فردا دانشمندان كوچك پژوهشگران
برگزار خانواده و تربيت جوان ، همايش
ميشود
اميرالمومنين سال بزرگداشت ستاد اطلاعيه
(ع) علي
فردا دانشمندان كوچك پژوهشگران
گوناگون شيوههاي و مراحل كاركردها ، ويژگيها ، به نگاهي
پاياني بخش -دانشآموزي پژوهش
;اشاره
،"فردا دانشمند كوچك ، پژوهشگران" مقاله نخست بخش در ديروز
به آموزشي رويكرد در بايسته الزامات و دلايل مباني ،
ابتدايي دورههاي امتحانات شيوه تغيير به نگاهي با پژوهش
شيوه در كه اين تبيين با و شد بررسي تحصيلي راهنمايي و
توسط برونمدرسهاي پژوهش انجام بر نمرهگذاري ، جديد
مقاله ، دوم بخش در شد مقرر است ، شده تاكيد دانشآموزان
پژوهش گوناگون شيوههاي و مراحل كاركردها ، ويژگيها
انتهاي در كه پرسشهايي به و شده داده توضيح دانشآموزي
كه ، اين توضيح باشود داده پاسخ بود ، شده ذكر اول بخش
و معلمان استفاده مورد ميتواند حاضر مقاله
پاياني و دوم بخش ,گيرد قرار آموزشي امور دستاندركاران
.ميگيريم پي هم با را
دانشآموزي پژوهش ويژگيهاي
ابتدايي دوره توسطدانشآموز كه پژوهشي ويژگي مهمترين
آن كودكانهبودن و ساده ميگيرد ، انجام راهنمايي يا و
دانشآموزان 7 كه پژوهشي باشيم داشته نظر در بايد.است
با مقايسه قابل عنوان هيچ به ميدهند ، انجام ساله تا 15
حجم كم سادگي ، و نبوده وآكادميك دانشگاهي پژوهشهاي
برجستگيهاي از محدود پرسشهاي به دادن پاسخ و بودن
كه پژوهشهايي و پروژهها در بايد معلمان.است آن اساسي
مهم نكته اين به ميگيرند ، نظر در خود دانشآموزان براي
دوره نوجوان و دبستاني كودك توسط پروژه اين كه كنند توجه
تعميق كار ، اين از هدف و شد خواهد انجام راهنمايي
است لذتي و شخصي مكاشفه پروري ، حافظه از دوري يادگيري ،
.يابد دست آن به خود نوجوان و كودك ميخواهيم كه
معلمان است لازم كه دانشآموزي پژوهش يك مهم ويژگيهاي
به دهند ، قرار مدنظر خود دانشآموزان به پروژه ارائه در
:است زير قرار
ميشود ، ارائه دانشآموزان توسط پژوهش براي كه موضوعي -1
.باشد ساده بسيار بايد
با و كتابخانهاي صورت به پژوهش است قرار اگر -2
عمل به لازم تاكيد شود ، انجام مكتوب منابع از بهرهگيري
منابع ، روي از كامل و محض رونويسي از جلوگيري ضمن تا آيد
به (صفحه الي 3 2) محدود ، صفحات در تنها دانشآموزان
موضوع درباره كه پرسشهايي و نكتهها دادنبه پاسخ
.كنند اكتفا شده ، طرح پژوهش
براي پژوهش ، انجام جهت روشهايي ارائه با معلمان ، -3
تاكيد جامعه در دانشآموزان گذاردن پاي و ميداني تحقيق
.كنند
به را دانشآموزان تحقيق ، راهنماي عنوان به معلمان -4
ارائه نيز و پژوهش مكتوب متن در كه كنند هدايت وسويي سمت
در و ساده واژگان از درس ، كلاسهاي در آن قرائت و شفاهي
.كنند استفاده خود شناختي روان مقتضيات و سن حد
در را سادهاي آمارگيري نوعي به كه پژوهشهايي به-5
.شود داده اهميت دارند ، نهفته خود
روز ، عيني مشكلات كه موضوعاتي با انجامپژوهشهايي به -6
.شود توجه ميكنند ، مطرح را دانشآموزان لمس قابل و
...و بلوغ دوران مشكلات محيطزيست ، و هوا آلودگي:مانند
از برخي است ممكن باشند داشته نظر در بايد معلمان -7
طور به و نشده انجام دانشآموزان توسط شخصا پژوهشها
و اطلاعات سن ، روحيه ، با آنها علمي محتواي مشخص ،
در.باشد نداشته همخواني دانشآموزان تواناييهاي
مرحله در تحقيق ، انجام از قبل است لازم موارد ، اينگونه
مقابله آن ، ارائه و پژوهش اتمام از پس يا و موضوع انتخاب
به و آيد عمل به فراگيران قبيل اين با متيني و علمي
خود توسط پژوهش يك ناقص انجام كه شود گفته دانشآموزان
.است ديگران توسط تحقيق كامل انجام از بهتر آنها ،
تحقيق تدوين در شده انجام دستورزيهاي به معلمان -8
طراحي) شوند قائل بيشتري ارزش و بها دانشآموز شخص توسط
كارهاي اوراق ، حاشيههاي و تحقيق جلد روي نقاشي جلد ،
و پدران از و (...و نمودارها كارتها ، پژوهش ، دستيضميمه
و تحقيق اصل انجام از بخواهند موكدا دانشآموزان مادران
و كنند خودداري خود فرزندان پژوهش جنبي فعاليتهاي نيز
و متوازن آنها فرزندان وبدني عاطفي فكري ، رشد دهند اجازه
قبيل اين به نمره اختصاص عدم البته.پذيرد انجام منطقي
كه پژوهشهايي و كارها به واقعي ارزشگذاري و كارها
مشخص محتوا ، و ظاهر لحاظ از بودن نامناسب و ضعيف عليرغم
پذيرفته ، انجام نوجوانان و كودكان توسط شخصا كه است
و جاري شدت به هماكنون كه رويه اين تعديل در ميتواند
.باشد موثر است ، ساري
كه نشدهاي حل نكات و پرسشها از ميتوانند معلمان ، -9
اشاره آنها به دانشآموزان پژوهشهاي از يك هر انتهاي در
بعدي پژوهشهاي جهت دستمايهاي عنوان به است ، شده
پژوهشگري براي است تمريني امر ، اين.كنند استفاده
.پژوهشگران ديگر پرسشهاي شبهات به پاسخگويي و درآينده
متنوعي شيوههاي تا كنند اتخاذ ترتيبي بايد معلمان -10
صورت به تحقيق انجام از غير به) دانشآموزي پژوهش از
به آنها تا شود معرفي فراگيران به (كتابخانهاي و مكتوب
يكي خود خانوادگي و شخصي امكانات و علاقه توان ، فراخور
را خود تحقيق و انتخاب پژوهش شيوه عنوان به را آنها از
اين پاياني بخش در).رسانند انجام به مذكور شيوه براساس
(.معرفيخواهدشد دانشآموزي پژوهش شيوههاي از برخي مقاله
دانشآموزي پژوهش مراحل
شيوهاي چه از كه اين به دانشآموزي ، بسته پژوهش
رسيدن اتمام به تا را مختلفي مراحل بايد شود ، بهرهمند
نوشتاري و مكتوب حالت كه پژوهشهايي ولي سربگذارد ، پشت
:هستند زير ششگانه مراحل داراي معمولا دارند ،
خود به را زمان بيشترين بايد بخش اين:موضوع انتخاب (الف
روي از را خود پژوهش موضوع ,دانشآموزي اگر.دهد اختصاص
و ميشود مواجه مشكل با عمل در باشد ، نكرده تعيين علاقه
پژوهشگر يك به ميتواند كه است ضربهاي بدترين اين
.آيد وارد تازهكار
و تحقيق منابع يافتن براي جستجو:تحقيق منابع يافتن (ب
دانشآموزي پژوهش يك از دوم مرحله مناسب ، منابع انتخاب
كتابدار ، مربوطه معلم همراهي و مساعدت مرحله ، اين در.است
ويا يادگيري ، آموزشگاه مركز مسئول و پرورشي مربي
.دهد ياري را پژوهشگر دانشآموز ميتواند مدرسه كارگاه
طراحي گفتوگو ، مشاهده ، مطالعه ، :منابع در جستجو (ج
جستجو براي كه است فعاليتهايي از...و ساده پرسشنامهاي
.ميگيرد صورت مهم نكات انتخاب و منابع در
از استفاده با محقق مرحله ، اين در:خلاصهنويسي (د
آنها در كه فيشهايي نيز و) برداشته كه يادداشتهايي
متن.ميپردازد خلاصهنويسي به (كرده مرقوم را نكتههايي
.ميدهد تشكيل را تحقيق اصلي پيكره شده ، خلاصهنويسي
مراحل فعاليتهاي از محقق مرحله ، اين در:مجدد مرور (_ه
نهايي تدوين آماده و ميكند حاصل اطمينان چهارم تا اول
.ميشود خود تحقيق
مرحله در محقق ، دانشآموز:تحقيق تدوين يا پاكنويس (و
انتخاب علت درباره نكتههايي ذكر ضمن خود ، پژوهش نهايي
وي ، راهنماهاي و همكاران تحقيق ، انجام مراحل موضوع ،
ابتدايي دوره در كه را خود تحقيق نهايي گزارش...و منابع
صفحه در 4 حداكثر راهنمايي دوره در و صفحه در 2 حداكثر
و تجليد طراحي ، با سپس و كرده تكميل ميشود ، نوشته
.ميكند خود معلم به ارائه آماده را آن صفحهبندي
تحقيق ارائه
انجام پژوهشهاي تمامي تا كنند فراهم فرصتي بايد معلمان
هم و همكلاسيها به مقتضي نحو به دانشآموزان توسط شده
دانشآموزان به لزوم صورت در حتي و آنها مدرسهايهاي
.شود ارائه (منطقهاي جشنوارههاي در)منطقه و شهر منتخب
و نمره اختصاص و ارزشگذاري با توام اگر پژوهش ، ارائه
اثر ميتواند باشد ، همراه دانشآموزان به مناسب امتياز
.باشد داشته همراه به خوبي انگيزشي
از نمايشگاهي مدرسه ، سطح در ميتوان حتي خصوص ، اين در
بار ، يك هرازچندگاه و داير را دانشآموزان پژوهشهاي
همچنين.كرد برگزار را جذابي و متنوع شاد ، برنامههاي
در كه شد يادآور دانشآموزان به معلمان طريق از ميتوان
واژگان مخزن كه آن بر علاه خود ، تحقيق ارائه هنگام
بردن كار به از و ميگيرند كار به را خود سن با متناسب
ابزارهاي از ميكنند ، خودداري غريب و نامانوس واژههاي
هنگام در نيز (اوپك ، اورهدو ويدئو همچون)آموزشي كمك
راهنماي مربي يا معلم حضور.كنند استفاده تحقيق ارائه
مربي همانند ديگري فرد كه مواقعي در) پژوهشگر دانشآموز
راهنماي كتابدار يا آزمايشگاه معلم ورزش ، مربي پرورشي ،
برآن علاوه تحقيق ، ارائه هنگام در (هستند او پژوهش انجام
ميتواند ميرود ، شمار به پژوهشگر از غيرمستقيم حمايت كه
اطلاعات ، به جهتدهي و پژوهش نتايج ارائه فرآيند تصحيح در
در دانشآموزان ميخواهد معلم كه نكتههايي و مفاهيم
.باشد موثر نيز گيرند ، قرار آن جريان
پژوهشگر دانشآموزان از تشكر و تجليل كه اين نهايت در و
پدر ، حضور در لزوم صورت در و معلم توسط كار پايان از پس
هم و همكلاسيها نيز و وي خانواده اعضاي و مادر
.باشد اثربخش بسيار ميتواند مدرسهايها
دانشآموزي پژوهش شيوههاي
برون پژوهش نمره دونوبتي ، امتحانات آييننامه در
و دبستان پاياني سالهاي دانشآموزان مختص تنها مدرسهاي
سالهاي فراگيران مخصوص بلكه نيست ، تحصيلي راهنمايي دوره
دانشآموز براي واقع در.هست نيز دبستان سوم و دوم اول ،
نگرفته ، ياد را فارسي الفباي هنوز كه ابتدايي اول كلاس
همانطور.مييابد اختصاص دروس از هريك در پژوهش نمره نيز
تحقيق انجام تنها دانشآموزي ، پژوهش از منظور گفتيم كه
دورههاي در تحقيق.نيست نوشتاري و مكتوب صورت به
براساس و مختلف دروس در و تحصيلي راهنمايي و ابتدايي
توانمنديهاي و امكانات خواستهها ، اقتضائات ، شرايط ،
از يكي به ميتواند معلمان ، هنرمندي نيز و دانشآموزان
دانشآموز به كه موضوعي هر با ارتباط در و زير شيوههاي
در.پذيرد انجام ميشود ، داده دانشآموزان از گروهي يا و
فراگيران حد در و كم بسيار بايد پژوهش حجم موارد ، همه
:باشد
صورت به آن ارائه و كتابخانهاي صورت به تحقيق انجام -1
.مكتوب
درباره (شده ضبط يا و مكتوب) مختلف افراد با مصاحبه -2
توسط جمعبندي و آنها نظريات ارائه و تحقيق موضوع
محقق دانشآموز
.پژوهش موضوع با ارتباط در داستاني نوشتن -3
.تحقيق موضوع با ارتباط در نقاشي ترسيم -4
چند نقاشيهاي) استريپ كميك شيوه به نقاشي از استفاده -5
.(قصه داراي و مرحلهاي
موضوع دادن نشان براي كاريكاتور هنر از استفاده-6
.تحقيق
درباره محدود شخصيتهاي با كوتاه نمايشنامهاي نوشتن -7
.تحقيق عنوان
استفاده با و پژوهي اقدام شيوه به موردي مطالعه انجام -8
.موضوع با ارتباط در گزارشنويسي شيوه از
صورت به آن ارائه و پديدهها مشاهده شيوه به تحقيق-9
.شفاهي يا مكتوب
كم سوالات با پرسشنامهاي از استفاده با تحقيق-10
.(ميداني پژوهش) آن نتايج تحليل و مختصر و تعداد
و تحقيق موضوع با ارتباط در جرايد بريده از استفاده -11
شيوه به گزارش ارائه و مقوا روي بر آنها چسباندن
.پردهخواني
درخواست و دانشآموزان به ناتمام داستان يك ارائه-12
.ميخواهند خود كه شكلي هر به قصه اتمام براي آنها از
(نشده تكميل استريپ كميك يك يا) ناقص نقاشي يك ارائه -13
و نقاشي تكميل براي آنها از درخواست و دانشآموزان به
.ميخواهند خود كه شكلي هر به استريپ كميك
قبيل اين در) تحقيق موضوع با ارتباط در اسلايد تهيه -14
.(شود توجه فراگيران مالي توان به موارد
.تحقيق موضوعات از عكسبرداري-15
شكل به پژوهش موضوع با ارتباط در فيلمبرداري -16
.ويديويي
.پژوهش موضوع درباره پوستر طراحي -17
.پژوهش با ارتباط در ديواري روزنامه توليد و طراحي -18
با ارتباط در نشريه و مجله نسخهاي تك توليد و طراحي -19
و تكثير براي مدرسه مسئولان به آن تحويل و) تحقيق موضوع
داشته تكثير قابليت كه صورتي در آموزشگاه سطح در توزيع
.(باشد
با ارتباط در دانشآموزي مسابقه يك اجراي و طراحي-20
.مدرسه يا كلاس سطح در تحقيق موضوع
گاه ، صبح مثلا) دانشآموزي مراسم يك اجراي و طراحي -21
.تحقيق موضوع درباره (...و ميلاد جشن ظهرگاه ،
.پژوهش موضوع با مرتبط احاديث و آيات گردآوري -22
.تحقيق موضوع با مرتبط ضربالمثلهاي گردآوري -23
درباره وسايل ساخت و چارت توليد و طراحي ماكت ، تهيه -24
.تحقيق موضوع
و تهيه و تحقيق موضوع به مربوط مكانهاي از بازديد -25
.شفاهي يا مكتوب صورت به گزارش ارائه
.تحقيق موضوع درباره اشعار سرودن -26
.تحقيق عنوان درباره سرود واجراي طراحي -27
با ارتباط در محلي و بومي بازيهاي اجراي و جمعآوري -28
.پژوهش موضوع
ساير و مادربزرگ پدربزرگ ، مادر ، پدر ، با گفتوگو -29
افراد اين شيرين و تلخ خاطرات بيان و خانواده ارشد افراد
.تحقيق موضوع درباره
مجموعههاي جمعآوري و معلم سوي از علمي گردش ترتيب -30
از گزارشي ارائه و تهيه يا و موضوع با ارتباط در طبيعي
.شده انجام علمي گردش
يا و) محل يا مدرسه كتابخانه در موجود كتابهاي معرفي -31
.پژوهش موضوع درباره (كتابفروشيها
موضوع با مرتبط تلويزيوني و سينمايي فيلمهاي نقد -32
.تحقيق
.پژوهش عنوان با مرتبط راديويي برنامههاي نقد -33
.تحقيق موضوع با ارتباط در محلي گويش با سخنراني -34
رسوم ، و آداب فولكلور ، ) محلي تجربيات از استفاده -35
.تحقيق عنوان با درارتباط گزارشي تهيه و (...و آيينها
موضوع با ارتباط در كه صاحبنظراني بيوگرافي تهيه -36
.دادهاند انجام فعاليتهايي پژوهش ،
موضوع درباره دانشآموزان به كامل قصه يك ارائه -37
سوي از صفحه يا8 در 6 آن كردن مصور درخواست و تحقيق
.دانشآموزان
در كه مراسمي و برنامهها به دانشآموزان اعزام -38
ارائه و تهيه درخواست و ميشود برگزار شهر كنار و گوشه
.دانشآموزان از گزارش
.تحقيق موضوع به راجع اوليا از سنجي نگرش -39
به نسبت مختلف فرهنگهاي ديدگاههاي جمعآوري و بررسي -40
.پژوهش موضوع
با ارتباط كشوردر در موجود مقررات و قوانين جمعآوري -41
.پژوهش موضوع
فرهنگامه ، چند در موضوع با واژههايمرتبط جمعآوري -42
.دسترس در و معروف واژهنامه و دايرهالمعارف
.تحقيق موضوع پيشينه و تاريخچه تدوين و جمعآوري -43
صورت به پژوهش عنوان با درارتباط مقالهاي تهيه -44
و تاشو شكل به و مختلف تصاوير با تبليغي بروشور
.آكاردئوني
در رايانهاي شبكههاي از دانشآموزان استفاده -45
.آن درباره گزارش ارائه و موضوع با ارتباط
.موضوع با مرتبط خارجي متون ترجمه -46
.صفحه چهار يا سه در موضوع با مرتبط بولتنهاي تهيه -47
گزارش ، ) تلويزيوني راديو برنامههاي اجراي و طراحي -48
.پژوهش موضوع درباره (...و مسابقه خبر ، مصاحبه ،
موضوع با ارتباط در كه مسابقههايي از گزارش ارائه -49
.ميشود برگزار جهان حتي و كشور يا و شهر روستا ، سطح در
موضوع با ارتباط در سيما و صدا برنامههاي تحليل -50
.درس كلاس به آن ارائه و زماني محدوده يك در تحقيق
يا و پژوهشگر شخصي اطلاعات و دانستنيها از استفاده -51
(پذيرد انجام گروهي صورت به پژوهش كه درصورتي) پژوهشگران
.تحقيق موضوع با ارتباط در
اين بر مبني دانشآموزان ، به اجازه دادن نهايت در و -52
حتي و ميخواهند خود كه شكلي هر به را خود پژوهش شيوه كه
.كنند اجرا است ، نشده اشارهاي آنها قبليبه حالت در51
آلترناتيوهاي از يك هر انتخاب داشت درنظر بايد البته
و است امكانپذير خاصي شرايط براساس يادشده ، تنها 52گانه
هنر آن از قطع طور به ميان ، اين در آخر و اول حرف
و دانا فرزنداني تربيت در عاشقانه كه بود خواهد معلماني
.ميكنند تلاش كشورمان براي توانا
***
و خاك و آب اين آينده دانشمندان درصورتي ,كوچك پژوهشگران
سوي از "دانشآموزي پژوهش امر" كه شد خواهند افتخار مايه
دستاندركاران مدارس ، مسئولان معلمان ، مادران ، و پدران
.شود جديگرفته كشور كلان سياستگذاران و پرورش و آموزش
.باد ايدون
مجدفر مرتضي *
برگزار خانواده و تربيت جوان ، همايش
ميشود
"خانواده و تربيت جوان ، " يكروزه همايش :فرهنگي علمي گروه
تهران بينالمللي نمايشگاههاي دائمي محل در دي بيستم
.ميشود برگزار
اين اعلام با جوانان بينالمللي نمايشگاه مدير محمدفرد
برگزيده جوانان و كشور مسئولان همايش اين در:گفت مطلب
مشكلات بررسي به...و ورزشي فرهنگي ، علمي ، زمينههاي در
تحصيل ، قبيل از جوانان روي پيش معضلات عملي راهكارهاي و
خواهند...و نوين فناوريهاي با رويارويي اشتغال ، ازدواج ،
.پرداخت
جوان ، يكروزه نشست همچنين نمايشگاه حاشيه در:افزود وي
در و جاري ديماه روز 26 در انساني ارزشهاي و ايثار
محل در جوانان اختصاصي نمايشگاه برپايي روز هفتمين
اين جريان در كه ميشود برگزار بينالمللي نمايشگاههاي
دفاع و مقدس دفاع دوران در جوان نسل ايثارگريهاي از نشست
اين:گفت وي.آمد خواهد عمل به تجليل باورها و آرمانها از
فاصله ايجاد از پيشگيري و ازگسست جلوگيري هدف با برنامه
برگزار ايثار ، فرهنگ با جامعه نوجوانان و جوانان بين
.شد خواهد
اميرالمومنين سال بزرگداشت ستاد اطلاعيه
(ع) علي
امام اميرالمومنين سال بزرگداشت ستاد :علميفرهنگي گروه
از فطر سعيد عيد فرارسيدن تبريك با اطلاعيهاي طي (ع)علي
و عيد بزرگداشت نحوه درباره را خود پيشنهادات خواست مردم
و عيد بزرگداشت مراسم.بفرستند ستاد اين به غدير هفته
تهران ، در ستاد اين.ميشود برگزار امسال اسفند غدير هفته
شماره 101 ، شمالي ، فلسطين خيابان اسلامي ، انقلاب خيابان
.است شده واقع (فرهنگي انقلاب عالي شوراي ساختمان) طبقه 6
|