!ميزند را خود ساز كسي هر
خصوصي و دولتي موسسات در موسيقي آموزش به نگاهي
آن به بيتوجهي و موسيقي آموزش نگرفتن جدي *
دارد موسيقي خود نشناختن رسميت به در ريشه
طي است شده باعث موسيقي آموزش سيستم ضعف *
بالاي سطح نوازنده يا موسيقيدان هيچ گذشته سال دو و بيست
نشود تربيت موسيقي
.است نشده تربيت دانشگاهها در شاخصي نوازنده حال به تا *
آموزش به نوازنده ، تربيت جاي به بايد دانشگاهها
بپردازند موزيكولوژي و آهنگسازي
به توجه است ، توسعه و پيشرفت مدعي كه كشوري درهر :درآمد
رويكرد زاويه و نوع ميتواند آن ، آسيبشناسي و نكته دو
و آموزش.شود موجب پيشرفت و توسعه به را هنري مديران
كارشناسانه و دقيق موضعي از زيباييشناسي هنرو به توجه
براي كه نيست مشخص هنوز متاسفانه.است موارد اين جمله از
و پايه هنرهاي ازجمله كه موسيقي بهخصوص و هنر آموزش
تدارك برنامهاي چه است ، كشوري و قوم هر بر تاثيرگذار
از روايتگرانه نگاهي واقع در حاضر گزارش.است شده ديده
كه است هايي وآسيب موسيقي آموزش راه سر بر موجود معضلات
هم با.است شده وارد موسيقي پيكره بر راه اين در
.ميخوانيم
موسيقي آموزش درامر انقلاب از پس كه كاستيهايي و وقفه
و ركود با موسيقي زمينه كهدر است شده باعث آمد ، پديد
دهه دو اين در موسيقي آموزش مراكز.شويم مواجه سكون
را نامآوري و سرشناس آهنگساز يا موسيقيدان نتوانستهاند
.دهند موسيقي جامعه تحويل
سمفونيك اركستر و ملي اركستر نظير هنري و علمي اركسترهاي
بهسختي دارند مشترك نوازنده زيادي تعداد اينكه دليل به
سنتي موسيقي در گروهنوازيها ميشود ، تشكيل همزمان
عرضه جديدي كار بهندرت و شده تكراري و كليشهاي بسيار
و آهنگساز كمبود از ناشي هم كاستي اين كه ميشود
.است موسيقي خلاق تئوريسين
انقلاب ، از پس سالهاي در موسيقي آموزش نگرفتن جدي شايد
آن نشدن شناخته رسميت به و موسيقي خود بلاتكليفي در ريشه
موسيقي از تصورمان برنامهريزيها ، در وقتي.باشد داشته
به و شود محدود آن تفريحي و تفنني جنبههاي به فقط
چنين نكنيم ، نگاه نياز و حرفه هنر ، يك عنوان به موسيقي
.نميرسد نظر به هم غيربعيد نتايجي ،
بخش دو در ميتوان را ايران در موسيقي آموزش مشكلات
آموزشهاي و (است اكثرادولتي كه) آكادميك آموزشهاي
.كرد بررسي (است اكثراخصوصي كه) آزاد
هنرستان دو انقلاب از قبل آكادميك ، آموزش زمينه در
آموزش به اولي كه موسيقي عالي هنرستان و ملي موسيقي
داشت ، اشتغال كلاسيك موسيقي آموزش به ودومي ايراني موسيقي
.ميكردند فعاليت
پنجم از كه دوره اين رساندن پايان به از پس هنرجويان
موسيقي هنركده در داشت ، ادامه دبيرستان آخر تا ابتدايي
و موسيقيدانان از بسياري.ميدادند ادامه تحصيل به
فخرالديني ، فرهاد نظير ايران امروز نامآور نوازندگان
نوازندگان از بسياري و منصوري پرويز روشنروان ، كامبيز
اين.هستند آموزشي سيستم اين ثمره بزرگ اركسترهاي
را خود كه سابق هنر و فرهنگ وزارت نظارت تحت هنرستانها
.ميكردند فعاليت ميدانست ، گوناگون هنرهاي آموزش متولي
كه سال 63 تا شد منحل هنرستانها اين انقلاب از پس
"انقلابي وآهنگهاي سرود" بيمسماي نام با موسيقي هنرستان
و سرود كه جهت آن از بيمسما.كرد آغاز را خود كار
موسيقي زيرمجموعه و خرد و كوچك جزء يك انقلابي آهنگهاي
نام كه است اين مانند موسيقي هنرستان بر آن واطلاق است
چند از پس.دوبيتي دانشكده بگذاريم را ادبيات دانشكده
موسيقي هنرستان حاضردو حال ودر شد برداشته نام اين سال
مشغول اصفهان در هنرستان يك و تهران در دختران و پسران
پايان تا راهنمايي دوره ابتداي از كه هستند فعاليت
راهنمايي دوره در.ميپردازند هنرجويان تربيت به متوسطه
دبيرستان اول سال از ولي نيست ، اجباري موسيقي دروس
يعني امسال از هم دبيرستان دوره از پس و ميشود اجباري
دانشجو با 44 را خود كار كارداني دوره تحصيلي 8079 سال
.است كرده آغاز
نظام ضعف":ميگويد پسران موسيقي هنرستان مدير رشيدي ،
بالاي سطح نوازنده سال اين 22 طي است شده باعث آموزشي
".هستند متوسط نوازندهها واكثر نشود تربيت موسيقي
را واجرا برنامهريزيها در چندگانگي و ناهماهنگي وي
:ميگويد و برميشمرد موسيقي آموزش مشكل عمدهترين
و متمركز بايد موسيقي جمله از مختلف هنرهاي آموزش"
كه نباشد طوري و باشد ارشاداسلامي و فرهنگ وزارت زيرنظر
ديگر مركز ، يك ميدهيم سال شش از پس كه را ديپلمي
يك بايد.بدهد سال دو از پس (تبليغات سازمان هنرستان)
آموزش كار ودر كند هماهنگ را مختلف بخشهاي قدرتمند مركز
نباشد طوري و شود عمل مشخص و يكنواخت متد يك با موسيقي
"!ناكوك هم بزند ، آن را خودش ساز هركس كه
به ميتوان هنرستانها ، در موسيقي آموزش مشكلات ديگر از
وقت بالا حجم اين.كرد اشاره غيرتخصصي دروس بالاي حجم
تنگ تخصصي دروس براي را عرصه ميكندو صرف بسياري وانرژي
:ميگويد باره دراين پسران موسيقي هنرستان مدير.ميكند
شروع متوسطه آموزش جديد نظام اجراي با سال 76 از مشكل"
.دارد كلينگر ديدي نظام اين در برنامهريزي اصولا شد ،
.ميشد خوانده سال دو طي بايد تخصصي دروس سيستم اين در
دو طي كسي هم وجمبل جادو و واسطرلاب رمل با كه حالي در
اميدوار بتوان شايد حاضر حال در !نميرسد جايي به سال
امسال از كه جديد كتب تدوين و برنامهريزي با كه بود
".يابد بهبود كمي وضع است شده آغاز آن وتدريس اجرا
از محمدي.دانشگاههاست در تحصيل ادامه ديگر مشكل
زياد كنكور در چون":ميگويد موسيقي هنرستان دانشآموزان
ديگر رشتههاي از اكثرا نميشود توجه نوازندگي سطح به
بيشتر شايد موسيقي هنرستان از و ميشوند قبول دانشگاه در
در تازه.كنند پيدا را دانشگاه به نتوانند نفر دو يكي از
تكراري ما براي دانشگاهي دروس از بسياري راهيابي ، صورت
".ميشود شروع اول از چيز همه دانشگاه در چون.بود خواهد
كه موسيقي سرشناس آهنگسازان و محققان از سعيدي مليحه
آموزش موفقيت راه است ، دختران موسيقي هنرستان مدير
.ميداند موسيقي هنركده دوباره تشكيل را موسيقي
اول سال از موسيقي آموزش نظام اين در كه بدينترتيب
پيدا ادامه دانشگاهي بالاي سطوح تا و شود آغاز راهنمايي
.نباشد تكراري دروس و كند
است زياد بسيار دانشگاه در تخصصي غير دروس ميگويد رشيدي
به نوازنده ، تربيت جاي به بايد دانشگاهها":ميافزايد و
به تا كه چنان.بپردازند موزيكولوژي و آهنگسازي آموزش
نشده تربيت دانشگاه در شاخصي نوازنده ديدهايم هم حال
شده تلف كار اين بر اصرار دليل به هنگفتي مخارج و است
".است
عملكرد موسيقي آموزشي نظام هم استعدادها كشف درزمينه
و موسيقي با دانشآموزان كردن ازآشنادارد ضعيفي بسيار
.نيست خبري آنها به موسيقي معرفي
است نشده گرفته نظر در موسيقي براي هنرجايي كتابهاي در
آموزش كه معلماني با شود گرفته نظر در اگر حتي و
در مردم عمومي اطلاعات.رسيد جايي به نميتوان نديدهاند
هنوز مردم از بسياري.است پايين بسيار موسيقي زمينه
.نميشناسند هم را خودمان ملي و سنتي سازهاي
ساختن آگاه را استعدادها كشف راه بهترين هم سعيدي خانم
و موسيقي با كه مادري و پدر وي عقيده بهميداند والدين
استعداد ميتوانند بهتر بسيار باشند ، داشته آشنايي سازها
.كنند هدايت و كشف را خود فرزندان
آن به موسيقي هنرستان دو مديران كه مشكلاتي ديگر از
سازهاي نظير سازها برخي كمبود ميتوان ميكنند ، اشاره
براي استاد و امكانات نبود و دارد بالايي قيمت كه برنجي
.برد نام را سازي آموزشساز
مشكلات اين تمام كنيم تصور اگر حتي توضيحات ، اين همه با
تعداد كه دليل اين به.پيشنميرود به كاري بازهم شود حل
آموزش مراكز ديگر و هنرستانها اين در كه هنرجوياني
جمعيت كل به نسبت هستند تحصيل به مشغول موسيقي آكادميك
كشور آموزشي سيستم كل اشكال به اين.است كم بسيار
نيازهاي متخصص تربيت براي برنامهريزي در كه برميگردد
.نميگيرد نظر در را كار بازار و جامعه
اوضاع نبود ، انحصاري موسيقي آكادميك آموزش اگر شايد
اين در سرمايهگذاري كه آنجا از.ميكرد تفاوت بسيار
كاملا كه زماني تا خصوصي بخش دارد ، بالايي ريسك زمينه
.نميشود ميدان وارد نكند ، امنيت احساس
تصويب و اصولي برنامهريزي به نياز امنيت اين ايجاد
غير مدارس تاسيس با كه همانطور تا دارد لازم قوانين
در و است شده برداشته دولت دوش از بزرگي بار انتفاعي
زمينه در بردهاند ، بالا را آموزش كيفيت موارد از بسياري
كه بود اميدوار بتوان خصوصي بخش آمدن با هم موسيقي آموزش
.ميشود بهتر وضع
بردوش موسيقي آموزش بار از عمدهاي قسمت اما
استان در فقط حاضر حال در.است موسيقي آزاد آموزشگاههاي
تاي پنجاه كه گرفتهاند فعاليت اجازه آموزشگاه تهران 55
مدرك داراي آموزشگاهها اين استادان.هستند فعال آنها
به باشند نداشته مدرك اگر و هستند فوقليسانس يا ليسانس
صورت در و ميشوند معرفي هنري آموزشهاي گسترش مركز
تدريس اجازه لازم شرايط احراز و آزمون در موفقيت
.ميگيرند
داراي و متاهل كه افرادي به ارشاد وزارت آييننامه طبق
و نباشند ارشاد وزارت كارمند و باشند سن سال حداقل 25
آموزشگاه تاسيس اجازه باشند ، اجتماعي مناسب جايگاه داراي
سه در كيفيت نظر از آموزشگاهها تاسيس مجوز.ميشود داده
اين افراد به تدريس اجازه براي ولي ميشود درجهبندي سطح
هيچگونه اعطاي حق آموزشگاهها اين.ندارد وجود سطح تعيين
خود همين كه ندارند هنرجويان به را گواهينامهاي يا مدرك
.كند ايفا مهمي نقش هنرجويان كردن بيانگيزه در ميتواند
اكثر":ميگويد آموزشگاهها اين استادان از ي_ه آقاي
بزرگ شهرهاي برخي و تهران شهر در معتبر آموزشگاههاي
دور ، راه دليل به هنرجويان از بسياري و دارند قرار ديگر
تمركز عدم اين.ميكنند رها را كلاسها مدتي از پس
".ميزند موسيقي آموزش به ضربهبزرگي
واحد سيستم نبود آموزشگاهها اين مشكل بزرگترين اما
و دهلوي آقايان نظير استاداني گرچه.است آموزشي
اما دادهاند ، انجام زمينه اين در تلاشهايي روشنروان
زمينه در بهخصوص.است بوده محدود بسيار تلاشها اين
استادان بايد كه دارد وجود تشتتهايي كه ايراني موسيقي
سازها تمام براي را متوني خودخواهيها ، گذاشتن باكنار
شرح و متون بجز واحد سيستم يك به رسيدن براي.كنند تهيه
گسترش مركز وظيفه اين كه است لازم دقيق نظارت درس ،
در موسيقي آموزش دقيقتر نظارت با كه است هنري آموزشهاي
.كند ساماندهي را آموزشگاهها اين
اين":ميگويد آزاد آموزشگاههاي مورد در رشيدي
تعيين براي ضوابطي گرچه.است بازار تابع آموزشگاهها
سيستماتيك اصلا آنها تدريس ولي.دارد وجود آنها صلاحيت
در اجرا براي آهنگ تا چند ميخواهند هنرجويان اكثر.نيست
ادامه مدتي ، از پس بسياري و يادبگيرند خانوادگي مجالس
".ميكنند رها را كار
:ميگويد آزاد آموزشگاههاي مورد در سعيدي خانم
بسيار درست شيوه به است ديده آموزش بد كه كسي برگرداندن"
و نيست علمي آموزشگاهها اكثر در موسيقي آموزش.است مشكل
".نميشود كار موسيقي تئوري
ميرسد نظر به بعيد رشته ، اين كارشناسان اكثر عقيده به
را موسيقي جامعه آينده نيازهاي بتواند فعلي آموزشي سيستم
اصلاح موسيقي آموزش دستاندركاران اعتقاد به.كند تامين
سطح در اجرا و برنامهريزي به نياز فعلي آموزشي نظام
يا موسسه يك كه است اين موجود راهحل تنها و دارد وزارتي
با و شود ميدان وارد ارشاد وزارت نظير مجمعي
اجراي بر مستمر و جدي نظارت و بلندمدت برنامهريزيهاي
را موسيقي آموزش نابسامان و آشفته اوضاع برنامهها ،
.بخشد سامان
اسفندياري كياداود
|