مناسبت به اعتمادي پروانه با وگو گفت
آن از آزادي ;مفهومي هنر برگزارينمايشگاه
است هنرمند
ديوارنگارخانهها بر
بر مروري نمايشگاههاي برپايي مناسبت به
از گرفته بر هنري ارمنستان هنرمندان آثار
شاعرانه و كلاسيك پايههاي
منتشر هنر فصلنامه شماره هفتمين و چهل
شد
مناسبت به اعتمادي پروانه با وگو گفت
آن از آزادي ;مفهومي برگزارينمايشگاههنر
است هنرمند
هنر" ديگر عبارتي به آرت ، كانسپچوآل شما ديدگاه از *
چيست؟ "مفهومي
ذهني توجه جلب براي هنرمند كه است عملي آرت كانسپچوآل -
كه مطلق ، تجسم يك براي نه و ميدهد انجام بيننده گروهي
كه داديم انجام را ايرانياش جديد درشت خوب اخيرايك ما
اين براي موزه در آنچه ميزنمهر حدس.نيستيم متوجهاش
كانسپچوآل از كپياي متاسفانه درآيد نمايش به نمايشگاه
اسمش من آنچه اما.اروپاست و آمريكا پيش سال آرتپنجاه
سال بيست از بعد كه است اين آرتميگذارم كانسپچوآل را
شده آن متوجه است بهتر كه شده انجام هنري -سياسي عمل يك
.كنيم استفاده آن از و
است؟ عملي چه منظورتان است ، قرار چه از موضوع *
براي هنرمند تعدادي پيش چندي ميدانيد كه همانطور -
آشتي براي ايران هنري-فرهنگي سفراي عنوان به نمايشگاه
ديوار به تابلوهايي نمايشگاه آن گرچهدر.رفتند خارج به
به تابلوها اما ببينند ، را آنها بينندگان تا شد آويخته
يك دكوراسيونصحنه ومثل نداشتند خاصي خودمعني خودي
هنرمندان حضور يعني صحنه ، روي بازيميكردند تئاترعمل
در است بهتر.كانسپچوآلآرتاست همان اين و زيبابود
بگذاريم ، كنار را هميشگي جاهلبازي دعواهاي موارد اين
بهمان واثر بوده نمايشگاه آن در هنرمند فلان اثر چرا كه
راحت را خيالتان بگذاريد.است نبوده نمايشگاه درآن
پيامي ندارد ، اعراب از محلي هيچ هنري كار امروز كنم ،
.مكرراتاست تكرار و شده خالي محتوا كاملااز ندارد ،
-سياسي عملي عنوان به را آثارشان هنرمند گروهي كه اين اما
.ميشود محسوب هنري حركت يك ميگذارند ، نمايش به هنري
.بشوند عكسالعملها اين متوجه ما هنرمندان كه است خوب
من.رفتند سفر اين به چه براي كه بدانند بايد هنرمندان
حرفي چوننميرفتم وگرنه ميروم ، چه براي بودم متوجه
مشتري كه آن مگر ندارد كهحرفي تابلو. بزنم كه نداشتم
شيءتزييني عنوان به را هنري كار يك بخواهد و باشد
.بخرد ديوارخانهاش و در براي
يك انتقال دربارهكنيد صحبت باره اين لطفادر *
طور به انديشه اين از پيش تا آيا.هنرمند توسط انديشه
نميشد؟ منتقل تصوير طريق غيرمستقيماز
.ندارد وجود كششي ديگر امروز اما ميشد منتقل بله -
نشان خودي ايران در سالهاكانسپچوآلآرت ، اين در آيا *
است؟ داده
و درآمده نمايش به زمينه اين در آثاري چندگاهي از هر-
مد اينستاليشن گذشته مثلاسال.است نبوده تازهاي چيز
اما ميگذاشتند ، چيدمانهايي نيز موزه در حتي و بود
كه است غربي ذهنيتهاي از شده برگرفته آنها همه دقيقا
به.شد گذاشته تماشا به آبها سوي آن در پيش سال چهل سي ،
در ميتوانيم را چيدمانها زيباترين و بهترين من نظر
زنان اين ببينيمكه و كنيم تماشا بهشتزهرا شهداي قطعه
جعبه در نميدانند ، هنر شايدچيزياز كه ومادراني
شهيدشان شوهران برادرانو پدران ، براي كه آينههايي
.تماشاگذاردهاند به اصيلي چيدمانهاي چه ساختهاند ،
هنرهاي آرتدرموزه كانسپچوآل برگزارينمايشگاه آيا *
است؟ ارزشمندي اقدام تهران معاصر
چقدر كه ميكنم نگاه طوري اين من اما نميدانم ، را اين -
به حتيميشود نمايشگاههاييبرپا مرتب استوقتي قشنگ
عنوان به حركت اين به ندارم ، كاري هم نمايشگاه محتواي
از قادريمهر ما مينگرمكه توجه قابل و جالب پديدهاي
كس هر كنيم ، تا برگزار وعمومي بزرگ نمايشگاهي چندگاهي
.كند طرح را خودش ذهنيات
فكر قبلا نمايشگاه اين در شركتكننده هنرمند آيا *
كند؟ منتقل را پيامي چه ميخواهد كه است كرده
.نميكند شركت كه باشد نينديشيده قبلا اگر -
اين معاصر ، هنرهاي موزه در كانسپچوآل نمايشگاه برگزاري *
خواهد مالي حمايت حتماموزه كه هنرمنددارد براي را حسن
خيالي با و مالي نظر از دغدغهكمتري با هنرمند و كرد
.عرضهميكند را خود آسودهاثر
من.ميدهند هم را پولش كه شد ، شيرينتر خيلي كه اين -
شخصي بودجه با هنرمندان كه ميكردم فكر نداشتم ، خبر
.كرد خواهند اجرا را آثارشان
نميكند ، محدود سفارشي را هنرمند آيا مالي حمايت اين *
آرت ، كانسپچوآل در كه ميگويم نظر اين از.نميكند
نداشته محدوديتي و باشد آزاد بسيار بايد هنرمند ظاهرا
.باشد
فكر اما نميپذيرم ، را قضيهسفارشيشدن اصلا خير -
با.كند هزينه كارها اين براي ايران دولت كه نميكردم
بدهند ، سفارش را موضوعي وقتيحتي قبليام ، حرف به اشاره
موضوع به دقيقتر تا ميكند ايجاد عمق محدوديت آن خود
سفارش موضوع كه است هنرمند آن از آزادي اما.كنيم توجه
.دهد ارائه چگونه را
فضاي آياكانسپچوآل نمايشگاه محدوديتهاي به برگرديم *
نيست؟ محدوديت نوعي بستهموزه
اصفهان ، پل سه و سي روي بر نمايشگاه اين نبايد چرا بله ، -
شود؟ برگزار يزد در قلعهاي بالاي يا بم ، ارگ در يا
عكسالعمل نيز فرهنگيو سياستگذاران به موضوع اين *
.برميگردد مردم
و تعيين بايد هنرمند خود را نمايشگاه محل البته ، -
.كند انتخاب
آزمايشبراي و محك نوعي درموزه نمايشگاه برگزاري شايد *
.باشد عكسالعملها
و كپسوليكردن كردن ، ساده دركردن ، زيرسبيلي اين نه ، -
هنرمندان بايد مورد اين در.است وظيفه انجام صرفا
من نظر به.كنند كار ازموزه غير فضايي در كه بخواهند
گذاشتن تماشا به جاي موزهآرتنيست كانسپچوآل جاي موزه
ورك آرت اسمش و ميدهيم انجام ما همه كه است كارهايي همه
.است
حسنملكي:از وگو گفت
ديوارنگارخانهها بر
جهاننما نگارخانه
/ مرداد تا 28 /معاصر هنرمندان مينياتور آثار نمايشگاه
- فرهنگي مجموعه نياوران ، :نشاني / تا 17 ساعت 9 از
.نياوران تاريخي
هنرمندان نگارخانه
از 24 / (2) "ايران معاصر نقاشان آثار در خيال" نمايشگاه
بررسي ميزگرد و تا 21 ساعت 17 از / شهريور ششم تا مرداد
:نشاني /تا 21 ساعت 19 مرداد روز 24 در نمايشگاه اين
موسوي خيابان ايرانشهر ، چهارراه طالقاني ، بعداز خيابان
.شمالي
آزاد طراحان گالري
غفوري بهراد و ارجمندخواه نگين طراحي آثار نمايشگاه
ميدان:نشاني / تا 21 ساعت 17 از / مرداد تا 25/ صنعتي
سلماس ، ميدان پيروز ، خيابان گمنام ، شهيد خيابان فاطمي ،
تلفن8008676 / پلاك 41
ابراهيمينژاد نگارخانه
شهريور اول تا مرداد از 27 / تحريري مريم نقاشي نمايشگاه
خيابان پيروزي ، انتهاي:نشاني / تا 19 ساعت 16 از /
تلفن3729142 / شماره 40 ، گلستان2 آهنگ ،
سيحون نگارخانه
از / شهريور هشتم تا سوم از / نصيري هومن نقاشي نمايشگاه
خالد خيابان:نشاني / تا 19 و 15 تا 13 ساعت 10
تلفن8711305 / شماره 30 چهارم ، كوچه اسلامبولي ،
فرامرزي نگارخانه
شهريور ششم تا مرداد از 30 / حسيني نازلي نقاشي نمايشگاه
بيژن ، خيابان ونك ، ميدان:نشاني / تا 19 ساعت 16 از /
تلفن8796809 / شماره 54 ارم ، كوچه
بر مروري نمايشگاههاي برپايي مناسبت به
از گرفته بر هنري هنرمندانارمنستان آثار
شاعرانه و كلاسيك پايههاي
بر مروري تمدنها گفتوگوي سال راستاي در اخير ماه دو طي
و ايران هنرمندان خانه در ارمنستان ، كشور هنرمندان آثار
آثار نمايشگاه همچنين و شد برگزار معاصر هنرهاي موزه
موزههنرهاي در مرداد تا 31 دوم از ارمني نوگراي نقاشان
.ميشود برگزار اصفهان معاصر
گذرهاي گسترش و بسط راستاي در نمايشگاههايي چنين برگزاري
براي وسيله بهترين كه شده داده نشان قرنها طي فرهنگي
كه مراسمي.است متفاوت قوميت و فرهنگ با ملت دو ارتباط
از تعدادي عرضه و فيلم نمايش شامل شد برپا مناسبت اين به
سفري" فيلمهاي.است بوده ارمني هنرمندان نقاشي آثار
غوكاسيان ، لئون آيوازيان ، آقاسي كارگرداني به "شاعرانه
اتوبوس" آواكيان ، گريگورمليك كارگرداني به "سيب باغ"
زندگي" و "صاحب" مكرتچيان ، آلبرت كارگرداني به "خوشحال
كارگرداني به (ارمني برجسته نقاشان از يكي) "روسلين تورس
آقاسي كارگرداني به "روشن فانوس" باگرادهوانسيان ،
ديگر يكي) "سلماني و پير زندگي" و "انار رنگ" آيوازيان ،
همچنين و پاراجانف كارگرداني به (ارمني معروف نقاشان از
در سركيسيان آرارات نقاشي و دستي چاپ آثار از نمايشگاهي
.گرفت قرار عموم ديد معرض
در كه است ارمنستان معاصر نقاشان از يكي سركيسيان آرارات
زمينه در موجود دغدغههاي با خود ، اخيركاري دورههاي
و اقوام بين اصلي مشترك حلقه همان يافتن و فرهنگي ارتباط
تلفيق و گوناگون خطوط از برگرفته را خود آثار مختلف ، ملل
.است كرده خلق رنگآميزي و چاپ از تكنيكهايي با آن
اسرار داراي من براي خطوط:گويد مي خود آثار درباره وي
ميكنم نگاه زبان يك از نوشتهاي به وقتي هستند ، فراواني
سرشار دنيايي به مرا پنداري نميفهمم ، چيزي كه حالي در
پرتاب ملت يا قوم آن نزد در بسيار نگفتههاي و اسرار از
.كردهاند
اين تنها و است يكسان همه نزد در گفتنيها كه ميانديشم
مختلف خطوط شكل در اينگونه كه است آن شكلي بيان در تفاوت
دارد وجود اشكال يا و خطوط اين در رازهايي.ميشود ابراز
جمعيتي هر دروني و فرهنگي قومي ، ريشههاي از برگرفته كه
و رمز و مينشينم خطوط اين برابر در ساعتها من.است
.ميشوم متصور خود براي شكلها اين از برگرفته را رازهايي
رو اين از. مرگ و زندگي جنگ ، عشق ، به مربوط رازهايي
استفاده شكلي به را آنها از انتزاعي يا و خطها كردم سعي
اين از قسمتي بتواند و باشد جذاب بصري لحاظ از كه كنم
.كند منتقل بيننده به را راز و رمز چرخه
من براي ايران در نوشتار شيوه و سبك مختلف ، خطهاي بين در
پيوندي نوعي به شايد من آثار.معماگونه هم و است جذاب هم
از مختلف سمبل چندين من باشد ، مختلف فرهنگهاي بين
قرار هم كنار آثارم در را گوناگون قوميتهاي و فرهنگها
اين از كلي نمايشگاه يك وارد مخاطب وقتي واقع در.ميدهم
گام ديگر ، فرهنگهاي و مختلف دورههاي در ميشود ، آثار
فعاليت يك در سركيسيانهمچنين آرارات.برميدارد
هنرمندان از تعدادي و علاقهمندان حضور با زنده كارگاهي
در را دستي چاپ آثار ساخت و خود اجرائي شيوه ايراني ،
.داد قرار ديد معرض
يا و توجه قابل چندان سركيسيان آرارات گرافيكي -خط آثار
در كه آنچنان هنري نمايشگاه يك در عرضه قابل حتي
آثار.نيست ميروند انتظار چنيني اين فرهنگي ارتباطات
رمزآميز نه دارد اعتقاد خود كه آنچه خلاف بر سركيسيان
.دارد شباهت خطوط گرافيكي و شكلي درگيريهاي به نه و است
ديگري مبحث وي نمايشگاه انتهايي نقاشي آثار مقوله اما
خيابانها ، همچون يكديگر ، كنار در انتزاعي اشكالي.است
از استعارهاي شايد كه بالدار موجوداتي و آدمها اسبها ،
تغيير همان دلگيرهاي داراي شهري فضاهايباشند فرشتگان
دولت يك به آن تغيير و شوروي كمونيست دولت تحولات
منزه نگاه با و شاعرانه ديدگاههايي.است فقير و خودگردان
از جلوهاي آثار واقع در.است پلشتيها و بديها از
اتمسفر در هنرمند نيافتني دست يا و رفته دست از روياهاي
.است ارمنستان در زندگي شرايط و
سطوح با كه نكات از بعضي بيان در هنرمند خودسانسوري
از برگرفته شدهاند اجرا اثر روي بر رنگ سفيد و مستطيل
و جرح و سانسورها اعمال و ها كمونيست حاكميت دوران همان
پلي واقع در سركيسيان نقاشي آثار. است دولتي تعديلهاي
شكلي به كه است وپستمدرن كلاسيك آثار بين ناقص
روند سير بر كلي ديدگاه حال هر به.است شده اجرا ابتدايي
-شاعرانه و كلاسيك پايههاي از برگرفته هنري -ارمنستان
بتوان تا كرد بررسي دهه يك گذشت از پس حداقل بايد را
متصور آن براي مستقل هنري هسته و فعاليت يك از شائبهاي
.شد
جلالي رضا
منتشر هنر فصلنامه شماره هفتمين و چهل
شد
در.شد منتشر (جديد دوره)هنر فصلنامه شماره هفتمين و چهل
بودايي ماخذ يك":شامل مطالبي ادبيات بخش در شماره اين
و تصوف در خيال" ،"دمنه و كليله از تمثيلي براي
بخش در..و"لاهوري اقبال ادبي نظريه"،"سوررئاليسم
حس"،"غرب تئاتر بر شرقي نمايشهاي تاثير "تئاتر ،
،"ايران در آجركاري "تجسمي ، بخش در...و"بازي سرورآميز
بخش در..و"روسيه معاصر عكاسي هنر" ،"وهنرذهن تفكر"
،"بيستم قرن موسيقي در نوين گامهاي و مقامها" موسيقي ،
بررسي"درسينما...و"كلاسيك موسيقي "،"مردمي موسيقي"
-فيلم شكل" ،"فيلم مونتاژ كلاسيك نظريه انتقادي و تحليلي
با مطالبي هنر ، كاربردي مطالعات بخش در و...و" فيلم هنر
نشر تازههاي و هنر جهان ، رويدادهاي "پوشاك و هنر"عنوان
و مطالعات مركز توسط فصلنامه اين.رسيدهاند بهچاپ
.مييابد انتشار هنري امور معاونت هنري تحقيقات
|