در دوم زبان آموزش درباره گزارشي
زبان يادگيري سراب و دانشآموزان
مدارس
دوم
راه خارجي زبان در خردسالان از زودتر بزرگسالان
ميآموزند هميشگي و عميق اماخردسالان ميافتند
روشن آموزشي نظام كارشناسان براي درستي به هنوز :اشاره
و آموزش در آموزي زبان هزينههاي تمامي با چرا كه نيست
همچنان متوسطه و راهنمايي دورههاي دانشآموزان پرورش ،
زبان آموزش دوره طول در.برخوردارند كمي يادگيري توان از
در كس هيچ كه هستند واقف نكته اين به كارشناسان همه دوم ،
نگرفته ياد خوبي به را دوم زبان كشور ، مكالمه مدارس درون
و قبلي علمي بضاعت به داشته ، پيشرفتي هم كسي اگر و
.است بوده متكي مدرسه از خارج حمايتهاي
براي وپرورش آموزش توماني ميليارد هزينهسالانه 40
است ، كلاني سرمايه وبوم ، مرز اين دانشآموزان زبانآموزي
وتجهيزات علمي بضاعت با خصوصي آموزشگاههاي كه حالي در
زبان يادگيري زمينه در را مطلوبي بازده توانستهاند اندك
آموزش نحوه زمينه در.باشند داشته آموزان زبان براي دوم
كاركردهاي و آموزان زبان اجتماعي نيازهاي دوم ، زبان
پي در كه شده تهيه گزارشي خصوصي و دولتي آموزشگاههاي
.ميآيد
اميري محمد
در متوسطه مقطع دخترانه مدارس سطح در شده انجام پژوهش يك
زبان يادگيري براي آموزان زبان علاقه ميزان زمينه
علاقه آنان از درصد قريب 44 كه ميدهد نشان انگليسي
در دوم زبان آموزش بنابراين دارند ، زبانآموزي به زيادي
زبان علاقه درصدي مرحله 50 به هنوز دانشآموزي جامعه
اين نمايانگر پژوهشي يافتههاي البته است ، نرسيده آموزان
:است بوده موثر آنان يادگيري در مهم عامل كه 6 است نكته
;حسنه اخلاق از زبان معلم برخورداري -
;فهم قابل و صحيح نسبتا تلفظ ارائه -
;امور تمامي در بودن منظم -
;ابتكار با همراه شناخت و علمي تسلط -
;تدريس مختلف فنون به زبان معلم بودن مجهز -
;تمرينها انجام و درسي ارزشيابي نحوه -
نكته يك پژوهش ، مخاطبان سليقهاي نگاههاي از فارغ البته
چگونه كه اين آن و است تامل قابل ديگري هرچيز از بيش
ساله الي 7 دوره 6 يك طول در آموزشي رسمي نهادهاي
دانشآموزان به را دوم زبان خوبي به نتوانستهاند
خصوصي مدرسان و غيررسمي آموزشگاههاي كه حالي در ياددهند ،
زيادي بخش خاص ، روشهاي كارگيري به با توانستهاند زبان
اين طرح بيگمانكنند جلب خود سوي به را مخاطبان از
كارايي خصوص در قطعي حكم نميتواند منفي و مثبت نگاههاي
كند ، ارائه آموزشي غيررسمي و رسمي نهادهاي ناكارايي يا
نقادي و ميداني پژوهش يك براي را زمينه ميتواند اما
.كند فراهم آموزشي نظام كارگزاران براي
حدود 40 غيررسمي برآوردهاي برخي اساس بر هماينك
در دوم زبان آموزش هزينههاي صرف سال در تومان ميليارد
از يك هيچ حال اين با اما ميشود ، كشور مدارس
زبان آموزش شيوههاي از آموزشي كارشناسان و دانشآموزان
توان مدارس در كه هم كساني اغلب و نميكنند رضايت اظهار
طريق از توانستهاند دارند ، را دوم زبان بهتر يادگيري
تواندست اين به اختصاصي معلم و خصوصي آموزشگاههاي
.يابند
يك كه ميدهد نشان كشورها ساير در آموزشي تجربههاي
مهارت چهار در بتواند بايد متوسطه دوره فارغالتحصيل
خارجي زبان به را خود نيازهاي روزمره زندگي حد در اصلي
ساده درستبشنود ، برنامههاي و كند صحبت كند ، رفع
و كتابها ، روزنامه بفهمد ، را فيلم گفتوگوي و راديويي
لغات تكتك معني اگر حتي و بخواند را غيرتخصصي مجلات
پركند ، را ساده فرمهاي كند ، درك را مطلب كل رانميداند
.بنويسد نامه
از سطح اين به رسيدن براي زبانآموزي علمي روشهاي
تدريس روش با همراه ساعته بيست ترم تا 20 زبان ، 12 آموزش
و آزمون برگزاري صحيح نحوه آموزشي ، مطلوب مواد مناسب ،
.ميكند تجويز را خانواده حمايت
راه خارجي زبان در خردسالان از زودتر بزرگسالان
.ميآموزند هميشگي و عميق اماخردسالان ميافتند ،
با انگليسي زبان آموزش ارشد كارشناس "نعيمي وحيدرضا"
زمينه در زبانآموزي در افراد ذاتي استعدادهاي به اشاره
:ميگويد مدارس در انگليسي زبان مطلوب آموزش عدم
افراد شدن توانا به ساده زبان به را آموزش كارشناسان"
نميتوانستند آن از پيش كه ميكنند تعريف كاري برانجام
مقاطع در انگليسي آموزش آنكه به توجه با.دهند انجام
برآورده را هدف اين زيادي حد تا متوسطه و راهنمايي
انگليسي آموزش از چنداني بهره دانشآموزان يعني نميكند ،
فراواني اهميت از نارسايي اين عوامل بررسي نميبرند ،
انگليسي آموزش نارسايي عامل مهمترين شايداست برخوردار
اين يادگيري براي دانشآموزان بيانگيزگي كشور مدارس در
براي چنداني كاربرد -گذشته در كم دست-انگليسي.باشد زبان
اين يادگيري براي انگيزهاستواري نتيجه در نداشت ، آنان
".نداشتند زبان
پرتو ميتواند انگيزه موضوع بررسي":است معتقد وي
نظر از اصولابيفكند آموزي زبان نارسايي بر راهگشايي
برخي.ميشود تقسيم ابزاري و دروني بخش دو به انگيزه علمي
براي.هستند برخوردار زبانآموزي استعداد از ذاتا افراد
موضوع هر يادگيري مانند فينفسه خارجي زبان افراد ، اين
غيره و روانشناسي ستارهشناسي ، فلسفه ، مانند ديگر علمي
جانبي كننده تشويق عوامل از ابزاري انگيزه اما.است جالب
نظر مورد زبان اعتبار مانند ميگيرد ، سرچشمه زبان آموزش
هدف با كه كساني مثلا.شخص براي آن كاربرد و جامعه در
زبان ضرورت بنابر اغلب ميروند ، ديگر كشورهاي به كار
ديگر برخي و انگليسي آموزش.ميآموزند را كشور آن مردم
حتي و دانشآموز نياز به توجه بدون ما مدارس در درسها از
استفاده البته.است گرفته صورت اجباري شكل خلابه در گاه
و زبانشناختي قديمي نظريات بر مبتني آموزشي روشهاي از
.است بوده انگليسي آموزش نارسايي علل ديگر از روانشناختي
دستور تعليم با انگليسي آموزش بر غالب نگرش گذشته در
است شده مشخص امروز كه حالي در بود ، همراه ترجمه و زبان
و خاص بافت در خود ارتباطي ماهيتهاي بنابر اصولا زبان
آموزش جديد روشهاي بنابراينميگيرد شكل سويه دو تعامل
تاكيد هدف زبان بافت و فرهنگ با آگاهي و مكالمه بر زبان
".ميكند
از استفاده كشور ، از خارج مسافرتهاي براي والدين تمايل
فيلمهاي ديدن و اينترنت با ارتباط كامپيوتري ، سيستمهاي
زبان آموزش براي را شرايط كمكم اصلي زبان به ويدئويي
از فارغ بنابراين است ، كرده فراهم شهروندان بين در دوم
اغلب جامعه ، در دوم زبان آموزش كاذب جذابيتهاي
نسبت واحد ، آموزشي نظام از جداي دارند تمايل خانوادهها
در را هزينههايي دوم زبان كاربردي و صحيح يادگيري به
.كنند ايجاد خانوار سبد
مقطع والديندانشآموزان از يكي مطلق عليپور صغري
نياز عنوان به دوم زبان آموزش به اشاره با ابتدايي
و كودك 8 دو هماينك":ميگويد آتي دهه در دانشآموزان
دنبال را زبان آموزش متفاوت شيوه دو با سالهام 10
مقبول علمي روش با آموزشي مسئولان مقطع دريك ميكنند ،
زبان مطلب درك و نوشتاري شيوههاي يادگيري به اكسفورد ،
از استفاده با ديگر شيوه در كه حالي در ميپردازند ، دوم
آموزش اصلي عامل مكالمه ايران ، زبان كانون رايج روشهاي
".است آموزان زبان
هميشه دانشآموزان ، مادران با دوستانه گپهاي در البته
ارتباط ، فعلي شرايط در كه ميشود مطرح بارها نكته اين
گسترش خاطر به بنابرايناست زبانآموزي در مهمي عامل
را مهمي نقش ميتواند دوم زبان آموزش فراگير رسانههاي
.كند ايفا فرزندان آينده در
اين به جدي انتقاد يك البته":ميافزايد عليپور خانم
ساماندهي هنوز اينكه آن و است وارد آموزشي شيوههاي
غير و رسمي بنگاههاي در آموزشي روشهاي به نسبت مشخصي
مكان انتخاب در والدين اغلب لذا.است نگرفته صورت رسمي
تفاوت هماينك هستند ، سردرگم آموزشي شيوه انتخاب و آموزش
مشاهده واضح طور به فرزندانم آموزش نحوه در را روش دو
از خوبي قدرت آن درك و مطالب ديدن در آنها از يكي ميكنم
ميتواند شنيدن طريق از ديگري ولي ميدهد ، بروز خود
در آموزشي شيوههاي به بنده لذا.دهد تشخيص را صداها
و مدرسه در آموزش تجربه نيستم ، خوشبين آنچنان مدارس
اين با اما.است داده نشان من به را مسئله اين دانشگاه
روشهاي سازي همسان ضمن آموزشي مسئولان اميدوارم حال
و مدارس در زبانآموزي به نسبت ;دوم زبان آموزش
".كنند سختگيري دانشگاهها
كنكور مرحله به كه آناني خصوص به دبيرستاني ، دانشآموزان
همه و نميدهند نشان مكالمه به علاقهاي هستند ، نزديك
قرار ارزيابي ، مورد كنكور در آوردن نمره ديد از را چيز
.است آنان يادگيري در اصلي مانع اين و ميدهند
كلمات تكتك به ميكنند ، برخورد بهتر شنيدن با خردسالان
كنند ، دنبال را جريان ميكوشند بلكه ندارند ، كاري
، است جذاب آنان براي دوم زبان اشعار وآهنك ريتم مخصوصا
در آنها گوش ميشوند ، ماهر مطالب درك در ترتيب اين به
ولي ميشوند ، دقيقتر نيز صداها ظريف تفاوتهاي تشخيص
ميكنند توجه كلمات تكتك به شنيدن ، هنگام در بزرگسالان
.ميمانند باز جريان از نفهمند ، را يكي اگر و
توليد مرحله به زودتر خردسالان كردن ، صحبت مهارت در
كلاس فعاليتهاي اگر و ميرسند جملات و عبارات ماهرانه
اطرافيان و معلم كمك به آنها انگيزه و باشد جذاب برايشان
.ميشوند موفقتر بزرگترها از شود تقويت
كه است باور اين بر زبان شناس جامعه بهعنوان "لباف"
به و پذيرد انجام آن اجتماعي بافت در بايد زبان مطالعه
نظر در بدون نميتوان زبان اجتماعي ويژگيهاي واسطه
و سواد سطح سن ، جنسيت ، قبيل از گوناگون متغيرهاي گرفتن
ميخواهد كه گفتاري جامعه جغرافيايي ، منطقه تحصيلات ،
بررسي مورد بدهد ياد دانشآموزان به را انگليسي زبان
كارش در نميتواند زبان معلم صورت اين غير در.گيرد قرار
ارتباطي كنشهاي فوق ، نقشهاي همه چون باشد ، موفق
.است ارتباطي توان از برخاسته
مدارس از يكي انگليسي زبان دبير "زماني رسول محمد سيد"
خارجي زبان آموزش سن زمينه در مقالهاي طي بيجار
سن زبان ، يادگيري در عوامل مهمترين از يكي":مينويسد
محققان ، از بسياري توجه مورد سالها كه است فراگيران
و گوناگون نظرات و گرفته قرار زبان معلمان و زبانشناسان
.است شده ارائه آن با ارتباط در متناقضي
اوليه سنين فقط "آموزي زبان بحراني مرحله" معروف فرضيه
.ميداند مناسب زبانآموزي براي را (سالگي تا 10 2) كودكي
بسيار زبان يادگيري مرحله ، اين از پس فرضيه اين براساس
فرضيه ازاين حمايت در.بود خواهد ممكن غير وتقريبا مشكل
زبان فراگيري امر در بزرگسالان توانايي عدم توجيه در و
فرضيه اين طرفداران توسط كه مختلفي عوامل به اشاره كودك ،
شناختي بعد و اجتماعي فيزيكي عوامل و ميكند شده ارائه
".برميشمرد را
به ميتوان كه آنچه نهايت در":ميافزايد خاتمه در وي
مناسبترين تجويز كه است اين كرد بيان كلي نتيجه عنوان
نظر به معقول خارجي زبان يا و دوم زبان يادگيري براي سن
ازمهارتهاي است پيچيدهاي مجموعه زبان زيرا نميرسد
بهتر خاصي سن در آنها از كدام هر يادگيري كه مختلف
".است امكانپذير
از قبل خانوادهها از زيادي عده براي آموزي زبان امروزه
و اعتبار از برخاسته صرفا باشد اجتماعي نياز يك آنكه
و چشم خاطر به صرفا والدين از برخي.است اجتماعي پرستيژ
آموزي زبان كلاسهاي به را خود فرزندان چشمي هم
و انگيزه بدون زبانآموزان اغلب دليل همين به ميفرستند ،
طي را آموزشي دورههاي خانوادگي تكليف يك براساس صرفا
.ميكنند
از جداي انگيزه با آموزان زبان وضعيت حال اين با
تابستان ، فصل آغاز با ساله همه است ، تحميلي زبانآموزان
مختلف كلاسهاي به زبان آموزش متقاضي جمعيت سيل
ميكنند ، مراجعه خصوصي نيمه و خصوصي آموزشگاههاي
شيوههاي نحوه زمينه در ازآنكه قبل آنان بيشتر متاسفانه
تحقيق زبانآموزي مسائل ساير يا و آموزشي كتب تدريس ،
ثبتنام كلاسها اين در غريزي نياز يك براساس صرفا كنند
.ميكنند
اغلب شده ، شناخته و مجرب زبان موسسه چند جز به امروزه
و هستند آموزي زبان مطلوب رويه فاقد آموزشي مراكز
تمامي با پرورش و آموزش وزارت نقش ميان اين در متاسفانه
پژوهشهاي نتايج.است مانده مهجور خود آموزشي امكانات
دانشآموزان اين از اندكي درصد كه داده نشان نيز ميداني
به را دوم زبان توانستهاند مدارس آموزشي شيوههاي با
.فراگيرند خوبي
شايد بياندازيم ، نگاهي خود دوروبر آسيايي كشورهاي به اگر
تمامي با متاسفانه كه شويم واقف تلخ حقيقت اين به
نهادهاي هنوز زبان ، آموزش زمينه در شده انجام هزينههاي
فرسنگها زبانآموزي استاندارد شيوههاي از ما آموزشي
متوجه آموزشي مسئولان زماني را حقيقت اين.دارند فاصله
سفر جهان نقاط اقصي به رسمي هياتهاي با كه ميشوند
.ميشوند روبهرو مسائل اين با ازنزديك و ميكنند
آموزشي شيوههاي به اشاره با خصوصي آموزشگاههاي مدرس يك
كردن تلفظ دقيق سالان خرد:ميگويد زبانآموزان و موجود
يا فيلم شخصيت يا معلم عين دارندوميخواهند دوست را
دستگاه و ميشوند دقيق حركاتدهان به. كنند تلفظ نوار
.ميسازند را خود تكلم
پي در اغلب لذا هستند دستوري اشتباهات نگران بزرگسالان
و ميگردند دارند ذهن در فارسي زبان به آنچه خارجي معادل
.ميكنند صحبت طولاني مكثهاي با هم مواقع بيشتر
فرد شود ، آغاز خردسالي از دوم زبان يادگيري اگر بنابراين
ديكته يادگيري اگر همچنين.ميكند پيدا قويتري پايه
خواهد كمتر مشكلات بزرگسالي در شود شروع ازخردسالي كلمات
يادبگيرد خوبي به را خارجي زبان كسيميتواند لذا.بود
.باشد ديده را دوم زبان آموزش خردسالي از كه
دوم زبان يادگيري به شروع سالي خرد از كه زبانآموزاني
سنين در كه كساني به نسبت دانشگاه و مدرسه در كردهاند
.هستند موفقتر كردهاند شروع بالاتر
آموزشي مختلف درزمينههاي ساله همه پرورش و آموزش وزارت
و ميدهد قرار خطا و آزمون مورد را خاصي علمي تجربههاي
مطلوب ، گزينههاي ميان از علمي و تجربي يافتههاي براساس
.ميكند انتخاب مدارس در گسترده اجراي براي را يكي
كارشناسان بين علمي گفتوگوي و بحث سالها از پس اخيرا
گرفت قرار اساسي تغييرات دچار اول پايه درسي كتب آموزشي ،
بحث جاي ابتدايي اول مقطع معلمان و كارشناسي منظر از كه
به دوم زبان آموزش اينكه به توجه با حال.دارد بررسي و
طول در پرورش و آموزش مثبت كاركردهاي از يكي عنوان
كارشناسان است لازم ميآيد ، شمار به گذشته سالهاي
بودن بيانگيزه علت نظرسنجي با وزارتخانه اين آموزشي
دوم زبان يادگيري و آموزش رادر معلمان و دانشآموزان
معنوي خسارتهاي دچار ما آموزشي جامعه تا كنند كاوش
.نشود
بازوهاي از يكي عنوان به ايران ، كانونزبان آن بر علاوه
پرورش و آموزش به وابسته موسسات از و آموزشي نظام اجرايي
به كند ، ايفا خوبي به را خود نقش عرصه اين در ميتواند
زبان يادگيري زمينه در آموزشي رويكردهاي تغيير حال هر
.ميشود حس پيش از زمانبيش از مرحله اين در دوم
|