شد اعلام قدر ليالي در مدارس كار ساعات
سال 80 سراسري آزمون در ثبتنام زمان
شد اعلام آزاد دانشگاه
جوان جشنواره دومين برگزيدگان معرفي
خوارزمي
فلسطين مردم دشمنان :جامعي مسجد احمد
شدند تاريخي بزرگ اشتباه يك دچار
هم را فلك و فولاد و فيل كار سال 30
!ميكند فرسوده
ضرورت اقتصادي ، سازي بستر :بهشتي محمد
است فرهنگي ميراث توسعه
كتاب معرفي
يك آموزشي فعاليتهاي در ابتكار و ذوق
آموزگار
فرهنگي يادداشت
شب آسمان
اثر كشور شمال در مسكوني غار ترين قديمي
شد ملي
شد اعلام قدر ليالي در مدارس كار ساعات
شهرستانهاي پرورش و آموزش كل اداره :فرهنگي علمي گروه
شهرستانهاي مدارس تمامي كه كرد اعلام دوشنبه روز تهران
روزهاي تحصيلي مختلف مقاطع تمامي در تهران استان
بامداد "9 ساعت از را خود آموزشي فعاليتهاي لياليقدر
.ميكنند آغاز
و نوزدهم با برابر امسال آذرماه چهارشنبه 30 و شنبه 26
.است قدر ليالي روزهاي رمضان مبارك ماه بيستوسوم
استان پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به
در فيض كسب و بيشتر بهرهمندي منظور اقدامبه اين تهران
.ميگيرد صورت قدر شبهاي
زمانبندي گونهاي به قدر روزهاي آموزشي فعاليتهاي
زمان در روزانه كلاسي تماميبرنامههاي كه ميشود
.ميگيرد انجام كوتاهتري
سال 80 سراسري آزمون در ثبتنام زمان
شد اعلام آزاد دانشگاه
سال 80 سراسري آزمون در ثبتنام :فرهنگي علمي گروه
غيرپزشكي ، و پزشكي رشتههاي براي اسلامي آزاد دانشگاه
گزارش به.ميشود آغاز جاري آذرماه دوشنبه 26 روز از
دفترچههاي دانشگاه ، اين آزمون مركز عمومي روابط
آن ضمائم با اسلامي آزاد دانشگاه سراسري آزمون راهنماي
توزيع كشور پستي دفاتر تمامي در شنبه 26/9/79 روز از
روز اداري وقت پايان تا ميتوانند داوطلبان و ميشود
خود ثبتنام به نسبت مزبور دفترچه تهيه با شنبه24/10/79
.كنند اقدام
جوان جشنواره دومين برگزيدگان معرفي
خوارزمي
خوارزمي جوان جشنواره دومين برگزيدگان :فرهنگي علمي گروه
.شدند معرفي "دانشآموزي" و "دانشجويي" بخشهاي در
هيات راي براساس اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
گلستانيانبا رامين دانشجويي بخش جشنواره ، در اين داوران
پليمرهاي رمبش در آن تاثير و همنام بارهاي ربايش" طرح
عباسعلي رستگار ، عليرضا پايه ، علوم گروه در "شناختي زيست
سيستمهاي عيبيابي"طرح با خياباني تقيپور كوروش زادهو
با همكاران و آصف عليرضا و "مخابراتي شبكه به متصل
رتبه مهندسي و فني گروه در "انساني خودروي ساخت و طراحي"
ارائه با عبداللهي عليرضا همچنين.كردند كسب را اول
اكبر پايه ، علوم در "گروهها روي تركيباتي شرايط برخي"
در اسآي.جي تكنيك و رياضي مدل كاربرد" طرح با كياني
فاطمه ، انساني علوم در "همبارش منحنيهاي تحليل و ترسيم
"مرفين عليه منوكلونال آنتيبادي تهيه " با رهبريزاده
جمع توپ رباتهاي" با همكاران و امامي وهاب و پزشكي در
جوان جشنواره دوم مقامهاي مشتركا مهندسي ، و فني در "كن
.دادند اختصاص خود به را جاري سال در خوارزمي
فلسطين مردم دشمنان :جامعي مسجد احمد
شدند تاريخي بزرگ اشتباه يك دچار
و كودك شهيد يكصد بزرگداشت مراسم :فرهنگي علمي گروه
كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه هشتمين در فلسطيني نوجوان
.شد برگزار
وزير قائممقام مسجدجامعي احمد مراسم اين ابتداي در
نسل قهرمانانه مقاومت از تجليل با اسلامي ارشاد و فرهنگ
:گفت خود كهن ميراث و حقوق از دفاع در فلسطيني جوان
.است غمانگيز و اندوهبار بسيار فلسطيني كودك يكصد شهادت
بگيرد فلسطين از را فردا ميخواهد اسرائيل امروز:گفت وي
اشغالگران اماهستند فلسطين فرداي نوجوانان و كودكان و
اشتباهي نوجوانان و كودكان با چالش كه نميدانند
است ممكن گرچه كه است نافرجام و كور حركتي و استراتژيك
آيندهاي در اما بياورد پي در مقطعي نتايجي كوتاهمدت در
علت.داد خواهد برباد را صهيونيسم بنيان دور نهچندان
احتياطهاي و مذاكره ميز اهل جوان نسل:است روشن
جسمي و استوار قلبي نترس ، سري آنها.نيستند بزرگسالانه
.است مقاوم اسرائيلي تانكهاي برابر در كه دارند چابك
يا اسرائيل كه:گفت بايد اينرو از كرد ، تصريح مسجدجامعي
نداشته كار اين جز چارهاي يا و شده تاريخي اشتباهي دچار
آن و ميرسد يكسان نتيجهاي به احتمال دو هر بيشك و است
.است رسيده انتها به اسرائيل اينكه
از فهميده ، محمدحسين شهيد پدر مراسم بعدي سخنران
شهيدان راه ادامهدهنده خواست مراسم در حاضر نوجوانان
نوجوانان از را خود پشتيباني و باشند جنگ سالهاي نوجوان
كل حافظ خردسال كودك شيرازي فاطمه.كنند اعلام فلسطين
و قرآن كل حافظ فلسطيني جوان زيدعبدالجواد مجيد ، قرآن
مراسم اين مهمانان ديگر از ايراني جوان شاعر اعلاء افشين
.پرداختند شعرخواني و قرآن قرائت به كه بودند
كانونها ، بيانيههاي از بخشهايي مراسم پايان در
بيدفاع كودكان از حمايت در سازمانها و نهادها انجمنها ،
كودكان مراسم اين برگزاري با همزمان.شد خوانده فلسطيني
به خطاب طوماري مضاي باا ايران دانشآموز نوجوانان و
وي قاطعانهي حمايت خواهان ملل ، سازمان دبيركل عنان كوفي
.شدند فلسطيني بيدفاع كودكان از
هم را فلك و فولاد و فيل كار سال 30
!ميكند فرسوده
انتشار انگيزه به خرمشاهي بهاءالدين دكتر با گفتوگو
"سبزحيات فرصت" و "المثنوي مرآت"
درباره پرسش چند ارسال حاصل زير گفتوگوي ;اشاره
كه است خرمشاهي بهاءالدين دكتر ديني -ادبي فعاليتهاي
پاسخ ها پرسش اين به خويش ، خاص ذوقورزي با ايشان
لحن بر علاوه كردهاند سعي ميان اين در البته و گفتهاند
درباره نيز جامعي اطلاعات گفتوگو ، در طنزگونه زباني و
اختيار در ،"سبزحيات فرصت" و "المثنوي مرآت" اثر دو
.دهند قرار خوانندگان
مختاباد ابوالحسن سيد :از گفتوگو
پركاري همه اين براي شما به سلام ، از پس خرمشاهي آقاي *
نو حيات روزنامه نيز پيش هفته سه دو.ميگويم مريزاد دست
فقط به اشاره از پس شما ، با تلفني ظاهرا گفتوگويي در
منتشر (1379) سالجاري در شما كه كتابهايي از نيمي
در اصطلاح به و طبع و توليد مراحل درآخرين يا كردهايد
معرفي قلم اهل از فرد پركارترين را شما است ، انتشار لبه
مبالغهاي و تعارف يا است درست توصيف اينبود كرده
است؟ دوستانه
ظن حسن از هم احترام ، و ارادت عهد تجديد سلام ، عرض با -
كه -نو حيات ارزشمند نشريه همكاران و دوستان هم و شما
حياتش و بپايد دير همشهري شما نشريه مثل انشاءالله
در بماندم دير:خسرو ناصر قول به) شود كهن بنده مانند
-(بهمن و دي گردش كرد كهنم تا /من كهن سراي اين
ثابت پركاري جز را چيزي كميت حال هر در.سپاسگزارم
قرن ادبيات تارك بر رباعي چهل -سي با خيام.نميكند
دست در رباعي هزار يك بنده و درخشيد اروپا نوزدهم
هم ناهيد نشر مدير و دارم چاپ براي سازي آماده و پاكنويس
كرده چاپ بار دو را جديد تصحيح زباني دو خيام كليات كه
به سر نامش كه مجموعه اين كه است پيگير تشويق سر از است ،
موضوعي ترتيب به و پاكنويس زودتر چه هر است ، خيام با سر
براي برود لازم فهرستهاي با و شود مرتب قافيه الفباي و
در كتاب نمايشگاه براي انشاءالله شايد كه نگاري حروف
اين نام از كه همانگونه.شود منتشر سال 1380 ارديبهشت
استقبال در رباعياش هشتاد و يكصد حدود در پيداست مجموعه
بحثي در خواستيد اگر كه است خيام رباعيات از آميز طنز
و خاطر تفريح براي ديگر ، صحبتي در انتشار از پس يا ديگر
حديث اماميپردازيم آن به ذائقهخوانندگان تغيير
يا است ، حسن نميدانم كه بنده كاري پراكنده حتي و پركاري
چهل -سي با خيام كه ميكردم عرض داشتم.دارد صحت عيب ،
بنده ولي زد ، در چون سخن از لاف كرد ، عالمگيري رباعي ،
ميتوان كه بود خشت آن كه كردهام ثابت رباعي هزار با
.زد پر
و -بودهام پرنويس اگر بنده گذشته ، شوخي از و حال هر در
دوشيفته و اسبه چهار كار سال سي با كه چون نيستم ، ديگر
خارقالعاده خيلي -ميشود فرسوده هم فلك فولادو و فيل
كار گونه هر از قلمي فعاليت سال طي 30 در زيرا.نيست
و تمركز با و زدهام تن خانوادگي يا اجرايي و اداري
از متخذ و من شعار كه -پيوسته و آهسته شيوه به علاقه
تاليف ترجمه ، كتاب دو سالي متوسط طور به است ، سعدي حكمت
.نوشتهام هم مقاله سالي 20 حدود در و كردهام تصحيح و
بنده با كه جنابعالي خود جمله از كس هر اگر.همين
و بهجمعه توجه بدون روز هر و سال سي هم ميكنيد گفتوگو
(كدامش؟ ولي دورباد ، كه) عزا و عروسي و تعطيل
و بود بنده از بهتر و بيشتر كارتان محصول كارميكرديد ،
با 30 انساني علوم پژوهشگاه در خدمت از هم حاضر حال در
اينكه گو شدهام ، بازنشسته كاري ندانم و كار سابقه سال
يا بود ترجمه يا بنده موظف كار هم اداري خدمت طول در
كار يك و رباعي هزار همان تدوين و جمع جز و ويراستاري
جز نميكنم كار هيچ جلاله قسم قيد با ديگر غولآسا ، بزرگ
-انگليسي) فرزان دانشنامه -فرهنگ تاليف بزرگ كار آن
است (دوستوني ريز صفحه يك 1200 هر كلان مجلد در 5 فارسي
ده طرح اين.محقق بابك و قاسميان مسعود آقايان همكاري با
.است شده طي كار ، از نيمي پيشرفت با آن سال و 5 است ساله
يعني جديدالانتشارتان كار دو به راجع بيشتر بود قرار *
كار كه شما.بزنيم حرف حيات سبز فرصت و المثنوي مرآت
به كه شد چگونه است ، پژوهي حافظ و پژوهي قرآن اصليتان
و محسنات چه متن اين در و آورديد؟ روي مثنوي كار
چطور و كرديد كار آن روي سال دو حدود كه بود امتيازاتي
تعارف كوتاهيبدون مقدمه كوب زرين استاد شادروان كه شد
ارزيابي و توصيف با اما !شما از بردن نام بدون حتي و
و داشتهاند انس آن با عمري است معلوم كه -كتاب اين دقيق
-ميكردهاند استفاده آن از پژوهيشان مثنوي كارهاي در
به كه ميدانم مناسبتر كه ببخشيد و نوشتهاند آن بر
و بخشبنديها اينگونه اينكه باب در سوالم آخر قسمت
اول دارد ، نمونههايي و سابقه چه مثنوي گزيدهسازيهاي
.بدهيد جواب
اغلب آنچه.ميپردازيم آخر قسمت پاسخ به ابتدا.چشم -
ميدانند مولوي و مثنوي و عرفان دوستداران حتي و مردم
مثنوي لبلباب -داريم1 زمينه اين در معروف كار چهار
استاد جناب دلبندم داناي دوست كه كاشفي واعظ ملاحسين اثر
آن از جديدي تصحيح امروز ، مثنويشناس بزرگترين سروش دكتر
يك ايشان همين و -است 2 انتشار به نزديك كه كردهاند
و مثنوي از قونيه سروش نام به پرپيمان و مهم نرمافزار
آقاي فني همت و پيشنهاد با ;آوردهاند فراهم پژوهي مثنوي
به راجع را لسانالغيب نرمافزار قبلا كه عامري مهندس
هنرمندم دوست همت به حافظ ديوان سراسري قرائت با و حافظ
و نشر و تدوين گرمارودي موسوي سيدعلي دكتر آقاي جناب
سراسر نرمافزار ، اين در سروش دكتر.كردهاند نشر تجديد
چهارم يك از كمتر كمي بيت ، هزار حدودا 7 كه را لبلباب
خلاصه -فرمودهاند30 قرائت شيوايي به است مثنوي كل
استاد شادروان قرن ، اين بزرگ مثنويشناس اثر مثنوي
به ايشان شرح همانند متاسفانه كه فروزانفر بديعالزمان
فقط گويا و نيست اثر كل از خلاصه و كامل هم آن مثنوي ،
.است دفتر يك از گزينه
يا موضوعي گزينههاي يا انتخابها به فرصت اغتنام با
كتابنامه به استناد با و اختصار به ديگر تلخيصهايي
خدمات مركز در پيشينم دانشمند همكار اثرارزشمند مولوي ،
صديق ماندانا دكتر خانم سركار ملي ، وكتابخانه كتابداري
تكميل و تفصيل براي.ميكنم اشاره فهرستوار بهزادي ،
انتخاب (فرماييد1 مراجعه كتابنامه همين به اطلاعات
(ق 1294) شاه ناصرالدين كننده انتخاب.معنوي مثنوي /مولوي
(جمالزاده 3 محمدعلي انتخاب به...بانگناي (20
منتخباتي مثنوي ، چنگ (گوهرين 4 صادق اهتمام به پيرچنگي ،
خلاصه (مبشري 5 اسدالله توضيحات و مقدمه با دفتر ، شش از
انتخاب.مثنوي داستانهاي (رازي 6 محمدصادق تلخيص مثنوي ،
به رومي ، مثنوي از گلچيني (بصيري70 علياكبر اقتباس و
مثنوي ، انتخاب رساله و لباب لب (كرماني 8 كوهي اهتمام
نقشبندي (بخاري؟ شايد) نجاري محمد درويش خواجه انتخاب
يوسف محمودبن انتخاب به...الاطفال مثنوي (احراري 9
اهتمام به..مولوي معنوي مثنوي منتخب (مازندراني 10
از منتخبي (حنفي 11 روشنخان محمد حاجي بن محمدعبدالرحمن
مثنوي از منتخبي (آرمان ، 1336 ، 92ص120 تهران ، ) مثنوي
شد نقل آنچه.فريدني احمدعلي كننده انتخاب معنوي ،
يك است خوب.بود مولوي كتابنامه محتويات از خلاصهاي
ترجمها منالمثنوي ، فصول (كنيم130 ياد هم را عربي نخبه
حسن و (ق140و 15 قاهره ، 1365) عزام لهاعبدالوهاب قدم و
سروش دكتر استاد بيتي دوهزار نخبه يكي است ، اثر دو ختام
در را مثنوي شامخ و درخشان بيتهاي تك و شده خوشنويسي كه
و كهن موضوعي گزينه يك آسمان بامهاي بر ديگر و بردارد
و است بيت هزار سه تا دو حدود در هم آن كه مجهولالمولف
مكتب يافته پرورش پژوهنده شاگرد ، برجستهترين اهتمام به
سركار سروش ، و كوب زرين استادان شناسي ، مولوي /مثنوي
فرزان نشر سوي از چنديپيش مژدهي ، بصير ساميه خانم
بصير خانم الهي ، توفيق و اتفاق حسن از.است يافته انتشار
برادرم.داشتهاند همكاري بنده با مرآت تصحيح در مژدهي
به جهت آن از بنده اما.همچنين نيز خرمشاهي شهابالدين
و گونه يك نخبه فقط اثر اين كه رفتم مرآتالمثنوي سراغ
در كتاب از5 مركب بلكه نيست مثنوي سادهاز و يگانه
كتاب يك مستقل و مفصل و بلند بخشهاي به قدما اصطلاح
المكاسب ، كتاب يا الطهاره كتاب مثل.ميشد گفته "كتاب"
و استقلال ضمنا و بود بلندتر كتابها عادي فصل از كه
آثار از المثنوي مرآت.داشت (خودكفايي) خودبسندگي نوعي
بلكه و پژوهي مثنوي عالم در neo-classic نوين كلاسيك
بزرگترين نيكلسون ، چون بزرگاني.است عالم پژوهي مثنوي
مثنوي هم كه) ايرانشناسي /شرقشناسي جهان در مثنويشناس
نسخهها كهنترين و اصيلترين با و علميترين به را
بسيار انگليسي به را آن تمامي هم كرده ، طبع و تصحيح
توضيح و حل در تعليقاتي و شرح هم و كرده ترجمه شيوايي
حسن آقاي دانشمندم پژوه مثنوي دوست كه نوشته آن مشكلات
ترجمه دقيقي و درست فارسي به دفتر در 6 را آن لاهوتي
چند و داشتهام را آن ويراستاري افتخار بنده و كردهاند
ترجمه /عرفان رشته در سال كتاب بحق و شده منتشر پيش سال
حسين ، تلمذ قاضي مولف حيات زمان در (است شده عرفاني ، متون
مسلمان اول طراز فضلاي از دو هر كه حسين ، ميرحامد برادر
او درخواست به و -بودهاند هند عربيدان و فارسيدان
دستخط كليشه هم كه نوشته كتاب براين ارزشمندي تقريظ
.است آمده كتاب آغاز در فارسياش ترجمه هم و او انگليسي
فقط را آن كه مثنوي جاودانه و معنوي ارزش بيان از پس او
و دانسته مقايسه قابل غرب ، فرهنگ در دانته كمديالهي با
شمرده برتر دلنشيني و اميدبخشي و زندگي سرشار شور جهت از
:ميداند وارد مثنوي اصل بر انتقاد سه بيتعارف سپس و است
بيان و زبان داراي (كتاب 2 بودن بياندازهمطول (1
كه آن بودن پيوند -گسسته (بودن 3 بسيار وغوامض عالمانه
زيرا.ميگردد زحمت اسباب اندازهاي تا نيز آن ربط سلسله
پرپيچ راههاي در را خواننده اغلب وخطابات بحث سلسله كه
كه است بسط كلام در اندازهاي به و ميگرداند حيران وخم
حدودي تا نقص اين و ميكند كسل را خواننده اوقات بعضي
.است خطي نسخههاي كاتبان تصرف و تطاول از ناشي
ساختار.نيست هم مثنوي كل درصد يك درحد تصرفات اين اما
گم اصلي داستان گاه كه داستان در داستان و شاخه به شاخه
خود خواسته و ساخته ميگردد ، رها ناتمام يا ميشود
-شسته حافظ كه است همان "پاشان" سبك اين.مولاناست
در باب اين در بنده اين و بسته كار به درغزل را رفتهترش
.گفتهام سخن تفصيل به عديده ، ومجالات مقالات
خوش اثر اين با تلمذحسين قاضي كه است معتقد نيكلسون
و (اپيزودها) حاشيهرويها از داستانها پيراستن با همراه
قرآني عبارات و آيات آشكارو نفوذ از مورد نمودن 528 باز
و نبوي ازاحاديث او واقتباسهاي تضمينها اين ، از بيش و
ساخته برطرف را مشكلات اين [مشكلگشا ، و خاص فرهنگ تنظيم
.است مثنوي كل نصف درست دفتر كل 5 در او كار حجم.است
و) مفيد كار چند سترگ اثر اين از خود تصحيح در بنده اين
:جمله از.دادهام انجام (مهم نه
اين پژوه مثنوي و دانشور ناشر از يادداشتي درخواست (1
و طرح آن در كه عاقلي سيامك جناب عاليقدرم دوست اثر
.آوردهاند را خود مثنويپژوهي آثار سلسله برنامه
از كوتاه ، ولو ارزنده ، بس مقدمهاي درج و درخواست (2
.گرديد نقل آن از بخشي كه زرينكوب استاد حضرت
از نمونههايي كه مطبعي و علمي غلط هزار از بيش رفع (3
.آوردهام خود پيشگفتار در را آنها
حضرت كتابنامه -زندگينامه در جامع مقالهاي ترجمه (4
نامدار اسلامشناس و شرقشناس ريتر هلموت نوشته مولانا ،
طبع انگليسي ، به -اسلام دايرهالمعارف در مندرج) آلماني
(-هلند در ليدن
آن كه) نيكلسون تقريظ همچون ديگري مهم تقريظ كليشه (5
برهانالدين قلم به (است آمده ترجمهاش و اصل كليشه هم
تحسين و تقدير با كه مولويه سلسله پيشين قطب ولدچلپي
.است كرده ياد اثر اين از تمام
كه نبوي ، حديث و قرآني آيه يكهزار از بيش اعرابگذاري (6
.است آن فاقد -هند چاپ -اساس طبع
حدودا از سراسري كشفالابيات تنظيم پايان در و (7
اهل كه رفته كار به كتاب اين در كه مثنوي بيت 13هزار
.واقفند آن ارزش به تحقيق
ميان در را ، آن قيمت و قدر و چند و چون و كتاب اين *
هم فروزانفر شادروان كه مثنويپژوهي و مولويشناسي آثار
و كردهاند اذعان و اشاره آن به خود مثنوي شرح مقدمه در
كه آنان جز) امروز مرجعشناس و كوشا پژوهان مثنوي همه
جناب و شهيدي سيدجعفر دكتر:استادان جمله از (برديم نام
صحه آن اعتبار و ارج به استعلامي محمد دكتر و زماني كريم
ما براي خوبي به ميبرند ، و بردهاند بهره آن از و نهاده
.كرديد تشريح خوانندگان و
هم پاراگراف چند رسيد ، سرانجامي به بحث اين كه حال
كه حجمي با كلا بلكه تصحيح ، نه كه ديگر كتاب درباره
و رسالات و پژوهشها و خودتان نوشته است ، صفحه درست 1000
سوم چاپ) بيسلوك سير از پس شماست ، نگاشته نو مقالات
بفرماييد ،(جاويدان ، 1377) شط خاطره در و (ناهيد ، 1378
.ببريم پايان به را بحث كه
و آراسته هيئت در پيش ماه چند و كرديد اشاره كه كتابي -
منتشر قطره نشر سوي از -مرآتالمثنوي همانند -پيراستهاي
مجموعه تاكنون 6 بنده.دارد نام حيات سبز فرصت است ، شده
است بوده موضوعي تك آنها از بعضي كه داشتهام مقاله
كه قرآنپژوهي و روايت چارده حافظ ، زبان و ذهن نظير)
و قرآن جلدي دو دانشنامه و قرآنشناخت با نبايد
مختلفالموضوع ديگر تاي سه و (كرد اشتباه قرآنپژوهي
شامل شط خاطره در ،(شد اشاره كه) بيسلوك سير:بودهاند
شبيه بسيار موضوعي ابواب و مضامين نظر از كه مقاله يكصد
مرهون را مجموعه اين زيباي چاپ.است حيات سبز فرصت به
بهرام مهندس آقاي قطره نشر دانشور مدير سليقه و لطف
.هستم فياضي
در مباحثي شامل (شط خاطره در) قبلي كتاب مانند كتاب اين
ادبيات كلام ، و فلسفه پژوهي ، حافظ قرآنپژوهي ، زمينه
و كتاب نقد بيشتر نقدها) نظر و نقد ترجمه ، جديد ، و قديم
طنز بزرگان ، ياد ،(است كتاب نشر مسائل در بيشتر نظرها
آيين" نام به نشده ، چاپ زمان آن تا رسالهاي جمله از)
نظرخواهيهاي به پاسخ بخش آخرين و (است باب ده در "رندي
و برگزيده مورد مورد ، 1011 ميان 5060 از كه است جرايد
خوانندگان و شما.است رسيده طبع به كتاب اين در
آن مادرم") شط خاطره در عنوانهاي كه ميدانيد فرزانهتان
سبزحيات فرصت و ("ميشست شط خاطره در را استكانها پايين
بزرگ شاعر شعر از ("ميپيوست كوهستان خنك نسيم به...")
حدودا هم آن از پس.است شده گرفته سپهري سهراب معاصر
كامل -خداوند خواست به - اگر كه نوشتهام جديد مقاله چهل
مقالهبرسد ، يكصد به پيشين مثلمجموعههاي يعني شود ،
.")شقايقهست تا يعني سپهري ، شعر برگرفتهاز همچنان نامش ،
.بود خواهد ("كرد بايد زندگي..
ضرورت اقتصادي ، سازي بستر :بهشتي محمد
است فرهنگي ميراث توسعه
ميراث براي اقتصادي بسترسازي فرهنگي ميراث سازمان رئيس
اين گرچه:گفت و كرد اعلام گريزناپذير امري را فرهنگي
جز راهي اما مقولههاست ، فرهنگيترين از يكي موضوع
.ندارد وجود آن توسعه براي اقتصادي بسترسازي
در همشهري خبرنگار با اختصاصي گفتگوي در بهشتي سيدمحمد
بين اقامتگاههاي به قديمي كاروانسراهاي تبديل تبريز ،
اين طرحهاي موفقترين از يكي را اخير سال دو يكي در راهي
:گفت و كرد ارزيابي اقتصادي بسترسازي براي سازمان
و اهداف از يكي فرهنگي ميراث براي اقتصادي بسترسازي
توسعه سوم برنامه در كه است سازمان اين مهم برنامههاي
از ديگري بخش در وي.است گرفته قرار تاكيد مورد هم
و تمركززدايي بينالمللي ، فعاليتهاي توسعه سخنانش
ايجاد غيردولتي ، و خصوصي نهادهاي به تصدي امر واگذاري
ديدگاههاي و نظرات از گرفتن بهره و اطلاعاتي بانكهاي
در سازمان اين مهم برنامههاي جمله از را پژوهشگران
براي گرفته انجام اقدامات درباره و برشمرد آينده سالهاي
و تكاليف شيوهنامه و اجرا روش:گفت فرهنگي آثار حفظ
آثار از حراست براي شهرداريها و اسلامي شوراهاي وظايف
.است تدوين حال در هماكنون فرهنگي
ميراث به صحيح تلقي:گفت اظهاراتش از ديگري بخش در وي
و دارد فاصله باشد ، بايد آنچه به نسبت جامعه در فرهنگي
، ناشي ميشود وارد تاريخي ابنيه به كه ضايعاتي از بسياري
.دهيم تغيير را آن ميكنيم تلاش كه است تلقي طرز اين از
كرد اميدواري ابراز ادامه در فرهنگي ميراث سازمان رئيس
و وظايف مجلس و دولت در قوانين و مقررات تصويب با
تاريخي آثار و ابنيه از حراست براي سازمان اين اختيارات
.شود مشخص
يا ادغام مورد در ما خبرنگار سوال به پاسخ در بهشتي
اين:گفت جهانگردي و ايرانگردي و فرهنگي ميراث الحاق
اين دارد اهميت آنچه اما است ، بررسي حال در همچنان موضوع
فعاليت نوع نظر از سازمان دو اين ميان برخي كه است
ديگري چيز واقعيت كه صورتي در ميبينند ، تجانس و همگوني
.است
مستلزم ايران در گردشگري كردن اقتصادي:كرد اضافه وي
آن معناي به اين اما است ، فرهنگي ميراث فعاليتهاي توسعه
هستند ، همجنس گردشگري و فرهنگي ميراث مديريت كه نيست
بايد كه دارند هم تجانس عدم نزديكي و قرابت عين در بلكه
.ميكنند ضرر دو هر صورت اين غير در شود توجه آنها به
توسعه برنامههاي در" كه پرسش اين به پاسخ در همچنين وي
براي جايگاهي چه انقلاب از پس كشور فرهنگي اقتصادي ،
دوم برنامه در ":گفت "شده گرفته نظر در فرهنگي ميراث
اما بود ، شده موزهها به اشارهاي مواد از يكي در تنها
از ماده چند و خاص طور به ماده سه در سوم برنامه در
شده اشاره فرهنگي ميراث به جنبي طور به ماده مجموع 200
انجام فعاليتهاي اگر:كرد اضافه خصوص اين در وي"است
برنامهريزي شاخصهاي براساس اخير قرن يك طول در شده
هيچ در تقريبا كه ميشود ملاحظه گيرد قرار مقايسه مورد
.نبودهايم موفق هزار در يك اندازه به شاخصها از يك
پس چه و انقلاب از قبل چه فرهنگي ميراث حوزه در فعاليت
تحول و تغيير اما است ، شده واقع غفلت مورد همواره آن از
فرهنگي ميراث به نگرش نحوه در تحول نشانه سوم برنامه جدي
، نشده ملاحظه تغيير اين از روشني شواهد هنوز گرچه است ،
تاثير رفتهرفته آينده سال از ميشود وليپيشبيني
.بنماياند رخ فرهنگي ميراث در نگرشها تغيير
طرح دستاورد درباره همچنين فرهنگي ميراث سازمان رئيس
در اسلامي شوراي مجلس در تبريز نمايندگان از يكي سوال
ارگ حريم در تبريز مصلاي خيريه بنياد ساختوسازهاي زمينه
نقاط ديگر در افتاده اتفاق محل اين در آنچه":گفت عليشاه
پاسخ و سوال طرح نفس حال عين در.دارد سابقه نيز كشور
جهاتي از مجلس ، توجه خصوص به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
كه حساسيتي:گفت بهشتي ".است منطقهاي و ملي اهميت داراي
تاريخي آثار از حفاظت براي عمومي افكار در هماكنون
.است جمعي رسانههاي آگاهسازي مرهون شده ايجاد
موضوعات:گفت فرهنگي ميراث موضوع شدن سياسي درباره وي
چون شود سياسي نبايد حتيالامكان فرهنگي ميراث با مرتبط
در پيروزي از مهمتر كشور تاريخي ابنيه و آثار حفظ
.است سياسي كشاكشهاي
توسط موضوع طرح كيفيت كه اين بيان با بهشتي سيدمحمد
افكار آشنايي به منجر حداقل وزير پاسخ و مجلس نماينده
ابعاد و موضوع به ملي و منطقهاي مقياس در عمومي
از بعد:داشت اظهار است ، شده تخريبكنندگان فعاليتهاي
احتياط با قطعا تخريب دستاندركاران مجلس در موضوع طرح
براي را اوليه دليري و ميكنند رفتار بيشتري ملاحظه و
.ندارند تخريب
كتاب معرفي
موفق نوجوانان عادت هفت
انتشارات كه است كتابي عنوان موفق ، نوجوانان عادت هفت
در و نسخه هزار سه شمارگان در را آن اول چاپ بهار پيك
منتشر تومان قيمت 1200 به رقعي صفحه در 208 جاري سال
.است كرده
كشف در نوجوانان براي است راهنمايي كه كتاب اين
"كاوي شون" وسيله به شدن ، موفق در خويشتن توانمنديهاي
عهدهدار را آن برگردان داغي ، قراچه مهدي و شده نوشته
.است بوده
اصول از "موفق نوجوانان عادت هفت" كتاب در كاوي شون
نوجوانان هدايت و راهنمايي براي "موثر مردمان عادت هفت"
به و دلچسب و زيبا طرزي به نويسنده ، .است كرده استفاده
ايجاد بهتر ، ذهني تصوير به رسيدن قدم ، به قدم شيوه
دستيابي سال ، و همسن دوستان برابر در مقاومت دوستيها ،
از بسياري و مادر و پدر با كنارآمدن و ارزشمند هدفهاي به
.است داده آموزش نوجوانان به را ديگر نكات
يك آموزشي فعاليتهاي ابتكاردر و ذوق
آموزگار
اول پايه آموزگار حسيني برقيه خانم سوي از تازگي به
مجموعههايي (حسنخان قلعه)تهران قدس شهر دربخش دبستان
معلم اين ابتكار و ذوق تلاش ، نشانگر كه داشتهايم دريافت
.است تدريس امر وبهبود فارسي الفباي حروف آموزش زمينه در
به داشته ، ارسال برايمان مبتكر معلم اين كه مجموعههايي
:است زير قرار
اول فارسي كتاب ، اين در:كنيم تدريس آسان روش با *
خواندني و جالب معمايي داستاني ، مطلب قالب 54 در دبستان
با ارتباط در نظرياتي و همچنينپيشنهادها.است شده تدوين
ابتدايي اول فارسي براي درسهايي طرح و آموزشي نظام
آن وجود با كتاب ، .است توجه شايان مجموع در كه شده ارائه
حروفچيني فاقد شده ، چاپ نسخهاي هزار دو شمارگان در كه
خانم تصاوير و حسيني خانم خط دست با مطالب كليه و بوده
.است رسيده چاپ به نجفي فيض شكوفه
كتاب تمرين دفتر عنوان كه كتاب اين:معلم با همگام *
خلاف بر دارد ، همراه به را "كنيم تدريس آسان روش با"
رنگي چهار و زيبا چاپ از شده حروفچيني اولي ، كتاب
و معلمان استفاده مورد ميتواند و است برخوردار
.گيرد قرار دبستان اول كلاس دانشآموزان
نيز كار اين:ضميمه كارتهاي بسته و الفبا حروف كلبه *
است شده منتشر هم از جدا مجموعه دو در و دارد چاپي جنبه
يك و (الفبا حروف كلبه) مقوايي تاشو مجموعه يك شامل و
صورت به ميتواند كه است حروف ويژه اوراق و كارتها بسته
الزامي راهنما داشتن ولي گيرد ، قرار استفاده مورد عملي
.است
.ميكنيم موفقيت آرزوي ذوق خوش معلم اين براي صورت هر در
پستي صندوق طريق از ميتوان معلم اين با ارتباط براي
.كرد اقدام شهرقدس در 118
فرهنگي يادداشت
هراسيد نبايد ديگران ورود از
همزمان طور به خارجي كتاب يك كه است افتاده اتفاق بسيار
ترجمه يكديگر فعاليت از آگاهي وبدون مترجم چند توسط
گوي شود ، منتشر ترجمه اولين وقتي شرايط دراين.ميشود
اگر و مترجمان ديگر و شده ربوده ترجمهها ديگر از سبقت
-ترجمهها اين ناشران باشد ، رسيده پايان به ترجمه كار
نوعي با و داده دست از را كار ادامه براي لازم انگيزه
.ميكنند پيگيري را كار كتاب فروش به نسبت اطمينان عدم
را راهحلهايي وناشران مترجمان از بسياري خصوص اين در
بانك بايد معتقدند برخي.كردهاند ارائه مشكل رفع براي
كتابي مترجمي كه صورتي در تا شود تشكيل ترجمه اطلاعاتي
بانك در اطلاعات ذكر با گرفت ، دست به ترجمه براي را
از و كرده آگاه خود فعاليت از را ديگر ، مترجمان اطلاعاتي
هرمترجم معتقدند نيز عدهاي.كند جلوگيري كاري دوباره
رسانههاي اختيار در را خود ترجمه دست در كارهاي بايد
.پذيرد انجام طريق اين از رساني اطلاع و دهد قرار گروهي
هفتگي استعلام با ارشاد وزارت تا است آن بر ديگر ديدگاه
اطلاع به و دريافت را ناشر يا مترجم فعاليت ماهانه ، يا
ناشران يا مترجمان طريق اين از تا برساند مترجمان ديگر
.شوند مطلع موضوع از ديگر
كه دريافت ميتوان اخير دهه چند واقعيتهاي به توجه با
و بگيرند عملي شكل نتوانستهاند مذكور روشهاي از يك هيچ
جمعآوري كه است آن نيز امر اين علت.بپوشند عمل جامه
آن گردآوري قابل ترجمه دست در كارهاي به مربوط اطلاعات
خود غلط اطلاعات ارائه گاه و نيست متمركز صورت به هم
ديگر سوي از.ميشود مترجمان فعاليت براي بزرگي مانع
ودر گيرد دست در ترجمه براي را كتاب يك مترجمي است ممكن
زماني در كتاب انتشار از مانع مترجم بودن كند حال عين
ديگر از ترجمه امكان كه است درحالي اين و شود مناسب
.است شده سلب مترجمان
ادامه همچنان مشكل اين مترجمان برخي نظر به ترتيب هر به
سوي از اما.شود يافت آن براي حلي راه كه آن بدون دارد ،
به.ميكنند ابراز متفاوتي نظر ديگر مترجمان برخي ديگر
يك در هم آن مترجم چند توسط اثر يك ترجمه عده اين نظر
آن بايد كه است غنيمتي بلكه نيست ، مشكل يك تنها نه زمان
خواننده بودن هوشيار بر گروه اين استدلال.شمرد قدر را
انتخاب را ترجمه بهترين خواننده آن براساس كه است متمركز
اينان.است شده منتشر زودتر كه را ترجمهاي نه ميكند
برخوردار بيشتري فروش امكان از ترجمه اولين گرچه معتقدند
است ترجمه بهترين اين مدت دراز در قطع طور به اما است ،
نگرش ، اين در.گرفت خواهد قرار استقبال مورد بيشتر كه
سخت ، رقابتي در و ميكند كار وسواس با و دقيقتر مترجم
زماني لحاظ به گرچه كه ميكند عرضه مطلوب ترجمهاي
.آمد خواهد عمل به آن از بيشتري استقبال اما است ، عقبتر
در.هستند ديدگاهي چنين مدافع كشورمان اول طراز مترجمان
مناسب ، ترجمه يك ارائه براي مترجمان رقابت چارچوب ، اين
به اقدام مترجم كه است رقابت اين اساس بر و است اول اصل
وجود تصور اين مترجم ذهن در كه زماني.ميكند ترجمه
حال در او با همزمان نيز ديگر مترجم چند كه باشد داشته
قابل و جديتر كار ، طبيعتا هستند اثر همين ترجمه
مطمئن مترجمي اگر متقابلا.داد خواهد ارائه قبولتري
صورت اثر همان ترجمه براي تلاشي وي ، جز به كه باشد
پيدا كاهش شدت به ترجمه در دقت ضريب طبيعتا نميگيرد ،
.نيست دركار رقيبي زيرا كرد ، خواهد
پيشرفت و بهبود به دوم نگاه كه است داده نشان تجربه
.اول نگاه تا است رسانده ياري بيشتر كشورمان در ترجمه
بيشتر را دوم نگاه كشورمان نخبه مترجمان كه اين
از آگاهي است طبيعي.است واقعيت همين از ناشي ميپسندند ،
به نميتواند است انجام حال در اثر يك از كه ترجمههايي
.زد خواهد صدمه ترجمه وضعيت به امر همين و بينجامد رقابت
به هيچگاه كشورمان اول طراز مترجمان چرا پرسيد بايد
مترجم چند آنها با همزمان بدانند كه نيستند آن دنبال
پرسيد بايد همچنين و هستند؟ اثر همان ترجمه حال در ديگر
كه ميگمارند همت اثري ترجمه به مترجمان از دسته اين چرا
است؟ شده ترجمه بار چندين گذشته سالهاي در
بجنوردي محمد
باشيد داشته آسمان به چشم فردا
مهتاب هم شهاب هم
(ظهر از بعد /7)ساعت 3019 آذر چهارشنبه 23 شامگاه
بر بارش اين شهابهاي.است يي"جوزا" شهابي بارش اوج زمان
منشا كه ميآيند شهابرودي از شهابي بارشهاي ديگر خلاف
كه كيلومتري سيارك 7 اين.دنبالهداري نه و دارد سياركي
در دور گذشتهاي در احتمالا دارد ، نام " فايتون3200 "
برخورد اين در و گرفت قرار ديگر باجسمي برخورد مسير
فضا به آن سنگي سطح از ودرشت ريز اجرام زيادي مقادير
را مستقل گردشي سيارك مدار همان در تقريبا و شدند پرتاب
بارش اين شهابهاي نظري شماركردند آغاز خورشيد دور به
در است قادر تجربه با راصد يك كه شهابهايي مقدار يا
يا3 سمتالراسي ساعتي سرعت آن به كه)ببيند آرماني شرايط
.ميرسد ساعت در شهاب به 100 (ميگوييم هم ZHR و "س
در تند خيلي نه يعني اند "ميانهرو" بارش اين شهابهاي
بارش كانون چون و آهسته خيلي نه و ميشوند جابجا آسمان
شب در عكاسي براي خيلي دارد ، قرار "جوزا" فلكي صورت در
شرقي افق سمت به را دوربين سرشب است كافي فقطاست مناسب
و بگذاريد B روي را آن "شاتر" يا "پلك"سرعت و بگيريد
و كنيد باز كاملا را دوربين "ديافراگم" يا "مردمك"
وعكسبرداري برگرديد ديگر ربع چند و برويد كارتان دنبال
چندين احتمالا ميكنيد ظاهر كه فيلمي دركنيد تمام را
بگيريد جهتي به را دوربين است بهتر.شد خواهند ديده شهاب
ماه قرص 16روزه طلوع چون نتابد دوربين داخل به مهتاب كه
براي هم شايد صورت هر در.باشد مزاحم قدري است ممكن
غنيمت خود شب ، اين در "مهتاب" و "شهاب"همجواري خيليها
.باشد
غريب عليزاده حسين
اثر كشور شمال در مسكوني غار ترين قديمي
شد ملي
به مربوط "كيارام" دل دل وسط غار :فرهنگي علمي گروه
در 6 واقع اسلامي و آهن عصر سنگي ، پارينه دورههاي
با مينودشت گاليكش بخش فرنگ روستاي شرقي ضلع كيلومتري
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست در شماره 2722
ارتفاع كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
در آهكي ، سنگي رسوبات داراي سقف با غار اين دهانه
و سانتيمتر نقطه 20 پايينترين در نقطه 240 ، بلندترين
.است متر آن 24 عمق
"برني مك" پروفسور توسط مرداد 1342 و تير در غار اين
بررسي آنها هدف كه وي همراه هيات و كمبريج دانشگاه استاد
و شناسايي مورد بود ، جديد سنگي پارينه مكانهاي شناسايي و
طريق از كه آن سبب به هيات اين.گرفت قرار گمانهزني
را غارها نام كردند ، پيدا دسترسي غارها به كيارام روستاي
محل ، در غارها اين حاليكه در كردند ، ذكر روستا اين اسم به
محسوب ديگر روستاهاي قلمرو جزء و دارند ديگر نام
دوره به مربوط مكان اين احتمالا برني مك نظر به.ميشوند
مياني دوره يك مرحله آخرين در كه است مياني سنگي پارينه
يخچالي دوره آخرين در و گرم كوتاه دوره يك يا يخچالي
.است بوده انسان استفاده مورد
|