حرفهاي خوانان پرده و كنكور غول
در خارجي تخصصي كتابهاي نمايشگاه برپايي
شريف صنعتي دانشگاه
تهران در سينمايي تجهيزات نمايشگاه
ميشود برگزار
كرد اعلام فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
1400- ايران علوم پيشبرد ستاد تشكيل
تفويض :پرورش و آموزش عالي شوراي كل دبير
و آموزش هدف مهمترين استانها به اختيار
است پرورش
حرفهاي خوانان پرده و كنكور غول
كنكور خصوصي آموزشي موسسات فعاليتهاي به نگاهي
;اشاره
كه بسا چه و ميشود هولناك پيش از بيش امروزه كنكور هيبت
بويژه نباشند ، بيتقصير نيز آموزشي نهادهاي ورطه اين در
به دميدن با اينك هم كه آموزشي سازمانهاي از دسته آن
گريبان به دست مشكلاتي خودبا تنها نه كاذب بادكنك اين
خانوادهها به عديدهاي روحي فشارهاي موجب بلكه شدهاند ،
.ميشوند نيز كنكور آستانه در جوانان و
خصوصي آموزشگاههاي و موسسات ترسآور ، هيبت اين كنار در
در و ميشوند فربهتر روز به روز غيرواقع تبليغات با نيز
است موثرتر و كاراتر موسسهاي آن فرهنگ ، تجاري بازار اين
حال اين با.كند هوا را پرطمطراق تبليغاتي آگهيهاي كه
و است شده فراموش سرنوشتساز كارزار اين در ظريف نكته يك
!نميشود ختم دانشگاه و كنكور به راهها تمامي اينكه آن
مطلبي "اماني رستمي فروردين" نام به رياضي دبيران از يكي
كه است كرده تهيه آن وابسته مشاغل و كنكور زمينه در را
.خوانيم مي را آن هم با
وجود يا دانشگاهها ورودي آزمون دهه 1350 ، آغاز از قبل تا
برگزار آزمون مستقل طور به دانشكدهاي هر يا نداشت
نام به كشور سطح در دههآزموني اين اوايل از.ميكرد
و عمومي طور به سال به سال و شد طراحي"سراسري كنكور"
تا يافت ادامه روال اينگرفت فرا را ايران سراسر وسيع
دانشگاهي مراكز ساير و اسلامي آزاد دانشگاه اندك اندك
نيم و يك حدود ساله هر اينك وهم شدند تاسيس نيز ديگر
اسلامي آزاد دانشگاه و سراسري دوآزمون در فقط نفر ميليون
.ميپردازند رقابت به
تنها دبيرستان دوره اتمام از پس ايراني جوان هر كه افسوس
آن در تحصيل و دانشگاه در را خود خوشبختي و صلاح راه
اين متاسفانه و ندارد وجود ديگري راه هيچ گويي ميداند ،
.است كرده سرايت نيز آنها والدين و خانوادهها به تفكر
قلل تمام خود تصور به ميشود پذيرفته كنكور در كه كس هر
ميشود ، مردود كه هم كس هر و است كرده فتح را موفقيت
.است نمانده برايش نجاتي راه هيچ كه است غريقي همچون
برنامه ساله همه كه است شده باعث نگرشها گونه اين
و كاذب اضطرابهاي بسيار ، هزينههاي كلان ، ريزيهاي
خود به را كشور فعال و بزرگ جمعيت ديگر مشكل هزاران
يا دبيرستان آخر سال دانشآموز كه خانوادهاي هر.وادارد
تحول دچار زندگياش روزمره برنامه دارد ، پيشدانشگاهي
آموزشي كمك و درسي كمك كتاب اقسام و انواع بايد ميشود ،
و برود خصوصي معلم و كنكور آموزشگاه دنبال به كند ، تهيه
فرا كنكور روز تا ميكند سلب را خانواده راحتي نهايت در
غذايي ، مواد پوشاك ، خريد توان خانوادهاي است ممكن.برسد
كلاس براي ميكند سعي اما باشد ، رانداشته..و مسكن
.شود متقبل را هزينهاي هر فرزندش كنكور
خصوصي ، تدريس جلسه يك بابت افراد از برخي تهران در
اجاره با برابر است ممكن كه ميپردازند را هزينههايي
!باشد كمدرآمد و ضعيف خانوادههاي برخي مسكن بهاي
به رسيدن بلكه ، نيست ، خانواده آن بودن متمول دليل اين و
خانواده در را سنگيني هزينه چنين دانشگاه در قبولي آرزوي
.ميكند ايجاد
آموزشي ، نظام مشكلات به بخواهد كه بيآن نگارنده
بپردازد ، جوانان تحصيلي معضلات و خانوادهها بيتدبيري
در را خود انتقادهاي و است ، نظريات صدد در حاضر مقدمه با
هيچگونه بدون كه آموزشگاههايي و موسسات افراد ، بعضي خصوص
تدريس به اقدام مجرب مدرسان و معلمين و مناسب امكانات
كنكور ، كتاب نشر و چاپ گروهي ، كلاسهاي برگزاري خصوصي ،
ميكنند ، اعلام خدمات ساير و آزمايشي كنكورهاي برگزاري
طور به فرهنگي افراد و موسسات بسياري اينكه باكند
تلاش داوطلبان آمادهسازي و آموزش راه در صادقانه
نگارنده نيست ، پوشيده بركسي آنها ارزنده خدمات و ميكنند
در صرفا كه موسسات و افراد ساير به نسبت را خود انتقاد
فعاليت آنها ، خانوادههاي و داوطلبان از سوءاستفاده راه
.ميدارد بيان ميكنند ،
كنكور خصوصي آموزشي مراكز
گمراهكننده ، و ناچيز خدمات مقابل در كلان درآمدهاي كسب *
امروزه ، .است كنكور داوطلبان از سوءاستفاده بارز دليل يك
شبكههاي تماشاي روزنامهها ، زدن ورق با ايراني هر
شهرها ديوار و در تبليغاتي آگهيهاي مشاهده تلويزيوني ،
چه ايران در كه ، ميآيد بوجود او ذهن در مهم سوال اين
همه اين مقابل در است؟يا آمده بوجود پردرآمدي شغل يا صنف
يا توليدي شركت كدام آمد؟ خواهد بوجود درآمدي چه هزينه ،
ميكند؟ تبليغ مقياس اين در ياخدماتي بازرگاني
چرا است؟ چيزي چه آوردن دست به براي هزينه همه اين راستي
تومان ميليون چندين فقط شبانهروز يك در آنها از برخي
كل بخواهيم اگر آيا ميپردازند؟ تلويزيون به آگهي ، هزينه
و دولتي شركتهاي و اصناف و مشاغل تمام تبليغات هزينه
تبليغات اندازه به سال هر اوايل در كنيم ، جمع را خصوصي
كامل مغايرت موسسات ، اين رفتار بود؟ خواهد موسساتي چنين
و نباشد آن از شريفتر شايد كه شغلي دارد ، معلمي شغل با
منافات نيز ما پرورش و آموزش و فرهنگي اهداف با كل در
عنايت و توجه معضل اين بر مسئولان كه دارد جا.دارد
عزيز هموطنان احتمالي سواستفادههاي از تاهم باشند داشته
و فرهنگيان كل فعاليتهايي ، چنين با هم و شود جلوگيري
.نگردند متهم معلمان ،
موسسات و خصوصي آموزش مراكز موسسين و گردانندگان *
اجتماعي طبقه چه از آموزشي كمك كتب چاپ مراكز و آموزشي
اين در تدريس به مشغول دبير عنوان به كه كساني هستند؟
طبقهاياند؟ چه از هستند ، پرسروصدا و كوچك شركتهاي
كاره چه آورند ، روي حرفه اين به كه اين از قبل آنها
اعتبار و ارزش است؟ چقدر آنها تحصيلات ميزان بودهاند؟
و فاميل بين در آنها
دكتر ، " اينقدر چرا هست؟ و بوده چقدر خودشان محليهاي هم
از كشور مگر آوردهاند؟ روي رشته اين به "استاد و مهندس
مجرب اساتيد و تحصيلكرده پزشكان ورزيده ، مهندسين وجود
استاد و مهندس و دكتر واقعا آنها اگر است؟ گرديده اشباع
و دبيرستان سطح در آموزش و خصوصي تدريس به چرا هستند
آوردهاند؟ كنكورروي
همه از برتر و موسسه يك آموزشي ناظر را خود كه شخصي
وجهه تجربهاش ، اعتبار و ارزش ميداند ، تحصيلكردگان
و مسئول مقام كدام توسط تحصيلياش مدرك و اجتماعياش
به داوطلبان ، عموما ، چرا است؟ رسيده تاييد به ذيصلاح
مدرسه سطح از پايينتر بسي آنها سطح كه ميروند موسساتي
پرداخت مالي توان كه دانشآموزاني آيا ، راستي به آنهاست؟
يا ندارند ، را موسسات گونه اين گزاف و كلان هزينههاي
اضطراب و ياس دچار ندارند ، را آنها به دسترسي اصلا
را غافلكننده و كاذب تبليغات صداي بايد چرا شد؟ نخواهند
رساند؟ آنها گوش به
ظرفيت همه كه كرد نخواهند تصور داوطلبان گونه اين آيا
!كرد؟ خواهند تكميل موسسات گونه اين را ايران دانشگاههاي
حتي كه هستند خانوادههايي بسا چه كه نميدانيم ما مگر
ندارند؟ را آموزشي كمك كتاب دوره يك خريد توان
چنين مطمئنا باشد؟ يكسان نبايد همه براي شانس مگر
داوطلبان از ناچيزي بسيار سهم ناچيز ، خدمات با مراكزي ،
خوب بسيار رتبههاي كه آگاهيم نيز و داشت خواهند را موفق
موسساتي چنين خدمات از كه است كساني آن از كنكور ،
فقط كه ضعيفي بسيار داوطلبان بسا چه.بودهاند بيبهره
در ميرسند ، ايدهآل نتايج به خود معلمين و تلاش كمك به
و موسساتي چنين به بامراجعه داوطلبان برخي كه حالي
از استفاده با و تبليغاتي دبيران مشهورترين از استفاده
نيز.نميرسند جايي هيچ به آموزشي كمك رنگارنگ كتب تمام
ولي دارند ، پاييني بسيار قبولي آمار كه هستند موسساتي
اوايل ساله ، همه و !است گستردهتر همه از آنها تبليغات
روزنامهها در نام و عكس صدها چاپ به اقدام مهرماه ،
و نام بدون عكسهايي آنها ، از بعضي آن بر علاوه.ميكنند
ميكنند منتشر اسم از ستونهايي يا.ميكنند چاپ مشخصات
رشتهاي چه در كردهاند ، چه آنها بگويند ، كه آن بدون
يا بودهاند كنكور داوطلب آنها آيا اصلا شدهاند ، قبول
دليل اينها همه نه؟ يا كردهاند تحصيل موسسه آن در نه ،
ارائه به ملزم و مجبور آگهي ، سفارش زمان آنها كه ، است آن
.نيستند اسامي و عكسها صاحبان طرف از رضايتنامه يا مجوز
هيچ طرف از موسساتي ، و افراد چنين بدانيد است لازم
برخي !ندارند خود كار براي مجوزي حكومتي يا دولتي سازمان
ثبت به را شان موسسه علمي ، شركت يك عنوان به آنها از
ميكنند تبليغ بزرگ بسيار تيترهاي با را آن و رساندهاند
تلفن حتي ميتواند كس هر.ندارد مجوز به ربطي هيچ كه
"!خصوصي آموزشي مجتمع و آموزشگاه" عنوان به را منزلش
و چرا بگويد او به نيست كسي كند ، فعاليت و كند تبليغ
!چگونه؟
آموزشي كمك و آموزشي كتب نشر و چاپ
برخي كه است آن آموزشي كمك كتاب يك مشخصات و ويژگيها از
دلايل با و ساده زباني با درسيرا كتابهاي مبهم مطالب
و هدفدار آموزشي ، نمايد ، تمرينات بازگو متعدد ومثالهاي
مثالهاي و فرمول از صرفا و باشد آمده آن در بيشتر مفيد
چون ، متاسفانه اما باشد ، نشده استفاده آن در كليشهاي
انجام آموزشي كمك و آموزشي كتب نشر و چاپ بر كنترلي هيچ
بازار ين ازا ميكنند سعي موسسه ، يا شخص هزاران نميشود ،
.ببرند آني موفقيت و استفاده سو تجاري ، مكاره
آزمايشي كنكورهاي
لازم ميكند ، تلاش علم تحصيل راه در كه كسي هر اصولا
استاندارد ، ارزشيابي شيوههاي وسيله به كه است
سطح اخير ، سنوات در.كند آزمايش را خويش آموختههاي
روزافزون تقاضاي و فشرده رقابت دليل به دانشگاهها كنكور
سال كه گفت ميتوان و است رفته بالاتر كنكور ، داوطلبان
اين بنابر.است شده سختتر قدري كنكور ، در قبولي سال ، به
بر بار اولين براي و خواندن درس فقط تحصيلي ، سال يك در
كاري شدن ، حاضر سراسري كنكور واقعي آزمون جلسه سر
به داوطلبان سال طول در است لازم لذا نيست ، پسنديده
كنكور مشابه و مطابق و استاندارد آزمايشي كنكورهاي وسيله
متصدي سنجش سازمان خود اگر.بيازمايند را خود سراسري
هم و داشت خواهد بيشتري متقاضيان هم گردد ، امري چنين
بسياري از كه اين مهمتر و بود ، خواهد واقعيتر نتايج
.شد خواهد جلوگيري داوطلبان اغفال و كلان سوءاستفادههاي
:است چنين آزمايشي كنكور يك برگزاري شرايط
.كنند برگزار را آن سابقهاي با و مجرب طراحان (1
.باشد آن مجري متعهد و منظم وسيع ، سازمان يك (2
كنندگان شركت واقعي تعداد به شركتكنندگان تعداد (3
.باشد نزديكتر كنكور
.شود انجام كار اين داوطلبان ، براي هزينه حداقل با (4
درآمدهاي به رسيدن راههاي از يكي كه هستند موسساتي اما
جرات به.ميدانند آزمايشي كنكور برگزاري را كلان
يك خصوصيات و شرايط از هيچكدام آنها اغلب گفت ميتوان
آنها طراحان يا و ندارند مجري عنوان به را معتبر سازمان
.نيستند برخوردار كافي تعهد و سابقه تجربه ، از
سراسري كنكور به نسبت نيز آنها شركتكنندگان همچنين
چنين برگزاري متوليان است اميد.است ناچيز بسيار
آموزشي نهادهاي ساير همفكري با سرنوشتساز ارزشيابيهاي
آمادگي خصوصي مراكز ساماندهي براي مناسبي راهكارهاي
.كنند ارائه كنكور
در خارجي تخصصي كتابهاي نمايشگاه برپايي
شريف صنعتي دانشگاه
و تحقيقات علوم ، وزارت پژوهشي معاون توكل محمد دكتر
از خارجي تخصصي كتب نمايشگاه سيزدهمين:كرد اعلام فناوري
و علمي مراكز و دانشگاهها همكاري با و معاونت اين سوي
بيست قالب در معتبر ناشر يكصد شركت با كشور پژوهشي
در جاري سال ماه دي الي 29 از 25 بينالمللي نمايندگي
.ميشود برگزار شريف صنعتي دانشگاه
فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
كتب نمايشگاه در:گفت همچنين وزارتخانه پژوهشي معاون
رشتههاي در و بعد به سالهاي 1998 انتشارات از تخصصي
وي.گرفت خواهد قرار دانشگاهيان ديد معرض در علمي مختلف
دلار هر ارز با نمايشگاه اين در شده عرضه كتب:افزود
.شد خواهد گذاشته فروش به ريال هفتصد و هزار يك معادل
تهران در سينمايي تجهيزات نمايشگاه
ميشود برگزار
و سينمايي عكاسي ، تجهيزات بينالمللي نمايشگاه نخستين
نمايشگاهي برنامهريزي و مديريت مركز سوي از تلويزيوني
سهامي شركت اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت همكاري با ميلاد
موسسه و ايران اسلامي جمهوري بينالمللي نمايشگاههاي
و تجهيزات نوسازي و تامين" هدف با تجسمي هنرهاي توسعه
آشنايي و تلويزيون و سينما عكاسي ، به مربوط وسايل
فناوري و دستاوردها آخرين با صنايع صاحبان و هنرمندان
در روز پنج مدت به بهمن بيستوششم از "مكان يك در روز
بينالمللي نمايشگاههاي دائمي محل در واقع ميلاد سالن
.ميشود برگزار
نمايشگاه ، برگزاري با همزمان گزارش ، همين بر بنا
فيلم ، پخش تخصصي ، سمينارهاي جمله از جنبي برنامههاي
...و تلويزيون و سينما عكاسي ، برجسته هنرمندان با نشست
.است شده پيشبيني
كرد اعلام فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
1400- ايران علوم پيشبرد ستاد تشكيل
توسعه فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزير :فرهنگي علمي گروه
كنوني شرايط در دانشمدار توسعه به توجه لزوم و علمي
ستاد جدي فعاليت و تشكيل بر و دانست ضروري را كشور
.كرد تاكيد 1400- ايران علوم پيشبرد
سخن علوم فرهنگستان در پنجشنبه روز كه "معين مصطفي" دكتر
مباني با علمي فعاليتهاي تناسب و همسويي:افزود ميگفت ،
موقعيتها منابع ، شناخت ديني ، ريشهدار باورهاي و اعتقادي
روحيه تقويت ملي ، و جهاني بالقوه و بالفعل امكانات و
علم ، حوزه در چالشها به ورود براي آمادگي و جامعه در علمي
كشور علمي توسعه پيشنيازهاي از عالي آموزش و فناوري
.است
تحولات از بدور امري علمي توسعه كه اين بيان با وي
محصول علم:گفت نيست ، اقتصادي و فرهنگي سياسي ، اجتماعي ،
امري نبايد را علمي توسعه لذا است ، جمعي و گروهي كار
حوزه در:داد ادامه علوم وزير.كرد فرض ذهني و انتزاعي
ارزشهاي از پاسداري مدار بر توسعه به عالمانه نگاه دين ،
و استثمار خودكامگي ، و استبداد به ميل و ميچرخد والا
استكبار و استعلا بيمعنايي ، و مسئوليتگريزي فزونطلبي ،
.ميگيرد قرار نفي و نقد مورد جامعه و فرد در
تفويض :پرورش و آموزش عالي شوراي كل دبير
و آموزش هدف مهمترين استانها به اختيار
است پرورش
پرورش و آموزش عالي شوراي كل دبير :فرهنگي علمي گروه
مدرسهمحوري و استانها به اختيارات تفويض:گفت كشور
.است پرورش و آموزش نظام در تمركززدايي اهداف مهمترين
پرورش و آموزش شوراي همايش در پنجشنبه عزيززاده هادي
و دولت سياست به توجه با:افزود اراك در مركزي استان
شوراها ، تقويت و تمركززدايي بر مبني پرورش و آموزش وزارت
عالي شوراي عهده به مهم اين به دستيابي براي بسترسازي
.است شده محول پرورش و آموزش
|