كشور دانشگاههاي روساي گردهمايي
پرورش و آموزش وزارت عملكرد بر تحليلي
!كيفيت و ناموزونكميت
رشد ايران در
باهنررئيسجمهوري شهيد اردوگاه در امروز
ديدار دانشآموزي گروههاي نمايندگان با
ميكند
اشكانيدر دوره خمرهاي گور تدفين نحوه
شد كشف مازندران دشت
تعريف ايران آموزشي نظام در نجوم جايگاه
است نشده
ايران كامپيوتر المپياد دانشآموزي تيم
شد يازدهم
اينترنت در فارسي بزرگ دانشنامه نخستين
گرفت قرار
كشور دانشگاههاي روساي گردهمايي
دانشگاهها روساي نشست سومين و چهل:فرهنگي علمي گروه
ماه مرداد ششم كشور سراسر تحقيقاتي و علمي مراكز و
به.ميشود برگزار مدرس تربيت دانشگاه در جاري
تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط دوشنبه روز گزارش
دو نشست اين رياست علوم ، وزير معين دكتر فناوري ، و
.داشت خواهد بهعهده را روزه
عالي ، آموزش مراكز و دانشگاهها مديريت نامه آيين
تحقيقاتي ، مراكز و دانشگاهها مركزي شوراي نامه آيين
وزارت ساله چهار عملكرد و دانشجو پذيرش سياستهاي
قرار بررسي و بحث مورد دانشگاهها روساي نشست در علوم
.گرفت خواهد
پرورش و آموزش وزارت عملكرد بر تحليلي
!كيفيت و ناموزونكميت
رشد ايران در
جاري آن در "سيستماتيك تفكر" چنانچه را پرورش و آموزش *
ناميد "پرورش و آموزش نظام" نميتوان نباشد
جنبه دو از بايستي كشوررا پرورش و آموزش وزارت عملكرد
بعد را آنها ميتوان قراردادي طور به كه قرارداد نظر مد
نقطه از عملكرد اين بررسي.نهاد نام "كيفي" بعد و "كمي"
اما نميگنجد ، مقاله اين اهداف حيطه در فعلا كمي ، نظر
مربوط نگارنده تخصص به كه همانگونه آن كيفي بعد بررسي
در علاوه ، به.است نوشتار اين اهداف اهم از ميشود ،
تكنولوژي" با مرتبط كيفيت به مربوط موارد عمدتا اينجا
را ذهن از دور حدي تا و بديع مفهومي كه "آموزشي نظامهاي
بحث اصلي هسته ميشود شامل كشور پرورش و آموزش نظام در
ديد بايد ابتدا تحليلي هر از قبل اما.ميدهد تشكيل را
به توجه با بتوان تا چيست جديد نسبتا علمي زمينه اين كه
پرورش و آموزش عملكرد با رابطه در آن دهنده تشكيل عناصر
را تعاريفي از يكي ميتوان راستا اين در.كرد قضاوت كشور
زير شرح به است متداول ديگر تعاريف از بيش ايران در كه
:قرارداد مدنظر
ابزارهاي كاربرد از فراتر مفهومي كه آموزشي تكنولوژي"
نظاممند رويكرد يك از است عبارت ميشود ، شامل را آموزشي
فرايند كل در مشكل حل و ارزشيابي اجرا ، طراحي ، جهت
علومي يافتههاي از بهينه بهرهگيري با يادگيري و ياددهي
و مطلوب تلفيق و انساني ارتباط علم و روانشناسي نظير
ايجاد منظور به انساني غير و انساني منابع از مناسبي
كه همانگونه ".پايدارتر و موثرتر عميقتر ، يادگيري
از بايستي پرورش و آموزش كلي و اصلي شكل ميشود ملاحظه
و آموزش ديگر عبارت به.گردد متاثر نظاممند تفكر يك
نباشد ، جاري آن در "سيستماتيك تفكر" چنانچه را پرورش
اگر كه حالي در ناميد ، "پرورش و آموزش نظام" نميتوان
غير حدودي تا و اتفاقي شكلي رابه شكل آن در موجود عناصر
شبه" آن براي نام بهترين دهند قرار يكديگر كنار منطقي
از كه بطوري رابطه اين در.است "پرورش و آموزش نظام
شواهد هيچگونه -نگارنده نظر به حداقل -پيداست امر قراين
ولو كردپيشرفتي ادعا بتوان كه نيست دست در اسنادي و
.باشد شده حاصل زمينه اين در مختصر
از مفهوم اين بودن "فراتر" شده ، ياد مفهوم از دوم بعد
نظر به نيز رابطه اين در.است آموزشي ابزارهاي كاربرد
چيزي پرورش و آموزش وزارت عملكرد و برخورد نوع ميرسد
مفهومي "آموزشي تكنولوژي" كه است نبوده اين از فراتر
بيشتر زيرا ، .دارد آموزشي ابزارهاي كاربرد با مترادف
تفسيري با همراه "آموزشي تكنولوژي" واژه استعمال اوقات
اين ميشود گذارده آن بر دستاندركاران از بعضي توسط كه
نظير رسانههايي بكارگيري كه ميكند تداعي را مفهوم
اين.است "آموزشي تكنولوژي" بكارگيري همان فيلم و رايانه
كه نميرسد نظر به كل در و است "گرايي عنصر" نوعي تفكر
بيش كه ديرينه "عنصرگرايي" كشوراز پرورش و آموزش وزارت
دست است ، شده الگوبرداري ايران در است سال يظكصد از
در.باشد قرارداده مدنظر را "كلگرا" نگرشي و برداشته
در كه است سال پنجاه از بيش "نگري كل" مفهوم كه حالي
مورد و شده مطرح دنيا پرورش و آموزش مترقي نظامهاي
در.است گرفته قرار آموزشي نظامهاي از بسياري استفاده
نظام شبه بر كه حدي از بيش "عنصرگرايي" دليل به ايران
درسي ، كتب هرازچندگاهي ، است ، حاكم كشور پرورش و آموزش
و مديران مديريت نحوه تحرير ، روشهاي آموزشي ، ابزارهاي
ميشود داده تشخيص گرفتاريها و نقائص اساس مشابه عناصر
سرانجام و رفته آنها جنگ به گزاف هزينههاي صرف با كه
پايان به را جنگ ملاحظهاي قابل نتيجه هيچگونه بدون
.ميرسانند
طراحي ايناست پرورش و آموزش براي طراحي بعد سوم بعد
نقشهاي نظير كه است پرورش و آموزش براي نقشهكشي نوعي
ميگيرد ، قرار دقيق استفاده مورد بنا يك ساختن براي كه
متاسفانه.ميسازد ميسر را پرورش و آموزش دقيق اجراي
فارغالتحصيلان توسط عمدتا كه طرحهايي جز به نگارنده
اجرا به پراكنده طور به دانشگاهها تربيتي علوم گرايشهاي
از بهرهگيري جانبه همه و همهگير جدي ، طور به درميآيد ،
مشاهده كشور پرورش و آموزش عملكرد در را طراحي نحوه چنين
.است نكرده
.است كيفي حيث از پرورش و آموزش اجراي بعد چهارم ، بعد
كه نقشهاي و طرح همان براساس مطلوب شكل به "كيفي اجراي"
و آموزش اجرايميگيرد صورت است مطرح طراحي با رابطه در
كه است بنايي ساختن نظير آن براي قبلي طراحي بدون پرورش
است مسلم.بيايد در اجرا به فيالبداهه و قبلي نقشه بدون
در تحملي قابل غير و عديده اشكالات حالتي چنين در كه
.شد خواهد مطرح بنا آن از استفاده راستاي
بكارگيري ديگر ، با طرف از شده ، حساب و منطقي اجراي يك
صورت تدريس و آموزش از شيوههايي و الگوها روشها ،
عمل به طراحي مرحله در آنها به مربوط ملاحظات كه ميگيرد
خارجي و داخلي بيشمار ماخذ و منابع رابطه اين در.ميآيد
براي كه ميكند اثبات تئوريك شكل به حداقل كه دارد وجود
ويژگيهاي با التحصيلاني فارغ) خاص محصولي به دستيابي
.گرفت بهره خاص شيوههايي و الگوها روشها ، از بايستي (خاص
مشمول تئوريك ابزار اين بكارگيري نتيجه در و انتخاب
نميتوان بنابراين.است منطقي تصميمات و محاسبات تفكرات ،
درخشان بسيار تمدني تاريخ با ايران كشور كه داشت انتظار
تربيت را ها"ابوريحان" و ها"بوعلي" ها ، "رازي" پيوسته
سليقه به آن مدارس در پرورش و آموزش روشهاي اما كند ،
امروزه گذشته ، آن ازگردد واگذار معلمان و مجريان شخصي
ارتباطات" جمله از ارتباطات جهان كشورهاي از بسياري در
نظريهها ، از آن در كه علمي است ارتباطاتي "آموزشي
ارتباط برقراري.ميشود بهرهگيري خاص روشهاي و الگوها
ظريفترين نوع از "كلاسي ارتباطات" جمله از آموزشي
شخصيت كه گفت ميتوان جرات به.است انساني ارتباطات
دانشگاه پايان تا دبستاني پيش دورههاي از فراگيران
و "خانه" كه ميگيرد شكل مناسباتي و تعاملات براساس
بايد تاسف كمال با.دارند بزرگ سهمي آن در دو هر "مدرسه"
از اوقات گاهي ما مدارس فارغالتحصيلان كه كرد اذعان
اين و عاجزند اجتماعي و فردي ارتباطات سادهترين برقراري
شمار به انقلابي اجتماعي نظام يك براي بزرگ ضعفي نقطه
.ميرود
پرورش و آموزش در ارزشيابي.است ارزشيابي بعد پنجم ، بعد
بهموقع بايستي را كدام هر كه داراست را گوناگون انواع
خود خاص روشهاي و الگوها نظريهها ، به توجه با و خود
دو كه حياتي اهميت دليل به اينجا ، در اما ، .گرفت بهكار
را آنها داراست ، پرورش و آموزش در ارزشيابي از خاص نوع
در كه ارزشيابي از نوعي.ميدهيم قرار مختصر اشاره مورد
دارا را سابقهاي كوچكترين ايران پرورش و آموزش شبهنظام
ميرود پيش به كه روندي با نميرسد نظر به بلكه نبوده ،
ارزشيابي باشد ، ميسر آن به دستيابي نيز درازمدت در حتي
مربوط تمهيدات.است يادگيري نظام و نظامآموزشي كل از
مرتبط يكديگر به زنجير حلقههاي همچون پرورش و آموزش به
ايران ، درهستند دارا را خود خاص و منطقي جايگاه و بوده
ارزشيابي و اجرا طراحي ، مراحل به اهميت اينكه به نظر
اعراب از محلي نيز ارزشيابي از نوع اين نميشود ، داده
ديگر انواع از بيش كه ارزشيابي از نوعي تنها و ندارد
تحصيلي پيشرفت ارزشيابي همان ميگيرد ، قرار توجه مورد
حيث از فراگير موقعيت كردن مشخص جز به هم آن كه است
.ندارد ديگري فايده مردودي يا و قبولي
و مسئولان پرورش و آموزش نظام كل از ارزشيابي
كه ميكند هدايت سويي و سمت به را مربوطه دستاندركاران
پرورش و آموزش كيفي اعتلاي راستاي در گام هر در بتوانند
و آموزش در تحصيلي پيشرفت ارزشيابي اجراي.نمايند اقدام
گرفته صورت خود غيرمنطقي و سنتي شكل همان به ايران پرورش
آموزش در ارزشيابي اجراي كه واحدي نميرسد نظر به و است
كه باشد رسيده نتيجه اين دارد ، به عهده به را پرورش و
از ارزشيابي ضرورت تحصيلي ، پيشرفت ارزشيابي اجراي از پيش
مطرح آن با مرتبط خردهنظامهاي و پرورش و آموزش نظام كل
.است
در روانشناسي ازجمله مختلف علوم يافتههاي بعد ششم ، بعد
ابعاد در روانشناسي يافتههاي.است پرورش و آموزش
يافتهها اينميكند كمك پرورش و آموزش به گوناگون
با برخورد نحوه يادگيري ، كيفيت و كميت بر عمدتا
ملحوظ.ميگذارند تاثير مشابه زمينههاي و فراگيران
و اجرا تا برنامه طراحي مرحله از يافتهها اين داشتن
تاثير فارغالتحصيلان ويژگيهاي تنوع بر آن ارزشيابي
برنامهريزي جايگاه راستي به.ميگذارد برجاي فراوان
پرورش و آموزش شبهنظام در است؟آيا چگونه ايران در درسي
و چگونه؟ كجا؟ در ميگيرد؟ صورت درسي برنامهريزي كشور
كشور پرورش و آموزش براي چنانچه و علمي؟ ميزان چه تا
از ميزان چه تا ميشود ، تدوين درسي برنامهريزي
ميگيرد؟ قرار استفاده مورد آنها در روانشناسي يافتههاي
آن پراكندهاي و نادر بسيار موارد در جز ميرسد ، نظر به
عمومي سطح در آن ، اجراي نه و برنامه نگارش حد در هم
آن فني و علمي معناي به درسي برنامهريزي پرورش و آموزش
روانشناسي ، يافتههاي بهكارگيري نتيجه از.نميگيرد صورت
صورت موردي و غيرسيستماتيك شكلي به باشد ، مطرح چنانچه
آنچه از پرورش و آموزش وزارت عملكرد مسلما.ميگيرد
.نيست مستثني شد مطرح
انساني منابع از مطلوب تلفيقي بهكارگيري بعد هفتم ، بعد
نيز منابع نوع دو اين از بهرهگيري.است غيرانساني و
نشده حساب و بيمنطق نه و سيستماتيك صورتي به بايستي
منابع از استفاده با رابطه در ميان ، اين در.گيرد صورت
در موجود انساني نيروي تنها معلم كه پذيرفت بايد انساني
اهداف ازجمله متغيرها ، از بسياري نيست ، پرورش و آموزش
.است انساني منابع از بهرهگيري مشخصكننده پرورش و آموزش
گرفته جد به دردنيا مسئله اين كه است واقعيتي اين
يك تدريس براي دانشگاه استاد يك گاهي كه شكلي به ميشود
به.بالعكس و ميكند سفر آمريكا به ژاپن كشور از درس
مختلف آزمايشگاههاي تكنيسينهاي و كارشناسان ترتيب ، همين
كارشناسان صنايع ، و حرف صاحبان رايانهاي ، مراكز و
و پرستاران پزشكان ، تخصصي ، و فني سازمانهاي و نهادها
اينها ، نظاير و آتشنشاني ماموران پليس ، پيراپزشكان ، ديگر
انساني نيروي منابع بهعنوان خاص موارد به نسبت
آموزش خدمت در خود مختلف نقشهاي با رابطه در ميتوانند
.گيرند قرار پرورش و
و پرورشي و علمي گردشهاي و بازديد اجراي راستا ، اين در
اصول سري ازيك كشورها از پارهاي در اردوها نيز
علمي نظري پشتوانههاي كه ميكند تبعيت ودستورالعملها
از نقشهاي و طرح بيهيچ كه پذيرفت ميتوان چگونه.دارند
از خارج فعاليتي به را فراگيران از گروهي شده ، طراحي پيش
آنان رفتار در مطلوب تغييرات خيال و نمود مشغول آموزشگاه
معتبر و مكتوب منابع رابطه اين در.پروراند سر در را
استفاده و توجه مورد كمتر متاسفانه داردكه وجود
و مربيان بهعلاوه.ميگيرد قرار دستاندركاران
مبادرت فعاليتهايي چنين اجراي به كه كارشناساني
از و شده آشنا مربوطه علمي نظريههاي با بايستي ميورزند
بهكارگيري به نسبت عملي شكلي به و درست كارورزيهاي طريق
در نگارنده نظر به حال ، هر درگردند توانا نظريهها آن
در راستا اين در محسوسي تغييرات اخيرگذشته سالهاي
.است نشده مشاهده كشورمان پرورش و آموزش شبهنظام
نيز آموزشي ابزارهاي نظير غيرانساني بامنابع رابطه در
براساس ميگيرد ، قرار بهرهبرداري مورد آنچه انتخاب
هستند نيز منطقي البته كه معلومي و مشخص ومعيارهاي ضوابط
مفهوم شد بحث كه همانگونه درحاليكه ، ميگيرد ، صورت
مترادف آموزشي ابزارهاي صرف كاربرد با آموزشي تكنولوژي
و آموزش نظام شبه در كه است اشكالاتي از يكي اين و نيست
يا و انتخاب ترتيب همين به.دارد وجود ايران پرورش
منطقي معيارهاي و ضوابط براساس نيز آموزشي فضاهاي برپايي
مدارس ، احداث محل انتخاب بايستي كلي بهطور.ميگيرد صورت
كارگاهها ورزشي ، فضاهاي آزمايشگاهها ، كلاسها ، احداث محل
اين.باشد استوار ملاحظاتي براساس نيز اينها نظاير و
نتيجه در و پرورش و آموزش كيفيت و كميت بر همگي ملاحظات
.ميگذارد تاثير نظام محصول ويژگيهاي
به حد چه تا ايران پرورش و آموزش نظام شبه در راستي به
ميتوان چگونه ميشود؟ و شده توجه شده اشاره موارد
ابزارهاي مقدماتيترين نام حتي كه فراگيري داشت انتظار
كارآمد و متخصص فردي است نشنيده را آزمايشگاهي و آموزشي
بعضي در كه است درحالي اين آيد؟ بهشمار كشور فرداي براي
فراگيران براي "خواب مطالعهو" مخصوص فضاهاي كشورها ، از
گاهي كه داشت انتظار ميتوان چگونه پس است ، شده تعبيه
و نمور مواردي در و كوچك اتاقي در فراگير تعداد6050
و كرده تحصيل شيفت سه يا و دو در مواقع بعضي در و تاريك
چگونه؟ راستي به باشند؟ كشور فرداي براي مثمرثمر افرادي
خوب يادگيري يك.است يادگيري وكيفيت كميت بعد هشتم ، بعد
"عميق" از عبارتند كه دارد بارز محسوسو كاملا ويژگي سه
.يادگيري بودن "پايدار" و بودن "موثر" بودن ،
سايه در تنها را پايدار و موثر عميق ، يادگيري يك
هم بازكرد ايجاد ميتوان علمي يافتههاي از بهرهگيري
دروس ، تمامي تقريبا مطالب كردن حفظ كه كنيم مي تكرار
ها"ابوريحان" و ها"رازي" ها ، "بوعلي" تربيت به منتج
درست ارزشيابي و اجرا طراحي ، سايه در امر ايننميشود
مورد خود بهموقع كه است ميسر درسي برنامههاي از علمي و
.گرفت خواهد قرار تحليل و تفسير
اخير سالهاي در كشور پرورش و آموزش اگرچه اينكه ، نتيجه
نظر به ولي است ، بوده ملاحظهاي قابل كمي توسعه شاهد
كيفي اعتلاي و رشد شيرين طعم خود حد كمترين در ميرسد ،
و همكاران كه باشد.باشد نچشيده را قابلملاحظهاي
علميتر راهي سرنوشتساز نهاد اين زحمتكش دستاندركاران
.گيرند پيش در را هست آنچه از كيفيتر و
احديان محمد دكتر
باهنررئيسجمهوري شهيد اردوگاه در امروز
ديدار دانشآموزي گروههاي
نمايندگان با
ميكند
امروز صبح رئيسجمهوري خاتمي سيدمحمد:فرهنگي علمي گروه
فعاليتهاي در شركتكننده آموزان دانش نمايندگان با
اين.ميكند ديدار پرورش و آموزش وزارت تابستاني
و كانون طرح ، ده قالب در هماكنون دانشآموزان
گذران درحال تهران ، باهنر شهيد اردوگاه در سازمان
.هستند تابستاني فعاليتهاي
كانونهاي" ،"جوان گردشگران" طرح شامل طرحها اين
در آموزان دانش مشاركت" طرح ،"برادران ورزشي
كانونهاي" ،"پرورشي و آموزشي فضاهاي عمراني فعاليتهاي
،"تابستاني مراكز كتابخانههاي" طرح ،"تربيتي فرهنگي
،"دارالقرآنالكريم اعضاي" ،"دانشآموزي سازمان"
"انرژي پسانداز مجريانطرح" ،"دختران ورزشي كانونهاي"
جمهوري رئيس.است "دانشآموزي شوراهاي" طرح و
به آموزان دانش از تن با 800 مجموع در امروز
طرحها اين در كشور سراسر در كه كساني از نمايندگي
.كرد خواهد گفتگو و ديدار دارند ، شركت
اشكانيدر دوره خمرهاي گور تدفين نحوه
شد كشف
مازندران دشت
اشكاني دوره خمرهاي گور تدفين چگونگي:فرهنگي علمي گروه
دشت در دامير گورستان شناسايي و بررسي برنامه راستاي در
.شد كشف مازندران
مازندران ، فرهنگي ميراث باستانشناس ماهفروزي علي گفته به
دوره از تدفينهايي نشانگر كه خمرهها گور اين كشف با
سنگي ، زيورآلات جمله از گوناگون هستند ، اشياء اشكاني
.آمد بدست فلزي چاقوي و ظروف
خمره داخل در را مردگان اجساد اشكاني دوره در است گفتني
غذا ظروف مرگ از پس زندگي به اعتقاد سبب به و ميگذاشتند
.ميدادند قرار اجساد كنار در نيز را متوفي اشياء و
تعريف ايران آموزشي نظام در نجوم جايگاه
است نشده
آماتوري ستارهشناسي همايش نخستين:فرهنگي و علمي گروه
در آماتور اخترشناس از 300 بيش حضور با دوشنبه صبح ايران
.يافت گشايش بهمن فرهنگسراي
اين افتتاحيه مراسم در علوم فرهنگسراي رئيس مركزي حسن
تهران فرهنگسراهاي فعاليت شدن موضوعي به اشاره با همايش
وزارت به نگاه يا علم به علوم فرهنگسراي در ما نگاه:گفت
علم به ما.است متفاوت عالي آموزش نگاه با پرورش و آموزش
كه را آن آماتوري جنبه بلكه نمينگريم ، حرفهاي صورت به
مد دارد ، وجود آن خصوص در بزرگي خلا كشورما در متاسفانه
يكي عنوان به نجوم علم به اشاره با وي.دادهايم قرار نظر
در باسابقه علوم از يكي نجوم علم:گفت جذاب علوم از
و آموزشي خاص شرايط دليل به كه ميشود محسوب كشورما
در وياست شده مواجه بسياري موانع با آن ، به بيتوجهي
و اطلاعرساني ما اهداف از ديگر يكي:كرد اظهار پايان
كه چرا است ، نجوم عرصه در فعالين بين ارتباطي شبكه ايجاد
در فعاليت براي نياز مورد كه وسايلي و ابزار از مهمتر
تحرك عدم باعث نيز اطلاعرساني از محروميت است ، رشته اين
.است شده خصوص اين در
ايران كامپيوتر المپياد دانشآموزي تيم
شد يازدهم
كامپيوتر المپياد دانشآموزي تيم:فرهنگي علمي گروه
كامپيوتر جهاني المپياد سيزدهمين در ايران اسلامي جمهوري
مدال يك به شد برگزار فنلاند كشور در امسال تير كه 22
.يافت دست برنز مدال دو و نقره مدال يك طلا ،
شركت جهان كشور از 72 دانشآموز علمي 272 رقابت اين در
سنگاپور ، آمريكا ، اسلواكي ، كشورهاي تيمهاي كه داشتند
را پنجم تا اول مقامهاي ترتيب به كرهجنوبي و فنلاند
جهان يازدهم رده در ايران اسلامي جمهوري تيم و كردند كسب
.گرفت قرار
اينترنت در فارسي بزرگ دانشنامه نخستين
گرفت قرار
فارسي دانشنامه بنياد پژوهشي معاون:فرهنگي علمي گروه
روي (داف) فارسي بزرگ دانشنامه نخستين:كرد اعلام
.گرفت قرار "اينترنت" جهاني اطلاعرساني شبكه
دستيابي باهدف اقدام اين:گفت ايرنا به مشيري مهشيد
فارسي ادبيات و زبان به علاقهمندان و دانشپژوهان
اطلاعرساني جهاني شبكه طريق از كشور خارج و داخل در
.است گرفته صورت
زبان جمله از مختلف بخشهاي شامل دانشنامه اين:افزود وي
رياضي فيزيك ، زمينشناسي ، پرندهشناسي ، فارسي ، ادبيات و
.است آمار و
اين:گفت فارسي بزرگ دانشنامه بنياد پژوهشي معاون
با درسال 1370 "بيرشك احمد" استاد توسط دانشنامه
.كرد شروع را كارش محدودي استادان و محققين
اساتيد و محققين از نفر اكنون 45 هم:كرد اضافه وي
.هستند كار به مشغول و عضو بنياد اين در برجسته
سطح بردن بالا ادب ، و دانش رواج:گفت مشيري
و منابعزبان شناساندن جامعه ، وادبي علمي اطلاعات
اين اهداف از جهان و كشور مردم به فارسي ادبيات
.است بنياد
|