آموزشي برنامههاي باره در گزارشي
تلويزيون برنامهسازان مخاطبان ، تلويزيون
آموزش پديده و
به شدن نزديك براي فرصتي ديني سينماي
حقيقت
آموزشي برنامههاي باره در گزارشي
تلويزيون مخاطبان ، برنامهسازان تلويزيون
آموزش پديده و
;اشاره
هم كه ميدهد نشان رسانهاي پژوهشهاي و ميداني تحقيقات
به بسياري پايبندي نوجوانان و كودكان هم و بزرگسالان
تلويزيون تماشاي الگوي چه اگر.دارند تلويزيون تماشاي
يك اما است ، متفاوت هم با افراد سني ضرورتهاي بنابه
با مخاطبان اغلب اينكه آن و است مشهود آن در نكته
و يادگيري جستجوي در برسرگرمي علاوه تلويزيون ، تماشاي
صرفا كه كساني از دسته آن است بديهي.هستند نيز آموزش
كمتر ميپردازند تلويزيون تماشاي به خود وقت پركردن براي
دانشگاه استادان از يكي توسط علمي تحقيق يك اما هستند ،
عنصر يادگيري ، بر علاوه كه ميدهد نشان طباطبايي علامه
تلويزيوني ، شخصيتهاي با شدن همراه خانواده ، با همراهي
موثر انگيزههاي جمله از گفتوگو منبع عنوان به تلويزيون
بوده نوجوان و كودك سني گروه در تلويزيون تماشاي براي
.است
شبكههاي در موثر اطلاعرساني و آموزش جايگاه هنوز
شود ، پرداخته بدان شايد و بايد كه آنچنان تلويزيوني
و كودك زمينه در تلويزيوني شبكههاي اغلب نيست ، مشخص
ميسازند ، برنامه آنان خصوص در موضوعاتي و زنان و نوجوان
ابزار يك صورت به تلويزيون طريق از آموزش هنوز ولي
راستي به آيا.است نكرده پيدا را خود جاي كارآمد
آموزشهاي كنار در تلويزيون فراگير رسانه از نميتوان
جست؟ بهره پرورش و آموزش وزارت رسمي
تاكنون پرورش و آموزش و صداوسيما متوليان چرا
آموزش شيوه يك ارايه در را مشتركي ديدگاه نتوانستهاند
بيابند؟ همگاني
آموزشي برنامههاي برنامهريزي و توليد زمينه در
.ميآيد پي در كه است شده تهيه گزارشي تلويزيون
رسانهاي جارچيان و تلويزيون
ارتباطات حوزه در امريكايي نظريهپرداز "شراپير لويي"
آن اعضاي بماند ، زنده بخواهد جامعهاي اگر":است معتقد
اخبار دهكدهها در.اطلاعاتاند تحصيل از ناگزير جامعه
شروع يا نيرو شبكه تعمير يا ازدواجها به مربوط
ازطريق راهسازي مامور فلان استخدام براي مسابقهاي
خود ساختمان ديوارهاي بر بخشداري كه اطلاعيههايي
از مراد آنكه براي اماميرسد مردم اطلاع به ميچسباند
و بخوانند را آن مردم بايد شود ، حاصل اعلانات تابلوي اين
.نيست آسان هميشه اين
اجتماع به اهالي دعوت مثلا فوريتر و مهمتر اخبار براي
بودند جارچياني گذشته در مهم ، مطالب خصوص در مذاكره براي
پرجمعيت نقاط در و ميگشتند دور طبلي يا زنگي با كه
اما.ميخواندند بلند آهنگ به را خود پيام و ميايستادند
شهرك يك حد به آن جمعيت و وسعتگرفت آبادي همينكه
منازل در را اخبار كه محلي هفتهنامه يك تاسيس شد ، نزديك
يك با بعد به اين از.شد صرفه با برساند ، اهالي اطلاع به
حدود به آن دامنه لزوم صورت در كه محلي تلويزيوني كانال
كانون دل در و سالن در اخبار گردد ، محدود خانه صد
".ميرسد مردم اطلاع به خانوادگي
چقدر تاكنون كارآمد آموزشي ابزار يك مثابه به تلويزيون
است؟ بوده تاثيرگذار ايراني نوجوانان و كودكان يادگيري در
نويد پرورش ، و آموزش مسئولان از يكي پيش سالها
خود از كسي تاكنون اما داد ، را "دور راه از آموزشهاي"
زمان از نه؟ يا شد عملي وعدهها اين آيا كه است نپرسيده
با ميشود ، سپري دهه چند ايراني ، جامعه در تلويزيون حضور
و آموزش انگيزه با سيما دوم شبكه راهاندازي اينكه
آموزش تاكنون ، زمان آن از ولي گرفت ، شكل اطلاعرساني
.است نيافتاده غريب اينگونه ايراني مخاطب ميليونها
ساعتها روزه همه باشندكه معتقد صداوسيما مديران شايد
نگاه با ايراني زنان و نوجوانان و كودكان براي برنامه
را نكته اين آنان از يك هيچ اما ميشود ، پخش آموزشي
بيش رسانه سرگرمكنندگي و تفريحي نگرش كه نميكنند كتمان
پيدا نمود تلويزيوني برنامههاي در آن آموزشي وجهه از
نوجوان و كودك گروه تلويزيوني برنامههاي اغلباست كرده
مخاطبان ميان در را آموزش و خلاقيت عنصر آنكه از قبل
اوقات پركردن جنبههاي بيشتر سازند ، بارور سني گروه اين
.ميگيرد بر در را آنان فراغت
اطلاعرساني يا مخاطبان وقت پركردن
طباطبايي علامه دانشگاه استاد بيابانگرد ، اسماعيل دكتر
انگيزههاي و دلايل به سروش هفتهنامه در مقالهاي در
و پرداخته نوجوان و كودك مخاطبان بين تلويزيون تماشاي
بزرگسالان هم كه است داده نشان مختلف تحقيقات":مينويسد
تلويزيون به بسيار پايبندي نوجوانان و كودكان هم و
ترجيحدادن الگوي و تلويزيون تماشاي الگوي اگرچه.دارند
و وخانوادگي شخصي ويژگيهاي به يكديگر به برنامهها
ديده نيز موارد بسياري در دارد ، بستگي بينندگان اجتماعي
را برنامه يكنوع تماشاي گزينشي بهطور مردم كه است شده
به يا و ميدهند ترجيح برنامهها ساير تماشاي به
".دارند گرايش مشخصي سريالهاي
نوجوان و كودك مخاطبان انگيزههاي به مقاله ادامه در وي
عادت روي از تلويزيون تماشاي":مينويسد و ميكند اشاره
براي بهتري كار كه است اين براي وقت پركردن براي يا
تلويزيون دليل مهمترين اين و ندارد وجود دادن انجام
دارد احتمال كمتر كه است نوجواناني و كودكان بيشتر ديدن
را آن و دهند نشان توجه دنيا جاري مسايل يا اخبار به
را سبك برنامههاي و كمدي زياد احتمال به آنها.ببينند
از آندسته كه دارد وجود نيز شواهدي.ميكنند تماشا
تماشا عادت روي از را تلويزيون ميگويند كه كودكاني
درباره گفتوگو براي نيز بيشتري اشتياق ميكنند
".دارند تلويزيون
تماشاي يادگيري ، براي تلويزيون تماشاي وي ديد از
تلويزيوني ، شخصيتهاي بودن همراه همراهي ، براي تلويزيون
از گريز و گفتوگو ، منبع داشتن براي تلويزيون تماشاي
.است بوده تلويزيون تماشاي به گرايش دلايل از مشكلات
ساير به تلويزيون رسانه گرايش به باتوجه نيز مخاطبان
آموزش و يادگيري اصل از خود خودي به آن ، پنهان هدفهاي
است؟ شده چنين چرا راستي به.افتادهاند دور
نبود به اشاره با تربيتي علوم كارشناس "همتي اكرم"
براي تلويزيون در مناسب آموزشي اطلاعرساني برنامههاي
وجود با نميداند كسي البته":ميگويد نوجوانان و كودكان
كه آموزشي كادر نفر ميليون و 5/1 دانشآموز ميليون 18
چرا داده ، اختصاص خود به را كشور جمعيت سوم يك قريب
براي را اندكي فرصت داخلي ديداري و شنيداري رسانههاي
وقتي اغلب دادهاند؟ قرار آنان اختيار در مناسب يادگيري
ناآگاه و باور زود افراد بيشتر ميشود مطرح نكته اين
شبكههاي نوجوان و كودك برنامههاي پس ميكنند عنوان
!ميگوييد چه را داخلي
عمدتا نوجوان و كودك برنامههاي كه دارند همهاطلاع
طراحي مخاطبان همراهي يا و آنها فراغت اوقات پركردن براي
با نيز آنها در نهفته بارآموزشي بنابراين ميشود ، اجرا و
فيلمهاي همسانسازي در تغيير و نارسا دوبلههاي به توجه
".مييابند كاهش خود خودي به تلويزيوني
پنجم و دوم اول ، شبكه برنامههاي به اگر":ميافزايد وي
شبكههاي كه ميشويد نكته اين متوجه بيشتر كنيد توجه
در صرفا مناسب ، يادگيري روش يك داشتن بدون موردنظر
سعي هدف بدون و تكراري كارتونهاي با مشخص زمانبندي
در دهند ، انتقال مخاطبان به را فرحبخشي لحظه ميكنند
كليشهاي ، مسابقه چند جز به برنامهها طول در كه حالي
".نميشود مشاهده آنها در برانگيز خلاقيت آيتم هيچ
مشاركتي برنامههاي و مخاطبان
از مشاركتي برنامههاي جلب افزايش روبه روند متاسفانه
اهداف از را تلويزيون وعمومي ، دولتي مراكز و سازمانها
كارهاي سوي به كمكم خود اطلاعرساني و تربيتي ارشادي ،
مديران از برخي نگرش.است داده سوق صرف تبليغاتي
كه شده موجب برنامهسازي ، مشاركتهاي جلب در صداوسيما
.شوند واقعي خسران دچار آموزشگير مخاطبان
سوي از و تلويزيوني آگهيهاي پيمانكار شركتهاي سو يك از
از مالي ، مشاركتهاي جلب براي صداوسيما مالي مديران ديگر
نوك تمامي اما بازماندهاند ، رسانهاي يادگيري واقعي هدف
سني گروه مخاطبان مستقيم ، تبليغات و آموزشها اين پيكان
چند جز به بنابراين.است رفته نشانه را نوجوان و كودك
تمامي داخلي ، ششگانه شبكههاي در انگشتشمار برنامه
درآمد سوي به تهيهكنندگان و برنامهسازان مديران ، اهداف
هماينك.است شده خلاصه تلويزيوني آنتن پركردن و بالاتر
در اطلاعرساني و آموزش باهدف زماني كه سيما دوم شبكه
همياري بدون گرفت ، شكل اسلامي انقلاب از قبل سالهاي
برنامههاي توليد آمادگي عمومي و دولتي ذيربط سازمانهاي
داشت خواهيم انتظار چگونه حال اين با ندارد ، را آموزشي
از بتواند پرورش و آموزش چون درآمدي كم وزارتخانه كه
.بگيرد بهره تلويزيوني شبكههاي آنتن ساعت دهها
و كودك سني گروه وضعيت از كمتر نيز زنان آموزش وضعيت
و كودك مخاطبان مورد در كه همانگونه.نيست نوجوان
خانواده ، برنامه با اول شبكه امروزه شد ، مطرح نوجوان
برنامه با سوم شبكه زندگي ، تصوير برنامه با دوم شبكه
همه "ميگرديم بر خانه به" برنامه با پنجم شبكه ريحانه ،
.ميكنند پخش و تهيه زنان براي را برنامههايي روزه
يكديگر با هماهنگي بدون شبكه چهار برنامهريزان متاسفانه
و دوم اول ، شبكههاي برنامههاي از بخشي و كنند مي كار
عرضه هم با مشابه شرايط يك در و هم با همزمان سوم
مشكل دچار زن ، مخاطبان زمان همان در بنابراينميشوند
پخش آيتمهاي از برخي كه بسا چه.ميشوند برنامه انتخاب
موثر زنان يادگيري در بتواند موردنظر شبكههاي در شده
هم به نسبت برنامهها آن تلاقي لحاظ به اما شود ، واقع
بهراستي.ميدهد دست از را خود مخاطبان از زيادي بخش
ميشود؟ عمل اينگونه چرا
آموزشي كليشهاي برنامههاي
اشاره با سروش هفتهنامه منتقدان از يكي "آقااحمدي صغري"
اينگونه زن مخاطبان براي مناسب اطلاعرساني شيوههاي به
وكانون منبع كاملترين - تلويزيون":مينويسد
مخاطب به آگاهيها انتقال در است ممكن - اطلاعرساني
انجام مهارت و شايستگي با را امر واين باشد سودمند بسيار
چه و باشد ضرورتها باره در اطلاعرساني اين چه حال دهد ،
.آن از غير مقولههايي در
بيوتكنولوژيك" ،"ما تمدن" ،"علم جهان" چون برنامههايي
از "ايران پايتختهاي" ،"دريانوردي صنعت" ،"اولويت يك
و ميگنجد غيرضروري مقوله در اطلاعرساني لحاظ
مدرسه ، جامعه ، " ،"خانواده سيماي" ،"اخبار" چون ساختههايي
مقوله در ،"نرمش و ورزش" ،"زندگي تصوير" ،"دانشگاه
اطلاعاتي پوششدهي آن اصلي هدف و ميگيرد جاي ضرورتها
.است روزمره زندگي مختلف زمينههاي در
به گاه متفاوت ، كاملا ساختههاي دسته دو اين دركنار اما
اطلاعرساني شق دو هر به كه ميخوريم بر برنامههايي
از كاملتري منبع كردهاند سعي و داشتهاند توجه
كه خانواده مخاطب خصوصا باشند مخاطب براي اطلاعرساني
.اوست سوي به گي روزمره مضامين با برنامههايي خطاب هميشه
آن ميتوان كه سيماست سه شبكه توليدي برنامه "ريحانه"
داد قرار آن همگون ساختههاي از ومتفاوت مجزا تاحدودي را
اطلاعرساني مقوله دو تلفيق هم آن علت مهمترين شايد و
از تاكنون آنچه چراكه.باشد مخاطب براي غيرضروري و ضروري
شده ارائه خانواده برنامههاي در اطلاعرساني ضرورتهاي
".بس و است بوده آموزش و تعليم حد در تنها
كه ميگذارد صحه نكته براين سروش مجله تلويزيوني منتقد
و زنان براي شده تهيه تلويزيوني برنامههاي اغلب
در.هستند مناسب اطلاعرساني ساختار فاقد خانوادهها
و گسترده خانوادههاي فروپاشي با هماينك كه حالي
جوان دختران و جوان هستهاي ، زنان خانوادههاي شكلگيري
ياد تلويزيون طريق از را گذشته آموختههاي دارند تمايل
شبكههاي برنامهريزان است لازم بنابراين گيرند
با بتوانند خود برنامهاي ساختار اصلاح با تلويزيوني
آموزشهاي تداوم براي را زمينه بهينه اطلاعرساني ارائه
.كنند فراهم تلويزيون رسانه طريق از موثر
... كلام جان اما و
برد كه هستند واقف نكته براين صداوسيما مديران بيگمان
گاه پركنو وقت برنامههاي از بيش آموزشي برنامههاي
آنها است لازم بنابراين. بود خواهد كننده سرگرم هجوآميز
در آن درصد و پخش زمان برنامهها ، نوع در بازنگري با
و توليد براي را شرايط بتوانند توليدي برنامههاي ميان
.كنند تدارك برنامههايي چنين پخش
تماشاي درخصوص "پيام نيروي" كتاب نويسنده "شراپير لويي"
:مينويسد امريكايي مخاطبان توسط تلويزيون ساعته شش
صفحه به چشم ساعت شش روزي امريكايي كدبانوهاي از بسياري"
تلويزيون امريكايي ، كدبانوهاي از بسياري.ميدوزند تصوير
ميشوند مشغول كار به و ميكنند روشن صبح از را خود
.كنند نگاه آن به بيآنكه
ميكنند راديويي استفاده تلويزيون از مدت اين طي واقع در
آن بر نگاهي ميكنند عبور نشيمن اتاق از كه زماني جز و
باز مدرسه از كودكان بعدازظهر چهار ساعت.نمياندازند
جيره تا ميروند تلويزيون سمت به راست يك و ميگردند
اين و بگيرند تحويل زورو فيلم از را خود روزانه
و شش ساعت از فقط و ميكشد طول ساعت دو يكي برنامهها
به اتفاق به خانواده افراد همه كه است بعدازظهر سيدقيقه
".مينشينند شب نمايشهاي و اخبار برنامه تماشاي
هم كس هيچ نميشود ، دلآزرده تلويزيون تماشاي از كسي
عاملي بنابراين بگذراند ، بطالت به را خود وقت ندارد دوست
ويدئويي ، فيلمهاي ديدن بين از را مخاطبان ميتواند كه
پخش و ساختن وادارد ، تلويزيون تماشاي بر كتاب خواندن
.است آموزنده تلويزيوني برنامههاي
به نياز آنكه از قبل تلويزيون رسانه پذيرفت بايد لذا
حيطه در تفكر يك به نياز باشد ، داشته آنتن پركردن
صداوسيما مديران چگونه حال دارد ، مخاطبان انگيزههاي
يادگيري و تلويزيون آنتن پركردن بين از توانست خواهند
زمان به نياز ، برگزينند را پرفايده راه يك مخاطبان ،
.داشت خواهد
اميري محمد
به شدن نزديك براي فرصتي ديني سينماي
حقيقت
معتقدم ;ندارد وجود سينما در ديني ژانر نام به ژانري هيچ
كودك و پليسي خانوادگي ، از اعم سينمايي ، ژانرهاي تمام در
در و معنويت از نشانههايي ميتواند نوعي به نوجوان ، و
.باشد داشته وجود حقيقت سينماي ديگر معناي
جشنواره دومين در كه سينما كارگردان درخشنده ، پوران
درباره مطلب اين بيان با داشت حضور يزد در ديني سينماي
است سينمايي ديني سينماي:گفت ديني سينماي جشنواره عنوان
از نشانههايي و ميگويد سخن او تلاش و انسان از كه
با و نميكند كمفروشي و ريا دارد ، بيريا راستگو ، انسان
.ميگويد سخن نهفته واقعيت از عدالت دادن نشان
نشانهها اين ما فيلمهاي تمام در ميكنم فكر:افزود وي
دادن قرار اولويت با ما سينماي نوعي به و دارد وجود
به رو اين از ;است پرداخته رذايل به كمتر فطرتش و انسان
انسان دارندو را نشانهها اين كه فيلمهايي تمام من نظر
دارند ، مدنظر را او پاك فطرت و ميدهند قرار محور را
.هستند ديني سينماي
معنا را انسان از تفكري ديني ، سينماي:گفت درخشنده
حقيقت به كه چيزي آن ;است انساني پاك روان كه ميكند
به شدن واصل گونهاي به و ميشود نزديك انسان وجودي
جشنواره عنوان انتخاب نظرم به ;است الهي پاك سرچشمه
.باشد سينما اين به شدن نزديك براي فرصتي ديني سينماي
سينماي چون عنواني آيا كه اين درباره كارگردان اين
كه تعبيري:گفت ميشود محسوب تعاريف اين جزو نيز مصلحانه
تم با فيلمهايي است ، شده ارائه مصلحانه سينماي از
و باشد انديشه و تفكر داراي سينمايي اگر ;هستند اجتماعي
ارتباط همه سينما اين كند ، با نزديك درونش به را انسان
آن براي ميتوان هم را مصلحانه واژه و ميكنند برقرار
مختلف ، عنوانهاي با جشنوارههايي وجود:افزود وي.برگزيد
عناوين اين با فيلمهايي كه بدهد را فرصت اين شايد
خاص جشنواره يك در شده طبقهبندي شكل به و شوند جمعآوري
.شوند مطرح
براي فينفسه جشنوارهها برگزاري:گفت درخشنده پوران
بومي سينماي باشد قادر اگر و است خوبي كار استان مراكز
ايران سينماي براي را خاصي جايگاه كند ، مطرح را منطقه آن
.زد خواهد رقم
فيلم در بازي خاطر به كه نيز سينما ، بازيگر قاسمي ، ثريا
دريافت فجر جشنواره از را زن بازيگر بهترين جايزه مارال
معتقد يزد در ديني فيلمهاي جشنواره برگزاري درباره كرد
و شهرستانها مردم براي هم جشنوارهها اين برگزاري:است
درباره وي.است خوشايند يكديگر كنار در هنرمندان حضور هم
تمام در حال هر به:ميگويد ديني سينماي جشنواره عنوان
اما دارند ، گوناگون اسمهاي جشنوارههايشان براي دنيا
نيست ، پذير توجيه هيچوجه به غيرديني و ديني سينماي عنوان
با را كارت و باشي داشته عشق معبود به اگر معتقدم چون
نامگذاري و كردهاي ديني كار دهي ، انجام سلامت و صداقت
.ندارد ضرورتي ديگر عنوان اين
خوبي و بدي از غير ما فيلمهاي در مگر:گفت قاسمي ثريا
از پرهيز و بدي اين كشيدن تصوير آيا و ميدهيم نشان را
حال هر به !است؟ ديني غير آن از استقبال و خوبي اين و آن
.ندارم اعتقادي وغيرديني ديني فيلم جداسازي به
و ميكند كار به شروع شيفتگي با فردي وقتي:كرد تصريح وي
متدين آدم يك فرد اين برسد ، مقصد به سلامت با ميخواهد
.است ديني فيلمش و است
خاص سازندهاي اگر:كرد نشان خاطر سينما بازيگر اين
اشخاص و مقدس مكانهاي دادن نشان با را خاص مضموني
خاص ديني فيلم يك بسازد ، پيامبران و امامان چون برگزيده
را معمولي فردي فيلمي در اگر معتقدم باز اما.است ساخته
.است برگزيده يك نيز فرد آن كنيم ، تصوير مثبت
جشنواره اين در كه همايشهايي برگزاري درباره قاسمي ثريا
مبحث اين شدن باز:گفت شد برگزار ديني سينماي موضوع با
برسند مثبت و مشترك نكته يك به همه كه شود باعث است ممكن
حدودي تا حاضران سخنراني با نيز جشنواره اين همايش در و
.شد برآورده نكته اين
|