انتفاضه در دوش به دوش مسلمان و مسيحي
فلسطين
ارتدكس كليساهاي سخنگوي حنا عطاءالله دكتر با گفتوگو
فلسطين
كشورهاي سران كنفرانس تاريخ در نخستينبار براي :اشاره
دوره هشتمين در فلسطين عرب مسيحيان از اسلامي ، هياتي
امر ، اين.كردند شركت -قطر پايتخت -دوحه در كنفرانس اين
همه از فلسطين ملت فرزندان گرانه پيكار همبستگي از نمادي
.است مذهبي فرقههاي و طوايف
كنفرانس اين حاشيه در همشهري اعزامي نماينده اينرو ، از
سخنگوي و قدس شهر مبارز كشيشان از حنا عطاءالله دكتر با
.كرد گفتوگو فلسطين ديگرمناطق و شهر اين ارتدكس كليساي
مقامهاي توسط چندينبار تاكنون حنا عطاءالله پدر
از هيچگاه اما است ، شده زنداني و احضار فلسطين اشغالگر
عليه فلسطينيها مبارزات بودن عادلانه به ايمان
مواضع يادآور وي مواضع.است نكشيده دست اشغالگران
است كاپوچي هيلاريون اسقف فلسطين مسيحيان بزرگ پيكارگر
.كرده ديدار ايران از چندبار تاكنون كه
ميآييد ، فلسطين شده اشغال سرزمين از شما دكتر ، آقاي *
كنيد؟ صحبت ما براي انتفاضه جنبش درباره است ممكن اگر
توطئههاي و دشواريها همه عليرغم - فلسطين ملت انتفاضه
به ملت اين پايبندي نشانگر -ما ملت عليه شده انجام
مايه فلسطين ، انتفاضه.است خويش حقوقملي و سرزمين
ايمان با ملت اين زيرا ماست ملت و امت مباهات و افتخار
.است ايستاده اشغالگران برابر در عادلانه مساله يك به
اين به مسيحي روحانيان عنوان به ما كه بگويم بايد
برادران با را خود همبستگي تا آمدهايم كنفرانس
فلسطين سرزمينهاي و قدس در مقدساتشان از كه مسلمانمان
آنان با تنها نه ما البته.نماييم اعلام ميكنند دفاع
احوال ، وحدت و سرنوشت وحدت بلكه ميكنيم همبستگي اظهار
پيوند هم به فلسطين مقدس سرزمينهاي در را مسلمانان و ما
.مشتركاند و فراوان دشواريها و چالشها زيرا ميدهد ،
درباره را روشنمان و آشكار ديدگاه ميدانم لازم اينجا در
آزادي خواهان ما.كنم اعلام ميگذرد فلسطين در كه چه آن
و اسراييلي اشغالگران از شده اشغال عربي سرزمينهاي همه
مستقل كشور برپايي و فلسطين ملت ميهني آرمانهاي تحقق
آزادي خواهان نيز.هستيم قدس پايتختي به فلسطين
.هستيم لبنان جنوب مانده باقي و سوريه جولان بلنديهاي
ياد به را ما فلسطيني مسيحي روحانيان و مسيحيان مبارزه *
مسيحيان مشاركت درباره ميخواستم.مياندازد كاپوچي اسقف
كنيد؟ صحبت ما براي فلسطين خجسته انتفاضه در فلسطيني
اول خطوط در حضور با شده اشغال سرزمينهاي مسيحيان -
در آن بر علاوه.دارند شركت انتفاضه در رويارويي جبهه
ديگر با ما.دارند فعال حضوري نيز مبارزه ديگر عرصههاي
و نهادها از بسياري با و خارج در مسيحي كليساهاي
در را آنان ميكوشيم و هستيم تماس در غربي انجمنهاي
سرزمينهاي در فلسطيني عربهاي حق از حمايت ضرورت مورد
معرض در فلسطين در كليسا چندين تاكنونسازيم قانع مقدس
قرار اسراييل اشغالگر مقامهاي ناپاك گامهاي و تجاوز
در -من جمله از و -مسيحي روحانيان از پارهاي.است گرفته
اسراييلي مسئولان.هستيم اشغالگران ستم و سركوب معرض
.پابرجاست همچنان تهديد اين و كردند تهديد مرا قبل مدتي
در شركت منظور به قدس كليساهاي از نمايندگي به پيش چندي
به بازگشت ، هنگام به اما رفتم ژنو شهر به بشر حقوق مجمع
مورد داشتم ، فلسطين ملت از حمايت در كه مواضعي سبب
-اما -من پاسخ.گرفتم قرار اسراييليها سخت بازخواست
ما ماستو فلسطينمساله مساله كه اين آن ، و بود روشن
ميكنيم افتخار هويت اين به فلسطيني مسيحي عرب عنوان به
كنار در مسيحيان ، .هست نيز ما رنج فلسطين مردم رنج و
شخصيتهاي.دارند شركت ملي مبارزه در مسلمانشان برادران
قدس مساله و فلسطين مساله براي پيكار در كه داريم بسياري
.كردهاند شركت
ما گرچه داشتهايد؟ هم مسيحي شهيد اخير انتفاضه در آيا *
هستند مسيحي ساكنانش اكثريت كه "جالا بيت" شهرك ميدانيم
است؟ شده باران گلوله اشغالگر نيروهاي توسط بارها
اينها بهداشتهايم مسيحي مجروح ما اخير ، انتفاضه در
بايد را صهيونيستها توسط خانهها بمباران و باران گلوله
مسلمان شهيد ميان ما شهيدان ، عرصه در اما و.كنيم اضافه
در داريم آمادگي ما همه و نميگذاريم فرقي مسيحي شهيد و
در.شويم شهيد ميهني و معنوي ارزشهاي خاطر به و وطن راه
را مسيحي شهيدان از شماري (19871991) پيشين انتفاضه
مجروح فقط اخير انتفاضه در اما.كرديم ميهن تقديم
معلول عمر ، پايان تا آنان از پارهاي كه داشتهايم
از درصد دو فقط مسيحيان كه نكنيد فراموش.ماند خواهند
برادران كنار در ماميدهند تشكيل را فلسطين ملت جمعيت
برابر در پايداري در و ميپردازيم مقاومت به مسلمانمان
تعلق ملت يك و خانواده يك به همگي اسراييلي اشغالگران
.داريم
به يكشنبه روز در اسراييلي سربازان كه شنيديم پيش چندي *
بود؟ چه ماجرا كردند ، حمله قدس شهر در مسيحي كليساي يك
نزديكي در جالا بيت شهرك در ارتدكس كليساي يك به آنان
حمله بودند دعا مشغول نمازگزاران كه هنگامي و قدس شهر
اسراييليها وحشيانه اعمال اين به ما واقع در.كردند
مسيحيمان و اسلامي مقدسات به بارها آنانكردهايم عادت
مسجد در بار چندين نمازگزاران تاكنون.كردهاند حمله
قرار اسراييليها سركوبگرانه اعمال معرض در اقصي
.شدهاند زخمي و كشته آنها از شماري همواره كه گرفتهاند
به ميشوند كليساها وارد وقتي اسراييلي اشغالگران
طوري.نيستيم انسان گويي كه ميكنند رفتار ما با گونهاي
در و مساجد و كليسا و خانه در گويي كه ميكنند رفتار
كه بگويم است لازم اينجا در.هستيم بيگانه سرزمينمان ،
تجاوزگريهاي و خشونتها اين همه و فشارها اين همه
.نميترساند را ما اسراييليها
ما ولي كنيم عقبنشيني و بترسيم ما ميخواهد اسراييل
جز هيچكس از ما.نميكنيم عقبنشيني و نداريم هراسي
او براي فقط و نميترسيم است كرده خلق را ما كه خدايي
.ميداريم دوست و ميپرستيم را او تنها و ميكنيم سجده
سرسختي بر انتفاضه جريان در ما ملت كه باوريم اين بر ما
ملي حقوق از و كرد تاكيد عربها موضع و فلسطينيان موضع
.نميآيد كوتاه خود
مسيحي همكيشان به آيا فلسطيني مسيحيان عنوان به شما *
را فلسطين ملت انتفاضه چرا كه ميگوييد غرب در خود
در پاپ مورد در را كار اين آيا بهويژه ميگيرند؟ ناديده
ميدهيد؟ انجام واتيكان
دشمن غرب ، .ميكند اشتباه است مسيحي غرب ، كند فكر كه كسي
اين و است غرب صليبيان ، يورش منشا.است مسيحيت يك شماره
عرب مسيحيان عليه بلكه نبود مسلمانان ضد بر تنها يورشها
و انشعاب حتي.است آمده غرب از ما بلاهاي همهبود نيز
.است آمده غرب از نيز كليساها ميان جدايي
را آشكاري خطاي است ، مسيحي كشوري آمريكا ميكند فكر هركس
به كه كسي.است مسيحيت يك شماره دشمن آمريكا. شده مرتكب
است ملحد و مادي كشوري آمريكا كه ميبيند كند سفر آنجا
گروههاي از برخي.ندارد مسيحيت با رابطهاي هيچ كه
ميكنند ، بودن مسيحي ادعاي آمريكا متحده ايالات مسيحي
گروههاي اينها.نيستند مسيحي وجه هيچ به اينها اما
و ميكشند يدك را اسمش فقط مسيحيت از كه هستند صهيونيستي
مصالح به خدمت جهت در و خود سياسي هدفهاي براي آن از
من لذاميكنند بهرهبرداري جهاني صهيونيسم و اسرائيل
به ميخواستم.دارم اسلام جهان براي پيامي زمينه اين در
مسيحي ميشود گفته مسيحيت نام به كه چيزي هر بگويم آنان
انجام مسيحيت چهره مسخ قصد به تهاجمي هماكنون.نيست
ميكنند ، صحبت مسيحيت نام با كه هستند كساني.ميگيرد
حقوق از كه كسي.ندارند مسيحيت با پيوندي هيچ اما
را اسرائيلي اشغالگران و نكند حمايت قدس در فلسطينيان
آرمانهاي تحقق براي كه -ما ملت كنار در يا ننمايد محكوم
و.نيست مسيحي اساسا نگيرد ، قرار -ميكند مبارزه ملياش
عليه تجاوزاتش از و گيرد قرار اسرائيل كنار در كه كسي
مسيحي اساسا كند ، دفاع مسيحيمان و اسلامي و عربي امت
و دورند به مسيحيت از كه را مسيحي گروههاي اين ما.نيست
.نميشناسيم رسميت به ميكنند ، مسخ را مسيحيت
.كند دخالت فلسطين ملت ياري جهت در ميخواهيم پاپ از ما
-دارد نفوذ كاتوليك كليساي عرصه در كه -وي از ما
ديگر از نيز.كند برخورد فعالتر زمينه اين در ميخواهيم
كنار در و شده عرصه وارد تا داريم تقاضا غرب كليساهاي
.گيرند قرار فلسطين ملت
هم درباره مسيحي عرب انديشمند يك عنوان به نظرتان *
چيست؟ مسيحي عربي و اسلامي عربي تمدن پيوندي
فتح قدس شهر وقتي.بوديم عرب نيز اسلام از قبل حتي ما ،
جمله از و آنان.ميزيستند آنجا در عرب مسيحيان شد ،
بود دمشق عربهاي از كه قدس شهر اعظم سراسقف صفرونيوس ،
وارد آنان ، رهبر با و.رفتند مسلمانان لشكر استقبال به
.ميكنيم افتخار خود قوميت به ما لذا.شدند قيامت كليساي
مسلمانان كنار در فلسطين به اسلام ورود هنگام از ما
.هستيم مشترك آرزوهاي و آرمانها داراي و زيستهايم
نيز مسيحيان و هستند خويش ايمان و دين پيرو مسلمانان
ميان دوستي و سازش ميان حايلي هيچگاه ، اديان.چنيناند
يك بلكه نيستيم ملت چند ما واقع در.نبودهاند ملتها
مسلمانان با را "العهدهالعمريه" پيمان ما.هستيم ملت
صفرونيوس اعظم سراسقف به سوم خليفه سوي از كه داريم
از بسياري در.است مسيحي اسلامي تسامح نشانگر و شد ارائه
.هستند هم ديوار به ديوار كليساها و مسجدها فلسطين شهرهاي
هم و اذان صداي هم همزمان طور به ميشوي قدس وارد وقتي
زيبايي موزاييك تابلوي يك اين.ميشود شنيده كليساها زنگ
به ما ميدهد نشان و ماست همبستگي و وحدت بيانگر كه است
ملت پراكندگي و تفرقه جهت در صهيونيسم كوششهاي همه رغم
-صهيونيستها.هستيم يگانه امتي و ملت همچنان فلسطين ،
ميكردند ، فكر كه آنچه از ما زيرا نشدند ، موفق -درواقع
.هستيم قويتر
خودتان با را صليبيها برخورد چگونگي اگر نيست بد *
بازگوكنيد؟ ما براي شرقي و مسيحي عربهاي بهعنوان
بردند يورش فلسطيني مقدس سرزمينهاي به صليبيها وقتي
يورش اين از شرقي ارتدكس كليساهاي و مقدس اماكن و ديرها
يك به صليبيها مسيحيت ، تاريخي كتب طبقنماندند بينصيب
حمله بيتلحم نزديكي در "مارسابا" دير بهنام تاريخي دير
خطاي يك اين.كشتند را راهب هزار شش شب يك طي و كردند
صليبيها حملات كنند فكر مسلمان برادران اگر است تاريخي
چه بوده ، عربها همه برضد خير است ، بوده آنان برضد فقط
رهايي براي ايوبي صلاحالدين وقتي.مسلمان چه و مسيحي
عرب آمد ، مسيحيان فلسطين به صليبيها چنگال از مقدساتمان
.جنگيدند كنارش در و داشتند حضور وي ارتش در نيز
آن واز مسيحي كليساهاي چندپارگي باعث صليبيها يورشهاي
اسلامي مقدسات به صليبيها.شد كشورمان شرقي كليساي ميان
هاي يورش را آنها ميدهم ترجيح من و تجاوزكردند مسيحي و
ما ، شرق عليه كه بود فرنگيان يورش اينها.نخوانم صليبي
به -مسيحيان و مسلمانان ضد بر و ما امت و كليساها عليه
امت همه براي صليبيها حملات لذا.گرفت انجام -ميزان يك
.بود ويرانگر مسلمانان ، همه و عرب
بين كه "العمريه العهده" پيمان درباره بيشتري توضيح *
بدهيد؟ ما به شد ، منعقد مسيحيان و مسلمانان
مسيحيان با مسلمانان سوم خليفه پيمان يا "عمريه عهده"
سراسقف به خطاب سوم خليفه سوي از كه است نامهاي فلسطيني
استقبال هنگام به نامه اين.گرديد قرائت صفرونيوس اعظم
با همراه سوم خليفه.شد خوانده قدس شهر در خليفه اين از
گفت مسيحيان به خطاب و شد قيامت كليساي وارد اعظم سراسقف
در و دارند برپا را خود شعاير و مناسك دارند حق آنان كه
.كنند زندگي آزادانه اسلامي ، دولت سايه
سايه در مسيحيان كه بگويم شما به است لازم عزيز دوست
حقوقشان و بودند برخوردار كامل آزادي از اسلامي دولت
افتخار پيمان اين به ما رو اين از.ميشد شمرده محترم
طبق.ميآوريم بهشمار مهمي تاريخي مرجع را آن و ميكنيم
خود مذهبي تامناسك دارند كامل آزادي مسيحيان پيمان ، اين
.آورند جاي به را
را فلسطين كشور برپايي شما آيا عطاءالله ، دكتر جناب *
ميبينيد؟ نزديك
خواهد ايجاد كشور اين.است راه در فلسطين كشور بيگمان
وقتكشي اسراييليها هرچند هستيم ، حق اصحاب ما زيرا شد
فلسطين ملت حق در خود تجاوز به و دهند خرج به تكبر كنند ،
ما.رسيد خواهد فرا ما پيروزي روز ناگزير به دهند ، ادامه
بر و نميكند اهمال اما ميدهد مهلت خدا ، كه معتقديم
برابر در بايد ما.كنيم مبارزه و جهاد و دعا كه ماست
و ما دوش بر فراواني مسئوليتهاي.كنيم مقاومت اشغالگران
بهنظر امابرسيم نظر مورد هدف به تا دارد قرار ما امت
برخلاف اسراييل.عربياست همبستگي اينها ، از مهمتر من ،
نيرومندي.نيست نيرومند ميپندارند ، برخي كه آنچه
نيرومند درظاهر اسراييل لذا ماست ، ضعف از ناشي اسراييل
.ميشود ضعيف اسراييل شديم قوي ما وقتي اما ميآيد نظر به
همه و ما همكاري و همبستگي در ما نيرومندي من ، باور به
.باشند همديگر پشتيبان بايد كه است اسلامي و عربي كشورهاي
.شد خواهيم پراهميتي نيروي ما هنگام آن در
است ، آورده گير تنها را فلسطين ملت اسراييلاكنون
گلوله و ميكند توهين مقدساتشان به ميكشد ، را فرزندانش
.ميگيرد بهكار ملت اين عليه را موشكهايش و توپخانه و
متفرق -متاسفانه -را عرب امت اسراييل كه است اين علتش
و ما ملتهاي و امت كه باوريم اين بر ما لذا.ميبيند
متحد اسراييل با رويارويي در بايد اسلامي و عربي كشورهاي
.شوند
چگونه را فلسطين آينده كشور در عرب مسيحيان جايگاه *
ميبينيد؟
اين شهروندان فلسطين ، عرب مسلمانان همانند عرب مسيحيان
كشورهاي همه در تاكنون گذشته از مابود خواهند كشور
شهروند مسلمانمان ، برادران كنار در فلسطين ، در و عربي
نيست مسيحي و مسلمان ميان تمايزي هيچ.آمدهايم بهشمار
.برابرند تكليف و مسئوليت در همگان و
طرف بني عزيزي يوسف:وگواز گفت
|