بلوغ سلامت همايش اولين برگزاري بهانه به
وسرمايه دختران سلامتي درتهران دختران
آموزش در گذاري
دفتر مشاركت با دختران بلوغ سلامت همايش اولين:اشاره
كل اداره و مدارس بهداشت و مشاوره كل اداره زنان ، امور
در روز دو طي پرورش و آموزش وزارت دختران تربيتبدني
پرورش و آموزش كارشناسان حضور با تهران فرهنگيان باشگاه
پرورشي ، معاون همايش اين در.شد برگزار كشور سراسر زن
و بلوغ درسي واحد تدريس نويد پرورش ، و آموزش وزارت
در.داد كننده شركت كارشناسان به را مدارس در نوجواني
استادان و كارشناسان از نفر همايش 9 برپايي روز طول 2
اسلام ، در دختران جايگاه چون مضاميني طرح به دانشگاهي
دختران ، سلامتي در ورزش نقش دختران ، اجتماعي حقوق جايگاه
و روانشناختي ابعاد تغذيه ، نقش بهداشتي ، رهنمودهاي
مرتضي" همچنين.پرداختند دختران بلوغ سلامت جامعهشناختي
رسمي گردهمايي اولين پرورش ، در و آموزش جديد وزير "حاجي
كرد پيدا حضور پرورش و آموزش زن كارشناسان جمع در ، خود
بين از معاون و مشاور دو انتخاب براي را خود آمادگي و
تهيه زمينه اين در گزارشيكرد اعلام آموزشي كارشناسان
.ميخوانيم را آن هم با كه شده
رواني بهداشت تامين در آن نقش و بلوغ پديده با آشنايي
پديده اين:است اهميت حائز جنبه دو از دانشآموزان ،
نتايج دانشآموزان بعد مرحله در و مربيان براي ابتدا
.دربردارد را ملاحظهاي قابل
برگستره بلوغ ، فرآيند به نسبت عميق آگاهي با مربيان
شناخت پرتو در و ميافزايند حوزه اين در خويش شناخت
دست نوجوان دانشآموزان با بيشتري الفت و انس به حاصله
نفوذ نوجوانان درشخصيت ميتوانند درنتيجه و مييابند
.كنند پيدا عميقتري و بيشتر
دانشآموزان شناخت از بهرهگيري با مربيان برخي
رفتارهاي پيشبيني به عاليتر مرحلهاي در ميتوانند
آنها ، به رساندن ياري منظور به و بپردازند آنان احتمالي
سنين ، اين در بعضا كه نامطلوبي و نامعقول گرايشهاي از
.كنند جلوگيري ميشود ، جلوهگر
سنين در كه تحولاتي از آگاهي صورت در نيز ، دانشآموزان
بيشتر آگاهي با ميتوانند ميآيد ، پيش آنان براي بلوغ
انتظارات ميان تعادل ايجاد در آن بر علاوه و كنند رفتار
.باشند كارآمد خود فردي تواناييهاي و
با كه ميشود باعث بلوغ پديده از دختر دانشآموزان شناخت
ناتوان و مضطرب سني ، دوره اين علايم و نشانهها ظهور
بنابراين.كنند تلقي عادي و طبيعي پديدهاي را آن و نشده
ميتواند فعلي شرايط در دختران بلوغ سلامت همايش برگزاري
دوران اين از حاصل رواني تنشهاي كاهش براي را زمينه
.دهد كاهش پراضطراب
در موجود محدوديتهاي و خطا و آزمون شيوههاي متاسفانه
دستاندركاران كه بوده آن از مانع كشور آموزشي نظام
.بپردازند مسائل اين به آموزشي
قرمزها خط و دختران بلوغ سلامت
به اشاره با دختران بلوغ سلامت همايش دبير "ماشيني خانم"
در اجتماعي باورهاي و آموزشي نظام در موجود محدوديتهاي
گذشته سالهاي در همايشهايي چنين برپايي عدم زمينه
به پيش سال حدود 15 غيردولتي سازمانهاي البته:ميگويد
در نيز خاصي آموزشي كارگاههاي و پرداختهاند مقوله اين
وجود نگرهاي يك اينحال باكردهاند برگزار زمينه اين
و نرسد اجتماعي باور اين به جامعه اگر اينكه آن داردو
آن نكنند پيدا را اعتقاد اين موضوع ، با مرتبط مسئولان
.نخواهدشد مطرح واقعي طور به آموزشي نهادهاي در پديده
معضلات و مسائل به جدي طور به كه است سال حدود 4
است ، شده توجه آموزشي عرصههاي در دختر دانشآموزان
به مبتلا مسائل به سالها اين طي در نتوانيم اگر بنابراين
زمينه اين در خاصي اجتماعي بحرانهاي بپردازيم آنها
براي فكري دغدغه اين خوشبختانه البته ميآيد ، بهوجود
.است شده پررنگ هم اجتماعي و آموزشي سياستگذاران
در فرهنگي باورهاي از برخي خاطر به البته:ميافزايد وي
كه دارد وجود پررنگي قرمزهاي خط مسايل ، برخي زمينه
ابتداي در.است عمومي افكار آمادهسازي به مند نياز
استادان اغلب دختران ، بلوغ سلامت همايش اولين برگزاري
نمايشي مسايل اين به پرداختن كه ميكردند تصور دانشگاهي
با كه است آن تكاپوي در پرورش و آموزش ولي.بود خواهد
زمينهها اين در اساسي تجديدنظر فرهنگي ، حريمهاي حفظ
در رواني بهداشت پديدههاي اين شايدنگفتن.آورد بهوجود
سياستگذاران هم و خانوادهها براي هم دانشآموزي جامعه
پرورش و آموزش است بهتر بنابراين.باشد خطرآفرين فرهنگي
تفكر يك با و كند احتراز پراكنده فعاليتهاي از
امر اين به فرهنگي باورهاي حفظ با هدفمند و سازمانيافته
.گمارد همت مهم
كه هستند باور اين بر اجتماعي مسائل پژوهشگران
انساني منابع توسعه در دختران آموزش بخش در سرمايهگذاري
حاصله نتايج.باشد دربرداشته را مطلوبي بازده ميتواند
سواد قدر هر كه ميدهد نشان شده ، انجام پژوهشهاي از
ميزان نسبت همان به يافته افزايش جوان و نوجوان دختران
اميد ونرخ كودكان تغذيه بهداشت ، نرخ نوزادان ، مرگومير
امروزه.است داشته دنبال به را محسوسي تغييرات زندگي به
در سرمايهگذاري توسعه ، حال در و يافته توسعه جوامع در
مقولات پرسودترين از يكي عنوان به دختران آموزش بخش
.است آموزشي نهادهاي به مربوط
!هستند كمتحرك دختران
جوامع اغلب كه است مشكلاتي از يكي نسلها تفاهم و برابري
و دختران سواد قدر هر اين بنابر هستند ، چالش در باآن
نسلها بين تفاهم نسبت همان به يافته ، افزايش مادران
.مييابد كاهش
به اشاره با پرورش و آموزش وزير مشاور "تندگويان فاطمه"
تاكيد نكته اين به دختران بلوغ دوران رواني آسيبهاي
و پويا سالم ، جامعهاي آينده در ميخواهيم اگر":ميكند
شخصيت شكلگيري مقدمات به باشيم ، بايد داشته متحول
.كنيم توجه جوانان و نوجوانان
و بهداشتي امكانات خانواده ، اقتصاد در كمتري سهم دختران
و روحي آسيبهاي بروز زمينه نيز امر همين و دارند تفريحي
.ميآورد فراهم آنان در را رواني
و كودكان درصد تا 50 حدود 30 شده انجام مطالعات براساس
و آهن كمبود دچار كمدرآمد خانوادههاي در بهويژه زنان
".هستند كمخوني
مشاركت و مادري همسري ، چندگانه نقشهاي ":ميافزايد وي
است ، مناسب و مطلوب سالم ، قوي ، اخلاقي نيازمند اجتماعي
به تشويق را دختران سنتي باورهاي و خانواده عرف ولي
مهارتهاي نگرفتن فرا آن حاصل كه ميكند وسكون كمتحركي
.است دختران قامتي ساختار ضعف و بدني ظرفيت رشد عدم ساده ،
"
نقاط از برخي در آموزشي مسائل پژوهشگران ميداني تحقيقات
نسبت پسران سوادآموزي رجحان تفكر كه ميدهد نشان ايران ،
حال اين با ، اما ميشود ريشهدارتر روز به روز دختران به
در دانشگاهها ورودي هنوز خانوادهها ، غالب تصور برخلاف
را دانشگاهها ورودي از درصد حدود60.است دختران قبضه
اجتماعي مسائل پژوهشگران از يكي.ميدهند تشكيل دختران
از يكي در كه ، اين آن و ميكرد اشاره ظريفي نكته به
ميپرسد خانوادهاي از پرسشگر وقتي كشور محروم استانهاي
كه ميشنود پاسخ نميفرستيد؟ مدرسه به را دخترانتان چرا
مدارس در را آنان تحصيل توان محروميت ، و فقر خاطر به
شما پسران آيا كه پرسش اين مقابل در ولي نداريم ، دولتي
اين در كاو كندو.است مثبت آنان پاسخ ميروند؟ مدرسه به
اعتقاد موضوع اين به سنتي خانوادههاي كه داد نشان مسئله
تعلق خانواده اقتصادي آينده به پسران تنها كه دارند
نخواهد آنان براي سودي دختران تحصيل اين بنابر دارند ،
تفكر يك نمايانگر كليشهاي نگاه اين لذا.داشت
دختران مورد در جنسي تبعيض و كار تحصيل ، در انسجاميافته
.است
اجتماعي تربيت در كه ميكند اشاره تحقيقي منبع همان باز
ميشود ، تاكيد اطاعت دخترانبر از كمتر بار پسران 12
پسران موفقيت به دختران از بيشتر بار حال 29 همان در ولي
.ميشود تاكيد
اشاره با را اسلام در دختران جايگاه "آكوچكيان دكتر"
:ميكند مطرح اينگونه جامعه در موجود چالشهاي به
آن تاثير و ما جامعه اجتماعي امروز بحرانهاي اصليترين"
بنابر است ، انساني و روانشناختي جدي آسيبهاي دختران ، بر
مختلف وجوه از بلوغ دوران مسائل خاص طور به ميبايست اين
نظام حوزه در آن آسيبهاي و اجتماعي و فقهي رواني ،
آنان پرسشهاي به تا گيرد قرار مجدد ارزيابي مورد آموزشي
اغلب اين بنابرشود پرداخته جدي طور به دوره اين در
خود براي ميخواهند كه هستند مواجه پرسش بااين دختران
تكاپوي در كنند ، دنبال را مثبتي زندگي بكنند ، كار
براي بنابراين چگونه؟ ولي هستند سالم و صادق عشقورزي
عاطفهورزي زمينه در فراوان پرسشهاي اين به دستيابي
رشد در مشاركت خودبرانگيختگي ، رابطهها ، بهبود بهتر ،
روشها دنبال به خودشكوفايي انگيزههاي ساير و ملي توسعه
قبال در ما تربيتي و تعليم نظام پاسخ لذا هستند وملاكها
"بود؟ خواهد چه امروزي نسل
آموزشي نظام در جنسي تبعيض
بيان را ديگري عريان واقعيتهاي جنسي تبعيض آمارهاي
ميخورد ، چشم به ازهمه بيش ميان اين در آنچه ولي ميكند
اين با است ، پرورش و آموزش نظام در آشكار محدوديتهاي
دارند ، دسترسي آمارها نوع اين به سياستگذاران اغلب كه
به صرفا شبانهروزي مدارس سوم يك چرا نميداند كسي اما
تنوعبخشي متولي كسي چه يا و دارد تعلق دختر دانشآموزان
است؟ دختران حرفهاي و فني رشتههاي به
به اشاره با همدان استان مشاوره كارشناس "عظميي اعظم"
استانها در آن تعميم و دختران بلوغ سلامت همايش برگزاري
اين شده مطرح مباحث به توجه با كارشناسان بايد:ميگويد
اين بنابر.دهند انتقال استانها سطح به را مسائل
اين در موجود مشكلات ضعف و شدت تناسب به ميشود پيشنهاد
خانوادهها ، سطح در آموزشي كارگاههاي برگزاري با زمينه ،
.بپردازيم اطلاعات اين ترويج به نوجوانان و آموزشگاهها
مساعد نظر جلب ضمن بايد اقدامي هرگونه از قبل البته
را آن بسترسازي آموزشي ، مسئولين و تربيت و تعليم متوليان
نكات اين طرح بنابراين.كرد فراهم استانها مراكز در
دوران از هستند بالفطرهپاك كه را نوجوان نسل ميتواند
بههرحال.دهد عبور سلامت به بلوغ دوران پرالتهاب
را مختلف استانهاي در فرهنگي محدوديتهاي نميتوان
و صدر سعه با بايد را موانع اين حال اين با كرد كتمان
.زدود اذهان از هنگام به اطلاعرساني با زمان گذشت
استان پرورش و آموزش مديركل مشاور ،"اسكندري ربابه"
مدرسه و خانه اولياي اطلاعرساني عدم بر تاكيد ضمن سمنان
بروز در عامل ميگويد2 دختران بلوغ سلامتي زمينه در
:است موثر نگرشي چنين
انجمن مانند امر مسئولين بين تفاهم و هماهنگي نبود -1
والدين و مشاوران مديران ، اولياء ،
مدرسه و خانه اولياي اطلاعات نبودن روز به -2
صحيح ، اطلاعرساني راستاي در ميشود پيشنهاد بنابراين
ضمن تا شود تشكيل استانها سطح در نيز همايشهايي چنين
و تربيتي زمينههاي در مديران و مربيان بازآموزي
مخاطبان آموزشي كارگاههاي برگزاري براي شرايط روانشناسي ،
.شود فراهم نيز آن
و آموزش نظام عرصه در سال از 23 پس همايشي چنين برگزاري
نگاههاي برداشت ، در را ملاحظهاي قابل بازتابهاي پرورش
ميتواند همايش در شركتكننده كارشناسان مختلف
.كند ترغيب راه ادامه به را سياستگذاران
آنان نگرههاي و كارشناسان
در فارس استان بدني تربيت مسئول كارشناس "پوريان سرور"
نظر به":ميگويد دختران بلوغ سلامت همايش برپايي زمينه
اين ضرورت اجتماعي ، -اخلاقي عديده مشكلات لحاظ به من
ناهنجاريهاي از جلوگيري براي بنابراين است شده حس همايش
آنان سلامتي حفظ و دختران در شناخت ايجاد و اجتماعي
(شده انجام دير اينكه با) همايشهايي چنين راهاندازي
در جامعه اجتماعي و رواني سلامت حفظ من ، نظر به.است موثر
است بهتر بنابراين است ، دختران به آگاهيبخشي گرو
به مدارس در بلوغ زمان از را نكات اين آموزشي متوليان
.بياموزند آنان
هرمزگان استان پرورش و آموزش كل مدير مشاور "حشمتي حشمت"
مثبت دانشآموز دختران آتي تربيت در را همايش اين تاثير
قابل بعد چند از همايش اين":ميگويد و ميكند قلمداد
فكري فضاي ايجاد در ميتواند آن دستاوردهاي و است بررسي
در بلوغ پديده و دختران مسايل به نسبت حساسيت ايجاد و
دستيابي باعث و گيرد قرار مديران مدنظر برنامهريزيها
جوان و نوجوان با صحيح برخورد زمينه در روشن استراتژي به
و جسمي تحولات و بلوغ فرآيند جمله از مختلف مسائل در
مسائل با مرتبط برنامههاي شناسايي.باشد او رواني
و مديران هدايت در ميتواند بلوغ موضوع بهخصوص و جوانان
از شناخت هرحال به.باشد كارساز آموزشي نظام مجريان
به بهتر را سياستگذاران جواني و نوجواني سني دوران
ميشود پيشنهاد.ميسازد رهنمون اجرايي برنامههاي
پياده دخترانه مدارس سطح در را مثبت تجربيات اين مجريان
از گذر در را آنان بتوانند حمايتكننده نقش با تا كنند
فكري تعارضات بروز از و كنند راهنمايي پرتلاطم دوران اين
".كنند جلوگيري آينده در آنان رفتاري و
چنين برپايي زمينه در آموزشي نظام پژوهشگر "ماشيني خانم"
اين":ميكند مطرح اينگونه را خود نظريات همايشي ،
سلامت كه بود اين هدف بنابرايندارد مشورتي جنبه كارگاه
نظرات و ديدگاهها از استفاده با را دختران بلوغ
.دهيم قرار بررسي مورد آموزشي كارشناسان
شايد دختران؟ چرا اصلا بالاخره و دختران بلوغ سلامت چرا
البته.است مطرح بيشتر مسئله اين كارشناسان ذهن در
.دارد متعددي دلايل پرسشها ، اين به پاسخگويي
دختران ، موضوع به پرداختن كه رسيده اثبات به امروزه
نشان تحقيقات ديگر سويي است ، از انسان به پرداختن موضوع
نوعي دختران ، بخش در سرمايهگذاري كه است داده
همه بنابراين.است انساني منابع توسعه در سرمايهگذاري
هستند متفقالقول نكته اين در اجتماعي علوم انديشمندان
انساني جوامع در پربازده موارد از يكي دختران آموزش كه
".است
نوع خاطر به آموزشي عرصههاي در دختر دانشآموزان جامعه
عدم ورزش ، قبيل از عديدهاي محدوديتهاي با خود جنسيت
...و حرفهاي و فني رشتههاي كمبود بلوغ ، دوران آموزش
اين آشفتگي كاهش و ساماندهي براي هنوز البته هستند مواجه
است نشده تعيين آموزشي نظام در خاصي متولي معضلات ، گونه
متوليان جديد شرايط شكلگيري با كه ميشود تصور بنابراين
دانشآموز دختران مقوله به ديگري نگاه پرورش و آموزش
.باشند داشته
اميري محمد
|