و ديدگاهها بنبست در آموزشي پژوهش
ساختارها
كتاب معرفي
اتومبيلهاي و مينا و عاج آثار نمايش
تهران در قديمي
جشنواره چهاردهمين نهايي برگزيدگان
شدند معرفي خوارزمي بينالمللي
تصوير طريق از آموزش ، طرح مدرسه 13هزار
كردند اجرا را
و ديدگاهها بنبست آموزشيدر پژوهش
ساختارها
كشور پرورش و ش آموز نظام در پژوهش وضعيت بر نقدي
گذشته دهه طي
هزار ده از بيش تعداد به دسترسي عليرغم پرورش و آموزش
كمبود با همچنان مختلف رشتههاي در ارشد كارشناسي نيروي
فعاليتهاي انجام براي حرفهاي نيروي
است روبهرو نياز مورد پژوهشي
يا بيتوجهي از نشان كه است موجود شواهدي اكنون هم
آموزش تصميمگيريهاي پژوهشيدر يافتههاي به كمتوجهي
ميان پيوند براي مناسب سازوكاري هنوز.دارد كشور
و آموزشي ملي و كلان برنامههاي با پژوهشي برنامههاي
است نشده پيشبيني كشور پرورش و آموزش نظام در پرورشي
و پرورش و آموزش در پژوهش جايگاه موضوع پيرامون بحث براي
آموزش چرا كه ميكنيم مطرح را سوال اين ابتدا آن مشكلات
و آموزش ديگر عبارت به دارد؟ نياز پژوهش به پرورش و
آن در پژوهش آنها براساس كه دارد ويژگيهايي چه پرورش
تعليم فرايند سوال ، اين به پاسخگويي براي ميشود؟ ضروري
تحليل و تجزيه مورد موضوع ، خواست با متناسب را تربيت و
.شود برجسته رابطه اين در آن از ابعادي تا ميدهيم قرار
دارد؟ برعهده را وظايفي چه زمانكنوني در پرورش و آموزش
و آموزش فرايند انجام با چيست؟ پرورش و آموزش محصولات
مسايل ميدهد؟ رخ جامعه و فرد در پديدهاي چه پرورش
را پرورش و آموزش اگر اصولا و كدام پرورش و آموزش كنوني
خواهد رخ اتفاقي چه كنيم ، حذف موجود اجتماعي نهادهاي از
داد؟
پرورش و آموزش از ويژگيهايي به را ما سوالات اين طرح
مقوله به توجه بذل لزوم بر آشكار طور به كه ميرساند
از ويژگيها اين از برخيدارند تاكيد حوزه ، اين در پژوهش
:قرارند اين
فراگيرترين پرورش و آموزش:است گسترده آموزشي نظام -1
بيست به نزديك ما كشور در جاري سال در.است اجتماعي نهاد
مشاغل در كارمند ميليون يك از بيش و دانشآموز ميليون
اشتغال پرورش و آموزش فرايند در مستقيم بهطور مختلف
نوعي به كه نيز را دانشآموزان اولياي تعداد اگر.دارند
توجه مورد ارتباطند در پرورش و آموزش با حاضر حال در
وسعت چنين ديگري نهاد هيچ كه ديد خواهيم دهيم ، قرار
و آموزش ديگر ، عبارت به.ندارد جامعه سطح در را پوششي
ميآيد ، بهشمار جامعه در موجود سازمان بزرگترين پرورش ،
چنين.دارد خود خدمات تحتپوشش را مردم همه تقريبا كه
فراهم آموزشي نظام براي را بزرگي مسئوليت پوششي ، وسعت
.است انجام قابل فراوان مراقبت با كه است ساخته
تناسب به پرورش و آموزش:است هزينهبر آموزشي نظام -2
نيز را اعتباراتدولتي از بزرگي خود ، بخش خدمات بزرگي
نيازمند همچنان وجود ، اين با و است داده اختصاص خود به
براي اعتبار ، از حجم اين اختصاص.است بيشتر مالي منابع
.دارد دنبال به را پاسخگويي مسئوليت پرورش ، و آموزش
و مالي محدوديتهاي با پرورش ، و آموزش اين ، بر علاوه
و كمي وضع ارتقاي براي تقاضا و آموزشي فزاينده نيازهاي
اين خواهان جامعه درواقع.است روبهرو نيز جامعه در كيفي
اعتبارات اين دريافت برابر در پرورش و آموزش كه است
.نمايد پرداخت را مناسبي خدمات
جهان ، در بسياري:است فراوان انتقاد آموزشي نظام بر -3
ناتوان مربوط وظايف انجام در را پرورش و آموزش نظامهاي
نظامهاي بر انتقاد اخير دهههاي طي در.ميكنند قلمداد
به آنرا برخي كه است شده برخوردار شدتي چنان از آموزشي
(1).نمودهاند تعبير نيز "تربيت و تعليم در جهاني بحران"
آنها از جامعه انتظارات تامين در آموزشي نظامهاي ضعف
.است شده ذكر بحران اين عمده دليل
رهايي براي آموزشي اصلاحات راه در موجود بستهاي بن
نظريههاي بروز به منجر بحرانها اين از پرورش و آموزش
كاملا شكل در كه است ، شده تربيت و تعليم عرصه در جديدي
اين.كرد ياد "مدرسهزدايي" نظريه از ميتوان آن انقلابي
مدارس بنياد است ، شده ارائه"ايليچ ايوان"توسط كه نظريه
وتربيت تعليم اهداف راه سر بر اساسي مانعي را كنوني
آوردن بهوجود با مدارس كه است معتقد "ايليچ".ميداند
وارد زيان بشريت به كافي قدر به مصرفي و نابرابر جوامع
بدون جامعهاي ايجاد حاضر حال در وي نظر به.آوردهاند
.باشد برخوردار اولويت بيشترين از بايد مدرسه
تشريح در پرورش و آموزش عرصه در سرشناس صاحبنظر"كومبز"
و پايدارتر كه ميداند جهانگستر را آن بحران ، اين
خطرات ولي است ، نظامي بحران و غذايي بحران از پوشيدهتر
.نيست آنها از كمتر بالقوهاش
برقراري قدرت مدارس كه ميكنند بيان ديگران و "كلمن"
آموزش جامعهشناسان ، برخيندارند را دانش دركسب مساوات
جهت در بلكه طبقات تعديل جهت در عاملي نه را پرورش و
آموزش آرمانهاي با اين كه ميدانند اجتماعي طبقات تثبيت
توسعه بينالمللي كميسيون تحقيقات.است تناقض در پرورش و
نظامهاي ورشكستگي از حاكي جهات بسياري از پرورش و آموزش
در اصلاحات و پرورش و آموزش گسترش عليرغم.است آموزشي
بسيار فداكاريهاي و كوششها عليرغم نيز و تكوين حال
منطبق نه موجود آموزشي نظامهاي ميآيد ، عمل به كه زيادي
جامعه اساسي نيازهاي پاسخگوي نه و دموكراسي شرايط با
در رسمي آموزش اصطلاح به نظام:ميگويد "وازي".هستند
به نه و ميخورد امروز جوامع درد به نه ، كشورها اكثر
حالت و مانده كنار به واقعيتها از.نظام اين آينده درد
در.است گرفته خود به ايستا و متمركز تكبعدي ، قدرتگرا ،
دموكراسي ، راستاي در پرورش و آموزش جديد روند كه صورتي
پويايي و تمركز عدم ،(پلوراليسم) گوناگوني مردم ، مشاركت
و تضاد نكنند ، بازسازي را نظامي چنين اگر.دارد قرار
خواهد بحرانها انواع به و شد خواهد روزافزون تعارض
و سوالات با پرورش و آموزش هماكنون حال هر به.انجاميد
و نفي قابل هم راحتي به كه است روبهرو اعتراضاتي
.نيستند پاسخگويي
مخلوق پيچيدهترين انسان:است دشوار پرورش و آموزش -4
اين بخش پيچيدهترين با پرورش و آموزش و است زمين روي
و آموزش.دارد سروكار آن انديشه و ذهن با يعني مخلوق ،
اخلاقي رشد را جامعه وظايفخود ، برحسب است موظف پرورش ،
سازد ، فراهم را اجتماعي عدالت گسترش و ايجاد زمينه.دهد
همچنين و آن زمينهافزايش و نمايد منتقل را موجود دانش
اين ، بر علاوه.نمايد مهيا را جديد دانشهاي آفرينش
از بسياري و مذكور وظايف انجام براي پرورش ، و آموزش
نبايدهايي و بايد و محدوديتها با خود ديگر وظايف
.ميسازد افزون را موجود پيچيدگي خود ، اين كه است روبهرو
:است روبهرو آشكار مشكلاتي و مسايل با پروش و آموزش -5
مقابل در مالي منابع كمبود تحصيل ، ترك افتتحصيلي ،
و دانشآموزان در انگيزش افت و افزون روبه نيازهاي
.آموزشياست نظامهاي در آشكار مشكلات كاركنان ، ازجمله
-تيمز و تيمز نظير مطالعات نتايج از برخي نيز ما كشور در
و آموزش حوزه در پژوهش بيشتر هرچه انجام برA.B.C آرو
.ميكنند تاكيد پرورش
حضور نتيجه:است پايدار نسبتا پرورش و آموزش تاثيرات -6
تمام در مختلف دورههاي در تحصيل و آموزش مراكز در افراد
محصول ديگر ، عبارت به.اثرميشود منشا زندگي مراحل
.دارد جامعه در مستمر و پايدار حضوري پرورش ، و آموزش
و آموزش نقش به كه يافت ميتوان را كسي كمتر چنانچه
ميتوان چگونه.باشد نداشته اعتراف خود ، زندگي در پرورش
داد؟ افزايش را پرورش و آموزش مثبت تاثيرات
و آموزش:مينشيند بار ديربه پرورش و آموزش محصول -7
سال حدود12 ما ، كشور در.است ديربازده فرآيندي پرورش
درخصوص را خود فرايند پرورش و آموزش تا هست نياز زمان
مراقبت مدت ، اين به توجه با.كند كامل دانشآموزان پرورش
از مسير طي در شده پيشبيني فرايند تا است لازم زيادي
از ميتوان شيوههايي چه با نكند ، پيدا انحراف اهداف
ساليان اين طي در پرورش و آموزش فرآيند صحيح انجام
نمود؟ حاصل اطمينان
و آموزش:است برخوردار ويژه اهميت از پرورش و آموزش -8
نموده پيدا جوامع در كليدي موقعيتي حاضر حال در پرورش
ذكر عرصهاي هر در توسعه و رشد زيربناي را آن و است
بزرگي ظرفيت داراي پرورش و آموزش ديگر عبارت به.ميكنند
سياسي ، پرورشميباشد جوامع اساسي اهداف تحقق براي
پرورش و آموزش با همه اقتصادي ، و ديني اخلاقي ، اجتماعي ،
اقتصادي توسعه و رشد حتي.مييابند پايدار و نهادينه شكل
.كارآمدميدانند پرورش و آموزش گرو در اول مرحله در را
كه نمودند حركت توسعه سمت به زماني توسعهيافته ، كشورهاي
.دادند تشخيص سرمايهگذاري پربازدهترين را پرورش و آموزش
شكافهاي پرنمودن براي توسعه حال در كشورهاي در بويژه
پرورش و آموزش يافته ، توسعه كشورهاي با آنها ميان موجود
برعهده زمينه اين در را خود اساسي نقش بايد و ميتواند
و آموزش مهم ، نقش اين انجام براي.كند دنبال و گرفته
باشد؟ برخوردار ويژگيها كدام از بايد پرورش
نگرشي حاضر حال در:است بالا پرورش و آموزش از انتظار -9
آموزش تاثير از ناشي را انساني رفتارهاي همه كه است حاكم
.(نباشد هم چنين است ممكن البته كه) ميداند پرورش و
مدارس به را فرزندانشان ورود صرف خانوادهها ، از بسياري
آموزش كه دارند انتظار و ميدانند آنها سعادت تضمين عامل
چطور.كند آماده آنها براي را زمينهاي چنين نيز پرورش و
و دريافت پرورش و آموزش از را جامعه انتظارات ميتوان
داد؟ سازمان آن با مطابق را پرورش و آموزش
به مختلفي تفسيرهاي آن ، روشهاي و پرورش و آموزش از -10
نظر در آرماني بسيار نقش معلم براي برخي:ميآيد عمل
كه ميدانند كامل انسان يك مظهر را معلم و ميگيرند
فرض بنابراين ، و كند تبعيت او از بايد دانشآموز
.ميگيرند نظر در دانشآموزان براي نيز را محدوديتهايي
معلم و دارند اعتقاد دانشآموز كامل آزادي به برخيديگر ،
اين ميان ميتوان چگونه.ميدانند آن نيازهاي تابع را
مناسبتر نظر اصولا يا آورد؟ وجود اعتدالبه نظرات
(.نيست آشكار و مشخص مطلوب الگوي و روش) است؟ كدام
تاثير:است دشوار تربيت و تعليم فرآيند ارزشيابي -11
معيارهاي نبود و پرورش و آموزش فرآيند در متعدد متغيرهاي
و آموزش ارزشيابي متغيرها ، اين اثرات كنترل براي مشخص
پيشرفت ارزشيابي بخش دراست ساخته دشوار را پرورش
ارزشيابي بخشاست محسوس كاملا دشواري اين تحصيلي ،
لازم استواري و محكمي از هنوز نيز آموزشي كاركنان
سهم تشخيص كلان ، سطح در اين بر علاوه.است نشده برخوردار
جامعه ، افراد تربيت و تعليم فرآيند در رسمي پرورش و آموزش
چگونه.است دشوار بسيار قطعا اما غيرممكن ، نه اگر
دقيق نسبتا بصورتي را رسمي پرورش و آموزش آثار ميتوان
كرد؟ شناسايي مشخص و
گرديد طرح اجمالي بصورت اينجا در كه ويژگيها ، اين برپايه
اداره افزود ، اينها بر ميتوان كه ويژگيهايي ساير و
ميسر فعاليتهايي انجام با صرفا آموزشي سازمانهاي مطلوب
فعاليتهاي پرتو در و منظم و دقيق نسبتا صورت به كه است
.گردند تدارك پژوهشي و علمي
ميكند؟ چه پرورش و آموزش در پژوهش كه اين به برگرديم حال
ميآيد عمل به پرورش و آموزش در پژوهش از مختلفي تعاريف
در پژوهش (1991)"گي":ميشود اشاره آنها از يكي به كه
منظور به علمي روشهاي منظم راكاربرد پرورش و آموزش
.ميكند تعريف آموزشي مشكلات و مسائل مطالعه
مشكلات و مسائل مطالعه براي پژوهشابزاري واقع ، در
.ميآيد شمار به آموزشي ،
و تعليم پژوهشكده و سال 1368 در تحقيقات شوراهاي تاسيس
به مناسب پاسخي واقع در ما ، كشور در سال 1374 در تربيت
پژوهش راه از ناچار به كه بود پرورش و آموزش نيازهاي
پرورش و آموزش در پژوهش ضرورت ، اين باهستند بررسي قابل
.گرديد سپري آن عمر از نيز دهه يك از بيش و شد جاري كشور
اهداف به رسيدن براي كه ميدهد نشان موجود ارزيابي اما
روبهرو دشواريهايي هنوزبا پرورش ، و آموزش پژوهشي
:هستيم
ماهيت و پرورش و آموزش ماهيت از ناشي دشواريهاي -1
.است دشوار پرورش و آموزش از بخش هر در كردن كار:پژوهش
موقعيتهايي با آموزشي مديريت است ، دشوار حرفهاي معلمي
روبهروست مساله با معلم تربيت است ، روبهرو مبهم بسيار
.ميكند عمل حوزه اين در كه است پژوهشي همه ، از مشكلتر و
آموزشيبه پژوهشگران كار دشواري از بخشي بنابراين ،
كار آن در كه است زمينهاي ماهيت از ناشي طبيعي ، طور
به بايد لزوما آن ، سوء اثرات كاستن براي و ميكنند
.شود پرداخته نياز مورد مهارتهاي تقويت
مديريت صاحبنظري ، .است دشوار فرآيندي نيز خود پژوهش
.ميكند تعبير مديريتناپذير ، بر مديريت را پژوهش
و ميدهند قواعد و ساختار به تن كمتر پژوهشي سازمانهاي
.هستند ساختار سست حرفهاي سازمانهاي اصولا
و سازمان:اجرايي و ادراي مسائل از ناشي دشواريهاي -2
اجرايي مشكلات با پرورش ، و آموزش حوزه در پژوهش تشكيلات
شوراهاي ايجاد با اول دهه طي در.روبهروست ساختاري و
براي تقاضا و تمايل استانها و وزارت حوزه در تحقيقات
ساختار مقابل ، در اما.يافت افزايش پژوهش ، انجام
نتيجه در و نبود تقاضا افزايش اين پاسخگوي شده پيشبيني
موجود ، ظرفيت از بخشي ماندن معطل موجب اجرايي دشواريهاي
اين.ميشود پژوهشي فعاليتهاي انجام در ضعف گاهي و كندي
محسوسي بهطور گذشته سالهاي با مقايسه در هرچند دشواريها
متاثر را موجود فعاليتهاي همچنان يافتهاند ، اما كاهش
.ميسازند خود از
و پژوهش:پژوهش فرهنگ ضعف از ناشي دشواريهاي -3
برخوردار لازم كارآمدي از زماني آن ، به مربوط فعاليتهاي
.كند حمايت آن از علمي طور به فرهنگموجود كه بود خواهند
در پژوهشي فرهنگ از مناسب درجهاي به هنوز حاضر ، حال در
كار كندي موجبات كاستي ، اين و نرسيدهايم پرورش و آموزش
در وضعيت ، اين نشانههاي از برخي.است ساخته فراهم را
عدهاي ، .مييابد ظهور پژوهش به نسبت افراد نگرشهاي
هزينهبر و تجملي كاري را پرورش و آموزش در پژوهش
مالي ، منابع كمبود دليل به حاضر حال در كه ميدانند ،
و آموزش در پژوهش ديگر ، عدهاي.پرداخت آن به نبايد
عاج برج در كه ميدانند نظريهپردازاني كار را پرورش
اصولا و نيستند آشنا پرورش و آموزش دردهاي با و نشسته
استفاده امكان عمل در آنان نظر از پژوهشي كارهاي
و آموزش در پژوهش كه هستند متوقع نيز گروهينمييابند
روزه رايك پرورش و آموزش مسايل و كند معجزه پرورش
از اطلاعي كم حاصل عمدتا كه نگرشها اين.سازد مرتفع
براي نياز مورد فضاي است ، پرورش و آموزش در پژوهش ماهيت
را باآن مرتبط فعاليتهاي اجراي و محدود را پژوهش انجام
.ميسازد كند
و آموزش:حرفهاي نيرويانساني از ناشي دشواريهاي -4
نيروي هزار ده از بيش تعداد به دسترسي عليرغم پرورش
نيروي كمبود با همچنان مختلف رشتههاي در ارشد كارشناسي
روبهرو نياز مورد پژوهشي فعاليتهاي انجام براي حرفهاي
بارور با بتوان تا شود طراحي مناسبي اقدامات بايد.است
موجود توان احتمالي موانع رفع و موجود ظرفيتهاي نمودن
با ميتوان همچنين ، .داد افزايش را زمينه اين در
دانشگاههاي در موجود ظرفيتهاي از بيشتر چه هر بهرهگيري
.نمود مسالهاهتمام اين كاهش به كشور ،
كهبه مشكلات اين:پژوهش فرآيند در عملكردي مشكلات -5
موجبات دارند ، قرار فوق دشواريهاي تاثير تحت طورمستقيم ،
زير شرح به را پرورش و آموزش در فرآيندپژوهش در ضعف
:ميسازد فراهم
و آموزش در پژوهش:پژوهشي اولويتهاي انتخاب در ضعف
مسائل بررسي و مطالعه بر ناظر "گي" تعريف مبناي بر پرورش
اولويتهاي بررسي در.است پرورش و آموزش در مشكلات و
شعارزدگي و شتابزدگي هم هنوز ميرسد ، نظر به پژوهشي
اينكه به توجه با.دارد حاكميت آنها انتخاب برفرآيند
نظام در را مشكلي و مساله پژوهش ، هر ميرود انتظار
و كار مراحل پايان در كه گونهاي به ;گيرد نشانه آموزشي
موجبات و ميسازد فراهم تصميمگيران براي كه اطلاعاتي با
اولويت بودن نامناسب و سازد فراهم را آنها كاهش يا حل
نتيجه كه است مساله نشانهگيري در خطا با برابر پژوهشي
عرصه در مساله حضور استمرار فعاليت ، يك انجام عليرغم آن
نشانهگيري در مهارت براي شك بدون.است آموزشي فعاليتهاي
كه شود اندوخته بايد تجربهاي لزوما خطا ، كاهش و
پژوهشهاي رو اين ازاست همراه خطاهايي بروز با معمولا
را هزينهاي قاعدتا بايد مرحله اين از گذر براي آموزشي
فعاليتهاي پيچيده ماهيت دليل به كه نمايد پرداخت و تقبل
هزينه اين بسا چه آن ، در نشانهگيري دشواري و آموزشي
نيز پژوهشي حوزههاي ساير در مشابه هزينه از بالاتر
.ميباشد
انديشههاي از بهرهگيري ميرسدبا نظر به همه ، اين با
اين بتوان موضوع پيرامون تامل و كنكاش قدري و موجود
اين از گذر براي را حركت سرعت و رساند حداقل به را هزينه
.داد افزايش مرحله
انتخاب از پس:پژوهشگر انتخاب و طرح تصويب در ضعف
انتخاب و پژوهش فراخوان موضوع پژوهشي ، اولويتهاي
نظرميرسد ، به كه است ، مطرح برتر پژوهشي پيشنهادهاي
درواقع ، .روبهروست دشواري با نيز فعاليتها از بخش اين
پيشبيني با كه دارد وجود امكان اين زيادي موارد در
پژوهش ، انجام متقاضي پژوهشگران ميان از مناسبتر ، تدابير
نيل براي.نمود واگذار شايستهتري فرد به را طرح اجراي
و تحقيقات شوراهاي بيشتر چه هر تقويت هدف اين به
به ضروري بسيار امري شوراها ، به وابسته تخصصي كميتههاي
.نظرميرسد
اهرمهاي جمله از نظارت:سرپرست و ناظر درانتخاب ضعف
ديگر ، عبارت به.است پژوهشي كيفيت بهبود براي موجود
اجراي براي را خويش دغدغههاي طرحها ، تصويبكننده مراجع
ناظر عنوان با نمايندهاي به مطلوب پژوهشي طرح يك
و دقت نيازمند نيز حوزه دراين حاضر ، حال در.ميسپارند
با افرادي به نظارت مهم امر سپردن.ميباشيم بيشتر توجه
از نشانهاي علمي ، صلاحيت فاقد يا گوناگون مشغلههاي
.نميباشند زمينه اين در حرفهاي و علمي تعهد
پرورش ، و آموزش در پژوهش:يافتهها كاربست در ضعف
ومشكلات مسايل مطالعه براي شد ، ذكر قبلا كه همچنان
كار به آن يافتههاي بايد بنابراين ، ميشود ، انجام موجود
از نشان كه است موجود شواهدي هماكنون.شوند گرفته
در پژوهشي يافتههاي به كمتوجهي يا بيتوجهي
فرآيند اين بهبود پيراموندارد آموزشي تصميمگيريهاي
ايجاد بر آنها محور كه دارد وجود مختلفي ديدگاههاي نيز
در كننده ، مصرف و توليدكننده ميان طبيعي تعامل وتقويت
نتايج از استفاده زمينه بايد.است پژوهشي فعاليتهاي چرخه
.شود فراهم اين بيشاز تحقيقات
:پژوهشي همايشهاي اجراي و برنامهريزي در ضعف
اهداف از برگرفته پژوهشي همايشهاي واجراي برنامهريزي
فرهنگ گسترش و ايجاد.است پژوهشي فعاليتهاي درعرصه مهمي
در.است اهداف اين جمله نشريافتهها ، از و آموزش پژوهش ،
و سازمان بر مبتني گردهماييها ساير و همايشها حاضر ، حال
شوراها ، علايق و سلايق به بسته و نميباشند مشخصي برنامه
ساماندهي برايميشود تصميمگيري آنها اجراي خصوص در
موجود ، سياستهاي و اهداف تصريح نيز فعاليتها از بخش اين
.ميرسد نظر به ضروري
همه در علوم رشد:گذشته تجارب به مناسب توجه بذل در ضعف
تلاش هر بنابراين ، .است گذشتگان تلاش مرهون عرصهها
مبتنيبر بايد كند ، كمك علوم رشد به است قرار اگر جديدي
يا كم بر مبتني شواهدي حاضر ، حال در.باشد گذشتگان تجارب
چشم به پژوهشي فعاليتهاي انجام در مهم اين به بيتوجهي
.ميخورد
به تحقيقات نوپايي:تحقيقات عرصه در روشن سياستهاي نبود
مجال هنوز پرورش ، و آموزش عرصه در سازمانيافته شيوه
فراهم بخش اين در مشخص سياستهاي تدوين براي را لازم
تكراري تحقيقات برخي انجام موجب بعضا اين و است نساخته
پيوند براي مناسب سازوكاري هنوز.است گرديده غيرضروري و
برنامههاي با پرورش و آموزش در پژوهشي برنامههاي ميان
(توسعه برنامههاي)ملي و كلان سطح در پرورش و آموزش
اين عملا است ممكن كه هرچند.است نشده پيشبيني
.باشند انجام حال در نيز وسو سمت آن در فعاليتها
توسعه شاخصهاي از يكي:پژوهشي يافتههاي نشر به توجهي بي
توسط سال هر كه است علمي مقالات تعداد كشورها ، يافتگي
پژوهشگران حاضر ، حال در.ميشود منتشر آنها پژوهشگران
گزارش از پژوهشي مقاله يك تدوين به اقدام كمتر آموزشي
پژوهشي فعاليت يك چرخه رو اين از و ميكنند خود پژوهشي
سال در.ميگذارند باقي ناتمام بخش اين كردن رها با را
سال همان در كه توليدشده آمريكا 260000مقاله در 1997
در سال آن دراست رسيده ثبت به مورد ما 483 كشور در
در ايران در و مقاله نفريك هر 1000 برابر در آمريكا
كه(7)است رسيده چاپ به مقاله يك نفر هر 120000 برابر
.است زمينه اين در موجود فاصله كننده آشكار خود اين
پرورش و آموزش در پژوهش سيماي از اجمالي شد مطرح آنچه
.است شده سپري نيز آن از دهه يك از بيش كه است كشور
هيچ چشم از دهه يك اين در پرورش و آموزش پژوهشي خدمات
توانست جديد سازمان با پژوهشنميماند دور به منصفي
آثار كه دهد افزايش كشور پرورش و آموزش در را علمي رونق
و آموزش بخشهاي و سطوح همه در را كيفي ارتقاء موجبات آن
با دوم دهه طي ميروددر اميد و است ساخته فراهم پرورش
آن وضعيت بهبود شاهد مناسبتر برنامهريزي و مضاعف تلاشي
.باشيم اين از بيش
پرورش و آموزش در پژوهش كه پذيرفتهايم اگر هرحال به
بايد گردد ، كشور آموزشي نظام شكوفايي موجبات ميتواند
رها موجود دشواريهاي از را آموزشي پژوهش تا نماييم تلاشي
در كشورمان براي را بهتر آيندهاي ترتيب اين به و سازيم
.زنيم رقم كارآمد آموزشي نظام يك پناه
و آموزش تربيت و تعليم پژوهشكده علمي هيات عضو ساكي ، رضا
پرورش
منابع
و تعليم جهاني بحراني كتاب به نگاهي:فريده آقا ، آل.1
دانشگاه تربيتي علوم دانشكده تربيتي ، علوم نشريه تربيت ،
.شماره 1 ، 1356 نهم ، سال تهران ،
اصلاحات بنبستهاي ام ، هنري لوين ، مارتين ، كارنوي ، .2
.روز ، 1367 نشر تيموري ، امير محمدحسن ترجمه آموزشي ،
احمد ترجمه پرورش ، و آموزش جهاني مسائل ژان ، توما ، .3
.ص 100 دانشگاهي ، 1363 ، نشر مركز آقازاده ،
آموزشي ، 1370 ، تحقيقات مركز آينده ، براي پرورش و آموزش.4
.ص 5049
معلم ، كار ارزيابي پيرامون پژوهش محمدعلي ، نورمحمدي ، .5
.تهران 1353 دانشگاه تهران ، (ليسانس فوق پاياننامه)
6 - Gay,I,R:Education Research Macmilan Publirhing
company, 1990
.ص 96 بهار 78 ، شماره 20 ، رهيافت ، مجله7
كتاب معرفي
درجه 2 استاندارد براساس سواري اتومبيلهاي تعمير
/اشراقي -صفار انتشارات:ناشر /براري محمدرضا:تاليف
.ريال قيمت16000 /نسخه 3300
و آموزش جهت مطالب جمعبندي هدف با آموزشي جزوه اين
كه است بنزيني خودروهاي تعميرات و شناختي فنون فراگيري
و هميشه انسان ، براي لباس مانند روزمره زندگي در امروزه
از مطالب اين يادگيرياست نياز ومورد ضروري جا همه
از فني و علمي شناخت با اينكه اول.است مفيد بعد چند
دوم.نمود بهرهبرداري آن از ميتوان صحيح صورت به خودرو
حرفه عنوان به را آن ميتوان علم ، اين فراگيري با اينكه
.كرد دنبال
فارسي به كرهاي روزمره مكالمات
:ناشر /طهماسبي كريم و ذوالفقاري محمدعلي:تاليف
.ريال 35000/نسخه 5000/صفار -اشراقي انتشارات
كاربرد در خواننده به كمك كتاب اين نگارش از اصلي هدف
موجود عبارات و كلمات.است كرهاي زبان روزمره مكالمات
آساني به تا ميكند كمك علاقهمندان به كتاب اين در
عهده از و نموده برآورده را خود ارتباطي نيازهاي
پزشكي ، امور درباره جمله از روزانه مختلف گفتوگوهاي
.برآيند زندگي موقعيتهاي ديگر و خريد
مقدماتي plc
-صفار انتشارات:ناشر /كاظمي اسدالله مهندس:تاليف
.ريال قيمت15000 /نسخه شمارگان2200 /اشراقي
توسط را صنعتي پروسههاي كنترل عمل كه سيستمهايي
تنظيم.ميگويند plcميپذيرد ، نرمافزاري برنامهريزي
تكنيسينها كارشناسانو كليه كه است صورتي به كتاب اين
plc سيستمهاي با نحوي به صنعت در كه ماهر كارگران و
كتاب ، اين در.ميباشد استفاده قابل دارند ، سروكار
آشنا (منطقي) ديجيتال مدارهاي مقدمات با ابتدا خوانندگان
مدارهاي به كنتاكتوري فرمان مدارهاي كليه سپس و ميشوند
سيستمها كنترل بخش در سپس.ميشوند تبديل منطقي
معرفي منطقي مدار كنترل و(plc)منطقي برنامهسازي
.ميشود
است؟ دور اينقدر آسمان چرا
/ويمان هوپ تصويرگر /گرسون جون ماري گفته باز:نويسنده
اول 1379 چاپ ساپرا ، انتشارات:ناشر /منجزي فرمهر:ترجمه
.متوسط خشتي قطع /
شده نگاشته "ب" سني گروه براي كه كتاب اين در نويسنده
از بسياري ذهن در شايد كه است سوالي به پاسخ پي در است ،
.باشد شده ايجاد كودكان
سرطان درماني شيمي اصول
قيمت /صدا نشر مركز:انتشارات /كيهاني دكترمنوچهر:نوشته
تومان 2000
شيمي داروهاي بررسي:است آمده مقدمهكتاب از بخشي در
است كم بسيار فارسي منابع در سرطان ضد داروهاي يا درماني
.است يافته فزاينده افزايش حاضر حال در داروها اين مصرف و
پنجاه و دويست آمريكا سرطان سازمان گذشته سال در 20
بررسي سرطان روي اثر نظر از را شيمياييمختلف ماده هزار
يا تعدادو همين به نيز دنيا كشورهاي ساير در و است كرده
تا شدهاند بررسي سرطان درمان براي شيميايي ماده بيشتر
.بيابند برايدرمان بهتري داروي
داروهاي درماني ، شيمي اساس زمينه در مطالبي كتاب ، اين در
داروها ، توسط شده ايجاد مسموميت درجات ضدسرطان ،
مراحل درماني ، شيمي در رواني مسايل مسموميت ، درجهبندي
.رسيدهاند چاپ به...و سرطان با رواني مبارزه
اتومبيلهاي و مينا و عاج آثار نمايش
تهران در قديمي
از نفيس مجموعهاي بار نخستين براي :فرهنگي علمي گروه
گنجينه در كه مختلف ملل به مربوط مينا و عاج هنري آثار
طي و ماه بهمن امروز18 ميشده نگهداري پهلوي كاخهاي
نمايش به نياوران فرهنگي مجموعه احمدشاهي كاخ در مراسمي
.ميشود گذاشته
همين در كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
حجتالله معاصر هنرمند حجمي اثر از 20 نمايشگاهي روز
گشايش نياوران مجموعه نماي جهان نگارخانه در آريايينيا
.مييابد
انتزاعي صورت به شدهاند خلق سال طي 2 كه فلزي آثار اين
مشاهده طبيعت تاثير از جلوهاي آن در و بوده سورئاليسم و
.ميشود
فدراسيون همكاري با و برنامهها اين با همزمان
قديمي ، اتومبيلهاي نمايشگاه دومين ايران اتومبيلراني
افتتاح صاحبقرانيه كاخ محوطه در نيز اسپورت و كلاسيك
.ميشود
از نمونهاي كنار در قديمي سيكلت موتور و اتومبيل 60
به را اتومبيل صنعت تحول سير ماشينها ، جديدترين
.ميكنند معرفي علاقمندان
تصاوير از نمايشگاهي نيز صاحبقرانيه كاخ اسناد اتاق در
.درميآيد نمايش به پهلوي سقوط تا امام ورود
صدسالگي مناسبت به نياوران كاخ سينماي است ذكر به لازم
ساعت 3 در روز مدت 5 به و ماه بهمن تاريخ 18 از سينما
.ميكند فيلم نمايش به اقدام بعدازظهر
جشنواره چهاردهمين نهايي برگزيدگان
شدند معرفي خوارزمي بينالمللي
جشنواره چهاردهمين مراسم :فرهنگي علمي گروه
و 40 شد برگزار جمهوري رئيس حضور با خوارزمي بينالمللي
و داخلي مخترعين و مبتكرين طراحان ، محققين ، از تن
.شدند معرفي جشنواره نهايي برگزيدگان عنوان به خارجي
سه روز كه بينالمللي جشنواره اين داوران هيات
گشايش اسلامي كشورهاي سران اجلاس ساختمان در شنبه
و خارجي بخش در طرح داخلي ، 10 بخش در طرح يافت ، 27
.برگزيد را خارج مقيم ايرانيان بخش در طرح 3
زمينه در داخلي بخش در نهايي برگزيده طرحهاي
و ابتكاري طرحهاي وكاربردي ، بنيادي تحقيقات
پزشكي ، و پايه علوم شامل خارجي بخش در و اختراعي
و مواد و متالوژي صنايعشيميايي ، كامپيوتر ، و برق
درباره خارج مقيم ايرانيان بخش در و انساني علوم
.است بوده پزشكي علوم و عمران كامپيوتر ، و برق
بخش طرح ميان 561 از جشنواره نهايي منتخب طرحهاي
ايرانيان بخش طرح و 16 خارجي بخش طرح داخلي ، 298
المللي بين جشنواره دبيرخانه به كه خارج مقيم
.بود شده گزينش بود ، شده ارائه خوارزمي
بخش طرح و 16 جهان كشور از 48 خارجي طرح 298
دبيرخانه به جهان كشور از 8 خارج مقيم ايرانيان
.بود شده ارسال جشنواره اين
جشنواره چهاردهمين به شده ارائه خارجي مقالات
به پيشين دورههاي به نسبت خوارزمي بينالمللي
سالهاي 1364 از جشنواره اين نخست دوره چهار ويژه
.است بوده برخوردار چشمگيري افزايش از تا 1368
علوم ، وزارت همت به سال هر خوارزمي بينالمللي جشنواره
ايران صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان و فناوري و تحقيقات
مجامع و داخلي نهادهاي و سازمانها برخي حمايت با و
.ميشود برگزار بينالمللي
تصوير طريق از آموزش ، طرح مدرسه هزار 13
كردند اجرا را
از آموزش طرح كشور در مدرسه هزار 13:فرهنگي علمي گروه
سال به نسبت تعداد اين كه كردهاند اجرا را تصوير طريق
.است شده برابر از 35 بيش گذشته
را تصوير طريق از آموزش طرح مدرسه تنها 370 قبل سال سه
.ميكردند اجرا
سال سه پرورش ، در و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
از قبل عنوان در 1089 كتاب جلد ميليون از 180 بيش گذشته
كليه همچنين.است رسيده دانشآموزان دست به تحصيلي سال
با متناسب و درشت خط با نابينايان نيمه درسي كتابهاي
از عنوان همچنين 96.است شده منتشر و تاليف آنها بينايي
.است شده تبديل بريل خط به نابينايان درسي كتابهاي
|