضعيف موجب
فراهم را آن رشد موجبات كند ، تضعيف را دين نوعي به زمان
پايان با و ميشود شروع سوال با تمدن و دين.است آورده
در:داشت اظهار پايان در وي.رفت خواهند بين از سوالات
نگاه سينمايي فيلم ثانيه فقط 8 مردم روزانه ما كشور
ديدن صرف را دقيقه كه 90 است حالي در اين و ميكنند
بتوانيم ثانيه اين 8 در اميدواريم ما ميكنند تلويزيون
.باشيم مردم آخرت و دنيا جوابگوي
امور معاونت قائممقام سليمي مهدي داد ، صحبتهاي از پس
در آماري ارائه ضمن شهر سينما موسسه عامل مدير و سينمايي
و تعطيلي روند از موسسه اين مساعدت با كه سينماهايي خصوص
از:داشت اظهار است آمده عمل به جلوگيري آنها تخريب يا
و تخريب از شهر سينما موسسه توسط تاكنون گذشته سال
به جلوگيري صندلي ظرفيت 11585 با سينمايي سالن تعطيلي 36
.آمد عمل
نبود ، شهر سينما موسسه كمكهاي اگر:داد ادامه سپس وي
.ميشد خارج كشور سينماهاي چرخه از سالن تعداد اين قطعا
ايران سينماي شاخصهاي گزارش
شاخصهاي" گزارش سومين نيز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
سالهاي 67 در را كشور در سينما وضع ويژهبررسي "فرهنگي
.كرد منتشر تا 77
در اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
سينماهاي تعداد به مربوط آمارهاي به بهتفصيل مجموعه اين
.است شده پرداخته آن ميزانرشد و سينما اقتصاد كشور ،
سالن ، تعداد تماشاگر ، تعداد نظر از سينما وضع بررسي
خانوار هزينه سبد در سينما سهم و سالنهاينمايش ظرفيت
مجموعه اين عنوانهاي ازديگر سالهاي 13771367 فاصله در
.است
از سينما سالنهاي تعداد مجموعه ، اين آمارهاي براساس
است رسيده سال 1377 در سالن به 305 سال1367 در سالن 260
ظرفيت به سينما سالن تنها45 شده ياد سال يازده در و
.است شده اضافه موجود سالنهاي
وجود با تا 77 ، سالهاي 67 در كشور جمعيت رشد به توجه با
نسبت موجود ، سالنهاي ظرفيت به سينما افزايش 45سالن
.است يافته كاهش جمعيت به سينما سالن تعداد
حدودي تا بعد به سال 76 از كه ميدهد نشان آمارها اين
.است شده شاخصهاجلوگيري منفي رشد از
ارشاد و فرهنگ وزارت سينمايي معاونت گزارش ، اين اساس بر
توليد اندركاران دست زيان و ضرر از برايجلوگيري اسلامي
و سينما سالنهاي تعداد تناسبميان نبود علت به كه فيلم
آثار ارتقايكيفيت نيز و ميشود ايجاد سينمايي توليدات
از حمايتي سياستهاي اعمال ضمن ناچار به سينمايي ،
در را توليد ميزان سقف سالها ، برخي براي فيلمهايارزشي
نمايشي موجود امكانات با توليدفيلمها تا است گرفته نظر
.باشد داشته همخواني
سال 67 در فيلم از 43 كشور در سينمايي فيلمهاي توليد
با نيز كوتاه فيلمهاي و است رسيده سال 77 فيلمدر به 58
سال 77 در فيلم به 200 سال 67 فيلمدر از 31 چشمگير رشدي
.است يافته افزايش
فيلمهاي تماشاگران تعداد شده ، اشاره سال يازده در
تماشاگران تعداد كه طوري به بوده كاهشروبهرو با ايراني
فيلمهاي تماشاگران نيمياز سال 77 در ايراني فيلمهاي
.است بوده سال 67 در ايراني
مدت در كشور سينماهاي در فيلم تماشاگران تعداد مجموع در
كاهش نرخ و گرفته قرار توجه مورد ازسال 1377 شده ياد
از و شده كمتر سال 76 نسبتبه سال 77 در بينندگان تعداد
افزايش سالنهايسينما در فيلم تماشاگران تعداد سال 1378
.است يافته
درآمد اگرچه كه ميدهد نشان سينما اقتصادي عملكرد بررسي
رشدي تا 77 سالهاي 67 در كشور سالانهسينماهاي متوسط
در بايد را رشد اين علتاصلي اما داشته درصد معادل 22
ميزانبسيار و كرد جستجو سينما بليتهاي قيمت افزايش
متوسط كاهش) خانوار سبد در سينما سهم دائمي كاهش و ناچيز
اقبال عدم گوياي (شده ياد سال در 11 سالانه 8/5درصدي
.است سينما سالنهاي فيلمدر ديدن از عمومي
استان ، تفكيك به شده داده نمايش فيلمهاي تعداد تغييرات
توليد كوتاه و مستند سينمايي ، فيلمهاي آماريتعداد بررسي
هر براي سينما در فيلم هزينهتماشاي سرانه تغييرات شده ،
و تعدادتماشاگران تغييرات جاري ، قيمتهاي به خانوار
عنوانهاي از استان هر تفكيك به درآمده نمايش به فيلمهاي
.است گزارش ديگراين
زمينه در تحليلي و آماري نشريه يك "فرهنگي شاخصهاي"
برنامهريزي و طرح دفتر همت به كه هنرياست و فرهنگي
.منتشرميشود اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
بررسي به شد ، منتشر امسال كه نشريه اين پيشين شماره دو
.يافت اختصاص عمومي كتابخانههاي و كشور كتابدر نشر وضع
گناباد از فيلمي به زيست محيط جايزه
شد اهدا
به كوتاه فيلم بينالمللي جشنواره زيست محيط ويژه جايزه
گناباد جوان سينماي انجمن از "عشق سرانگشتان" فيلم
.يافت اختصاص
:افزود گناباد در ما خبرنگار با گفتگو در "برادران محمد"
ب بخش در كه است نصرتي احمد ساخته "عشق سرانگشتان"فيلم
در جوان سينماي كوتاه فيلم بينالمللي جشنواره هفدهمين
.بود كرده شركت تهران
بخش در را فيلم بهترين جايزه توانست فيلم اين:گفت وي
يك همراه به تقدير لوح و افتخار ديپلم كهشامل زيست محيط
.كند خود ازآن بود نقد وجه ريال ميليون
ساخته جوان سينماي انجمن حمايت با فيلم اين:افزود وي
.شد
انجمنهاي فعالترين از يكي را گناباد سينماي انجمن وي
.كشوردانست جوان سينماي
اسپانيا در عروسكم و من
بخش به نظريه پريوش ساخته "عروسكم و من" كوتاه فيلم
-اكس كوتاه فيلمهاي بينالمللي هجدهمينجشنواره مسابقه
. يافت راه فرانسه پرودانس-ان
جشنواره شانزدهمين در گذشته سال متري ميلي فيلم 35 اين
بخش بزرگ جايزه جوان ، سينماي كوتاه بينالملليفيلم
.كرد خود آن رااز جشنواره بينالمللي مسابقه
پرودانس - ان -اكس كوتاه فيلمهاي جشنواره هجدهمين
فرانسه در هفته يك مدت به پانزدهمآذرماه از فرانسه
.شد خواهد برگزار
فرانسه در "شدم زن كه روزي" فيلم موفقيت
به شد موفق مشكيني ، مرضيه ساخته "شدم زن كه روزي" فيلم
داوران هيات ويژه جايزه قزاقستاني ، فيلم يك با مشترك طور
كسب را فرانسه نانت "سهقاره" فيلم بينالمللي جشنواره
.كند
اول از "قاره سه" فيلم بينالمللي جشنواره دومين و بيست
.شد برگزار فرانسه كشور نانت شهر در روز بهمدت 8 آذرماه
جشنواره داورانجوان هيات جشنواره اين پاياني مراسم در
.كرد تقدير "شدم زن كه روزي" فيلم از نيز "قاره سه" فيلم
و كودك" ايراني فيلم همچنين جشنواره اين مسابقه بخش در
از فيلمهايي و ميركريمي رضا سيد بهكارگرداني "سرباز
و شيلي قزاقستان ، هند ، اندونزي ، چين ، آرژانتين ، كشورهاي
.داشتند شركت ژاپن
به شده ارائه بلند فيلم ميان 70 از مسابقه ، بخش فيلم 10
.بودند شده انتخاب قاره فيلمسه جشنواره
نيز فيلمها از ديگر تعدادي مسابقه ، بخش فيلمهاي كنار در
بايد جمله از كه شدند داده نمايش مسابقه خارجاز بخش در
اشاره ايراني كارگردان جعفرپناهي ساخته "دايره" فيلم به
.كرد
نخستين عنوان به "شدم زن كه روزي" فيلم با مشكيني مرضيه
جهاني جايزه سه شد موفق اين از پيش خود ، تجربهفيلمسازي
.كند دريافت را ونيز فيلم دورهجشنواره پنجاهوهفتمين از
تايلندي ، فيلم يك با مشترك طور به همچنين فيلم اين
را تورنتو فيلم بينالمللي جشنواره وپنجمين بيست جايزه
.كرد دريافت
فيلم بهترين جايزه "شدم زن كه روزي" فيلم براين علاوه
آسيايي فيلمهاي" جشنواره نخست جايزه شيكاگوو جشنواره
.كرد دريافت را كرهجنوبي "پوسان
آمريكا در ايراني فيلمهاي پرفروشترين
شكوفايي عنوان با مطلبي در "اسكرين" معتبر هفتهنامه
ايراني فيلمهاي اخير موفقيتهاي بررسي به ايران سينماي
.است پرداخته جهاني مجامع در
مقالهاي در هفتهنامه اين فارابي عمومي روابط گزارش به
در ايراني فيلمهاي فروش از آماري سيكوبين دنيس قلم به
همين براساس.است داده ارائه نيز را آمريكا سينماهاي
خدا ، رنگ:از عبارتند ترتيب به فيلمها پرفروشترين آمار
را ما باد گيلاس ، طعم سفيد ، بادكنك گبه ، آسمان ، بچههاي
خدا رنگ.سكوت و زيتون درختان زير آينه ، سيب ، برد ، خواهد
دلار پنج و چهل و يكصد و هزار ده و هشتصد و ميليون يك با
.دارد قرار فروش جدول صدر در
!ميكند جادو را كودكان تلويزيون ،
رسمي آموزش در تلويزيون منفي و مثبت كاركردهاي
عمومي آموزشهاي گسترش در را سيما و صدا نقش :اشاره
كه را آنچه بنابراين ، و گرفت ناديده نميتوان
به ميدمند ، جادويي جعبه اين در تلويزيوني توليدكنندگان
و كنش ميان در و مردم خانههاي گوشهوكنار در گونهاي
.جست بايد نوجوانان و كودكان واكنشهاي
آموزشهاي عرصههاي در تلويزيون مثبت كاركردهاي از هنوز
كه است حالي در اين و است نشده استفاده حرفهاي و عمومي
جذابيتهاي و قوي فرستندههاي كمك به ميتوان امروزه
شبكههاي ايجاد شتافت ، آموزشي نهادهاي ياري به بصري
آموزشهاي همسانسازي ضمن ميتواند آينده در آموزشي
به را آموزشي نوين كلاسهاي جدي فضاي حرفهاي ، و عمومي
مديريت كارشناس" حسني حسن ".ببرد محروم روستاهاي عمق
در تلويزيون تاثيرگذاري طرح با مقالهاي در آموزشي ،
زمينه اين در جالبي نكات به دانشآموزان ، كردار و رفتار
.ميخوانيم را آن هم با كه است پرداخته
دريافت صرف دانشآموزان روزانه وقت از زيادي ساعات
متعدد برنامههاي از استفاده و فراوان اطلاعات
رسانههاي روزمره ، زندگي در كه ميشود سرگرمكنندهاي
يادگيري جريان اين (ثانوي اطلاعات) ميدارند عرضه گروهي
هنجارهايي و پنهان تعارض نوعي ايجاد منجربه بيترديد
همنوايي مدرسه و خانه تاييد مورد معيارهاي با كه ميشود
.ندارد كامل
تا ميشوند دبستان وارد كه زماني از امريكايي بچههاي"
ميگيرند ، ديپلم و ميكنند تمام را مدرسه دوران كه وقتي
همين در و دارند حضور درس كلاس در ساعت حدود 12000 در
تلويزيون جلوي را ساعت حدود 15000 در زماني فاصله
زيادي اشكالات آموزشي نظر از موضوع اينميگذرانند
در دانشآموزان فكري افت باعث جريان اين و ميكند ايجاد
".ميشود كم آنان فكري تمركز و شد خواهد زمان طول
جذابيت از تحرك ، و موسيقي و رنگ بخاطر تلويزيون جذابيت
طول در دانشآموزان ديگر سويي از.ميكاهد معلم و كلاس
را تصور اين ميشوند بزرگ تلويزيون با كه زيادي مدت
كه سادگي همان به ميتوان را روزمره مسائل تمام كه دارند
.كنند فصل و حل ميافتد ، اتفاق تلويزيون در
مستقيم عرضه بر علاوه كه است مدارس وظيفه بنابراين
تلويزيون سوي از وارده آسيبهاي به بيشتري توجه اطلاعات ،
به و بخشند انسجام را شاگردان قبلي دانش و باشند داشته
آنها يا و گردآورند را اطلاعات چگونه كه بياموزند آنان
.بپرورانند را
طريق از حتيالامكان كه باشد اين بايد مدارس ، ديگر وظيفه
ياد دانشآموزان به را چيزي معمول ، اجباري درسي مواد
عرضه را آن نميتوانند اطلاعات ثانوي مجاري كه دهند
-ياددهي پديده قبال در تلويزيون كاركرد و وظيفهبدارند
بنابراين نيست ، يكسان مدارس ، وظيفه و كاركرد با يادگيري
.شوند يكديگر مكمل ميتوانند آموزشي نظام دو
و حسي محركهاي ايجاد با تلويزيون بخصوص جمعي ، رسانههاي
نقش ميتواند (مشاهدهاي يادگيري) جديد اطلاعات ارائه
ايفا كودكان خلاقيت شكوفايي و تخيل قوه پرورش در بسزايي
و راديو فرهنگي -آموزشي برنامههاي از استفاده.نمايد
فرهنگ يك كه ميدهد را امكان اين شاگردان به تلويزيون
اين و كنند پيريزي خود براي را آگاهانهاي بصري و سمعي
.دارد همخواني آنان سرشت و طبيعت با كه است چيزي
كودك *
جمعي ارتباط وسايل برابر در
چشماندازي كودكان مقابل در الكترونيك ارتباطات دنياي
:است چنين آن اساسي خطوط از برخي كه كردهاند خلق تازه
جايي همه آموزش *
و بردهاند كار به Ubiquity ترجمه در را جايي همه مفهوم
مدرسه تنها گذشته زمانهاي خلاف بر كه است معني بدين آن
دست در را آموختن انحصار آموزشي سازمانهاي كلي طور به يا
.ميخورد چشم به جامعه جاي همه در آموزش بلكه ندارند ،
تلويزيون مثلا جمعي ، ارتباط وسايل ورود با ترتيب بدين
خوابيد ، و خورد ميتوان تنها نه مكان اين در خانه ، به
ارتباطات عصر در برخي ، زعم به پسآموخت ميتوان بلكه
.هستيم آموزشي شهر پيدايي شاهد جمعي
غيرتجريدي آموزش *
تلويزيون ، ويژه به الكترونيك ، ارتباطات عصر به ورود با
بلكه بود ، نخواهد واقعيت از دور و مجرد صرفا آموزش
.است صورتپذير آن همراه به و واقعيت در آموختن فرايند
تخيل بر تكيه با صرفا جغرافيا درس در گذشته خلاف بر لذا
طرح با بلكه نميشود آموخته جهان جغرافيايي نقشه كودك ،
مسئله
بنابراين ، ميشود ، شناسانده آن مردم و محصولات كشور ، هر
ساعتها و آيد درس كلاس به كشور آن خود كه هست امكان اين
.دارد مشغول خود به نيز را بازيگوش دانشآموزان وحواس هوش
سهولت و سرعت فرايند اين كلوبها ويدئو پيدايي با
ميتواند آموزشي سازمان هر كه آنچنان.ميپذيرد بيشتري
اختيار در را ملموس و عيني دانستنيهاي از خزانهاي خود
عيني ، بلكه است تجريدي غير تنها نه آموزش اين.باشد داشته
.است واقعيت همراه و كنار در
چندبعدي آموزش *
انتقال راه از تنها آموزش الكترونيك ، ارتباطات عصر در
پيدايي با بلكه نميپذيرد ، صورت گوش طريق از دانستنيها
هم با حس چندين از ميتوان تصويري ابزار سپس و وكتاب خط
هر در را وسايل اين كه دانشگاهي.سودجست آموزش راه در
و ميدهد قرار تاثير تحت را كودكان ميكند ، ايجاد خانه
.ميكند غرق دانستنيها از انبوهي در را آنان
كه يابد غنا و عميق چنان ميتواند چندبعدي آموزش اين
لذا.سازد مبدل بازي به را آموختن دشوار و سخت فرايند
ميتوانند الكترونيك ارتباطات عصر در ونوجوانان كودكان
سهولت دركمال را آموزش محتواي سختترين و جديترين
نظر به كوتاه آموزش ، دراز ساعات ترتيب اين به فراگيرند ،
و ملتهب باز خويش برنامههاي پايان در كودك و ميآيند
از يكي ميبينيم كه روست اين از.ميماند باقي تشنه
از كودك اجباري ساختن جدا مادران ، امروزي مشكلات
جادويي پديده اين با او تماس زمان كردن محدود و تلويزيون
.است
فرهنگي يا آموزشي فراغت *
درستي به جمعي ارتباط وسايل چنانچه كرد ، اذعان ميتوان
نوجوانان و كودكان مخصوصا انسانها درخدمت و آيند كار به
و درآمده به بيحاصلي از كودك فراغت زمان گيرند ، قرار
هم الكترونيك ارتباطات عصر در پس شد ، خواهد بارور او فكر
هم و دورماند فراغت زمان در خلاء بروز از ميتوان
جنبه كه داد قرار فراغت گذران راه در را سرگرميهايي
سرگردان كوچه در كودك آنكه جاي بهباشند داشته فرهنگي
با ميتواند بپردازد ، بيهوده كارهاي به يا شود رها
دانستنيهايي خوش ، زمان گذران ضمن جديد ارتباطي ابزارهاي
رنج از دور و آزادي همراه به كه آموزشي.بياموزد را
بنابراين !است يادماندني به سخت پذيرد ، صورت مدرسه
اطلاعات از انبوهي در غرق جديد ، نسل كودكان گفت ، ميتوان
.هستند موثر ابزاري به مجهز و خبر و
را مدرسه اولياي و والدين آموزش ، راه در تنها نه آنان
تمامي در الكترونيك آموزش وسايل بلكه دارند ، اختيار در
آغاز ازدربرميگيرند را آنان محدوديت بدون و ساعات
با جمعي ارتباط وسايل عمر پايان تا ساعات همه در و زندگي
حيات سالهاي از اندكي تنها مدرسه كه حالي در آنانند ،
.ميكند تسخير را آنان
كودكان بر جمعي ارتباط وسايل منفي تاثيرات *
حركت كاهش
مخصوصا جمعي ، ارتباط وسايل به كودكان عميق و وسيع توجه
و بنشينند آن برابر در ساعتها كه ميشود موجب تلويزيون
تمامي امروزه كه است حالي در اين و بازمانند حركتي هر از
راه در عاملي عنوان به كودكان جسمي تحرك لزوم بر مربيان
.دارند تاكيد آنها سلامتي تامين
مفرط تاثيرپذيري
كه كنند برخورد انسانهايي با جمعي ارتباط وسايل كه زماني
در ميتوانند كمتر دارند ، شده ساخته و پرداخته ذهني
دفاعي مكانيسمهاي از شخص زيرا كنند ، رسوخ آنان ذهنيت
.است برخوردار خود خاص
و ساده كودك ، ذهن.ندارد مصداق كودكان مورد در امر اين
باورها و انديشهها از متشكل پيوستهاي هم به شبكه فاقد
پذيرش سپس و سنجش عقايد ، تحليل رموز كودك ذهن هنوز است ،
كه اينروست از.است بازنيافته را آنان منطقي طرد يا
ارتباط وسايل برابر در حفاظتي پناه هيچ بدون كودكان وقتي
.هستند آسيبپذير سختي به جهت اين ميگيرنداز قرار جمعي
آموزش حريم به تعدي
در غرق چنان فرزندانشان كه دارند گله اين از مادران
به را مدرسه كار كه هستند تلويزيوني فيلمهاي تماشاي
فراغتي قرباني مدرسه اساسي كار لذا ميسپارند ، فراموشي
مييابد دست بدان تلويزيون طريق از كودك كه ميشود جذاب
ذهني با داد ، راانجام مدرسه تكاليف بايد اجبار به چون و
ميتواند زمان مرور به اين و ميشود روبهرو آن با مكدر
.آورد فراهم را درس از او دلزدگي موجبات
واقعيت و فيلم اختلاط
و ميپندارد يكسان واقع دنياي با را فيلم دنياي كودك
اين از گاه و است واقعي عالم در آن كردن پياده درصدد
جبرانناپذير مسائلي اطرافيانش و خود براي رهگذر
.ميآفريند
و حساس بسيار نقش امروز جوامع درتمام جمعي رسانههاي
و پيشرفت حال در جوامع در خصوص به و دارند گستردهاي
رسانههاي تاثيرات موضوع به بايد توسعه حال در جوامع
جنبههاي از جامعه مختلف قشرهاي و جوانان برروي جمعي
.بنمايند خاص توجهي روانشناسي و اجتماعي سياسي ، فرهنگي ،
نفوذ و موثرتر نقش جمعي رسانههاي بين در تلويزيون
جامعه از خصوصي به قشر روي كتاب و مطبوعات.دارد بيشتري
كه ميگردند تهيه طوري آنها مطالب و محتوا و دارند تمركز
مختلف مجلههاي جهت همين به و است هضم قابل قشر آن براي
.ميشوند چاپ و تهيه مختلف قشرهاي براي
به نيازي الكترونيكي جمعي ارتباط وسايل بينندگان اما
جلوي ميتواند كسي هر لذا ندارند ، نوشتن و خواندن
اين كه صورتي در.كند استفاده آن از و بنشيند تلويزيون
چشم با فقط مطبوعاتنيست صادق مطبوعات مورد در نكته
و چشم با تلويزيون ولي گوش ، با فقط راديو و دارند سروكار
درگير خود به را بيشتري حواس و است رابطه در انسانها گوش
.دارند رسانه اين در مهمي نقش تصاوير و ميكند
بسيار ذهن در تصوير تاثير كه داده نشان تحقيقات
تصويري رسانههاي.است صوت و نوشته تاثير از ماندگارتر
القاء مردم اذهان در را مطلب يك كه دارند را آن توانايي
.سازند خنثي را مطلبي ويا كنند
كه ميبينيم كنيم مقايسه كلاس يك با را تلويزيون كه وقتي
تحرك ، رنگ ، .كند رقابت تلويزيون با نميتواند آموزگار يك
جذاب برنامه يك مجموع در عوامل ساير و موسيقي جذابيت ،
.ندارند وجود كلاس يك در كه ميكنند ايجاد تلويزيوني
با و دارند عادت تلويزيون به كه دانشآموزاني بنابراين
به توجه با.ميبينند كننده كسل را كلاس شدهاند بزرگ آن
ميتوان آن برد وسعت و القاء قدرت و تلويزيون ويژگيهاي
رسمي آموزش جهت در تلويزيون از شده حساب و منظم صورت به
ضبط و كابلي شبكههاي آموزشي ، شبكه ايجاد.جست بهره
تقويت و توسعه به ويدئو نوار روي بر آموزشي برنامههاي
به امر اين و ميكند كمك متخصص نيروي كمبود جهت در آموزش
آموزشي وسايل و معلمان از كه روستايي مناطق در خصوص
.باشد مفيدتر ميتواند دارند ، كمتري بهره مناسب
برنامههاي پخش با رسمي غير آموزش جهت در آن بر علاوه
بهداشت آموزش ، مثل جامعه آحاد آگاهيهاي سطح به مختلف
و (..و دامداري -كشاورزي) حرفهاي آموزشهاي عمومي ،
هستند ، محروم جامعه رسمي آموزش از كه بزرگسالان سوادآموزي
.كرد خواهد كمك
بر تلويزيون تاثير درباره وسيعي بسيار مطالعات باآنكه
درستي به هنوز اما است ، شده انجام عمومي رفتار و افكار
.نيست شده شناخته آن مثبت و منفي تاثير چگونگي
قابل غير ما افكار و زندگي بر تلويزيون تاثير چند هر
كه زيرا نگريست ، آن به بايد احتياط قيد با ولي است انكار
هم لازم زمينههاي كه دارد قوي تاثير زماني تلويزيون
.باشد داشته وجود آن پيامهاي پذيرش براي
|