كتاب بينالمللي نمايشگاه كتابهاي مشخصات
گرفت قرار اينترنت روي بر
قديم باروي و برج بازسازي مرحله اولين
شد آغاز ري
!بيگناه روستايي پنجدانشآموز بهخاطر
كتاب معرفي
در تاريخ درسي كتابهاي مقايسه براي
تحريف؟ يا واقعيت ;ژاپن
!تعمق قدري
وزارت به وابسته سازمانهاي
ميشود آموزشوپرورشادغام
معلم هفته در دردناك حادثه يك
كتاب بينالمللي نمايشگاه كتابهاي مشخصات
گرفت اينترنتقرار روي بر
داخلي ناشران كتابهاي مشخصات و فهرست :فرهنگي علمي گروه
به تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه چهاردهمين خارجي و
اطلاعات.گرفت قرار اينترنت شبكه روي بر كتاب ، خانه همت
نام عنوان ، كد ، روي بر جستوجو طريق از كتابها اين
قابل كتاب هر نشر تاريخ و ناشر موضوع ، پديدآورنده ،
.است بازيابي
اينترنت در "كتاب خانه پايگاه" به ميتوانند علاقهمندان
همچنين.شوند آگاه كتابها مشخصات و فهرست از و متصل
با ميتوانند ندارند ، دسترسي اينترنت شبكه به كه افرادي
شماره گرفتن يا و كتاب خانه اينترنت شبكه به اتصال
طريق از تلفنهاي 40و38و6497037 ، 6496976 ، 6496927 ،
عبور ، كلمه بدون ميهمان كاربر و كتاب خانه اينترنتي نشاني
.كنند استفاده كتابها اطلاعات از
قديم باروي و برج بازسازي مرحله اولين
شد آغاز ري
شهر باروي و برج بازسازي مرحله اولين:علميفرهنگي گروه
و شهر شمالي ضلع در واقع ساسانيان دوره به مربوط ري قديم
سوي از چشمهعلي باستاني محوطه مجاور صخرههاي بر مشرف
حوزه مسئولين همكاري با و تهران استان فرهنگي ميراث
ميراث مدير پازوكي ناصر گفته به.شد آغاز ري فرمانداري
شهر باروي و برج و حصار عمده بخش تهران استان فرهنگي
اقتصادي ، سياسي ، توسعه اثر بر اخير قرن دو يكي در ري قديم
.است شده تخريب حاضر نسل بيتوجهي نيز و صنعتي
اين احياي مرمت ، استحكامبخشي ، پژوهش ، برنامه وي گفته به
ارزشمند اثر اين ماندگاري بهمنظور ري باروي از بخش
.است درآمده بهاجرا
!بيگناه روستايي پنجدانشآموز بهخاطر
ريختن فرو حادثه در پرورش و آموزش وزارت عملكرد بر نقدي
روستايي مدرسه يك ديوار
حادثه در تاريخ 14/12/1379 در كه شديم باخبر
استان صوفيان روستاي در مدرسهاي ديوار فروريختن
و 7 داده دست از را خود جان دانشآموز آذربايجانشرقي 5
هم هنوز آنها از يكي حال كه شدهاند زخمي ديگر نونهال
علت كارشناسان كه حاكياست شنيدهها.ميشود گزارش وخيم
سازمان توسط آن ساخت از كه را مدرسه اين ديوار فروريختن
سهلانگاري ميگذرد ، سال ده به نزديك مدارس نوسازي
گزارش نامناسب مصالح از استفاده در اجرا و ناظر مهندسين
حادثه اين مسئوليت آنكه جاي به استان نوسازي و كردهاند
با كه شده يادآور روستا اهالي به بگيرد بهعهده را
.نكنند مصاحبه سيما و صدا و مطبوعات خبرنگاران
و تلخ حادثه اين از يكماه از بيش گذشت با متاسفانه
و فرهنگي تشكلهاي و احزاب گروهها ، از هيچيك ناگوار
اصلا گويا نگرفتهاند ، موضعي حادثه اين قبال در سياسي
و گروهها همه با ما سخن روي !است نيفتاده اتفاقي
اتفاق مسئلهاي كوچكترين اگر ما جامعه در ;جناحهاست
زمين شود آنطرف يا اينطرف نفر يك جاي يا اسم و بيافتد
خطر به ملي امنيت حتي و ميشوند دوخته هم به زمان و
دانشآموز چند وقتي اما.شود گرفته تصميمي تا ميافتد
ما سهلانگاري و بيمبالاتي بيكفايتي ، اثر در روستايي
و نميكند كاري هيچكس ميدهند ، دست از را خود جان
گفته پرورش و آموزش وزارت جانب از تاسف اظهار يك حداكثر
.است گناه از بدتر عذري خود كه ميشود
در منتشره - پرورش و آموزش وزارت اطلاعيه از قسمتي در
دانشآموزان از بخشي":كه است آمده - روز 18/12/79 جرايد
آموزشگاه هزار از 7 بيش در حاضر حال در كشور عزيز
واحد هزار حدود 5 در نيز و چادري و كپري خشتوگلي ،
كه دارند اشتغال تحصيل به سال چهل از بيش قدمت با آموزشي
از يكي در كشور داشتن قرار و جغرافيايي شرايط به توجه با
ديگري ناگوار حوادث وقوع امكان جهان زلزلهخيز مناطق
و مرز اين از ديگري نوگلان جان است ممكن كه ارد د وجود
".نمايد تهديد را بوم
برخلاف مدرسه اين كه كرد يادآوري بايد وزارتخانه آن به
در و نبوده چادري و كپري گلي ، و خشت اشاره مورد اطلاعيه
ساخت از سال فقط 10 است ، بلكه نشده تخريب نيز زلزله اثر
وزير نظر زير مستقيما كه - مدارس نوسازي سازمان توسط آن
مكتوب شكل به بار چند مدرسه مدير و ميگذرد - است محترم
گزارش خود مافوق مسئولين به را مدرسه ريزش احتمال خطر
توجه اگر كه است نشده آن به توجهي هيچ متاسفانه كه كرده
.نميپيوست وقوع به حادثه اين شايد ميشد
بينجامد ، شهروندان مرگ به حادثهاي اگر پيشرفته جوامع در
پذيرفته را حادثه مسئوليت دستگاه آن مسئول مقام بالاترين
نسبت تا 1378 سالهاي 1375 طي.ميدهد گاهاستعفا و
عمراني بودجه به پرورش و آموزش وزارت عمراني اعتبارات
وزير است ، يافته تنزل درصد به 9/3 درصد از 6/5 دولت
آيا كردهايد؟ سكوت بودجه كاهش اين قبال در چرا ;محترم
كه اسلامي انقلاب آيندهسازان همان دانشآموزان اين
از خود شعارهاي در كرات به وزارتخانه آن محترم مسئولين
روستايي دانشآموزان اين يا نيستند؟ ميكنند ياد آن
در سكوت آيا نميشوند؟ تلقي ايران اسلامي جمهوري شهروند
و مسئوليت بار زير از كردن شانهخالي و مسئله اين قبال
تصميمسازان و تصميمگيران امنيت حريم مويد آن ، عواقب
نظام تغيير چون مواردي در كه - پرورش و آموزش وزارت
;محترم وزير نيست؟ - ديدهايم را آن نمونههاي آموزشي
گذشته سال در اروميه باكري شهيد مدرسه ريزش قبال در اگر
استان آن كل اداره و نوسازي مسئولين با و نميشد سكوت
و نبوديم فاجعه اين شاهد شايد ميگرفت ، صورت لازم برخورد
ريزش حال در مدرسه به 19 نزديك اروميه شهرستان در اكنون
.نداشتيم
بودجه با و مدارس نوسازي سازمان زيرنظر مدارس مگر
- مدرسهساز خير افراد كمك موارد بعضي در - بيتالمال
نظارت سازمان اين كار بر بايد كسي چه پس نميشوند؟ ساخته
از كه هستيم مدارسي شاهد تهران ، شهر همين در باشد؟ داشته
از عمدهاي قسمت و ميگذرد سال از 2 كمتر آنها ساخت
كامل تخريب بهدليل... و پنجره و در قبيل از آن تجهيزات
مناسب شناژبندي عدم بهدليل مدرسه يا ميشوند ، تعويض
با نامه چندين كه شاهديم مواردي در و است نموده نشست
ولي است ، شده فاكس نوسازي سازمان براي "فوري خيلي" عنوان
مراجعه مسئله پيگيري جهت سازمان آن مهندسين هنوز
خود ديگر استانهاي وضع شرايطي چنين در.ننمودهاند
.پيداست
شوراي مجلس محترم نمايندگان و رياست گرامي ، دولتمردان
جامعه كه ميداريم اعلام عزيزان شما به ديگر بار اسلامي
آن وقت آيا دريابيد ، را آن عديده مشكلات و پرورش و آموزش
... و رفاهي عمراني ، بخش براي اساسي تصميمي كه است نرسيده
آن به اساسي و جدي بهطور و شود گرفته پرورش و آموزش
؟.شود رسيدگي
پرپر نوگلان اين دادن دست از مصيبت كه ميدانم خود وظيفه
و دانشآموزان جامعه و عزيزان اين خانواده خدمت را گشته
پذيرش خواهان و نموده عرض تسليت كشور سراسر فرهنگيان
و پرورش و آموزش وزارت مسئولين توسط حادثه اين مسئوليت
تشفيآلام جهت لازم اقدام و مدارس نوسازي سازمان
اين وقايعي تكرار از جلوگيري و حادثه اين بازماندگان
و گروهها مسئولين ، دولتمردان ، تمامي از و باشيم چنين
موضع دلخراش حادثه اين قبال در كه ميخواهم كشور جناحهاي
چنين شاهد ديگر تا دارند اعلام را خود صريح و شفاف
.نباشيم حوادثي
پرورش و آموزش دبير - حضرتي حجت
كتاب معرفي
گريه بدون شب مشق
مهدي:مترجم /ليهانسر دكتر و ليكانتر:نويسندگان
صفحه ، 152/اول1379 چاپ /بهار پيك انتشارات /قراچهداغي
.ريال 9000/رقعي
فرزندان ميتوان چگونه كه اين با ارتباط در كتاب ، اين در
كرد ، تشويق مدرسه در موفقيت و درسي تكاليف انجام به را
اين نويسندگان.است شده ارائه اوليا ويژه توصيههايي
مشاوران و آموزشي زمينه در برجسته صاحبنظران از كتاب
بر كتاب توصيههاي.هستند مدرسهاي يادگيري امر ويژهدر
و شده تدوين (تحصيلي پايه 12)آمريكا آموزشي نظام اساس
تطبيق به نياز فارسيزبان ، خواننده براي آن از استفاده
علاوه.دارد ايراني جامعه خانوادگي و مدرسهاي فرهنگ با
كه كتاب اين تا شده باعث ضرورتي چه نيست معلوم اين ، بر
به مجددا رسيده ، چاپ به اشك بدون مشق نام با اين از پيش
.شود ترجمه فارسي
در تاريخ درسي كتابهاي مقايسه براي
ياتحريف؟ واقعيت ;ژاپن
تاريخ كتاب چند رسمي طور به ژاپن آموزش وزارت تازگي به
را چين و جنوبي كره خشم موجبات كه تصويبكرد را درسي
ياد تاريخ كتب كشور ، دو اين مقامات بهگفته.برانگيخت
ارائه دوم جهاني جنگ واقعه از"شده تحريف"تصويري شده
در عميق شكاف وجود دهنده نشان امر اين بهعلاوه ، .ميكند
.است ژاپن آموزشي محافل
تصويب مخالفان و موافقان براي.فرانسه خبرگزاري گزارش به
آنها سر بر آسيايي كشور چند در جنجال شده ، ياد كتب
در بهخصوص و چين در اعتراضها گسترش.تعجبآورنبود
همسايگان و ژاپن بين روابط نسبي بهبود روند جنوبي ، كره
به.است داده قرار معرضتهديد در اخير سالهاي در را آن
به توكيو از را خود سفير سئول تاريخ ، كتاب تصويب دنبال
كه بود حالي در اين و خواند فرا رايزنيها پارهاي منظور
به گستردهاي ابعاد جزيره شبه اين در ژاپني چند تظاهرات
.خودگرفت
نشر با كه بود مجامعي جمله از ژاپن تاريخ آموزش انجمن
اين دبيركل ياما هيسائوايشي.كرد مخالفت تاريخ كتاب
با دوستانه روابط نيست ، قادر تنهايي به ژاپن":گفت انجمن
اوكا فوجي نوبوكاتسو اما ".كند برقرار خارجي كشورهاي
نويسندگان از يكي توكيوو دانشگاه تاريخي مطالعات استاد
به نيل براي وسيلهاي صرفا جنجال اين:است معتقد كتابها
ميكوشند كشور دو اين از كدام هر":اوگفت.است خاص هدفي
عمل جامه را خود منافعملي ژاپن ، كردن شرمنده با
تاريخ داد ، رخ دوم جهاني جنگ جريان در آنچه.بپوشانند
".كرد سياسي بهرهبرداري امروز نبايد آن از و است
در.است لازم تحصيلي 2002 سال در تاريخ كتاب هشت تدريس
آن محتواي پيرامون داغي بحثهاي تصويبكتابها ، روند خلال
خواستار 134 بررسيكننده جلسات نهايتا صورتگرفت ،
شدت به بخشهاي از بسياري اما متنشد در تغيير مورد
.ماند باقي همچنان آن جنجالي
جزو همگي كه هستند نفر دوازده حدود كتابها نويسندگان
پنهان را خود گرايش كه ميروند بهشمار مليگرا مورخان
درسي كتابهاي اصلاح انجمن عنوان به كه آنان.نميكنند
تاريخ درسي كتابهاي هستند مدعي شدهاند معروف ژاپن تاريخ
جديد عصر در اشتباهاتژاپن تاييد در ازحد بيش فعلي
كتابها اين نويسندگان براي كار گويياين است ، رفته پيش
.است آفرين لذت
ژاپن توسط را آسيا شرق جنوب اشغال جديد ، تاريخ كتابهاي
منطقه اين استقلال كننده تسريع دوم جهاني زمانجنگ در
شبه وانضمام ميكند قلمداد استعمارياروپايي اربابان از
يك مشخصادر.ميخواند"ضروري" ژاپن توسط را كره جزيره
نظر در ساله تا 18 دانشآموزان 16 به تدريس براي كه كتاب
گفته به كه سال 1937 در نانجينگ كشتار است ، شده گرفته
شدند ، كشته نظامي غير دستكم 300هزار آن در مورخان
"بسياري"آن در كه است شده توصيف"حادثهاي" بهعنوان
.شدند كشته چينيها از
از عدهاي شود ، تصويب كتاب نهايي متن كه آن از پيش حتي
احياي براي را راه جديد كتاب دادند هشدار برجسته مورخان
جهاني جنگ از پيش دوران سبك به افراطي مليگرايي آموزش
قهقرايي مسير در را ژاپن امر اين كه ميكند هموار دوم
به منتقدانبهخصوص.داد خواهد قرار بينالمللي انزواي
فقط جديد ، تاريخ كتاب هشت از كه ميكنند اشاره نكته اين
اشاره آسيايي هزارزن موضوعحدود200 به كتاب سه در
ارتش خدمت در جنسي برده عنوان به شدند مجبور كه است شده
اين به جديد تاريخ كتاب هفت دربگيرند قرار ژاپن سلطنتي
معتقد همكارانش و اوكا فوجي اما.است شده پرداخته موضوع
دست خود اعتبار كردن مخدوش از ژاپن است بهتر هستند
نه عدالت بهعنوان خود تنبيه موضوع":گفت او.بردارد
.دارد آموزش در ريشه همسايه كشورهاي در بلكه ژاپن در تنها
اگر.بخواهيم عذر نشده اثبات اعمال از كه نيست درست اما
نخواهد ژاپنهرگز آوريم ، فرود سرتسليم فشار برابر در
خواهد آنها مستعمره را خود و بنگارد خودرا تاريخ توانست
".كرد
!تعمق قدري
بهعنوان كه بود خواسته آنها از هفتسالهام پسر آموزگار
:بود چنين شده نوشته مسائل.بنويسند تفريق مسئله سه تكليف
حالا.مردند آنها دوتاي.بودند لانه يك در كلاغ 6- 1
زندهاند؟ لانه در كلاغ چند
حالا.رسيدند شهادت به آنها تاي بودند170 مرد 20- 2
زندهاند؟ مرد چند
.مردند آنها تاي تانك 10 درحمله بودند كلاس در بچه 10- 3
هستند؟ كلاس در بچه چند حالا
صحبت مردن از همه تو مسئلههاي چرا مادرجان گفتم پسرم به
منها از حرف وقتي كنم ، كار چه مامان:گفت.ميكنند
انجام از بعد.ميآيد ذهنم در مردن فكر تنها ميشود ،
نمايش اول برنامهپرداخت كودك برنامه تماشاي به تكاليف
كشتن مشغول و ميگشت درشهر تانكي آن در كه بود عروسكي
بود كارتوني بعدي نمايش.ميكردند فرار همه و بود افراد
نابودي درصدد كه دشمنانشان چنگ از دوقلو بچه دو آن در كه
كه بود كارتوني بعدي نمايش و ميكردند فرار بودند ، آنها
چنگ به بود ، داده دست از را مادرش كه كودكي آن در
او اذيت و آزار به و بود شده گرفتار بدجنس انسانهاي
.ميپرداختند
و بودم ساله هفت كودكي كه زماني پيش سال ميآيد 27 يادم
:ميكردم بيان چنين مينوشتم ، را تفريق مسئلههاي
حالا.داد دوستش به را آنها تاي داشت ، 2 سيب پسري 6 - 1
دارد؟ سيب چند
كلاس بچههاي بين را آن تاي داشتم ، 17 گل شاخه من 20 - 2
دارم؟ گل شاخه چند حالا.كردم تقسيم
كبوترهاي بين را آن تاي داشت ، 10 نان تكه كبوتري 10 - 3
دارد؟ نان تكه چند حالا.كرد تقسيم ديگر
ده ميكند ، رشد ذهنيت اين با كه كودكي از آيا بهراستي
.داريم انتظاري چه ديگر سال
آموزگار يك - م.ش
وزارت به وابسته سازمانهاي
ميشود آموزشوپرورشادغام
و آموزش وزارت به وابسته سازمان كليه:فرهنگي علمي گروه
ادغام پرورش و آموزش كل ادارات در استانها ، در پرورش
.ميشوند
مطلب اين اعلام با پرورش و آموزش وزير معاون قدمي مجيد
كه برنامه اين اجراي در:گفت اسلامي جمهوري خبرگزاري به
واحدهاي ميگيرد صورت توسعه سوم برنامه مصوبه اساس بر
استثنائي پرورش و آموزش تيزهوشان ، مراكز سوادآموزي ، نهضت
و آموزش كل ادارات در مدارس تجهيز و توسعه مديريت و
.شد خواهند ادغام پرورش
به اشاره با كشور ، استثنايي پرورش و آموزش سازمان رئيس
تصويب به اداري تحول شوراي در طرح اين اجراي كليات اينكه
قرار آئيننامه تدوين مرحله در طرح اين:افزود است رسيده
براي استانها نظرات جمعآوري مشغول حاضر حال در و دارد
استانها...و اقليمي شرايط اساس بر جديد ساختار تعيين
.هستيم
حداكثر يا و جاري سال نيمهدوم از مذكور طرح:گفت وي
.شد خواهد اجرا كشور در سال 81 اوايل
در استثنائي پرورش و آموزش مركزي سازمان وي ، گفته به
قويتر سازمان اين تخصصي نيروهاي و ماند خواهد باقي مركز
.شد خواهند ادغام بخشها ساير با پشتيباني نيروهاي و شده
تحول سال سال 80را استثنائي پرورش و آموزش سازمان رئيس
:گفت و ناميد كشور در استثنايي مدارس تجهيز و توسعه در
رشد 5/3برابر يك با جاري سال در سازمان اين اعتبارات
افزايش ريال ميليارد به 82 گذشته سال ريال ميليارد از 23
.است يافته
معلم هفته در دردناك حادثه يك
تكاندهنده حادثهاي ميخوانيد آنچه: فرهنگي علمي گروه
در فاجعه يك عنوان به معلم هفته در آن از ميتوان كه است
از يكي در پنجشنبه حادثه اين.برد نام پرورش و آموزش
به دختري.افتاد اتفاق تهران شهر دخترانه راهنمايي مدارس
جايزه همستر يك خود معلم از زبان درس در زياد پشتكار علت
به كه سنجاب ، شبيه و استكوچك حيواني همستر.ميگيرد
بسيار نوجوانان دارد ، براي كه خاصي حركات و رفتار دليل
معلمان از يكي با دانشآموز اين.است سرگرمكننده و جالب
خانگي حيوان كه ميگذارد قرار مدرسه دانشآموزان ساير و
آن با نيز دانشآموزان ساير تا ببرد مدرسه به را خود
خبر با دانشآموزان اين قرار از مدرسه مديرشوند آشنا
گناهي نوجوان دختر اين كه اين گمان به و ميشود
در را دختر آموز دست حيوان است ، داده انجام نابخشودني
چشمان جلوي و ميريزد الكل آن روي ميپيچد ، پارچهاي
از.ميكشد آتش به مدرسه دانشآموزان بهتزده و هراسناك
بودند تاسفبار صحنه اين شاهد كه دانشآموزاني روز و حال
صحنه اين شاهد كه دانشآموزاني آيا ولي نميگوييم چيزي
؟و كنند فراموش را حادثه اين ميتوانند بودهاند دلخراش
!ميآيد پديد آنها ذهن در پرورش و آموزش از تصوري چه
|