از تجليل آيين به پيام در جمهوري رئيس
كشورموزهداران فرهنگي ميراث نمونه خادمان
هستند كشور معنوي و ملي سرمايههاي حافظان
آن با برخورد راههاي و اوتيسم بيماري
!است زندگاني اكسير خوشبيني
استخوان پوكي موثر داروي چاي ،
يادداشت لبنان و ايران پرورش و آموزش
كردند امضا تفاهم
فرهنگي ميراث :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است تاريخ نگارش مبناي
از تجليل آيين به پيام در جمهوري رئيس
كشورموزهداران فرهنگي نمونهميراث خادمان
هستند كشور ومعنوي ملي سرمايههاي حافظان
به پيامي جمعه روز رئيسجمهوري :علميفرهنگي گروه
ميراث نمونه خادمان از تجليل آيين دستاندركاران
.كرد ارسال تبريز شهرستان در كشور فرهنگي
روز فرارسيدن تبريك ضمن پيام اين در خاتمي سيدمحمد
ميراث حافظان بهعنوان ازموزهداران موزه ، جهاني
.است كرده ياد معنوي و ملي سرمايههاي و فرهنگي
رئيس بهشتي سيدمحمد توسط كه رئيسجمهوري پيام متن
:است شرح اين به شد ، قرائت فرهنگي ميراث سازمان
كه اسلامي ايران گرانبار و شكوهمند تمدن از
زواياي دور ، نهچندان روزگاراني تا آن بارقههاي
دانايي نور به را مغربيان تنهايي تاريك قلعه
برجاي بيشماري و پرارج جلوههاي برميافروخت ،
.است مانده
امسال شعار در كه همانگونه موزهها كه بپذيريم اگر
قرار تاكيد مورد بهدرستي موزهها بينالمللي شوراي
كه تالاري به تنها موزه و جامعهاند سازنده گرفته
اطلاق داده ، جاي خود در را تاريخي شيء تعدادي
موزهاي ايران خاك سراسر كه درمييابيم نميشود ،
و آزمونها انديشهها ، بازتاب كه موزهاي است ، بزرگ
و ايشان فضيلتهاي فشرده است ، سترگ ملتي ابتكارات
مقاطع دشوارترين در آنان تدبير و چارهجويي چكيده
.است تاريخ
اين است ، شده عجين فرهنگ با امروز ايران هويت
گفتگوي تداوم براي ما.ماست تشخيص نماد فرهنگي هويت
.داريم نياز خود ريشههاي درك به تمدنها ميان
خويشتن ژرفاي به ميبايد ريشهها اين درك براي
تباهي از و بزنيم نقبي خود فرهنگ فراخناي و خويش
.درآييم خرد رود روشنايي به جهل تالاب
بزرگي بخش كه فرهنگي هويت كردكه خواهيم باور آنگاه
مدخل تنها شده ، متبلور فرهنگي ميراث در آن از
.است آن جانمايه بلكه نيست ، تمدنها گفتوگوي
محمدي ، اسلام ارجمند آموزههاي پرتو در ايران ملت
تفاهم ، نيك ، اخلاق به را معاصر غمگين و دلزده جهان
تعالي و رشد براي فعال مشاركت و خودباوري
بشر نيكبختي و سعادت راه در خود پيشگامي و فراميخواند
.ميآورد شاهد خويش فرهنگ و تمدن پيشينه از را
از روز آخرين در شده ياد آيين است ، ذكر به لازم
حضور با موزه جهاني روز و فرهنگي ميراث هفته پاسداشت
.شد برگزار تبريز در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
آن با برخورد راههاي و اوتيسم بيماري
عدم نوعي و ذهني -رواني بيماري شديد بسيار نوع ،"اوتيسم"
و عملي ارتباطات برروي مشخصا كه است پيشرفتهاي توانايي
اين.ميگذارد اثر اجتماعي عكسالعملهاي و عملي غير
و ميدهد نشان را خود زندگي اول سال در 3 عموما بيماري
هر 10 از كه است عصبي اختلالات و بينظمي نوعي نتيجه
تحقيقات براساس.ميشوند دچار آن به نفر نوزاد ، 15 هزار
بيش برابر پسران 4 در ،"اوتيسم" سال 1993 ، در دانشمندان
بيماري ، اين بارز مشخصههاي.ميافتد اتفاق دختران از
در شدن درگير ارتباطات ، در تعادل و نظم برقراري عدم شامل
در مقاومت كليشهاي ، حركات و بيهدف تكراري فعاليتهاي
تكراري و عادي مسائل در تغيير و محيطي تغييرات برابر
و حسي تجارب به نامعقول و معمول غير پاسخهاي و زندگي
.است شده برانگيخته احساسات
هستند ، بيماري اين دچار كه كودكاني با بايد چگونه اما
كه بيماراني مانند بايد كودكاني چنين آيا كرد؟ برخورد
گذارده كناري به كاملا هستند ، ذهني عقبماندگي دچار
موقعيتهاي تحمل ، و صبر كمي با ميتوان اينكه يا شوند ،
را آنها مخصوص ، روشهاي با و كرده درك نيز را آنها خوب
ساخت؟ آشنا معمولي زندگي با حدي تا
ارائه با كه معتقدند آموزشي متخصصان زمينه ، اين در
اين درك و فهم ميزان ميتوان خاص ، برنامههاي يكسري
به آن ، برروي مداوم كاركردن با و داده تشخيص را كودكان
.يافت دست مطلوب نتيجهاي
چاپ به و انجام زمينه اين در كه اندكي بسيار تحقيقات
چنين دچار كه كودكاني توانايي كه است اين از حاكي رسيده ،
آن تعريف و خواندن يا داستان بيان موقع در هستند ، مشكلي
شده ، تعريف داستان از آنها درك و فهم يا و ديگران براي
در شده انجام تحقيقات و آمار براساس.است متفاوت بسيار
كه دارند وجود "اوتيسم" بيماري با كودكاني زمينه ، اين
نشان خود از خواندن زمينه در باارزشي بسيار تواناييهاي
يا خوانده مطالب فهم و درك زمينه در عوض در اما ميدهند ،
چنين با كودكاني.هستند درمانده و عاجز بسيار شده نوشته
.ميشوند ناميده لغات گنجينه از غني كودكاني توانايي ،
كودكان اين كودكان ، روانشناسي متخصص ،"ريچمن" عقيده به
متن از خارج و تنهايي به لغات برايفهم بهتري حافظه
بر شده خوانده كلي متن يك در كودكان اين واقع در.دارند
كه حالي در ميكنند ، عمل ذهن از دور و كند بسيار آنها ،
نظر بهاست هضم قابل آنها براي تنهايي به واژه يك معناي
بايگاني و فهم درك ، به قادر تنها كودكاني چنين كه ميرسد
و آنها سازماندهي در اما بوده ، اطلاعات از گوشهاي
.ميشوند مشكل دچار اطلاعات اين از اصولي و درست استفاده
درسي كلاس يك در كودكان اين شناخت موارد ، از بسياري در
دچار كه كودكاني كه چرا.ميآيد نظر به مشكل بسيار
ميتوانند كودكان ساير مانند نيز ، هستند "اوتيسم"
به آنها تعاريف فقط.كنند تعريف شما براي و بخوانند
.است سايركودكان به نسبت بيشتري اشتباهات داراي مراتب
شده ، مشاهده موارد از بسياري در كه است دليل همين به
قدرت براساس و شده بلافاصلهردهبندي اول كلاس كودكان
و ساده داستان يك خواندن حتي و مختلف مسائل از آنها درك
.ميگيرند قرار معلم بيمهري يا و مهر مورد كوتاه ،
را خود زندگي اول سال تا 3 بايد قاعدتا كه بيماري اين
نيز كس هر كه ميشود محسوب نهفته بيماري نوعي دهد ، نشان
در.ندارد را آن با اصولي برخورد و درك شناخت ، توانايي
كودكي كوچك ، اشتباه يك با تنها معلمان موارد ، از بسياري
اين جزو نداشت ، ديرفهمي جز مشكلي هيچ واقعا كه را
راه غيراصولي برخوردهاي با و گرفته نظر در بيماران
.ميبندند بروي را آينده پيشرفتهاي
زمينه در را خود مطالعات محققان ، از ديگري گروه
توانايي و داده انجام كودكان اين بيان قدرت و پاسخگويي
بيماري نوعي)"داون سندروم" داراي كه كودكاني با را آنها
از پسكردند مقايسه هستند ، (ذهني عقبماندگي ژنتيكي
گروه دو هر كودكان از آنها ، براي ساده داستان يك خواندن
گروه دو.بازگوكنند فهميدهاند ، كه را آنچه تا شد خواسته
هم با آن ساختاري مشخصات ارايه و داستان بازگويي در
تعداد شده ، ارايه لغات تعداد در يعني نداشتند ، تفاوتي
...و درآن افتاده اتفاق تعدادحوادث داستان ، شخصيتهاي
كه بود اين در گروه دو اين بارز تفاوت تنها
خارجي نمادهاي از ديگر گروه از بيش "اوتيسمي"كودكان
كه ازآن بيش داستان شخصيتهاي به يعني.ميكردند استفاده
را او معنيدار صحبتهاي و داده اهميت فرد يك عنوان به
او كارهاي ودرعمل نگريسته شيء يك عنوان به گيرند ، نظر در
خود دهان تنها عروسك ، يك براي مثلا.ميدادند نشان را
در.ميپريدند پايين و بالا يا و كرده بسته و باز را
داستان حتي اينكه از عكسالعملي هيچ ديگر گروه كه حالي
.ندادند نشان فهميدهاند ، را
بردن بالا جهت مختلف روشهاي بررسي به ميخواهيم ما حال ،
.بپردازيم توانايي ، عدم چنين با كودكان اين كيفي سطح
شده گرفته نظر در روشهاي
بزرگ مدارس از يكي در را خود پژوهشهاي متخصصين ،
سال تا 15 بين 12 همگي دانشآموزان.دادند انجام واشنگتن
آنها عكسالعملهاي ديگر و اجتماعي عملكرد اما داشته ، سن
تماما بچهها ، اين.بود سال تا 8 كودكان 5 سطح در
عمل خوبي به مسايل بيان و سخنوري در كه هستند كودكاني
حركات دادن نشان به شديدآنها تمايل اما ميكنند ،
كه پديدهاي يعني ديگران ، صحبتهاي تكرار و كودكانه
و سخنان تكرار و ميدهد سوق بيماري اين سوي به را آنها
و بيماري اين از نشان شنيدهاند ، آنچه طريق از گفتارها
.دارد آنها در آن عوارض
ميشود ، توجه بسيار آن روي بر كلاس اين در كه مواردي
و معمول بسيار مهارتهاي و روزمره زندگي عملي ، مسايل
مختلف بروشورهاي يا و كتاب دروس ، خواندناست اجتماعي
غذا ، روي برچسبهاي قبيل از نكاتي روي بر عموما نيز
وعلايم اتوبوسها برنامه دارويي ، نسخ آشپزي ، دستور
.دارد تاكيد رانندگي و راهنمايي
طريق با بيشتر هرچه را دانشآموزان بايد روش ، اين طبق
آشنا آنها كردن بازگو و مطالب درك و فهم وچگونگي خواندن
داستان از چنانچه توانايي عدم چنين با كودكان اين.كرد
متن بودن نامفهوم نكنند ، درك را چيزي شده ، بيان سخنان يا
.ميدهند نشان خود رفتارهاي با را نظر مورد
اثر در ميشوند ، "اوتيسم" دچار كه كودكاني از بسياري
.است بارداري دوران مادردر توسط الكل حد از بيش مصرف
است ، ساله كودكان 7 سطح در كه سالهاي ازبچههاي 14 يكي
و مطالب درك در را خود توانايي سندروم ، اين داشتن با
سخنان تكرار با وياست داده دست از گفتن سخن درست
نشان خود از را بيماري اين مشخصه بارزترين ديگران ،
بسيار معمول حد از نوجوان ، اين هوشي ضريب.ميدهد
كودكان مانند دقيقا اجتماعياش برقراري توان و پايينتر
.است ساله يا 7 6
بروز متفاوتي صورتهاي به و كودكان در نظر مورد بيماري
كه اين با دانشآموزان اين از ديگر يكي در مثلا.ميكند
آشكاراست ، كردن صحبت به تمايل وعدم شديد بسيار تنبلي
كلاس در كودك اين ناپسند يا اخلاقبد از گزارشي هيچ
راحتي به جمعي كارهاي در دانشآموز اين.است نشده گزارش
اوقات ، بعضي اما ندارد ، مشكلي زمينه اين در و كرده شركت
.بگيرد را او جلوي نميتواند هيچكس كه ميكشد فريادهايي
نيز را بچهها ديگر كه است شديد قدري به وي در حالت اين
.واميدارد عكسالعمل به
باشد؟ چگونه بايد حالتي چنين در معلم عكسالعمل
به ميتوانند هستند ، "اوتيسم" مشكل دچار كه كودكاني *
كه داستانهايي يا و گفتهها سخنان ، به مثبت كاملا روشي
آموزشي مهارتهاي و گويند پاسخ ميشود ، تعريف آنها براي
اين پاسخهاي تحليل تجزيهو با.كنند تقويت را خويش
مطالب از آنان مفهوم و درك و سخنان نوشتهها ، به كودكان
تمام.يافت دست جديدي پديدههاي به ميتوان شده ، عنوان
كودكان كه ميدهد نشان زمينه اين در آمده دست به نتايج
كرده عمل خوب بسيار مسائل شفاهي بيان و عمل در "اوتيسمي"
شده ، تصويرهايي تعريف داستان به راجع ابتدا چنانچه و
آنها عكسالعمل بياورند ، كاغذ برروي دارند ذهن در كه را
.ميشود هم بهتر
چه تا دانشآموزان كه دريابيم وسيله بدين ميخواهيم ما
ميتوانند و دارند درستي درك شده تعريف متن از اندازه
.كنند بازگو را آن مجددا
در و ميآيد كاغذ برروي تصويري كه زماني مطلب اين *
پيدا نمود بهتر و بيشتر ميشود ، نوشته مطالبي آن حواشي
آورده ، كاغذ برروي كه خود ذهني تصورات با كودك.ميكند
بازگو خود معلم براي را بيشتري شخصيتهاي و آشناتر مطالب
جايي تا بخواهد كودكان از بايد مربي آن ، از پسميكند
داستاني و داده تغييراتي نظر مورد داستان در ميتواند كه
.كند خلق را جديد
هوشي ضريب ميشود باعث كه است نكاتي از يكي خلاقيت
ضريب افزايش اين.يابد افزايش زيادي حد تا (IQ) كودكان
نيز را كودكان رفتارهاي ديگر زيادي ، بسيار حد تا هوشي ،
.درميآورد كنترل تحت
مفهوم و درك زمينه در بيماران اين مهارت كه زماني *
نوشتههاي برروي را آن تاثير ميتوان يافت ، فزوني مطالب
دلگرمي و اطمينان با كودكان حالبود شاهد نيز آنها
نزديك واقعيتها به را خود نامفهوم نوشتههاي بيشتري ،
.ميسازند
بيماران اين در را رفتاري تغييرات ميتوان آن از پس *
حد در كودكانه رفتارهاي و خصايل در پيشرفت.بود شاهد
واقع در.است آنها با كاركرد نوع تاثير نشانگر مطلوب ،
خود ذهنيات ترسيم و كودكان طرف از داستان بيان طول در
رفتارهاي سري يك دادن نشان بر علاوه كاغذ ، برروي
ديده آنها از ديگري قبول غيرقابل رفتار هيچ كليشهاي ،
حد تا نيز آنها طبيعي غير فعاليتهاي بعلاوه ، .نميشود
.مييابد كاهش زيادي
يافتههاي تنها شد ، داده توضيح ارتباط اين در كه آنچه
.است آمده دست به دانشمندان تحقيقات آخرين طي كه است كمي
هستند "اوتيسم" دچار كه كودكاني كلي ، نتيجهگيري يك در
باشند ، نداشته خاص عارضهاي است ممكن ظاهر در كه چند هر
نوشتهها ، يا گفتهها از آنها كامل درك عدم علت به اما
.داشت آنها با عاقلانهتري و صميمانهتر برخورد بايد
از عملا هستند "اوتيسم" دچار كه كودكاني از بسياري
كه دادهاند نشان يا و بوده محروم كارها از بسياري انجام
معلم گفتههاي از دانشآموزان ديگر به نسبت كمتري درك
.دارند خويش
احتمالا كودكان اين كه ميدهد نشان تحقيق و مطالعه اين
به و نقاشي با همراه چنانچه خود معلم دروس و سخنان از
همراه و كرده بيشتري استفاده باشد ، تصويري تعاريف اصطلاح
ضريب شده ، ميزان ارائه سخنان از آنها درك رفتن بالا با
ذكر قابل همچنين.ميكند محسوسي تغيير نيز ، آنها هوشي
اين مورد در دقيق نتيجهگيري هرگونه از پيش كه است
تكتك برروي جامعي و كامل تحقيقات تا است لازم كودكان ،
زمينهاي پس با آنها از كدام هر كه چرا شود انجام آنها
.شدهاند بيماري اين دچار متفاوت
در كه بخورد معلماني درد به است ممكن اطلاعات اين
"اوتيسمي" بيمار چند با حداقل خود ، معمولي كلاسهاي
يا و متخصص معلمان با بايد كودكان اين.هستند روبهرو
و سرويسدهي بتوانند تا باشند ارتباط در قابلي متخصصان
پذيرا خود ، خاص نياز به توجه با را آنها توجه قابل خدمات
نوع اين بين تفاوت كه بدانند بايد مربيان اين.باشند
برايشان ديگران جلوي نبايد را دانشآموزان ديگر و كودكان
متون بيشتر تكرار و حوصله و دقت كمي با تنها.شوند قايل
ميتوان متحرك ، تصاوير با آنها كردن همراه و شده خوانده
.داد افزايش را كودكان تواناييهاي ميزان
كودكان موارد ، از بسياري در كه ميدهد نشان پژوهشها اين
از ميتوانند دانشآموزان ديگر همانند نيز "اوتيسمي"
نشان مثبت عكسالعمل و شده خوشحال آن درك و داستان بيان
بيشتر ، حوصله كمي با عزيز مربيان است بهتر پس.دهند
ترقي راههاي و داده افزايش را كودكان اين از خود شناخت
.نكنند ناهموار اصولي ، غير برخوردهاي با را آنها
زماني سهيلا:مترجم /تيچر ريدينگ:منبع
!است زندگاني اكسير خوشبيني
است شده ثابت مايو كلينيك توسط آمده بهعمل مطالعات طبق
از كمتر خوشبين درآدمهاي زودرس مرگ يا شدن جوانمرگ كه
دكتر تحقيق ، اين مدير.ميافتد اتفاق بدبين آدمهاي
داد نشان ما به تحقيقات اين":ميگويد ماردتا توشيهيكو
اين و هستند مربوط هم به لاينفك بهطرزي جسم و ذهن كه
مغز نهايي برونداد در (بدبيني يا خوشبيني و نگرشها)
روانشناسان تا1965 ، سالهاي 1962 بينهستند موثر بسيار
استان در نفر روي 839 را تحقيقي مايو كلينيك پزشكان و
گروه ، 124 آن ازدادند انجام مينستا در واقع المستيد
بدبين نفر و 197 شدند معرفي خوشبين افراد بهعنوان نفر
بعد سال بودند350 دارا را حالت دو هر هم نفر و 518
بيشتر ، 19 بدبيني كه دادند گزارش مايو كلينيك محققين
.ميدهد افزايش را زودرس و ناگهاني مرگ احتمال درصد
استخوان پوكي موثر داروي چاي ،
خانمهايي است ، آمده عمل به تازگي به كه تحقيقاتي براساس
آنهايي نسبت به مينوشند ، چاي فنجان چند يا يك روز در كه
محكمتري استخوانهاي داراي نمينوشند ، چاي اصلا كه
بيش هم بعضيها و فنجان يك روزي خانمها از بعضي.هستند
كه است شده ثابت اما مينوشند ، چاي روز در فنجان شش از
.ندارد استخوانها تحكيم بر مضاعفي تاثير بيشتر چاي نوشيدن
فلادونويد كه گياهي ماده كه ميگويند آزمايش اين محققان
موثر استخوانها تحكيم در دارد وجود هم چاي در و دارد نام
در موثري عامل گياهي ماده اين نوشيدن كه است ممكن و است
.باشد استخوان پوكي بروز از جلوگيري
دايجست ريدرز:منبع
زندوكيلي راحله:ترجمه
يادداشت لبنان و ايران پرورش و آموزش
امضاكردند تفاهم
پرورش و آموزش وزارتخانههاي:علميفرهنگي گروه
بر تاكيد چارچوب در ايران اسلامي جمهوري و لبنان
در پنجشنبه روز دوكشور ، ميان آموزشي روابط تقويت
.كردند امضا همكاري تفاهم يادداشت يك لبنان
مراد عبدالرحيم و مظفر حسين را تفاهم يادداشت اين
لبنان و ايران اسلامي جمهوري پرورش و آموزش وزيران
.كردند امضا
همكاري گسترش بر تفاهم يادداشت اين در طرفين
ارزشيابي آموزشي ، تجربههاي مبادله آموزشي ، فرهنگي ،
اعزام دوكشور ، دانشآموزان تحصيلي مدارك
خدمت ، ضمن آموزشهاي درسي ، تحقيقات كارشناسدرزمينه
و كمكآموزشي ابزارهاي مبادله استثنايي ، آموزش
.كردند موافقت درسي برنامههاي
فرهنگي ميراث :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است تاريخ
نگارش مبناي
ميراث نمونه خادمان از تجليل آيين :فرهنگي علمي گروه
مسجدجامعي احمد حضور با مراسمي طي ديروز كشور فرهنگي
سازمان رئيس بهشتي سيدمحمد و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
.شد برگزار رئيسجمهوري پيام قرائت و فرهنگي ميراث
ميراث مقوله از اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير آيين ، اين در
.كرد ياد ملت يك فرهنگي حقيقت بيان عنوان به فرهنگي
در كه است امري فرهنگي ميراث مقوله:گفت مسجدجامعي احمد
پيدا گسترش و بسط زمان مرور به و گرفته شكل زمان طول
.است كرده
و بماند خود گذشته در اگر فرهنگي هر:داشت اظهار وي
دوام قابل باشد نداشته را آيندگان به پاسخگويي توانايي
.بود نخواهد
تاريخ نگارش مبناي عنوان به فرهنگي ميراث از جامعي مسجد
فرهنگي ميراث كوچك چند هر بناي يك:گفت و كرد ياد
.باشد ملت يك تمدن از مهم دوره يك بيانگر ميتواند
بيان را كشور يك فرهنگ و حقيقت فرهنگي ميراث:افزود وي
كشور آن تاريخي هويت و مالكيت احساس بر سندي و ميكند
.است
محوطه و تپه هزار كشور 200 سطح در هماكنون:گفت وي
هزار و 500 ميليون يك و تاريخي بناي ميليون يك باستاني ،
.ميشود نگهداري موزهها در تاريخي آثار و اشياء قلم
از جزئي را آن بايد آثار ، اين حفظ براي:گفت مسجدجامعي
آن در كه خود ، زندگي حاشيه در نه و بدانيم خويش زندگي
.رسيد فراخواهد فرهنگي ميراث مرگ صورت
ملي سطح در فرهنگي ميراث جايگاه تعريف خواستار همچنين وي
و نهادها از بسياري با جايگاه اين تعريف:گفت و شد
.ميكند پيدا ارتباط كشور مختلف دستگاههاي
و نيست دولتي صرفا امر يك تنها فرهنگي ميراث:افزود وي
به فرهنگي ميراث حوزه در نميتوان دولت به اتكا با
.يافت دست توفيقاتي
بازسازي و احيا در خصوصي بخش مشاركت لزوم بر تاكيد با وي
بازار بازسازي از كشور ، در فرهنگي ميراث و تاريخي آثار
مشاركت از موفق الگوي و نمونه يك عنوان به تبريز بزرگ
.كرد ياد امري چنين در مردم و خصوصي بخش
مردم مشاركت گسترش براي:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است لازم فرهنگي ميراث نگهداري حفظو در خصوصي بخش و
تدوين كشور در فعاليتها نوع اين از حمايت در قوانيني
.شود
|