احساسات بروز در اجتماعي محركهاي تاثير
كودكان
اعتماد جلب براي :انتظامي نيروي فرمانده
ميكنيم تلاش انتظامي نيروي به مردم كامل
به را صارمي شهيد قتل بشر حقوق كميسيون
كرد محكوم طالبان دست
پاي گچ از ترياك گرم و800 كيلو كشف 2
ملاير در كودكي
يادداشت
احساسات بروز در اجتماعي محركهاي تاثير
كودكان
كرده پيدا قانون از كاملي درك بچهها كودكي ، دوران در
.ميگيرند فرا را جامعه و خانواده قوانين از پيروي ونحوه
عكسالعملهاي سنشان ، نسبت به دوران اين در بچهها البته
كودك يك نمونه ، بهعنوان.ميدهند نشان خود از مختلفي
به اسكيت بازي در را خود قابليتهاي كه ساله ، هنگامي 10
مساله اين بخورد ، با زمين ناگهان اگر ميكشد ، دوستانش رخ
.ميآيد كنار ساله يا 8 كودكان 6 از راحتتر و بهتر خيلي
بهتر را ودستورات مييابد ، قانون افزايش كودك سن چه هر
گواه.ميشود آشنا بيشتر جامعه معيارهاي وبا كرده درك
همه به اگر ميشود زشت خيلي..." نظير امر ، جملاتي اين
كودكان البته كه است ، "ميكني احساس طور اين بگوييكه
مورد تا ميبرند كار به زياد جملاترا اين سنتر كم
بچهها ميدهد ، نشان تحقيات.نشوند واقع تمسخر و سرزنش
ميگذارند احترام بسيار قانون به ابتدا در سنين ، اين در
ناراضي دستشان از بزرگترها يا و تنبيهشوند مبادا تا
طرفدار مردم اغلب ميگيرندكه ياد بهتدريج سپس باشند ،
اين به نيزبايد آنها پس هستند ، جامعه در قانون اجراي
.نمايند عمل قانون به و كرده عادت فرهنگ
بهتدريج جواني و نوجواني سپس و كودكي دوران در بچهها
بروز را خود هيجانات و احساسات چطور كه ميگيرند فرا
و ابرازشادي ، ناراحتي ، خشم نحوه در ترتيب اين به دهند ،
در.ميشود فاحشيايجاد تغييرات آنها ، ترس و عصبانيت
رفتار ، اين و ميشوند خجالتي كمي بچهها سالگي دو پايان
كنترل البته).ميشود تشديد والدين نبود صورت در خصوصا
در (.دارد فرد هر ماهيتشخصيتي بستگيبه احساس اين
كنترل حدي تا را خود احساسات ها بچه ، كودكي اوان
به ورود كودكيو سنين يافتن پايان با ولي ميكنند
مادري زبان و شده كاملتر فرد عصبي سيستم بلوغ ، دوران
بسيار بچهها ، لذا.شود مي گرفته فرا كامل طور به نيز
را خويش احساسات و هيجانات ميتوانند پيش از سادهتر
ابراز نحوه با بچهها مدرسه ، به رفتن از پيش.كنند كنترل
سپس و ميشوند آشنا خود جامعه و فرهنگ احساساتدر
.ميشود كاملتر شناخت اين بهتدريج ،
سايرين احساسات از كودكان درك
از آنها درك به بستگي كودكان احساساتدر ابراز نحوه
چگونه خود ، براي را آنها كه اين و دارد ديگران احساسات
صداي كودك زندگي ، ماههاياوليه در.ميكنند تفسير
خوبياز به پرستارشرا و خصوصاوالدين اطرافيان
ميكند برقرار رابطه آنها با و تشخيصداده ديگر صداهاي
در.ميدهد بروز راحتي به را خود احساسات ترتيب ، بدين و
از خوبي به را متفاوت احساسات كودك زندگي ، اول ماهه شش
به هفتمودهم ، ماههاي بين سپس ميدهد ، تشخيص يكديگر
نيز ، ماهگي سه در.ميكند توجه بسيار اعضايصورت ، حركات
حدي صحبتكننده ، تا كلام لحن در تغيير واسطه به نوزاد
را احساسات ماهگي درهفت ميشودو متوجه را فرد منظور
.ميكند دريافت صورت حركات هم و صدا لحن طريق از هم
نوزادانچند براي حتي استكه داده نشان اخير تحقيقات
.فهمند قابل و معنيدار اشارهها ، علائمو بعضي نيز ماهه
فرد پيغام تنها نه ماهه ، 9 نوزاد 8 يك مثال ، بهعنوان
علامت ، اين كه ميداند بلكه ميكند ، دريافت را ديگر
ترتيب ، اين به.است ديگر عمل يا و شيء يك واكنشيبه
ابراز راههاي خود ، منظوراطرافيان دريافت با كودكان
.ميگيرند فرا نيز احساساترا
اجتماعي محركهاي
كه است اين كودكان براي اجتماعي مهمترينمحركهاي از
با مختلف ، موقعيتهاي در را افراد عكسالعملهاي آنها ،
كودك ، سن افزايش همراهبا.ميسنجند خود رفتارهاي
و ايمني حيث از را خود اطراف محيط در موجود اشياء
را خود نظر متعاقبا داده ، قرار بررسي مورد محفوظيت
انجام مطالعات.ميكند احساساتشراابراز و كرده اعلام
پرستار هيجانات و احساسات كه است مطلب اين از حاكي شده ،
شادي ، احساس از اعم)نزديك اطرافيان كلي طور به و بچه
.ميگذارد اثر نوزاد مستقيماروي (عصبانيت و خشم ترس ،
فرد يك واحتياطحتي دقت ساله ، كاملا يك كودك مثلايك
ميكند درك جديد ، اسباببازي يك با بازي هنگام را غريبه
تخته از كه هنگامي ديگر فرد يك كه بفهمد وميتواند
آن از همچنين والدين.دارد احساسي چه رود ، بالامي سنگي
هيجانات احساساتو بروز در كه هستند دستهعواملي
و نوزادان آنها ، نبود در و دارند بسزايي تاثير بچهها
به يا و پناهميبرند بزرگترها ساير به نوپا ، كودكان
شبيه هم به احساساتشان ابراز نحوه كه ميكنند تكيه كساني
.است
بر مهمي تاثير كودك ، اطرافيان واشارههاي ايما حقيقت در
بچهها اغلب ناآشنا ، بازي محل يك در ;ميگذارد او رفتار
راحتي به را مادرشان كه كنند بازي درجايي دارند تمايل
بچهها دهد ، تغيير را جايش مادر ، درصورتيكه ببينندو
را مادرشان دوبارهبتوانند تا ميدهند مكان تغيير نيز
.شوند بهرهمند صورتاو حركات و صدا از و ببينند
اجتماعي محركهاي درباره چنداني اطلاعات البته
در اساسي عوامل از ولي نيست دست در كودكان دربروزاحساسات
اطرافيان ، احساسات بروز طريقه از الهام ميتوان زمينه اين
نام را آنها شناخت و علم افزايش و زبان كامل يادگيري
كردن كمك در والدين موثر نقش ديگر ، توجه قابل نكته.برد
ترتيب ، اين به كه كنترلاحساساتشاناست در بچهها به
مشكلاتآمادهتر و مسائل با مقابله براي را بچهها
.ميسازد
كودكي دوران در فرزندان احساسي درك
قدرت همچون بچهها ، احساسي درك مدرسه ، به رفتن از پيش تا
از مهمي نكات درزير.مييابد افزايش سرعت به تكلمشان ،
درباره كه است آمده ساله و 6 كودك 2 دو گفتوگوي
:گفتهاند سخن خود احساسات و مسئوليتها
او ميزند ، فرياد سرش پدر ، كه اين بعداز):دوساله كودك
دستت از خيلي بابا ، ":(ميزند داد شده عصباني نيز
".خداحافظ ميروم ، اينجا از من عصبانيم ،
از كه كودكي به كردنراجع صحبت در):ساله دو كودك
:(مياندازد راه بيداد و داد و ميزند باز سر خوابيدن
".ميزند فرياد همش و عصبانيه آني مامان ، "
:ميگويد كه مادر جمله اين به پاسخ در):ساله كودك 6
:(".بشنود را كودكي گريه صداي انسان ، كه است سخت خيلي"
در و) ".نيست سخت است ، سخت شما براي كه من ، آنقدر براي"
دوست را جاني من ، از بيشتر شما چون":(مادر چراي جواب
دوست خيلي اونو شما ، ولي دارم ، دوستش ذره يه داري ، من
".است مشكلتر شما براي هم ، همين براي داري ،
دلداري كوچكي پسر به كليسا ، در كه حالي در):ساله كودك 6
براي را او مذهبي ، مراسم انجام براي مادرش ، كه ميدهد
مامانت نباش ، نگران اوه":(است كرده ترك لحظه چند
".پيشتم من نترس ، برميگردد ، بهزودي
به رفتن از پيش برميآيد ، فوق مثالهاي از كه همانطور
احساساتوهيجانات بروز عوامل و دلايل به مدرسه ، كودكان
از آنها درك بالاتر ، سنين در سپس ميكنند ، توجه بسيار
در كه بهطوري دقيقترميگردد ، و كاملتر احساسي مسائل
بروز عوامل تشخيص به قادر بچهها سالگي ، سن 4 ، 5
.درست ، هستند و كامل طور به هم آن احساسي ، واكنشهاي
از يكي عصبانيت و ناراحتي علتخوشحالي ، مثلاوقتي
اشاره واقعهاي به بپرسيم ، آنها از را همبازيهايشان
.دارد احساس ، هماهنگي آن با دقيقا كه ميكنند
از بيش بيروني عوامل به بچهها است مسلم آنچه حال ، هر به
سن ، باافزايش همراه البته كه دارند توجه دروني عوامل
عنوان به.شد خواهد برقرار تعادل نيرو ، دونوع بيناين
مردم كه ميكنند فكر بچهها سالگي ، هفت از قبل تا مثال ،
در ميشوند ، عصباني ميشوند ، اشتباهي مرتكب وقتي فقط
افراد برخي حتي و سال هفت بالاي بچههاي كه صورتي
.ميدانند همراه مردمآزاري با را وعصبانيت خشم بزرگسال ،
كه ميكنند پيشبيني حتي بچهها دبستان ، از پيش دوران در
دارد قصد حال خاص ، احساس نوع يك ابراز از همبازيشانپس
خوبي به مثلاآنها.دهد انجام كاري چه بگويدو چه
راكتك استدوستش ممكن عصبانياست كه كودكي ميدانند ،
و شاد كودكيكه و بكشد دستش از اسباببازيرا يا و زده
در را اسباببازيهايش دارد تمايل بيشتر خوشحالاست ،
مساله اين به آنها حقيقت در.دهد قرار اختياردوستانش
لحظه چند در را فرد رفتار است ممكن احساس يك واقفندكه
.دهد قرار تاثير تحت ديگر ،
ايجاد عوامل تشخيص در بچهها توانايي كودكي ، سنين در
تحقيق ، يك درافزايشمييابد افراد ، ساير احساسات بروز
مورد ديگران ، احساسات درك و تشخيص قدرت برحسب بچهها
پسربچهاي عكس آزمايشات ، از يكي درگرفتند قرار آزمايش
نظر به خوشحال بسيار ولي بود شكسته دوچرخهاش كه بود
صورتش چون كه بود اين ساله بچههاي 4 ، 5 عقيدهميرسيد
بچههاي 8 ، 9 ولي ميكند خوشحالي احساس كودك پس است ، شاد
از بعضي البته داشتند ، اول گروه از متفاوت نظري ساله ،
شكسته پسربچه آن دوچرخه گرچه كه ميكردند تصور نيز آنها
دوچرخه يك كه دادهاند قول او به مادرش پدرو چون ولي است
.است خوشحال او ميخرند ، برايش ديگر
بزرگترها كه ميكنند فكر طور اين بالاتر ، سنين در بچهها
احساس يك از بيش واحد ، آن در ميتوانند بچهها ، برخلاف
مدرسه به هنوز كه سنيني در بچهها البتهباشند داشته
اگر مثال ، عنوان به.است برعكس دقيقا نظرشان نميروند ،
روي از را دوستش كسي ، اگر كه شود سوال ساله كودك 4 يك از
جواب قطعا دارد ، احساسي چه شود سوار خودش تا دهد هل تاب
كه آنچه به چون خوشحالي ، حس خوب ، حس يك":ميدهد
اين جواب در ساله كودك 8 يك ولي ".است رسيده ميخواسته
احساس است ممكن خوشحالي ، احساس بر علاوه":ميگويد سوال
جالبي و خوب احساسات كه باشد داشته نيز ناراحتي و خشم
رسيده است ، ميخواسته آنچه به او كه است درست نيستند ،
".است رسانده آسيب دوستش ، به ولي
او درك ميشود ، بيشتر كودك اجتماعي تجربه و شناخت چه هر
است داده نشان تجربه.ميرود بالاتر احساسي مسائل از
هميشه كه مييابند پرورش خانوادههايي در كه كودكاني
و تشخيص در ميآيد ، ميان به هيجانات و احساسات از صحبت
چند هر گفتگوها ، اينموفقترند ديگران احساسات درك
و شناخت تا ميكند كمك بسيار كودك به باشند ، كوتاه
در شركت همچنين.باشد داشته مسائل از بهتري درك متعاقبا
ميدهد امكان كودك به برادرها و خواهر با ساختگي بازيهاي
و مشاهده مورد مختلف موقعيتهاي در را افراد واكنش تا
پيدا مساله اين به نسبت وسيعتري بينش و داده قرار بررسي
.كند
با راحتتر تا ميسازد قادر را آنها بچهها ، احساس درك
كودكان 3 مثلابيايند كنار خود همبازيهاي و اطرافيان
به مايل كوچكتر ، بچههاي از راحتتر بسيار ساله ، تا 5
رفتاري و ميشوند دعوا از پس آشتي و صلح برقراري
.دارند عاطفهتر با و دوستانهتر
بچهها در همدلي حس پيشرفت و ظهور
.است برقرار نزديك احساسات ، ارتباطي بروز و درك بين
آگاه ديگران احساسات نحوه از بايد كودك مورد ، دو هر براي
و داده پاسخ احساسات اين به خوبي به بتواند و بوده
متخصصان امروزه.دهد بروز خود از متفاوتي عكسالعملهاي
فرد احساسات ، مختلف انواع بروز براي كه عقيدهاند اين بر
طرف احساسات بتواند كه باشد داشته را توانايي اين بايد
تا باشد ، داشته آن از درستي برداشت و كرده درك را مقابل
سالهاي در.كند منتقل درست را احساساتش بتواند نيز خود
كه ميشود سبب همكاري و همدلي حس مدرسه ، به رفتن از پيش
انتظار كه اين بدون دهد ، انجام كسي براي را كاري كودك
.باشد داشته هديهاي و جايزه
به.است نمايان زندگي اوليه ماههاي در كودك در همدلي حس
واكنش و پاسخ در شده ، متولد تازه نوزاد يك مثال ، عنوان
.ميكند گريه به شروع اتاق ، همان در ديگر گريهاطفال به
هر نفس كه شد متذكر بهاطفال را نكته اين بايد البته
افزايش با همزمان.است افراد ساير از متفاوت و جدا فرد
نشانههاي اولين ساله ، يك كودك يك خويشتنشناسي ، حس
طفل گريه به واكنش در ديگر مثلا.ميدهد بروز را همدلي
راهي دنبال به بلكه نميكند ، كردن گريه به شروع ديگري ،
تسلي را كودك آن ناراحتي و درد بتواند تا ميگردد
براي ماهه ، كودك 21 يك مثلاسازد آرام را او و بخشيده
را خود او ، ناراحتي از كاستن و مادرش به بخشيدن آرامش
سعي و آورده زبان بر تسليبخش كلمات انداخته ، او آغوش در
آن از را مادرش حواس خيمهشببازي ، عروسك يك با كند مي
.كند پرت مضطربكننده ، مساله
جملات و كلمات از كودكان تكلم ، قواي تقويت با همزمان
ساله كودك 6 يكميگيرند كمك سايرين به دادن تسلي براي
در خالي اتاق يك نيافتن علت به مادرش فهميد كه هنگامي
است ، غمگين و ناراحت بسيار طولاني ، مسافرت يك از پس هتل ،
خيلي مامان ، نه مگه هستيد ، عصباني خيلي شما":گفت
ما و ميشود درست چيز همه ميكنم فكر من ولي ناراحتيد ،
".كرد خواهيم پيدا خالي اتاق يك حتما
افزايش ابتداييبسيار دوران در خصوصا همدلي ، حس
احساسات راحتتر ، و بهتر كودكان ترتيب اين به و مييابد
با موارد ، همه در و ميفهمند و كرده درك را افراد
مارتين.مينمايند يكرنگي و همدلي احساس خود ، همنوعان
و بيمار فقير ، افراد با همدلي كه است عقيده اين بر هافمن
.است همدلي انواع مشكلترين از افسرده
كودكان ، پرورش و تربيت چگونگي است داده نشان تحقيقات
والديني.دارد آنها در همدلي حس ايجاد در بسياري تاثير
ميكنند ، افراد با يكرنگي و همدلي احساس بسيار خود ، كه
بسيار و ميكنند رفتار همينطور كه دارند فرزنداني اغلب
همدلي حس ايجاد عامل تنها البته.ميكنند فكر ديگران به
طريق از حس اين بلكه نيست ، والدين از الهام كودكان در
به بچهها ، اگر كه چرا ميشود ، ايجاد انسان در نيز آموزش
كار اين به كنند ، پيدا آگاهي يكدلي و مهرباني حس عواقب
و خشن رفتار كه والديني مقابل ، در.ميشوند تشويق بسيار
از خود فرزندان در را همدلي حس ناخودآگاه دارند ، ناملايم
والديني چنين فرزندان روزي ، آزمايش ، يك در.ميبرند بين
ببينند تا كردند بدني تنبيه شديدا كودكستان در را
عكسالعمل ميدهند ، نشان خود از عكسالعملي چه والدينشان
رفع جهت در قدمي هيچ تنها نه آنها بود ، هيچ عملا آنها ،
بسيار بلكه برنداشتند ، فرزندانشان نگراني و ناراحتي
.شدند حملهور خود ، كودكان سوي به و شدند عصباني
ابراز نحوه كه است مطلب اين نشاندهنده يافتههايفوق ،
محيطي عوامل كه چرا است ، متفاوت مختلف افراد در احساسات
حس ايجاد در حتي هستند ، دخيل امر اين در دو هر وراثتي و
نيز يكسان دوقلوهاي كه است اين از حاكي شواهد نيز ، همدلي
.نيستند مشابه دقيقا زمينه اين در
كلام خلاصه
خود اطرافيان احساسات قادرند سالگي يك پايان در كودكان
حركات به سن اين در كودكان لذا.بفهمند و كرده درك را
درك كودكي ، دوران درميكنند توجه بسيار خود اطرافيان
اجتماعي تجربه افزايش موازات به و شده بيشتر كودك احساسي
درك بهتر را احساسي مسائل كودك جامعه ، در زندگي و او
اين بر رسيدهاند ، مدرسه سن به كه بچههايي.ميكند
احساس يك از بيش واحد ، آن در ميتوانند مردم كه باورند
وجود بشر نهاد در طفوليت دوران از همدلي حس.باشند داشته
.دارد فرد هر ژنتيكي وضعيت به بستگي حدي تا و دارد
اراك -صالحي مينو:ترجمه /"كودك رشد":منبع
اعتماد جلب براي :انتظامي نيروي فرمانده
ميكنيم تلاش انتظامي نيروي به مردم كامل
:گفت اسلامي جمهوري انتظامي نيروي فرمانده :اجتماعي گروه
دادهاند ، انجام انتظامي نيروي ماموران كه تلاشهايي با
دست به را نيرو اين به مردم نسبي اعتماد توانستهاند
.بياورند
ستاد عمومي صبحگاه در پنجشنبه قاليباف باقر محمد سردار
سرمايهاي هيچ:افزود اصفهان انتظامي ناحيه فرماندهي
و مردم اعتماد از بالاتر و مهمتر انتظامي نيروي براي
.نيست مجموعه اين به رهبري
اين بتوانيم كه است اين مهمتر مساله:كرد تاكيد وي
.كنيم تبديل كامل اعتماد به را نسبي اعتماد
باشد داشته وجود مردم در نگراني اين شايد:داشت اظهار وي
اينجا در من ولي بود ، خواهد مدت كوتاه اعتماد اين كه
.داد خواهيم ادامه حتما را راه اين كه ميگويم
تا كرد خواهيم تلاش:كرد تاكيد انتظامي نيروي فرمانده
ملت اين شان خور در قبولي قابل و پايدار امنيت سال 80
.شود فراهم
جمع در نيز پنجشنبه بعدازظهر قاليباف محمدباقر سردار
كمبود را انتظامي نيروي مشكلات از يكي اصفهان خبرنگاران
از است قرار كه قانوني با:گفت و كرد عنوان انساني نيروي
.شد خواهد حل انساني نيروي جذب مشكل بگذرد ، مجلس تصويب
طي مشكل اين كه داشت انتظار نبايد حال اين با:افزود وي
آموزش به احتياج شده جذب نيروهاي چون شود ، حل سال يك مدت
.دارند
سه دو تا انساني نيروي كمبود مشكل كرد اميدواري اظهار وي
.شود برطرف آينده سال
تجمعهاي با نيرو اين پرسنل برخورد به اشاره با وي
كه شرايطي در است ، قانون ما حركت محور:افزود غيرقانوني
ما است انتظامي نيروي عهده بر جلسه آن امنيت حفظ وظيفه
.ميكنيم عمل خود وظيفه به
است نيرو اين ذاتي وظايف از امنيت حفظ:داشت اظهار وي
همه همكاري به نياز پايدار امنيت يك به رسيدن ولي
.دارد نهادها و ارگانها
اين:گفت خودروها پلاك تعويض طرح درباره قاليباف سردار
ابعاد داراي كه است پيچيدهاي بسيار برنامههاي از طرح
.ميباشد ترافيكي و امنيتي
صورت كامل طور به خودروها پلاك تعويض طرحريزي:افزود وي
مراحل شاهد سال 80 پايان در اميدواريم و است گرفته
.باشيم طرح اين اجرايي
به را صارمي شهيد قتل بشر حقوق كميسيون
كرد محكوم طالبان دست
متحد ملل سازمان بشر حقوق كميسيون:اجتماعي گروه
صارمي شهيد قتل قطعنامهاي صدور با شب چهارشنبه
توسط افغانستان در ايراني ديپلماتهاي و ايرنا خبرنگار
ديپلماتهاي و صارمي شهيد.كرد محكوم را طالبان گروه
به شريف مزار تصرف از پس مردادماه 1377 در ايراني
كه قطعنامه اين دررسيدند شهادت به طالبان دست
بر شد تصويب مذكور كميسيون عضو كشور آراء 53 اجماع با
.است شده تاكيد قتلها اين عاملان مجازات و دستگيري
در جنگ ادامه به نسبت همچنين بشر حقوق كميسيون
گفتگو آغاز خواستار و كرد عميق نگراني ابراز افغانستان
.شد جنگ خاتمه براي درگير طرفهاي بين
دليل به را طالبان گروه همچنين كميسيون اين
محاكمههاي كودكان ، زنانو حقوق نقض جمعي ، كشتارهاي
به افراد دستگيري خودسرانه ، اعدامهاي سريعو
امداد گروههاي فعاليت در محدوديت ايجاد واهي ، دلايل
.كرد محكوم انساني كمكهاي و رساني
پاي گچ از ترياك گرم و800 كيلو كشف 2
ملاير در كودكي
نيروي سياسي عقيدتي عمومي روابط:همشهري خبرنگار -همدان
در بازرسي و ايست دنبال به:كرد اعلام همدان انتظامي
كودكي پاي گچ از ترياك گرم كيلوو800 خرمآباد2 گلوگاه
.شد كشف
فرماندهي مخدر مواد با مبارزه ماموران گزارش بنابراين
خرمآباد بازرسي و ايست گلوگاه در ملاير شهرستان انتظامي
مشكوك بودند ، فرزند و مادر كه اتوبوس مسافر نفر دو به
.شدند
نوك از را خود چپ پاي كودك كه شد مشخص بازرسي از پس
آن در و گرفته گچ شكستگي هيچ بدون ران بالاي تا انگشتان
جاسازي ماهرانهاي صورت به ترياك گرم كيلوو800 مقدار 2
.است نموده
يادداشت
در سعديشناسي كنگره برپايي و سعدي سالروز بهانگيزه
شيراز
ما بهرههاي و شيراز آثارشيخ در اخلاقي آسيبشناسي
و شاخص چهرههاي از مملو كشورمان انديشه و ادبيات پهنه
ميانه آن در سعدي مصلحالدين شيخ نام كه است درخشاني
.است پرتوافكن تابناك خورشيدي همانند
نيز و ذاتي خلاقيت و ذوق بهدليل عليهالرحمه سعدي
از آدميان ميان در زندگي از كه فراواني تجارب بهجهت
سه خويش آثار در توانست بود ، آموخته متنوع و مختلف صنوف
و روحي تعالي براي انساني هر كه) اخلاق و عقل عشق ، عنصر
لطيفترين و ظريفترين با را (است آن نيازمند رواني
به و سازد جاري و ساري اشعار و روايات و حكايات
جامعه در آنها ظهور و بروز نحوه از دقيقي آسيبشناسي
.بپردازد
مختلف طيفهاي خلقيات كه گلستان و بوستان در وي حكايات
را محتسب و زاهد و شحنه و شيخ و رعيت و حاكم از شهروندان
وي كه دقيقي جامعهشناسي روانشناسي نيز و ميكشد نقد به
از و ميدهد خواننده به طبقات اين سلوك و رفتار نحوه از
و موضوع به نگاهش زاويه و ديدگاه ماندگاري مهمتر همه
همذاتپنداري قرنها گذشت از پس و هنوز كه مضمون ،
و صحت از برميانگيزد ، را سني مختلف طيفهاي خوانندگان
نوشتههايش ظرافت و هنرآفريني اوج با توام صداقت و درستي
آب غزليات ، در عاشقانهاش اشعار همچنانكه ;ميكند حكايت
را زندگيمان دامان گاه كه خشمي و خشونت بر است لطفي
.ميستاند ما از را زيستن امان و ميگيرد
و سعدي نوشته و سخن در كه ويژگيهايي چنين به باتوجه
مهم پرسش است ، نهفته انديشه و ادب بزرگان از ديگر بسياري
برپاي و يافته قدر پايه چه تا نوشتهها اين كه است اين
از و افشاندهاند آب ميزان چه تا تنومند درختان اين
.است شده بهرهبرده اندازه چه تا آن ميوههاي
با مقايسه در حتي و شاعران تمامي ميان در سعدي اگرچه
نهاده بنا وي بهنام مركزي كه دارد را بختياري اين حافظ
تتبعاتي و تحقيقات پيگير و جدي بهصورتي هرساله و شده
سلوك در دقت اما.ميرساند بهانجام آثارش درباره را
ميدهد نشان آنها رفتار جامعهشناسي و ايراني شهروندان
شنيدهاند را نامي تنها سعدي از آنان ، از بسياري گويي كه
برپاي عمري و گفت سخن آن از سعدي كه اخلاقي و فرهنگ از و
كجاست؟ در مشكل شما بهنظر.ننيوشيدهاند چيزي نهاد ، آن
مختاباد سيدابوالحسن
|