در كشور معلولان موسيقي جشنواره نخستين
ميشود برگزار تهران
دماوند آبي آسمان تا غار دريچه از
شد منتشر فيلم ماهنامه
نمايش آماده "سحر تا"
معرفي جوان موسيقي جشنواره برگزيدگان
شدند
در كشور معلولان موسيقي جشنواره نخستين
ميشود برگزار تهران
عنوان با كشور معلولان موسيقي جشنواره نخستين :هنري گروه
خانه در روز سه مدت به و ماه اسفند از 14 "مهرآهنگ"
.ميشود برگزار تهران وحدت تالار و هنرمندان
دبير و بهزيستي سازمان توانبخشي امور معاون كمالي محمد
گوي و گفت در گذشته روز صبح جشنوارهمهرآهنگ نخستين
را جشنواره اين هدف مطلب اين بيان ضمن مطبوعاتي
و كشور معلولان توانمنديهاي به نسبت جامعه آگاهسازي
دو در معلولان:گفت و كرد ذكر مثبت به منفي نگرش تغيير
بخش سه در جشنواره در و ميكنند شركت جنبي و مسابقه بخش
تكنوازي ، گروهنوازي ، صورت به پاپ و مقامي سنتي ، كلاسيك ،
.ميپردازند برنامه اجراي به همخواني و تكخواني
كمسنترين:گفت سني رده چهار در مسابقه به اشاره با وي
نابيناي 8 پسربچه جشنواره اين در شركتكننده معلول
معلول نيز فرد مسنترين و مينوازد فلوت كه است سالهاي
كمالي 484 گفته به.ميزند ني كه است هفتادساله نابيناي
كه كردهاند ارسال كار جشنواره به كشور استان از 25 نفر
برنامه اجراي به و انتخاب نفر آنها 55 ميان از
فرود پيشكسوت ، هنرمند دو از جشنواره اين در.ميپردازند
اين.آمد خواهد بهعمل تجليل زنگنه پري و گرگينپور
و 15 تا 12 ساعت 9 از و و 16 روزهاي14 ، 15 در برنامهها
ياد روزهاي و 30 ساعت 19 از و هنرمندان خانه در تا 17
.ميشود برگزار وحدت تالار در شده
دماوند آبي آسمان تا غار دريچه از
فيلم كارگردان"مصطفيرزاقمنش" با وگو گفت
" يادگار يادو "
چه تاكنون و كرديد شروع فيلمسازيرا كار كجا و كي از *
ساختهايد؟ فيلمهايي
در جواني دوران به برميگردد فيلمسازيمن كار سابقه -
ساخت زمينه كريميدر رزاق برادرممرتضي با كه سال 1353
هنگام بعد ميكرديم ، كار مستند و داستاني كوتاه فيلمهاي
فيلم يك سال 1982 در اتريش در معماري رشته در تحصيل
كهمورد ساختم"غريبه" نام ميليمتريبه كوتاه 16
بعدبا سال گرفت ، قرار تهيهكنندگان و منتقدين توجه
را "جهنم در فصلي" اتريشفيلم هنر و فرهنگ وزارت بودجه
ساختم ، بود ، "آرتورهبو" فرانسوي شاعرمشهور كهدرباره
آلمان اتريشو كشورهاي ديگردر پروژههايمختلفي
در سال 1987ميلادي بالاخرهدر كردم ، كار وايتاليا
تاثير فيلمتحت اين ساختم ، "هارلكين" نام به فيلمي ونيز
بود ، متن بدون كار اين بود ، تحصيلياممعماري رشته
يك يعني فيلم زمينه صداهاي و افكت موسيقي ، تلفيقياز
كه بود فيلمسازي سنت شالودهشكنيدر نوع يك و جديد نگاه
خاطر همين به و گرفت صاحبنظرانقرار موردتوجه بسيار
و آلمان برايكشورهاي فيلم اين از بعد پروژههايديگري
.كردم كار ايتاليا اتريشو
گرفت؟ چگونهشكل "ويادگار ياد"فيلم ساخت ايده *
بدون فيلمي و برگردم ايران به داشتم دوست وقتها همان -
بسازم ، ايران با ارتباط در كارها سبكهمان به و متن
ولي نبود ، كار اين از ويژهاي تعريف من براي هنوز البته
سينماي پيشكسوتان محققينو با ايرانآمدم به وقتي
گفتوگو و بحث به زمينه اين شناساندر مردم و مستند
خلاصه.بود ورهرام افرادفرهاد آن از يكي كه پرداختم
با بود ، گرفته سال 1375شكل از "يادگار و ياد" ايده
مرزي برون شبكه دادم ، اوبا انجام برادرمصحبتهايي
هم ما زبان ، انگليسي بابخش البته صحبتكرد ، سحر
داشتيم ، گسترده مفصلو تحقيقبسيار يك احتياجبه
ورهرام فرهاد به بود گرفته شكل ذهنم در كه را ايدهاي
كامل از بعد شد ، تحقيق كار مسئول ايشان.دادم انتقال
آوردم ، در فيلمنامهدر صورت رابه تحقيقات تحقيق ، شدن
كار حاصل و ريختم مستند طرحسينمايي در را تحقيقات واقع
.كهميبينيد شد چيزي
بود؟ مدنظرتان بيشتر چيزهايي فيلمنامهچه نوشتن در *
داشتهباشيد؟ فيلم به پرداختي چگونه داشتيد دوست
ميخواست فيلمنامه كه وقتي منطقي و علمي تحقيق از بعد -
ايراناز شناساندن براي كه بود اين پيشنهادم شود ، نوشته
نكنيم ، عمل تعقلگرا و منطقي و استدلالي طريق به لحاظ همه
در من شخصي سلايق استدلالو موضعگيريو نميخواستم
و تضادها به توجه با ميخواستم بلكه يابد ، انعكاس آن
محيط رسوم ، و آداب و فرهنگ اقليمي ، نظر از كه شاخصههايي
و محيطي زيست موارد همه خلاصهاز و معماري جغرافيايي ،
سرزمين اين به آنهاست داراي ايران كه تاريخي و طبيعي
با را فيلم اين داشتم دوست بيفكنيم ، نظري گوناگون پهناور
شود ، مي يافت نقطهآن نقطه در كه زيادي تفاوتهاي به توجه
و گذارند تاثير چيز همه در كه نشاندهيم ، تفاوتهايي
.بخشيدهاند ايران به خاصي مختلفتنوع جنبههاي از
مرموز حسي با بلكه.ندارد گزارشي پرداختي فيلم *
مخاطبش به را ايراني هويت و ذهنيت شده فراموش گوشههاي
ميآورد ، بوجود او در روحي و ذهني تاثيري و ميكند القاء
است؟ بوده مدنظرتان ويژگي اين آيا
كنيم ، نگاه قضيه به علمي نخواستيم ما است ، درست كاملا -
شكلگيري آغاز همان از ايران تولد از داريم ما وقتي
سعي ميكنيم ، صحبت امروز به تا زمينشناسي دورههاي
ايرانيمنتقل ذهن به را شده فراموش خبرهاي كردهايم
مخاطب به ذهني و رواني و عاطفي تلنگري فيلم با.كنيم
در ماكند پيدا دوباره را خود ايراني هويت تا زدهايم
اين در و داشتهايم تولد اين بر گذري و مرور فيلم اين
ما مخاطب ندادهايم ، قرار مخاطب را خاصي قشر كار
دارد دوست و است علاقهمند ايران به كه است بينندهاي
از دلايلي به كه ما جوان نسل خصوصابشناسد را ايران
علاقهمند كه خارجي مخاطب حتي يا افتاده دور خويش سرزمين
.است زمين ايران فرهنگ به
و سنتي موسيقي است ، آن موسيقي فيلم ، جاذبههاي از يكي *
رنگ كه ديگر كشورهاي موسيقي از رگههايي حتي و پاپ
بهرهگيري در.نيستند شناخته ما براي و گرفتهاند ايراني
داريد؟ تاكيدي چه موسيقي از
با ما جوان نسل شايد و داريم موسيقي از غريبي ثروت ما -
شده دور آن از حدي تا غربي موسيقي مقابل در گرفتن قرار
به را ايراني پربار و برجسته موسيقي كرديم سعي ما.است
به ميگوييم تولد از داريم ما وقتي.بشناسانيم مخاطب
تاريخ حضور به موسيقي طريق از ما و برميگرديم هم تاريخ
.پرداختهايم هم
خود فرزند براي كه است قصهگويي مانند اينجا در موسيقي
كه همانطور ميكند ، تعريف را قصهاش و ميخواند لالايي
انتقال در هم موسيقي است ، مهم قصه انتقال در لالايي
از كدام هر.است تاثيرگذار فيلم اين در ايران داستان
هر براي ما دارند ، حكايتي موسيقي قطعههاي و آهنگها اين
و پلان اقتضاي به حالا ساختهايم ، قطعه و آهنگ يك پلان
آهنگساز كه عليقلي محمدرضا آقاي خود و موقعيتها و نماها
سرصحنه مكرر و اوست آن از موسيقي و است فيلم اين
نگاه را فيلم راشهاي كليه و داشتهاند حضور فيلمبرداري
و نماها هواي و حال و اقتضا به موسيقي تا كردهاند
.باشد موضوعات
پستالي كارت مايه كه تصاويري بگوييد ، فيلمبرداري از *
از آيا دوربين ، حركات و هوايي تصاوير از گرفتهاند ،
كردهايد؟ استفاده خاصي دوربينهاي
آري" دوربين از كشيد ، طول روز حدود 210 فيلمبرداري -
ويژهاي لنزهاي از ما كرديم ، استفاده ميليمتري 35"فلكس
اين در كرديم ، استفاده كرديم تهيه كشور از خارج در كه
كشتي ، بالن ، قطار ، ماشين ، قاطر ، از فيلمبرداري براي فيلم
استفاده غيره و مختلف هواپيماهاي مختلف ، هليكوپترهاي
باشيم داشته نماها از فيلم در بهتري پرداخت تا كردهايم
سالن در را زمين ايران به علاقهمند مخاطب بتواند و
.كند ميخكوب سينما
تصوير و است متن بدون فيلم كه ميدانستم را اين
كمك به هم موسيقي البته و كند پر را متن جاي ميبايستي
مانند داشت حركت خودش موضوع كه جايي در ما.آمد تصوير
ميكرد ، سكوت و بود بيحركت دوربين احترام ، براي آيينها
نشان براي ميرسيديم پرعظمت معماري يك به كه جايي در ولي
در درميآورديم ، حركت به را دوربين شكوه و ابهت آن دادن
سعي كشيدند زيادي زحمت خلبانها كه هوايي فيلمبرداريهاي
اگر.كنيم پيدا اطرافشان طبيعت در را معماري ابعاد كرديم
سعي بود پنهان كوهها صخرههاو ميان در روستايي يا دهي
به آنچنان هوايي فيلمبرداري از استفاده با ميكرديم
.هست كه درآيد تصوير
كه انگار ميشود آغاز آن با فيلم كه نمايي اولين *
از بيرون دارد ، ديد بيرون به رو غار يك دريچه از دوربين
زير فضاي شبيه را فضا كه است ريخته آبي ملايمي نور غار
هم آبي آسمان با و است شروع آبي فضاي است ، كرده دريا
چه آخر و اول نماهادر اين آوردن از هدف ميپذيرد ، پايان
است؟ بوده
است ، شده حساب كاملا آخر و اول در نماها اين آوردن -
گرفته هست زمين در كه ريشههايي از و زمين اعماق از فيلم
دورانهاي تشكيلات و جنيني دوران بعداز ايران تولد شده ،
زمين عمق از و نمادين تصاويري قالب در كه زمينشناسي
مراحل ميكند ، رشد فرزند اين آهسته ، آهسته.ميشود آغاز
امروز صنعتي دنياي به تا ميگذارد ، سر پشت را عمرش مختلف
آسمان و دماوند ارتفاعات نماي با فيلم نهايت در و ميرسد
.ميپذيرد پايان آن بالاي آبي
خودش مخاطب و ميكند بازي ايران فيلم اين در را اصلي نقش
.ميكند برداشت كار از
ارائه به ميخواهيد كه آنجا فيلم ، پاياني صحنههاي در *
به كمتر نميكني فكر بپردازيد ، ايران مدرن و صنعتي دنياي
و ادبيات از مثلا پرداختهايد ، هنري و فرهنگي توسعه
با چرا داريد ، كمتر نماهاي هنرها ساير و ايران سينماي
نپرداختيد؟ مسائل اين به تصويري بيان
موضوعات نشده ، تعريف مقطع يا موضوع يك در فيلم -
ما گنجاندهايم ، فيلم در را مختلفي ولوكيشنهاي
در يا بدانيم تاريخ در فقط را جذابيتها نميتوانيم
از بايد ايران ميگوييم وقتي صنعت ، يا و ادبيات اسطوره
عشايري و روستايي زندگي وقتي شويم ، رد آن از مختلف مقاطع
جزء كه است چيزي اين و داريم هم شهري زندگي داريم ،
.است اجتنابناپذير اين و است فيلم واقعيتهاي
ما كنيم ، نگاه موضوع به فرم طريق از شده سعي هم باز
دهيم ، نشان را ايران از موضوع و جنبه يك نخواستيم صرفا
.همند با همه و است مجموعه يك بلكه
و سينما و ادبيات به اينها كنار در كه است اين منظور *
...ميپرداختيد هم ايران هنر
اين حال و حس موسيقي ازطريق و پرداختيم موسيقي به ما -
القاء مخاطب به را ايران تمدن و فرهنگ و موضوعات
منعكسكننده خود است ، فيلم يك اين كه آنجا از و كردهايم
سينما طريق از دارد ايران اينكه و است ايران سينماي رشد
.است ايران برتر سينماي بيانگر خود ميشود معرفي
مجسمه ، نقاشي ، مثل هنرهايي به فيلم آخر قسمتهاي در
نماي با دماوند از قبل فيلم پرداختهايم ، غيره و گرافيك
به را ما كه است نمادي اين و ميپذيرد پايان كتابخانه
ما و ميكند رهنمون ايران علمي و فرهنگي و فكري رشد
ديدهايم ، كه چيزهايي اين مجموعه كه بگوييم خواستيم
و كتابخانه همان نتيجه در تواناييها و داناييها مجموعه
فرهنگي علمي ، جنبههاي تمام شامل كه است كتاب به پرداخت
.ميشود
در فقط يا درميآيد نمايش به هم عمومي اكران در فيلم *
خواهدشد؟ مطرح جشنوارهها
و آلمان كشورهاي در نيستيم ، جشنوارهها دنبال ما -
عمومي اكران با را فيلم كه است ، شده جدي صحبتهاي فرانسه
تازه فيلم اينكه به توجه با اما.دهند نمايش سينماها در
.شد اكران فيلم نوزدهم جشنواره در فقط است رسيده پايان به
ولي.دارد آن ارائه براي تصميمهايي هم سحر جهاني شبكه
دربيايد ، عمومي اكران به سينماها در كه است قرار اول
و شدهاند آن موسيقي جذب بيشتر كشور از خارج در البته
صورت به آن موسيقي اتريش در امسال مارس ماه در است قرار
اينكه از هم اروپاييها خود براي البته شود ، اجرا زنده
علاقه ببينندخيلي را ايران طريق اين از توانستهاند
جذاب خيلي آنها براي فيلم موسيقي مخصوصا ميدادند ، نشان
تنوع به پي جوانان بهخصوص هم ما مردم دارم دوست من.بود
دف يك من خود براي سنندج دف مثلا.ببرند ايراني موسيقي
دارد ، دل در ريشه دفاورامان ولي است آكادميك و مدرن
در موسيقي ريتم مينشيند ، دل بر و برميآيد دل از چونكه
است اي موسيقي ما موسيقياست متنوع خيلي كردستان موسيقي
آن به اسطورهاي پرداخت كه ما تاريخ و اسطوره در ريشه كه
و نيست مغز به زدن چكش فقط موسيقي در ريتم دارد ، است شده
موسيقي با را فيلم كه بود موسيقي ريتم همين بهواسطه ما
كه اين و بياوريم ياد به را فراموشيها تا كرديم شروع
.زندهاند امروز به تا تاريخ دل از ترنمها و تپشها اين
شكريپور مختار:از گفتوگو
شد منتشر فيلم ماهنامه
نوزدهمين از گزارشهايي با "فيلم 266" سينمايي ماهنامه
.شد منتشر فجر فيلم جشنواره
پيش از مناظره يك گزارش كيا ، حاتمي اعتراض و مرده موج
ماهنامه نويسندگان نگاه از بيضايي و سگكشي نشده ، اعلام
از ماه نور زير در نوزدهم ، جشنواره بهترينهاي فيلم ،
تمدنها ، گفتوگوي و سينما همايش ناسوت ، به لاهوت
مجيد با گفتوگو پنج جهان ، سينماي هاليوود ، خداحافظ
تهمينه و موتمن فرزاد ميري ، مازيار ميركريمي ، رضا مجيدي ،
به فيلم ماهنامه شماره اين در كه است مطالبي از ميلاني
.است رسيده چاپ
نمايش آماده "سحر تا"
.شد نمايش آماده جلاليفخر مصطفي فيلم دومين"سحر تا"
وزارت توسط ويديويي صورت به مدت 20دقيقه در كه فيلم اين
نجات نفرت و عشق درباره شده تهيه پزشكي آموزش و بهداشت
.است پزشكي اخلاق و بيمار
جعفر" كار تصوير و نور ،"تقوا ارسيا" فيلمنامه نويسنده
.است "سجادي محمدعلي" كارگردان مشاور و "مهر براتري
متعصب ، مهتاب كتابچي ، افشين:از عبارتند تاسحر بازيگران
نازنين افشاريان ، ايمان غياثي ، مهتاب اسماعيلي ، فرهاد
...و سهرابي ناصر دهقاني ، محمد ورمزيار ، مهري كشاورزصدر ،
كارنامه در را "زندگي عادي شبهاي فيلم" كه فخر جلالي
دنياي و فيلم بامجلات منتقد عنوان به سالهاست دارد
خود فيلم سومين تدارك در اكنون هم و دارد همكاري تصوير
.است "معمولي آدمهاي"
معرفي جوان موسيقي جشنواره برگزيدگان
شدند
مسابقه بخش جوان ، موسيقي جشنواره دومين :گروههنري
معرفي با شب سهشنبه فجر موسيقي جشنواره شانزدهمين
.داد پايان خود كار به مختلف رشتههاي در برترينها
موسيقي مركز رئيس و هنر معاونت حضور با كه مراسم اين در
پس شد ، برگزار وحدت تالار در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
، پيرنياكان داريوش توسط داوران هيات بيانيه قرائت از
شرح به نخست ، برگزيدگان داوران هيات ثابت اعضاء از يكي
:شدند معرفي زير
حجت ،(الف سني گروه) كاكاوند وحيد:سهتار ساز
ساز /(ج سني گروه) عارفنيا پيمان ،(ب سني گروه)سلطاني
،(الف) نكويي پويا ،(كودك سني گروه) شفيعي محسن:ني
بلوكي شيما:كمانچه / (ج) فهيمي سعيد ،(ب) كاكاوند مهران
(ج) قرمزي ، حسنا(ب) فر
كيانا ،(كودك سني گره) بابائيان نازك:كلاسيك پيانو
(ج) فرهمندبافي ، نيما(ب) مهر فرازنده مرتضي ،(الف) شفيعي
مهيار:كلاسيك گيتار / (ج) زربخش گلريز:كلاسيك ويولن /
و سحرابي يگانه ،(الف) معيريان بيتا:تار /(ب)سالك
:ايراني ويولن /(ج) ستارزاده ساناز ،(ب) رعنايي كوهزاد
شناسا پرهام ،(الف) زهيري سعيد ،(كودك) روحانيزاده سپهر
ساز /(ب) نغمه علي:عود ساز/(ج)سالاري نظري امير ،(ب)
،(الف )كار گل سمانه ،(كودك) خداييفر مازيار:قانون
رهام:سنتور ساز/(ج) صالحي پروين ،(ب) شيرينآبادي حامد
،(ب) روحانيزاده نجمه و عابديان ارسلان ،(الف) شناسا
محمدحسين ،(الف) كريمي حامد:آواز/(ج) كامكار غزال
.(ج) اسماعيلي
|