فيلم كارگردان صباغزاده مهدي با گفتوگو
ندارد مصرف تاريخ هنري
اثر "مارال"
اكران نوبت در فيلم 27
اقتباسي فيلمنامه
بازيگري تحليل
آزاد سينماي
فيلم كارگردان صباغزاده مهدي با گفتوگو
ندارد مصرف تاريخ اثرهنري "مارال"
كوتاه فيلم چند ساخت با را سينمايياش فعاليت صباغزاده
"نشينها آفتاب" فيلم با و كرد آغاز مشهد آزاد سينماي در
او بعدي فيلم.پيوست حرفهاي سينماي به سال 1360 در
فيلم اما بود همراه گيشه در موفقيت با اگرچه "پرونده"
پس.كرد تثبيت حرفهاي سينماي در را او موقعيت "سناتور"
فيلمسازان از يكي عنوان به "گمشده" با صباغزاده آن از
بيمهري مورد كه او اما شد مطرح تجاري سينماي موفق
و "آخر تصوير" فيلم دو با بود ، گرفته قرار منتقدان
خود از متفاوتي سينمايي هويت كوشيد "خاكستري سالهاي"
دو نيز "جزيره در جستوجو" و "شد تمام بازي"دهد ارائه
حاصل صباغزاده سينمايي فعاليت تداوم جز او ديگر فيلم
سال 1371 در "خلوت خانه" با اما نداشت همراه به ديگري
را فيلمسازياش دوران فيلم جذابترين و حرفهايترين
با اما نبود موفق چندان گيشه در چه اگر كه داد ارائه
و "بدلكاران" ،"مهاجران".شد روبرو منتقدان اقبال
موفقيتي چندان صباغزاده بعدي آثار "زندگي خوب روزهاي"
با او ساخته آخرين "مارال" اما ندارند ، همراه به او براي
"خلوت خانه" همچون خارجي ، و داخلي جشنواره چند در پيروزي
جاي او سينمايي بار پر كارنامه در مطرح فيلمي عنوان به
بر تهران سينماهاي در پيش هفته تا كه "مارال".ميگيرد
جشنواره هند ، كرالاي جشنواره از نيز جايزه چند بود پرده
در حقيقت سينماي جشنواره و فجر فيلم جشنواره نيويورك ،
.است كرده دريافت يزد
هنري گروه
كه شماست سينمايي بلند كار پانزدهمين مارال فيلم *
عاملي چه آورده ، بهدست مختلف جشنوارههاي از نيز جوايزي
آن ساخت به تصميم كه شد باعث فيلمنامه خواندن از پس
بگيريد؟
داراي موضوع اين بههرحال بود ، فيلمنامه در كه موضوعي-
ما جامعه امروز ، شرايط در ميكردم احساس كه بود ارزشهايي
كه شدم راغب نتيجه در است مسئلهاي چنين يك طرح نيازمند
كننده تهيه عنوان به سبوكي آقاي كمك به را فيلم اين
.بسازم
كه ميكند انتخاب را فيلمنامهاي فيلمسازي هر معمولا *
فيلمنامه اينباشد داشته مطابقت انديشهاش و احساس با
بود؟ نزديك شما ذهني دغدغههاي و ذهنيت به چقدر
من ديديد هم گذشته فيلمهاي در و ميدانيد كه همانطور -
در را آن دارم دوست و دارم علاقه موضوعات و مسايل اين به
.بكشم تصوير به و مطرح مختلفي شكلهاي و قالب
ساكن شرايط كه غريبه يك ورود موقعيت به ميآيد نظر به *
در موضوع اين داريد ، خاصي علاقه ميريزد هم به را عادي و
نيست؟ اينطور شده ، ديده فيلمهايتان از بسياري
يا و داشتم كه فيلمنامههايي در من كه بوده حتما خب -
نسل اين حضور ببينيد.كردم مطرح را آن ساختم كه فيلمهايي
اجتماعي شرايط در را تازهاي نگاه و جريان فعال و جوان
مطرح تا ميدانم ضروري و لازم را آن كه ميطلبد امروزه
كوچك جامعه در را تحولات و تغيير اين دارم دوست و كنم
بسيار نياز يك هم را مسئله اين. دهم نشان خانواده مثل
.ميدانم ارزشمند وهم مبرم
را انتظامي آقاي فيلمنامه اصلي نقش براي شما گويا*
؟... بوديد برگزيده
.قائلم زيادي بسيار احترام انتظامي آقاي براي من بله ، -
خوبي موفقيتهاي كه داشتيم هم با همكاري يك قبلا ما
كه دليل هر به حالا ايشان متاسفانه ولي داشت ، برايمان
يا من يا كه گفتند كننده تهيه به جلسه يك در نميدانم
با صريحا را موضوع اين هم كننده تهيه صباغزاده ، آقاي
و شماست خود با تصميم گفتم من و گذاشتند ميان در من
انتخاب را صديقي آقاي هم من كردند انتخاب را من هم ايشان
در را لطماتي انتظامي آقاي نبودن كه دادم نشان و كردم
.بود هم درستتر صديقي آقاي انتخاب بلكه نكرد ، ايجاد فيلم
ما سينماي در هم باز انتظامي آقاي كه اميدوارم بههرحال
حاضرم شد لازم هم اگر و فعال و پويا هميشه مثل و باشند
.باشم خدمتشان در
خود دچار آن ساخت جريان در فيلم ، مضمون به توجه با *
شديد؟ هم سانسوري
دارد اجازه كه جايي تا امروز فيلمساز بههرحال -
خود دچار فيلمساز هم گاهي نتيجه در. كند حركت ميتواند
به هم من و است طبيعي هم بسيار البته و شد خواهد سانسوري
تلاش داشت امكان كه جايي تا اما بودم قضيه اين دچار نوعي
.بدانم مسايل اين از فارغ را خود تا كردم
نياز تلويزيون جانب از سينما كه مسئله اين به توجه با *
از فيلمها از بسياري تيزر كه ميشود ديده دارد حمايت به
علت و بود دسته آن جزء هم مارال كه نميشود پخش سيما
اين در شما نظر.كردند اعلام فيلم بودن ضدارزشي آنرا
چيست؟ باره
نشد ، مطرح آنها طرف از مكتوب صورت به مسئله اين البته-
فكر منكردند مطرح كننده تهيه با حضوري جلسهاي در بلكه
هم من اتفاقا كه داده رخ تلويزيون در اشتباهي يك ميكنم
اينكه دليل صداوسيما عمومي روابط خواندم ، روزنامه در
اجازه بود ، شده پخش ضدانقلاب شبكههاي از فيلم اين آگهي
و كانادا و آمريكا عمومي اكران در.نداد را تيزر اين پخش
براي فيلم اين تبليغات خاطر به صرفا كننده تهيه هند ،
بود كرده استفاده شبكهها اين از كشور از خارج ايرانيان
تقابلي بخواهد كه نداشت را قصدي و نيت چنين وجه هيچ به و
اين من نظر بهكند ايجاد آنجا و اينجا تلويزيون در را
.ميكند قضيه اين با دارد تلويزيون كه نيست درستي برخورد
داراي و است فرهنگي ، اثري سينمايي كار يك بههرحال
چنين مارال اگر و.انساني حتي و ديني اسلامي ، ارزشهاي
يا و نميدادند جايزه آن به آمريكا مسلمانان مسلما نبود
كه هند در حتي.نميشد مطرح آنقدر كشور از خارج در حتي
توجه مورد فيلم آيينهاست ، نظر از مختلفي تفكرات داراي
بنابراين.نگرفتند ناديده را آن ارزشهاي و شد واقع
صدا.كند نگاه مسايل به ديدي چنين با نبايد ما تلويزيون
در هم آن ايران سينماي از را خودش حمايت بايد سيما و
روبهروست اجتماعي و اقتصادي بحران با كه شرايطي چنين
كنند ايجاد موانعي چنين نبايد مسئولين. بدهد نشان
زماني و دارد را خودش ويژگيهاي سينمايي اثر هر بههرحال
شدن مواجه ديگر ميگيرد ارشاد وزارت از ساخت پروانه كه
.است بيمعني مشكلاتي چنين با
در فيلمسازان اغلب كه است موضوعي روز شرايط به پرداختن *
و سياسي مسايل از اعم شدهاند ، آن جذب شدت به روزها اين
ميشود ديده كه حالي در.. و سنت جوانان ، مشكلات يا
اگر يعني است ، خاصي شرايط به مربوط مسايل اين اوقات گاهي
به كه فيلمي از اسمي ديگر شايد بگذرد نظر مورد زمان از
ميشود نوعي به يعني.نشود برده است پرداخته شرايطي چنين
اين از شما برداشت مصرف ، تاريخ با فيلمهايي ساختن گفت
است؟ صورت چه به شرايط
اثر من نظر به باشد داشته مصرف تاريخ نبايد خوب اثر يك -
كه ميگيرد قرار منتقدين و مردم توجه مورد زماني خوب
خودش قوت به ميشود اكران كه شرايطي و زمان هر در بتواند
بر جامعه روز شرايط به موضوعات از برخي.بماند باقي
بر روز دروني كشمكشهاي و مسايل لحظات ، به يعني ميگردد
چنين ساخت به دست است ممكن فيلمساز يك كه ميگردد
مصرف تاريخ فيلمها اينگونه هم قاعدتا كه بزند فيلمهايي
داشته مصرف تاريخ كه بسازم فيلمي نكردم سعي من.دارند
.بگيرد قرار استفاده مورد محدود مقطع و زمان در يعني باشد
آيندهنگري و وسيعتر و عميقتر نگاه كردم سعي همواره
.گيرم كار به مضامين طرح در را بيشتري
به سينما در جسارت از سخن كه است كوتاهي نسبتا مدت*
مسايل به بيشتر صراحت با كه فيلمهايي ساختن و آمده ميان
تعريف چگونه را سينما در جسارت شما.ميپردازد روز
ميكنيد؟
و ماست امروز اجتماعي موقعيت و شرايط به مربوط جسارت-
و كرده مطرح نوعي به را آن ما منتقدين كه است مبحثي اين
.ميكنند نگاه آن به بزرگ تيتر عنوان به
و كند حركت مردم از جلوتر بايد امروز فيلمساز من نظر به
مسئله اين نتيجه در بكشاند تحليل به را جامعه روز مسايل
هم و باشد پرمخاطب و جذاب هم كه سينمايي قالب يك در بايد
بدهد ارائه اثر اين لابهلاي در را خودش پيام بتواند
را آن ما جامعه امروز كه است موردي اين و شود مطرح
تحولاتي و تغييرات كه خرداد دوم از بعد خصوص به.ميطلبد
ميتوانند گذشته از راحتتر فيلمسازان آمد پديد جامعه در
جوانان محدوديتهاي و مشكلات به بپردازند مسايلي چنين به
متعلق ما جامعه واقع در روز ، اجتماعي مسايل از بسياري و
جوان ما سرزمين مردم از عظيمي قشر.است جوان نسل به
قشر اين به كه شود طرح سينما در بايد موضوعاتي و هستند
.باشد مربوط آنها آينده به و بالنده عظيم
عدهاي فجر ، نوزدهم جشنواره در فيلم اكران از پس*
مارالفيلمفارسي آيا.دادند لقب رافيلمفارسي مارال
است؟
كسي كه ميگفتم ديگري پاسخ در شما از قبل من اتفاقا -
را آن نميتواند كسي هيچ بعد چاه در مياندازد را سنگي
را مسئلهاي كشيده ، پيش را بحثي منتقدي يك بياورد ، در
و است فيلم با ارتباط نكردن برقرار از حاكي كه كرده مطرح
فيلم اين بههرحال نميخواند آن با تفكرش و نگاه يا
بهدست توانست جهاني جشنوارههاي در را خود جايگاه
كه آنطور منتقدين و مردم با را لازم ارتباط و بياورد
.كند ايجاد بود لازم
آخر؟ حرف عنوان به*
عنوان با دارم فيلمنامه بازنويسي مراحل در ديگري كار -
آن كننده تهيه هم عرفاني علياكبر كه "زن يك مرد ، يك"
مسئله يعني جامعه مسايل از يكي و روز به آن موضوع و است
بيارتباط مضمون اين.دارم آن به ديگري نگاه كه است صيغه
سعي بههرحال.نيست قبليام فيلمهاي تفكرات مجموعه با
.بدهم ارائه مارال به نسبت بهتري اثر كرد خواهم
.انشاءالله
حقگو همدم:از گفتوگو
اكران نوبت در فيلم 27
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت ارزشيابي و نظارت كل اداره
و 4 ايراني فيلم نمايش 23 پروانه تاكنون امسال ابتداي از
.است كرده صادر را خارجي فيلم
عليرضا ساخته "تو آن از بهشت" فيلمهاي گزارش همين براساس
ساخته "مونس" موتمن ، فرزاد اثر "پرده هفت" داودنژاد ،
اثر "آزادي تو" مجيدي ، مجيد اثر "باران" رخشاني ، حميدرضا
"ري مسافر" بيضايي ، بهرام ساخته "كشي سگ" طالبي ، محمدعلي
ابوالقاسم اثر "رئيسجمهور آقاي" و ميرباقري داود از
نمايش نوبت در كه هستند ايراني فيلمهاي جمله از طالبي
.دارند قرار
"فوتباليستها" اسدي ، سعيد از "قو آواز" فيلمهاي همچنين
كاظمي ، بهرام ساخته "قلب صميم از" ثقفي ، علياكبر ساخته
از "تندر نام به دختري" و معصومي خسرو اثر "پرواز پر"
.دارند قرار نمايش بعدي نوبتهاي در آشتياني حميدرضا
دريافت نمايش پروانه نيز سرخ عقل و روپنگي شبهاي فيلمهاي
.هستند نمايش نوبت انتظار در و كردهاند
ايتاليا ، محصول "اسبآبي + من" گزارش ، فيلمهاي اين براساس
راكي" هند ، از "قانون دايره" چين ، از "آدمكش امپراطور"
سوي از كه هستند خارجي فيلمهاي آمريكا از "بولوينكل و
در و كرده دريافت نمايش پروانه ارزشيابي و نظارت اداره
.هستند عمومي نمايش انتظار
اقتباسي فيلمنامه
اقتباسي فيلمنامه يا فيلمنامه به واقعيت و داستان تبديل
اكبري عباس ترجمه با كه "سيگر ليندا" از است كتابي عنوان
.است شده منتشر نگار و نقش انتشارات سوي از
با ديگر كتاب دو نيز اين از پيش كه سيگر ليندا دكتر
خلق" و "كنيم بازنويسي را فيلمنامه چگونه" عنوان
مشاور هماكنون داده ارائه را "ماندگار شخصيتهاي
فيلمها از بسياري در و است هاليوود در فيلمنامهنويسي
سينما ، رسانه تفاوت كتاب اين در او.دارد فعال نقشي
براي كاربري شيوههاي و مشخص را داستاني ادبيات و تئاتر
.ميكند طرح را اقتباسي فيلمنامه نوشتن
چاپ به صفحه در 240 قيمت تومان با 1700 اقتباسي فيلمنامه
.است رسيده
بازيگري تحليل
بازيگر "كيانيان رضا" از است مقالاتي مجموعه كتاب اين
مجلات در اخير سالهاي طول در كه ايران سينماي آشناي نام
.است رسيده چاپ به سينما تخصصي
خرچنگها ، و آدمها مكافات ، و جنايت بازيگر ، كار داوري
اركستر نقش ، پنهان رنگ پاچينو ، شيوه دونيرو ، شيوه
كيانيان آرمانشهر ، رضا فروپاشي جمعه ، مثل غريب تكنوازان ،
برخي عنوان اميري ، نوشابه با گفتوگو در امروز و ديروز
.است كتاب اين مطالب
همراه به تومان بهاي 1500 با صفحه در 192 بازيگري تحليل
و نقش انتشارات توسط كيانيان رضا فيلم چند از عكسهايي
.است شده منتشر نگار
آزاد سينماي
مديرمسئولي با ايران آزاد سينماگران انجمن شماره نخستين
براي سينمايي آزاد ، سينماي.شد منتشر بابايي اميرحسين
بهرام حضور با يزدگرد مرگ فيلم نمايش از گزارشي همه ،
كه بانو شايسته آن" عنوان با شيخي جميله از يادي بيضايي ،
پارسيپور ، شهريار با گو و گفت كوئين ، آنتوني درباره "رفت
قندهار ، سفر فيلم بررسي و نقد سينما ، در سبكشناسي
فيلمساز ثمين عثمان درباره "فريدا" فيلم تحليل و معرفي
شماره اين در كه است مطالبي از آفريقا ، قاره سرشناس
.است رسيده چاپ به آزاد سينماي
|