جشنواره نوزدهمين در نمايش اجراي 58
فجر تئاتر
نواحي موسيقي جشنواره دومين به نگاهي
تمدني از برخاسته زخمهاي :(كرمان) ايران
كهن
جشنواره نوزدهمين در نمايش اجراي 58
فجر تئاتر
حضور 40 با و ماه بهمن چهاردهم تا دوم از :هنري گروه
جشنواره نوزدهمين شهرستان از نمايش و 18 تهران از نمايش
.ميشود آغاز شهر تئاتر و وحدت تالارهاي در فجر تئاتر
از كه نمايشها اين مسابقه ، بخش در ما ، خبرنگار گزارش به
:دارند حضور شدهاند ، گزينش بازبيني و انتخاب هيات سوي
يك ،(امجد حميد) شكر و بيشير ،(رحمانيان محمد) خروس
،(تيرانداز سيما) عروس هتل ،(يعقوبي محمد) سكوت دقيقه
توان به كفتر ،(قادري نصرالله) باورنكردني و عجيب سرگذشت
،(نعيمي حميدرضا) ارغواني شنل با دختري ،(دهقان نيما) 2
(دادگر آرش) تو هزار و من ،(آذرنگ حميدرضا) مرواريد آخرين
بر سنگي ،(پيشگر جواد) پاييز براي كوتاه دوبيتيهاي ،
بابك) سوسكه خاله (ترحميمقدم وحيد و عرب پرويز) سنگ
،(ربانيپور محمد) مشدي جان خاله پرماجراي سفر ،(توسلي
مردمان لرزان عادت سه ،(نادري عليرضا) نصوح توبه
گل به ،(كياني حسين) شهن ،(عليخاني محسن) تيرهروز
نادر) ماهيها خواب وقت و تولد ،(گودرزي شكرخدا) نشستگان
(عباسپور زهرا) تماس ،(ياراحمدي امير محمد مرند ، برهاني
.(مرادي كيومرث) سوخته معبد افسون و
از نمايش و 18 ويژه بخش در نمايش نمايشها 20 اين جز به
ايتاليا ، كشورهاي از خارجي نمايش چند نيز و شهرستانها
نوزدهم جشنواره در كشورها ، ديگر از مهماناني و آلمان
.دارند حضور فجر تئاتر
نواحي موسيقي جشنواره دومين به نگاهي
تمدني از برخاسته زخمهاي :(كرمان)ايران
كهن
درآمد
در نوازنده حضور 96 با ايران نواحي موسيقي جشنواره دومين
تاريخ از و روز مدت 5 به (مضرابي) زخمهاي سازهاي بخش
دبيري.ميشود برگزار كرمان شهر در ماه دي يازده تا هفت
پژوه موسيقي و آهنگساز درويشي محمدرضا را جشنواره اين
برگزيدگان و برندگان.است عهدهدار كشورمان شده شناخته
كه فجر موسيقي شانزدهم درجشنواره است قرار جشنواره اين
بهمن تا 30 روزهاي 15 در و آيينهساز علي دبيري به
نوشته.كنند دريافت را خود جوايز ميشود ، برگزار
جشنواره با آن تمايز وجه و جشنواره اين به دارد زيرنگاهي
.شد برگزار شهر همين در مقامي موسيقي نام تحت كه نخست
بيمسماي نام با كه ايران نواحي موسيقي جشنواره نخستين
در گذشته سال آذرماه بود ، شده نامگذاري مقامي موسيقي
.شد برگزار كرمان
و محلي موسيقي حوزه در كه فعاليتهايي پيشينه به نگاهي
اجرا مرحله به انقلاب ، از پس دوران در ايران ، منطقهاي
گسترش و تراكم محصول جشنواره اين كه ميدهد درآمد ، نشان
اخير دهه در خاص زمينه اين در يي موسيقا فعاليتهاي برخي
موسيقي به توجه اصولا و جرقهها نخستين واقع ، در.است
فجر موسيقي جشنوارههاي از (انقلاب از پس) ايران نواحي
شاخص خوانندگان و نوازندگان از دعوت با كه شد آغاز
موسيقي اجراي براي آنان از درخواست و كشور مناطق موسيقي
.شد پايهگذاري مستحكمي نهال
محمدرضا گذاشت ، ميدان به پا هنري حوزه بعد ، سالهاي در
موسيقي در پژوهش و تحقيق سابقه سال نزديك 25 كه درويشي
با دارد ، همراه به خود تحقيقي كارنامه عنوان به را محلي
و "آواز و آيينه" ،"اورنگ هفت" چون جشنوارههايي برگزاري
و نوازنده و هنرمند كه 400 ،"ايران حماسي موسيقي همايش"
بسيار فضاي ميشد ، شامل نواحيرا موسيقي شاخص خواننده
نواحي موسيقي دقيق معرفي و داشت عرضه براي را مناسبي
صورت به بعدها برنامهها اين.آورد فراهم ايران مختلف
نواحي ، موسيقي علاقهمندان تمامي تا شد عرضه وكاست فيلم
از سري همين در كنند ، استفاده برنامهها اين از
شا يگانه ، محمد استاد چون شاخصي چهرههاي برنامهها
كشور محلي موسيقي نخبگان از ديگر گروهي و مرادي ميرزا
.كشيدهاند خاك نقاب در روي اكنون هم كه شدند معرفي
موسيقي گروه دهها حضور با نواحي ، موسيقي جشنواره نخستين*
برگزار كرمان در گذشته سال آذرماه كشور ، مختلف مناطق از
مردم اما بود ، نخستين تجربه جشنواره اين كه آن با.شد
همين در آن سالانه برگزاري تثبيت در سعي مسئولان و كرمان
موسيقي مركز مسئولان موافقت با نهايت در كه داشتند محل
اين صحنهاي امكانات برخي و سالن اگرچه.شد روبهرو نيز
علاقهمندي اما نيست ، موسيقي اجراي با متناسب چندان شهر ،
ميتواند مشكلات اين از بسياري باشد ، كار در اگر عشق و
.شود حل مرور به
اين رهگذر از و بود تجربه محل نخست جشنواره كه نوشتيم
محمدرضا حضور.آمد دست به فراواني عبرت درسهاي تجربه ،
به -برنامهها برپايي در منتقدانهاش ديدگاه و درويشي
و بود جشنواره دبير وي كه آن عليرغم) -فني لحاظ
شد سبب (نكرد چنين اما كند ، پيشه محافظهكاري ميتوانست
جشنواره با مقايسه در دوم جشنواره برگزاري محتواي تا
نخست جشنواره اجراهاي واقع در.يابد اساسي دگرگوني نخست
هيچ معلول جشنواره اين در هنرمندان شركت چگونگي و
در تازهاي چهرههاي قبلآن از بتوان كه نبود ضابطهاي
.كرد معرفي جامعه به را كشور نواحي موسيقي عرصه
جشنواره مسابقه بخش نيز و نواحي موسيقي نخست جشنواره *
زماني تا كرد ، ثابت موسيقي اهل بر گذشته سالهاي در فجر
چهرههايي و باشد آزاد صورت به مسابقات برگزاري نحوه كه
برنده ، فرد بپردازند ، رقابت به جوانان كنار در پيشكسوت
امري اين البته و نيست كهنسال نوازنده و پيشكسوت جز كسي
حاج همانند نوازندهاي زخمه و مضراب كه چرا است ، طبيعي
خاصي پروردگي دليل به احمدي سرور استاد يا سليماني قربان
بيشتر و بهتر گوش به است ، خوردن تراش سالها محصول كه
.است پختهتر بسي جوانان از هم آن اجراي البته و مينشيند
ساليان تا كه ميدانند انصاف و حق به هم جوان نوازندگان
چنين بر.كنند رقابت استادان بااين توانست نخواهند سال
از دقيق ارزيابي با نواحي موسيقي جشنواره مسئولان بنيادي
دادن قرار با دادند ترجيح قبل ، سال جشنواره مسابقه بخش
و جوان نوازندگان سطح مسابقه ، بخش براي سني شرايط
اين در.سازند جدا پيشكسوت نوازندگان از را ميانسال
بخش در ميتوانند سن سال تا 24 نوازندگان جديد ، وضعيت
البته.بپردازند بايكديگر رقابت به و جويند شركت مسابقه
ونوازندگي موسيقي استادان از كه آن براي جشنواره مسئولان
و داوران هيات در را آنها از برخي ببرند ، كافي بهره آنها
كردهاند دعوت جشنواره به مهمان عنوان به نيز را تني چند
بيشتر آنها زخمه و مضراب با مقامي موسيقي علاقهمندان تا
جان روح در ايران نواحي موسيقي اصالتهاي و شده آشنا
.نمايد بيشتر نفوذي و رسوخ شيفتگانش
حركت آمد ، دست به نخست سال تجربه از كه مهمتري نكته اما
آييننامه.است تخصصي جشنوارههاي برگزاري سمت به
خانه در كارشناسي بحثوبررسيهاي از پس كه دوم جشنواره
:است داده دقيقتري توضيحات باره اين در آمد ، حاصل موسيقي
با دارد نظر در پس اين از ايران نواحي موسيقي جشنواره"
در موسيقي مختلف موضوعهاي و حوزهها در بيشتري تمركز
اين اصلي محور.دهد ادامه خود حركت به ايران مختلف نواحي
مختلف حوزههاي تفكيك با پژوهشي جنبههاي بر تمركز توجه ،
بر ناظر ديدگاههاي شدن تخصصيتر تمركزي ، چنين لازمه.است
.بود خواهد جشنواره اجراي
اين شدن تخصصيتر كه هستند باور اين بر جشنواره مسئولان
موسيقي ارزشمند گنجينههاي به محتوايي توجه ديدگاهها ،
به همچنين تمركزي چنين.داد خواهد گسترش را ايران نواحي
از مختلف نواحي در موسيقي رنگارنگي و تنوع گستردگي ، دليل
جانب از موسيقيها اين مضموني عمق و گستردگي و ديگر سوي
امسال از جشنواره پژوهشي بخش به بنابراين.ميباشد ديگر
".شد خواهد نگريسته افزونتري دقت و توجه با
قرار ايران نواحي موسيقي جشنواره فرضي ، پيش چنين براساس
اين.دهد پوشش را آوازها و سازها تمامي سال طي 5 در است
نواحي موسيقي تواناييهاي داشت عرضه براي چه اگر زمان
با يا بايد ميرسد نظر به و است طولاني بسيار
ردههاي نوازندگان به اندام عرض فرصت فصلي جشنوارههاي
تمهيدي آن سريعتر برگزاري براي يا و داد را ديگر سازي
نواحي موسيقي نصيب كار اين از كه نتيجهاي اما انديشيد ،
و توجه قابل شد ، خواهد آن اعم معني به موسيقي بالمال و
.است بركت پرخيرو البته
جشنواره است ، آمده جشنواره آييننامه در كه آنچه برابر
خواهد فعاليت "پژوهش بخش" و "مسابقه و اجرايي" بخش دو در
بود خواهد جداگانه فصل دو برگيرنده در اجرايي بخش.داشت
سازندگان و موسيقي اجراكنندگان ميان نخست بخش در كه
-مسابقه" بخش در.ميشود برگزار مسابقهاي موسيقي سازهاي
كه معنا بدين.است گرفته صورت خاص تفكيكي "اجرا
ابزار براساس ايران نواحي در موسيقي مختلف نمونههاي
جشنواره در نمونه براي (سازها)شدهاند تقسيمبندي اجرايي
ردهاي -(مضرابي) زخمهاي زهي سازهاي (دوم جشنواره) نخست
در و داد خواهند مسابقه يكديگر با- كوردوفون خانواده از
زهي سازهاي ترتيب به (ششم تا سوم) دوم جشنوارههاي
بادي سازهاي ،(كوردوفون خانواده از ديگر ردهاي) آرشهاي
و كوبهاي سازهاي ،(آيروفون خانواده) ،(دميدني)
،(ايديوفون و ممبرانوفون خانواده دو از متشكل)ضربهاي
برگزار...و آييني موزون حركتهاي و رقصها و آوازها
.ميشوند
خانواده در كه سازهايي و امسال جشنواره به بخواهيم اگر
اشارهاي دارند ، قرار -كشور كل در- زهي زخمهاي سازهاي
آن در ساز كه نواحي و سازها اين از ميتوانيم كنيم ،
:بكنيم يادي ميشود ، نواخته
-عاشيقي ساز /(لرستان و كرمانشاهان استانهاي)تنبور ساز
زنجان ، اردبيل ، غربي ، و شرقي آذربايجان استانهاي)قوپوز
/(شرقي آذربايجان استان) آذربايجاني تار/ (...و قزوين
آذربايجان و كردستان استانهاي) باغلاما خانواده سازهاي
بپردازيم ، مناطق بقيه سازهاي به اينكه از پيش.(غربي
و مقامات تنوع اينكه آن و است ضروري نكته يك توضيح
از بسياري آمدن در نت به و تثبيت و آذري موسيقي گوشههاي
ويژهتري توجه منطقه اين موسيقي به تا ميشود موجب آنها ،
.گيرد صورت
/(مازندران استان)تار دو:از عبارتند مناطق سازهاي بقيه
تركمن منطقه تار دو /(گلستان استان -كتول منطقه)تار دو
/(خراسان استان-شمال منطقه) تار دو /(گلستان استان)صحرا
رباب ، /(خراسان استان -جام تربت /شرق منطقه) تار دو
نوبان تمبيره /(وبلوچستان سيستان استان) بينجو تمبورك ،
.(خوزستان و هرمزگان استانهاي) عود و (هرمزگان استان)
نوبان و تمبيره و بينجو باغلاما ، خانواده سازهاي چه اگر
اعتبار به اما ميآيند ، حساب به مهاجر سازهايي عود و
و گذشته دهه چندين ايران در آنها مصرف و اقامت از آنكه
گونهاي به كردهاند ، پيدا انطباق منطقه اين با آنها خود
.شدهاند فرض بومي
.است شده فراواني كيفي تحول دچار هم آثار اين داوري
.ميشود تعيين مشاوران و اصلي هيات دو با داوري كيفيت
درويشي ، محمدرضا نياكان ، پير داريوش از مركب اصلي هيات
قرار از كه مجد فوزيه فاطمي ، ساسان اردلان ، حميدرضا
جشنواره در كه دادهاند وعده و نيستند ايران در هماكنون
پژوهشگرانموسيقي قديميترين جمله از مجد).باشند حاضر
حساب به رشته اين پيشكسوت نوعي به و است ايران مناطق
شاخص استادان از تن يازده را مشاوران هيات و (ميآيد
شكل بدين داوري نحوه.ميبخشند شكل كشور مناطق موسيقي
از كه نوازندهاي به توجه با و اصلي هيات كنار در كه است
پيشكسوتي استاد ميشود ، حاضر صحنه بر كشور ، مناطق از يكي
است ، منطقه همان از ساز همان شاخص نوازندگان زمره در كه
در.ميپردازد داوري به و ميشود اضافه اصلي تركيب به
تخصص آنها عمده كه اصلي داوران وضعيتي چنين
و آشنا داور از خواستن مشورت با دارند اتنوموزيكولوژي
دقيقتر قضاوتي صحنه روي نوازنده كار بر منطقه همان مقيم
.ميدهند انجام
ابراهيمي شاه سيدامرالله بود آمده خبرها در كه آنچنان
منطقه براي مرادي علياكبر كرمانشاه ، صحنه منطقه براي
عاشيق و حيدري عمران عاشيق (تنبور دو هر) كرمانشاه گوران
تار براي صيرفي حبيب عاشيقي ، سازهاي براي دهقان محمدحسين
مازندران ، شرق تار دو براي اسحاقي ، محمدرضا آذربايجاني
تكه مجيد كتول ، منطقه تار دو براي كتولي اصلاني اصغر علي
شمال دوتار براي سليماني قربان حاج تركمن ، دوتار براي
موسي و خراسان شرق دوتار براي پورعطايي غلامعلي خراسان ،
و سيستان از بينجو و تنبورك رباب ، ساز ، سه براي زنگشاهي
.بود خواهند ناظر بلوچستان
اعزام و برپايي ، سازي ساز مسابقه مسابقه ، بخش كنار در
در كه شبانه نشستهاي چون بخشهايي نيز و پژوهشي تيمهاي
برگزار نوشت خواهيم بيشتر آنها از جشنواره برگزاري هنگام
.شد خواهد
نورالدين استاد زندهياد از يادكردي با را نوشتار اين
سال كه فروتن چهرهاي ميبريم ، پايان به سروستاني رضوي
در و داشت حضور نخست جشنواره در داور عنوان به گذشته
.ميپرداخت داوري كار به ديگر داور دو كنار
نجوا.الف *
|