براد" آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
خانه در جهان برجسته كاريكاتوريست
"هلند
خنديد ميتوان هم نيش دندان با ;كاريكاتور
محمدي ماشاءالله آثار نمايشگاه به نگاهي
و شاديها غمها ، ;ضرابي نگارخانه در
...دوردست آرزوهاي
اسكاتلند در مشهدي عكاس موفقيت
در ارزشمند و نفيس هنري آثار شناسايي
كاشان
براد" آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
خانه در جهان برجسته كاريكاتوريست
"هلند
خنديد ميتوان هم نيش
دندان با ;كاريكاتور
بر انسان نهايي پيروزي او.نيست ياسگرا هنرمندي "هلند"
ونابرابريهاي جنگ بيماري ، ترس ،
قامت او ، زيباي آثار از يكي در.دارد باور را بار فاجعه
از فراتر بسي را انسان بالنده و رسا
درصدد دست ، در سلاح كه مييابيم كوتولهاي هيكلهاي
.قامتاند اين برافكندن
:درآمد
هنرمند "هلند براد" آثار از نمايشگاهي برپايي با همزمان
از مجموعهاي جهان ، نامدار كاريكاتوريست و طراح برجسته
كاريكاتور خانه سوي از "بشر هاي رسوايي" نام تحت او آثار
كه مجموعه اين.است شده منتشر هرمس نشر توسط و ايران
ذهني خلاقيت است ، هنرمند معروف آثار از شماري دربرگيرنده
هنرمند ، اين.ميگذارد نمايش به را "هلند" طراحي وتوان
نقاشي ميان مرزبنديهاي آخرين نمايانگر كه سبكي با
و تحولات خارقالعاده ، جسارتي با و است وكاريكاتور
يادآور ، او آثار.ميزند رقم را خود عصر واقعيتهاي
بزرگي هنرمندان تكاندهنده كاريكاتورهاي و طراحيها
به نوعي به "هلند".است فيليپيون و گويا دوميه ، همچون
و است گفته پاسخ خود درزمانه مطبوعات و هنر مخاطبان نياز
سالهاي اثرگذار اما پنهان واقعيتهاي ماهرانه جراحي با
.ميكند برملا را بيستم قرن دوم نيمه پرآشوب
قانونمند ، طراحي كمنظير ، دقتي با هلند كاريكاتورهاي
كمنظير قدرت بجا ، و ظريف بسيار سايهكاريهاي و هاشورها
تضاد.ميگذارند نمايش به تصويرگري هنر در را او
تلخ ، و طنز از آميزهاي صورت به هلند آثار در شگفتانگيز
تفكري به دارد لب بر لبخندي كه لحظههايي در را بيننده
كه بزرگ هنرمند اين آثار بر داريم مروري.واميدارد ژرف
.است درآمده نمايش به كاريكاتور خانه در
سالگي از17.است ميلادي سال 1943 متولد هلند براد
نيويورك مجله در او آثار نخستين كردو آغاز را طراحي
نشريات ديگر با بعدها همكاري اين.رسيد چاپ به تايمز
هنرمندان از بسياري همچون "هلند براد"يافت ادامه
سلامت و آرماني انسان جستوجوي در جهان كاريكاتوريست
در اوميزند نيشتر دملها بر بهناچار بشر زندگي
به گرفته ، نام بشر كهرسواييهاي آثارش از مجموعهاي
فقر اجتماعي ، نابرابريهاي غمانگيز ، مناسبات كالبدشكافي
معدود عدهاي فربگي ازاي در انسان ميليونها مصائب و
به پاسخگويي براي را طرحهايش زمانهاي در او.ميپردازد
كه ميسپارد چاپ به آمريكا مطبوعات در مخاطبانش نياز
زندگي تومار و گذاشته سر پشت را دوم جهاني جنگ تازه جهان
هيروشيما ، و ناكازاكي -اتمي بمباران در انسان هزاران
ميكند بيداد جهان در نژادي تبعيض.است شده پيچيده درهم
درمعرض پوستشان رنگ تيرگي خاطر به انسان ميليونها و
هجومهاي.دارند قرار بيپايان تحقير و توهين خشونت ،
انجام "آزادي" از دفاع پوشش در نظامي ويرانگر و گسترده
نابرابر ، ترازويي و بسته چشماني با عدالت فرشته و ميشود
محيط آلودگي هيولاي و ميدهد وقدرت پول صاحبان به را حق
را دوره اين تحولات و حوادث بازتاب.سربرميكشد زيست ،
خود كه همچنان او اما.كرد جستوجو هلند آثار در ميتوان
نيويورك مجله هنري ومنتقد روزنامهنگار با گفتوگو در
سالم مناسبات خوبيها ، جستوجوي در بود ، گفته تايمز
دست كژيها از انبوهي به وعدالت ، صلح و آزادي انساني ،
و ميكاود نيز را آدمي درون "برادهلند".است يافته
ذهني كابوسهاي رويا ، جدالها ، از حيرتانگيزي تصويرهاي
.ميدهد بهدست
بشري ، رسواييهاي و كژيها جستوجوي در ،"هلند" طناز قلم
كه دانشآموختگاني.ميرود آريستوكراتها سراغ به گاهي
و نهادهاند سر بر شاهانه تاجي چون را ذهنيشان ملحوظات
به را انقياد زنجير ماهرانه و ميفروشند فخر مردم به
از "هلند" قول به كه جنگ سيماي.ميافكنند خلق گردن
او نگاه از ميكشد زبانه "قدرت و پول" متوليان آزمندي
سربر آدمگون سيمايي با كه نابودكننده و مهيب است ديوي
به دارد آبادي و زندگي از نشاني كه را آنچه هر و ميكشد
آمريكا مطبوعات در "هلند" آثار شكوفايي اوجميبرد كام
تقارن هستهاي سلاحهاي وانباشت تسليحاتي مسابقات اوج با
اين هجو و نقد در كاريكاتور هنرمندان از بسياري.دارد
كرده استفاده وموشك بمب مثل نمادهايي از خطرناك ، مسابقه
موزون آرايش اعماق ، در جستوجو با "برادهلند" اما.اند
از موزون زنجيرهاي به كنايه و طنز با را الكترونها
صلح خدمت در بايد كه دانشي.ميكند تشبيه آدمها سر كاسه
.ميشود زندگي نابودي صرف باشد توسعه و
نهايي پيروزي او.نيست ياسگرا هنرمندي "هلند" اما
را بار فاجعه ونابرابريهاي جنگ بيماري ، ترس ، بر انسان
بالنده و رسا قامت او ، زيباي آثار از يكي در.دارد باور
كه مييابيم كوتولهاي هيكلهاي از فراتر بسي را انسان
و طنز عنصرقامتاند اين برافكندن درصدد دست ، در سلاح
.است فهم و ديد قابل "هلند" آثار عبوسترين در حتي خنده
نويسندگان از بسياري مايه دست اين وگربهها ، موشها
هنرمند اين آثار در كاريكاتوريست ، هنرمندان و طنزانديش
و تام" خالق شيوه به نه هلند.دارند چشمگير حضوري نيز
و بازيچه را گربه پراحساس ، تماشاگران تسكين براي كه "جري
"گربه" تفاخر و عظمتطلبي مدام ميدهد ، قرار موش مغلوب
مطيع و رام موشهاي او ، آثار در "گربه".ميكشد رخ به را
موشهاي با و ميبرد گردش به دستآموز حيوانات مثل را
!سازد مي روب و رفت براي جارويي نافرمان و طاغي
خود آثار از شماري اصلي موضوع را عدالت و سياست "هلند"
به كه كاريكاتورهايي و طرحها كنار در او.است داده قرار
"واترگيت" شرمآور واقعه بروز پرداخته ، واژه دو اين هجو
آمريكا متحده ايالات در "نيكسون" جمهوري رياست دوره در
سياست نيش دندانهاي نماياندن براي طلايي فرصت يك را ،
و معروف نويسنده "شاو برنارد" پرمغز گفته اين و يافت
در سياستمداران از بعضي" كه ، بخشيد معنا را طنزانديش
نيششان دندانهاي دارند ، لب بر لبخند كه لحظههايي همان
"!است نمايان
گورمولن ، و توپور هلند ، براد همچون هنرمنداني آثار
و طرحها با مكتب اين رهروان.است بشر اضطراب بيانگر
ذكر با كلاسيك عصر نقاشيهاي چون كه كاريكاتورهايي
ساز و ساخت طراحي اصول رعايت و دقيق بسيار جزئيات ،
شگفتانگيز ، قدرتي با و رنگ مايههاي از بينياز ميشوند ،
.ميدهند قرار داوري معرض در را مفاهيم و موضوعات
فضاهاي خلق رفتارها ، و حالات تجسم چهرهها ، روانشناسي
نيازمند تاريخ از دوراني كشيدن بهتصوير براي گوناگون
ميان از مخاطبان اكثر تا است خلاقيت و مهارت بردباري ،
آثار رو اين از.باشند آنها درك و فهم به قادر مردم
بسيار نقاشي ، هنر اصول از مايههايي جان با "هلند براد"
.ميخواند خود به را مخاطب بهراحتي و گيراست و جذاب
و طراحي هنر در مكتب يك عنوان به هنرمند ، اين آثار
ميان در و يافت بسياري معاصر ، رهروان كاريكاتور
را هلند آثار تاثيرگذاري ايران معاصر كاريكاتوريستهاي
.ديد ميتوان هنرمندان ازاين شماري بر
عباسي اسماعيل
محمدي ماشاءالله آثار نمايشگاه به نگاهي
و شاديها غمها ، ;ضرابي
نگارخانه در
...دوردست آرزوهاي
نقاش از آثاري برپايي شاهد هفته اين در ضرابي گالري
فارغ و سنندج متولد ويبود محمدي ماشاءالله كرد ، معاصر
رشته تهران ، در دانشگاه زيباي هنرهاي دانشكده التحصيل
.است نقاشي
نقاشي وي كه دريافت ميتوان آثار اين به كلي نگرشي در
و باشد بايد كه آنچه و ميانديشد مردم به مردمگراست ،
زيباي وجه دو او است ، كمرنگ نيز هست كه آنچه و نيست
ژرفانديشي با حماسه و تغزل يعني را كردستان مردم فرهنگ
نزديكي به را ما چشمان بيواسطه نسبتي در و است يافته
روزگاري در انساني ، بهرغمرنجهاي:كه ميخواند فرا آن
ايمان وبا است زيباتر هست ، كه آنچه از زندگي است ، شب كه
بازتاب او آثارميكند دعوتمان زيبا آيندهاي به قلبي
.زيبايي وقار ، و حركت از سرشار اوست ، اجتماعي محيط
و برداشت از نشان رنگهاييكه و شاداب و زنده ريتمهاي
سرزمين كردستان ، .است منطقه از او ذهني پالت
آغوش در كوههايي و زلال چشمههاي بهاري ، رنگينكمانهاي
احساس آن خاطر به كه كهنه رنجهايي و زخمها و آسمان
.است داده دست از را خود تعادل بارها زمين ميكني
افق و آنهاست ، باطن چهرههايشانآئينه كه مردماني
شايد كه انتظاري و كرده دوردستيمكث در همچنان نگاهشان
.باشد بهتري فرداي نويد
و است آزموده جان به اجتماعي روابط بستر در را زندگي او
و فرهنگ به نسبت تاريخي شعور و زمانه ضرورتهاي درك به
از جدا.است رسيده كشورمان از منطقه اين در آن مواريث
تكنيكي قابليتهاي او آثار ، در مضمون زيباي نكات
-رنگ -فضا -قوي طراحي است ، داده نشان خود از را توانمندي
خاصي ويژگيهاي او آثار بصريبه سواد و كمپوزيسيون
او آثار در است ، دريافته را تصوير زبان او.است بخشيده
ديد ، ميتوان را پاريس مكتب دستاوردهاي و تجارب ردپاي
اكسپرسيونيستها از طراحي استحكام فوويستها ، رنگ انرژي
منطقه فرهنگي ويژگيهاي به واقعگرايانه ديدي با را
زندگي مردم عاشقانهبا كه است نقاشي او است ، داده پيوند
زندگي با بيشتربايد هنر كه است تذكري اين و ميكند
هنرمند كه است فهميده او هنر ، با زندگي تا باشد مرتبط
كه هنرمندي.باشد خود سرزمين وجدان و راهنما ميتواند
كه اندازه همان به رو اين واز است اجتماع جزيياز خود ،
در و هست نيز ديگران مسائل دلبسته است خويش وضع نگران
باقي بد و فراسوينيك در نميتواند اعتقادي چنين برابر
سياسيعظيم و اجتماعي مسائل به توجه با دارد حق و بماند
جامعهنيازمند برابر در هنرمند مسئوليت ، وگريزناپذير
انساني و اجتماعي وهوشياري فراست.نيست توجيهي هيچ
اوعمقي آثار به كه است امر همين و اوست بزرگ دستاورد
اهميتي از را وي هنري وتعميمهاي است بخشيده واقعي
دوران در بويژه فراست واين است كرده برخوردار تاريخي
نگرش با او اجتماعي جهانبيني با اجتماعي عظيم تحولات
به پيشروانه حركتي درجهت او توان و نيرو انسانو به او
او براي هنر ملي و انساني خصلت.است گرفته شكل آينده سوي
خويشاونددر فرهنگهاي با مناسبي گفتوگوي ميتواند
.باشد ايران
هنري است پايدار ملت يك كه استهمانطوري دريافته نيك او
و ماند خواهد پايدار ميكند ثبت نيز را آنان سرنوشت كه
يك.بيافريند بزرگ هنر بياعتقادينميتواند هنرمند هيچ
اعتقادي و اجتماعي بينشي از چيز هر از بيش بزرگ نقاش
باشد بزرگتر اعتقاد اين هرچه و است برخوردار وآرماني
كه است ، كرده درك عسرت دوران اين در و است بزرگتر نقاش
بياعتنا هنر آميزدو درهم زمانه ستيزه با ميتواند هنر
بردن پناه و انديشي انتزاع جز برد ، نخواهد جايي به راه
ابسورد هنر در همچنانكه جمعي ، و فردي اماره نفس ساحت به
جانبدار ميتواند هنرمند ميبينيم ، عصرحاضر ناهنجار و
رسالت به را خود توجه كه مفهوم بدان باشد خود عصر
زندگيمعطوف در آن دگرگون نقش و هنر انساني و اجتماعي
اگر كه است تذكري او آثار.كند تكيه آن بر و نموده
به راهي كردن پيدا به كند ، نيازي زندگي مردم با هنرمند
.است برخاسته آنان ميان از كه چرا داشت ، نخواهد آنان سوي
ايوبي صادق فردين
اسكاتلند در مشهدي عكاس موفقيت
عكاسان از "فتحي مهدي" به متعلق عكاسي هنري اثر يك
بينالمللي نمايشگاه دهمين در اسلايد صورت به كشورمان
لوح دريافت به موفق اسكاتلند كشور "ابردين" رنگي اسلايد
.شد نمايشگاه افتخار
حضور چهارمين اين مشهد ، از همشهري خبرنگار گزارش به
طي كه است فروردين كلوپ در خراساني عكاس اين بينالمللي
بينالمللي نمايشگاههاي به وي آثار امسال ، و گذشته سال
كه نمايشگاه اين برگزيده عكس و خبر همچنين.مييابد راه
فدراسيون امتياز تحت و (بناكورد) عكاسي باشگاه توسط
ميشود ، برگزار آمريكا عكاسي انجمن و عكاسي هنر جهاني
دريافت قابل ويژه جوايز بخش اينترنت ، شبكه در هماكنون
.است
در ارزشمند و نفيس هنري آثار شناسايي
كاشان
فهرست در شماره 352 تحت اميراحمد سلطان امامزاده بقعه
گرديده ثبت كشور ملي آثار
و طباطبايي تاريخي خانههاي مجاورت در حاضر حال در و
است واقع عباسيان و سپيده و بروجردي
فهرست در و شناسايي كاشان در ارزشمندي و نفيس هنري آثار
.شد ثبت كشور ملي آثار
فرهنگي ميراث مدير كاشان ، در همشهري خبرنگار گزارش به
در اميراحمد سلطان به موسوم قديمي محله در:گفت كاشان
تاريخي بافت قسمتهاي كهنسالترين از يكي در كه كاشان
و بقعه است ، گرفته قرار جلالي قلعه مجاورت در و كاشان
نوه و مبرقع موسي فرزند احمد امير سلطان امامزاده بارگاه
و شكل هرم كاشي گنبد با عليهالسلام جواد امام حضرت
عده توجه مورد وسيع صحن و رفيع ايوان و زيبا گلدستههاي
.است بيت اهل ارادتمندان و دوستداران از كثيري
با كه تاريخي بقعه اين در:افزود امينيان سيفالله مهندس
شاه زمان در گنبد ساقه روي موجود ثلث خط كتيبه به استناد
همان در نيز گنبد وكاشيكاري يافته توسعه صفوي اول طهماسب
اداره كارشناسان بوسيله اخيرا است ، شده انجام دوران
كشف ارزشمندي بسيار و نفيس هنري آثار كاشان فرهنگي ميراث
اين زياد اعتبار و فراوان اهميت بيانگر كه شده شناسايي و
.است گذشته قرنهاي در بقعه
بقعه ، اين در شده كشف ارزشمند آثار جمله از:افزود وي
گره صورت كهبه است هنرمندانه و زيبا چوبي در جفت چهار
و هنرمندان بهدست ايراني سنتي روشهاي با چيني
.است شده ساخته كاشان اهل استادكاران
كارشناسان و پژوهشگران جمله از خود كه امينيان مهندس
نسخ خطوط كتيبههاي كه داشت اظهار است اسلامي خطوط مجرب
كه است آن از حاكي است شده نقش درها روي بر كه ثلث و
منصبهاي صاحب و رجال بوسيله بقعه در موجود درهاي كليه
شده اميراحمد سلطان امامزاده بقعه نذر گذشته روزگاران
.است
دو و نهم قرن در جفت يك و هشتم قرن در درها از جفت يك
نيز امامزاده مشبك ضريح و قمري هجري دهم قرن در نيز جفت
.شدهاند ساخته هجري سيزدهم قرن اول نيمه در
موجود پرارزش آثار ديگر از:گفت كاشان فرهنگي ميراث مدير
كه است مفرغي بيشتر و فلزي قنديل تعدادي بقعه اين در
بقعه اين بر وقف سيزدهم و دوازدهم قرنهاي از نيز آنها
.گرديدهاند نصب
تابلو يك و صفوي دوران زيباي بسيار رنگ هفت كاشيهاي
قنبر وي معروف غلام و اميرالمومنين حضرت شمايل كه آبرنگ
ديگر از نموده ، ترسيم تحسينبرانگيزي و زيبا نحو به را
.است مباركه بقعه اين فرهنگي اموال
يك وجود را شناسايي و كشف اين ديدني و جالب نكات از وي
گره صورت به زيبايي هشت و ده شمسه كه نفيس چوبي در جفت
امامزاده مطهر ضريح به ورودي است شده ايجاد آن روي چيني
علي چهار به موسوم طرح:افزود و كرد ذكر ميدهد تشكيل را
قصيدهاي و شده حكاكي آن پايين و بالا در بديعي نحو به
اطراف در ممتاز نستعليق خط به كاشاني شايق سرودههاي از
تحت اميراحمد سلطان امامزاده بقعه.است شده كتيبه در اين
حال در و گرديده ثبت كشور ملي آثار فهرست در شماره 352
و بروجردي و طباطبايي تاريخي خانههاي مجاورت در حاضر
.است واقع عباسيان و سپيده
|