تلويزيون و شهروندان حقوق طرح حاشيه در
سيماو و صدا اسلامي شوراي مجلس در
نظارتي محدوديتهاي
هنر؟ يا است فن گويندگي
تلويزيون و شهروندان حقوق طرح حاشيه در
سيماو و صدا شوراياسلامي مجلس در
نظارتي محدوديتهاي
;اشاره
محدود قوانين با اندك توزيع گستره با مطبوعات حاليكه در
گستره با صداوسيما براي اما هستند ، مواجه كنندهاي
شدهاي تدوين و شفاف قانون و قاعده خود ، ميليوني مخاطبان
.ندارد وجود
حدود و اساسي قانون اصل 175 بسط درخصوص قانونگذاران آيا
مي چگونه كردهاند؟ فراموش را نكتهاي صداوسيما ثغور و
شفاف قواعد شدن روشن و شهروندان حقوق طرح راستاي در توان
كرد؟ اقدام صداوسيما بر نظارتي
:ميخوانيم را آن هم با كه شده تهيه زمينه اين در گزارشي
* * *
ميليوني ، تيراژ 3 گستره با كشور نشريات مجموعه براي
آنها ثغور و حدود تبيين براي شفاف و قانوني ماده چندين
گستره با داخلي تلويزيوني شبكههاي براي اما دارد ، وجود
.ندارد وجود روشن و صريح قانوني ماده يك ميليوني ، مخاطبان
اصل دارد وجود وسيما صدا نظارتي قانون از كه تعبيري تنها
سيماي و درصدا" اصل اين براساساست اساسي قانون 175
رعايت با افكار نشر و بيان آزادي ايران ، اسلامي جمهوري
عزل و نصب گردد ، تامين بايد كشور مصالح و اسلامي موازين
مقام با ايران اسلامي جمهوري سيماي و صدا سازمان رئيس
رئيس و جمهور رئيس نمايندگان از مركب شورايي و است رهبري
براين (دونفر كدام هر) اسلامي شوراي مجلس و قضاييه قوه
سازمان اداره ترتيب و خطمشي.داشت خواهند نظارت سازمان
منظر در بيگمان "... ميكند معين قانون را برآن نظارت و
را مفهوم اين وسيما ، صدا سازمان بر نظارت طرح خاص ، و عام
با سهگانه قواي نمايندگان كه ميكند تداعي ذهن در
منفي و مثبت عملكردهاي به نسبت قانوني موازين به استناد
مورد ، يك جز به تاكنون ولي كنند ، قضاوت خاص دوره يك در آن
و صدا سازمان قبلي رئيس عملكردهاي بر قانوني نظارت كه
شوراي مجلس چهارم دوره تفحص و تحقيق كميسيون سوي از سيما
فعلي عملكرد از روشني تاكنونگزارش گرفت ، صورت اسلامي
.است نشده ارائه سيما و صدا
بر نيز اسلامي شوراي مجلس در بوشهر نماينده "دادفر محمد"
كار تاكنون وسيما صدا بر نظارت هيات كه است باور اين
.است نداده بروز خود از زمينه اين در مثبتي و مشخص
منجر كه است گرفته صورت زمينه اين در قصوري وي ، گفته به
.شد ششم دوره مجلس در وسيما صدا نظارت براي طرحي ارائه به
اشاره نكته اين به اساسي قانون اصل 175 در اينحال با
ميكند تعيين قانون را سيما و صدا عملكرد حدود كه ميكند
اسلامي شوراي مجلس شد ، برده نام قانون از كه جا هر و
.كند قانونگذاري زمينه اين در است موظف
روزنامه روزنامهنگار اميرمحبيان ، ديد از نگره اين اما
اين بر وي.است كارشناسي محافل در طرح قابل رسالت ،
نگاه از و است وهنر فن يك اطلاعرساني":كه باوراست
خصوص به كرد ، قضاوت آن مورد در راحتي به نميتوان بيروني
.است جدي بسيار آن تاثيرگذاري كه ملي ، رسانه مورد در
در را قانوني اسلامي شوراي مجلس نمايندگان اگر بنابراين
تصويب به مشابه رسانههاي و سيما و صدا بر نظارت زمينه
كه است دقيق بسيار كارشناسانه تعامل يك لازمهاش برسانند
را مسايل حقوقي نظر از هم اطلاعرساني ، نگاه از هم
".برسند توافق يك به و بنگرند
به معتقد نيستم ، قانون كثرت به معتقد من:ميافزايد وي
طبيعتا كنيم ، تدوين هرچقدرقانون كه نيستم مسئله اين
را حريمها بايد كه معتقدم بود ، خواهد بيشتر هم آن رعايت
اختيار كلان ، صورت به من ، براي تعريف ولي كنيم مشخص
رسانهها در كه است كساني اختيار است ، روزنامهنگاران
انجام را كارشفافي اطلاعرساني در بايد لذا ميكنند ، كار
وحدت در ما.نگيرد صورت هم سوءاستفادهاي و بدهند
كار هم اگر و كردهايم كمكار بسيار كشور در اطلاعرساني
عجولانه قضاوت آن ديگر نوع و بوده سياسي بخش در كردهايم
.است بوده كننده ومحدود
است غامضي نكته اين ارتباطات علوم كارشناسان اغلب براي
قانوني محدوديتهاي با خود توليدات حيطه در مطبوعات كه
ثغور و حدود داشتن بدون وسيما صدا اما باشند ، مواجه
نحلههاي تمامي براي مساوي و برابر فرصت ايجاد و قانوني
صرفا ، ملي رسانه همين كه حالي در.كند عمل بتواند فكري
مجلس توسط بارها آن مديران سياسي رفتار ناهمگوني خاطر به
.است گرفته قرار جدي انتقاد مورد اسلامي شوراي
با اسلامي شوراي مجلس در بوشهر نماينده "دادفر محمد"
اسلامي شوراي مجلس دوره نمايندگان 5 قبلي رويه به استناد
از يكي":ميگويد وسيما صدا بر نظارت خصوص در
بپردازيم ، آن به بود بنا ششم مجلس آغاز در كه برنامههايي
در وقتي ويژه به.بود اساسي قانون اصل 175 دقيق اجراي
موضوع اين ناخواسته كرديم ، برخورد مشكل با مطبوعات قانون
نيز فرهنگي كميسيون متاسفانه و قرارداد تحتالشعاع هم را
كه ميكنم فكر من.نكرد ارائه را طرحي زمينه اين در
وسيما صدا بر نظارت شوراي عملكرد نحوه در زيادي ابهام
هيچ كه قانوني تذكرات سلسله يك به صرفا كه دارد وجود
اين مجموع در و ميكنند بسنده ندارد اجرايي پشتوانه
را نظارتي اعمال آن است نتوانسته سيما و صدا نظارت شوراي
".بدهند انجام دارد انتظار آن از اساسي قانون كه
اسلامي شوراي مجلس دوره پنج نمايندگان كه است پرواضح
و حدود روشن تعريف به نسبت خود قانوني مسئوليت بنابر
كردهاند ، تعلل حدودي تا سيما و صدا بر نظارت قانون ثغور
.است مقصر زمينه اين در كسي چه كه نميداند كسي البته
ارائه را طرحي صداوسيما بر نظارت نحوه خصوص در آنها آيا
بر نظارتي حيطههاي از كه كساني باور كردهاند؟به
و منطقي رويه اين هستند مطلع تصويري و شنيداري رسانههاي
دقيقي و روشن صورت به همسايه كشورهاي در اينك هم حقوقي
و تلويزيوني شبكه با 280 تركيه كشور در.ميشود اعمال
رسانههاي بر نظارت هيات طريق از راديويي ، شبكه صدها
و نقد مورد را خصوصي و دولتي شبكههاي عملكرد خود ، گروهي
.ميدهند قرار بررسي
در ميتواند كشور ملي رسانه بر كارشناسانه و جدي نظارت
رعايت براي را زمينه آن ، كيفي توليدات سطح بردن بالا عين
.كند فراهم ممكن فكري نحلههاي و شهروندان حقوق
اميري محمد
هنر؟ يا است فن گويندگي
سال 1342 از راديو گوينده "پاكنشان سرور" ;اشاره
سالها اوكرد آغاز گرگان مركز راديوي با را خود همكاري
"مردم فرهنگ" برنامه تهيه در شيرازي انجوي مرحوم با
.است داشته همكاري
چون ، متعددي برنامههاي اجراي گويندگي ، كار سالها طول در
موسيقي ، و شعر از كارواني خانواده ، و خانه زندگي ، و زن
دهها و بامدادي سلام تازه ، گلهاي و سبز برگ گلها ،
نيز حاضر حال در و است بوده عهدهدار را ديگر برنامه
جادو آينه روشني ، سرود زندگي ، و علم برنامههاي گويندگي
طي 12 اينك هم او.دارد عهده به را ديگر برنامه چند و
عهدهدار را "زندگي و علم" برنامه گويندگي متمادي سال
تلويزيون و راديو گويندگي شيوههاي زمينه در او بااست
:ميآيد پي در كه دادهايم انجام گفتوگويي
چگونه را برنامه يك ميكنيد گوينده ، فكر يك عنوان به شما*
كرد؟ اجرا بايد
آن بايد گوينده باشد كه شكلي هر برنامه متن كلي ، طور به-
حسب بر برنامهها از بعضي در كند ، اجرا خوب بتواند را
از بعضي در اما ميكند ، ايجاب زدن حرف كتابي آن نوع
گوينده اماكرد اجرا محاورهاي بايد برعكس برنامهها
محاورهاي چه)برنامه از شكلي هر بتواند كه است كسي خوب
دليلي.نمايد اجرا مطلوب نحو به را (ادبي و سنگين چه
رسمي و خشك خيلي ميخواند كتابي گوينده اگر كه ندارد
كتابي را مطالب صميمي لحن يك با ميتواند او.كند صحبت
هميشه من بشناسد ، را خود مخاطبين بايد او كند ، ادا
علم برنامه كه ساعت آن در مثلا.ميبينم را خود مخاطبين
خود آشپزخانه در خانهدار خانمهاي و ميشود پخش زندگي و
آن به و كرده روشن را خود راديوهاي و هستند كار به مشغول
آنها كنار در و منزل محيط در را خود من ميدهند گوش
با هستم كنارشان در نزديك از كه احساس اين با و ميبينم
برنامه مطالب و صحبتها كه اميدوارم و ميكنم آنهاصحبت
موثر آنها روزمره زندگي پيشرفت در بتواند زندگي و علم
رابطه بسيار كارم با كه كنم اضافه را اين.شود واقع
را مردم صميمانه كه چرا.دارم دوست را آن و دارم احساسي
با محاورهاي و صميمي لحن زندگي و علم برنامه.دارم دوست
شيوه اين با را علمي مطلب بتوان اگر زيرا دارد ، شنونده
جهتگيري در بيشتري تاثير مطمئنا رساند ، شنونده به
.داشت خواهد شنونده
داريد؟ اشراف مطلب روي برنامه شروع از قبل آيا *
از را مطالبش بايد باشد خوبي گوينده ميخواهد كه كسي-
گويندهاي.باشد داشته آگاهي آنها به نسبت و بخواند قبل
صحبتهايش قطع طور به بگويد ميخواهد را چيزي چه نداند كه
.داشت نخواهد خوبي تاثير شنونده روي بر
بنشيند؟ ميكروفن پشت لازم آگاهي با بايد گوينده چرا*
او به گوينده آگاهي.كردم عرض قبلا را سوال اين پاسخ-
كند صحبت قاطع او كه ميشود موجب و ميدهد نفس به اعتماد
.شود موفق مفاهيم انتقال در نتيجه در و
هنر؟ يا است فن گويندگي شما نظر به *
با دو اين تلفيق هنر ، هم و است فن هم گويندگي من نظر به-
.ميسازد را موفق گوينده آگاهي ، و دانش با همراه يكديگر
سطح بردن بالا در توانسته حد چه تا زندگي و علم برنامه *
شود؟ واقع موثر زندگي در شما آگاهي و علمي دانش
ساده زبان با علمي مختلف مطالب روز هر وقتي زياد ، خيلي-
مطالب وآموزش تداعي نوع يك ناخودآگاه ميشود گفته گويا و
در علمي مطلب يك كجا هر.بود خواهد نيز خودمان براي علمي
و ميروم آن طرف به ناخودآگاه ميبينم كتاب يا روزنامه
.ميخوانم دقت با را آن
چيست؟ دانش و علم مشتاق جوانان براي شما توصيه *
كامل بصيرت و آگاهي با ما جوانان ديگر امروز خوشبختانه-
از بيشتر آنها خود و ميكنند انتخاب را خود آينده مسير
عزيز ايران آينده ساختن براي جوانان نقش اهميت به من
به دقت با هميشه بايد كه ميكنم اشاره مختصر ، فقط واقفند
را خود كوشش ، و سعي با و كنند توجه علمي بحثهاي و مسائل
.سازند منطبق روز پيشرفته فنون و علوم با
آدمي روح و جان عمق در ميتواند صدايي چه شما نظر به *
باشد؟ تاثيرگذار
داشته متفاوت صدايي يك بايد باشد ميخواهدگوينده كه كسي-
هر.باشد وتاثيرگذار شاخص نظر هر از بايد كه صدايي باشد ،
آنچه بيابد ، درخود را معيار اين ميتواند بهتر خودش كسي
حس شنونده اگر.است گوينده صميميت است مهم همه از بيش كه
و صداقت گفتارش در ميكند صحبت او با دارد كه شخصي كند
به مطمئنا ميكند بازي نقش نوعي به و ندارد وجود راستي
نهايت در گويندهاي چنين.نميدهد گوش خوب او حرفهاي
.كند جذب را خود مخاطبين طولاني سالهاي براي نميتواند
و ميروند تلويزيون به راديو گويندگان چرا شما نظر به *
دارد؟ وجود تفاوتي چه اجرا دو اين بين
دليل به تلويزيونميروند به راديو گويندگان اگر شايد-
بسياري تفاوت.ميشود داده آنها به كه است دستمزدي تفاوت
راديو دردارد وجود تلويزيوني و راديويي برآوردهاي بين
برنامه يك برآورد با تا شود خوانده برنامه بايد 10 حداقل
كه باشد اين ديگر علت شايد و كند برابري تلويزيون
كه شهرتي به طريق اين از دارند دوست راديو گويندگان
تلويزيون به دليل اين به من اما.برسند است مدنظرشان
راديو از كه آنچه با را من كسي هر دارم دوست كه نرفتم
دستم به كه نامههايي در.كند مجسم خود ذهن در ميشنود
خواهر مرا يكي ميكند ، خطاب نوعي به مرا كسي هر ميرسد ،
خطاب نزديكش بستگان از يا و خودش دوست ديگري و خودش
گويندگي و صدا طريق از كه ميكنم احساس من و ميكند
برايم همين و ميكنم ايجاد شنونده رادر مختلفي تصورات
كه دارم قصد دليل همين به و است دلنشين و جالب بسيار
اجراي تفاوت اما و بمانم و كنم كار راديو در هميشه
راديو اجراي در كه است اين در تلويزيوني و راديويي
كارش در بايد او.كند احساس و فكر عميقتر بايد گوينده
بيان و صدا طريق از فقط كه چرا باشد داشته بيشتري تبحر
اجراي در ولي ميشود منتقل شنونده به مطلب كه است
و خنده يك با گوينده يا مجري آيد پيش خطايي اگر تلويزيون
را زدن تپق از حاصل اشتباه و خطا خود صورت و دست حركت
.ميپوشاند
نسب فاطمي السادات معصومه:از گو و گفت
|