صنعتي و سنگي نو انقلاب دو به نگاهي
نظريهها در بازانديشي
صنعتي انقلاب
انديشه تازههاي
صنعتي و سنگي نو انقلاب دو به نگاهي
نظريهها در صنعتيبازانديشي انقلاب
ساعت 12 صفحه يك بر را انسان اجتماعي تكامل سير تمام اگر
را مدرن صنعتي عصر كنيد ، آنگاه تصور بسته نقش ساعته
براي.بيشتر نه و ببينيد آن آخر دقيقه در 5 ميتوانيد
عنوان به انسانها كوچك گروههاي سال ميليون نيم از بيش
پرسه و بودند سرگردان زمين روي آذوقهجمعكن شكارچيو
.ميزدند
مبتني كه اجتماعي نظم يك و سنگي ساده ابزارهاي كمك به
موفقيت ، با توانستند آنان بود ، خويشاوندي پيوندهاي بر
حفظ طبيعي فاجعههاي و درندگان برابر در را انسان گونه
.كنند
"سان" قبيله استراليا ، "كوتهقامتان" قبيله به نگاهي با
آفريقا ، اسكيموها جنوب(بوته پشت مردان) اصطلاح به يا
جمعكن آذوقه شكارچيو فيليپينكه و مالزي نگرتيوهاي و
به ميتوان آفريقا هاي"پيگمي" يا قدان كوته و هستند
"پالئوليتيك" دوران اجتماعي زودگذراززندگي نگرشي
اين.يافت دست "باستان حجر عصر" يا (ديرينهسنگي)
پردوامتريننوع و سرسختترين قديميترينو گروهها
.هستند انساني جامعه
اين از مسيح ، برخي ميلاد از پيش سال هزار حدود 10
كردن اهلي زمينو كشت به كن جمع آذوقه و شكارچي گروههاي
اشتباه به گاهي كه است فرايند اين.پرداختند جانوران
معناي اين با ميشود ، خوانده (نوسنگي) "نئوليتيك" انقلاب
تغيير واساساين پايه سنگ از شده ساخته ابزار كه ضمني
اين كه است قبولشده كلي طور به اكنون.است بوده گسترده
.است اصلينبوده عامل فناوريجديد
.بود انقلاب شكيك بدون افتاد كه اتفاقي حال ، اين با
تبديل روستاها در يافته اسكان جوامع به متحرك دستههاي
هزاران را زمين از بهرهوري گاوآهن خيشو پيدايش.شدند
شدت به زمين كره انساني جمعيت آن به پاسخ در و كرد برابر
براي كشاورزي ، و گلهداري آن ، از مهمتر.يافت افزايش
.شد غذايي مواد مازاد توليد سبب بار نخستين
فعاليتهاي داد اجازه جمعيت اعضاي برخي پديدهبه اين
وبه ساخته رها معيشترا حداقل تامين براي لازم
ديوانسالارانتبديل و بازرگانان ، روحانيون صنعتگران ،
.داد روي جديد فيزيكيمتمركز درمحيط كار تقسيم اين.گردند
همراه و كردند ظهور ميلادشهرها از قبل چهارم هزاره در
بهوجود ارتشها و قوانين دولت ، بازارها ، بازرگاني ، آنها
.آمدند
واساس پايه نوسنگي انقلاب اجتماعي سازمان و فناوري
.ماند باقي"صنعتگرايي" ظهور تا بشري تمدن تمام
ركاب اختراع مانند -بعدي كم بسيار اختراعات افزايش با
قبل دوم سومو درهزاره كه چيزي يعني-بود كهمهم اسب
مصر و (فعلي عراق) باستان بينالنهرين ميلاددرخدمت از
امپراتوريهاي و دولتها بنيادتمام خدمت در درآمد ، قديم
.درآمد هم روم و يونان تا هندگرفته و چين از باستان جهان
هم ، وسطا قرون اروپاي اسبدر ركاب آمدن در خدمت به اين
از واقع بويژهفناوري ، در جنبهها ، برخي از كه
قرون تا.داد بود ، رخ افتاده عقب باستان جهان اختراعات
مقايسهبا جهشيقابل بشر نوع و اروپا 17و 18ميلادي
.نديدند خود به انقلابنوسنگي
انقلابي بايد كه است كند زمينهتكاملي مقابلهمين در
دو از يكي اين.شد "مدرنيته" اساس و پايه نگريستكه را
زماني از انسان تكاملاجتماعي در كه است كوانتومي جهش
آغازمرحلهنژاد ودر بود كن جمع آذوقه و شكارچي وي كه
.است داده قرارداشترخ كنوني انسان
جامعه طورتناقضآميز ، به كشاورزي يا نوسنگي انقلاب
به را نوعانسان صنعتي انقلاب;آورد بهوجود شهريرا
افزايش سبب كه ارتقاءداد فناوري توسعه از جديدي سطح
.شد طبيعي اوليه مواد تبديل
بهوجود صنعتي انقلاب توسط كه سرعتتغييراتي مقياسو
طي انسانها زندگي در آنتغييرات از بيشتر مراتب به آمد ،
خود دوران تمام نوسنگيطي تمدن.بود نوسنگي انقلاب
اما بود ، محدود واقتصادي فناوري پايه لحاظ از شديدا
اين ، وجود با.نميشناسد را محدوديتهايي چنين صنعتي تمدن
و اساسي صنعتي جامعه تحليل كشاورزيبراي جامعه ودرك فهم
گذشته كشاورزي جامعه با بيشتردرمقايسه است ، زيرا لازم
.ميكند نمود مدرن جامعه كه است
در مساوي طور به ميتوان استرا مدرن معنايآنچه
بهشان ميخواهد كه آنهايي و ميكند رد كه يافت چيزهايي
.برسد
جهان و غرب تمدن
كاملا مدرنيتهشد سوي به جهش چيزيباعث چه اينكه
همانطوركه.مشخصنيست هم آن چراي و است نشده فهميده
جامعه ظهور سبب جمعكن آذوقه و شكارچي گروههاي برخي
ايجادجامعه باعث هم كشاورزي جوامع كشاورزيشدند ، برخي
.گرديدند صنعتي
و شانزدهم قرون بين رخداد استاينكهاين روشن كه چيزي
اتفاق شمالغربياروپا كشورهاي در و داد روي هيجدهم
.آلمان شمال و فرانسه شمال انگليس ، هلند ، در بويژه افتاد
تمدنهاي با درمقايسه.نميرفت انتظارش پديدهاي ، چنين
شانزدهمميلادي ، قرن آغاز چيني ، در و عربي مديترانهاي ،
طي.بود افتاده فرهنگيعقب و فني لحاظ از اروپا
نوآوريهاي جذب سرگرم هنوز وهفدهماروپا شانزدهم سدههاي
رنسانس دوره ايتاليايي شهرهاي دولت هنري بازرگانيو
به ميتوانست ، كه جا هر دريايي ، دزدان همچون و بود
نظر بهميكرد اسپانياحمله ثروتمند امپراتوري
رهبرياقتصادي آينده در اروپا از بخش اين كه نميرسيد
كه جابود آن در اينها ، همه با.گيرد برعهده را قاره اين
توسعه جبهه اول خط به را جوامع آن و گرفت صورت تغييرات
.كرد پرتاب جهان
منطقه كه است موضوع ، اين اين براي شده دليلارائه يك
پروتستانها مذهبي اصلاحات ريشه و غرباروپا ، مركز شمال
.بود ميلادي شانزدهم قرن در
پروتستان اخلاقيات" كتاب در آلماني جامعهشناس وبر ، ماكس
مذهب ميكند پيشنهاد ،(1904)"سرمايهداري روح و
چون شرقي مذاهب برخي بيشتر وسعت به حتي و كاتوليكگرايي
يعني.هستند "آنجهاني" بيشتر بوداگرايي و هندوگرايي
از پس زندگي و مذهبي مراقبه روي آنها آموزهاي تاكيد
اين" مذهبي بيشتر ديگر ، سوي از پروتستانگرايي ، .است مرگ
.است "جهاني
مرتكب او كه كاري هر ;است كشيش يك شخص هر مذهب اين در
.خداست محضر در تفريح ، هنگام چه و كار سر چه ميشود ،
ويژه به و پروتستانگرايي ، در كه دهد نشان خواست "وبر"
عنوان به سختكوشي و صرفهجويي ويژگي ها ، "پيوريتن" فرقه
.يافت توسعه مهم ارزش دو
براي.داد توسعه را "كاري وجدان" خصوص به گرايي پروتستان
.شد مذهبي كار نوعي حرفهها تمام مشاغل ، تمام پروتستانها ،
روح با همراه ميشد ، دنبال مناسب نظم و باجديت بايد كار
بطالت به و هوسراني و ماجراجويي از دوري و منطقي پيگيري
.وقت گذراندن
توسعه حال مناسب برانگيز تحسين طور به گرايشي چنين
.نبود آن در منظوري كه گرچه ;شد صنعتي سرمايهگذاري
ترتيب ، اين به پروتستان ، كشورهاي وبر ، گفته اساس بر
مسيري در را جهان و كردند اختراع را مدرن سرمايهگذاري
.دنبالميكند هنوز كه دادند قرار
و طلبيده چالش به را وبر نظر اين تاريخدانان برخي
پيش به صنعتي سازماندهي و سرمايهگذاري توسعه:گفتهاند
.برميگردد پروتستانگرايي ظهور از
سرمايهگذاري فوقالعاده تعامل اهميت از موضوع اين اما ،
.نميكاهد صنعتي سازماندهي و
كاري وجدان بودن منطقي ميرسد ، نظر به ترتيب همين به
نيز اين.باشد وابسته مدرن دانش توسعه به پروتستانها
وجود به اروپا شمالغربي در ميلادي سده 17 طي كلي طور به
چيزي چنين ديگري ، زمان هيچ در و ديگر جاي هيچ در.آمد
هلند و فرانسه انگليس ، در سالها اين علمي انقلاب مانند
در كم دست صنعتي ، انقلاب كه است درست.است نداده رخ
بويل ، رابرت نيوتن ، اسحاق نظري علوم به آن ، آغازين مراحل
بود مهم كه چيزي اما نبود وابسته دوره اين در ديگران و
فرهنگ اين در كه بود ذهن علمي عادات و منطقگرايي فرهنگ
.گرفت نضج
با آن تاييد و آزمايش فرضيه ، مشاهده ، علمي روش علاوه ، به
همچنين بلكه طبيعت به تنها نه توانستند را مناسب فرضيه
هيجدهم قرن پايان حدود سرانجام ، .نمايند اعمال جامعه به
جامعهشناسي بهويژه و اقتصاد -اجتماع علم بعدها كه چيزي
پيدا طبيعي علوم كنار در را خود جاي كمكم شد ، خوانده
.كرد
ثابت معيارهاي اعمال و خودمختاري شكگرايي ، علمي ديدگاه
رسيدن و مييابند تغيير دائما كه پديدههايي به مشاهده
گرفته نظر در گذرا موقعيتي از بيش هيچوقت كه نتايجي به
.دارد مدرن ازجامعه نشان نميشوند ،
گسترش مسير در را خود غربي اروپاي ميلادي ، هفدهم قرن در
ويژگي يك به تبديل خود كه داد قرار اقيانوسها وراي در
كشيدن استعمار به.شد بعد سدههاي در قاره اين برجسته
غرب به جديد وسيع قلمرو يك نبود ، دست يك گرچه آمريكا ،
.افزود
به نسبت مسلمي رهبري غرب فيزيكي ، قدرت و منابع ثروت ، در
علم عظيم بالقوه نيروهاي خاطر به.آورد دست به جهان بقيه
مژده كه يافت دست تكانهاي و پويايي يك به غرب صنعت ، و
پيش از بالاتر بياندازه جايگاهي به آينده در ميداد
.رسيد خواهد
اينكه امكان فيلسوفان و اخلاقگرايان بار ، نخستين براي
باستان جهان از برتر حتي و برابر بتواند مدرن دنياي
.پروراندند خود مخيله در را شود روم و يونان
در جهان.شد زاده مدرنگرايي آن با همراه و پيشرفت فكر
جا آن تا و بود روشنگري و قدرت زمينه در يافتن رشد حال
ادامه ابد تا نمو و رشد اين ببيند ميتوانست كسي هر كه
;ميرفت پيش به خود نيروي با تنها نه غرب جامعهداشت
.ميساخت هموار جهان بقيه براي را راه بلكه
:گفت بعد قرن دو كارلماركس كه طور همان
به است ، يافته توسعه بيشتر صنعتي لحاظ از كه كشوري"
را آن آينده از تصويري فقط يافته ، توسعه كمتر كه كشوري
".ميدهد نشان
اينترنت:منبع
نائيني علوي سيدسعيد دكتر:ترجمه
انديشه تازههاي
انديشه سپهر روشنان
:قيمت /خورشيد كتاب انتشارات / كاوياني شيوا:نويسنده
9500ريال
آيينهاي و دين و انديشهها فرهنگها ، تطبيقي بررسي
همزمان ، كه ميسازد روشن هرمنوتيك منش با گوناگون ،
گفتوگوي گونه به يا كه هست ويژگيهايي و هماننديها
با.ميشود هويدا ديگري بر يكي تاثير يا فرهنگها ميان
در زيباييشناسي و فلسفه در پژوهشي نويسنده ، رويكرد اين
شهابالدين شيخ عارف و فيلسوف جهانبيني و باستان ايران
تمامي تقريبا رفتن ميان از دليل به و ميكند سهروردي
است معتقد زرتشت ، از پيش ايران باستاني منابع و نوشتهها
مطالعه نيز و زرتشت خود گفتارهاي بازخواني با تنها
اين به ميتوان يونانيها نوشتههاي و هند وداي آيينهاي
كتاب اين در كه پژوهشهايي.يافت دست ناب سرچشمههاي
جهاني آيينهاي و فرهنگها تطبيقي سنجشهاي نتيجه آمده ،
انديشه و فرهنگ در موردي مطالعههاي دستاورد هم و است
...ايراني
معنيشناسي بر درآمدي
ريال قيمت 22000 مهر ، سوره انتشارات صفوي ، كورش:نويسنده
نكات مهمترين اجمالي معرفي هدف با حاضر نوشته تدوين
معمولا.است گرفته صورت معنيشناسي دانش در بحث مورد
انگليسي ويژه به خارجي زبانهاي به درسي كتابهاي مطالعه
طريق از مطالب درك عمده ، مساله ولي نيست ، مشكل چندان
و شسته نمونههاي اين.است خارجي زبان به نمونههايي
هالهاي در مطالب سقم و صحت اولا تا ميشوند سبب رفته
به ايران در زبانشناسي ثانيا و بماند باقي ابهام از
به بيشتر رشته اين فارغالتحصيلان كه شود تدريس شكلي
انگليسي زبان به زبانشناسي تدريس يا انگليسي زبان تدريس
آينده نسلهاي تدريج به ترتيب اين به.يابند گرايش
مبدل ديگران آراي شارح به بوم و مرز اين زبانشناسان
.است فاجعه كه ميشود علم جايگزين علم تاريخ و شد خواهند
به تكليف اداي جهت نويسنده فاجعه اين از جلوگيري براي
.ميزند حاضر كتاب تدوين به دست بوم و مرز اين زبانشناسي
|