سال پايان امتحانات آغاز با همزمان
درباره بايد والدين آنچه ;دانشآموزان
...بدانند نوبتي دو امتحانات
سيدمصطفي دفاعيات و محاكمه مردم راي
تاجزاده
سال پايان امتحانات آغاز با همزمان
درباره بايد آنچهوالدين ;دانشآموزان
...بدانند نوبتي دو امتحانات
به را مستمر ارزشيابي از نمره حداقل 5 موظفند معلمان *
هر كه معني بدين.دهند اختصاص كلاس از خارج فعاليتهاي
امر اين براي نيز نمره از 5 بيشتر حتي ميتواند معلم
نيست مجاز آن از كمتر اما دهد ، اختصاص
;اشاره
امتحانات تحصيلي801379 ، سال آغاز از
شهر تحصيلي راهنمايي و ابتدايي دورههاي دانشآموزان
و تحصيلي سال انتهاي در اكنون و شد نوبتي دو تهران
.هستيم دانشآموزان همين دوم نوبت امتحانات برگزاري
نيز و پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبه براساس همچنين
پژوهشكده توسط شده انجام پژوهشهاي از حاصل مثبت نتايج
آييننامه آينده ، تحصيلي سال از است قرار تربيت ، و تعليم
راهنمايي و ابتدايي مدارس در نوبتي دو امتحانات به مربوط
.شود اعمال كشور سراسر
معاونت توسط دانشآموزان ، خردادماه امتحانات آستانه در
شوراي و تهران شهر پرورش و آموزش كل اداره عمومي آموزش
امتحانات با ارتباط در مطلبي كل ، اداره همين اداري تحول
به كه است گرفته قرار همشهري اختيار در و تنظيم دونوبتي
ضرورت نيز و آن در شده طرح نكتههاي اهميت جهت
پي در را آن دانشآموزان ، اولياي به اطلاعرساني
.ميآوريم
فرهنگي علمي گروه
اهداف
از ارزشيابي تحصيلي ، راهنمايي و ابتدايي آموزش در
به كه است معلمان وظايف از پرورشي و آموزشي فعاليتهاي
دانشآموزان فعال مشاركت و مدارس اثربخشي و كارآيي منظور
انجام زير هدفهاي به نيل جهت يادگيري و ياددهي فرآيند در
:ميپذيرد
.دانشآموزان تربيتي و تحصيلي پيشرفت مستمر ارزيابي -1
و تحصيلي پيشرفت ميزان از دانشآموزان ساختن آگاه -2
وضعيت از آنان اولياي ساختن مطلع نيز و خود تربيتي
.فرزندانشان تحصيلي
و ابتكار تلاش ، روحيه پرورش و استعدادها پرورش -3
.دانشآموزان سالم رقابتهاي
ارتقاي منظور به لازم شرايط تحقق از اطمينان حصول -4
.بالاتر تحصيلي برپايه دانشآموزان
براي نياز مورد اطلاعات از قسمتي آوردن دست به -5
و روشها و آموزشي برنامههاي محتواي و كيفيت از ارزشيابي
.مدارس كار و تدريس و وسايل
منظور به دانشآموزان علائق و استعدادها تشخيص -6
.آينده فعاليتهاي در آنان راهنمايي
طرح محاسن و ويژگيها
امتحانات روش كه باشند داشته توجه محترم اولياي است لازم
مراحل تعداد برگزاري در ظاهري تغيير فقط نوبته دو
و اساسي تغييري بلكه نيست ، تحصيلي سال طول در امتحانات
متعددي محاسن و شده تعيين اهداف دنبال به كه است بنيادين
محاسن و اهداف حصول با دارد تصميم روش اين و شده ايجاد
.بردارد آموزشي نظام كمي و كيفي بهبود راه در قدم مربوطه
:است زير قرار به طرح اين محاسن از برخي
مشكلات عمدهترين از يكي امروزه:عميق يادگيري به توجه -1
مطالب فراگيري به دانشآموزان مقطعي توجه ما آموزشي نظام
به امتحان از قبل غالبا راستا اين در كه است درسي
فراموشي به آن از پس و ميپردازند مطالب حفظ و فراگيري
معدل با دانشآموزان علمي اطلاعات ميزان لذا ميسپارند ،
تلاش امتحاني روش اينندارد همخواني چندان آنان درسي
موجود نظام مشكلات مستمر ، ارزشيابيهاي طريق از تا دارد
بالا را دانشآموزان اطلاعات كيفي سطح و كرده برطرف را
.برد
و آموزش در:دانشآموزان عملي و علمي تجربه به توجه-2
پرداخته آن به كه اصولي مهمترين از يكي جديد پرورش
خود را علمي مفاهيم دانشآموزان كه است اين ميشود ،
طريق از كه مفاهيمي است كرده ثابت علم زيرا كنند ، تجربه
اما ندارد ، ذهن در مطلوبي پايداري ميشود گرفته ياد گوش
و يافته عمق انسان ذهن در شود حاصل تجربه طريق از آنچه
نظام در ميبايست لذا ميماند ، باقي پايدار صورت به
به را امكان اين كه سازيم فراهم شرايطي خود آموزشي
.كنند تجربه خود تا بدهد دانشآموزان
كه جهت آن از:دانشآموزان ابتكار و خلاقيت به توجه -3
ديگر طرف از و نميشود ختم درسي مفاهيم به علوم همه
شود ، فراهم ميبايست دانشآموزان خلاق روحيه بروز زمينه
آنان تا ميكند ايجاد فرصتي نوبته دو امتحانات طرح لذا
.شوند بهرهمند خود نهفته استعدادهاي از
دغدغه مهمترين از يكي:تحصيل مدت طول افزايش به توجه -4
و درسي كتب حجم به توجه با آموزشي وقت كمبود معلمان ،
نوبت يك حذف با روش اين در.است مدارس مختلف تعطيلات
و معلمان اختيار در بيشتري آموزشي مفيد وقت امتحان ،
.ميگيرد قرار دانشآموزان
شيوه:تحصيلي دورههاي كليه امتحانات همزماني به توجه -5
با امتحاني زمان نظر از كه جهت آن از نوبته دو امتحانات
لذا است ، مشابه تقريبا نيز دانشگاهها و متوسطه دوره
خواهد ايجاد خانوادهها برنامهريزي براي مناسبي فرصت
.كرد
اجرا روش
ميانگين و حاصل نوبت هر ، نمره نوبته دو امتحانات روش در
بدين.است نوبت آن در دانشآموز پاياني و مستمر نمرات
ارزشيابي عنوان به نمره درس 20 هر از دانشآموز كه مفهوم
و جمع كه ميكند كسب پاياني امتحان از نمره و 20 مستمر
نوبت هر براي مربوطه درس در دانشآموز نمره آن ، ميانگين
.بود خواهد
مستمر نمرات
طول در او آموزشي عملكرد براساس دانشآموز مستمر نمره
شامل 3 عملكرد اين.ميشود تعيين مربوطه معلم توسط نوبت
:است فعاليت نوع
خود كلاسي برنامه براساس هركلاس معلم:تدريجي پرسشهاي -1
شفاهي صورت به پرسشهايي دانشآموزان از نوبت هر طول در
پرسشهاي عنوان به آن نمرات كه پرسيد خواهد كتبي بعضا يا
قالبهاي در ميتواند پرسشها اين.ميگردد ثبت تدريجي
.شود مطرح معلم طرف از مختلف
...و كوتاه امتحانات گروهي ، پرسش انفرادي ، پرسش:جمله از
مستمر ارزشيابي نمره تا 15 حداكثر ميتواند كلاس معلم و
لذا.دهد اختصاص دانشآموز فعاليت نوع اين به را
شده تعيين اهداف دنبال به و روش اين براساس دانشآموزان
را معلم پرسشهاي به پاسخگويي آمادگي ، همواره موظفند طرح
.باشند داشته
ابزارهاي از يكي عنوان به درسي تكاليف:درسي تكاليف -2
و نوشتن مهارت و ايجاد خواهان تربيت ، و تعليم مهم
همواره لذادانشآموزاناست در نگارش طريق از يادگيري
نظر اتفاق آنان بودن حساس و مهم بر تربيت و تعليم علماي
معلمان نوبته دو امتحانات آييننامه براساس.داشتهاند
تكاليف به را مستمر ارزشيابي نمره از قسمتي ميتوانند
پرسشهاي نمره با نمره اين ميزان.دهند اختصاص آنان درسي
مثال براي.بود خواهد نمره حداكثر 15 و جمعا تدريجي
و تدريجي پرسشهاي به نمره بگيرد 12 تصميم معلمي است ممكن
...يا و دهد اختصاص تكاليف به نمره 3
كه اين ضمن درسي ، تكاليف طريق از تا دارند تلاش معلمان
و نظم به ميكنند ، تقويت آموزش و نگارش در را آنان مهارت
بودن بهنگام كه طوري به نمايند ، توجه نيز كار زيبايي
دانشآموزان تمرين دفتر تميزي و زيبايي تكاليف ، انجام
تكاليف به نمره اختصاص براي معلمان معيارهاي ميتواند
موقع به انجام به دانشآموزان توجه لذا باشد ، درسي
است برنامه اين ضروريات از نظافت و نظم رعايت و تكاليف
دانشآموزان در را نظافت و نظم پسنديده صفت ميتواند كه
.كند تقويت
نمره حداقل 5 موظفند معلمان:كلاس از خارج فعاليتهاي -3
اختصاص كلاس از خارج فعاليتهاي به را مستمر ارزشيابي از
از 5 بيشتر حتي ميتواند معلم هر كه معني بدين.دهند
مجاز آن از كمتر اما دهد ، اختصاص امر اين براي نيز نمره
گرامي معلمان توجه مورد خصوص اين در كه فعاليتهايي نيست ،
:از عبارتند است
و دانشآموزان در پژوهشي روحيه افزايش منظور به:تحقيق
معلمان است لازم مهم ، بسيار مساله اين به آنان توجه جلب
مفاهيم تحصيلي ، پايه اطلاعات ، ميزان به توجه با محترم
كارهايپژوهشي به را آنان دانشآموزان توان و درسي
شده توصيه گرامي همكاران به خصوص اين در.نمايند ترغيب
كنند تلاش و بوده متناسب شده خواسته تحقيقات ميزان است
برگشت و مطالعه امكان تا شود ارائه مفيد و مختصر صورت به
.باشد ميسر بيشتر دانشآموزان به آن
دروس در آموزشي وسايل ساخت از عمده هدف:وسايل ساخت
بلكه نيست ، دانشآموزان در هنر و مهارت ايجاد تنها مختلف
استعدادهاي رشد و انديشه و فكر به نهادن ارج اصلي هدف
صورت به گرامي معلمان سوي از لذا است ، آنان دروني
از درسي مفاهيم با متناسب كارهاي گروهي يا انفرادي
.ميشود خواسته دانشآموزان
نه علمي بازديدهاي از گزارش تهيه:گزارشنويسي و بازديد
بلكه ميشود ، دانشآموزان نگارش مهارت ايجاد باعث تنها
با را فرد و است اطلاعات پايداري در مهمي بسيار عامل
.ميسازد آشنا بيشتر..و فرهنگي اقتصادي ، اجتماعي ، مسائل
ايجاد منظور به:گروهي فعاليتهاي و ديواري روزنامه تهيه
در گروه اثر به توجه و دانشآموزان بين صميمي رابطه
اهميت از گروهي فعاليتهاي دانشآموزان ، اجتماعي تربيت
و تعليم علماي امروزه كه طوري به است برخوردار خاصي
در موجود نيروي از ميبايست كه اعتقادند اين بر تربيت
طريق از دانشآموزان ساير يادگيري جهت دانشآموزان
كه...و آموزشي بازي مصاحبه ، جمله از كرد استفاده همياري
.ميشود انجام معلمان ابتكار براساس
پاياني نمرات
برنامه يك طي كه نوبت هر پايان ارزشيابي براساس نمره اين
و ميگردد حاصل ميشود ، انجام شده تعيين پيش از امتحاني
.است نمره نيز 20 آن ملاك
داريم اوليا از كه انتظاراتي
در بوم و مرز اين فرزندان تربيت و تعليم كه است بديهي
خواهد مقدور ها وخانواده مربيان همت و برنامهريزي سايه
نوجوانان و كودكان حضور ساعات كه اين به توجه با و بود
سر به مدرسه در كه است زماني برابر سه حدود منزل در
آموزش مسائل خصوص در خانواده فعاليت اهميت لذا ميبرند ،
مدرسه در كه است چيزي آن از مهمتر دانشآموزان پرورش و
:ميرود انتظار محترم اولياي از لذا.ميشود اعمال
و شده توجيه كاملا دونوبته امتحانات جديد طرح به نسبت
.گمارند همت طرح پشتيباني به نسبت صحيح و مثبت ديدي با
جهت به و كرده كنترل روز هر را دانشآموزان برنامه
مهم اصل اين به آنان نمايند تلاش مستمر ارزشيابي اهميت
.كنند توجه
راهنمايي را دانشآموزان فقط آموزشي وسايل ساخت در
و كودكان انديشه و فكر باروري است مهم آنچه زيرا كنند ،
.وسيله ساخت نه است ، نوجوانان
و درسي فعاليتهاي همواره و باشند ارتباط در مدرسه با
مربوطه معلمين با را خود دانشآموزان كلاس از خارج
.كنند هماهنگ
كنند تجربه خود را درسي مفاهيم دانشآموزان نمايند تلاش
.كنند فراهم را تجربه اين امكانات است مقدور كه آنجا تا و
سيدمصطفي دفاعيات و محاكمه مردم راي
تاجزاده
/ اول ، 1380 چاپ / نو طرح انتشارات / داد بابك:روايت به
.تومان 2400/ رقعي صفحه ، 358/ نسخه 3300
محاكمات سريعترين از يكي تاجزاده ، سيدمصطفي محاكمه
و اتهامات بزرگي بهرغم كه ميرود بهشمار اخير سالهاي
مورد ممكن زمان كوتاهترين در او ، پرونده سنگين حجم
ركورد يك انصافا نظر اين از و گرفت قرار رسيدگي
پرونده اين به رسيدگي.گذاشت بهجاي خود از منحصربهفرد
در را سرعتي چنين نمونه كه پذيرفت صورت سريع چنان آن
ياد به كشور قضايي دستگاه از ميتوان ديگري پرونده كمتر
جمهوري رياست نامزدهاي ثبتنام روز اولين در درست و آورد
دست به دولتي خدمات از تاجزاده سيدمصطفي انفصال حكم 80 ،
انتخابات گردونه از او وقتي ، فوت هيچ بي تا رسيد او
.شود رانده كناري به جمهوري رياست دوره هشتمين
تا صفحه 19 از) محاكمه:است فصل سه شامل مردم ، راي كتاب
محاكمه ، سير مطبوعات ، نوشتههاي تمامي دربرگيرنده كه (186
از) تاجزاده با گفتوگو ;است...و قضايي اسناد و متون
تا صفحه 237 از) پيوستها و ضمايم و (تا 235 صفحه 187
و است خواندنيتر كتاب بخشهاي ديگر از سوم ، فصل.(358
به تاجزاده نشده منتشر نامه همچون آن ، از فصولي
.است قابلتوجهي بسيار اطلاعات داراي جنتي آيتالله
انتشارات آثار ساير همچون نيز كتاب اين ميرود انتظار
ميگيرد ، قرار بررسي مورد روز مسئله يك آن در كه نو طرح
.شود روبهرو خوانندگان عمومي اقبال با
|