جامعه در آن آسيبشناسي و حجاب مسئله
امروز
اجتماعي تامين فصلنامه شماره تازهترين
جامعه در آن آسيبشناسي و حجاب مسئله
امروز
مبناي بر.است اجتماعي نظم اساس هنجارها و قواعد :اشاره
از افراد متقابل انتظارات كه هنجارهاست و قواعد اين
.ميشود پيشبيني قابل رفتارها و مشخص يكديگر
جانب از آنها به پايبندي و هنجارها و قواعد پذيرش دليل
كه است اختياري و آزادي قداست ، و مطلوبيت از گذشته مردم
.دارد وجود قواعد اين به عملي موارد و مصاديق تعيين در
قواعد اين جمله از حجاب يا اجتماعي مناسب و مطلوب پوشش
ويك ديني تكليف عنوانيك به آن پذيرش عين در كه است
و اجتماعي شرايط به آن رنگ و شكل نوع ، فرهنگي ، كلي اصل
.است شده واگذار افراد علائق و تمايلات نيز و جغرافيايي
به مختلف صاحبنظران ديدگاه از مساله اين بررسي و بحث
.ميگذرد نظرتان از ادامه در ايسنا خبرگزاري از نقل
مجلس در تهران مردم نماينده انصاري حجتالاسلاممجيد
وضعيت چند هر:ميگويد مسالهحجاب خصوص در اسلامي شوراي
روستاهاي و شهرها در حجاب رعايت نظر از ايران جامعه كلي
پايبندي كه گفت ميتوان مجموع در اما است مختلف گوناگون ،
و ولنگاري كمتر ما و است مطلوب حجاب به ايراني زنان عامه
.هستيم شاهد آنان ميان در را ارزش اين به بياعتنايي
نيست ، يكسان جامعه مختلف سطوح در حجاب از افراد برداشت
از فراتر و سختگيرانه شكل به حجاب سنتي اقشار در
رعايت تنها حال اين با.ميشود رعايت شرعي حداقلهاي
يكي.است ضروري آقايان و خانمها پوشش براي اسلامي حدود
فرد كه باشد گونهاي به نبايد لباس كه است اين شروط از
شهرت لباس پوشش نبايد اصطلاح به.شود جامعه نماي انگشت
.باشد
و است نكرده مشخص را خاصي قالب پوشش نحوه مورد در اسلام
و هوايي و آب جغرافيايي ، وضعيت با متناسب جامعه هر افراد
.كنند انتخاب را خود لباس نوع ميتوانند خود سنن و آداب
بر اجباري شرع در اما است برتر حجاب چادر ، كه اين با
طرف ، اين به انقلاب اوايل از.ندارد وجود آن از استفاده
در است ممكن البته.است بوده قبول قابل مردم عموم حجاب
ولي باشد داشته وجود بدحجابي اقشار بعضي يا شهرها برخي
.ميرود پيش بدحجابي سوي به جامعه كه كرد ادعا نميتوان
دلايل رايكياز اسلامي حجاب فوايد شناخت عدم انصاري
فوايد و حدود اگر:افزود دانستو ارزش اين به بيتوجهي
لجبازي آن برابر در ديگر آنها شود ، بيان مردم براي حجاب
در افراد بعضي كه طور همان البته نميكنند ، مقاومت و
تخلف رانندگي و راهنمايي قانون مانند اجتماعي قواعد ديگر
سرپيچيميكنند ، مسائلشرعي رعايت از اقليتي مينمايند ،
.دارد متعددي بدحجابيدلايل بنابراين
براي را اسلامي فوايدحجاب و حدود بايد اول دردرجه
را افراد احسن ، جدال تعبيرقرآنبا به و داد شرح آنان
گروهي يا فرد كه احساسشد مواردي در اگر اما.كرد توجيه
و اجتماعي حدود انگيزهبرهمزدن به عالما و عامدا
بايدمطابق ميكنند كارمبادرت اين به نظام لجبازيبا
معتقدم من چند هركرد برخورد آنها با حقوقي قوانين
بيشتر زمينه دراين فرهنگي مراكز و جمعي رسانههاي اگر
.ميكند مطلوبتريدستپيدا وضع به جامعه كنند فعاليت
نتيجه اعتقادي و اجتماعي مسائل در تحكم و تندروي اصولا
حدود از بيش و منطق و بدونتوجيه تندروي.ميدهد عكس
و داشت خواهد پي در را واكنشهايمنفي مشخصشده ، شرعي
پيش حجاب از گرفتن فاصله لجبازيو سمت به جامعهرا
.برد خواهد
مجلس در مشهد مردم عباييخراساني ، نماينده آيتالله
روشهاي با نبايد معروف به امر:است معتقد اسلامي شوراي
بدحجابيبايداز با برخورد در بلكه و شود انجام منكر
:داشت اظهار وي.شود استفاده منطقي تساهليو شيوههاي
آنان شخصيت به واحترام بانوان منظورمحافظتاز به حجاب
گوناگوني صورتهاي دنيابه نقاطمختلف در و است شده وضع
زن بودن پوشيده است مهم آنچه حال هر به.ميشود رعايت
.نيست پوششمهم نوع و است
در وضعيتحجاب وحقوقي ، درباره كميسيونقضايي عضو
به نسبت بانوان ، پوشش نحوه است ممكن:گفت كنوني جامعه
بعضي ميان و برخيشهرها در و كرده فرق انقلاب اوايل
اين علت خراساني عبايي.نباشد حجابمطلوب وضعيت اقشار
عدم و برنامههايتلويزيوني برخي بدآموزيهاي مسالهرا
بحث يك اگر:افزود و دانست مردم براي موضوع تبيينمنطقي
شعارگونه تنهاصورت و نشود مطرح براساساستدلالومنطق
.ميرود بين گذشتزماناز باشدبا داشته
بر علاوه و ندانند حجابرا فلسفه است ممكن زنان برخي
اشتباهپيشرفتغرب به تحصيلكردگاننيز از تعدادي اين ،
نحوه آزاديدر بويژه ممالك آن آزاديدر مديونوجود را
توسعه براي هم تصورميكنندما و ميدانند آنان پوشش
.شويم فرنگي بايدسرتاپا يافتن
بدحجابي پديده برخوردبا وتفريطدر افراط مورد در وي
كه حد ، از بيش و بياندازه محدوديتهاي برخي بسا چه:گفت
گرايش گرديد ، سبب انقلاباعمال اوايل در عدهاي توسط
انسانها اگربر.باشد سويبيحجابيشده به افرادي
جبر ، نفهمنداين را منطقحكم آنها و شود تحميل مسالهاي
.داشت خواهد منفي اثر
و منطقي شيوهاي بيحجابانرا با برخورد روشدرست وي
معروف به امر در نبايد:افزود و تساهلدانست با آميخته
با بايد بلكه كنيم ، استفاده منكر راههاي از كردن
توضيح اقشارمختلف براي را حجاب فلسفه استدلالمنطقي ،
به زمين مغرب مردم پيشرفت كه كرد اثبات آنها به و داد
.است نبوده ولنگاريآنان واسطه
اين در زنان امور جمهوريدر رئيس مشاور شجاعي ، زهرا
عرصه در زن حضور مجوز معناي به حجاب فلسفه:ميگويد باره
كردن خانهنشين اسلامقصد كه آنجا واز ميباشد اجتماع
نموده صادر برايآنان جواز گونه اين نداشته ، را بانوان
وشرطيدر قيد گونه هيچ شرع كه اين بر تاكيد با وي.است
است ، نداده قرار ويژگيهايپوشش ديگر فرمو رنگ ، زمينه
اشخاص حرمت و فلسفه ، هدف پوشش ، حدود تنها:شد يادآور
مشخص را حجاب نوع اسلام بود قرار اگر.است شده مشخص
اجرا غيرقابل ايندين فرهنگها ، گوناگوني به توجه با كند
حجاب ، مورد ميكنددر ايجاب آن واقعجاودانگي ودر ميشد
پوششقائل مدل و رنگ در محدوديتي.بدهد نظر گونه اين
نوعي به خود پيشينهتمدن به استناد ملتيبا هر نيستو
.ميگذارد اجرا به را اينقانون
آنان اجتماعي فعاليت مانع يا بروزخطر باعث بانوان پوشش
.نميكند دچارآسيب را آنها بهداشت جسميو سلامت و نشده
محدوديتهاي و قيودات برخي بايد جامعه در حجاب بقاي براي
فلسفه بيان با و شود برداشته مربوط مقررات غيرمنطقياز
انتخاب يك در نسلجوان آن ، رواني اثرات و قانون اين
.كنند رعايت را اسلامي ارزشاصيل اين آگاهانه و آزادانه
نبايد:ميگويد رابطه اين در بجنوردي موسوي آيتالله
اديانوملتهاي در.است اسلامبنيانگذارحجاب تصوركرد
تاريخ به واگر زنبوده طبيعيبراي امر يك سابقحجاب
بوده رسميزن لباس حجابجزو ملتها تمام در كنيم نگاه
كه زناني.نيست عقلايي جوامع بيحجابيممدوح مساله.است
و نميپوشند لباسمستهجن هرگز هستند علمي شخصيتهاي جزو
عرصههاي در محدوديت حجاب مسالهجاافتادهكه اين امروز
نهي.نميآورد زنانبوجود علميبراي و سياسي ، اجتماعي
سازي سالم براي اساسي مهم اصل دو معروف به امر و منكر از
.گيرد صورت خوش و زباننيكو با بايد كه است جامعه
صورت نبايدبه وقت هيچ و است منطقي موجود انسان اساسا
عقلاني فرهنگيو راه از بايد.كنيم برخورد او خشنبا
غلظت و زور ، خشونت با وقت هيچتبيينشود مسائل
كه است فرهنگي كار و كرد هدايت كسيرا نميتوان
شده انقلاببزرگ در ما نسلموجود.باشد موفقيتزامي
به امام اهداف آيا كردهايم؟ چه نسل براياين ما.است
است؟ شده پياده كامل طور
پياده اخلاقحسنه با بايد را امام احكام جوانان براي
فرهنگي كار قضايابا معتقدبودندكه هميشه امامكرد
كنيمكه معرفي طورياسلامرا نبايد ما رفت خواهد پيش
اثريندارد ، هيچ رويفشار از حجاب.بترسند آن از مردم
و باشد آن مفهوم به معتقد فرد كه دارد ارزش وقتي حجاب
.است حجاب در او شخصيت و كرامت كند احساس
در بايد كه مطلب اين بيان با دانشگاه حوزهو استاد اين
ما:داشت اظهار گيرد صورت بنيادي كارهاي مسالهحجاب
كنيم ، نهادينه را حجاب ميتوانيم روز چند با نكنيم خيال
فرهنگي كار و زمان به نياز مهم اين نيست روز چند كار
.دارد
چون كند ، برنامهريزي قضيه اين در بايد تلويزيون و راديو
طريق از فرهنگي كار موضوع ، اين گسترش راههاي بهترين از
با نيزبايد هفتهنامهها روزنامههاو.است صداوسيما
به جماعات ائمه و بپردازند قضيه اين به مقالاتعلمي
.كنند تبيين مردم براي درستي به را حجاب مباحث سلسله صورت
معروف به امر آموزش ضرورت بر تاكيد با بجنوردي موسوي
از بتواند كس هر كه نيست طور اين:گفت انتظامي نيروهاي
قانونشكني واقعي منكر.كند معروف به امر انتظامي نيروي
مردم بر قانون حكومت اسلام ، در حكومت سيستم چون.ميباشد
قانون از تبعيت امروز كنيم شكني قانون نبايد ما است ،
.است لازم برهمه
تكاليف:ميگويد خصوص اين در نيز ميبدي فاضل حجتالاسلام
وظيفه تنها.شود تحميل جامعه بر اجبار با نبايد ديني
زمينههاي كردن هموار و جامعه كردن عقلاني ديني حكومت
اجبار اثر در كه منفي بازتاب خصوص در وي.است فرهنگي
چون ديني دستورات:است معتقد ميآيد بوجود ديني تكاليف
قداست خاطر به مردم و دارد قداستي است ، دين از برگرفته
مقولهاي نيز حجاب.ميورزند جديت آن انجام در دستور ، آن
تهديد و اجبار گردونه در اگر ولي دارد قداست و است ديني
كه است همين براي ميدهد ، دست از را خود قداست افتاد ،
.نيست مردم تكاليف انجام متعهد دولت
دولتي و سياسي ديني ، تكاليف اگر:است معتقد ميبدي فاضل
خود از متفاوتي واكنشهاي دولت برابر در مردم چون شوند ،
همراه به آنان ادبار و اقبال است ميدهندممكن نشان
با شوند لجاجتوارد سر از دولتي با اگر.باشد واكنشها
خطرناك اين و.ميشوند وارد لجاجت سر از هم ديني تكاليف
بايد سياست و دولت ديني ، جامعه در كه اين عين در.است
خود عهده به را مردم شرعي تكاليف بايد ولي باشد ديني
بازور نتوانست رضاخان كه همانطور بنابراين.گذاشت مردم
ارزش اين نميتوان هم زور با بگيرد ، مردم سر از را حجاب
.كرد تحميل برجامعه را ديني
غفاري مريم: تنظيم
اجتماعي تامين فصلنامه شماره تازهترين
شمارههاي همانند "اجتماعي تامين فصلنامه" شماره ششمين
.شد منتشر پرمطلب و پربار پيشين
ضد سياست ;اقتصادي تعرض" عنوان با شماره اين مقاله سر در
سوي از "اقتصادي تعرض"مفهوم طرح به اشاره ، با"توسعه
نيم به نزديك در متحد ملل سازمان خاص كميسيون در ايران
تدابيرتعرض كارگيري به امروز:است آمده پيش ، قرن
تجاوز اعمال براي وسيلهها متداولترين از يكي اقتصادي
كه است جهاني كشورهاي قدرت مراتبهرم سلسله سازوكار در
يكي عنوان به و نيست نظامي تعرض از كمتر آن تخريبي ظرفيت
.ميشود ارزيابي توسعه ضد بارز شاخصهاي از
تاثيرگذاري ، اقتصادي تحريمهاي يادداشت ، اين ادامه در
در دخالت طبيعي ، منابع از بهرهبرداري چگونگي در
و كالاها انتخاب براي تكليف تعيين و عمراني پروژههاي
سياستهاي جمله از خارجي ، تجارت برنامههاي در خدمات
در تحول آن ، با مقابله راه و شده برده نام اقتصادي تعرض
ملي اتحاد فضاي در آگاهانه نگرش با برنامهريزي استراتژي
تمامي سوي از اقتصادي رياضت دوران پذيرش آمادگي فرض با و
.است شده دانسته جامعه افراد
براي دورانديشانه توصيهاي واقع ، در يادداشت ، اين
نامطمئن منبع به كشور سرنوشت زدن پيوند از جلوگيري
فيروزه" دكتر از مقالهاي درج با كه است نفتي درآمدهاي
در نفتي منابع از بهينه بهرهبرداري" عنوان تحت "خلعتبري
.ميشود تكميل شماره همين در "پايدار توسعه راستاي
مردوخي ، بايزيد رزاقي ، ابراهيم دكتر غنينژاد ، موسي دكتر
آدم ، خادم ناصر دكتر مازندراني ، زاهدي جواد محمد دكتر
هرمز دكتر مقدم ، زند محمود دكتر صالحخو ، قاسم دكتر
همكاران ديگر...، پوررضا ابوالقاسم دكتر همايونپور ،
و تاليفات با كه اجتماعياند تامين فصلنامه شماره اين
نشريه اين به فوقالعادهاي غناي خود ترجمههاي نيز
امنيت و اجتماعي تامين از مختلفي جنبههاي و بخشيده
.كردهاند بازگو جهان و ايران در را انساني
|