وزيرعلوم طينامهايخطاببهرئيسجمهوري
كرد اعتراض غفوريفرد اظهارات به
بررسيسياستهايكليوزارتآموزشوپرورش
اصلاحات نسيم اول بخش - گذشته چهارسال در
آموزشي نظام و مدارس در
جديد آئيننامه آينده تحصيلي سال در
ميشود اجرا كشور در نوبته دو امتحانات
و فرهنگ جهانگردي ، جشنواره برگزاري
عشايري آيينهاي
ميشود مرمت خاش قلعه مهمترين
طينامهايخطاببهرئيسجمهوريوزيرعلوم
كرد اعتراض غفوريفرد اظهارات به
در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير :فرهنگي علمي گروه
انقلاب عالي شوراي رئيس و رئيسجمهوري به خطاب نامهاي
نامزدهاي از يكي غفوريفرد حسن دكتر اظهارات به فرهنگي ،
.كرد اعتراض جمهوري رياست انتخابات دوره هشتمين
در فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
دكتر مصاحبه به اشاره با معين مصطفي دكتر نامه از بخشي
جاي:است آمده اسلامي ، جمهوري سيماي شبكه 2 با غفوريفرد
هيات رئيس عنوان به غفوريفرد حسن دكتر آقاي كه است تاسف
مطلع كاملا كه فرهنگي انقلاب عالي شوراي نظارت و بازرسي
در است ، دانشگاهها روساي انتصاب نحوه و كار و ساز از
عواقب و آثار به توجه بدون و غيرمسئولانه ملي ، رسانهاي
نالايق افرادي عنوان به را دانشگاهها روساي خود ، اظهارات
.ميكند دانشگاهها ، معرفي مديريت سمت با ناموزون و
عالي شوراي رئيس به معين دكتر نامه از ديگري بخش در
روساي انتصاب جريان در:است آمده فرهنگي انقلاب
شوراي اعضاي تمامي و بازرسي و نظارت هيات دانشگاهها ،
توهين و دارند موثر و مستقيم دخالت فرهنگي انقلاب عالي
بخش اين از انگيزه سلب موجب كشور دانشگاههاي روساي به
.شود مي جامعه خدمتگزار
:گفت يادشده ، مصاحبه در غفوريفرد حسن:ميشود يادآوري
دانشگاهها روساي تغيير موجب دولت تغيير دنيا ، جاي همه در
نظرات براساس دانشگاهها روساي همه دوره ، اين در.نميشود
يابد ، افزايش معيارها اينكه جاي به و كرد تغيير جناحي
ناموزون قامت به مديريت لباس تا دادند ، كاهش را معيارها
.شود پوشانده دانشگاهها روساي
بررسيسياستهايكليوزارتآموزشوپرورش
اصلاحات نسيم اول بخش - گذشته چهارسال در
آموزشي نظام و مدارس در
اميرشاهي افشين سيد
كشور ، هر در پرورش و آموزش نظام كه نكته اين ذكر
رسالت و ميشود محسوب كشور آن اجتماعي نظام مهمترين
نسل به بشر تجربههاي و فرهنگي ميراث انتقال چون مهمي
و نوجوانان و كودكان رفتار در مطلوب تغييرات ايجاد جديد ،
چندان است ، كشور مهم نظام اين عهده بر...و جوانان
همين ميرسد نظر به همه اين با.ندارد بهتكرار نيازي
اين دليل. است نگرفته قرار كافي توجه مورد بديهي مسئله
.است پرورش و آموزش وزارت عملكرد مدعانيز
كشورهاي بهويژه مختلف كشورهاي پرورش و آموزش مسئولان
خود ، پرورش و آموزش اهداف به دستيابي براي پيشرفته
پژوهشهاي و تحقيقات ميكنند ، صرف فراواني سرمايههاي
نيروهاي بهترين و خلاقترين از و ميدهند صورت بيشماري
چنين به پرداختن كه درحالي ميبرند ، بهره انساني
.است شده كمرنگ ما پرورش و آموزش در اقداماتي
هزار ميليونو 130 يك ايران ، پرورش و آموزش نظام در
ساير و معلم مربي ، كارشناس ، مشاور ، معاون ، مدير ،
دانشآموز ميليون حدود19 پرورش و آموزش امور كارمندان ،
.گرفتهاند بهعهده آموزشي واحد هزار در 125 را
صورت پرورش و آموزش در كه فعاليتهايي نتيجه كه اين براي
عظيم مجموعه اين ميبايست باشد ، كارا و ثمربخش ميگيرد
نظام يك قالب در...و مديران معلمان ، دانشآموزان ، از
توسط كه فعاليتهايي نحوه و كنند كار هدفدار و سيستماتيك
از كامل آگاهي و شناخت با نيز ميگيرد صورت مجموعه اين
دانشآموزان ويژگيهاي پرورش ، و آموزش اصول و هدفها
برنامههاي تدريس ، روشهاي معلمان ، نيز و مختلف مقاطع
.پذيرد صورت پرورش و آموزش نظام سياستهاي درسي ،
و آموزش وزير مظفر حسين كه بود پارسال ارديبهشتماه
مهمترين مصاحبهاياختصاصي ، در پرورش
.كردند تشريح را وزارتشان دوران در شده انجام فعاليتهاي
(صفحه 11 ارديبهشت 1379 همشهري6)
گرفته صورت كارهاي مهمترين مظفر ، آقاي اظهارات براساس
اصلاح شامل ، گذشته سالهاي در پرورش و آموزش وزارت در
امر در مردم مشاركت فرهنگيان ، درمان نظام اصلاح و حقوق
كاهش پرورش ، و آموزش در روشها بهبود مدرسهسازي ،
كنترل و آئيننامهها اصلاح مقررات ، تسهيل ديوانسالاري ،
حضور و ملي طرحهاي در دانشآموزان مشاركت بخشنامهها ،
.است اجتماعي و سياسي مسائل بعد در دانشآموزان فعال
آموزش وضعيت بهبود انساني ، نيروي وضعيت بهبود همچنين
به رسيدگي آنها ، تحصيلي مدرك ارتقاء درصد هشت و فرهنگيان
دانشجويان تحصيل ادامه امكان ايجاد معلم ، تربيت وضعيت
مالي شاخصهاي بهبود كارشناسي ، به كارداني از تربيتمعلم
مدارس حذف و -اول فصل در -پرورش و آموزش وزارت اعتباري و
در پرورش و آموزش وزارت مهم كارهاي ديگر از نوبته سه
ذكر وزارتخانه اين مقام عاليترين توسط گذشته سال چهار
ذكر پرورش و آموزش وزير كه ادامهفعاليتهايي در.شد
و آموزش وزارت مسئولان قطعا ميكنيم بررسي را كردند
پرورش و آموزش وضعيت بهبود براي را خود تلاش پرورشتمام
مطرح پرسشها اين اكنون ولي دادهاند ، صورت كشور در
اساسا آيا است؟ بوده كافي تلاشها اين آيا كه ميشود
خود صحيح مسير در پرورش و آموزش در شده انجام كارهاي
كشور پرورش و آموزش مسئولانبخش آيا و است؟ گرفته صورت
و آموزش امور به پرداختن براي لازم قابليتهاي و توان از
خود آينده سال براي 20 ما بودهاند؟ برخوردار پرورش
وضع ديدهايم؟ تدارك را چيزهايي چه پرورش و آموزش ازطريق
كه شرايطي در بود؟ خواهد چه آينده سالهاي در ما مطلوب
پرورش و آموزش ميشود ، پرورش و آموزش شدن جهاني از صحبت
و آموزش وزير كه همانطور آيا است؟ جايگاهي چه داراي ما
انساني نيروي گفتند ، انساني نيروي تربيت درباره پرورش
پرورش و آموزش نظام اداره و هدايت براي كارآمد و كافي
و آموزش درخصوص كه ديگري فراوان سوالات و است؟ شده تربيت
.ميشود مطرح پرورش
گذشته سالهاي در ما پرورش و آموزش ميرسد نظر به
اطراف كه محدودي شعاع از فراتر چيزي كه است نتوانسته
و وسيع ديد آن درواقع برود ، جلوتر است كرده ترسيم خود
است ، پويا و فعال پرورش و آموزش يك لازمه كه آيندهنگري
.نميشود مشاهده ما پروش و آموزش در
در ايران پرورش و آموزش گرفتاريهاي مهمترين از يكي شايد
مفهوم با پرورش و آموزش داشتن فاصله گذشته سالهاي طول
برده نام پرورش و آموزش از وقت هر همواره.باشد سيستم
و آموزش نظام" يعني است آن همراه نيز نظام مفهوم ميشود ،
و نيست نظاممند ايران پرورش و آموزش كه درحالي ،"پرورش
پرورش و آموزش به را شبهنظام مفهوم ميتوان درواقع
همه داريم ، نظام از كه تعريفي با كه درحالي.كرد اطلاق
از كههريك درحاليباشد تنيده هم در بايد نظام اجزاي
را خود ساز ما ، پرورش و آموزش مختلف بخشهاي و سازمانها
و آموزش نظام" گوييم مي كه است خاطر همين به و ميزنند
درخصوص ميتوان.نميكند عمل سيستماتيك "ايران پرورش
در واحدهايي كه كرد مطرح را مثال اين يادشده ، عبارات
واحدهاي و ميكنند توليد نرمافزار ايران پروش و آموزش
با ارتباطي هيچ واحد دو اين كه درحالي سختافزار ، ديگري
آموزش در كه است مسئله اين از ناشي موضوع اينندارند هم
همه كه است اين نظام ويژگي.نميشود سيستمسازي پرورش و
اگر بنابراين.باشند ارتباط در هم با ميبايست آن اجزاي
بگيريم درنظر نظام يك بهعنوان را پرورش و آموزش
كه را شرايطي همان همديگر با نظام اين آحاد ميبايست
و آموزش اگر درنتيجهباشد داشته دارند ، سيستم يك عناصر
مختلف واحدهاي عملكرد نبايد بود ، نظاممند ايران پرورش
و آموزش در ولي.پذيرد صورت يكديگر با ارتباط بدون آن
آگاهي بدون واحد يك كه ميافتد اتفاق بسيار ايران پروش
برنامهها كه درحالي ميزند بهتوليد دست ديگر واحدهاي
تخصصهاي از كه ميپذيرد صورت كساني توسط آنها وتوليدات
از يكي شايد خاطر همين به.نيستند برخوردار نيز لازم
سيستماتيك ايران پرورش و آموزش وزارت مشكلات مهمترين
غفلت مورد نيز مسئله اين ظاهرا كه باشد آن نكردن عمل
.است شده واقع
انساني نيروي بهبود
!واقعيت تا شعار از
اقدامات بهعنوان پرورش و آموزش وزير كه كارهايي از يكي
وضعيت بهبود كردند ، اشاره آن به پرورش و آموزش وزارت مهم
آموزش وضعيت بهبود پرورش ، و آموزش وزارت انساني نيروي
نگاهي وليبود معلم تربيت وضعيت به رسيدگي و فرهنگيان
اين كه ميدهد نشان پرورش و آموزش وزارت بدنه به دقيق
رنج كارامد ، و متخصص نيروهاي كمبود از عظيم دستگاه
مسائل زمينه ، در كارا و خلاق نيروهاي از بسياري و ميبرد
به يا و نميكنند همكاري دستگاه اين با تربيت و تعليم
.ميزنند سرباز پرورش و آموزش خدمت از مختلف ، عناوين
از كه است آمده پيش برايم بارها و بارها" گفت ، مي دوستي
و طراحي براي تربيت و تعليم نخبگان و دانشگاه استادان
كردهايم ، دعوت پرورش و آموزش مختلف برنامههاي اجراي
را برنامههايي ميگويند ، چون.نكردهاند قبول آنها ولي
نوشتهايم ، كتابهايمان در ميكنيم ، پيشنهاد شما به كه
نكته وليكنيد استفاده مطالب همان از خواهيد مي اگر
كه فراواني علمي بهنكتههاي پرورش و آموزش كه اينجاست
رعايت كردهاند ، اشاره آن به كتابهايشان در نخبگان اين
با همكاري به حاضر آنها كه است خاطر همين به.نميكند
."نميشوند پرورش و آموزش
در پژوهشي يافتههاي از نكردن استفاده ترديد بدون
آموزش برنامهريزيهاي و سياستگذاريها تصميمگيريها ،
انجام صرف كه ميشود سرمايههايي اتلاف باعث پرورش ، و
به نسبت كه محققاني علاوه به.است شده پژوهشها اين
كه ميبينند وقتي گماردهاند ، همت پژوهشهايي چنين انجام
ادامه در مسلما شود نمي گرفته كار به تحقيقاتشان نتيجه
دلسرد پرورش و آموزش براي پژوهش راه در تلاش و همكاري
دلايل از يكي ما پرورش و درآموزش امر اين شايد.ميشوند
و مديريتي سطوح در كاردان و مجرب نيروهاي همكاري عدم مهم
محقق ، نيروهاي نبود خاطر به شايد و باشد برنامهريزي
آموزش حساس بخشهاي از برخي در استعداد با و مبتكر خلاق ،
نظام يك تدوين از پس گروه يك يا و نفر يك كه است پرورش و
خلق جديدتري آموزشي نظام مدتي از پس جديد ، آموزشي
حالا كه "قبلي جديد آموزشي نظام" الگوي چون ميكنند ،
.است نبوده موفق است ، شده هم قديمي
نيز و مديريت سطح در مجرب انساني نيروي كمبود هرحال به
به متاسفانه.است مشهود پرورش و آموزش وزارت بدنه در
ما ، كشور اقتصادي و اجتماعي امكانات بودن محدود دليل
وزارت در نياز مورد انساني نيروي تامين مطلوب شرايط
كه است خاطر همين به.است نشده فراهم پرورش و آموزش
دو هر از پرورش و درآموزش نياز مورد انساني نيروي كمبود
موقعيت كه اين ضمن.ميشود ملاحظه كمي و كيفي جهت
در ما كشور در نيز معلمان استخدامي و اقتصادي اجتماعي ،
ضعيف موضع سبب بهنيست جالب و جذاب چندان جهاني مقياس
گرايش و علاقه رشته اين به است ممكن كار داوطلبان معلم ،
بيكاري خاطر به و سرناچاري از يا و باشند نداشته چنداني
شايد كه صورتي در.ميآورند روي حرفه اين به كشور در
بوم ، و مرز اين فرزندان تربيت و تعليم در عامل مهمترين
عوامل يادگيري و ياددهي درفرآيند كه است درست.باشد معلم
آموزشي ، تجهيزات و وسايل معلم ، دانشآموز ، چون فراواني
ولي دارند ، بسزايي تاثير...و خانواده محيطآموزشي ،
يادگيري و آموزش چون.است معلم يادگيري عامل مهمترين
عكسالعمل و است دوجانبه جريان و متقابل فرآيند يك نتيجه
آن و نيست يكسان دوجانبه فرآيند اين در نيز فراگيران
شناسايي قابل و مشخص ردهبندي قالب در كه است متنوع چنان
و علاقهمند توانا ، معلم كه است سبب همين به.نميگنجد
داشته فراگيران برروي را تاثير بيشترين ميتواند خلاق
اهليت و شايستگي ميتواند چگونه و كجا معلم يك اما.باشد
حرفه به را لازم علاقه معلمي اگر كند؟ پيدا را شدن معلم
چگونه باشد نداشته دانشآموزان به دادن آموزش و تدريس
.بياورد دست به شدن معلم براي را لازم شرايط ميبايست
به سالها اين در كه داشتند اظهار پرورش و آموزش وزير
دوباره كه نيست لازم.است شده رسيدگي معلم تربيت وضعيت
مهمترين عنوان به معلم مهم نقش از و برگرديم عقب به
تربيت و تعليم محتوايي و كيفي توسعه و رشد در عامل
زمينه در چه آن گفت بايد معلم تربيت درباره اما.بگوييم
به كه است كلياتي شامل منحصرا ميشود ، مطرح معلم تربيت
ميتوانند خاص موارد در و مكان و زمان اقتضاي تناسب
واكنش با خود ساختن هماهنگ براي بايد معلم.باشند سودمند
مسير در درس كلاس در آنها كوشش كردن هدايت و فراگيران
كه اين ضمن باشد ، برخوردار كافي توانايي و دانش از مطلوب
در آيا ولي.باشد داشته عمل آزادي نقشي ، چنين اعمال براي
عمل آزادي از معلمان ما ، پرورش و آموزش متمركز نظام
و وظايف عهده از معلم تربيت اگر آيا هستند؟ برخوردار
در را خود نقش ميتوانند معلمان برآيد ، خود مسئوليتهاي
كنند؟ ايفا پرورش و آموزش سيستم
از معلمان شدن بهرهمند معلم ، تربيت اساسي اهداف از يكي
كار رسالت با كه است عقيدتي و اخلاقي رواني ، ويژگيهاي
در را معلمان نفوذ طريق اين از بتوان و باشد متناسب معلم
زندگي آرماني سرمشق و مطلوب الگوي عنوان به جامعه
ممكن چگونه هدف اين به دستيابي ولي.كرد تاييد انسانها
و شان از پرورش و آموزش ساختار در معلمان كه وقتي است ،
عادي كار يك انجام براي و نيستند برخوردار لازم منزلت
"بازيهاي كاغذ" ميبايست ساده ، پيگيري يك يا اداري
سرگردان پرورش و آموزش ادارات در و كنند تحمل را زيادي
.شوند
نكردن عمل سيستماتيك به نيز را مساله همين ميتوان
كه ميشود اين نتيجه و داد ربط پرورش و آموزش مجموعه
آموزش در واقعا آنچه با دارد جريان معلم تربيت در آنچه
.دارد فاصله فرسنگها ميگذرد پرورش و
و تدريس براي معلم تربيت درسي برنامههاي در مثلا
كار الگوي عنوان به و ميشود ارائه خاصي اصول كلاسداري
هنگام كه حالي در.ميگيرد قرار آينده معلم اختيار در
به توجه با است ناچار معلم كه ميآيد پيش شرايطي تدريس
پاسخگوي كه را روشي بهترين لحظه ، هر در و خاص موقعيت آن
يعني.بندد كار به موقع به و بشناسد است موجود شرايط
و باشد برخوردار لازم مهارت از لحظه آن در بايد معلم
حاصل كردن عمل و ممارست طريق از مهارت كه ميدانيم
و تمرين چنين امكان ما معلم تربيت مراكز آيا.ميشود
.است منفي پاسخ قطعا ميدهد؟ آينده معلمان به را ممارستي
در تربيتي علوم دانشكدههاي حتي و معلم تربيت مراكز چون
و ميروند جلو خاصي برنامههاي براساس تحصيلي ترم طول
دست لازم مهارت به دانشجويان كه شكلي به عملي فعاليتهاي
اين ضمناست نشده پيشبيني برنامهها اين در كنند پيدا
عمل و تدريس هنگام و مختلف شرايط در مهارتها اين كه
كه زد مثال ميتوان را مواردي ولي.ميآيد دست به كردن
به دست پركار و علاقهمند انگيزه ، با معلمان از برخي
آنها والدين و دانشآموزان خوشايند كه زدهاند ابتكاراتي
يادگيري و ياددهي زمينه در نيز مطلوبي نتيجه و است بوده
نه موارد از برخي در فعاليتهايي چنين ولي.است داشته
تذكراتي بلكه است ، نگرفته قرار ترغيب و تشويق مورد تنها
.دادهاند نگيرد ، صورت ديگر اقدامهايي چنين كه اين براي
.است همراه نيز تعارض با ما پرورش و آموزش چون
جديد آئيننامه آينده تحصيلي سال در
ميشود اجرا كشور نوبتهدر دو امتحانات
پرورش و آموزش عالي شوراي معاون:فرهنگي علمي گروه
جديد نامه آئين آينده تحصيلي سال از:گفت كشور
راهنمايي و مقاطعابتدايي در نوبته دو امتحانات
.ميشود اجرا كشور ، مدارس
معاونان آموزشي كارگاه در چهارشنبه روز "آقالو حاجي"
:گفت وبلوچستان سيستان پرورش و آموزش ادارات آموزشي
در 87 صورتآزمايشي به جاري تحصيلي سال در طرح اين
براساس:گفت وي.شد اجرا كشور سراسر آموزشي منطقه
تربيت و تعليم پژوهشكده توسط كه ارزشيابيهايي
طرح آئيننامه در آمدهاست ، عمل به پرورش و آموزش
معلومات ، پايداري و كسب نظر از دانشآموزان جديد ،
.قويترند قبلي طرح به نسبت
عالي شوراي ارزيابيها ، اين اساس بر:افزود آقالو
امتحانات جديد آئيننامه اجراي پرورش و آموزش
راهنمايي و درمقاطعابتدايي كشور ، درسراسر را دونوبتي
.است كرده اعلام
جديد آئيننامه تبيين هدف با:وي گفته به
مديران ، ويژه آموزشي دورههاي برگزاري امتحانات ،
و برنامهريزي معاونت سوي از كارشناسان و معاونان
شده پيشبيني پرورش و آموزش وزارت انساني نيروي
.است
پرورش و آموزش شوراي دبيرخانه اعضاي افزود ، وي
اين اهداف تبيين به دورهها اين در حضور با نيز
اين در همچنين:داشت اظهار وي.پرداخت خواهند طرح
در مستمر ارزشيابيهاي از نمره درصد نامه 50 آئين
برگزاري طريق از نمره درصد و 50 تحصيلي سال طول
.شد خواهد ثبت دانشآموزان براي امتحانات
و فرهنگ جهانگردي ، جشنواره برگزاري
عشايري آيينهاي
علمي روزه يك همايش:فرهنگي علمي گروه
روز كشور عشايري آيينهاي و فرهنگ جهانگردي ، جشنواره
.شد برگزار شهركرد دانشگاه در پنجشنبه
دانشگاهها ، استادان از نفر از 500 بيش همايش اين در
جهانگردي ، و ايرانگردي سازمانهاي مديران محققان ،
و اسلامي ارشاد و فرهنگ فرهنگي ، ميراث عشايري ، سازمانهاي
شركت بختياري و چهارمحال استان دولتي ادارات مديران
:گفت بختياري و چهارمحال استاندار همايش اين در.داشتند
تحقق براي علمي ابزار يك عنوان به گردشگري بيستم قرن در
.است صلح
عنوان به سال 2001 نامگذاري به اشاره با زاهدي عبدالمحمد
سال 2001 با تمدنها گفتگوي:افزود تمدنها گفتگوي سال
زندگي و بدواند ريشه دنيا در ميرود و شد نخواهد متوقف
.كند عرضه انسانها به را نويني
ميشود مرمت خاش قلعه مهمترين
قلعه مهمترين حيدرآباد قلعه از بخشي :فرهنگي علمي گروه
در انگليس دولت حاكميت و استقرار زمان در كه خاش شهر
شهرداري اعتبارات محل از شد ، بنا ميلادي دهه 1920 اواسط
.ميشود مرمت شهر اين
دولت شبهنظامي مامور عيدوخان سوي از قلعه اين ساخت
كه مقرري محل از بلوچستان "چاكه" منطقه در هند انگليسي
ميلادي دهه 1920 اواسط از ميكرد ، دريافت انگليسيها از
دولتي قشون كه ش. _از 1307ه پيش تا قلعه اين.شد آغاز
.بود عيدوخان حكومت مركز كرد تصرف را خاش پهلوي رضاخان
توسط...و خانهسازي خيابانكشي ، فعاليتهاي شروع از پس
.گذاشت ويراني به رو قلعه اين عيدوخان ترك و ارتش مهندسان
با تماما مربع متر حدود 3900 وسعتي با حيدرآباد قلعه
و اصلي نقشه.است شده ساخته گل و خشتخام عمده مصالح
با شرقي جنوب قسمت در كه بوده مستطيل شكل به آن اوليه
شكل به بنا عمومي نقشه ديواره و اتاق چندين اضافهشدن
.است شده تشكيل مجزا بخش سه از حداقل و درآمده ذوزنقه
كوچك قلعهاي داراي بنا شكل مستطيل فوقاني و شمالي قسمت
حياط راس ، چهار در مدور ديدباني برج چهار با دفاعي و
جهت معماري فضاهاي و اتاقها از مجموعهاي و مركز در اصلي
.ميباشد وي خانواده و قلعه حاكم اسكان
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
و سازمان اين اعتبارات محل از قبل سالهاي در قلعه اين
اتاقهاي و خارجي حصار از بخشهايي و ترميم كشور وزارت
و حصار بازسازي.است شده احيا و بازسازي يا و مرمت داخلي
داخلي محوطه ساماندهي و اضطراري پيبندهاي خارجي ، ديوار
تاريخي - باستاني آثار حفاظت پايگاه عنوان به كه قلعه
اقدامات جمله از ميگيرد قرار استفاده مورد خاش شهرستان
.ميشود محسوب قلعه اين اخير مرمتي
|