آشنايي ميهماني جشن برگزاري از گزارشي
دانشآموزان با دبستان اول
كلاس آموزگار يك
كودكانه بازيهاي و شادي خنده ،
;خود
تاملاتي;تحصيلي سال آغاز با همزمان
انشاء درس درباره
آشنايي ميهماني جشن برگزاري از گزارشي
دانشآموزان با دبستان اول
كلاس آموزگار يك
كودكانه بازيهاي و شادي خنده ،
;خود
را مسئوليتها بسياري شود ، مدرسه عاشق كه بچهاي *
و راحت آرام ، او آموزشي محيط چنانچه.ميپذيرد عاشقانه
يا درس مثل چيزي هر با ندارد دليلي ديگر باشد ، دغدغه بي
كند برخورد تنش با امتحان
جشن و ماه شهريور سيويكم روز با مصادف شنبه ;اشاره
و 421 ميليون يك قريب است قرار روز اين در.شكوفههاست
و آموزشي برنامههاي با ابتدايي اول كلاس دانشآموز
گذشته پنجشنبه.شوند آشنا خود تحصيل محل مدرسه پرورشي
چگونگي از گزارشي در و صفحه همين در
و گفتيم سخن مدرسه به ورود براي كودكان سازي آماده
آموزگار يك ميهماني جشن برگزاري از داريم گزارشي امروز
با گزارش ، اين در.خود دانشآموزان با دبستان اول كلاس
منطقه از دبستان اول آموزگار طاهري مينو خانم تجربههاي
فاطمه خانم كوشش به مطلب اين.ميشويم آشنا تهران هفت
.است آمده فراهم رضايي
كلاس در علاقه ايجاد منظور به "شكوفهها جشن" سال هر
آنها ، رواني اضطرابهاي و تنشها كاهش و مدرسه به اوليها
اين در.ميشود برپا مدارس رسمي ازبازگشايي پيش روز يك
.و سرود و نمايش چون متنوعي برنامههاي با مدارس اكثر روز
همين آيا اما.ميكنند استقبال ما ساله شش كودكان از..
ايجاد و مدرسه از بچهها صحيح شناخت براي ساعت چند
نادرست باورهاي زدودن و جديد محيط به علاقه و اشتياق
است حالي در اين است؟ كافي آنان انديشههاي از احتمالي
"جشن" زيباي نام با را آن كه روزي ، در سال هر ما كه
كودكان از بسياري ناآرامي و اضطراب شاهد باز آراستهايم ،
.بود تازه انديشهاي دنبال به بايد كه اينجاست و هستيم
با بعثت ، دبستان اول پايه آموزگار طاهري ، مينو خانم
نو طرحي شده ، تعيين پيش از اهدافي و دقيق انديشهاي
مشورت و مطالعه با را ، شده حساب شيوهاي و درانداختهاند
با و گذاشتند تجربه به گذشته تحصيلي سال در استادان ،
اينباره در طاهري خانم.رساندند پايان به موفقيت
نيكوييهايش ، و محاسن تمام با "شكوفهها جشن":ميگويد
سابقه هيچ بدون بچهها:جمله از ;دارد معايبي و كاستيها
و مرتبه يك باشد ، خودشان شخصي تجربيات برپايه كه ذهني ،
و كيف روپوش ، با آنهاميآيند مدرسه به رسمي اعلام با
همان.ميگذارند قدم مدرسه به دانشآموزي كاملا ظاهري
مدرسه قوانين و نظم با و ميكنند "صف" به را آنها روز
و ميروند كلاس به مدرسه ، زنگ صداي با.ميسازند آشنا
روبهرو "مدرسهاي هيات" با روز همان از كه اين نهايت
"هستم دانشآموز يك امروز من" كه انديشه اين با و ميشوند
در سفارشها و صحبتها انواع.ميآيند بيرون خانه از
...و ندارد ترس مدرسه است ، خوبي جاي مدرسه:كه باب اين
در غربت محيط ، غربتميكند دلهره دچار را آنان بيشتر
را اضطراب نميشناسند ، را او كه معلمي و همكلاسان جمع
"دوستانه ميهماني" يك تدارك در كه بود اين و ميكند افزون
اولياي درباره حركتي بود لازم آن از پيش اما.برآمديم
از ناشي بچهها اضطراب از بخشي.شود انجام دانشآموزان
را آن ناآگاهانه كه است والدين اضطراب يا رفتار گفتار ،
مادران كه باور اين با.ميدهند انتقال خود كودكان به
دارند ، آموزش به نياز موارد اغلب در اوليها كلاس
آگاهي افزايش جلسه اين كلي اهداف.داديم ترتيب ميزگردي
و روانشناس استادان از يكي حضور از استفاده با مادران ،
با مادران از يك هر.بود فرزندشان معلم با آنها آشنايي
و خويش فرزند اخلاقي خصوصيات و خود خواستههاي بيان
خيالي آسودگي به معلم يادداشتبرداريهاي و دقت ملاحظه
كار برنامههاي اعلام اين ، در وجود با.يافت دست نسبي
چرا.نشد برده بچهها "آشنايي ميهماني" از اسمي مدرسه ،
يك از اسمي هر شدن عنوان و خانه در خبر اين انعكاس كه
اضطراب يك و ميبرد فرو فكر به را بچهها باز "جلسه"
.ميكرد ايجاد آنها ذهن در تازه
دوران در بچهها فكري مشكلات و خاطر دغدغه بيشترين
(والدين و معلمها) ما كه است اضطرابهايي سبب به نوجواني
موارد و دادن امتحان چه و خواندن درس براي چه كودكي ، در
به آرامي به بايد مسائل اين.ميكنيم منتقل آنها به ديگر
بدانند و كنند مسئوليت احساس تدريج به تا شود تفهيم آنان
را نبايدها و بايدها و بگيرند ياد چيزهايي دارند وظيفه
شد ، مدرسه عاشق كه بچهاي.بپذيرند مستقيم غير گونهاي به
محيط چنانچه.ميپذيرد عاشقانه را مسئوليتها بسياري
ندارد دليلي ديگر باشد ، بيدغدغه و راحت آرام ، او آموزشي
.كند برخورد تنش با امتحان يا درس مثل هرچيزي به
از كودكان.است كم نظمپذيري و قانونمندي اول ، كلاس در
به ميپذيرند ، را نظم تدريج به ،(دوم كلاس) سالگي هشت
طبق اسلامي انتفاعي غير مدارس از برخي حتي كه طوري
كلاس بچههاي از سالگي هفت پايان در (1)اسلامي احاديث
ناآگاهي اين دليل به متاسفانه.ميكنند نام ثبت اول
يك را چيز همه اول كلاس بچه معلمهاميخواهند و والدين
براي كودكان ، رشد مراحل به توجه با چرا.بگيرد ياد باره
اجازه بايد بنابراين ، .نميكنيم برنامهريزي آنها آموزش
كنار در و باشند داشته را خود رهايي اوليها كلاس دهيم
هم كنار را آموزش و نظم دوميها كلاس و ببينند آموزش آن
به توجه با يك هر بالاتر ، كلاسهاي شاگردان و بياموزند
.بپردازند يادگيري به خود فكري و روحي رشد شرايط
كودكان ذهنيتهاي دريافت "آشنايي ميهماني" از كلي اهداف
ناظم ، مدير ، مدرسه ، از كه تصوراتي) مدرسه به ورود از پيش
و طول در انديشهها اين بررسي و است(دارند...و معلم
مثبت ذهنيتهاي توانستيم حد چه تا كه) تحصيلي سال پايان
(.كنيم تصحيح را منفي باورهاي و دهيم قوت را
:(نبودند كلي اهداف از اهميتتر كم كه) جزئي اهداف
و دوستان محيط ، مدرسه ، با شكوفهها جشن از پيش بچهها -1
و غربت احساس روز آن در تا باشند شده آشنا آموزگار
.نكنند بيگانگي
خود آموزگار و دوستان با بازي ، و ميهماني طول در -2
ايجاد و عاطفي برخوردهاي زيرا.كنند پيدا عاطفي رابطهاي
كاهش را تحصيلي سال آغاز تنشهاي از بسياري دلبستگي ،
.ميدهد
تنظيم و كودكان خواستهاي و تصورات با آموزگار آشنايي -3
.تحصيلي سال براي كار شيوه و برنامه يك
برنامه اعلام بدون بچهها شد ، اشاره پيشتر كه طور همان
مدرسه كتابخانه در ميهماني اين.شدند دعوت مدرسه به قبلي
.نشستند ميز يك دور بچهها.شد برگزار (كلاس در نه و)
و بازي وسيلهشد آغاز "آشنايي بازي" معرفي ، از بعد
.بود "توپ" يك آشنايي ، ابزار
پرتاب ديگري سمت به را توپ و ميگفت را خود نام هركس
شود پرتاب كسي سمت به توپ ميشد سعي بازي اين در.ميكرد
و بازي با غربت احساس.است شده تكرار كمتر او نام كه
همديگر نام بچهها اكثر.شكست بچهها بين سرعت به خنده
خوش بستني و شيريني با بازي اين طعم.سپردند خاطر به را
به نوبت پذيرايي ، از بعدشد يادماندني به و آيندتر
.رسيد "دوستانه گفتوگوي"
داده بچهها به آموزشي نوع هيچ (ميهماني يا) جلسه اين در
هيچ آن امثال و مدرسه مقررات قوانينو درباره و نشد
معلم ، مدرسه ، از را آنها تصورات تنها.نيامد ميان به سخني
مطالبي مدرسه مورد در آنها همه.شديم جويا...و كلاس
ديده تلويزيون در يا و شنيده ديگران از كه كردند بيان
گفتههايشان از ملموس و حسي تجربهاي هيچكدام.بودند
صفحه مدرسه زنگ از آنها بيشتر تصور مثال ، براي نداشتند ،
نواخته آن روي آهني چكشي يا ميله با كه بود بزرگي فلزي
.ميشد
و مدرسه از را خود "انتظارات" ، "تصورات" از پس بچهها
بخش روز ، همان از آموزگار ترتيب بدين.كردند بيان معلم
و دريافت تحصيلي سال در را خود تدريس شيوه و كار اعظم
معلمي چگونه پذيراي و ميخواهند چه او از بچهها فهميد
نيست امري مهم ، اين و دارند انديشهاي چه يك هر و هستند
.آورد بهدست تحصيلي سال طول در تجربه به آموزگار كه
ابتدايي ، بچههاي مورد در برنامهريزي اينگونه
اول كلاس آموزگارنيست صادق اولي كلاس بچههاي خصوص به
را خود كار شيوه و برنامه تحصيلي ، سال آغاز از پيش بايد
.كند تعيين
.رسيد بچهها به "هديه" دادن به نوبت ،"گفتوگو" از بعد
اين.بود شده تعيين خاص اهدافي به توجه با "هديه" نوع
نه و بود دست كار كه هديهاي.بود "فرفره" يك ساده ، هديه
:داشت وجود انديشه و تفكر يك آن پشت در و بازاري كالايي
دريابند تا ميكردند باز هم از را آن بازي از بعد بچهها
به را آنها فرفره ، آن ، از پيش اما.است شده ساخته طور چه
گرفتند را فرفره بچهها.واميداشت مدرسه حياط در دويدن
با غربت ترتيب ، اين بهدويدند مدرسه اطراف به شادي با و
بالا ازپلهها گشتند ، را حياط تمام.شد شكسته هم محيط
سمت پلههاي از و گذاشتند پا زير را مدرسه دويدند ، ايوان
.آمدند پايين آن ديگر
هيچ كه اين بدون بودند ، مدرسه در ساعت دو حدود بچهها
جشن" در.كنند دلتنگي احساس خود والدين نبود در كدام
و يكديگر ديدار شوق به چيز هر از بيش آنها ،"شكوفهها
كه روزي.آمدند مدرسه به روز آن شادماني و خاطره تجديد
.نميكنند فراموش هرگز
:نوشت پي
سال هفت تا كودك:كه است شده نقل (ص)اكرم پيامبر از -1
فرزندت:فرمودهاند (ع)صادق امام نيز و است سرور و آقا
الاخلاق ، مكارم) كند بازي كه كن رها سالگي هفت تا را
(صفحه 222
تاملاتي;تحصيلي سال آغاز با همزمان
انشاء درس درباره
انشاء.ميشنويم را "انشاء" كلمه كه است سال سالهاي
درصد چند ميدانيم هيچ آيا.مينويسيم انشاء و ميخوانيم
لغوي معني !چه؟ يعني "انشاء" كه ميدانند دانشآموزان از
ساليان كه را كار اين كه ميدانند درصد چند چيست؟ انشاء
چرا اينكه يا است؟ معني چه به ميدهند ، انجام است سال
لغوي معني محترم ، معلمان از درصد بدهند؟چند انجام بايد
را آنها و كردهاند معني خود دانشآموزان براي را انشاء
از هدف معلمان از درصد چند !كردهاند؟ توجيه مورد اين در
يا كردهاند؟ بيان دانشآموزان براي را كار اين انجام
!آموختهاند؟ را نوشتن چگونه آنها ، به موقع چه اينكه
انشاء چرا (چه؟ ، 2 يعني انشاء (مرحله1 سه آيا
آنها به را بنويسيم؟ انشاء بايد چگونه (و 3 مينويسيم؟
داريم؟ را نوشتن انشاء توقع آنها از كه دادهايم آموزش
چرا !ميكنيم؟ توبيخ انشاء ننوشتن براي را آنها چرا
دروس قرباني را انشاء هميشه كه نميكنيم توبيخ را خودمان
چرا كه نميكنيم بازخواست را خودمان چرا كردهايم؟ ديگر
ميخواهيم؟ انشاء نداده ياد و نگفته
ميگيريم؟ نديده مسئله اين قبال رادر خودمان خطاهاي چرا
.ديگر چراهاي و
يك انشاء كه بيفتد جا خودمان براي اگر اينكه نه مگر آيا
راحتتر و بهتر است ، توانايي نوشتن و است اساسي درس
;است انشاء صحيح آموزش همان كه خودمان هدف به نميتوانيم
برسيم؟
زمان شده ، عنوان چراهاي و كار مراحل طرح از پس اكنون
.ميرسد فرا پاسخگويي
آوردن ، بهوجود معني به لغت انشاءدر چه؟ يعني انشاء *
در و است آفريدن و آوردن پديد كردن ، خلق كردن ، ايجاد
آيه 79 يس سوره در كه همانطور."نوشتن" معني به اصطلاح
:ميخوانيم
اي) عليم خلق بكل هو و مره اول انشاها الذي يحييها قل
زندگي را آنها بار اول كه ميكند زنده خدايي بگو ما رسول
.آوردن بوجود يعني "انشاء" پس (.بخشيد
بوجود تا كنيم خلق تا مينويسيم مينويسيم؟ انشاء چرا*
باقي خود از اثري تا بيافرينيم ، تا مينويسيم.بياوريم
مشاهدههاي و دروني احساسات شامل كه اثريبگذاريم
و عقايد و احساسات تا مينويسيم.است ما بيروني
.كنيم اعلام را باورهايمان
و انديشه درون ، ذهن ، كلمات ، بوسيله تا مينويسيم
مينويسيم.بگذاريم نمايش به و كرده ترسيم را عواطفمان
مينويسيم ، .باشند ديگران و ما بين ارتباطي پل كلمات تا
تا مينويسيم.گفت نميتوان كه را آنچه باشيم گفته تا
تا مينويسيم.باشند ما ناگفتههاي بلندگوي كلمات ،
.شويم ساخته و بسازيم
خوب ديد ، خوب بايد نوشتن ، خوب براي بنويسيم؟ بايد چگونه*
انجام احسن نحو به بايد كار سه اين.خواند خوب و شنيد
.ميكند فرق ديدن با ديدن.نوشت خوب بتوان تا شود ،
هم ، قرآن ميدانيم كه همانطور خواندن تا داريم خواندن
.است آورده "ديدن
ديدن يعني نظر اما.گذرا و سطحي ظاهري ، ديدن يعني راي
با هم خواندن.دقيق و غور با ديدن.تامل و تفكر با همراه
هدف ، كه گذرا و سطحي خواندن نوع يك.ميكند فرق خواندن
خواندن مثل است ، شدن خبر با و شدن مطلع خواندن ، فقط
كه هست ، هم خواندن از ديگري نوع ولي...و مجله روزنامه ،
به هم شنيدن.شعور و فهم يادگيري ، با همراه است خواندني
و داد گوش دقت به بايد يعني.است خواندن و ديدن صورت
.بگيرد صورت بهتر فراگيري تا شنيد
و بنويسند بخواهيم دانشآموزان از ميتوانيم حالا
انتقال براي است تمريني هرانشاء نوشتن كه كنيم يادآوري
;بگوييم ميتوانيم حالا عقايدشان ، و افكار عواطف ، بهتر
.بنويسيد صميمي و صادقانه ;بنويسيد
رضايي معصومه
فارسي ادبيات كارشناس
|