ژاپن در اسلام وضعيت به نگاهي
مسلمانان اسلام ، وضعيت از كوتاهي گزارش حاضر مطلب:اشاره
بررسي ضمن گزارش اين در.است ژاپن در اسلامي سازمانهاي و
تحولات بر موثر عوامل ژاپن سرزمين به اسلام ورود چگونگي
همچنين.است گرفته قرار كنكاش مورد كشور آن در دين اين
در حاضر حال در كه اسلامي سازمانهاي فهرست گزارش اين در
ضمن.است شده ارائه نيز هستند فعال ژاپن مختلف شهرهاي
سازمان رئيس "ساواوا فوميو سافا محمدالقائم حاج" از تشكر
در را گزارش اين تهيه براي لازم اطلاعات كه ژاپن شيعيان
آن به را گرامي خوانندگان توجه قرارداده نگارنده اختيار
.مينماييم جلب
پيش سال در 1340 ژاپن به اسلام ورود
خود خلافت مركز عنوان به را كوفه (ع) علي امام وقتي
نمايندگان.فرستاد چين به نماينده پنج حضرت آن برگزيد ،
اقامت چين جنوب در "زو گوانگ" شهر در (ع) علي امام
شواهد.كردند انتخاب خود براي چيني اسامي و گزيدند
نامش (ع) امام ارشد نماينده كه است آن از حاكي تاريخي
همچنين.برگزيد را "ماء" چيني نام سپس كه بوده محمود
نامهاي نيز صادق و يوسف نامهاي به امام نمايندگان ديگر
دليل به.كردند انتخاب خود براي را "سا" و "يو" چيني
داشته وجود ژاپن و چين بين عصر آن در كه نزديكي روابط
راهنمايي با كه كساني از عدهاي كه ميشود گفته است ،
به بودند گرويده اسلام به چين در (ع)علي امام نمايندگان
.رفتهاند ژاپن
ژاپن ملي پاركهاي معروفترين از يكي كه نيكو كوههاي در
دانشمندان.ميكنند زندگي "ماتاگي" بهنام اقوامي است
را كوهنشين مردمان اين منشا تا داشتهاند سعي تاكنون
بر گروهي.نبودهاند موفق راه اين در آنها اما كنند مشخص
عربي زبان در "متقي" واژه از "ماتاگي" كه هستند باور اين
يك بيان خصوص اين در.است خداترس مردمان مفهوم به و آمده
پنج نيكو كوه رشته در.است ضروري معنادار و جالب واقعيت
"اوماناگو" ،"نايوهو" ،"نانتائي" ،"تارو" نامهاي به كوه
تلقي مقدس كوههاي عنوان به كه دارد وجود "كوماناگو" و
كوه ترتيب به يعني تن پنج نشانه كوه پنج اينميشوند
علي حضرت نشانه نانتائي كوه ،(ص) محمد حضرت نشانه تارو
اوماناگو كوه ،(س) فاطمه حضرت نشانه نايوهو كوه ،(ع)
امام حضرت نشانه كوماناگو كوه و (ع)حسن امام حضرت نشانه
كم دست تا است آن دنبال به ژاپني هرفرد.است (ع)حسين
زيبايي دليل به نيكو كوهستان از خود زندگي طول در يكبار
كه است آن از حاكي شواهد برخي.كند بازديد آن اهميت و
واقع در است تن پنج نشانه كه كوهستاني در "ماتاگي" اقوام
ژاپن به قبل سال كه 1340 هستند شيعهاي مسلمانان اعقاب
.آمدهاند
ميجي اصلاحات از پس ژاپن در اسلام
با ميجي سال 1868 اصلاحات از پس ژاين در اسلام تاريخ
و سال 1871 در ازاستانبول "ايچيرو - جن فوكوجي" ديدار
جمله از دولتي رسمي مقامات از نفره ده گروه يك ديدار
يوشي كاوا فورو" نظامي افسر و امورخارجه وزارت مقامات
- جن فوكوجي.ميشود آغاز سال 1880 در ايران از "نيبو
ژاپن در اولينبار براي سفر آن از بازگشت از پس ايچيرو
نظامي افسر و كرد منتشر را "شيمبون - كوكو" روزنامه
"ايران به مسافرت" صفحهاي كتاب 320 نيبو يوشي فوروكاوا
.كرد منتشر را
"كائورو هاياشي" توسط "(ص) محمد زندگي" كتاب سال 1876 ، در
و امورخارجه وزير عنوان به بعدا اوشد ترجمه ژاپني به
"جيرو توكو نيشي" سال 1886 در.شد برگزيده ارتباطات وزير
را مركزي آسياي مناطق ساير و سمرقند به خود سفر گزارش
"كيجي - اشيا - چو" عنوان تحت صفحهاي كتاب 641 يك در
.كرد منتشر (مركزي آسياي سفر گزارش)
ديدار عثماني تركيه از "كوماتسو" شاهزاده سال 1887 ، در
شاهزاده ديدار.نمود ملاقات عبدالحميد امپراتور با و كرد
روابط برقراري سمت به گام اولين تركيه از "كوماتسو"
و توكيو مسجد بناي و عثماني تركيه و ژاپن بين دوستانه
تركها توسط ژاپن در اسلامي فعاليتهاي گسترش عهدهداري
.بود مديدي مدت براي
اين دريايي نيروي افسر يك عثماني امپراتور سال 1890 ، در
بود ، امپراتوري خانواده عضو كه را "پاشا عثمان" بنام كشور
ميجي امپراتور به عثماني مدال بالاترين اعطاي منظور به
روانه عثماني از كوماتسو شاهزاده ديدار به پاسخ در و
.رفت ژاپن به "التغرول" جنگي ناو با پاشا عثمان.كرد ژاپن
"واكاياي" شهر در عثماني به بازگشت مسير در كشتي اين
تا 609 شد5400 غرق توفان براثر آرام اقيانوس در ژاپن
كشته يا غرق بودند سوار كشتي اين بر كه كساني از نفر
كه نفري تا 69 گرفت تصميم ژاپن دولت سال 1892 ، درشدند
استانبول به را بودند يافته نجات "التغرول" حادثه از
بود شده آگاه مسئله اين از كه "توراجيرو يامادا".بفرستد
دهد اجازه او به كرد درخواست ژاپن امورخارجه وزير از
پس "توراجيرو يامادا".برود عثماني به گروه اين تاهمراه
اولين افتخار و گرويد اسلام دين به عثماني به رسيدن از
.كرد خود نصيب را ميجي اصلاحات از پس عصر در ژاپني مسلمان
"آنجي هونگ نيشي" فرقه رئيس "كوزويي اوتاني" سال 1901 در
ماموريت" اولين است ، بودايي بزرگ فرقههاي از يكي كه
سازمان را مركزي آسياي از ديدار براي "اوتاني يك شماره
آگاه ابريشم جاده وجود از را ژاپن مردم هيات اين.داد
توسط كريم قرآن اولينبار براي سال 1920 ، در.ساخت
زمان آن از.شد ترجمه ژاپني زبان به "ريشو ساكاموتو"
شده منتشر ژاپني زبان به قرآن از ديگر ترجمه شش تاكنون
.است
و تعقيب از كه ميانه آسياي زبان ترك تاتارهاي ايام آن در
در آنها.آمدند ژاپن به ميكردند فرار شوروي ارتش مجازات
.گزيدند اقامت غيره و سنداي توكيو ، ناگويا ، كوبه ، شهرهاي
ژاپن به افراد اين چرا كه است اين ميشود مطرح كه پرسشي
از بهخوبي آنها كه بود آن امر اين دليل.كردند فرار
و بودند آگاه زبان ترك مردم به نسبت ژاپن دوستانه رفتار
مقامات نيز و ژاپن دولت داشتند ، انتظار آنها كه همانطوري
.كردند كمك آنها به مهرباني با ژاپن... و صنعتي اقتصادي ،
و دولت مالي كمك با مساجدي توانستند آنها نتيجه در
توكيو بعدا و كوبه ناگويا ، شهرهاي در ژاپن تجاري مقامات
توسط سال 1945 در ناگويا مسجد متاسفانه.كنند بنا
سال در توكيو مسجد.شد تخريب امريكاييها هوايي بمباران
تجار از گروهي نيز قبل سال حدود 20.شد بازسازي 2000
داخل گرمايش تجهيزات تكميل منظور به ين ميليون ايراني 10
ساخت هنگام.بودند كرده كمك بود سرد بسيار كه توكيو مسجد
بودن چوبي نيز و ساله قدمت 60 دليل به گرمايشي تجهيزات
آماده و تخريب مسجد اين ساختمان توكيو ، مسجد بناي
.بود شده بازسازي
در دوران اين در.افتاد اتفاق منچوري واقعه سال 1931 ، در
نبرد شده ، واقع چين شرقي شمال بخش در كه منچوري منطقه
ارتش نبردها اين در.افتاد اتفاق چين و ژاپن بين نظامي
چيني مردم از برخي به و كرد پيشروي منچوري سمت به ژاپن
.كنند تاسيس را "منچوري امپراتوري" تا كرد كمك منطقه
محكوم شدت به را ژاپن دولت اقدام اين خاطر به ملل جامعه
تقويت به و شد خارج ملل جامعه از ژاپن نتيجه در.كرد
و چين بين جنگ سال 1937 درپرداخت خود نظامي نيروهاي
عنوان به رويداد اين از ژاپن مردم كه شد آغاز ژاپن
آمريكا ، كمك خواستار چين دولت.ميكنند ياد "چين حادثه"
.شد... و هلند انگليس ،
نظامياش نيروهاي خروج به را ژاپن كردند سعي كشورها اين
را اقدام اين ژاپن.كنند وادار چين اصلي سرزمين از
به ژاپن دولت.كرد تلقي "ژاپن عليه چهارگانه محاصره"
مسلمانان با ارتباط به تصميم محاصره اين بر غلبه منظور
نيروهاي به حمله براي مغولستان همچنين و چين غربي بخش در
براي زمان آن در.گرفت غربي و شرقي دوسوي از چين نظامي
تام ضرورت يك (فعلي اندونزي) هندوچين نفت به دسترسي ژاپن
نيز و نظامي نيروهاي ژاپن ، دولت شرايطي ، چنين تحت.بود
مسلمانان به كمكهايي كشور اين صنعتي و اقتصادي رهبران
اعطا (بودند تاتارها از آنها همگي كهتقريبا) ژاپن
توكيو در مسجدي تا كردند كمك مسلمانان به آنها.كردند
در مسلمانان به دوره اين در ژاپني مقامات همچنين.بسازند
بزرگ انجمن) "كيوكايي كيو كايي نيپون دائي" تاسيس
كه "جورو سن هايوشي" ژنرال و كردند كمك (ژاپن مسلمانان
.گرفت عهده بر را آن رياست بود ژاپن وزير نخست
دوم جهاني جنگ از پس دوران
و "كيوكايي كاييكيو نيپون دائي" دوم ، جهاني جنگ از پس
آرتور مك ژنرال دستور به ژاپن اسلامي سازمانهاي ساير
در را ژاپن سال مدت 6 براي كه آمريكايي نيروهاي فرمانده
از زيادي تعداد دوران اين در.شد منحل داشتند ، خود اشغال
ژاپن به جنگ عرصههاي ساير و اندونزي چين ، از مسلمانان
به اسلامي سازمان تعدادي سازماندهي آنها.بودند بازگشته
خواهران و برادران بين برادرانه روابط تقويت منظور
تلقي مبرم نياز يك را متقابل همكاريهاي گسترش و مسلمان
تاسيس توكيو در "ژاپن مسلمانان انجمن" جهت اين در.كردند
"ژاپن مسلمانان انجمن" دوم جهاني جنگ از پس مدتي تا.شد
.ميشد محسوب ژاپن پايتخت منطقه در اسلامي سازمان تنها
افتاد ، اتفاق قبل سال حدود 30 كه نفتي شوك نتيجه در
سعودي ، عربستان همچون خاورميانه نفت كننده توليد كشورهاي
محل از.. و قطر عربي ، متحده امارات كويت ، ايران ،
اين در.يافتند دست كلاني درآمدهاي به نفتي دلارهاي
بناي 13 ساخت به تصميم ژاپن مسلمانان انجمن مديران دوران
العالم رابطه" سازمان از و گرفتند "اسلامي مركز" طبقه
طرحهاي طبقكردند مالي كمك تقاضاي مكه در "الاسلامي
انجمن" دفتر به نظر مورد ساختمان سوم تا اول طبقات آنها
طبقات ساير و سخنراني تالار و كتابخانه ،"ژاپن مسلمانان
سازمان هرحال ، در.ميشد تبديل مهمانان اقامتگاه به
انجمن درخواست به پاسخ در "الاسلامي العالم رابطه"
به خود مشاور عنوان رابه سامرايي دكتر ژاپن مسلمانان
بخش) توكيو دانشگاه از سامرايي دكتر.فرستاد ژاپن
باره در زيادي تجربه و بود شده فارغالتحصيل (كشاورزي
خطمشي حال ، اين با.داشت ژاپن در اسلامي فعاليتهاي
متفاوت سامرايي دكتر خطمشي با "ژاپن مسلمانان انجمن"
هدف مهمترين و اولين "ژاپن مسلمانان انجمن" براي.بود
اعضاي بين متقابل همكاري گسترش و برادرانه روابط تقويت
اسلامي تعليمات تبليغ اهميت بر سامرايي دكتر اما بود ، آن
سامرايي دكتر نهايت در.داشت تاكيد غيرمسلمانان بين
"ژاپن اسلامي مركز" نام تحت جديد سازمان ايجاد به تصميم
.گرفت
كلينيك" و بود پزشك يك كه "فوتيقي شوقي" ايام آن در
و شد مسلمان ميكرد اداره را "جوكي شين" در "سلطنتي
به پاسخ در.كرد تاسيس را "ژاپن اسلامي كنگره" سازمان
فرد تا 60 حدود 50 جمعه هر فوتيقي ، شوقي دكتر درخواست
.ميشدند جمع توكيو مسجد در آوردن اسلام منظور به ژاپني
و داد فوتيقي شوقي دست به دست سامرايي دكتر دوران اين در
بهنام اسلامي جديد سازمان يك يجاد ا به تصميم بعدا
مكه در الاسلامي العالم رابطه كمك با "ژاپن اسلامي مركز"
"بينالمللي پزشكي هيات" سازمان نيز فوتيقي دكتر.گرفت
براي پزشك تعدادي حج موسم در هرسال و كرد تاسيس را
.ميفرستاد مكه به پزشكي فعاليتهاي
"ژاپن اسلامي كنگره" فعاليتهاي از شدت به نيز سعودي دولت
ژاپني هزار از 50 بيش كه بودند مدعي آنها.كرد سپاسگزاري
.شدهاند مسلمان "ژاپن اسلامي كنگره" فعاليتهاي طريق از
قبل چندسال فوتيقي شوقي دكتر درگذشت از پس وجود ، اين با
.شد متوقف "ژاپن اسلامي كنگره" فعاليتهاي
با را خود فعاليتهاي فوتيقي شوقي دكتر كه ايامي همان در
"ساوادا فوميو سافا" بود ، گذاشته نمايش به تمام جلوهاي
در را اسلام به خويش ايمان ساوادا فوميو سافاشد ظاهر
نام.كرد اعلام توكيو مسجد در اسلامي رهبران برابر
را عربي به خواندن نماز چگونگي او.است "محمد" او اسلامي
در را عربي زبان همچنين او.گرفت ياد سامرايي دكتر از
ساوادا محمد اساسا.گرفت فرا ژاپن مسلمانان انجمن
او.است شينتوئيسم آموزه مهمترين "مارو مسيو" رمز دارنده
اسلامي تعليمات و شد متولد پارسا بودايي خانواده يك در
.گرفت فرا ژاپن جامعه روز آن اسلامي سازمانهاي نزد در را
از متشكل را "اسلامي رفاه گروه" بعدا ساوادا حاج
گرويده اسلام به او تبليغات پرتو در كه جديدي مسلمانان
،"ژاپن اسلامي مركز" ايام آن در.داد تشكيل بودند ،
سازمان سه "اسلامي رفاه گروه" و "ژاپن اسلامي كنگره"
انجمن روزها ، آن در.ميشدند محسوب ژاپن اسلامي بزرگ
ساير به نسبت بيشتري قدمت از آنكه با ژاپن مسلمانان
.نداشت چنداني فعاليت بود ، برخوردار سازمانها
ژاپن اسلامي سازمانهاي شوراي
كشور در اسلامي سازمان حدود 20 دهه 1970 اوايل در اگرچه
يكديگر با چنداني ارتباط آنها اعضاي اما داشت ، وجود ژاپن
شيخ ،"محمدالفاهم محمد" شيخ سال 1976 ، در.نداشتند
شوراي دبيركل "اويدا توفيق" با همراه مصر الازهر دانشگاه
صلح كميته نشست در شركت منظور به مصر اسلامي امور عالي
توفيق زمان ، آن درآمدند توكيو به مذهب جهاني فدراسيون
در تا خواست ژاپن اسلامي سازمانهاي نمايندگان از اويدا
گردهمايي اين در.آيند گردهم او اقامت محل "اوكارا" هتل
سازماندهي به اسلام خاطر به همكاري منظور به را آنها او
نمايندگان 9كرد تشويق "ژاپن اسلامي سازمانهاي شوراي"
دادند پاسخ او درخواست به توكيو در مستقر اسلامي سازمان
بالاخره بحث سال يك از پس.كردند موافقت او نظر با و
كار به آغاز عمومي صورت به ژاپن اسلامي سازمانهاي شوراي
دو هر شورا اين عضو سازمانهاي نمايندگان آن از پس.كرد
بلكه نداشت رئيس شورا ، اينميآمدند گردهم بار يك ماه
شده انتخاب آن كننده هماهنگ عنوان به "سيتو عبدالكريم"
"اسلامي رفاه گروه" توسط عمدتا نيز آن فعاليتهاي و بود
سيتو عبدالكريم مرگ متعاقب بعد ، سال چندينميشد اداره
ديگر بار سال 1999 ، در.كرد متوقف را خود فعاليتهاي شورا
سر از را خود فعاليتهاي ژاپن اسلامي سازمانهاي شوراي
نامش شيعه مذهب قبول خاطر به كه ساوادا حاجمحمد و گرفت
عنوان به بود كرده تغيير ساوادا القائم حاجمحمد به
.شد انتخاب شورا اين جديد كننده هماهنگ
صباغيان علي دكتر
دارد ادامه
|