تاسيس تهران در كتاب دائمي نمايشگاه
ميشود
براي بهينه فرصتي دونوبتي ، امتحانات
تحصيلي ارزشيابي نظام اصلاح
شب آسمان
برگزار ايلام در قصهگويي جشنواره چهارمين
شد
تاسيس تهران در كتاب دائمي نمايشگاه
ميشود
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت توافق با :فرهنگي علمي گروه
با كتاب دايمي نمايشگاه جانبازان و مستضعفان بنياد و
دهه در تهران قدس شهرك ميلاد برج در مترمربع مساحت 1600
.ميرسد برداري بهره به امسال فجر
گفته به جانبازان و مستضعفان بنياد عمومي روابط گزارش به
مذاكرات پي در قدس شهرك توسعه و عمران شهرك مديرعامل
و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سرپرست ميان شده انجام
مدرن برج از طبقه يك بنياد مستضعفان ، بنياد مقام قائم
.ميدهد اختصاص ب كتا دايمي نمايشگاه ايجاد براي را ميلاد
وزارت نظارت با نمايشگاه اين شده انجام توافق مطابق
ناشران اتحاديه همكاري و اسلامي ارشاد و فرهنگ
خواهد بهرهبرداري به امسال فجر دهه در و راهاندازي
.رسيد
براي بهينه فرصتي دونوبتي ، امتحانات
تحصيلي ارزشيابي نظام اصلاح
از پرورش ، و آموزش عالي شوراي دبيرخانه تصويب اساس بر
امتحانات جديد آييننامه (8180)آينده تحصيلي سال
به تحصيلي راهنمايي و ابتدايي مدارس كليه در دونوبتي
كليه در نيز جاري تحصيلي سال در.ميشود گذاشته اجرا
و مناطق از بسياري و كشور از خارج ايراني مدارس
تهران شهر پرورش و آموزش مناطق تمامي جمله از شهرستانها
.ميشود اجرا
ارزشيابي در نوين رويكردهاي به توجه صورت در قطع طور به
ويژه عنايت و يادگيري امر ساختن پايدار منظور به تحصيلي
بهينه كلاس ، از خارج فعاليتهاي مستمر ، ارزشيابيهاي به
كه است مواردي جمله از تكاليف بودن بهنگام و بودن
ارزشيابي و دانشآموزان آموختههاي پيشرفت در ميتواند
.آيد شمار به موثري گام صحيح
امتحانات فعلي جايگاه و وضعيت به نگاهي
، تربيت و تعليم دستاندركاران از يكي تعبير به
كه طوري به.است پرورش و آموزش باز هميشه سفره امتحانات ،
خرداد ، :است شده امتحانات برگزاري پرورش و آموزش اصلي كار
الي و دوم ثلث اول ، نوبت اول ، ثلث مهر ، شهريور ، مرداد ،
اعظمي قسمت و بوده نيز بالايي هزينه مستلزم امر اين.آخر
.ميدهد اختصاص خود به را پرورش و آموزش بودجه از
موجب انحاء از نحوي به امتحانات ، اين برگزاري سويي از
جديد طرح اجراي كه ميشود نيز مدارس در آموزش زمان كاهش
افزايش را آموزش زمان امتحانات ، زمان كاهش با ميتواند
.دهد
خانوادهها متقابلا امتحانات ، زمان گستردگي وسعت به
در برنامهريزيها برخي امكان و بوده امر اين درگير نيز
.ميشود سلب آنان از خانواده سطح
آموزشمطلوبتر ، خدمت در باشد وسيلهاي بايد امتحانات
است امتحانات خدمت در كه است آموزش اين حاضر ، حال در اما
.ميدهد قرار خود تحتالشعاع را چيز همه امتحانات و
با مدرسه و والدين طرف از امتحان نمره روي حساسيت
اضطراب موجب دانشآموزان ، در مكرر امتحانات برگزاري
نفس امتحان از بعد دانشآموزان كه طوري به شده ، بسيار
آنان ذهن پاككن منزله به امتحان گويا و كشيده راحتي
و نبوده پايدار دانشآموزان در يادگيري زيرا ;است بوده
گويا آن انجام با كه بوده امتحان براي صرفا آموختههايش
.است نهاده زمين بر را سنگيني كولهبار
و است امتحان اصل ، حاضر حال در شده گفته كه طوري همان
نتواند موجهي دليل هر به سال پايان در دانشآموزي چنانچه
او سالانه فعاليتهاي كليه كند ، شركت خرداد امتحان در
ماه شهريور امتحانات در ميبايستي و ميشود گرفته ناديده
.نمايد شركت
حتي و اولياء تا است شده موجب امتحانات گرفتن قرار اصل
درس نباشد ، امتحان اگر كه باشند باور اين بر معلمان برخي
و وسيله آموزش كه است تفكر همين با و نميشود خوانده
.ميشود تلقي هدف امتحانات
دونوبتي امتحانات اجراي از حاصله فرصتهاي
صرف امري ، هر در كيفيتبخشي و اصلاح براي است بديهي
سيستم و روش در تغيير بلكه نميكند ، مشكل حل نام ، تغيير
در لذا.داشت خواهد بهدنبال را بهبود و اصلاحات كه است
نوبت دو به ثلث سه تغيير به نبايد نيز امتحانات مورد
ارزشيابي نظام سيستم در نگرش تغيير بلكه كرد ، اكتفا
آموزشي ، نظام دستاندركاران بر و است ضروري فعلي تحصيلي
موثر كاربستهاي با كه است جامعه اركان ساير و اولياء
زمينه ايجاد و استعدادها بيشتر چه هر شكوفايي موجبات
اهداف كنار در.شوند سبب را دانشآموزان در خلاقيت
نيل براي ميتوان دونوبتي ، امتحانات براي شده پيشبيني
:برداشت موثرتري گامهاي مناسب راهكارهاي با زير اهداف به
و بخشيده عمق دانشآموزان در يادگيري و تعلم به -1
نظر مد دانشآموزان در آموختهها پايداري و ماندگاري
.باشد
زمينه كلاس ، از خارج فعاليتهاي به دادن اهميت با -2
فراهم خلاقيتها بروز و استعدادها بيشتر چه هر شكوفايي
.گردد
از اعم تحصيلي مختلف مقاطع در امتحانات همزماني با -3
عالي ، آموزش موسسات حتي و دبيرستان راهنمايي ، دبستان ،
از و ميآيد فراهم سطوح تمام در مطلوب برنامهريزي امكان
.مييابند بيشتري آرامش هم خانوادهها لحاظ اين
برطرف ضمن مستمر ، و تدريجي ارزشيابي به دادن اهميت با -4
در دانستن همواره فرهنگ دانشآموزان ، در اضطراب كردن
آموزشي بالاتر حيطههاي در يادگيري و شده نهادينه آنها
.ميشود تقويت تحليل و تجزيه همچون
تداخل جهت به دوم ثلث امتحانات نامناسب زمان شدن حذف -5
خانوادهها غالبا كه نو سال از استقبال ايام با آن
قرار فايده مفيد همچنين هستند ، آن مقدمات تمهيد درگير
به تقريبا كه فروردين تا 15 اسفند اول زمان گرفتن
.ميانجامد آموزش تعطيلي
كلاس از خارج و كلاسي فعاليتهاي دادن تاثير امكان -6
طلايي فرصتهاي از بسياري و دوم نوبت نمره در دانشآموزان
خانواده مدرسه ، خوب عملكرد با پرورش و آموزش امر در ديگر
ميتواند فعاليتها اين مجموع در و ميآيد فراهم جامعه و
.كند شاياني كمك تحصيلي ارزشيابي نظام اصلاح به
است ، طرح قوت و اطمينان نشانگر ما عملكرد كه آنجايي از
شدن بهينه موجبات ميتواند زير راهكارهاي و توصيهها لذا
.شود امر اين
معلمان سوي از انتظار مورد برخيفعاليتهاي:الف
پرسشهاي ساختن نهادينه و مستمر ارزشيابي به دادن اهميت
زماني هر در دانشآموزان كه طوري به درس ، كلاس در تدريجي
كسي مانند باشند ، داشته را خود آموختههاي ارائه آمادگي
آيد لازم كه زماني هر در تا ميآموزد را شنا فن كه
.كند استفاده خود آموخته از بتواند
ايجاد و پژوهش و تحقيق امر به دانشآموزان دادن سوق
البته كه ايشان در ابتكار و بروز جهت مناسب فضاي و بستر
گيرد ، صورت مربيان و معلمان كامل هدايت با بايد امر اين
وسايل با كاركردن مستلزم كه آزمايشهايي انجام در بهخصوص
براي ميتواند امر اين زيرا است ، شيميايي مواد يا و برقي
.باشد دربرداشته را خطراتي دانشآموزان
حداكثر و يك حدود ابتدايي دانشآموزان براي بايد تحقيق
يا و بايددو تحصيلي راهنمايي دوره براي و صفحه دو
در تحقيقزدگي موجب كه بهطوري باشد ، صفحه چهار حداكثر
.نشود دانشآموزان
تكليف جايگزين كلاس ، از خارج فعاليتهاي و تحقيقات ارائه
قديمي ، روش همان كنار در كه آن نه گردد سنتي مشق و
.شود خواسته دانشآموزان از اضافهتر كارهايي
و تعديل با مطلوب ، وضعيت به فعلي وضعيت از انتقال نحوه
در آن شدن نهادينه موجب كه طوري به گيرد ، صورت تدريج به
.شود دانشآموزان
دانشآموزان ، به دستساختهها ساخت و تحقيقات ارائه
ملاك نيز آن انجام در و بوده آنها فهم و درك مناسب
كه مساله اين به دادن اهميت و باشد دانشآموز تواناييهاي
فقط اولياء لزوم صورت در و باشد دانشآموز خود كار پروژه
گاه چند هر ميتوان ضمنا.باشند تحقيق راهنماي
روز مانند مختلف مناسبتهاي در كارها بهترين از نمايشگاهي
تشكيل مدرسه و كلاس در..و فجر مباركه دهه دانشآموز ،
.داد
و مطالعه راه از آموزش به دانشآموزان ارجاع
كردن علاقهمند و هدفدار بازديدهاي انجام و گزارشنويسي
.كتابخواني به آنها
مسئولين و مديران سوي از انتظار مورد برخيفعاليتهاي:ب
آموزشي نظام
كتابخانه ، كردن غني با ميتوانند محترم مديران
مناسب زمينه معلمان ، با همگامي و كارگاه و آزمايشگاه
.آورند فراهم مدرسه محيط در را كلاس از خارج فعاليتهاي
اولياء براي طرح توجيه به نسبت مدارس عمومي ، جلسات در
.كنند مبادرت تحصيلي ارزشيابي اهداف و محترم
افراد از استفاده ضمن درسي ، كتب تاليف دفتر مسئولين
طرح اهداف با درسي كتابهاي نمودن همسو به نسبت صاحبنظر
آموزشي كتابهاي محتواي تا كنند اقدام دونوبته امتحانات
ابتكار و خلاقيت و تحقيق روحيه ايجاد در بتواند نيز
.باشد داشته موثرتري نقش دانشآموزان
ديگر و خانواده سوي از انتظار مورد فعاليتهاي برخي:ج
جامعه اركان
نقش و آموزش اهداف به نسبت آگاهي با ;محترم اولياي
از رهايي در مدرسه اولياي و معلمان همراهي با امتحانات
ارزشيابي فرهنگ شدن نهادينه و موجود آموزشي چالشهاي
.آورند عمل به را لازم همكاري مستمر
ميهمانيها مراسم ، برپايي قبيل از خانوادگي برنامههاي
امتحانات زمان در آنها تداخل عدم به توجه با مسافرتها و
.شود برنامهريزي دوم و اول نوبت
برگزاري زمان خود برنامهريزيهاي در سيما و صدا مسئولين
ورزشي فدراسيونهاي همچنين دهند ، قرار نظر مد را امتحانات
فدراسيون بويژه پرورش ، و آموزش وزارت پرورشي معاونت و
كنند برنامهريزي نحوي به را مسابقهها برگزاري فوتبال ،
زمان با برنامهها اين در دانشآموزان استفاده و شركت كه
و بيشتر آرامش با دانشآموزان تا نكند تداخل امتحانات
.كنند سپري را امتحانات بال فراغ با و خاطر دغدغه بدون
تمامي در يكسان افق ايجاد و همسويي با است اميد پايان در
كه خود اصلي هدف در بتواند پرورش و آموزش جامعه ، اركان
در ابتكار و خلاق روحيه ايجاد و استعدادها شكوفايي همانا
با و شده موفق گذشته از بيش است ، بوم و مرز اين نونهالان
خلاقيت و يادگيري تثبيت در آموزشي چالشهاي از خروج
.بردارد موثري گامهاي آموزشي
احمدي غلامرضا
تهران منطقه 3 پرورش و آموزش عمومي آموزش معاون
شب آسمان
! "عروس" صورت
آينده "عروس" صورت ميبينيد آنچه !نترسند دامادها تازه
بزرگي "خرسنگ" كه است "وسيما صدا" در فقط اين !نيست شما
"عروس" سيارك به Eros "اروس" كيلومتري سيارك 36 مانند
*.ميشود تبديل
نيمه از جنوبي بخش به مربوط ميبينيد تصوير اين در آنچه
"شوميكر -نيير" سفينه كه است "اروس -433 سيارك شرقي
سطح از كيلومتر فقط 194 كه حالي در آبان 1379 شنبه 7 در
از تصوير ، اين كل ديد.است گرفته داشت فاصله سيارك اين
ميپوشاند را كيلومتر طول 9/8 به پهنهاي پايين ، تا بالا
نيمرخي تا است شده سبب خورشيد نور تابش كج بسيار زاويه و
شكل سيارك سطح بلنديهاي پستي در انسان يك صورت از خيالي
اندكي سيارك كه زماني آن ، از پس دقيقه چند تنها.بگيرد
و پيوست ابديت به هم خيالي صورت اين چرخيد ، آفتاب سمت به
.نشد ديده كوچك دهانه و تپه چند جز چيزي آن جاي به
اينترنتي نشاني در را خيالي صورت اين تصوير كه "ناسا"
"نيير" سفينه نام تازگي به داد ، قرار near.jhuapledu
سخن آن از بهمن 78 چهارشنبه 27 "شب آسمان" در كه) را
ديگر بار تا است داده تغيير "شوميكر -نيير" به (گفتيم
بنيانگذار و زمينشناس "شوميكر مرل يوجين" خاطره و ياد
همان يعني.بدارد گرامي را "اخترشناسي -زمين" دانش
شگرد دهه 1340 دور سالهاي در كه نامآوري زمينشناس
مانند اجرامي سطح نسبي سن تعيين براي را "شماري دهانه"
كه باشد زمينشناسي تنها بود قرار حتي و كرد ابداع ماه
قلبي كوچك عارضه يك دليل به اما ميآيد ، فرود ماه سطح بر
"اشميت هاريسون" شاگردش آن جاي به و ماند باز سفر اين از
روز آخرين تا اوكرد "آپولو" ماموريت آخرين روانه را
بررسي عازم كه ماه 1376 مرداد در بارش فاجعه مرگ
آن حسرت همواره بود ، استراليا خاك در برخوردي دهانهاي
در مرگش از پس "متحده ايالات" دولت.داشت دل به را سفر
در را جسدش خاكستر دانشمند ، اين پرارج مقام بزرگداشت
اين جسد حتي تا داد برخورد ماه سطح به "ماه كاشف" سفينه
هم مرگ از پس نيز سياركي و شهابسنگي برخوردهاي شيفته
پيش كه داشتم افتخار منآورد پديد ماه سطح بر دهانهاي
استاد و باشم داشته مكاتبه و آشنايي او با فاجعه آن از
دهانههاي جستجوي هنگام به مرا همواره كه بود كسي تنها
و ميكرد راهنمايي و تشويق كار ادامه به ايران برخوردي
خدايش.ميفرستاد مقاله و كتاب از انبوهي برايم بار هر
.بود ما عصر يگانه كه بيامرزاد
غريب عليزاده حسين
: پانوشت
و صدا خبر شبكه از بارها.نيست هم مورد تنها ين وا *
Laptop يا "روپايي" يا"كيفي"رايانههاي كه شنيدهام سيما
ديگران و من سرگرمي اسباب كلي و گفتهاند "تاپ لپ" را
.شدهاند
برگزار ايلام در قصهگويي جشنواره چهارمين
شد
كشور سراسر قصهگويي جشنواره چهارمين :فرهنگي علمي گروه
ايلام در نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون همت به
.يافت گشايش
كريمي قاسم مهندس ايلام ، در همشهري خبرنگار گزارش به
كشور نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون فرهنگي معاون
عنوان به قصهگويي از جشنواره ، اين افتتاحيه مراسم در
از هدف:گفت بردو نام فرهنگي فعاليتهاي مهمترين از يكي
و ملي فرهنگ توسعه و ارائه قصهگويي جشنواره برگزاري
فرهنگ در كه است كهن افسانههايي و قصهها ارائه و مذهبي
مسابقه ، بخش سه در جشنواره اين:افزود وي.دارند جا ما ملي
كريمي.ميشود برگزار مهمانان قصهگويي و آزاد قصهگويي
در قصه كشور 40 قصهگويي جشنواره چهارمين در:كرد اضافه
عنوان به نيز نفر و 3 آزاد بخش در قصه مسابقه ، 6 بخش
.دارند شركت جشنواره مهمانان
|