سراسر مدارس در "رشد" مجله ميليون 20
ميشود
توزيع كشور
اشاره با كه كوچكي اقليت ;ناشنوايان
!ميكنند صحبت
آسم بيماري به ابتلا و چاقي بين ارتباط
ايجاد براي پرورش و آموزش برنامههاي
شد اعلام مدرسهها در نشاط و شادي
ميشود مرمت عينالرشيد كاروانسراي
كارشناسي آزمون پذيرفتهشدگان اسامي
ميشود اعلام امروز فرهنگيان ناپيوسته
سراسر مدارس در "رشد" مجله ميليون 20
توزيعميشود كشور
كمكآموزشي انتشارات دفتر كل مدير:فرهنگي علمي گروه
مدارس ، بازگشايي آستانه در:گفت پرورش و آموزش وزارت
مدارس در "رشد" مجله نسخه ميليون توزيع20 كار
.شد آغاز كشور سراسر
انتشارات دفتر آثار از ،"رشد" بيستگانه مجله
است آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان كمكآموزشي
و تحصيلي مختلف دورههاي دانشآموزان براي كه
.ميشود منتشر معلمان
بخش دو در نشريات اين:افزود حاجيانزاده عليرضا
موضوعات با تخصصي مجلات و معلمان عمومي دانشآموزي ،
مجلات:شد يادآور وي.ميرسد چاپ به متنوع و مختلف
هنر ، سرگرمي ، علمي ، زمينههاي در "رشد" دانشآموزي
آداب بزرگان ، زندگي معرفي ادبيات ، تاريخ ، ورزشي ،
.ميشوند منتشر فردي بهداشت و مذهبي فعاليتهاي
اشاره با كه كوچكي اقليت ;ناشنوايان
!ميكنند صحبت
ناشنوا كودكان حمايت ، و محبت و حوصله ، مهر و صبر با"
".باشند برخوردار شنوا كودكان امتيازات همان از ميتوانند
را كمشنوايي است ممكن شخص كه روشهايي همان اندازه به
ممكن شخصدارد وجود كمشنوايي تعريف روشهاي كند ، تجربه
و شود ناشنوا طفوليت اوايل در يا و شود متولد ناشنوا است
.شود ناشنوا بزرگسالي يا خردسالي دوره در اينكه يا
ميشوند متولد كه نوزادي هر 1500 از كه ميشود زده تخمين
چهار سالگي ، سن 5 در همچنين و داشته شنوايي كم نفر يك
.باشند داشته شنوايي كم مقاديري كودكان درصد
شنيدن توانايي عدم" صورت به ناشنوايي پزشكي ، ديدگاه از
به مسالهبستگي اين.ميشود تعريف "طبيعي محدوده در
شنيدن توانايي كه دارد اديومتري نام به آزمايشي نتايج
.ميكند اندازهگيري را كلمات درك توانايي نيز و صوت
عنوان به ناشنوايي به كه بود براين پزشكي باور گذشته ، در
از."ديگري چيز وجود" اينكه تا كند نگاه "چيزي فقدان"
تعريف مورد سرد اصطلاحات با ناشنوا كودكان كه موقع آن
و تنها زندگيمنزوي ، يك اينكه نظير ميگرفتند قرار
ملاحظه قابل رفتاري اشكالات و عاطفي مشكلات با توام خالي
.نميگذرد زمانزيادي مدت دارند ،
ديدگاه ناشنوا افراد از بسياري پزشكي ، ديدگاه مقابل در
عنوان به را خودشان ناشنوا افراد.دارند متفاوتي كاملا
(ميكنند صحبت اشاره زبان به كه) كوچكتر زباني اقليت يك
ميزان.ميآورند حساب به غني خيلي فرهنگي هويت يك با
بودن كمشنوا و نيست مهم شنوايي آزمايش از حاصله نتايج
زباني اقليت اين در عضويت معيار باشد ، كه ميزان هر به
شنوا گروههاي بين كه است داده نشان تحقيقات.است فرهنگي
بيماريهاي به ابتلا يا حافظه هوشي ، بهره نظر از ناشنوا و
.ندارد وجود تفاوتي ذهني
مشكل كشف چگونگي
كه ميشوند متوجه والدين كه موارد ، هنگامي بيشتر در
مثل يا ندارد عكسالعمل آنها انتظارات طبق بر كودكشان
كه ميكنند تصور نميدهد ، نشان واكنش ديگرشان كودكان
مبهم اضطراب والدين ، اين اغلب."دارد مشكليوجود" حتما
تصور اين كه ميكنند كوشش و ميكنند احساس را عميقي و
نيز و آزمونها طريق از را كودكشان بودن مشكلدار
آزمونهاي اين ولي.كنند رد ساخته خود غربالگري روشهاي
صدا به مثال عنوان بهندارند اعتباري "درآوردي من"
باعث است ممكن در ، بستن محكم و صدا با يا ديگ يك درآوردن
ممكن واكنش اين كه صورتي در دهد ، نشان واكنش كودك كه شود
يا بوده بلند خيلي اصوات اين كه باشد آن علت به است
از حاصله ارتعاشات يا بينايي تحريك به نسبت كودك اينكه
صرفا حالت ، اين در.باشد داده نشان واكنش كارها اين
والدين براي است كودك ، ممكن زدن پلك يا سر برگرداندن
كودكشان كه سازد مطمئن كاملا را آنها تا باشد كافي
.نيست ناشنوا حتما
خانوادگيشان پزشك كه ميگويند والدين از بسياري همچنين
نگرفته جدي كودكشان بودن مشكلدار مورد در را آنها شك
والدين از زيادي شمار خانوادگي پزشك كه موضوع اين.است
مشخصي زمان در كودكان همه كه اين نيز و ميبيند را نگران
تاخير و ترديد باعث است ممكن ندارند مشخصي عكسالعملهاي
.شود مربوطه متخصص به خانوادهها سريع ارجاع در
غربالگري براي بيمارستانها در مثبتي گرايش اخيرا
به كودكان از بسياري هنوز ولي است ، آمده بهوجود شنوايي
سه يا دو تا آنها شنوايي كم و نميشوند غربالگري موقع
به شنوايي كم تشخيص سن.نميشود داده تشخيص سالگي
شنوايي ، كم ميزان شامل كه دارد بستگي گوناگوني متغيرهاي
مادر ابتلاي خانواده ، در شنوايي كم ژنتيكي تاريخچه وجود
علل از يكي كه سرخجه نظير بيماريهايي به هنگامحاملگي
مشخصي بيماريهاي به كودك است ، ابتلاي كمشنوايي مشهور
شناخته علل از يكي هم آن كه (مننژيت نظير) تولد از بعد
كه خانواده پزشك پيشقدمي و درك قوه است ، كمشنوايي شده
تعداد كند ، ارجاع شنوايي رسمي ارزيابي جهت را كودك
و تعيين براي والدين تمايل و خانواده در ديگر كودكان
و آزمايشات شدن متحمل و كودكشان در "تفاوتي" تشخيص
.است...و مربوطه تحقيقات
تشخيص با مواجهه در كه دارند تمايل ابتدا والدين
يك اين كه كنند انكار را آن كودكشان ، كمشنوايي
.است شديد روحي ضربات به نسبت سالم عمومي عكسالعمل
در عمرشان بقيه براي والدين از بسياري كه است اين تراژدي
كه والديني.ميمانند باقي انكار مراحل از برخي
كودكشان جهت "درماني" كردن پيدا وقف را زندگيشان
نظير كودكشان با رفتار نحوه روي كه والديني يا ميكنند
در كه ميدهند نشان ميكنند ، پافشاري "شنوا" كودك
كه نيستند قادر و دارند اكراه كودكشان مشكل پذيرفتن
كلمات.بپذيرند مثبت طور به را ناشنوايي وجود واقعيت
در":بفرماييد ملاحظه را ساله دخترناشنواي 12 يك مادر
بخش يك كه شدم متوجه بعدا و ميكردم مرگ احساس ابتدا
".شد نخواهد زنده دوباره هرگز و است مرده وجودم بزرگ
رسمي تشخيص از پس والدين ، از برخي ديگر ، طرف از
اين.ميدهند نشان را عميقي آسودگي احساس كمشنوايي
در اوليهشان شك بين كه است آن دليل به احتمالا مساله
دوره يك او ، كمشنوايي رسمي تشخيص و كودك كمشنوايي مورد
بسيارناراحت آنان براي كه است داشته وجود مشخصي تاخير
.است شده آنان آزار باعث و بوده كننده
دارد ، شنوايي كم كودكشان كه شد گفته آنها به كه والديني
و شديد نصيحتهاي انواع بمباران معرض در را خودشان اغلب
.است مختلفي زمينههاي در نصايح اين كه مييابند گوناگون
كودكشان ناشنوايي سوگوار چگونه اينكه مثال عنوان به
بروند ، آن استقبال به مثبت طور به اينكه يا و باشند
اينكه نيز و است بهترين آموزشي استراتژي كدام اينكه
اغلب نهايي نتيجهبود خواهد موفقترين ارتباطي روش كدام
ترس گناه ، احساس نگراني ، سردرگمي ، سخت و فشارآور احساسات
تا است ممكن هستند ناشنوا خود كه والديني.است افسردگي و
واقعيتي نيز كودكشان اينكه از كنند رضايت احساس حدودي
.ميكند تجربه را خودشان مشابه
لازم اقدامات
احساسات كه است آن والدين براي چيز همه از بالاتر
آنها در ناشنوايي رسمي تشخيص دنبال به كه سختي و فشارآور
جهت را لازم منابع و بخشيده بهبود را ميآيد بوجود
امكانات.درآورند حركت به دارند ، پيش در كه سالهايي
قرار ناشنوايي به مبتلا كودك والدين مقابل در بسياري
با را خود خانواده كه ارتباطي روش نوع جمله از كه دارد
ارتباطي روشهاي اين.دربرميگيرد را داد خواهد تطبيق آن
:هستند زير موارد شامل
تا است ديداري كاملا زباني سيستم يك اشاره زبان *
در ناشنوا جامعه طبيعي زبان عنوان به زبان اين.شنوايي
.ميشود گرفته نظر
باقيمانده از استفاده روي كه كلامي -شنيداري روش *
تا دارد تاكيد سمعكها انواع كارگيري به بهوسيله شنوايي
.بخشد بهبود را گفتاري ارتباط وسيله اين به
از سيستمي بهوسيله گفتاري زبان به كه نشاندار گفتار *
ساخته صورت نزديك جهت چهار در كه دست هشتگانه شكلهاي
.بشتابد لبخواني ياري به تا ميكند كمك ميشود
صحبت هنگام كه ناشنوايان ساخته خود اشارات يا ژستها *
.ميشود استفاده
با تداوم مربوط ، اشارات از استفاده كه كلي ارتباط روش*
از را ديداري و شنيداري اطلاعات روش ، اين.است گفتار
اشاره زبان نيز و لبخواني مناسب كمك از استفاده طريق
.شود حاصل بهتري درك تا ميكند تركيب همزمان طور به
.بالا روشهاي همه از تركيبي *
كتابهاي پوشش تحت ميتوانند دستاندركاران توسط والدين ،
توصيههاي يا و اينترنتي اطلاعات موضوعات ، اين به مربوط
.گيرند قرار ميشود ارائه شنواييشناسان توسط كه حرفهاي
كه روشهايي يا روش بهترين مورد در خودشان بايد آنها ولي
كنند برقرار ارتباط كودكشان با ميخواهند آن با
كه شده داده تشخيص تازگي به كه والديني.كنند تصميمگيري
كودكان كه والديني ديگر با بايد است ناشنوا كودكشان
دست اطلاعات كسب فرصتهاي كرده ، گفتوگو دارند ، ناشنوا
.كنند استفاده اطلاعاتي منابع همه از و كرده تجربه را اول
فرصتهاي همه ارزيابي و تشخيص در همچنين بايد والدين
ضرورت صورت در و بوده كوشا امكانات مجدد ارزيابي و ممكن
.باشند آماده آنها با شدن منطبق براي
فكر و جسم سلامت مجله:منبع
ساساننژاد مريم:مترجم
شناسي شنوايي كارشناس
آسم بيماري به ابتلا و چاقي بين ارتباط
ابتلا و چاقي بين ارتباط وجود كشف:داشتند اظهار محققان
بزرگسال افراد اگر كه ، است معني اين به آسم ، بيماري به
در نيز آسم بيماري شدت است ممكن دهند ، راكاهش خود وزن
.يابد تخفيف آنها
كه سازد مشخص نميتوانست شده ، انجام تحقيقات نتايج اما
يا و شده آسم بيماري به ابتلا به منجر وزن افزايش آيا
.ميشود وزن افزايش باعث آسم بالعكس
پيشگيري و كنترل مركز"توسط شده انجام تحقيقات پايه بر
تعداد 5 آمريكاكه مردم از نفر ميليون حدود 15 ،"بيماري
مبتلا ميدهند ، تشكيل كودكان را رقم اين از نفر ميليون
آن ، به ابتلا اثر در كه بيماري هستند ، آسم بيماري به
به تنفس شود مي باعث و شده شديد انقباض دچار ريه مجاري
.گيرد صورت سختي
افراد از نفر روي 1130 بر شده انجام تحقيقات برپايه
ارگان ، ايالات در آمريكا ، در كه ساله تا 96 بزرگسال 17
كه است شده مشخص چنين ميكنند ، زندگي واشنگتن و آيداهو
كه دارد وجود بالاتري احتمال آسم ، بيماري به مبتلايان در
افسردگي و خون فشار معده ، قبيلزخم از ديگري امراض به
.شوند دچار نيز
در نيز خود كه گرفته صورت تحقيقات نتايج مولف "سيلويانگ"
و محلي" واحد نام به پزشكي مركز در ايتاليا ، سيگونلاي
عضويت آمريكا دريايي نيروي به وابسته ،"كننده پيشگيري
بيماري به ابتلا بين وضوح به كه ، است نوشته چنين دارد ،
به است ، شده كشف مشخصي ارتباط افراد ، بالاي وزن و آسم
محاسبات از پس عملآمده ، به ارزيابي يك در كه صورت اين
تعيين متناسبي وزن مشخص ، قد با افرادي براي گرفته ، صورت
احتمالي عامل يك وزن ، كه شد نتيجهگيري چنين و ميشد
.است بيماري اين به ابتلا در تغييرپذير
رسيده ، چاپ به "داخلي پزشكي آرشيو" مركز در گزارشيكه در
آمريكا ، مردم از درصد به 55 قريب كه است شده نوشته چنين
در كاملا آنها از و 22درصد ميآيند نظر به وزن سنگين
.ميشوند طبقهبندي فربه افراد رديف
و والدين اينكه جاي به كه ، است نموده بيان چنين يانگ
به آسم ، علائمبيماري قراردادن كنترل تحت براي پزشكان
استرسآور تمرينات انجام فربه ، بيماران يا كودكان
علايم تشديد باعث بيشتر كه كنند تجويز را ودلسردكنندهاي
بيماري اين بهتر درمان براي است بهتر ميشوند ، بيماري
آنها ، واسطه به دهندكه ترتيب آنها براي را تمريناتي انجام
افزايش و انرژي كسب باعث يافته ، كاهش استرس ميزان
از باعث امر ، همين كه شوند آنها در فيزيكي فعاليتهاي
آسم بيماري علايم كاهش نتيجه در و وزن اضافه دادن دست
.ميشود
رويتر:منبع
شهرام ركسانا:ترجمه
ايجاد براي پرورش و آموزش برنامههاي
شد اعلام مدرسهها
در نشاط و شادي
پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون:فرهنگي علمي گروه
:گفت مدارس در شادابي و نشاط زمينه ايجاد بر تاكيد با
و جشن با را مهر اول روز كشور سراسر دانشآموزان
.كرد خواهند آغاز شادي
:افزود جمعخبرنگاران در سهشنبه روز عبادي رحيم
در اولي كلاس دانشآموز هزار و 400 ميليون يك از بيش
راهي ميشود انجام شهريورماه كه 31 شكوفهها جشن روز
از روز اولين در دانشآموزان ساير و ميشوند مدارس
تمامي در كه ويژهاي مراسمهاي در مهر ، باشركت ماه
را جديد تحصيلي سال شد ، شروع خواهد برگزار مدارس
.گرفت خواهند جشن
عاطفي و رواني بهداشت اينكه بر تاكيد با وي
سرلوحه در بايد آموزشي محيطهاي در دانشآموزان
و 11 ميليون يك روزانه:گفت گيرد قرار برنامهها
آموزش پرورشي و ورزشي خدمات از آموز دانش و 418 هزار
برنامه فوق بهصورت مدارس خارج و داخل در پرورش و
.ميكنند استفاده
و پرورشي مربي و 469 هزار حاضر 88 حال در:افزود عبادي
.هستند كار مشغول مدارس مختلف بخشهاي در ورزشي
تحصيلي درسال پرورش و آموزش جديد برنامه سه عبادي
مدارس ، اهتمام در شادابي و نشاط فضاي ايجاد را جديد
و دانشآموزان (ديني و ملي) هويت تقويت امر به
و گفتوگو فرهنگ و مشاركت امر كردن نهادينه و گسترش
.كرد عنوان تربيت و تعلم امر در پرسشگري
شده تدوين راهكارهاي و جهتگيريها:كرد تصريح وي
از مدارس در موجود بالقوه ظرفيتهاي به توجه با
جديد وزير انتخاب با و است شده پيش ، آغاز سالهاي
قرار مضاعف حمايت مورد برنامهها اين وپرورش آموزش
.است گرفته
سه در را سوم توسعه برنامه در اجرايي راهكارهاي وي
ورزشي ، ترويج برنامههاي گسترش:شامل اساسي بخش
فرهنگ جاي به صميميت و مهرورزي ، مهرباني فرهنگ
بخش در گرفتن سهل و پرخاشگري و قهريه ، تنبيه
دانشآموزان مشاركت گسترش و انضباطي آئيننامههاي
.كرد اعلام زمينهها همه در
پايان تا دانشآموزان مشاركت ميزان:گفت عبادي
است بوده درصد تنها5 سال 76
درصد به 40 سالجاري در ميزان اين كه درحالي
به سال پايان تا ميشود پيشبيني و يافته افزايش
.برسد درصد 50
تفريحي ، سهلگيري اردوهاي برگزاري از درادامه وي
روشن رنگهاي انتخاب بهويژه دختران پوشش امر در
فرهنگي ، فعاليتهاي مقطعابتدايي ، اجراي براي
آب ، ويژه به انرژي مصرف در صرفهجويي هنري ، آموزش
اصلي ، خيابانهاي از دانشآموزان گذر طرح اجراي
توسعه و كتابخواني فرهنگ بلوغ ، ترويج دوران آموزش
دست در برنامههاي ديگر بهعنوان مشاورهاي كارهاي
پرورش و آموزش وزارت ورزشي و پرورشي معاون اقدام
.برد نام جديد تحصيلي درسال
جمهوري ، رئيس خاتمي سيدمحمد آقاي:كرد اعلام وي
زنگ درآوردن صدا به با را جديد تحصيلي امسال ، سال
براي پيام ارسال و ايلام استان مدارس از يكي
.كرد خواهند آغاز دانشآموزان
رئيس از امسال پرورش و آموزش مسئولان:گفت عبادي
خصوص در را مهر ماه سئوال كردهاند ، درخواست جمهوري
گذشته سال سئوال اين.كنند مطرح كشور سراسر معلمان
.بود شده ارائه دانشآموزان به خطاب
ميشود مرمت عينالرشيد كاروانسراي
دوره به مربوط عينالرشيد كاروانسراي:فرهنگي علمي گروه
سوي از نمك درياچه شرق شمال كوير ملي پارك در صفويه
.ميشود مرمت فرهنگي ميراث سازمان
عينالرشيد مجموعه مرمت پروژه مدير كبيري احمد گفته به
زمان در كه است راهي ميان اقامتگاههاي جزو كاروانسرا اين
.است شده احداث صفوي اول شاهعباس
بنا ، خارجي جبهه و داخلي فضاهاي آواربرداري و ساماندهي
مركزي ، حياط پايههاي جرز بخشي استحكام و پيبندي
ازارههاي و داخلي فضاهاي مرمت طاقها ، قوس استحكامبخشي
كاروانسرا اين در انجاميافته اقدامات جمله از...و سنگي
ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به.ميرود شمار به
از يكي عينالرشيد كاروانسراي كشور ، فرهنگي
مسير در صفوي شاهعباس دستور به كه است كاروانسراهايي
.شد احداث ساري فرجآباد ويژه به شمالي مناطق به اصفهان
شده آغاز سال 1379 از آن اوليه مرمت كه كاروانسرا اين
چهار نقشهاي با صفوي عهد كاروانسراهاي از بسياري همانند
و مدور برج داراي 4 بنا چهارگوشه.است شده ساخته ايواني
غربي و جنوبي شمالي ، جبهههاي فاصل حد در نيمبرجهايي
.است
كارشناسي آزمون پذيرفتهشدگان اسامي
ميشود اعلام فرهنگيانامروز ناپيوسته
كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
ناپيوسته كارشناسي آزمون پذيرفتهشدگان اسامي كه
.ميشود امروزاعلام كشور فرهنگيان خدمت ضمن
گزارش سهشنبه روز پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط
طريق از آزمون اين پذيرفتهشدگان اسامي كه داد
.ميشود منتشر اطلاعات روزنامه ويژهنامه
رشته جز به تحصيلي رشتههاي تمامي پذيرفتهشدگان
رشته و پنجم تا دوم دوشنبه روز از ابتدايي آموزش
با مهرماه دوازدهم تا دهم از نيز ابتدايي آموزش
تحصيل محل مراكز به لازم مدارك داشتن همراه
.كنند مراجعه اسامي اعلام اطلاعيه در مندرج
|