سلامتي استانداردهاي از زنان اندك سهم
كشورهاي در زنان عمر ميانگين افزايش
عربي
دزدي به متهم دانشآموز خودكشي
سلامتي استانداردهاي از زنان اندك سهم
وزير مشاور كيهانيدوست ، زرينتاج دكتر با گفتوگو
زنان امور در بهداشت
و زندگي حق شامل و است بشر حقوق زمره در بهداشت و سلامتي
درجه بالاترين از برخورداري و شخصي آزادي و امنيت ، بقا
است بهداشت و آموزش
:اشاره
حصول قابل استاندارد بالاترين از برخورداري حق زنان
حق اين از برخورداري.دارند را رواني و جسماني سلامت
حيطههاي جميع و مشاركت در آنان بهزيست و زندگي براي
كامل بهزيست حالت از است عبارت سلامت.ضرورياست زندگي
يا بيماري عدم به صرفا لذا و اجتماعي و رواني جسماني ،
از زنان اكثريت اين ، وجود با.نميشود اطلاق معلوليت
موانع از نابرابري.ماندهاند بيبهره سلامت و بهزيست
.است سلامت حصول قابل استاندارد به زنان دستيابي عمده
در زنان خود ميان نابرابري و مرد و زن ميان نابرابري
قومي و بومي گروههاي و اجتماعي طبقات جغرافيايي ، مناطق
زرينتاج دكتر با گفتوگويي زمينه اين درمختلف
دانشگاه استاديار و كودكان اعصاب فوقتخصص كيهانيدوست ،
امور در وزير مشاور حاضر حال در كه تهران پزشكي علوم
و درمان بهداشت ، وزارت زنان امور دفتر سرپرست و زنان
و بهداشت وضعيت آن طي و دادهايم انجام است پزشكي آموزش
جهاني استانداردهاي با مقايسه در را ايران زنان سلامت
.ميگذرد نظرتان از زير در كه دادهايم قرار بررسي مورد
با مقايسه در بهداشتي وضعيت لحاظ از كشورمان زنان *
دارند؟ قرار سطحي چه در جهاني استانداردهاي
فرد هر اجتماعي و فكري جسمي ، كامل رفاه معناي به سلامت-
در را فرد سلامت واقع در و ميباشد مرگ تا تولد بدو از
به بهداشت.دربرميگيرد مختلف ابعاد در زندگي ، طول تمام
و زندگي حق شامل و ميشود قلمداد بشر حقوق زمره در نحوي
بالاترين از برخورداري حق شخصي ، امنيت و آزادي حق بقا ،
كردن اظهارنظر حق و آموزش از برخورداري حق سلامت ، درجه
.است
را جمعيت درصد حدود 35/51 ما كشور در حاضر حال در
ضرورت آمار اين.ميدهند تشكيل سال زير 20 سني گروههاي
ايجاب جنبهها تمامي در را باروري بهداشت به پرداختن
.ميكند
كودكان ، و نوزادان مادران ، مرگومير كاهش نظر از
مادران مير و مرگ كه بهطوري داشتيم چشمگيري پيشرفتهاي
هزار صد هر در به 37 سال 75 در زايمان و بارداري اثر در
(PHC) اوليه بهداشتي اقدامات همچنين.است رسيده زنده تولد
عفوني و اسهالي بيماريهاي مير و مرگ ميزان كاهش جهت در
تصويب چون فعاليتهايي براين علاوه.دادهايم انجام را
مراكز راهاندازي و مادر شير با نوزاد تغذيه ترويج قانون
شده انجام نيز شيرده مادران از حمايت و شيردهي مشاوره
.است
در نيافته توسعه و سوم جهان كشورهاي به نسبت كلي بهطور
بهداشت سازمان ارزيابي چنانكه.هستيم قبولي قابل سطح
خيلي كشورهاي به نسبت اما.است همين نشانگر نيز جهاني
بين 6 مادران مير و مرگ آمار كه اسكانديناوي مثل پيشرفته
خيلي ما كشور در رقم37 با است نفر صدهزار هر در تا 10
انقلاب از قبل به 140 نسبت رقم 37 همين و دارد فاصله
.ميباشد كشورمان چشمگير پيشرفت مويد
بعضي خصوص در ازدواج از قبل مشاوره ديگر ، اقدامات از
تسهيلات مراكز تجهيز و تالاسمي مثل ارثي بيماريهاي
آموزش و ماهر افراد توسط زايمانها كه جهت اين در زايماني
پوكي خصوص در بيماريابي طرحهاي همچنين شود ، انجام ديده
زنان بين در شايع سرطانهاي و يائسگي دوران در استخوان
.برسند وخيمي نقطه به اينكه از قبل سال بالاي 45
سلامتي و بهداشت از مطلوب سطح يك به رسيدن براي كلي بطور
معاونت مثل امر اين به مربوط مراكز و دفاتر بايد زنان
موازي فعاليتهاي و كنند هماهنگي بهداشت وزارت بهداشتي
.باشند نداشته
است؟ شده پيشرفتهايي چه خانواه تنظيم برنامه اجراي در *
حاضر حال در و داشتيم موفقيتهايي خانواده تنظيم نظر از -
.ميكنيم تلاش خانواده تنظيم برنامه ارتقاي جهت نيز
:از عبارتند برنامه اين اجراي جهت ضروري استراتژيهاي
و اقتصادي توسعه عوامل با آن هماهنگي و جمعيت كنترل
اصلاح مهمتر همه از و لازم آگاهيهاي بردن بالا اجتماعي ،
.فرهنگي مسايل
مهم اقدام باشد ، جمعيت رشد اصلي علت فرهنگي مسايل اگر
را جامعه هر جمعيت ساختار در مساعد تغييرات ايجاد جهت
در كه بدانيم فرهنگي امور دستاندركاران وظايف از بايد
در زنان طبقه بخصوص عمومي آگاهيهاي افزايش مسئله اينجا
.ميگيرد قرار اولويت
مردان مشاركت عدم خانواده تنظيم جهت در ما مشكلات از يكي
البته است پايين خيلي ما كشور در مردان مشاركت سطح.است
است پايين كل در ولي داشته كندي حركت قبل سالهاي به نسبت
بكنيم كاري نميتوانيم ما فرهنگي موانع دليل به عملا و
.دارد بلندمدت برنامهريزي يك به نياز هم اين كه
بتوانيم خانواده تنظيم برنامه اجراي در اگر كلي بطور
در زنان نقش افزايش چون مثبتي نتايج كنيم عمل موفق
آنان ، اجتماعي امنيت و آزادي سياستگذاري ، و تصميمگيري
در زنان سهم رفتن بالا و اجتماعي و اقتصادي مشاركت
.گرفت خواهيم جامعه مسئوليتهاي
در بلوغ هنگام در نوجوانان تغذيه بويژه تغذيه وضعيت *
است؟ چگونه ما كشور
تغذيه فرهنگ جاانداختن گام نخستين تغذيه مسئله خصوص در -
براي موجود عوامل در اقتصادي دلايل به ما كشور در.است
كه هم سطوحي در حتي مواجهايم ، كمبود با مناسب تغذيه يك
تغذيهاي الگوي يك بازهم ندارند كمبودي اقتصادي نظر از
غلط فرهنگ دليل به اينها ندارد وجود كيفيت با و مناسب
بدن به كالري رساندن صرفا را تغذيه ما.است تغذيه
...و ويتامينها و پروتئين مثل آن ديگر وجوه از و ميدانيم
.هستيم غافل ريزمغذي مواد از كلي بطور و
زندگي از مقطع دو در انسان سريع رشد كه ميدانيم همه
.است بلوغ هنگام يكي و سال زير 2 كودكي زمان در يكي اوست
مقطع دو اين در است ، كند و تدريجي رشد دو ، اين فاصله در
كمي و كيفي لحاظ از تغذيه به بايد بلوغما و كودكي يعني
به اطلاعات اين انتقال راههاي از يكيكنيم توجه خيلي
جلسات اين در.است ومربيان اولياء انجمنهاي همين والدين
ميشود وتبادلنظر بحث دانشآموزان رواني خصوصبهداشت در
حتي و بگنجانيم را تعذيه آموزش آن از قسمتي در ميتوانيم
سازمانهاي بعضي و فرهنگسراها از بابهرهگيري ميتوانيم
.كنيم منتقل والدين به را آموزشها دولتياين غير
به قسمت يك بهداشت سطح در ما دختر ، دانشآموزان سطح در
خوبي برنامههاي كه داريم مدارس بهداشت كل مديريت عنوان
بدو از دانشآموزان سلامتي سنجش طرح آنها از يكي دارد
اما.ميشود بررسي بهداشتي مربيان توسط مدرسه به ورود
وتغذيه بهداشت مدت بلند در كه است اين ما تلاش
درسي كتابهاي سطح در درسي واحد يك عنوان به دانشآموزان
.شود گنجانده آنها
كدامند؟ بهداشتي خدمات به زنان دسترسي در موجود موانع *
سن مورد در مثلا است فرهنگي موانع ، اين اول درجه در -
و خانواده فرزندان ، بعد تعداد زايمان ، سن ازدواج ،
بايد موانع اين رفع براي كه فرزندان بين فاصلهگذاري
مرحله در و ببينند كافي آموزش باشند ، داشته سواد ما زنان
.كنند استفاده عمل در آموزشها اين از بتوانند آخر
در چه روستاها در چه برديم بالا را سواد اول مورد در ما
زنانبيسوادند از توجهي قابل هنوزدرصد ولي شهرها ،
خواندن قابل منابع به دسترسي عدم هم دليلش
است ضروري ميباشد ، ديداري و شنيداري وكمبودآموزشهاي
اين به بايد ما كنند ، تلاش جهت اين در نحوي به رسانهها
يك به احتياج جامعه فرهنگي الگوي تغيير كه كنيم توجه امر
در بتواند كه مختلف صور به آموزش يعني دارد طولاني زمان
سطح به تابتوانيم شود تعديل نسل ودو نسل يك زمان طول
.برسيم جهاني استاندارد
بزرگ دانشگاه ما بگوييم بايد رسانهها عملكرد درخصوص
ضعيفي فوقالعاده عملكرد متاسفانه ولي داريم را تلويزيون
تلويزيوني برنامههاي در تامل كمي با.دارد جهت اين در
عنوان تخصصي خيلي را مسائل كه رسيد خواهيد نتيجه اين به
محاوره يك مثل است متخصصين براي فهم قابل فقط كه ميكند
اصطلاحات از سرشار كلامش كه پزشكي ودانشجويان پزشك بين
افراد براي درك غيرقابل كه است وتخصصي پزشكي و علمي
و برخوردارند سوادكمي از اكثرا كه است جامعه غيرمتخصص
آن هم باز كه ميكند مطرح پايين سطحي در را مسائل يا
.نخواهدداشت را ما موردنظر مطلوب نتيجه
كاهشبيماريهاي در زنان توانمندسازي فرآيند درخصوص *
چيست؟ شما پيشنهاد رواني ، و جسمي
براساس بتوانيم اگر ما زنان توانمندسازي درزمينه -
مثلا.باشيم موفقتر شايد كنيم برخورد منطقه فرهنگ
با بايد دهيم راتغيير استان يك تغذيه فرهنگ ميخواهيم
را مشابه الگوي يك باشد ، منطقه آن شرايط به توجه
.كنيم لحاظ مشترك طور به مناطق همه براي نميتوانيم
تغيير جهت محلي تلويزيونهاي از ميتوانيم جهت اين در
قاهره كنفرانس در.كنيم استفاده آنها وفرهنگ نگرش اصلاح
بر نيويورك وبعد پكن5 پكن ، تكميلي كنفرانس ،(ICPD)
از يكي هم ما كشور و شده تاكيد زنان توانمندسازي
دفتر يك وزارتخانه هر ما دركشور.است آن امضاءكنندگان
قوانين ، زمينه در است مسئول كه دارد امورزنان
رويكردهاي و وسياستگذاريها ، ديدگاهها برنامهريزيها
طور به زنان امور متاسفانه ولي كند اعمال را جنسيتي
تشكيلاتي و رسمي جايگاه و نشده تعريف برايشان شفافي
.ندارند
زنان ميگوييم.داريم تعارف خانمها با ما ميرسد نظر به
واقعا وليميبينيد باشند داشته مشاركت درجامعه بايد
.ندارد وجود آنها براي تسهيلاتي هيچ هستند؟ جامعه در چقدر
يك ايجاد كارمند ، خانم يك اضطراب رفع براي تلاش حداقل
مشاركت براي زمينه اين در تلاشها آيا است ، مناسب مهدكودك
ميرسد؟ بهنظر كافي زنان
ولي كاركند عمر يك زن كه ميكند قبول را اين منطق كدام
است ريخته بازنشستگي صندوق به كه را پولي مرگش از بعد
شبيه بيشتر اين نه ، مردان براي ولي باشد استفاده غيرقابل
.است شوخي يك
وتقويت زنان تواناسازي جهت گفت ميتوان كلي طور به
انجام بايد را اقدامات اين خانواده تنظيم برنامههاي
:دهيم
و بهداشت مسائل به نسبت زنان آگاهي افزايش جهت تلاش -
الگوي ترويج جهت مناسب آموزش ارائه و باروري بهداشت
.سالم خانواده
جهت لازم تسهيلات نمودن فراهم و زنان اطلاعات افزايش -
اجتماعي ، فعاليتهاي كليه در موثرزنان و فعال شركت
.كشور سياسي و فرهنگي اقتصادي ،
زمينه در ومدون جامع آموزش برنامه وتدوين تهيه-
.ومحيطي مياني سطوح كليه در خانواده تنظيم برنامههاي
از قبل مشاوره كلينيكهاي در آموزشي برنامههاي تقويت -
.ازدواج
اجتماعي توسعه فرآيند در زنان نقش تقويت براي همچنين
:شوند زيربايدانجام اساسي اقدامات كشور
.زنان و دختران بهداشتي نيازهاي رفع (الف
استانداردهاي عاليترين از برخورداري بر مجدد تاييد (ب
اين حصول پيشبرد و وحمايت وجسماني رواني سلامت حصول قابل
.ودختران زنان براي حق
دسترس در كه اوليه بهداشتي مراقبتهاي و خدمات تامين (ج
.باشد بالا كيفيت واجد و استطاعت با متناسب و
خدمات به بلوغ تا خود رشد مسير در دختران كه آن تضمين (د
تا دارند مستمر دسترسي بهداشتي و تغذيهاي لازم واطلاعات
.گردد تسهيل بزرگسالي به كودكي از سالم گذار
.سپاسگزاريم گذاشتيد ، ما اختيار در را وقتتان اينكه از *
غفاري مريم:از گفتوگو
كشورهاي در زنان عمر ميانگين افزايش
عربي
عربي امارات در اجتماعي جديد پژوهش يك :اجتماعي گروه
در عربي كشورهاي اغلب زناندر عمر ميانگين حاكيست ، متحده
ملاحظهاي قابل ميزان به بيستم قرن دوم نيمه
.است افزايشيافته
"السبيتي فاطمه" اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به
مللمتحد سازمان زنان رشد بخش رئيس و اماراتي پژوهشگر
شد ، منتشر ابوظبي در اخيرا كه پژوهش اين در "اسكوا"
سال حدود 66 عربي كشورهاي در زنان ميانگينعمر:افزود
گذشته دهه پنج نسبتبه درصد حدود 20 رقم اين كه است
.است يافته افزايش
كشورهاي در زنان كنوني عمر ميانگين:افزود پژوهشگر اين
اردن ، رود باختري كرانه خليجفارس ، شورايهمكاري عضو
رقم اين كه حالي در است ، تا 88سال حدود 70 لبنان و اردن
از 51 يمن ازجمله يافته توسعه كمتر عربي كشورهاي ساير در
.نميكند تجاوز سال
برخي در زنان عمر ميانگين بودن پايين علت السبيتي ، خانم
و درماني و اجتماعي خدمات در نارسايي عربيرا كشورهاي
.ميكند ذكر روستايي درمناطق بويژه بهداشت بودن پايين نيز
وضعيت بهترين مصري زنان عمر ميانگين پژوهش ، اين برپايه
سال به 75 هفتاد دهه در سال از 53 رقم زيرااين دارد را
.افزايشيافت گذشته قرن دهه 90 در
طي عربي كشورهاي در باروري ميزان پژوهش ، اين اساس بر
ميانگين كه نحوي به داشته ، نزولي گذشتهسير دهههاي
به 5/4 كودك از 9/6 سنباروري در عرب زن هر براي زادوولد
و سالهاي 2005 تا كاهش ميزان اين و است يافته كاهش كودك
.رسيد خواهد كودك به 6/3 2010
دزدي به متهم دانشآموز خودكشي
به آنكه از پس هنگكنگ در ساله دختر 14 يك - كنگ هنگ
حادثه 230 اين از پيش روز سه.كرد خودكشي شد ، متهم دزدي
.شد دزديده مدرسه دانشآموزان از يكي كيف از دلار
شده ظنين دانشآموزان از تن چند به كه مدرسه مسئولان
ديگر نفر چند و نوجوان دختر اين بدني بازرسي به بودند
اين اما نشد ، روشن مفقودشده پول سرنوشت البته.پرداختند
به همكلاسانش و دوستان چشمان برابر در كه نوجوان دختر
احساس بود ، گرفته قرار بدني بازرسي تحت و شده متهم دزدي
ابتدا اودانست غيرممكن را زندگي ادامه و كرد حقارت
خود سپس و كرد بيان را خود خودكشي علت و نوشت يادداشتي
پرتاب پايين به سكونتش محل ساختمان چهاردهم طبقه از را
.داد پايان خود زندگي به ترتيب بدين و كرد
|