ميكنيم؟ فراموش چرا ميگيريم؟ ياد چگونه
طينامهايبهرئيسجمهورينمايندگانمجلس
جامع نظام لايحه درارائه خواستارتسريع
شدند اجتماعي تامين
شد سرشماري فرهنگي مركز هزار 110
دفاع ارزشهاي و آثار نشر و حفظ سازمان
داشت گرامي را بدر سالروزعمليات مقدس
و خريد فعاليتهاي تهران دادگستري توسط
شد اعلام ممنوع پنتاگونو كارتهاي فروش
آينده هفته ما عصر نامه هفته مسئول مدير
ميشود محاكمه
و اشكوري يوسفي براي حكم صدور شايعه
شد تكذيب سحابي عزتالله
اصل كميسيون به عليجاني رضا همسر
كرد 90شكايت
ميكنيم؟ فراموش چرا ميگيريم؟ ياد چگونه
به دسترسي امكان عدم ما فراموشي علت علتهاي از يكي
است مدت دراز حافظه در موجود خاطرات
ميرساند شكوفايي و رشد به را انسان كه وسيلهاي تنها
يادآوري حافظهو با كه است زندگي واقعيتهاي يادگيري
كوششهاي همه حافظه بدون درواقع.دارد ناگسستني ارتباطي
از بود نخواهيم قادر و ميشود تباه يادگيري راه در ما
را جديد مطالب و شويم بهرهمند لازم موقع در آموختهخود
گذشته اطلاعات با ارتباط زيرا بياموزيم ، نميتوانيم نيز
مراحلي حافظه مطلب يادگيرييك براي.نميشود امكانپذير
.ميكند طي "يك نمودار" شرح به را
محيطي محركهاي بايد شوند آموخته خوبي به مطالب آنكه براي
اندامهاي وسيله به غيره و فشار حرارت ، نور ، صدا ، مانند
سپس شوند دريافت بساوايي شنوايي ، بينايي ، چون حسي مختلف
مرحله در و گيرند قرار رمزگرداني مورد بعدي مرحله در
گامهايي چنين وقتي.كنند پيدا مشخصي جاي نگهداري
مرحلهچهارم در شده آموخته مطالب آنگاه شد ، برداشته
هنگام آموختهايم آنچه و ميشوند بازيافت يا يادآوري
بازيابي اصطلاح به يا آوريم خاطر به ميتوانيم نياز
براي دو نمودار در.دهيم پاسخ آنها براساس و كنيم
حافظه نوع سه تشريح ، يادگيري فرايند از بيشتر اطلاعات
عمليات يادگيري فرايند اين در آنها از كدام هر كه را
.ميكنيد مشاهده ميدهند انجام ويژهاي
گونه سه به ميبينيد دو نمودار در كه همانطور حافظه
حافظه -حسي 2 حافظه -عبارتنداز1 كه ميشود تقسيم
مدت دراز حافظه -مدت 3 كوتاه
حافظه اين گنجايشاست خبرپردازي مرحله نخستين حسي حافظه
اطلاعات از دقيقي نسخه حافظه دراين.است تقريبانامحدود
كوتاه بسيار سازي ذخيره مدتزمان اما ميشود ، ذخيره حسي
صاحبنظران از برخي.نميكند تجاوز ثانيه يك از و است
حسي حافظه يك ما حواس از يك هر براي دارند اعتقاد
حسي حافظه وارد آنكهمحركي از بعد.دارد وجود جداگانه
اطلاعي يا خبر گيرد قرار دقت يا توجه مورد اگر ميشود ،
انتقال مدت كوتاه استبهحافظه محرك آن معرف كه
حافظه وارد حسي حافظه از مطلبي اينكه براي پس ، .مييابد
از بسياري ما.گيرد قرار توجه مورد بايد شود مدت كوتاه
حافظه به ميشويم مواجه آنها با روزانه كه را اموري
حافظه خلاف بر.نميكنيم توجه آنها زيرابه نميسپاريم ،
حسيذخيره محركات با مطابق دقيقا اطلاعات آن در كه حسي
رمز صورت به اطلاعات مدت كوتاه حافظه در ميشوند ،
يعني ميگردند ، ذخيره و(ميشوند رمزگرداني)درميآيند
نگهداري حافظه رمزهاييدراين يا اشكال قالب به آنها
و (شنيداري)صوتي يا هستند ديداري يا رمزها اين.ميشوند
محدوديت مدت كوتاه حافظه مهم ويژگيهاي از.معنايي يا
ماده 7-را 2 حافظه اين گنجايش پژوهشگران.است آن گنجايش
در ميتوانند بعضيافراد اينكه يعني.كردهاند برآورد
مدت كوتاه حافظه در را (ماده)خبر تنها 5جزء واحد آن
به قادر ديگر بعضي كه حالي در نمايند ، ذخيره خود
از هستند ، مدتخود كوتاه حافظه در ماده تا 9 ذخيرهسازي
اين كه زماني است ، محدود مدت كوتاه حافظه گنجايش كه آنجا
خارج آن از بايد قبلي اطلاعات ميشود ، تكميل گنجايش
پديده اين به.شوند آن تازهايوارد اطلاعات تا گردند ،
شدن فراموش مهم عامل بنابراين ".گويند اطلاعات جانشيني"
اگر باشد مي جديد مطالب شدن جانشين حافظه اين از مطالب
تكرار ميشوند وارد مدت كوتاه حافظه به كه اطلاعاتي
كافي اندازه به اگر اما ميشوند فراموش سرعت به نشوند
درازمدتانتقال حافظه به شوند رمزگرداني و تكرار
.مييابند
يادگيري از پس دقيقه ازچند اطلاعات حفظ مدت ، دراز حافظه
هيچ آن براي و ميشود شامل شخصرا عمر طول تمام تا
تمام گنجايش حافظه اين يعني ندارد ، وجود محدوديتي
از اطلاعات شدن محو فراموشي ، علت.دارد را رسيده اطلاعات
امكان عدم علت به امر اين بلكه نيست ، مدت دراز حافظه
بحث به اينك.ميدهد روي اطلاعات آن به ما دسترسي
.ميپردازيم آن وعلل فراموشي پيرامون
فراموشي
حافظه از اطلاعات يادآوري در ما توانايي عدم فراموشيبه
فكر ما كه را اطلاعاتي از بسياري.ميكند اشاره درازمدت
بلندمدت حافظه وارد هرگز كردهايم ، فراموش ميكنيم
از پيش اطلاعات اين.(نياموختهايم درستي به) نكردهايم
.شدهاند خارج مدت كوتاه حافظه از درازمدت حافظه به ورود
قبلا كه را اطلاعاتي ما چرا كه پرسش اين به پاسخ در
.دارد وجود نظريه چندين ميكنيم فراموش آموختهايم
به مربوط نظريه نظريهها اين معتبرترين و جديدترين
ياد مطالب تمام نظريه ، طبقاين براست بازيابي مشكلات
و ميمانند باقي درازمدت حافظه در هميشه براي شده گرفته
اطلاعات اين به ما دسترسي امكان عدم فراموشي علت تنها
مورد اطلاعات يادآوري براي بازيابي نشانههاي يعني است ،
.نيستند كافي يا نيستند موجود يا نظر
روانكاوي نظريه در كه خاطرات سركوب يا زدن واپس مفهوم
رويدادهاي يادآوري در انسان ناتواني به است يافته شهرت
اين به.ميكند اشاره آنها به وابسته امور يا ناخوشايند
از يكي آنرا كه گويند ، مي" هيجاني فراموشي" اغلب فراموشي
واپس.ميدانند درازمدت حافظه از اطلاعات فراموشي دلايل
به بازيابينيز مشكل بهعنوان ميتوان را اطلاعات زدن
لازم نشانههاي دلايلي به نظر ، اين طبق برآورد حساب
.ندارند قرار دسترس در واپسزده خاطرات بازيابي براي
نظريه" است موجود فراموشي علت درباره كه ديگري نظريه
اثر بر تدريج به خاطرات نظريه اين طبق بر.است "ردياد
از كه مدتي از بعد ما نتيجه در و ميگردند محو زمان گذشت
ياد به آنرا توانست نخواهيم شد سپري مطلب يك يادگيري
در خاطرات كه است شده گفته نظريه اين در همچنين.آوريم
ديگر كه جايي تا ميدهند تغييرشكل مرتبا زمان طول
.ميگردد غيرممكن خاطرات ساير ميان از آنها شناسايي
فراموشي ، علل توجيه و نظريه اين رد در اخيرا صاحبنظران ،
چيز هيچ كه معتقدند و كردهاند مطرح بازيابيرا مفهوم
محو درازمدت حافظه از زمان مرور اثر بر و خود خودي به
خاطرات به دسترسي امكان عدم ما فراموشي علت و نميشود
.است حافظه اين در موجود
.دارد نام "تداخل" نظريه فراموشي به مربوط نظريه سومين
در ميآموزيم ما كه مختلفي مطالب نظريه ، اين طبق بر
فراموشي سبب امر همين و ميكنند ايجاد تداخل يكديگر
گستر پس بازداري اصطلاح با تداخل اين از نوع يك.ميشود
ما بعدي يادگيريهاي گستر ، پس بازداري در.است شده معرفي
مطالب فراموشي سبب و ميكنند تداخل قبلي يادگيريهاي با
تلفن شماره يك شما وقتي مثلا.ميشوند شده آموخته قبلا
تلفنهاي شماره در است ممكن كنيد حفظ ميخواهيد را جديد
با هم شباهت مقداري كه تلفنهايي شماره مخصوصا ديگر
شماره فراموشي باعث و كند ايجاد اختلال دارند جديد شماره
نام پيشگستر بازداري دوم نوع تداخل.گردد قبلي تلفن
يادآوري مانع قبلي يادگيريهاي بازداري ، نوع اين در.دارد
ميتوان مثلا.ميشوند شده گرفته ياد جديدا مطالب
جديد تلفن شماره يك آن در كه كرد مطرح را اول مورد برعكس
و گردد اختلال دچار قبلي تلفن شماره آوردن ياد به علت به
.شود فراموش
شمار به فراموشي امر در مهم عوامل از يكي تداخل گرچه
زيرا.كرد مبالغه آن مورد در نبايد واقع در ميآيد ،
جديد يادگيريهاي تسهيل موجب گذشته آموختههاي گاهي
آسان را فرانسه زبان ، آموختن لاتين زبان چنانكه.ميشوند
قرار معاوضه و رقابت مقام در كه تداخلهايي فقط.ميكند
.ميشوند فراموشي سبب ميگيرند
آن با ميتوان تداخل ، وجود از حاكي فراوان شواهد رغم به
به بخشيدن نظم تداخل مشكل با مقابله راه.كرد مقابله
به مربوط مختلف اطلاعات ما اگر يعني.است حافظه محتواي
آنرا منطقي روال يك طبق بر و دهيم سازمان را موضوع يك
.كرد خواهيم جلوگيري تداخل مشكل از كنيم منظم و مرتب
حافظه تقويت روشهاي
كنيد كار چه كه باشيد افتاده فكر اين به بارها است ممكن
.گرديد فراموشي دچار كمتر و شود تقويت شما حافظه تا
يادگيري در شما اگر يعني.بهتر يادگيري يعني حافظه تقويت
كنيد ، رعايت را يادگيري بر حاكم قوانين و اصول مطالب ،
كه كرد خواهيد احساس نتيجه در و خواهيدگرفت بهترياد
اصول روانشناسي ، كتابهاي در.است شده تقويت شما حافظه
:است آمده زير شرح به بهتر يادگيري بر حاكم
معلم اگركنيد يادگيري به اقدام قبلي نيت و قصد با -1
كنيد ، حفظ را خود دانشآموزان اسامي بگيريد تصميم هستيد
اسم به را همه كه باشيد فكر اين به هستيد ، كارمند اگر
ارادي يادگيري كه ميدهد نشان آزمايشها همه.بشناسيد
اتفاقي يادگيري از منظور.است اتفاقي يادگيري از موثرتر
به اقدام قبلي نيت بدون و انگيزه بدون شما كه است اين
.كنيد يادگيري
.باشيد داشته تمركز كنيد سعي مطلب يك خواندن هنگام به -2
استاد گفتههاي به و كنيد جمع را خود حواس كلاس در اگر
هرگز.بود خواهد بهتر شما يادگيري كنيد گوش خوب معلم يا
چند.نخوانيد رفتن خواب به يا زدن چرت با همراه را چيزي
.نشود متلاشي شما تمركز تا ندهيد انجام هم با را كار
خود براي ذهني تصوير يك ميخوانيد آنچه از كنيد سعي -3
.بسازيد
.كنيد برقرار ارتباط خود آموختههاي بين -4
پراكندگي از تا بگيريد ياد زماني فاصله با را مطالب -5
نشان متعدد آزمايشهاي.شود جلوگيري خستگي اثر در شما دقت
بدون يادگيري از بهتر زماني فاصله با يادگيري كه ميدهد
.است زماني فاصله
فرصتهاي در كنيد سعي گرفتيد ياد را مطلبي كه آن از پس -6
هم با نفر چند اگر حتي.كنيد تكرار خود براي آنرا مناسب
بهتر بدهيد پس يكديگر به را خود آموختههاي و كنيد كار
.گرفت خواهيد ياد
بخوابيد امكان صورت در و كنيد استراحت يادگيري از پس -7
.شود جلوگيري يادگيريها تداخل از تا
ارشد اسماعيليكارشناس غلامعلي: نگارش و گردآوري
روانشناسي
:منابع
سيف اكبر علي دكتر پرورشي روانشناسي -
پارسا محمد دكتر تربيتي روانشناسي -
گنجي حمزه دكتر عمومي روانشناسي -
نمايندگانمجلس طينامهايبهرئيسجمهوري
جامع نظام لايحه خواستارتسريعدرارائه
شدند اجتماعي تامين
شوراي مجلس نمايندگان از تن از150 بيش:اجتماعي گروه
رئيسجمهوري خاتمي آقاي به خطاب نامهاي در اسلامي
اجتماعي تامين جامع نظام لايحه ارائه در تسريع خواستار
.شدند مجلس به
به شد قرائت مجلس ديروز علني جلسه در كه نامه اين متن
:زيراست شرح
محترم رياست خاتمي آقاي جناب والمسلمين حجتالاسلام حضرت
آحاد روحي امنيت پديدههاي از يكي ايران اسلامي جمهوري
.است اجتماعي تامين موضوع جامعه
نيز و مكفي عدمپوشش و كشور اجتماعي تامين نظام پراكندگي
افراد در مختلف نگرانيهاي بروز موجب آن ضعيف كارآوري
قانون مشكل اين حل براي و اساس اين بر.ميگردد جامعه
و اجتماعي تامين نظام به مستقلا پنجم فصل در سوم برنامه
.است پرداخته يارانهها
ساختار كشور ، توسعه سوم برنامه قانون ماده 40 براساس
زير اصول رعايت با اجتماعي تامين نظام مناسب سازماني
اسلامي شوراي مجلس به سال 79 مهرماه پايان تا ميبايست
.است ميشده تقديم
ادغام يا حذف و موجود دستگاههاي وظايف تداخل رفع - الف
.موازي دستگاههاي
تامين نظام ابعاد نظر از جمعيتي كامل پوشش تامين - ب
.نظام جامعيت و اجتماعي
كاهش و مربوطه سازمانهاي اثربخشي و كارآمدي افزايش - ج
.اجتماعي تامين نظام مجموعه پشتيباني و اداري هزينههاي
بين وهماهنگي برقراري براي لازم كار و ساز پيشبيني - د
بالاترين در واحد سياستهاي اتخاذ و ذيربط سازمانهاي
.اجرايي تصميمگيري سطح
و مردمي امكانات و خيريه موسسات از موثر استفاده - ه
و ديني مراكز و روستا و شهر اسلامي شوراهاي همچنين و وقف
.مذهبي
و فوقالذكر قانوني مهلت از چندماه گذشت به باتوجه لذا
خواهشمند اجتماعي تامين جامع نظام موضوع اهميت بهلحاظ
بهعمل تسريع فوق لايحه ارائه جهت در فرمائيد دستور است
.آيد
شد سرشماري فرهنگي مركز هزار 110
در تاكنون فرهنگي مركز هزار ده و يكصد:اجتماعي گروه
قرار سرشماري مورد كشور جامع فرهنگي آمارگيري طرح اجراي
.گرفتهاند
كشور سراسر در دانشگاهي جهاد نظر زير كه پرسشگري سههزار
اطلاعات مجموع در ماه ، اسفند پانزدهم تا فعاليتند مشغول
نمود خواهند گردآوري را فرهنگي مركز هزار و 60 يكصد حدود
از برخي در پرسشگري عمليات كه ميشود پيشبيني اما
.يابد ادامه كماكان استانها
جديدي فرهنگي مراكز شناسايي طرح ، اين ويژگيهاي از يكي
ذكر كشور ، در موجود ثبتي منابع در آنها مشخصات كه است
.است نشده
دفاع ارزشهاي و آثار نشر و حفظ سازمان
داشت گرامي را بدر سالروزعمليات مقدس
سپاه مقدس دفاع ارزشهاي و آثار نشر و حفظ سازمان
دربيانيهاي ، يكشنبه روز اسلامي انقلاب پاسداران
سالروز و "بدر" عمليات سالروز رسيدن فرا
گرامي را همت ابراهيم محمد حاج پاسدار سرلشكر شهادت
.داشت
رودخانه شرق درهور اسفندماه 63 نوزدهم بدر عمليات
انقلاب پاسداران سپاه از رزمندگانمتشكل توسط دجله
خاتمالانبياء مركزي قرارگاه فرماندهي تحت اسلامي
.شد آغاز
خيز نفت و مهم مناطق از وسيعي بخش عمليات اين در
هور در دشمن پاسگاه دهها روستا ، مجنون ، چندين
.شد آزاد الحجرده جاده و الهويزه
و خريد فعاليتهاي تهران دادگستري توسط
شد اعلام ممنوع پنتاگونو
كارتهاي فروش
فروش و خريد با كه شركتهايي فعاليت:اجتماعي گروه
به اقدام مشابه موارد و پنتاگونو به موسوم كارتهايي
كل دادگستري سوي از بودند نموده مردم از كلاهبرداري
.شد اعلام ممنوع تهران استان
در يكشنبه روز تهران استان كل دادگستري عمومي روابط
نظر برابر فعاليتها گونه اين:كرد اعلام اطلاعيهاي ،
بندهاي استناد به و شرع خلاف عظام ، مراجع و علما اكثريت
نظام در اخلالگران مجازات قانون ماده 1 "_ه" و "الف"
مرتكبين مجازات تشديد قانون مواد 1و 2 و كشور اقتصادي
.ميشود تلقي جرم كلاهبرداري و اختلاس ارتشاء ،
شعبه در پروندهاي رابطه همين در:ميافزايد اطلاعيه اين
اقدامات با كه است رسيدگي مطرح تهران عمومي دادگاه 16
تاكنون و گرفته قرار قانوني پيگرد تحت متهمين قضايي
اين در كه حقوقي و حقيقي اشخاص بانكي حساب فقره تعداد 94
فروشندگان و مسدود بودند نموده فعاليت به مبادرت زمينه
روزنامههاي در آگهي درج با شدند موظف كارتها اين
نسبت كارتها اين خريداران با مكاتبه سپس و كثيرالانتشار
.نمايند اقدام دريافتي وجوه استرداد به
آينده هفته ما عصر نامه هفته مسئول مدير
ميشود محاكمه
از تهران عمومي دادگاه شعبه 1410 رئيس:اجتماعي گروه
هفته در ما عصر هفتهنامه مسئول مدير سلامتي محمد محاكمه
.داد خبر آينده
:افزود خبر مركزي واحد خبرنگار با مصاحبه در مرتضوي سعيد
كل دبير و ما عصر نامه هفته مسئول مدير سلامتي محمد
بيست آينده هفته دوشنبه اسلامي انقلاب مجاهدين سازمان
.ميشود محاكمه اسفندماه ودوم
هفتهنامه مسئول مدير عليه شده مطرح شكايتهاي:افزود وي
خصوصي و عمومي جنبه شامل كه ميرسد مورد يكصد به ما عصر
.است
و اشكوري يوسفي براي حكم صدور شايعه
شد سحابيتكذيب عزتالله
احكام صدور بر مبني شايعاتي انتشار پي در:اجتماعي گروه
دانشجويان خبرگزاري سحابي ، عزتالله و اشكوري يوسفي حسن
سقم و صحت قضاييه ، قوه مسئولان با تماس در (ايسنا) ايران
.شد جويا را خبر اين
تلفني تماس در روحانيت ، ويژه دادستان محسنياژهاي ،
اشكوري ، يوسفي براي حكم صدور رد ضمن ايسنا ، خبرنگار
شده صادر حكمي اشكوري ، يوسفي بدوي دادگاه در:كرد اعلام
تجديدنظر دادگاه به بررسي براي وي ، درخواست به كه بود
در را خود حكم تاكنون تجديدنظر ، دادگاه ولي شد ، ارسال
.است نكرده صادر خصوص ، اين
صدور درباره نيز تهران استان دادگستري كل رييس عليزاده ،
اسلامي انقلاب دادگاه سوي از سحابي عزتالله براي حكم
ايشان براي حكمي وجه هيچ به:داشت اظهار تهران ،
يوسفي مورد در.است صادرنشده (سحابي عزتالله)
ويژه دادگاه به وي پرونده به رسيدگي كه آن با هم اشكوري
گذشته روز كه آن به توجه با اما ميشود ، مربوط روحانيت
صادر حكمي هيچ هنوز كه ميدانم كردم ، سئوال زمينه اين در
.است نشده
اصل كميسيون به عليجاني رضا همسر
كرد 90شكايت
ارسال با روزنامهنگار عليجاني رضا همسر:اجتماعي گروه
شكايت همسرش بازداشت به نسبت اصل 90 كميسيون به نامهاي
.كرد
از هفته يك گذشت با حاضر حال در:است آمده وي نامه در
روحي و جسمي وضعيت از اطلاعي گونه هيچ من همسرم ، بازداشت
ايشان نگهداري محل از اطلاعي هيچگونه ضمن در ندارم ، وي
.ندارم را وي به شده داده نسبت اتهامات و
شعبه 26 به مراجعهاي همسرم ، دستگيري از پس روز دو البته
در شدن معطل ساعت از 6 پس و داشتم انقلاب دادگاه
قاضي با كوتاهي ملاقات توانستم انقلاب دادگاه راهروهاي
.باشم داشته حداد
|