ايجاد بنديدر اولويت علممبناي و عقل
تعادل
اشاره
براي كه گرديد مطرح نامتعادل ، وضعيت مقاله نخست شماره در
همچنين.است ضروري نامتعادل اوضاع درك تعادل ، وضعيت درك
و است عدل اقامه تعادل ، اصلي نشانه و نماد كه شد عنوان
رفع جهت در جسماني و ذهني تحرك متضمن امر اين
اين از.است عيني عقبماندگيهاي و ذهني معلوليتهاي
هر در را كارش كس هر اگر كه سخن اين تعادل نظريه منظر
را ميشود طرف بر جامعه مشكلات دهد ، انجام درست هست كجا
از كه دارد مختلفي وجوه تعادل زيرا كند نمي تاييد
همزيستي بر مشتمل و عمل و فكر بين تعادل آنها ، بارزترين
قالب در ديگري و واژهها و مفاهيم قالب در يكي برداشت دو
.است مفيد و موثر هاي كنش
موازنه از كه تعادل ديگر وجوه فوق بخش اثبات براي همچنين
وجزيي ، كلي واخلاق ، وظايف ، عقل و حقوق ساخت ، و شكل ميان
.شد مطرح ميخيزد ، بر... و عمل و حرف ذهن ، و عين
تحول ايجاد همچون ديگري مباحث مقاله اين پاياني بخش در
مناسب الگوهاي واقعيتها ، و حقايق درك شيوههاي و درشكل
اصلي عنوان به شفافيت جامعه ، نياز مورد مختلف موضوعات در
از عادلانه وقانون نظم برقراري و پنهانكاري نفي جهت در
.ميگذرد نظرتان
انديشه گروه
.باشد علم و عقل مبناي بر بايد عليالقاعده اولويتبندي
تمايلات مافوق را عمومي مصالح و راه چراغ را عقل بايد
روي بر افكار نمودن متمركز.داد قرار فردي واحساسات شخصي
جامعه كه شده طبقهبندي درستي به مفاهيم و مباني
مساله بندد كار به و بياموزد را آنها ميخواهد
سياسي ، توسعه ميتوانند مفاهيم اين.است مهمي فوقالعاده
سيستم ، پويايي نقادي ، فرهنگ ترويج اطلاعرساني ، گسترش
.باشند سيبرنتيك فضاي و شرايط با انطباق و اقتصادي كارايي
تمركز به همواره تعادل بسط و حفظ ايجاد ، حال ، هر در
حول زندگي گوناگون ابعاد و زمينهها در انرژي و حواس
.دارد نياز اولويتبنديها و وظايف حقوق ، محور
واقعيتها و حقايق درك شيوههاي و شكل در تحول ايجاد *
موقع به بايد كه است اساسي كارهاي از (علمي انقلابهاي)
مصونيت قصد به ديني نگرشهاي و ايمان در تحول.پذيرد صورت
از اخلاق و ديانت معتبر حقيقت به تقرب و عقده از عقيده
. است علمي تحول اجتنابناپذير مقدمات
ايماني ، تكيهگاه حياتي ، تفكر تجديد و تحول اين در
اختياري رفتار.دارند بسزايي سهم اختياري رفتار و رضايت
(5).باشد داشته وجود ديگري شق آن براي كه است رفتاري
در عميق حركت و فعاليت براي آگاهانه و اختياري رفتار
شناخت كه تحول حال در و طيف گسترده ناشناخته عرصههاي
اهميت حائز دارد وجود آنها مورد در قبلي محدود بسيار
جهت نيز قلبي رضايت و ايماني تكيهگاه.است فراواني
.است ضروري و لازم امري مردم ، آحاد حقوق از محافظت
از جامعه نياز مورد مختلف موضوعات در مناسب الگوهاي *
بتوانند بايد الگوها اين.ميشود محسوب تعادل مباني ديگر
به واقعيتها) واقعيتها بهتر بيان تعادلآفرين ، تفكر به
،(مختلف هويتهاي و افكار مكاتب ، ميان ارتباطي پل عنوان
رجعت جديد ، سازگاري و دگرگوني استانداردها ، سطح ارتقاء
تقلب ، به نسبت اعتراض و نقد زندگي ، زيبايي و پاكي به
عدم سياسي ، شرافت بيمحتوا ، فرمهاي كثرت و افراط انحراف ،
،(مبتذل) متحجرانه و عوامانه ارزشهاي و افكار به تسليم
كاري وجدان آينده ، سوي به مثبت حركت نظم ، و تنوع احساس
تعالي و تعادل و تكامل به كه فكري چالشهاي مردم ، قوي
ورزيدنبه عشق گاهانه آ انعطافپذيري ، ميانجامد ، ذهنها
اصلاحات ، آن به رسيدن راه در استقامت و رنجها و عدالت
و تحميلي بتهاي با نبرد محتواها ، و فرمها در بهموقع
الگوهاي.مددبرسانند فرصتها به بحرانها تبديل همچنين
آن توانايي برحسب را سياسي نظام كارآيي توانند مي مناسب
باشند معقول گسترده بهطور كه تصميماتي اتخاذ براي
.دهند افزايش و ارزيابي
از سطحي هر در افراطي پنهانكاري نفي مبناي شفافيت اصل *
عالمانه نقادانه ، نگاه ضرورت بيانگر اصل ايناست روابط
و شرايط و جديد دانشهاي و زمانه علوم به بصيرت با و
زندگي ، مسائل روشن و صحيح درك آنها ، پيچيدگيهاي
كاربردي روشهاي و هنر و فن و انديشه و عقل از برخورداري
به مهم كارهاي انجام و لازم تدابير اتخاذ مطلوب ، حد در
با شفافيت.است اجتماعي متكامل نظم به دستيابي منظور
نوبه به نيز نقادي.دارد وثيقي ارتباط نقادي و نقد عنصر
و وسيع بينش كافي ، و لازم اطلاعات و ابزار نيازمند خود
بدون.است منظور اين براي لازم فرهنگي زمينه و همهجانبه
يك جانبهاز همه بررسي امكان و كافي اطلاعات داشتن
صورت به را موضوع آن معني و مرز درستي به نميتوان موضوع
سوي به گرايش كافي ، ادله فقدان صورت در.كرد درك شفاف
صورت اين در و ميكند پيدا غلبه علتها برشناخت معلولها
فرصت شفافيت البته.ميشود افزوده شدت به ابهامات حجم بر
.ميطلبد را لازم
تعادل پايههاي از يكي عادلانه قانون و نظم برقراري *
ساختن ممنوع متضمن عادلانه قانون و نظم استقرار.است
مكارترين ، بقاء براي تنها كه قانوني يعني جنگل قانون
نظم.ميباشد است مساعد موجودات وحشيترين و زورمندترين
منابع بهموقع و صحيح شناخت بر مبتني عادلانه مقررات و
.است ديگر سوي از انرژي جديد منابع و يكسو از مشكلات
احساسات بهويژه احساسات و تعصبات بايد شناخت اين برپايه
ميبايست همچنين.شوند تعديل قوممدارانه و فرقهگرايانه
.يافت دست نخبگان ميان استنتاجات تلاقي و تحليلي تقارن به
تحول آني ، نفع بر آتي منافع ترجيح اينها ، بر علاوه
ارزشهاي) ايدئولوژي نوسازي و بازسازي شامل پارادايميك
و اخلاقي احكام بين تعادل تبليغات ، تعديل ،(پيشين متداول
زمان ، با متناسب فكري استوار بناي استقرار علمي ، احكام
استبداد و انحصار از بنيادي خلعيد عهد ، به وفاي حرمت
افزايش كه نماند ناگفته.گيرند قرار خاص توجه مورد بايد
در مهارتمسئولان سياسي ، سبك در نوآوري حقيقت تحمل
شدن تخصصي اولويتها ، منسجم ردهبندي تصميمگيري ،
فرعي ، نظامهاي و نهادها سازگاري و همگرايي ساختارها ،
جامعهپذيري) جامعه با روشنفكران مناسب ارتباط و انطباق
دسترسي و قدرت صاحبان انعطافپذيري ،(روشنفكران مناسب
و نظم برقراري خود نوبه به يك هر اطلاعات به منصفانه
.مينمايند تسهيل را عادلانه قانون
:نتيجه
بررسي و مطالعه براي هوشمندانه چارچوبي تعادل ، فرضيه
در.است بينالمللي و داخلي جامعه فرصتهاي و مشكلات
اجزاء كنترل و كارآيي ميان توازن بهترين متعادل ، شرايط
در و متعادل شيوههاي بكارگيري بااست برقرار سيستم
و احساسات مستمر تعديل و بازبيني امكان متعادل ، شرايط
جهت در زيانبار تمايلات و بتها از مبنايي و محرز اجتناب
هراسانگيز و كننده نگران تاريخي تجربه انقطاع يا تحديد
و افراطي مديريت و بيمحتوا يا محتوا كم فرمهاي كثرت
كه زماني تا.است امنيتيفراهم و اطلاعاتي نامناسب
مقدم ديگري منافع بر خود منافع باشد نداشته وجود تعادل
و ميشود انگاشته ناديده ديگران منافع و ميشود شمرده
شمرده مقدم ديگري منافع بر خود منافع كه زماني تا بالعكس
تعادل ميباشد خودش فكر به تنها كس هر باصطلاح و ميشود
كه دارد اهميت تعادل ايجاد براي.داشت نخواهد وجود
باشيم داشته را مسائل تبيين قدرت و تفكيك قدرت توامان
بازشناسي) داريم قرار نقطه كدام در جهان اين در وبدانيم
و (تعادل تلفيقي متدولوژي براساس كل /جزء نسبت دقيق
كجاست؟ تحليل مختلف سطوح در كل اجزاء ساير و مناسب موقعيت
حمايت منظور به سالم و امن محيطي بايستي اين بر علاوه
سازگار و هماهنگ قديمي و سنتي قالبهاي با كه كساني از
ساختارهاي مثبت تحول و تغيير به نيت حسن با و نيستند
اطمينان تدبير يك اين.نمود ايجاد ميانديشند موجود
غير ازاحساسات ناشي خطرات كه باشد ميتواند آفرين
پشتكار.ميدهد كاهش را نادرست محاسبات و فهمي كج منطقي ،
بر مبتني احساسات و استعداد تلفيق و آموزش تداوم و
تسهيل را تعادل كوشش ، و كار با قبول قابل استدلال
براي مناسب امكانات ايجاد" اصل به بايد همچنين.مينمايد
و سهم زيرا نمود توجه "دارند را آن استحقاق كه كساني
را آن استحقاق كه ديگري براي را چيزي از مناسب نسبتي
ويژگيهاي از كردن صرفنظر با البته) قراردادن دارد
از جلوگيري براي مطمئن راهي ،(ناروا و تبعيضآميز
روابط فروپاشي و تضعيف به كه تفريط و افراط و انحصارطلبي
.ميباشد ميانجامد محيطزيست زوال و اجتماعي
كرماني توكلي حميد
:پاورقي
با آن پيوند و اجتماعي علم ايده.پيتر وينچ ، :به رك -5
.(دوم فصل) سمت ، 1372:تهران.فلسفه
انديشه تازههاي
|
مدني سنتهاي و دمكراسي
و مطالعات دفتر) دلفروز ، محمدتقي ترجمه پاتنام ، روبرت
اول سلام ، چاپ روزنامه ناشر (كشور وزارت سياسي تحقيقات
.ريال قيمت 22000 صفحه ، 432- 1379
ناموفق بعضي و موفق دمكراتيك حكومتهاي از بعضي چرا
حكومتها عملكرد بهبود باعث نهادي اصلاحات آيا هستند؟
اجتماعي ، ويژگيهاي به دمكراسي يك ماهيت آيا شد؟ خواهد
دارد؟ بستگي آن محيط فرهنگي و اقتصادي
تجربه فاقد درمناطقي را دمكراتيك نهادهاي ما اگر
محيط مانند جديد محيط در آنها آيا سازيم برپا دمكراتيك
جامعه با حكومتي خوب عملكرد رابطه ميكنند؟ رشد اصليشان
به سياست علم در اساسي سوالاتي اينها همه چيست؟ مدني
به دقت با حاضر دركتاب "پاتنام روبرت" كه ميآيند شمار
درك در به آن مطالعه رو اين از است ، گفته پاسخ آنها
كمك كارآمد دمكراتيك حكومت وزمينههاييك ريشهها
.ميكند
با حكومت گونههاي ميان در دموكراسي جايگاهحكومتهاي
احترام و شهروندان رضايت فكري ، تعالي ملي ، رفاه آوردن بر
جاي كماكان اما.ميشود ممتاز انسانها شخصيت و حقوق به
وجود با ها حكومت برخي چرا كه است باقي سوال اين
شهروندان برابر در دمكراسي ، قانوني رويههاي و ساختارها
هستند؟ اداري ناكارآمدي دچار و نبوده پاسخگو
عوامل به مختلف رويكردهاي با پاسخهايي باره اين در
.است شده داده فوق سوال به فرهنگي و اجتماعي ، اقتصادي
بيشتري تكيه فرهنگي رويكرد به پاتنام ميان اين در اما
قبل دمكراتيك حكومت كارآيي اصلي شرط كه است معتقد و دارد
.است مدني فرهنگ وجود چيز هر از
بررسي را ايتاليا در دمكراسي تجربه حاضر كتاب چند هر
ركن آگاه ، شهرونداني وجود اينكه به توجه با اما ميكند ،
جديد تجربه در ميشود ، محسوب دمكراتيك حكومت يك اساسي
برخوردار ضرورت از مهم اين ايراندرك در داري حكومت
.ميشود
سياسي تحقيقات و مطالعات دفتر و پژوهش معاونت مبنا براين
.است نموده حاضر كتاب چاپ به اقدام كشور ، وزارت
سياسي فلسفه نقد و هاناآرنت
قيمت صفحه ، اول 1379 ، 33 چاپ مركز ، نشر انصاري ، منصور
. ريال 21000
عنوان با نخست بخش در.است شده تنظيم دوبخش در حاضر كتاب
تا است شده تلاش "عمومي حوزه زوال و پيدايش:آرنت هانا"
ساده ، گونهاي به آرنت ، بنيادين انديشههاي و مفاهيم
.شوند داده توضيح معنا تقليل بدون البته
مقاله چهار ،"تفسير و نقد درحوزه:آرنت هانا" دوم بخش در
.است شده ترجمه وي انديشههاي باره در
قدرت نظريه از اجتماعي تفسيري ترجمه ، هابرماس اين در
پست نظريهپردازان توسط بعدها ادعا اين.ميكند ارائه
خود مقاله در ويلا.ر.دانا.گرفت قرار مناقشه مورد مدرن
شناختي زيبايي و نيچه آرنت ، :بد و نيك فراسوي عنوان با
را خود خاص تاداوري ميكند تلاش سياسي ، عمل به نگريستن
.كند ارائه مدرنها پست و ميانهابرماس نزاع از
پست نيچه ، گرايش به نزدكي با آرنت كه است اين ويلا داوري
در ولي ميدهد ، بدست عمومي حوزه و سياسي عمل از مدرني
و مدرن وي ، ميان حكم قوه نقد و كانت به نزديكي با نهايت
.ميايستد باز آن نه و اين نه مثابه به مدرن پست
يعني خود مخاطبان دربرگيري با حاضر كتاب روي هر به
با بيشتر آشنايي براي است كوششي سياسي ، فلسفه پژوهندگان
به دست وي.هاناآرنت سياسي و فلسفي انديشههاي
و ميزند سياسي فلسفه شده تثبيت مفهومهاي شالودهشكني
.ميكند مطرح تاملانگيز پرسشهايي
خود و گرفته شكل ترسانگيز و تلخ دوراني در آرنت انديشه
.است ترسها اين به ملايم و معتدل پاسخي
|
|