تحرك و شادي ، نه است مهم اصالت و هويت
معلولين موسيقي جشنواره اولين برگزيدگان
شدند معرفي كشور
تحرك و شادي ، نه است مهم اصالت و هويت
سرپرست و تار سه و تار نوازنده مهرنيا مهران با گو و گفت
"همايون" گروه
انجام كه كاري در چه و برخورد نحوه در چه.است جدي خيلي
موسيقي نامكشوف تواناييهاي به زيادي اعتقاد.ميدهد
و مينوازد استادي با را سهتار و تار.دارد ما سنتي
و حسينقلي آقا تار شيوه از پيروي نوازندگياش شيوه
محمد استاد همچنين و آزاد داود استادانش.است صبا سهتار
و طلايي داريوش چون استاداني محضر از.بودند لطفي رضا
اين در.است برده فراوان استفادههاي هم سروستاني رضوي
يزداني يلدا خانم.است داشته پرتلاش و هميشگي يار يك راه
گروه سال 1372 در.ميكند اجرا خوبي به را تصانيف كه
و تهران در متعددي اجراهاي و است كرده راتاسيس همايون
.است داشته شهرستانها
تصانيف از تعدادي شما سرپرستي به همايون گروه اخيرا *
كرده اجرا را جاهد وامير نيداود خان مرتضي ساخته قديمي
كرديد؟ حس تصانيف اين اجراي و بازسازي براي لزومي چه.است
به تامل با كمي "قديمي" واژه اين مورد در بايد ابتدا -
تجدد از بسياري هجوم مورد امروزه واژه اين.بپردازيم بحث
واژه همان بعد به اين از است بهتر پس گرفته قرار طلبان
پيش سوءاستفاده زمينه تا بگيريم بكار را سنتي يا "اصيل"
"همايون" گروه بنده اساسا ما ، اجراي مورد در اما.نيايد
دارم اعتقاد كه چرا.كردم تاسيس نيت و منظور همين به را
در ضعف دچار ما موسيقي شدت به اخير ساله ده چند در
بااجراي بتوان شايد و شده آن جدي شكل به ملوديسازي
كه را مردم توقعات ايران ، موسيقي جدي و اصيل و سنتي آثار
ديگر تا ببريم بالا هستند موسيقي از فرم اين به علاقمند
خود با را موسيقي نام كه نوايي نوع هر شنيدن به حاضر
.نباشند دارد
و ملودي آمدن بوجود زمان لحاظ از "قديمي" از منظورم*
"قديمي" تعريف با من تفاصيل اين با.آنبود اوليه اجراي
غيرقابل عناصري وجود متضمن سنتي."سنتي" تا موافقم بيشتر
يك فقط بودن جديد يا قديمي موضوع اما است تغيير
... است زماني تقسيمبندي
لحاظ از ميدهيد ارائه سنتي واژه از شما كه تعبيري -
واژه مورد در عدهاي كه است تعبيري همان مانند ماهيتي
اين چون مثلا ميگويند راحتي به و ميبرند بكار قديمي
مال و گذشته جامعه در آن پذيرش زمان پس است قديمي موسيقي
.ندارد خودش در را ايراد اين سنتي واژه اما.نيست امروز
مثلا.كنيم نگاه سنتها به عميقتر كمي كه شرطي به البته
قديمي (آدمهاي) عناصر با نميتوان را بازديد و ديد سنت
شدنها ، دعوت نوع مثل آن ديگر اجزاي حتي يا كرد تكرار
همه... و پذيرايي امكانات ذهاب ، و اياب وسايل
موسيقي معتقدم من پس است ثابت آن كليت اما تغييرپذيرند
بلكه نمود اجرا سنتي اجزاي با نبايد الزاما را سنتي
.ميدهد تشكيل را ما ملي هويت كه است سنتي موسيقي ماهيت
كه است كلي حرف يك ادامه در بحث اين ميكنم فكر *
با ما سنتي موسيقي":اينكه آن و معتقدند آن به بعضيها
چيست؟ شما نظر "است شده مواجه بنبست
به هم فرهنگي پديده يك مگر.حرفهاست همان از هم اين -
اين شما ابتدا چه؟ يعني بنبست اصلا ميرسد ، بنبست
بحث آن به راجع بشود تا بشكافيد كمي من براي را سئوال
.كرد
و نگيرد جدي را زمان عنصر كه زماني فرهنگي پديده يك *
و نپذيرد است شده ظاهر خودش درون در كه را عناصرمتجددي
مخاطب جذب عدم بنبست با است ممكن بپذيرد ، سختي به يا
كلي صورت به ما سنتي موسيقي نميگويم البته.شود مواجه
شايد آن از جوانان اكثر شدن دور اما است شده گونه اين
نيست؟ اينطور.است شده سبب را نظريه اين آمدن بوجود
به اگر دارد ، سروكار مردم با كه فرهنگي پديده هر -
و ميشود حذف صحنه از شود دچار شما اشاره مورد آسيبهاي
بدون ما سنتي موسيقي كه حال پس.داشت نخواهد وجود ديگر
مردم به اتكاء با و خصوصي و دولتي دستگاههاي حمايت
اتفاق مسائل آن يعني ميدهد ادامه خود حيات به همچنان
و فقط من امثال و من وقتي ديگر عبارت به.است نيفتاده
ميكنيم ، تامين را خود زندگي موسيقي اين طريق از فقط
از جوانان شدن دور.است زيستن حال در و دارد مخاطب يعني
ببينيد.شد عنوان غيركارشناسانه كمي هم موسيقي نوع اين
انواع همه از سنتي موسيقي جدي علاقمندان و هنرجويان
نظر از) غيرحرفهاي عام شنوندگان.است بيشتر موسيقي
.ندارند نقشي هيچ ما آمارگيريهاي در (شنيداري
دارد طرفدار آلمان مثلا در غرب كلاسيك موسيقي كه همانقدر
شايد) دارد طرفدار ايران در سنتي موسيقي هم نسبت همان به
در جكسون مايكل آثار شنوندگان ابداشمار (بيشتر هم
به كلاسيك موسيقي كنيم تصور ما نميشود باعث آلمان
.... رسيده بنبست
بيرون جديشان موسيقي دل از پاپ موسيقي غرب در اما *
بسياري مخاطبان جذب به موفق دنيا سراسر در كه است آمده
وجود قابليت اين مطمئنا هم ما سنتي موسيقي در.است شده
مخاطب عامهپسندتر و شادتر ملوديهاي خلق با كه دارد
بيگچهخاني مرحوم كه كاري مثل كند ، جذب هم را غيرمتخصص
اول بخش از منظورم.ميداد انجام تار نوازندگي در
كمتر ما سنتي موسيقي از وجه اين به كه بود اين سئوالاتم
.ميشود توجه
و باشد داشته هويت بايد موسيقي كه است اين بحث اصلا -
چه هم فرهنگ و است فرهنگي مبحث يك كه است اين هم آن دليل
حالا.ميكند ايجاد را مرزبنديهايي نخواهيم يا بخواهيم
ارتباط اقشارجامعه همه با مرور به هويت با موسيقي اين
است ممكن شادتر ، ميگوئيد الان شما اينكه.ميكند برقرار
ي"نينوا" اثر مثلا.نباشد عامهپسند شادي اين جاهايي در
اما نيست شادي موسيقي اصلا دلايلي بنابه عليزاده آقاي
كشور تاريخ از بخشي نيازهاي جوابگوي كه چرا است همهپسند
و شادي نه است اصالت و هويت مورد در اصلي بحث پسماست
.ديگر چيزي يا تحرك
كوتاه وگوي گفت اين در بحث اين ادامه ميكنم فكر *
من قول به تصانيفي اجراي به برگرديم است بهتر و نميگنجد
اين بازسازي در آيا "سنتي" شما فرموده به و "قديمي"
داديد؟ انجام هم نوآوريهايي آهنگها
كه عقيدهام اين بر اساسا من.كنم راحت را شما خيال -
خسته صورت اين به نميگردد اجرا چون ما سنتي موسيقي
اجراي اندازه و طول متركار ، و سرعت.مينمايد جلوه كننده
توانائيهاي و اجرايي قدرت برنامه ، بخش هر يا دستگاه هر
بسيار اجرا حس و سونوريته بخصوص و نوازندگان و خوانندگان
اين و است بداهه كار مبناي ايران موسيقي در.است پراهميت
مستقيم ارتباط بر اساسا موسيقي اين كه ميدهد نشان
به موسيقي اين اگر حال است ، شده بنا كننده اجرا و شنونده
ميبينيم كه ميشود همين نتيجه شود اجرا قراردادي شكلي
جاي فلان از كه ميگذارند قرار قبل از گروهها مثلا
شب يك در شايد خوب شود ، اجرا آواز قسمت فلان تا برنامه
برعكس يا باشد خستهكننده تماشاچي براي مقدار اين اجرا
در اجرا شكل معتقدم چون بنده صورت هر به !باشد كم شايد
تصنيف حتي وگرنه شدهايم مشكل دچار است ، كسلكننده امروز
آنهمه به برسد چه دارد ، جا اجرا براي هم هنوز "سحر مرغ"
.است نشده اجرا بحال تا كه قطعاتي
چه گرفتهايد ، پيش در كه روندي اين آينده براي *
داريد؟ برنامههايي
يك ضبط و سال 80 در متعدد اجراهاي براي دارم جدي تصميم -
كه گذشته در سنتي موسيقي اساتيد آثار از كاست چند يا
به حق به كه يزداني يلدا خانم همسرم كار اين در البته
نقش ميآيد بر سنتي موسيقي تصانيف اجراي پس از خوبي
از تصانيف اجراي در خانمها اساسا.داشت خواهند اساسي
كه محدوديتي به توجه با اما برخوردارند خاصي توانائيهاي
خواهد همخواني صورت به هم كارها اين طبيعتا دارد وجود
.بود
- موسيقي كليت با برخورد فعلي روند به راجع نظرتان *
چيست؟ - پاپ سنتييا
دچار ما كشور در مقولات بقيه مثل هم مقوله اين خوب -
مثلا.است آمرانه عموما برخوردها و است تفريط و افراط
مصاحبه آقايي يك با همشهري روزنامه همين در پيش چندي
به ايشان نام متاسفانه و داشت دردست ني ساز كه بود كرده
دست بايد كه بودند گفته ايشان (جاهد مسعود) !نيست خاطرم
ايشان كه بايدي همين.برداشت رديف حفظ و محافظت از
كس هر يا آقا ايناست فرهنگي ديكتاتوري نشانه ميگويند
موسيقي به و دهند انجام را خود ابداعات ميتوانند ديگري
ديگران با هم كاري صبا ، يا درويشخان مثل بيفزايند ،
ميكنند ، تعيين تكليف ديگران براي وقتي اما باشند نداشته
كمتر.است همين جا همه در تقريبا.نيست خوبي كار اين
به را خود عقيده ميخواهند همه و است جدي كار فكر به كسي
و دستهبنديها باعث موضوع اين و كنند تحميل ديگران
هنرمندي هر اميدوارم.است شده ما كار در جدي تفكيكهاي
قابل چيز اگر و بپردازد خود كار به بيشتر صدر باسعه
استفاده آن از همه تا كند اجرا دارد ، ارائه براي اعتنايي
ديگر سليقهاي يا ديگر تفكري حذف فكر به كسي ديگر و كنيم
.نباشد
چيزهاي چه موسيقي تخصصي و فني مسائل جز به شما نظر به *
باشد؟ مسئلهساز ميتواند وادي اين در ديگري
وجود با كه است سئوالهايي آن از سئوال اين من گمان به -
من نظر به.ميشود طرح و پرسيده كم بسيار فراوان اهميت
كيفيت بر مستقيم تاثير موسيقي عالم حاشيه در جاري مسائل
مربوط آن وجه يك:دارند وجه دو مسائل اين.داشت خواهد آن
وجه و مردم و يكديگر با روابطشان و هنرمندان خود به
وجه آفت من.است مسئولين و دستاندركاران به مربوط ديگر
شدت به موزيسينها تاسف كمال با.ميدانم تكلف را اول
توجهي قابل شكل به موضوع اين و.شدهاند پرمدعا و پرتكلف
رودربايستي بدون.ميكاهد آنان آثار صداقت و صميميت از
از فراواني موارد به روزها اين:بزنم مثال چند بايد
از شدت به كه برميخورم سنتي موسيقي و آواز علاقمندان
را ضوابطي ايراني موسيقي اساتيد كه دارند گلايه اين
هر با مستقيم تلفني تماس يك امكان حتي كه كردهاند ايجاد
تاسف كمال با.است شده سخت و مشكل بسيار آنها از يك
استاد ناصحپور ، استاد چون ارزشمندي و بزرگوار اساتيد
ارتباطگيري از نوعي به...و عليزاده حسين طلايي ، داريوش
اين شما حال.گريزانند موسيقي علاقمندان با صميمانه
خانهاش در كه ميرزاعبدالله با كنيد مقايسه را عزيزان
خودش كه وزيري قمرالملوك يا بوده باز همه روي به هميشه
و ميخوانده آواز برايشان و ميرفته مردم منزل به سرزده
خودمان دوران در حتي و اقبالآذر صبا ، درويشخان يا
ايران در وقت هر كه كياني استاد يا و لطفي محمدرضا استاد
به موفق ميتواند وقت هر تقريبا بخواهد كه هر هستند
كار در هرگاه كه است طبيعي.شود آنان با صحبتي هم و ديدار
صداقت و صفا و صميميت ديگر در از شد ظاهر تكلف هنرمندي
هنرمند آن از مردمي اقبال انتظار ديگر و ميرود بيرون
مردم متن ميان در ملي هنر اساسا.است انتظار از دور كمي
به مربوط مشكلات ديگر وجه اما.لاغير و مييابد رشد
مركز كارمندان از برخي برخورد.است هنري مديريتهاي
كرده افت توجهي قابل طرز به اخير چندماه اين در موسيقي
برخوردهاي از نمونههايي من كه نباشد درست شايداست
جو تاسف كمال با اما.كنم ذكر را آنجا در شده انجام
شدت به مجوز صدور بخش خصوص به موسيقي مركز در موجود
و غيرصميمي كشور غيرفرهنگي ادارات ساير مانند
موسيقي طبقه هفت مركز كه كنيد تصور.است غيردلسوزانه
گرفتن براي موزيسينها و ندارد كپي دستگاه يك حتي ايران
صدمتر چند و شده خارج موسيقي مركز از بايد كپي برگ يك
موسيقي واحد مسئول ديگر مثالي در يا.بپيمايند راه پياده
آن در همايون گروه اجراي تاريخ در درست بهمن فرهنگسراي
و پاپ موسيقي خواننده يك با خصوصي همكاري جهت فرهنگسرا
مسئله كلي با را ما و كرده سفر شيراز به او كنسرت اجراي
درست بهمن فرهنگسراي مديرعامل همه از بدتر.گذاشت تنها
كار كه كرد اعلام اجرا از قبل يكروز و مجوز گرفتن از پس
حضرات اين برخورد نوع اينها همه به البته.كنيد لغو را
بايد نيز را هنرمندان و هنري مدير يك عنوان به ما با
به عشق با هنرمندان كه برسد روزي اميدوارم.كرد اضافه
به هنري مديران و كنند خلق را آثارشان مردم براي و مردم
دنبال به بايد آنها نباشند هنرمندان اگر كه بياورند ياد
.باشند معاش امرار براي ديگري راه
نصيري آرش:از گو و گفت
معلولين موسيقي جشنواره اولين برگزيدگان
شدند معرفي كشور
مراسم در كشور معلولين موسيقي جشنواره اولين برگزيدگان
در.شدند معرفي شد ، برگزار وحدت تالار در كه اختتاميه
به شد برگزار مسئولان و هنرمندان باحضور كه مراسم اين
.شد اهدا جشنواره تنديس و سكه تقدير ، لوح برگزيدگان
:است شرح بدين برگزيده گروههاي و نفرات اسامي
احمد -جامي 3 اسماعيل غلامعباس -رباني 2 ركسانا -1
-عليزاده 6 جاويد -مقصوديان 5 جمالالدين -اسماعيلي 4
سعيد -دنيايي 9 عباس -دوستدار 8 پرهام -جاني 7 سهراب
-اناريكندري 12 اكبر -اعظمي 11 اولاد پونه -رشيدي 10
احمد -وطني15 محمد -جهاني 14 رحمان -مهدويصفا 13 مهدي
.اسديلويه يوسف -يونسي 17 مژان -ايماني 16
:گروهها
-دانش 3 نور استثنايي آموزشگاه -سفيد 2 عصاي گروه -1
عقبماندگان از حمايت انجمن -فرشته 4 استثنايي آموزشگاه
از متشكل آوا گروه -محدث 6 استثنايي آموزشگاه -ذهني 5
گروه -نيكان 7 توانبخشي مركز و شهركرد نابينايان انجمن
.كهريزك گروه -ناشنوا 8 و كمشنوا تلفيقي دانشآموزان
در اسفندماه تا 14 از 12 كشور معلولين موسيقي جشنواره
و شده برگزار وحدت تالار الي 16در از 14 و هنرمندان خانه
روان ، روشن كامبيز:از بودند عبارت داوران هيات اعضاء
و آيوازيان سيمون پيرنياكان ، داريوش گنجهاي ، كامبيز
.محمدي عليزاده دكتر
|