تنگناها و مشكلات خارجي زبان آموزشگاههاي
همشهري ، گزارش صفحه در گذشته ، هفته پنجشنبه روز ;اشاره
در دوم زبان آموزش مشكلات آن در كه شد منتشر گزارشي
گزارش ، آن دربود گرفته قرار بررسي مورد كشور مدارس
يعني دوم ، زبان آموزش زمينه در مدارس بديل نقش به تنها
كرده وعده و داشته اشارهاي خارجي زبان آموزشگاههاي
از را خارجي زبان آموزشگاههاي نزديك آيندهاي در بوديم
پي در چه آندهيم قرار كنكاش و بررسي مورد مختلف ابعاد
.است شده تهيه زمينه اين در كه است گزارشي ميآيد
موجود خارجي زبانهاي موسسات آموزش سيستم در كه اشكالاتي
ارتقاي تدريس ، سيستم بهبود جهت در اجرايي راهكارهاي است ،
و كارآموزان موفقيت ميزان افزايش فراگيري ، و آموزش سطح
از بينالمللي مدارك كسب براي امتحان در آن موفقيت ميزان
غالبا و بوده بحث مورد مدتهاست كه هستند نكاتي جمله
آموزشگاهها اين به مراجعهكنندگان از بسياري سوال مورد
اين دانشجوي هزار هزاران ذهن شايد موضوعات اين.است نيز
به همچنان هستند ، جامعه مختلف قشرهاي از كه را موسسهها
هنوز كه شده معمايي به تبديل نهايت در و داشته مشغول خود
نارساييهايي و كمبودها.نيافتهاند برايش كامل جوابي هم
و بيشتر تامل به نياز ميخورد ، چشم به زمينه اين در كه
يقين طور به و دارد منظمي و منسجم برنامهريزيهاي
آموزشي بالاي رده مسئولين راهنمايي و نظارت گفت ميتوان
.ميطلبد را مطلوب بازدهي يك به رسيدن براي آنان حمايت و
از:است معتقد زبان هاي موسسه از يكي آموزش مدير احمدي
لذا است ، متفاوت آموزشگاه هر در آموزش اعتبار كه آنجا
موسسه يك پوشش تحت ارزشيابي ، نهاد يا سازمان يك است لازم
اين در نظارتي آموزشي مسايل كارشناس زيرنظر قانوني معتبر
تعيين زمينه در شكل بدين تا آورد ، عمل به زمينهها
برنامهريزي گونهاي به بتوان آموزش دوره طول و واحدها
و برسيم توازن به سيستم اين در بتوانيم حداقل كه نمود
.بگذريم آن از سادگي به نبايد كه است مهمي بسيار نكته اين
از زبانكه ههاي آموزشگا از يكي دانشجوي دلجويي ، سيمين
است ، گلهمند زبان موسسههاي ترمهاي بيرويه شدن اضافه
وجود خاصي قانون و قاعده هيچگونه مورد ، اين در:ميگويد
و شدهاند خطا و آزمون موسسات به تبديل مراكز اين.ندارد
بلاتكليف مشكل ، مهمترين !شان آزمايشگاهي موشهاي هم ما
نيست مشخص برايمان و نميدانيم اصلا چون است ، ما بودن
آموزشي صحيح اصول و درست برمبناي چقدر اصول اين كه
آموزشگاهها اين جانب از آيا طرفي از و شده؟ پايهريزي
امتحانات در دانشجو موفقيت براي پشتگرمي و كمك و حمايت
اين اگر دارد؟ وجود دورهها اين اتمام از بعد بينالمللي
است؟ چگونه و شكل چه به ميگيرد ، انجام پشتيباني و حمايت
اين مسئولان از هيچكدام حال به تا كه است سوالاتي اينها
آن پاسخگويي به حاضر درست و دقيق شكل به آموزشگاهها
اطلاعاتي هيچگونه زمينهها اين در متاسفانه و نشدهاند
اين:ميگويد او.نميشود داده مراكز اين دانشجويان به
ميبيند آموزش موسسات اين در كه است دانشجويي هر مسلم حق
او به درست و اصولي شكلي به زمينهها اين در بايد و
كه مداركي و امتحانات كيف و كم از و شود داده توضيحاتي
ميدهند ، ارائه دوره پايان از بعد آموزشگاهها اين
اطلاعات اين چون.سازند مطلع و آگاه حتما را دانشجود
نه طرفي از و دهد نجات سردرگمي از را ما حدي تا ميتواند
است ، موثر تحصيل ادامه براي دانشجو دلگرمي جهت در تنها
ديد از موسسات اين آگاهي ، و اطلاعات اين دادن با بلكه
.شد خواهند برخوردار نيز بيشتري اعتبار و ارزش از دانشجو
هر:ميگويد موسسات اين از يكي دانشجوي بختياري ، فريبا
سياستگذاري خود ، براي كدام هر و ميزند را خود ساز موسسه
دانشجو تعداد شهريهها ، ترمها ، تعداد !دارد را خود خاص
از يك هر در سطح تعيين امتحانات حتي و كلاس هر در
حتما من نظر به.دارد دراز داستاني هركدام آموزشگاهها
اساسي فكر زمينه اين در بايد آموزشي ، نهاد يا سازمان يك
خود سودجويي فكر به فقط كه موسساتي تعداد زيرا كند ،
دانشجويان تعداد متاسفانه و نيست كم حاضر حال در هستند ،
براي كه موسسات اين در آموزشي نادرست سيستم از ناآگاه
بسيار ميدهند ، هدر به بيهوده را خود پول و وقت مدتها
.است زياد
اوليه اشكالات از يكي ، موسسات اين از يكي مدرس مينايي
و ميداند آن انتفاعي جنبه را موسسات اين آزمونهاي در
اين تمام براي سراسري آزمون يك وجود عدم:است معتقد
واقعي بهطور را دانشجويان آموزش سطح نميتواند موسسات ،
زبان واقعي محيط با تماس امكان عدم طرفي ، از.كند تعيين
.است دوم مشكل (خارجيان با تماس يا و خارج به سفر) خارجي
دانشجويان مقابل در ديگري مشكل آموزش ، دوره بودن طولاني
روش كشورها ساير در كه حالي در (سال تا 3 از 2 بيش) است
كه است متداول مدت ، كوتاه خارجي زبانهاي آموزش سيستم و
.است برخوردار نيز بالايي بازدهي از مراتب به
در دانشجويان موفقيت عدم عوامل مهمترين از يكي وي ،
خارجي دانشگاههاي رسمي امتحانات كمبود را رسمي امتحانات
هزار صد حدود) ميداند امتحانات اين هزينه بودن بالا و
سطح بودن پائين:است معتقد و (رسمي امتحان هر براي تومان
عدم در مهمي نقش خود نوبه به خصوصي موسسات در زبان آموزش
امثال و FC.E يا تافل رسمي امتحانات در دانشجو موفقيت
.دارد آن
شركت براي لازم امكانات كردن فراهم طريق از:ميگويد وي
شكل به دولت حمايت و خارجي دانشگاههاي رسمي امتحانات در
موسسات ، اين و دانشگاهها دانشجويان به مالي كمكهاي
از و برداشت مشكلات اين رفع جهت در موثري گام ميتوان
از ميتوان خصوصي ، موسسات آموزش سطح بردن بالا با طرفي
براي كشور از خارج به مسافرت امكانات فراهمآوردن طريق
آنان (تحصيلي بورس صورت به) موسسات اين ممتاز دانشجويان
مهمي بسيار نكته اين و كرد تشويق و حمايت راه اين در را
.است آنان بيشتر موفقيت و بيشتر انگيزه براي
مورد در دانشجويان ، از ديگر يكي جهانگيري ، شراره
گلهمند آموزشگاهها اين مدرسان توسط دادن نمره سليقهاي
از يكي در چگونه كه بودم شاهد خود من:ميگويد و است
تبعيض دركرده ، اسم فقط كه "معتبر ظاهر به موسسههاي"
اين اجراي جوابگوي بايد كسي چه.ميشود اعمال شديدا
سياست فقط نهايت در كه باشد ، غيرعادلانه و خشك قوانين
تداعي اذهان در را موسسه اين سودجويي و منفعتطلبي
روشها اينرا دانشجو آموزش سطح ارتقاء نه ميكند
داشته دانشجو نفس به براعتماد بدي بسيار تاثير ميتواند
ادامه وي.شود تحصيل ادامه از او دلسردي باعث حتي و باشد
از كلا موضوع ، همين خاطر به من دوستان از يكي:ميدهد
بسيار و بود حقوق ليسانس كه صورتي در شد ، متنفر زبان
اين به آخر دست ولي آزاد ، مطالعه و درس به علاقهمند
سودجويي صرفا موسسهها اين از بسياري هدف كه رسيد نتيجه
كه هستيم ما اين:ميگفت تلخ تجربه اين از بعد و است
.باشيم داشته بيشتري دقت معتبر موسسه انتخاب در بايد
بزرگترين:ميگويد دانشگاهي زبان آموزش استادان از يكي
موسسات از بسياري در.آنهاست تجاري جنبه موسسات اين مشكل
بسيار "آموزش" جنبه بر "سودآوري" و تجارت جنبه چنين اين
كاملا موسسات اين است ، روشن هم علتدارد ارجحيت
موسسات ، اين مشكل دومين طرفي از.هستند خصوصي و انتفاعي
.است "آموزشي ارزشيابي" جنبه بودن كمرنگ يا و وجود عدم
غير و ضعيف بسيار ارزشيابي يك با دانشجويان اغلب زيرا
با آموزشي سطح هر در و ميشوند موسسه وارد استاندارد
سطوح به شده داده آموزش مواد از پايينتر بسيار ارزشيابي
نقش خارجي زبان توليدي جنبه اين بنابر.ميروند بالاتر
است ، مشخص كاملا نتيجه.دارد آزمونها اين در كمي بسيار
از) رسمي امتحانات در دانشجويان از كمي بسيار درصد
نمرات تافل يا و (..و كمبريج مثل معتبر دانشگاههاي
.ميآورند بهدست قبولي قابل
ماه چند تا:ميگويد دانشجويان از يكي رودي خرم سهيلا
حاضر 30 حال در ترم ، شد 24 بعد نداشتيم بيشتر ترم پيش 18
اضافه ديگر ترم چند دوره پايان تا ميداند خدا و است ترم
ميبينيم آموزش ما كه شيوهاي نماند ، ناگفته.شد خواهد
بسيار كتاب از خارج بايد دانشجو كه است شيوهاي چون
آن اجراي و شيوه اين پايه بر لذا باشد ، داشته فعاليت
هر پايان در دليل همين به است ، محدود درسي جلسات تعداد
مواجه دروس اتمام براي وقت كمبود مشكل با معمولا ما ترم
موسسات اين مسئولان موارد از خيلي در چون طرفي از هستيم ،
كلاسها در دانشجو پذيرش ظرفيت و تعداد به توجهي هيچ
كلاس در دانشجو زياد تعداد بهخاطر هم مدرسين ندارند ،
در كنند ، پياده سازندهاي و مفيد برنامهريزي نميتوانند
مسئله.ميخورد ضربه وسط اين كه است دانشجو اين نتيجه
متاسفانه كه است ديگري مشكل نيز آموزش فضاي بودن مناسب
است ، موثر بسيار او يادگيري افت و دانشجو تمركز عدم در
توجهي هيچ آموزشگاهها اين از خيلي در كه ميبينيم ولي
.مانده باقي لاينحل همچنان و نميشود آن به
آيا:ميپرسد زبان كارآموزان از يكي پدر تقيپور محمود
خدماتي خود ، شهريههاي افزايش مقابل در آموزشگاهها اين
حركت چه حال به تا !است بله جواب اگر ميدهند؟ ارائه هم
اوليه امكانات آموزشي ، مناسب فضاي گسترش جهت در واقدامي
و رشد براي سازنده و مفيد برنامهريزيهاي و آموزشي
كوتاهترين در بتواند كه نمودهاند ، خود آموزش بهبود
!دربرگيرد؟ را آموزشي كارايي ميزان بالاترين زمان
وسودجويي ، بيشتر درآمد آيا:ميگويد ادامه در وي
باشد؟ آموزشي و فرهنگي موسسه يك براي والايي هدف ميتواند
بايد سياست اين راستاي فرهنگيدر نهاد و سازمان چه !
فراموش نبايد را تلخ واقعيت اين حال هر به باشد؟ جوابگو
خودشان خاص سياست موسسهها اين از كدام هر كه كنيم
و هماهنگ برنامهريزي" يك جاي كه اينجاست در و رادارند
".است خالي كاملا خاص مرجع يك حضور با منظم
مراكز از يكي در زبان رشته مدرسان از يكي جلالي مينا
آموزشگاهها ، اين مثبت نكات از يكي:ميگويد دولتي
جديد آموزشي مواد آموزشي ، نوين روشهاي از استفاده
استادان از بهرهجويي و (آموزشگاهها اغلب در)واستاندارد
جنبه از اگر.است دولتي بخش به نسبت زبان آموزش به مسلط
اين تجاري طبيعت از ناشي كه)بگذريم ارزشيابي ضعيف
مراكز به نسبت آموزشگاهها اين مجموع در ،(است آموزشگاهها
امر پيشبرد در موثري نقش و دارند ارجحيت بسيار دولتي
گسترش علت و داشتهاند ايران در خارجي زبانهاي آموزش
يكي طرفي از.است موضوع همين از ناشي هم آنها روزافزون
اجتماعي تركيب آموزشگاهها اين مفيد و مثبت نكات از
و است متوسط طبقه حد در غالبا كه است آن دانشجويان
و دبيرستان راهنمايي ، رده در معمولا آنان سني تركيب
نسل از دانشجويان اكثر تقريبا بنابراين است ، دانشگاه
توجهي قابل درصد گفت ميتوان حتي و هستند جوان و نوجوان
اين به خود فراغت اوقات پركردن براي صرفا آنان از
به موسسات اين وجود واقع در و ميآورند روي آموزشگاهها
ميان در پنهان بيكاري پوشاندن و جلوگيري باعث نوعي
اين كه است اين هم انتخاب بهترين و است شده ما جوانان
صرف سازنده و درست آموزش و فراگيري مسير در فراغت اوقات
.شود
ذكر نامش ميخواهد ما از كه آموزشگاهها از يكي مدرس
اين مدرسان و كاركنان مشكل بزرگترين:ميگويد نشود ،
خدمات و اجتماعي تامين بيمه پوشش عدم خاطر به مراكز ،
اساس بر آموزشگاهها اين در كاري قرارداد چون است ، درماني
اكثريت نتيجه در ميشود ، منعقد ماهه يا 5/2 ترم 5/1
اين وجود و نيستند بيمه پوشش تحت مدرسان بويژه كاركنان
و ميبرد بين از آموزش امر در را پشتكار و دلگرمي مساله
مزيدبر نيز مدرسان براي صنفي تشكل يك وجود عدم طرفي از
خاطر به موسسهها اين موارد از خيلي در است ، علت
در و ميكنند اخراج را خود كارمندان سودجوييبيشتر ،
و حمايت جهت در سازمان يا نهاد يك وجود مواردي چنين
امري موسسات اين مدرسان و كارمندان از پشتيباني
رسيدگي و توجه آن به بايد حتما كه است اجتنابناپذير
.شود
:است زبانمعتقد آموزش ازمراكز يكي آموزشي مدير شليله ،
منابع به دستيابي و گوناگون عرصههاي در حضور امروزه
كه لازم مهارتهاي و توانايي كسب با مگر نيست ، ميسر مختلف
ايجاد جهت در گام اولين و است ارتباط ايجاد آنها مهمترين
زباني عنوان به انگليسي زبان دانستن ارتباط ، اين
كاذب باورهاي بعضي از خارج بنابراين.است بينالمللي
اجتماعي پرستيژ نوعي را انگليسي زبان دانستن كه ما جامعه
.است افراد موفقيت اصلي ابزار واقع در زبان اين ميدانند ،
برخورد آن با درستي به مردم تنها نه ايران در متاسفانه
نيز انگليسي زبان آموزشي موسسات بعضي حتي بلكه نميكنند
در كه آنچه و پرداخته مقوله اين جنبهتجاري به صرفا
.است راه اين از سرشار درآمدهاي كسب دارد ، اهميت اول وهله
نيز آموزشي موسسات كه بود مهم اين منكر نميتوان البته
معاش امرار و درآمد كسب نيازمند ديگري بخش هر مانند
متفاوت تجاري فعاليتهاي ساير با آموزش مقوله اما هستند ،
رابطه كه چرا بزند ، را اول حرف بايد كيفيت آن در و بوده
از چشمپوشي دليل به شايد.دارد جامعه افراد با مستقيم
آموزش طولاني سالهاي از پس درايران كه است مهم علت اين
.هستيم مواجه زبان مشكل با همچنان انگليسي ، زبان
عدم به ميتوان نقصان ، اين ديگر علل از":ميگويد وي
به كه متولياي.كرد اشاره زمينه اين در متولي يك وجود
و كرد تكيه آن به بتوان مرجع و منبع معتبرترين عنوان
كافي ، فضاي رعايت صرف به نه را آموزشي مراكز تاييد قابليت
شهريههاي رعايت رشته ، اين در مديرفارغالتحصيل داشتن
نوآوري درآن كه است مقولهاي زبانباشد داشته..و مصوب
الگوبرداري تنها و موارد اين بدون و بوده ركن خلاقيت و
".ميشود درجازدن موجب سايرين از
از استفاده در را دانشجويان موفقيت عوامل از يكي وي
اين در كه ميكند پيشنهاد و ميداند آموزشي استانداردهاي
سازي استاندارد جهت زبان انگليسي كشورهاي از ارتباط
نيز آموزش شيوه تدريج به زيرا گرفت ، كمك ميتوان دورهها
كه چرا ميشود ، اصلاح و يافته تغيير آنها الگوي مطابق
فراگيري به ناچار بينالمللي مدارك كسب جهت داوطلبان
موسسات ميشود موجب اين و بوده مراكز آن نياز مورد موارد
درصد و قبولي شانس كه كنند استفاده روشهايي و منابع از
صورت اين غير در زيرا.ميدهد افزايش را داوطلبان موفقيت
.ميشوند مواجه باشكست خود بازاريابي در مدتي از بعد
با تنها بينالمللي مدارك اين كسب كه است باور اين بر وي
در نيز مدرسان و شد نخواهد ميسر مناسب منابع كارگيري به
زبان دانستن صرف ميكنند ، ايفا بسزايي نقش خصوص اين
فرد نيست ، بلكه شدن مدرس براي موجهي دليل انگليسي
با باشدو داشته را لازم تجربه و تدريس قابليت ميبايد
تئوري نه عملي صورت زبانبه تدريس روش گوناگون شيوههاي
شيوه از كلاس هر سطح و نياز به بسته بتواند تا باشد آشنا
زبان دانشجويان استخدام لذا.كند استفاده موثر و كارآمد
پرداخت دليل به زبان اين به مسلط افراد يا و انگليسي
كشور در رايج اما غلط بسيار شيوهاي پايينتر حقالتدريس
آموزشي منابع از استفاده با ميتوان كه حالي در.ماست
به واقعي و رسمي بينالمللي مدارك اعطاي و مناسب
به حصول اما يافت ، دست آموزش سطح بالاترين به داوطلبان
داوطلبان مدرسان ، مديران ، تمامي همت نيازمند نتيجه ، اين
.است مربوطه مسئولين و
مسئولين و كهكارشناسان باشد رسيده آن وقت ديگر شايد
چارهاي زمينهها اين فرهنگيدر و آموزشي ردهبالاي
اين موفق مديران تجربه از استفاده با و بينديشند
مشكلات اين رفع در بتوانند كارشناسان ساير و آموزشگاهها
جهت در شده حساب و صحيح ريزي برنامه يك با تنگناها و
نيز و موسسات اين با آن بهبود و آموزش كيفيت بردن بالا
.كنند همكاري و شوند سهيم علمي ، پژوهشي نهادهاي
(ميرعبدالرحيمي)شيرينرحيمي
|