ناهنجاريهاي و ايران جمعيت جواني
اجتماعي
اجتماعي فوريتهاي مركز آينده32 سال طي
ميشود راهاندازي
در 400 قاچاقچيان و اشرار دوباره پاي رد
كشور شرقي مرزهاي كيلومتري
به ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن
ملل سازمان همگاني اطلاعات اداره عضويت
شد پذيرفته متحد
و فرهنگ وزارت تبليغاتي - مطبوعاتي معاون
نامناسب موضعگيريهاي :اسلامي ارشاد
اخير سالهاي در قضائي دستگاه و مطبوعات
است شده مشكلساز
سياسي كار روزنامهنگاران صنفي انجمن
نميكند
ناهنجاريهاي و ايران جمعيت جواني
اجتماعي
مسائل بر جمعيت جواني اثرگذاري نحوه و ميزان بررسي براي
بايد ابتدا جامعه...و سياسي اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي ،
براساس.باشيم داشته جوان و جمعيت جواني از مشخصي تعريف
يك سال-جمعيت 14 نسبت هرگاه شناسان ، جمعيت نظريات
پديده باشد ، جامعه آن افراد كل درصد از 40 بيش جامعه
تعيين براي نيز ديگري ملاكهاي.است داده رخ جمعيت جواني
و سني ميانگين آنها جمله از كه دارد وجود جمعيت جواني
يك در كه ميرود انتظار اين بنابر.است جمعيت سني ميانه
نيازها خواستهها ، با جوانان از انبوهي حجم جوان جامعه
نسبت به توجه با و باشند داشته حضور ويژه رفتارهاي و
جامعه كل به را نيازها و تمايلات اين خود ، جمعيتي بالاي
جمعيت ، جواني مشكلات مهار براي جوامع.نمايند تحميل
ميكنند متمركز ولد و زاد كاهش بر خودرا تلاش تمام ابتدا
.كنند پيدا رهايي معضل اين از درازمدت در بدينوسيله تا
حضور جامعه در كه را جواناني عظيم خيل هرحال به اما
مشكلات و مسائل به و داشت دور نظر از نميتوان نيز دارند
.بود بيتوجه آنها
جامعه مشكلات و مسائل شدن پيچيده و جمعيت جواني
اثر جنبهها درهمه كشور مسائل برتمامي جمعيت جواني
خواستههاي و تمايلات سمت به بالاجبار جامعه و ميگذارد
نيازها اين به اگر زيرا ميكند ، پيدا گرايش جوانان
جامعه جوان جمعيت كه گوناگوني رفتارهاي با شود ، بيتوجهي
تشديد را جامعه مسائل و مشكلات ميدهد ، بروز خود از
كه داشت توجه بايد.ميافزايد شرايط پيچيدگي بر و ميكند
اين و است توسعه حال در كشورهاي ويژگي جمعيت ، جواني
امكان هستند ، نيز ضعيفي اقتصاد داراي عمدتا كه كشورها
با.ندارند را جوانان روزافزون نيازهاي همه به پاسخگويي
مطلع و فراوان اطلاعات به جوان نسل دسترسي امكان به توجه
...و پيشرفته كشورهاي جوانان زندگي امكانات مشاهده يا شدن
از فراوانتري انتظارات و يافته افزايش آنان توقع سطح
پاسخگويي اجازه جامعه امكانات محدوديت اما دارند ، جامعه
واكنشهاي با جوانان لذا.نميدهد را نيازها اين تمامي به
در و ميدهند بروز شرايط اين از را خود نارضايتي مختلفي
.شد خواهند جدي مشكلات دچار خود با نيز و جامعه با نتيجه
و نيازها افزايش موازات به -روز به روز شرايطي چنين در
كاهش نيز جوامع سرمايهگذاري استعداد و توان -توقعات
.ميشود افزوده جامعه مشكلات بر و يافته
جمعيت افزايش روند شناختي ، جمعيت تحليلهاي آخرين براساس
و يافت خواهد ادامه ديگر سال الي 15 تا 10 حداقل ايران
دوران در كه است دختراني فراوان تعداد آن ، اصلي دليل
اين اگرآمدهاند دنيا به جمعيت ، رشد نرخ بودن بالا
علت به بياورند ، دنيا به هم فرزند يك كدام هر دختران
آمد ، خواهند دنيا به كه نوزاداني مجموع تعداد ، فراواني
بودند اندك بالقوه مادران كه است شرايطي از بيشتر بسيار
نكته.است بوده نفر يك از بيش فرزندان متوسط تعداد ولي
توسعه حال در كشورهاي در جمعيت جواني اينكه توجه قابل
خاص ويژگيهاي دليل به سنتي جوامع در اما است ، آفرين مشكل
اين به يا و نميآيد وجود به يا جمعيت جواني معضل آن ،
.نميكند پيدا نمود شدت
اين بر مترتب كه رواني مشكلات و جوان جامعه خصوص در
مشكلات و جوانان و نوجوانان ويژگيهاي شناخت است ، پديده
اين متوجه جوان جمعيت داراي جامعه يك در كه رواني و روحي
پيش عنوان به جوان ، جامعه رواني مشكلات نيز و است قشر
همانگونه.ميشود تلقي برنامهريزي و اقدام هرگونه نياز
و روابط تمامي بر جامعه جوان و نوجوان جمعيت انبوه كه
جوان و نوجوان عظيم خيل اين ميگذارد ، اثر جامعه زواياي
ميشوند متاثر جامعهاي چنين در شده ايجاد شرايط از نيز
بررسي براي لذا.ميگيرد شكل دوجانبه تعامل يك و
ناچار است ، روبهرو جمعيت جواني پديده با كه جامعهاي
پرداخته تاثيرپذيري و تاثيرگذاري اين بخش دو هر به هستيم
حاصل جامعتر ، برنامهريزي براي كاملتري شناخت تا شود
.گردد
اجتماعي ناهنجاريهاي افزايش و جمعيت جواني
مطرح جوان جامعه يك در كه مسئلهاي مهمترين شايد و اولين
دليل به.است جامعه آن اجتماعي و رواني تغييرات است ،
انگيزهها ، كشور ، يك در جوان و نوجوان جمعيت فزوني
با متناسب نيز جامعه آن رويكردهاي و نيازها تمايلات ،
ويژگيهاي سمت به جامعه آن جوان و نوجوان جمعيت فراواني
به توجه اين ، بنابر.ميكند پيدا گرايش جوان جمعيت
چنين در جوانان گرايشات و نيازها و فكري زمينههاي
هدايت جز چارهاي بوده ، اقدام هر اولويت در جامعهاي
ازآن تبعيت يا و اساسي نيازهاي سمت به آنان نگرشهاي
و تمايلات برابر در مقاومت صورت در.بود نخواهد نيازها
فراواني مشكلات و تنشها با جامعه نيز ، ايشان خواستهاي
جوانان ، نيازهاي و ويژگيها شناخت براي.شد خواهد روبهرو
بهويژه آنها از هريك خصوصيات و رشد دورانهاي بررسي
.ميرسد نظر به ضروري جواني ، و نوجواني دوران
طي را گوناگوني مراحل تكامل ، و رشد مسير در انساني فرد
متفاوتي ، ويژگيهاي و صفات براساس صاحبنظران كه ميكند
مقطع ليكن.برشمردهاند را مراحل اين گوناگون اشكال به
تا انساني فرد صفات تمامي اينكه دليل به جواني و نوجواني
از ميكند ، پيدا نمود و بروز مقطع دو اين در عمر پايان
بلوغ ، دوران نوجواني ، سنين در.است برخوردار خاصي حساسيت
آمادگي و بودن مرد يا زن درك جويي ، هويت و هويت بحران
عاطفي ، استقلال آنها ، خاص اجتماعي نقش گرفتن برعهده براي
،"من" شكلگيري و اقتصادي استقلال براي آمادهسازي و شروع
مفاهيم گسترش و رشد ازدواج ، آمادگي شغل ، انتخاب آمادگي
مسئولانه رفتار به يافتن دست و خواستن مجرد ، و ذهني
يك سني تفاوت چه اگر و ميدهد نشان را خود...و اجتماعي
بلوغ مرحله وارد هنوز كه كودكي با بلوغ زمان در نوجوان
اما نباشد ، بيشتر سال يك يا ماه چند شايد است ، نشده
كودكي ، -انساني عمر مقطع دو اندازه به آنها واقعي تفاوت
و روانشناسي علم علماي دليل همين به.بود خواهد -نوجواني
توجه نوجواني دوران به اجتماعي روانشناسان بهويژه
.داشتهاند معطوف ويژهاي
و خودشناسي مرحله را سالگي هجده تا دوازده مقطع اريكسون
اما دانسته ، نقش ابهام مقابل در خويش هويت از آگاهي
است ، پيشين مرحله از موفقيتآميز خروج كه را جواني دوران
آغاز و واقعي زندگي شروع و گرايي مردم و صميميت دوران
.ميشناسد پختگي و بهرهدهي دوران
علماي و روانشناسان و اجتماعي علوم دانشمندان كه توجهي
آن ويژگيهاي شرح به و نموده كودكي دوران به تربيت علم
شخصيت تمامي پايه زيرا است ، توجه قابل بسيار پرداختهاند
خانواده ، نقش و ميشود نهاده كودكي دوران در انسان
.است بيبديل و اساسي نقش مقطع ، اين در مدرسه و همسالان
بيشترين موضوع ، تناسب و اختصار رعايت دليل به ما ليكن
.نمودهايم جواني و نوجواني متوجه را بررسي
نوجوان افراد و است هيجان و احساسات و شور دوران نوجواني
.دارند هيجانات اين برابر در شدن تسليم براي زيادي آمادگي
وجود در "من" شكلگيري و جسماني توانمنديهاي احساس
آرزوها و تمايلات نيز و آن وجود ثبوت براي تلاش و نوجوان
هيجانات و عاطفه راهبري گوناگون ، و فراوان خواستههاي و
روانشناسان.مينمايد پذيرفتنيتر نوجواني ، دوره بر را
كه برشمردهاند ويژگيهايي نوجوانان عواطف و هيجانات براي
(كنترل 4 عدم (سرعت 3 (شدت 2 (عبارتست1 آنها اهم
...(ناشيگري 8 (بودن 7 مظنون (افسردگي 6 (ناپايداري 5
و تندخويي ستيزهجويي ، و پرخاشگري دوران نوجواني ، دوران
يكدندگي ، لجبازيو نشنوي ، حرف و بيانضباطي بودن ، عصباني
فرورفتن ، خود در و گوشهگيري سلطهجويي ، و تكروي
مايوس كمطاقتي ، و بيحوصلگي گفتن ، "نه" طلبي ، استقلال
شدن مواجه بنابراين.ميباشد...و كلافگي احساس و بودن
برنامهريزي و آمادگي ويژگيها ، اين با افرادي يا فرد با
اينجا درميكند طلب را حسابگرانهاي و دقيق بسيار
نيز جامعه مديران و مربيان ساير و والدين وظيفه اهميت
.ميشود روشن بهخوبي
از است ، نوجوان در هويت بحران از ناشي كه بحراننوجواني
شكلگيري.ميباشد مهم قشر اين با مرتبط مسائل حساسترين
و است مواجه فراواني مشكلات با همواره نوجوان در هويت
سرعت علت به پيشرفته ، و صنعتي جوامع در مشكلات اين
جوامع اينگونه در.است افزونتر اجتماعي ، تغييرات
هويتيابي ، در سردرگمي زودرس ، هويتيابي نظير مشكلاتي
هويتجويي راه برسر ،..و باثبات هويتي ايجاد در ناتواني
-نيز توسعه حال در جوامع در.ميكند خودنمايي نوجوانان
ديگري مشكلات -است نوجوانان با جمعيت فراواني بيشترين كه
بوجود اجتماعي سكون يا اجتماعي تغييرات كندي علت به
جامعه مديران و والدين اصرار آنها جمله از كه ميآيد
و شده طراحي پيش از ثابت قالب در نوجوان دادن قرار براي
ميخواهند وي از آنچه با نوجوان نيازهاي و روحيه انطباق
را قالبي تفكر و اراده اين برابر در نوجوان مقاومت و
حال در جوامع در كه نسلها اختلاف پديده.برد نام ميتوان
در اجتماعي تغييرات سرعت علت به ميافتد ، اتفاق توسعه
نوگرايي دليل به جوان و نوجوان زيرا است ، جوامع اينگونه
ميدهد ، قرار تغييرات معرض در را خود ذهني ، زمينههاي و
تلاش و نگريسته حركت ، بدبينانه اين به قبلي نسل ليكن
به تغييرات دسترس از را خود رفتارهاي و باورها تا ميكند
.دارد نگاه دور
رفتاري مشكلات نوجوانان ، مورد در مهم مسائل از يكي
طبقهبندي دسته در 9 را مشكلات اين محققين.است ايشان
عبارتند مشكلات اين.پرداختهاند آنها بررسي به و كرده
(شخصيتي 4 (خانوادگي 3 (جسماني 2 (از1
.سياسي (اجتماعي 9 (جنسي 8 (مذهبي 7 (تحصيلي 6 (عاطفي 5
پيامدهاي فوق ، مشكلات از يك هر با نادرست برخورد
.داشت خواهد پي در جامعه و نوجوان براي را نامطلوبي
اين از كه است خسارتي كمترين بزهكاري ، سمت به گرايش
پيامد شايعترين.ميشود جامعه و فرد متوجه ناحيه
عواقب كه است "افسردگي" نوجوانان ، مشكلات به بيتوجهي
.ميآورد پي در را ناخوشايندي بسيار
اعتدال عدم و تغيير و بحران دوران سرگذاشتن پشت از پس
ميرسد فرجام به درگيريها و كشمكشها اين كمكم نوجواني ،
در.ميگردد آغاز "جواني" نام به پايدار اعتدالي دوران و
تكويني فرايند از مرحلهاي عنوان به جواني روانشناسي ،
.ميشود شناخته خودش ، خاص ويژگيهاي با فرد ، رواني حيات
فرد جسماني رشد از خاصي مرحله با سو يك از مرحله اين
روان ، و تن متقابل رابطه به بنا كه است همراه (بلوغ)
ظهور با ديگر سوي ازدارد را خود مخصوص پيامدهاي
رفتاري و شناختي احساس ، حوزه در رواني خاص فرايندهاي
ظهور در ميتوان را ويژگيها اين مجموعه.ميباشد همراه
آنها مهمترين كه شناخت باز جوان در رواني جديد گرايشهاي
به گرايش نتيجه در و خانواده از استقلال به فرد گرايش
بازسازي به گرايش هويتيابي ، براي تلاش و همسال گروههاي
طرح و گذشته شناختهاي در ترديد با همراه خود شناختي نظام
همراه اجتماع ، و جهان مقصد و مبدا مورد در اساسي سوالات
جزيي و گرايي واقع مرحله از ذهني لحاظ از نوجوان ورود با
در ذهني ناموفق و موفق تلاشهاي و انتزاعي درك به نگري
يافتن اهميت و مخالف جنس به گرايش يافتن قوت حيطه ، اين
.ميباشد آن
خاصي جايگاه از جوانان مسائل به ويژه توجه كه اينجاست
بر جمعيت جواني اثرگذاري ميزان و نحوه.ميشود برخوردار
و جامعهپذيري كيفيت به زيادي حد تا جامعه ، ناهنجاريهاي
.دارد بستگي جامعه جوانان بهويژه و افراد فرهنگپذيري
فرهنگپذيري جريان در جامعهپذيري ، فرايند در انساني فرد
نه فرهنگپذيري "استوتزل" نظر از.ميگيرد قرار نيز
كننده فلج فشارهاي تنها" ميكرد تصور "دوركيم" كه آنطور
.ميپنداشت "تارد" كه آنگونه "بيهدف تقليدي" نه و "است
كاملا اجتماعي سازگاري" از است عبارت امر اين بلكه
دارد ادامه زندگي طول در فرهنگپذيري روند ".انگيزهدار
.نيست هم اداري و رسمي آموزشهاي قالب در الزاما و
سازگاري" نام به حالتي از اجتماعي روانشناسان كه اينجاست
فرهنگپذيري ، مسير در.ميبرند نام "بيصدا اجتماعي
تربيت".ميگيرد شكل نيز فرد رفتاري چارچوبه و اخلاق
در كوشش نخستين و ;منش و خوي تكوين از است عبارت "اخلاقي
استعداد "منش و خوي".است منش و خوي تكوين اخلاقي تربيت
فرايند همين در نيز انسان شخصيت.است اصول طبق كردن عمل
:از است عبارت شخصيت "استوتزل" نظر از.ميگيرد شكل
بيهمتاي سازگاري كه رواني منظومههاي از پويايي سازمان"
همه مجموع شخصيت ، ميشود موجب را محيطش با فرد
".است فرد اكتسابي و فطري آمادگيهاي
و جامعهپذيري اگر كه ميشود مشخص توضيحات اين با
و ناهنجار رفتارهاي نپذيرد ، صورت درستي به فرهنگپذيري
بحرانهاي و ستيزي قانون و اخلاقي و اجتماعي انحرافات
اين ، بر علاوه.است جامعهاي چنين انتظار در اجتماعي
رفتارهاي انجام براي را او روانيجوان و جسمي ويژگيهاي
و جمعيت تراكم ميكند ، آمادهتر و مستعد شكنانه هنجار
خانوادههايپرجمعيت ، نيز و پرازدحام و شلوغ محلهاي
.ميباشند نابهنجار افراد پرورش براي مناسبي زمينههاي
يا تفاوت به آن از كه فرزندان و والدين متقابل درك عدم
نيز و جوان روحي بحرانهاي ميشود ، ياد نسلها شكاف
اجتماعي سرخوردگيهاي.ميدهد افزايش را اجتماعي بحرانهاي
و نسبي محروميت احساس و آينده به نسبت نااميدي و ياس و
كه هستند مهمي عوامل جمله از شدن ذرهاي يا تفرد حالت
در.مينمايند ترغيب انحراف و بزهكاري سوي به را جوان
ابزارهاي به عموم مصالح و نظم حفظ براي جامعه شرايط ، اين
اجتماعي ، كنترل نوع بهترين.ميآورد روي كنترلي
مطلوب فرهنگپذيري و جامعهپذيري خصوص در سرمايهگذاري
انواع شود ، توجه كمتر مرحله اين به چقدر هر ليكن.است
جبرانناپذير و سنگين پيامدهاي هزينههاو با كنترل ديگر
.گرفت خواهد قرار توجه مورد
جامعه ارشد كارشناس حسيني رضا سيد الاسلام حجت
شناسي
اجتماعي فوريتهاي مركز آينده32 سال طي
ميشود راهاندازي
پايان تا :گفت كشور بهزيستي سازمان رئيس :اجتماعي گروه
اجتماعي بحرانهاي در مداخله مركز آينده 32 سال
.ميشود راهاندازي كشور در (اجتماعي فوريتهاي)
انصاري غلامرضا دكتر قزوين از همشهري خبرنگار گزارش به
قزوين اجتماعي بحرانهاي در مداخله مركز افتتاح مراسم در
فرد به تخصصي راهكارهاي ارائه هدف با مراكز اين:افزود
و توانايي افزايش منظور به آسيب معرض در يا و ديده آسيب
حل يا و بحرانها با صحيح مقابله براي فردي مهارت
كار به آغاز كشور مختلف نقاط در بحرانها موفقيتآميز
.كرد خواهد
بحرانهاي در مداخله مركز حاضر 28 حال در:شد يادآور وي
تا آنها تعداد كه هستند فعاليت حال در كشور در اجتماعي
حال در:گفت همچنين وي رسيد خواهد مركز به 60 آينده سال
بازپروري غيرحرفهاي مركز جايگزين 5 جديد مركز حاضر 160
ميكرده ، فعاليت سال 76 در كه اجتماعي ديده آسيب زنان
.است شده
و سرپايي فعاليتهاي مركز اين در:افزود انصاري دكتر
دادگاهها در تخصصي تيمهاي استقرار اجتماعيشامل درماني ،
منظور به درماني خانواده طرح انتظامي ، نيروي پاسگاههاي و
آسيبديدگان و خياباني كودكان ساماندهي طلاق ، كاهش
.ميشود انجام اجتماعي امور و اجتماعي
مركز آينده 9 سال ابتداي از همچنين:كرد تصريح وي
براي (سي-تي مدار اجتماع درمان) معتادين خوددرماني
.ميشود راهاندازي معتادين اجتماعي و فردي شخصيت بازسازي
در 400 قاچاقچيان و اشرار دوباره پاي رد
كشور شرقي مرزهاي كيلومتري
شدند گرفته گروگان به بردسكن شهرستان در نفر چهار
بردسكن شهرستان شمال در قاچاقچيان و اشرار :اجتماعي گروه
به را مرغداري يك شاغل نيروي چهار خراسان استان در
.گرفتند گروگان
به بردسكن جاده مسير در آدمربايان ما خبرنگار گزارش به
در اتومبيلها آمد و رفت كاهش از اطمينان از پس سير
افراد از نفر چهار و مراجعه مرغداري اين به شب نيمههاي
.گرفتند گروگان به را شاغل
فرماندهي گذشته ماه دو اعلام رغم به گزارش اين اساس بر
بردسكن شهرستان كامل پاكسازي بر مبني انتظامي نيروي كل
رد ديگر بار تازگي به اما اشرار ، و آدمربايان وجود از
اطراف روستاهاي و شهرستان اين در قاچاقچيان و اشرار پاي
، كسرينه ، جابز روستاهاي در گذشته روز طي 10 و شده پيدا
بر مبني خود گذشته اشراراقدامات سنگپير ، و مظفرآباد
را مخدر مواد قاچاق و آدمربايي ناامني ،
.كردهاند دنبال
شهرستان در مستقر امنيتي و انتظامي نظامي ، نيروهاي
بردسكني شهروند چهار شدن گرفته گروگان به پي در بردسكن
تلاش در و كرده آغاز را خود اطلاعاتي و عملياتي اقدامات
و رهانيده قاچاقچيان و اشرار دست از را گروگانها هستند
.گردانند باز اطراف روستاهاي و شهرستان اين به را امنيت
استان در كشور شرقي مرزهاي با بردسكن شهرستان است گفتني
.دارد فاصله كيلومتر خراسان 400
همكاري با انتظامي و نظامي نيروهاي گذشته ماه دو طي
هفت" ارتفاعات شدند موفق سلمان امنيتي و انتظامي قرارگاه
پاكسازي اشرار وجود از را شهرستان اين در "قزاق" و "شاخ
.كنند
به ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن
ملل سازمان همگاني اطلاعات اداره عضويت
شد پذيرفته متحد
عنوان به ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن :اجتماعي گروه
اطلاعات اداره دولتي غير سازمانهاي بخش وابسته عضو
.شد پذيرفته متحد ملل سازمان
عضويت درخواست پذيرش تصميم انجمن ، دبيرخانه گزارش به
مورخ كميسيون جلسه در ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن
(NGO) دولتي غير سازمانهاي بخش گذشته ديماه هشتم و بيست
ملل سازمان محل در ملل سازمان همگاني اطلاعات اداره
.گرديد ابلاغ انجمن اين به و شده اتخاذ نيويورك در متحد
و فرهنگ وزارت تبليغاتي - مطبوعاتي معاون
نامناسب موضعگيريهاي :اسلامي ارشاد
اخير سالهاي در قضائي دستگاه و مطبوعات
است شده مشكلساز
و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي معاون :اجتماعي گروه
مطبوعات نامناسب موضعگيريهاي:داشت اظهار اسلامي ارشاد
است شده مشكلساز اخير سال سه دو طي در قضائي دستگاه و
زيان و ضرر باعث نهايتا نسنجيده رفتارهاي اين البته كه
.است شده دو اين
كشور غرب مطبوعات نخستيننمايشگاه حاشيه در شهيدي شبان
برپاست ، سينا ابن هنري-فرهنگي مجتمع در روز مدت 5 به كه
جايگاه به همگان امروز خوشبختانه:گفت خبرنگاران جمع در
بايد اما آگاهند دموكراسي چهارم ركن عنوان به مطبوعات
و كند تهديد را اركان ديگر نبايد ركن اين كه داشت توجه
دستگير و ياريرسان بايد نيز ديگر اركان آن عوض در
.باشند مطبوعات
قوه محظورات بايد مطبوعاتي جامعه اينكه بر تاكيد با وي
كنند ، درك را مطبوعات هم قضائيه قوه و كند درك را قضائيه
و اسلامي فرهنگ تعالي و رشد هدف اسلامي جامعه در:گفت
و حد به همواره بايد و است ابعاد تمامي در كشور توسعه
.گذاشت احترام يكديگر جايگاه به و كرد توجه حدود
تمشيت نحوه و قلم اهل با سلوك نحوه اينكه اظهار با شهيدي
:شد يادآور است هنرمندانه و ظريف كاري مطبوعات با
حقوق حفظ بيان ، آزادي از صيانت وظيفه جامعه در مطبوعات
معظم مقام همواره و دارند عهده بر را آگاهيدادن و مردم
كه بودهاند معتقد نكته اين بر نيز جمهور رئيس و رهبري
.باشد آزاد بايد قلم
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي معاون
و پيشرفت به رو جامعهاي ما امروز جامعه:كرد تصريح
تحجرزدايي زمينه احسن نحو به موظفند مطبوعات و است توسعه
و تحقير تهديد ، از دور به و آرامش با را جامعه در
.باشند اصلاح صدد در و كنند فراهم اشكالتراشي
انتقاد مطبوعات كار بر كه افرادي دسته آن به خطاب وي
و است حساسي و ظريف بسيار كار مطبوعات كار:گفت دارند
خبرگيري ، حين در كار طبع علت به كه ندارد وجود امكان اين
البته كه دهد رخ اشتباهي خبررساني يا و خبردهي
از خالي بافتهو جدا تافته را خود هرگز ما مطبوعاتيهاي
با انتقادكنندگان كه است ضروري لذا نميدانند اشتباه
شرايط و جامعه بودن جوان درك مطبوعات ، كاري شرايط درك
.نمايند فصل و حل را مسائل روز
به مردم با ما روحانيون رفتار اگر:شد يادآور شهيدي
به پرداختن و سعهصدر سادهزيستي ، در كه باشد گونهاي
كه است زمان آن بربايند سايرين از را سبقت گوي روز مسائل
.شد خواهد الگو دنيا در ما اسلامي حكومت
سياسي روزنامهنگارانكار صنفي انجمن
نميكند
دارند اعتقاد كه را كساني ارغندهپور كريم :اجتماعي گروه
به ميدهد ، انجام سياسي كار روزنامهنگاران صنفي انجمن
.فراخواند گفتگو و بحث
گفتگو ايسنا با كه روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس نايب
در كه است صنفي ما ، انجمن انجمن:گفت همچنين ميكرد ،
انجمن يك منظر ، اين از.ميكند فعاليت مدني نهاد يك قالب
فعالان تمام كهتقريبا ميشود محسوب مستقل و غيرحكومتي
نيز آن هدف مهمترين.دارند عضويت درآن روزنامهنگاري
جامعه كه اعضايش معنوي و مادي حقوق از كه است اين
سطح ارتقاي راستاي در و كند دفاع است كشور روزنامهنگاري
.نمايد تلاش نيز كشور روزنامهنگاري
به مربوط حاضر ، حال در ما دغدغه مهمترين:داد ادامه وي
توقيفهاي از پس كه بيكار روزنامهنگاران يكي.است بخش دو
به ما و ميشود شامل زياديرا تعداد مطبوعات ، گسترده
راستاي در كه ميدانيم خود وظيفه صنفي ، انجمن عنوان
در هم را تلاشها اين.كنيم تلاش اينافراد اشتغال
قضاييه قوه دولت ، با رايزني جمله از گوناگوني زمينههاي
.كردهايم اسلامي ، متمركز شوراي مجلس و
وضعيت نيز روزنامهنگاران صنفي انجمن مهم دغدغه ديگر
به كه روزنامهنگاراني يعني است ، زنداني روزنامهنگاران
وظيفه هم ما و افتد مي محاكم به كارشان و سر دليلي هر
ديگر ، عبارت به.داريم برعهده را آنان از قانوني دفاع
از حقوقي دفاع انجام با زمينه اين در كه ميكنيم تلاش
.كنيم دفاع آنان
اعتقاد مساله اين به من:داشت اظهار همچنين ارغندهپور
سياسي كار نبايد روزنامهنگاران صنفي انجمن كه دارم
نقض دچار سياسي امور انجام صورت در كه چرا دهد ، انجام
قرار آن تحتالشعاع نيز صنفياش فعاليتهاي و ميشود غرض
.ميگيرد
ادامه در روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو
اعتقاد و ميكنيم دفاع فعاليتمان از ما:كرد تصريح
چنين كه كساني اگر.دادهايم انجام سياسي كاري كه نداريم
با حاضريم نمايند بيان را خويش سخن مصداق دارند ادعايي
.بنشينيم بحث به آنان
|