بلوغ به نوجواني از گذار چالشهاي
ميكند؟ پيدا مفهوم نوجوانيچگونه اجتماعي رواني فرآيند
اهميت چندحايز وقايعي انساني ، هر زندگي طول در :اشاره
نقطه" عنوان به و آنهاست جمله از "بلوغ" كه هستند ويژه
بيشترين زيرا -ميشود محسوب افراد زندگي در "عطفي
.ميپيوندد وقوع به اندك زماني وطي دوره اين در تغييرات
به كودكي مرحله از انتقال بحراني دوره "بلوغ"حقيقت در
و روانشناسان.است باروري قدرت اكتساب زمان و بزرگسالي
سال تا 16 بين 11 را پسران در بلوغ سن متوسط روانپزشكان ،
آغاز زودتر سال دو حدودا دختران در كه ميكنند عنوان
گفته به.ميرسد پايان به زودتر هم ترتيب همين به و شده
به را نوجوان اگر.است مقدماتي نيازمند سالم بلوغ آنها ،
و مصمم اراده ، با فعال ، ارزشمند ، انسان يك عنوان
براي مشخصي اهداف و روشن هويت داراي كه نفس به بااعتماد
چنين يك به رسيدن لازمه بگيريم ، نظر در است ، زندگياش
عمدهترين زيرااست كودكي از شرايطي كردن فراهم الگويي ،
بروز و ظهور بلوغ ، فرآيند در شخصيتي ، بحرانهاي و مشكلات
ضمن زير گزارش در.مينشينند بار به تدريج به و مييابند
فرد ، هر زندگي مقطع مهمترين عنوان به بلوغ تعريف
مواجهه چگونگي مورد در صاحبنظران و روانشناسان ديدگاههاي
.است گرفته قرار بررسي و بحث مورد دوران اين با
مقدماتو با دختران و پسران در منفي و مثبت شخصيت قالب
شده فراهم خانواده توسط آنها براي كودكي از كه پيشينهاي
مسير در ميتواند زماني "شدن بالغ"و ميگيرد شكل است ،
بهبود خاك سالمدر افراد رشد كه دهد رخ خويش سالم
اين حالگيرد انجام "موفق خانواده" نام به يافتهاي
متشكل اجزاي و است كسي چه بالغ كهانسان ميآيد پيش سوال
كه "بلوغ" بين تفكيك كه معتقدند شناسان روان بلوغچيست؟
با است ، ثانوي جنسي خصوصيات بارشد مشخصي فيزيكي فرآيند
در.دارد است ، اهميت رواني تغيير فرآيند يك كه "نوجواني"
ميدهند روي هم با همزمان فرآيند دو شرايط ، مطلوبترين
نوجوان نرسند ، فرا هم با "نوجواني" و "بلوغ"كه وقتي ولي
.است استرسهاياضافي مداراي از ناگزير
نوجواني دوران مراحل
براي نوجواني نيز ، پزشكي روان دائرهالمعارف ديدگاه از
تا 14 11)اوائل مرحله سه به دنيا وپسران دختران تمام
تا 17) نوجواني اواخر و(سالگي تا 17 14) اواسط ،(سالگي
را خاصخود ويژگيهاي دوره هر كه ميشود تقسيم (سالگي 20
.دارد
فعاليت ميشود ، آغاز بيولوژيك تغييرات كه نخست مرحله در
به كه ميآورند پديد را بلوغ باليني هورمونها ، نشانههاي
و هستند همراه ثانوي و جنسياوليه خصوصيات با سنتي طور
بلوغ بهسن پسران از زودتر سال دو دختران كه آنجا از
تري پايين سن در نيز آنها در جنسي روابط شروع ميرسند ،
دختران فرهنگها ، از برخي در كه چند هرميدهد روي
.ميشمرند بزرگسالان بهدنياي ورود آداب از را بارداري
را همتايانشان عقايد بينهايت ، نوجوانان دوره ، اين در
مقايسه ديگران با را خود دائما ميكنندو تلقي مهم
از اعم موردانتظار الگوهاي از انحراف هرگونه و ميكنند
كاهش حقارت ، احساس موجب است ممكن خيالي ، يا واقعي
.شود نفس به اعتماد دادن دست از و خود احترامبه
به را خود وزن و قد نظر از پسران نوجواني ، دوم مرحله در
دوره نخستين و ميافتند جلو آنها از رساندهو دختران
.ميشود آغاز ايندوره در نيز دختران از بسياري در قاعدگي
نقشهاي حاملگي ، سكس ، به مربوط جريانات نتيجه ، در
طيف اين از گوشههايي هويت ، و مرد ، اشتهار و زن كليشهاي
براي عمدهاي اشتغالذهني است ، ممكن كه هستند رنگارنگ
.شوند نوجوان
منطقي افكار براي توانايي پيدايش نوجواني ، سوم مرحله در
ساختمان زيرا.است مرحله اين ويژگي انتزاعيمهمترين و
سويي از امر اين و است نوجوانيكامل اواخر در فرد عصبي
جريانات ديگر ، با سوي از و كرده استنتاج به قادر را او
جريانهاي و قضاوت مذهب ، اخلاقي ، اصول دوستانه ، بشر
.آشناميسازد جهاني
مهمترين از "مشخص اخلاقي مجموعه يك كسب" واقع در
.است اواخرنوجواني دستاوردهاي
رواني فرآيند اين كه است اين ديگر مهم سئوال حال
ميكند؟ پيدا مفهوم نوجوانيچگونه اجتماعي
هويت بحران شروع نقطه نوجواني دوران *
كسب" و "مستقل فردي به وابسته شخص يك تبديل" روانشناسان ،
كه روست همين از ميدانند ، بلوغ دوره ازمقاصد را "هويت
.مييابد ظهور اواخرنوجواني در معمولا نيز هويت بحران
را خود است ممكن نقش ، در سردرگمي روانشناسان ، اعتقاد به
رفتار و منزل از فرار همچون اختلالاترفتاري صورت به
زمينه بررسي آنهادربرگيرنده ريشهيابي كه دهد نشان جنايي
.بود خواهد نيز افراد قومي و فرهنگي حوزه
شمار به مقبولي پديده "افسردگي" گروهها ، بعضي در مثلا
ضد اعمال با و بوده ضعف دليل ديگر ، درگروههاي اما ميرود
،"ويرانگر خود بيمبالاتي"و مخدر مواد مصرف اجتماعي ،
.ميشود پوشانده
كه است "ويرانگر خود مبالاتي بي" اشكال از يكي "خودكشي"
.است نوجوانان در مير و مرگ شايع سومينعلت امروزه
دو بلوغ تغييرات از دستهاي است ممكن روانپزشكي ، لحاظ به
دهند روي بلوغ متوسط سن از بعد يا قبل نيمسال و دو يا
.مشهورند "ناجور بلوغ" به كه
اما شوند ، تلقي طبيعي حدودي تا است ، ممكن تغييرات اين
براي "تن ذهني تصوير" دوره اين در استكه اين واقعيت
بهنجاري قطبهاي ممكناست ، حتي كه است مهم چنان نوجوانان
دليلاينكه به خواه.باشد برانگيز ناراحتي آنها براي
و جنسي فشارهاي معرض در را آنها است ممكن زودرس پختگي
علت به خواه و دهد قرار ندارند ، را آن كهآمادگي اجتماعي
آنها در كمتري احساس موجب ممكناست ، بلوغ در تاخير اينكه
.محرومسازد همتايي فعاليتهاي از را آنها و شده
بر مبتني اگر حتي طبي ، بخشي اطمينان دوره ، اين در
باشد ، بوده نيز فيزيوپاتولوژي رد معايناتبراي و آزمايشها
كنش شكل به ناراحتينوجوان و نكرده كفايت است ، ممكن
تحصيلي مشكلات يا كنارهگيري بزهكاري ، جنسي ، نمايي
.شود ظاهر كند ، ايجاب را درماني مداخله كه بهشدتي
تخلف و بزهكاري زمينه در آمريكا در ملي شوراي تحقيقات
نسبت همان به متوسط طبقه كودكان كه دادهاست نشان نيز
درآمد كم طبقه كهكودكان ميشوند قانون خلاف اعمال مرتكب
.ميشوند مرتكب
جمعيت از عمدهاي بخش دختران اينكه به توجه با حال ،
كه آنها عمده آسيبهاي با ميدهند ، راتشكيل دنيا نوجوان
حساس دوره در ميراثهايفرهنگي شكل به معمولا متاسفانه ،
.ميشويم آشنا ميشود ، تحميل آنها به نوجواني
نوجوان دختران آسيبپذيري حوزههاي *
دختران ، آسيبپذيري مختلف حوزههاي به مختصر نگاهي با
دختران به هرگز آيا كه داد پاسخ اينپرسش به ميتوان
مطلوب ، شخصيتي روندتكوين در شايستگيها كسب مجال نوجوان
ميشود ، شامل داده فرصتي چنين اگر و خير؟ يا است شده داده
است؟ جهان كل در آنها درصد چند
دانشگاه ، استاد و روانشناس محقق ، سيف ، سوسن دكتر
تهديد نوجواني دوره در را كهدختران عمدهاي آسيبهاي
:است كرده تقسيم دسته چند به ميكنند ،
دختر بر پسر فرزند ترجيح -1
كشور يك در "آمينوسنتز" نام به محققي توسط كه مطالعاتي
.است پسران سود به والدين تعصب از نشان انجامشده ، آسيايي
آينده فرزند جنس كه والديني ميان در تحقيق ، اين اساس بر
كه داشت وجود جنين سقط مورد هزار هشت ميدانستند ، را خود
.است بوده جنينپسر آن ، مورد يك در تنها
آفريقا در والدين ترجيح مورد جنسيت درباره كه مطالعهاي
.است بوده پسر داشتن به آنها تمايل نيزبيانگر شد ، انجام
نيز دنيا به دختران وقتي كه است اين توجه قابل نكته
.نيستند برخوردار پسران با يكساني شرايط از ميآيند ،
بر مهمي تاثيرات دختران آموزش اينكه با مثال عنوان به
كشور ، يك اقتصادي رفاه همچون اجتماعي جنبههايتوسعه ديگر
توليد و آزاد ملي ، اشتغال ناخالص سرانه توليد بهبود
سوم دو تقريبا كه شده ميگذارد ، مشاهده خانگي
هر از و ميدهند تشكيل زنان و دختران را بيسوادانجهان
يا خواندن توانايي فاقد يكنفر جهان ، در سالمند ، زن سه
.است نوشتن
مدرسه ، در تحصيلي دوره هر در دختران دنيا ، نقاط بيشتر در
تعداد از نيز آموزش بالاتر سطوح در و كمتريدارند حضور
كمرنگ ، حضور يا حضور اينعدم موانع كه ميشود كاسته آنها
برتردانستن اقتصادي ، محدوديتهاي از ناشي همه از بيش
سنين در حاملگي و زودرس ازدواج مدرسه ، از دوري پسران ،
.نوجوانياست
دختر ميليون جهان ، 60 در اكنون هم اينكه تامل قابل نكته
ميليون تعداد ، 20 اين كه ندارند دسترسي آموزشابتدايي به
.است پسران از بيش نفر
جنسي استثمار - 2
روح و جسم سلامت كه است ديگري جدي خطر جنسي استثمار
فقر و شهرنشيني بيرويه گسترش.تهديدميكند را دختران
براي ازدختربچهها كثيري تعداد ميشود ، باعث افزايش روبه
.آورند روي "روسپيگري" به بيشتر درآمد كسب
و سلامت براي افزوني روز و جدي بسيار خطر ايدز بيماري
.است دختران بقاي
در كشورهاي در زن ميليون نيم و يك حدود كه است گفتني
.هستند مبتلا ايدز ويروس توسعهبه حال
ميلادي ، سال 2000 پايان تا يونيسف ، برآورد طبق همچنين
ويروس به آلودگي ميزان بالاترين كه كشورآفريقايي در 10
سال زير 15 كودك ميليون ونيم پنج به قريب دارند ، را ايدز
.شوند مي مبتلا بيماري اين به
زودرس ازدواج - 3
را دختران كه است آسيبهايي از ديگر يكي "زودرس ازدواج"
آفريقا در درصد ، آسيا 18 در.ميكند نوجوانيتهديد سن در
متاهل ساله دختران 15 لاتين 8درصد آمريكاي در و درصد 16
.هستند
سنين 15 در دختران تمام درصد تا 70 كشورها ، 60 برخي در
نظير كشورهايي در مثال براي.ميكنند سالگيازدواج تا 19
دختران 15 از نيمي از نپالبيش و سنگال موزامبيك ، يمن ،
درمورد ارقام اين آنكه حالهستند متاهل ساله تا 19
.ميرسد درصد تا 25 به 10 پسران
در متاسفانه:ميگويند زمينه اين در اجتماعي روانشناسان
كه ميدانند گذرا حضوري را دختربچهها ازفرهنگها ، بسياري
.كرد نگهداري او موقتااز ازدواج ، موقع تا بايد
اين از بسياري در ازدواج فرهنگي ، چنين اساس بر
كه بوده رشد براي منحصري فرصت گاهتنها سنتي ، ساختارهاي
نوع همين گاهنيز و ميگيرد قرار دختران اختيار در
وضعيت شدن وخيمتر باعث مواقع از بسياري در ازدواج
شروط از جهيزيه كه شرايطي در مخصوصا.دخترانميشود
.باشد ازدواج
دختر ، فرزند كه ميشود احساس اين تقويت باعث سنتي چنين
با ازدواج از پس او پايگاه و است اضافي بارمالي يك عملا
.ميشود ارزيابي پسر ، مخصوصافرزندان او فرزندان جنسيت
خويش نقش براي كه تشويقاتي از او تلقي طرز مقابل ، در
او ، و ميدهد شكل آرمانهايش و نگرش ميكندبه دريافت
.ميدهد انتقال دخترانشنيز به خود نوبه به را اينها
عنف به تجاوز - 4
دختران ، و زنان مورد در دهشتناك مسائل از ديگر يكي
درصد كه 61 ميدهند نشان آمارها.است عنف به تجاوز
آمريكا ، كشور ودر دارند سن سال زير 25 عنف به متجاوزين
.هستند پوست سياه درصد و 47 سفيد درصد 51
كه است جناياتي از يكي عنف به تجاوز مطالعات ، اساس بر
كه ميشود زده حدس و ميشود گزارش واقعي ازحد كمتر بسيار
.شود گزارش عنف به مواردتجاوز دهم يك تا چهارم يك فقط
رسيد ، 34 چاپ به لايف مجله در كه مقالهاي استناد به
.شدهاند واقع عنف به تجاوز آمريكاييمورد زن ميليون
تا سنين 10 زنان براي خطر بالاترين وحشيانه ، اقدام اين
صورت نزديك افراد سوي از موارد درصد كهدر 7 است ساله 29
.ميگيرد
محارم با رابطه - 5
با غيرشرعي رابطه دختران ، زندگي دايره در بعدي آسيب
روابط نوع اين آمريكا ، شيوع متحده ايالات در.است محارم
و ميشود گزارش بيشتر اقتصادي-اجتماعي پايين طبقات در
رفتار انواعاين ساير از بيشتر دختر و پدر رابطه خصوصا
.ميشود گزارش بيمارگونه
زايمان - 6
باشد ، زايمان جدي آسيب خود نوع در ميتواند كه بعدي مساله
تحكيم براي مرحلهاي شايد و بقا براي پديدهاي.است
.است زنان دوش بر آن بار كه مردان نفس به اعتماد
نوزاد هم و مادر براي هم خطرناك بالقوه مرحلهاي زايمان
تصور به غالبا حاملگي به نسبت زن تعارضهايروانياست
ضعيفي الگوي زني مادرچنين اگر.ميشود مربوط مادري نقش
نيزممكن او مادرانه كفايت احساس باشد ، بوده مادر يك از
قبل در خود به وي اطمينان عدم به منجر و ديده آسيب است ،
.شود كودك ازتولد بعد و
اختلال از زايمان از بعد دوره در زنان ، درصد تا40 20
غم دچار آنها از بسياري.ميكنند شناختيشكايت يا هيجاني
غمگيني ، احساس با كه طبيعي حالتي.ميشوند زايمان از بعد
.همراهاست وابستگي و پياپي گريههاي ملالت ،
مريمغفاري :تهيهوتنظيم
|