فرهنگي گردشگري شناسانو باستان
از (cultural Turism) "فرهنگي گردشگري" مقوله :درآمد
فرض.است جهان فرهنگي تبادلات عرصه در نوپديد مقولههاي
يادمانها ديدن و كشور يك از بازديد براي گردشگري كه كنيد
يك اگر كه است مسلمدرآيد آنجا به آن تاريخي بناهاي و
ساخت چگونگي توضيح صدد در باستانشناس يك بويژه راهنما
آن به وابسته فرهنگي و هنري تحولات و ساختار و يادمانها
كه چرا روبهروييم ، فرهنگي گردشگري با واقع در برآيد ،
و مهمترين از دادن آگاهي قصد باستانشناسان و راهنمايان
بهانه به را جامعه فرهنگي و فكري روندهاي اثرگذارترين
.دارند آنها به تاريخي بناهاي از گردشگران ديدار
در فرهنگي مقوله اين به نگاه با ميآيد پي از كه مطلبي
عرصه اين در جوان باستانشناسان نقش آنگاه و ايران و جهان
.است شده نگاشته
زير ابعاد و گردشگري مقوله نوبه رويكردي حاضر مقاله
شده آشكار همگان بر گردشگري اهميت امروزه ، است آن ساختي
حس پيش از بيش آن وجودي خلاء هنوز كه آنچه ليكن است ،
پيشبرد براي نظري و اجرايي راهكارهاي ارائه عدم ميشود ،
در بار نخستين براي مقاله اين.ميباشد گردشگري صنعت
سال مهرماه و 27 در 26 كه "جوان باستانشناسان" همايش
ارائه گرديد ، برگزار ملي موزه اجتماعات سالن محل در جاري
و مسئولين كليه موضوع ، ضرورت درك با است اميد.شد
نظري و اجرايي صحنههاي تمامي در فعال حضوري صاحبنظران
.باشند داشته توريسم
صنعت پردرآمدترين و بزرگترين بهعنوان توريسم امروزه
و اقتصادي توسعه برنامههاي در را ثابتي جايگاه دنيا ،
ميان اين در و است داده اختصاص خود به كشورها فرهنگي
زمينه اين در بالقوه تواناييهاي از كه كشورهايي
از مناسبي سهم تا دارند مستمري تلاش هستند ، بهرهمند
به نيز ما كشور.دهند اختصاص خود به را توريستي بازارهاي
گوناگون زمينههاي در جهانگردي مهم جاذبههاي وجود دليل
و بايسته جايگاه است قادر فرهنگي ، توريسم و اكوتوريسم
چنين تحقق.بيابد خوبي به ميان اين در را خود شايسته
.است ممكن امور مسئولان نظري روشن و حميت با تنها امري
به نياز جامعه بستر در گردشگري مقوله به نگرش تغيير
زيربناي تحكيم ضمن بتواند ، تا دارد ساختاري فعاليتهاي
آينده نسل براي نيز را روشني افقهاي نوپا ، صنعت اين
هر انديشه نخست نگاه در كه آنچه ميان ، اين در.كند ترسيم
مانع كه است مشكلاتي ميدارد ، مشغول خود به را دلسوزي
اطلاع عدم كه ميآيد نظر به.شدهاند توريسم گسترش و رشد
ركود در مهمي عامل گردشگري ، برنامههاي و اهداف از كافي
چه گردشگري صنعت راستي به.باشد توريسم صنعت انفعال و
به فرهنگي دروازههاي گشودن ميكند؟ دنبال را چيزي
در كه كاوشگري ذهن ساختن سيراب و شناخت و معرفت تشنگان
.ميجويد را گذشتگان حيات و هويت خرابهاي ، ديوار هر پس
ديرينهاي تمدن و دانش از كه كس آن هر ميان ، اين در
.داشت خواهد گفتن براي بسياري سخنهاي است ، برخوردار
را ايران كه است غني چنان ايران تاريخي و فرهنگي پشتوانه
داده قرار گردشگري جاذبههاي صاحب كشورهاي پنجم رده در
صنعت فعالان دوش بر را سنگيني مسئوليت رتبهاي چنين.است
ابزارهاي و راهكارها شناختن با تا است نهاده توريسم
در مداوم و فعال حضوري صنعت ، اين از بهرهبرداري مناسب
.باشيم داشته عرصه اين
ما اختيار در را مناسبي فرصت جوان باستانشناسان همايش
صنعت اين موثر و مهم عوامل از يكي به تا است داده قرار
مهم بخش كارآمد انساني نيروهاي.بياندازيم دگرباره نگاهي
يقين به و ميشوند محسوب كشور هر ملي سرمايههاي اساسي و
نيروهاي توانايي با مستقيم ارتباط كشور هر توانمندي
و اهميت به نظر.دارد مرتبط زمينههاي در فعال انساني
سرمايههاي و نيروها شناسايي توريسم ، صنعت فعلي جايگاه
آنها توانمنديهاي افزايش براي تلاش و توريسم صنعت انساني
سودمندي نتايج مناسب ، و موثر اقدامي بهعنوان ميتواند
.باشد داشته دنبال به
فرهنگ و تمدن رويارويي نخست صف در كه جهانگردي راهنمايان
و مهمترين از دارند ، قرار خارجي گردشگران با كشور هر
گروه هر.ميباشند توريسم صنعت فعال بخشهاي اصليترين
اختيار در ايران به ورود و مختلف مراحل طي از پس جهانگرد
برنامههاي اجراي مسئول كه ميگيرد قرار راهنما نفر يك
.آنهاست پيشبرد براي لازم هماهنگيهاي و شده پيشبيني
اطلاعات كسب و كشف هدف با جهانگردان غالب كه آنجائي از
نيازهاي از جدا ميكنند ، سفر ايران به فرهنگي -تاريخي
برقراري خصوص در خود راهنمايان تواناييهاي به اوليه ،
بسياري اهميت خود ، كشور حال زمان و گذشته بين ارتباط
تحت راهنمايان فردي قابليتهاي رو اين از.هستند قائل
.ميگيرد قرار آنان علمي تواناييهاي مستقيم تاثير
و پيام انتقال در خارجي زبان به مسلط راهنماي چنانچه
صلاحيتهاي باشد ، ناتوان تاريخي وقايع تفهيم و مفاهيم
به ايران در مراكزي امروزه.رفت خواهد سوال زير وي كاري
كه مراكز اين.ميپردازند جهانگردي راهنمايان آموزش امر
ايرانگردي سازمان و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت نظر زير
اساتيد برخي از بهرهگيري با ميكنند ، فعاليت جهانگردي و
.دارند برعهده را جهانگردي راهنمايان آموزش باستانشناس ،
در اطلاعات كه است گونهاي به مراكز اين در آموزش سيستم
دانشجويان به يكنواخت جزوات و كليشهاي آموزشي قالبهاي
دوره طي در موفقي عملي تجربه بيآنكه ميشود ، ارائه
لذا ، شود گنجانده آنها آموزشي برنامههاي جزو آموزشي
در آموزش ماه چند طي از پس حرفه ، اين به علاقهمندان
طبيعي جغرافياي تاريخي ، دورههاي معماري ، مختلف رشتههاي
خود ذهن در فارسي زبان به را اطلاعات از انبوهي ،..و
و آموزش پايان از پس كه است حالي در اين.ميكنند انبار
مشكل با جهانگردان ، گروه اولين با رويارويي هنگام به
مشكل اين !ميشوند روبهرو مقصد زبان به اطلاعات برگردان
آلماني ، فرانسه ، نظير انگليسي غير زبانهاي خصوص در
از بسياري كه چرا.دارد نمود پيش از بيش ايتاليايي
.ندارند كافي آشنايي زبانها ، اين با مراكز اين در اساتيد
(1)
كارآمد ، علمي نيروي نبود و آموزشي سيستم نقص رو اين از
چنين اگر حال.ميگردد راهنمايان علمي ناتواني باعث
مراكز اين در شده ارائه آموزشهاي به تنها راهنماياني
و تشريحي برنامههاي موفقيت ضريب يقين به كنند ، بسنده
پايين جهانگردان به كشور تمدن و تاريخ توضيح و سياحتي
كه ميكند پيدا بيشتري نمود زماني مشكل اين.بود خواهد
و آژانسها برخي زبان ، انگليسي غير راهنمايان به نياز
كه را افرادي كه است كرده مجبور را توريستي موسسات
آنها ماهه چند اقامت به زبانها اين با آنها مختصر آشنايي
دورههاي گذراندن بدون ميشود ، محدود خارجي كشورهاي در
از تحقيقات و تجربه (2).كنند كار به مشغول آموزشي
توضيح براي آنان از بسياري كه ميدهد نشان راهنمايان
راهنمايي كتابچههاي از موزهها حتي و بناها و آثار
طي در جهانگردان توسط و مختلف خارجي زبانهاي به كه"GUID"
اين در !ميكنند استفاده است ، رسيده چاپ به گذشته ساليان
هر اينكه آن و كنم يادآوري را نكتهاي ميدانم لازم جا
مشكلي اما نيست ، مدنظر خارجي منابع از استفاده عدم چند
نبود و علمي اشكالات وجود ميشود ، مطرح ميان اين در كه
تاريخي و فرهنگي مهم و ريز نكات به جهانگردان كامل اشراف
علمي بار فاقد را كتابچهها اين كه است ميزبان كشور
خود كتابها اين از برخي در فاحش اشتباهات وجود.ميسازد
عيوب داراي آموزشي سيستم چه اگر (3).است مطلب اين مويد
نادرست منابع از استفاده ما نهايي گزينه ولي است متعددي
و فعال نيروهاي كه ميآيد نطر به.نيست ناقص بعضا و
رسالت پذيرش و بيشتر مسئوليت احساس با باستانشناس جوان
آورند عمل به دوباره تلاشي بايد راهنمايان آموزش سنگين
در محكمي گامهاي مختلف ، زبانهاي مترجمان همكاري با تا
اين در.بردارند جهانيان به خود گذشتگان ميراث معرفي
داخلي عرصه دو به را جوان باستانشناسان مسئوليتهاي خصوص
به مجزا صورت به ادامه در كه كردهايم تقسيم خارجي و
.پرداخت خواهم عرصه دو هر بررسي
داخلي عرصه
از: متخصص باستانشناسان توسط فرهنگي -تاريخي آموزش -1
تحصيلكردگان راهنمايان ، از بسياري تعداد كه آنجائي
با تنها تحصيلات ، پايان از پس كه هستند خارجي زبانهاي
را كوتاهمدتي دورههاي حرفه ، اين موضوع به علاقهمندي
اين كه نميرود بسياري انتظار لذا ميبينند ، آموزش
كشور فرهنگي و تاريخي نكات تمامي به بتوانند راهنمايان
ضرورت ليكن.باشند داشته آگاهي مربوطه متخصصان بسان خود
را راهكارهايي تا ميسازد ملزم را ما توانايي اين داشتن
.ببينيم تدارك امر اين براي
كافي تسلط بايد مدرسان لذا است تخصصي امري آموزش ، مقوله
مطالب غناي و وسعت.باشند داشته تدريس موضوع بر
نميتواند باستانشناس هر كه است گونهاي به باستانشناسي
كردن تخصصي لذا.باشد داشته كامل اشراف موضوعات تمامي به
جانب از آموزشي مطالب ارائه و آنها طبقهبندي و موضوعات
صحيح دريافت در را راهنمايان ميتواند موضوع ، هر متخصصان
اين در كاري چنين فايده.دهد ياري مربوطه اطلاعات درست و
مبهم و كلي اطلاعات يكسري با را خود راهنما ، فرد كه است
و مدرن اطلاعات داشتن اختيار در با بلكه نميبيند مواجه
توريست ، به پيامها انتقال و دقيق مطالعه همچنين ، و كامل
نه و جذاب اطلاعات مختلف ، شرايط در و زماني مقطع هر در
.دهد ارائه جهانگردان به را كننده كسل
باستانشناسي علم تاريخ بيشك: راهنمايان علمي تغذيه -2
عينيت غربي مورخان و دانشمندان حضور با ما ، كشور در
به سخني باستانشناسي از هرگاه كه گونهاي به است يافته
گيرشمن ، چون افرادي نام كنار از نميتوان ميآيد ، ميان
ليكن.گذشت بيتفاوت..و اشميت و هرتسفلد پوپ ، آرتور
دور گذشتههاي در دانشمندان اين يافتههاي عصر و تاريخ
و پوياست علمي باستانشناسي علم كه آنجائي از.دارد قرار
بشر دانش عرصه در جديدي رهآورد مكشوفه ، شيء و يافته هر
فعال عرصه به نو اطلاعات ميشود ، ورود محسوب گذشتگان از
سوي به را جهانگردان از بيشماري كنجكاو نگاه جهانگردي ،
.ساخت خواهد معطوف ايران
زادگان مصطفي رضا
دارد ادامه
:ها پانوشت
سازمان آموزش مركز در اين بر سابق كه است ذكر به لازم -1
خارجي زبانهاي به تخصصي آموزشهاي جهانگردي و ايرانگردي
ارائه (..و اسپانياني فرانسه ، آلماني ، انگليسي ، ) مختلف
گزينش امر در اخير سال چند در ليكن.ميگرديد
از خارجي تورهاي آموزشراهنمايان براي علاقهمندان
زبانهاي رشتههاي از يك هر دانشگاهي فارغالتحصيلان
شرايطي چنين در كه ميآيد نظر به.ميكنند استفاده خارجي
به تخصصي دروس تدريس براي خارجي زبانهاي دپارتمان تشكيل
ايتاليايي ، مثل توريسم امر براي متداول زبانهاي از يك هر
يك عنوان به ميتواند..و اسپانيايي آلماني ، فرانسوي ،
راهگشا زمينه ، اين در موجود مشكل رفع جهت در پيشنهاد
.باشد
به بيشتر ژاپني تورهاي راهنمايان خصوص در مشكل اين -2
ژاپني ، تورهاي راهنمايان برخي كه گونهاي به.ميخورد چشم
خود كوتاه اقامت مدت در را ژاپني زبان كه هستند افرادي
.گرفتهاند فرا كشور اين در
براي كه ايران راهنماي كتابچه تنها در مثال ، عنوان به -3
آرامگاههاي ترتيب است ، شده منتشر خارج در زبانان فرانسوي
.كردهاند چاپ اشتباه به رستم نقش در را هخامنشي شاهان
|