و متابعت روانشناسي در بحثي
!مكافات و اطاعت
فرمانبرداري
وكالت كارآموزان از نفر تحليف 194 مراسم
برگزارشد
قانون اصلاح طرح:مجلس قضايي كميسيون مخبر
دارد قرار مجلس كار دستور در چك
و بار نقل و حمل رانندگان بيمه قانون
ميشود اجرا شهري بين مسافر
مقدس دفاع هفته پاسداشت اخبار
و متابعت روانشناسي در بحثي
!مكافات و فرمانبردارياطاعت
از را "معذور المامور"جمله بارها و بارها شما شايد
جمله اينباشيد شنيده خود زبان از حتي يا و ديگران زبان
بشر زندگي در زيادي دردسرهاي حال به تا مختصر ، و كوتاه
كه افرادي.آورد خواهد نيز آينده در قطعا و آورده پديد
به جستن توسل با شدهاند ، غيرانساني عملي انجام به مامور
سرزنش و گناه احساس از دارند سعي تنها نه عبارت ، اين
افرادي را خود ميكنند تلاش بلكه بمانند ، مصون ديگران
اطاعت را دستورات صرفا كه كرده معرفي وظيفهشناس
!بس و كردهاند
;انسان سوي از كوركورانه و چرا و بيچون اطاعت موضوع
و شعور عقل ، را حيوانات ساير از خود مميزه فصل كه موجودي
مورد موضوعات از ميداند ، مسائل تحليل و تجزيه قدرت
را سوال اين نيز افلاطون.است اجتماعي روانشناسان علاقه
نادرست قوانين انجام به نسبت شخصي چگونه كه ميكند مطرح
سوال اين به پاسخ در سقراط و ميكند؟ كسب مطاع تعهدي
صحت تصور مبناي بر قوانين از اطاعت كه ميبرد گمان
دستور وي رو همين ازاست امكانپذير جامعه دستورات
(بركوويتز ، 1372).پذيرفت راحتي به را شوكران جام نوشيدن
و اطاعت از بشري جامعه در كه رقتانگيزي وقايع و حوادث
است شده باعث آمده بوجود انسانها كوركورانه فرمانبرداري
جنبههاي در مطالعه و بررسي به كنجكاوانه روانشناسان تا
قتل:جمله از حوادثي.بپردازند موضوع اين پنهان و پيدا
كالي ، ستوان دستور به ويتنام در "ميلاي" دهكده مردم عام
در نازي افسران توسط بيگناه انسان ميليونها عام قتل
فلسطينيها بيرحمانه شكنجه و كشتار هيتلر ، حكومت دوره
برجستهاي نمونههاي...و اسرائيليها توسط حاضر زمان در
و اطاعت پيامد كه ميباشند دهشتناك فجايع اين از
سوال.مافوقهايشاناست فرامين از افراد فرمانبرداري
انسانها آيا كه است اين اجتماعي روانشناسان براي اساسي
و خير؟ يا دارند منفعل حالتي فرمان ، و دستور برابر در
چه چيست؟ انفعال اين دلايل است ، مثبت پاسخ اگر
تبعيتجويي و فرمانپذيري ميزان افزايش در موقعيتهايي
ضمانت افزايش براي قدرت صاحبان ميباشند؟ دخيل افراد
استفاده ترفندهايي و روشها چه از خود دستورات اجرايي
ميكنند؟
كه معتقدند ،"كلاين ملاني" جمله از روانشناسان از برخي
آنان كودكي دوران در بايد را بزرگسالان رفتار ريشههاي
روانشناسان از بعضي باور به اساس ، اين بر.كرد جستجو
افراد ، كوركورانه فرمانبرداري رفتار ريشهيابي در اجتماعي
دوران در آنان شده كسب تجارب و تربيت نحوه به ميتوان
اهميت طفوليت دوران از كه آنجا از.كرد رجوع كودكي
آموخته مردم به قدرت صاحبان انواع برابر در شدن تسليم
كارفرمايان ، معلمان ، والدين ، اينكه از آنها ميشود ،
.دارند ترديد ببرند سوال زير را حكومتي مسئولان و مربيان
.(كريمي ، 1379)
در نيز فرهنگي تفاوتهاي كه داشت دور نظر از نبايد البته
موثري نقش جويانه تبعيت رفتار تقويت و تثبيت و شكلگيري
قبيله يا خانواده افراد فرهنگها ، از بسياري در.دارد
خانواده ، قدرتمند مرجع يا فرد چراي و بيچون مطيع بايد
اقتدار مرجع اين كه جايي تا.باشند خود گروه و قبيله
دستورات و كرده دخالت زيردستان زندگي مسائل درخصوصيترين
لازمالاجرا شرايطي هر تحت و حال همه در وي فرامين و
برابر در شدن تسليم و اطاعت جوامعي ، چنين درميباشد
آن ، از تخطي كه شده تلقي اجتماعي هنجار يك مافوق ، دستورات
از محروميت اجتماع ، از طرد همچون ناگواري پيامدهاي
.داشت خواهد دنبال به را مرگ حتي يا و زندگي مزاياي
همچون ديگري جوامع در كه نيست معنا بدان گفته اين البته
ترغيب و ترويج راي استقلال و فردگرايي كه آمريكا جامعه
فرمانبردار و مطيع آساني به كه نميتوانافرادي ميشود ،
همانطور بلكه كرد ، پيدا را ميشوند قدرت صاحبان و آمران
گاهي ميرسد بنظر كرد ، خواهيم اشاره بعدي سطور در كه
و اطاعت جلب روشهاي و موقعيتها اثربخشي قدرت مواقع
تحليل و تجزيه توانايي و استبداد از بيشتر بسيار تبعيت ،
.ميباشد انسانها عقلاني ارزيابي و
به پاسخ انواع از پاسخ دو واقع در فرمانبرداري ، و اطاعت
عمدي است كوششي ،"اجتماعي نفوذ".ميباشند اجتماعي نفوذ
يا عقايد در تغيير ايجاد براي گروه يك يا فرد يك سوي از
.(كريمي ، 1379).ديگران رفتار
دستورات به پاسخ در كه است رفتاري توصيف براي ،"اطاعت"
يا شده ايجاد مقررات و اقتدار صاحبان و قدرتمند اشخاص
به كردن رفتار يا ميشود ، برده كار به يافته تغيير
،"متابعت" و باشد دستورات يا اصول با سازگار كه گونهاي
آشكار درخواستهاي به نسبت اطاعت يا سازش به تعريف ، طبق
در اطاعت جلب روشهاي كه ميگردد اطلاق ديگران تلويحي يا
پورافكاري ، )ميگيرند قرار اجتماعي نفوذ از طبقه اين
.(1373
.ميگيرد انجام پايين خيلي سنين در قدرت از اطاعت يادگيري
در كه ميآورد بوجود هنجاري سرعت به يادگيري اين
براي كه هنجاري دارد ، بسزايي اهميت فرد شدن اجتماعي
هنجار ، اين اما.برد كار به خاصي تلاش بايد آن ، با مقابله
:ميشود رودررو ديگري مهم هنجار با ميلگرام ، آزمايش در
نشان (1994)لوپا مطالعه.رساند آسيب ديگران به نبايد
را بزرگسالان قدرت پايين ، سنين در حتي كودكان ، كه ميدهد
از كه نميرود پيش آنجا تا پذيرش اين اما ميپذيرند ،
.كنند اطاعت ديگران به رساندن آسيب به مربوط دستورات
است ، قوي هنجار يك قدرت از اطاعت كه مسئله اين بنابراين ،
موقعيت ميلگرام ، عقيده بهنميكند تبيين را چيز همه
وقتي.است ديگري مهم عامل قدرت ، مقابل در شخص انفعالي
به بايد كه كسي يعني ميداند ، معذور و مامور را خود شخص
مبتكر كه اين نه دهد انجام را خاصي وظيفه ديگران دستور
صاحب گردن به را خود عمل مسئوليت ميكند سعي باشد ، عمل
.بيندازد قدرت
رفتار ومشاهده آزمايشگاهي تحقيقات به توجه با روانشناسان
موثر عوامل تا برآمدند درصدد زندگي ، موقعيتهاي در افراد
-رواني اساس قدرت ، مراجع از چرا و بيچون براطاعت
مورد را..و اطاعت جلب روشهاي فرمانبرداري ، اجتماعي
مقاومت روشهاي بتوانند بدينوسيله تا داده قرار شناسايي
مردم به را كوركورانه فرمانبرداري و اطاعت برابر در
.دهند آموزش
:فرمانبرداري و اطاعت بر موثر عوامل
كه ميدهند نشان تحقيقات يافتههاي:قرباني وضعيت(1
امر كه فردي ديدگان درمقابل قرباني حضور و قرباني مجاورت
به را كوركورانه است ، اطاعت شده وي به آسيبرساندن به
وجدان مواجهه ، اين ظاهرا.ميدهد كاهش توجهي قابل ميزان
به اضافي صدمه اعمال واز ميدهد آزار را زننده آسيب
كه كنوني جنگهاي در بنابراين.ميكند جلوگيري قرباني
چشم به را خود قربانيان موشك پرتاب خدمه يا خلبانان
و ميشود آنها گريبانگير كمتري وجدان عذاب نميبينند ،
كه موقعيتي در تا ميدهند دستور قبول به تن آسانتر
.آورد خواهند چه خود قربانيان سر بر ببينند بتوانند
فيزيكي حضور:درصحنه دستوردهنده فرد حضور عدم يا حضور(2
قبول در مهمي عامل اطاعتكنندگان ، كنار در دهنده دستور
دستور ، ابلاغ از پس دستوردهنده كه هنگامي.است وي دستورات
خود از كمتري فرمانبرداري افراد ميشود ، خارج صحنه از
انجام به كمال و تمام را وي ودستورات ميدهند نشان
.نميرسانند
موقعيت همان واقع در موسسه ، از منظور:موسسه اعتبار (3
نتايج.گرفتهاند قرار آن در افراد كه است محيطي يا
تحقيقات كه محيطي يا موسسه وقتي كه ميدهند نشان تحقيقات
بود ، برخوردار بالايي اعتبار از ميگرفت انجام آنجا در
نشان را فرمانبرداري از بالاتري درصد آزمودنيها
.ميدادند
اين در تحقيقات نتايج كه هرچند:الگو و سرمشق وجود (4
مشاهده معتقدند محققان برخي وليكن ميباشند متناقض زمينه
بروز در تسهيلكنندهاي عامل ميتواند الگو و سرمشق
چرا و بيچون فرمانبرداري جمله از رفتارها از بسياري
.گردد
است اين ميآيد بر ميلگرام تحقيق از آنچه:تقبل هزينه (5
آن اجراي سهولت دستورات ، چراي بيچون پذيرش دليل يك كه
نظر به مذكور ، درآزمايش واقع در.ميباشد افراد براي
.دربرنداشت زيادي رواني هزينه دستورات اين اجراي ميرسيد
به.است كرده ارائه را مفصلي بحث زمينه اين در بركوويتز
تاثير ميزان كه رواني هزينههاي انواع از يكي وي ، زعم
.است اجتماعي تاثير عدم مفهوم ميدهد ، تغيير را تقبل
از فردي كه كنند تصور نداشتند دليلي ميلگرام آزمودنيهاي
حتي.باشد باخبر آنها اعمال از آزمايشگاه ، از بيرون جهان
عدم ميزان ميشدند ، خبر با اعمال اين از ديگران اگر
استدلال آنها زيرا بود ، محدود بسيار اجتماعي تاييد
.بودهاند دستورات تابع فقط ميكردند
محاسبه دروني اضطراب مبناي بر تقبل هزينه بيشتر
اطاعت و تقبل آزمودنيها از پژوهشها ، از برخي در.ميگردد
فردي بنابراين.ميشد خواست ديگراندر ناراحتي قبال در
كند ، حل را ديگران ناراحتي از ناشي وجدان عذاب نتواند كه
.دارد تقبل نفي جهت آمادهتري زمينه
قرباني كردن بيشخصيت اضطرابي ، چنين كاهش براي روش يك
عنوان به دهيم ، آزار است قرار راكه كساني ما اگر.است
كمتر كنيم ، تلقي انساني غير موجوداتي يا موضوعات اشياء ،
تصور ، اين با ديگر ، طرف از.ميشويم وجدان عذاب دچار
نظر در وظيفه انجام عنوان به را آنها بر وارده آزار كمتر
كردن بيشخصيت به نازيها كه همينروست از.ميگيريم
انسان از غير موجوداتي را آنها و پرداخته خود قربانيان
.ميدانستند
آن به ميتوان فرمانبرداري افزايش در كه ديگري عامل
مواقع بسياري در.است اقتدار مشروعيت تاثير كرد ، اشاره
گمان افراد كه ميافتد مقبول جهت آن از مقتدرانه دستورات
اتخاذ درستي تصميمات مبناي بر دستورات آن ميكنند
جهت در مشروع قدرتي آنها كه است لحاظ همين بهشدهاند
.ميكنند ارائه معين اعمالي انجام درخواست
:كوركورانه فرمانبرداري و اطاعت اجتماعي رواني ، اساس
اينجا در كه ميكنند اشاره عامل چندين به برن و بارون
:ميكند بازي نقش
پيروي خاطر به سلطه تحت افراد موقعيتها از بسياري در -
راحتي احساس و مييابند خاطر آسوده را خود ازدستورات ،
دفاعي ،"ميكردم اجرا را دستورات فقط من"جمله.ميكنند
و خشن دستورات از اطاعت از پس افراد از بسياري كه است
.ميكنند مطرح ظالمانه
را خود علائمپايگاه يا نشانهها اغلب اقتدار صاحبان-
و عناوين نشانها ، خاص ، يونيفورمهاي شامل.دارند
مواجه افراد اين با كه كساني بيشتر و مشابه نمادهاي
.ميبينند مشكل را آنها برابر در مقاومت ميشوند ،
صورت به اقتدار صاحبان دستورات موقعيتها ، از دربسياري -
هستند ضرر بي نسبتا اوليه اعمال.مييابد افزايش تدريجي
در وافراد ميگردد صادر خطرناكتر دستورات تدريج به و
كردن اطاعت براي كمتري استقامت و پايداري مواقعي چنين
.ميدهند نشان
است ، ويرانگر اطاعت مستلزم كه موقعيتها از بسياري در -
براي زماني مواقع اين ودر ميگيرد صورت سريع بسيار تقاضا
.ندارد وجود زيردستان براي تامل و كردن فكر
گفتار و رفتار مطالعه و مشاهده با پژوهشگران همچنين
را اطاعت جلب وشگردهاي روشها از برخي اقتدار ، صاحبان
فنون تمام كه گرفت نتيجه سيالديني روبرت.نمودهاند بيان
:ميباشد زير اصل شش بر مبتني اندازهاي تا اطاعت جلب
درخواستهاي به داريم تمايل بيشتر ما:دوستي و رفاقت (1
به تا دهيم پاسخ داريم دوستشان كه افرادي يا دوستان
.نداريم دوستشان كه افرادي يا غريبهها درخواستهاي
مقام يا عمل يك به را خودمان وقتي:همساني يا تعهد (2
كه ميدهيم پاسخ درخواستهايي به بيشتر مينمائيم متعهد
به چنانچه.دارد همساني عمل يا مقام آن با آنان رفتار
كه ميكنيم تلاش باشيم ، داشته تعهد ديدگاهي يا مقام
گوناگون شيوههاي به ديدگاه آن با ما اعمال و سخنان
.باشد داشته تناسب و هماهنگي
ارزش هستند نادر يا كمياب كه فرصتهايي براي ما:كميابي(3
به بنابراين.نمائيم حفظ را آن ميكنيم تلاش و قائليم
دست از كه فرصتهايي روي بر كه ميدهيم پاسخ درخواستهايي
به اشارهاي كه فرصتهايي روي بر تا است متمركز ميروند
.ندارند تغييرات اين
كه ميدهيم پاسخ كسي درخواست به بيشتر ما:متقابل عمل (4
نسبت ما بنابراين.است داشته عنايتي يا توجه ما به قبلا
از اطاعت با ميكنيم تلاش و كرده دين احساس وي به
.نمائيم ادا او به را خود دين دستوراتش ،
به ميخواهيم بيشتر كلي طور به ما:اجتماعي اعتبار (5
باآن همسان عمل اين كه دهيم پاسخ درخواستي به عملي ، خاطر
.معتقديم ما كه باشد چيزي
كه طوري به قائليم ، ارزش اقتدار براي ما:اقتدار (6
اقتدار كه شخصي ودستورات درخواستها ميخواهيم معمولا
.دهيم انجام را دارند قانوني
مقاله ، پايان در است لازم شده ، گفته مطالب به توجه با
را فرمانبرداري و اطاعت برابر در مقاومت روشهاي و راهها
به ،(1997)وبرن بارون خصوص درايندهيم توضيح اختصار به
:ميكنند اشاره زير عوامل
نه و (كنندگان اطاعت)پيروان كه اين آوردن خاطر به (1
.هستند شده ايجاد آسيب هرگونه مسئول اقتدار ، صاحبان
،"معذور المامور"توجيه از استفاده با نميتوان بنابراين)
.(كرد خالي خود عمل پيامدهاي مسئوليت زيربار از شانه
چون بدون اطاعت بودن نامناسب بر مبني روشن دلايل ارائه(2
اعمال با افراد كردن مواجه موثر بسيار روش يك وچرا ،
.است نافرماني الگوهاي
ميشود موجب اقتدار صاحبان انگيزههاي و نظرات پرسيدن (3
اقتدار صاحبان نفوذ مقابل در بتوانند آسانتر افراد
اهداف انگيزهها ، نظير سوالاتي پرسيدن با.كنند مقاومت
براي افراد اقتدار ، صاحبان شخصي منافع و اجتماعي سودمند
قدرت مراجع برابر در شدن تسليم به نسبت خود استقلال
.ميكنند پيدا بيشتري حمايت
اجتماعي روانشناسي تحقيقات نتايج از افراد كه موقعي (4
جديدشان ، ودانش آگاهي خاطر به بگيرند ، ياد را چيزهايي
در مقاومت براي آنان توانايي و كرده تغيير رفتارشان
.مييابد افزايش كوركورانه اطاعت برابر
تاجالدين ناصر - كاظمي احسان
است موجود اجتماعي گروه در منابع *
وكالت كارآموزان از نفر تحليف 194 مراسم
برگزارشد
كارآموزان از نفر تحليف 194 مراسم:اجتماعي گروه
برگزار دادگستري وكلاي كانون در يكشنبه روز وكالت
.شد
وكلا كانون مديره هيات اعضاي باحضور مراسم اين
خانوادههاي و دانشگاه استادان وكلا ، از مركز ، جمعي
.شد برگزار كارآموزان
وكالت پروانه ،"سوگند اتيان" از پس مراسم اين در
.ميشود صادر كارآموزان اين براي
گفتوگو در دادگستري وكلاي كانون رئيس سيدمحمدجندقي
كارآموزان از نفر گفت23 ايرنا اجتماعي خبرنگار با
سوگند ، از پس آقايان همراه به كه هستند بانوان
كارآموزان:افزود وي.كردند رابرتن وكالت مقدس لباس
طي از پس هستند حقوق رشته كارشناسي مدرك داراي كه
از پس و كتبي و شفاهي آزمون در و ماهه دوره 18
.ميگيرند وكالت پروانه سوگند اتيان
قانون اصلاح طرح:مجلس قضايي كميسيون مخبر
دارد قرار مجلس دستوركار در چك
شوراي مجلس حقوقي و قضايي كميسيون مخبر:اجتماعي گروه
.داد خبر مجلس علني صحن در چك قانون بررسي از اسلامي
با:گفت ايرنا سياسي خبرنگار با گفتوگو در كاظمي محمد
قانون اصلاح طرح به رسيدگي پايانمهلت به توجه
شوراي مجلس هفته اين كار دستور در طرح اين چك
.دارد قرار اسلامي
را طرح اين در تاكيد مورد موارد از ملاير نماينده
و (توانايي) ملائت بررسي براي بانكها كردن موظف
:گفت و كرد اشاره جاري حساب افتتاح متقاضي اعتبار
از پس هستند موظف بانكها نمايندگان تقديمي طرح در
حسابجاري افتتاح متقاضيان اعتبار ميزان شدن معلوم
.كنند اقدام آنها براي چك دسته صدور به نسبت
سقف را چك قانون اصلاح طرح خصوصيات ديگر از كاظمي
.كرد ذكر چكها بودن دار
ريالي سقف بانكها طرح اين تصويب صورت در:گفت وي
به توجه با را شود نوشته چك هر در بايد كه مبلغي
.ميكنند محدود شخص اعتبار
طرح خصوصيت ديگر مجلس حقوقي و قضايي كميسيون مخبر
چكهاي از كيفري جنبه سلب را نمايندگان تقديمي
تصريح وي.كرد ذكر امضا سفيد و اماني تضميني ، وعدهدار ،
شد انجام قضايي كميسيون در كه بررسيهايي در:كرد
بررسي به موظف را بانكها كه طرح از بخشي با بانكها
.بودند مخالف كند مي اشخاص اعتبار
مجلس نمايندگان از تن توسط 70 چك قانون اصلاح طرح
كميسيون در آن كليات تصويب از پس كه شده تهيه
صحن در آن ماندن مسكوت تقاضاي مجلس ، حقوقي و قضايي
.شد تصويب ماه چهار مدت به مجلس علني
اسلامي شوراي مجلس داخلي آييننامه ماده 180 براساس
است موظف رئيسه هيات قانوني مهلت پايان از پس
.دهد قرار مجلس كار دستور در را طرح اين مجددا
و بار نقل و حمل رانندگان بيمه قانون
ميشود اجرا
شهري بين مسافر
رانندگان بيمه طرح مهر اول تاريخ از:اجتماعي گروه
كار دفترچه داراي رانندگان اساس اين بر و اجرا برونشهري
تامين سازمان واحدهاي به مراجعه با موظفند معتبر رانندگي
خود بيمه حق راسا كردهاند نامنويسي آن نزد كه اجتماعي
.بپردازند را
مربوطه ، آييننامه و قانون اجرايي دستورالعمل براساس
مسافر و بار حمل رانندگان كليه اجتماعي تامين سازمان
رانندگي معتبر كار دفترچه و گواهينامه داراي كه شهري بين
مورد در و قانون اين مشمول مهر اول تاريخ باشند ، از مي
رانندگي كار دفترچه تاريخ اين از بعد كه رانندگاني
مشمول رانندگي كار دفترچه صدور تاريخ از ميدارند دريافت
.بود خواهند قانون اين
اجتماعي تامين شورايعالي مصوبه و واحده ماده با برابر
مسافر و بار حمل رانندگان مقطوع دستمزد ميزان
حداقل برابر معادل 3/1 سال 80 در شهري بين
معادل 4/1 سال 81 در ريال ، روزانه 610/24 سال 80 دستمزد
معادل سال 82 سال 81 ، در دستمزد حداقل برابر
معادل 6/1 بعد به سال 83 از و دستمزد حداقل برابر 5/1
تعيين كار قانون مشمولين سال هر دستمزد حداقل برابر
مقطوع دستمزد كه 72درصد است مكلف راننده شخص.است گرديده
.نمايد پرداخت اجتماعي تامين سازمان به ضوابط طبق راسا را
طرح اين مشمول رانندگان كليه دارد ، تاكيد دستورالعمل اين
شعبه آن در كه اجتماعي تامين شعب به مراجعه ضمن موظفند ،
خود آينده ماه سه به مربوط بيمه حق هستند ، پرونده داراي
آنان به و تهيه سازمان توسط كه پرداخت برگهاي طبق را
ماه اولين پايان تا حداكثر و فصلي صورت به ميگردد تحويل
مقرر شرايط احراز با و نمايند پرداخت يكجا بطور فصل همان
قالب در قانوني حمايتهاي از اجتماعي تامين قانون در
.گردند برخوردار آن در بلندمدت و كوتاهمدت تعهدات
تاريخ 1/7/80 در كه رانندگاني كليه قانون ، اين اجراي در
مذكور تاريخ از ميباشند معتبر رانندگي كار دفترچه داراي
اجتماعي تامين سازمان شعب به دارند فرصت ماه حداكثر 3
.كنند مراجعه
مقدس دفاع هفته پاسداشت اخبار
سماع نام با مقدس دفاع زمينه در CD اولين:اجتماعي گروه
مدت 77 به نوحهخواني و دقيقه در 40 نماهنگ يارانبا 4
سرداران و نبرد جبهههاي از عكس قطعه با 253 همراه دقيقه
.است عرضهشده شهيد
و مقدس دفاع هفته مناسبت به پايداري فرهنگسراي *
اشاعه و جنگ جبهههاي مردان خاطره و ياد زندهنگاهداشتن
حفظ بنياد مشاركت با سرزمين اين پايداري گرانسنگ فرهنگ
به اقدام بار نخستين براي مقدس دفاع ارزشهاي نشر و آثار
صحنه و خياباني بخش دو در "حضور" تئاتر جشنواره برگزاري
.است كرده
:است گفته خبرنگاران به جشنواره اين دبير كاسبي ، محمد
كه فرساست توان و سخت بسيار كاري مقدس دفاع ارزشهاي ثبت
به مقاومت هنر و ادبيات دفتر مانند مراكزي در حال به تا
ايجاد تئاتر ، براي زمينه در ما.است شده انجام پيگير شكل
مراكز چنين و جنگ تئاتر به علاقهمند جوانان بين الفت
.بزنيم برنامههايي چنين طراحي به دست بايد ارزشمندي ،
دفاع هفته مناسب به اسلام رزمندگان هنري فرهنگي موسسه *
حماسه اين رهگذر از:است افزوده بيانيهاي در مقدس
بناي پايههاي و يافت تجلي ايران ملت يكپارچگي ماندگار
را انقلاب نوپاي نهال مقدس ، دفاع.شد تقويت الهي حكومت
مفاهيم بروز و ساخت آبديده مقاوم ، و تنومند درختي چون
.شد سبب را ملي وحدت و سلحشوري شجاعت ، ايثار ، چون متعالي
جاي خود مضاعف تلاش با امروز كشور ، تئاتر هنرمندان *
روند متاسفانه كه را مقدس دفاع فيلم كاستيهاي و سستيها
.پرميكنند است ، كرده طي نزولي
بنياد ، در اين رئيس افشار ، عليرضا پاسدار سرتيپ سردار
:افزود مقدس دفاع تئاتر جشنواره دومين مناسبت به پيامي
نسل براي برجسته هنرهاي از يكي عنوان به مقدس دفاع تئاتر
حماسهآفريني و حقايق ترسيمگر ميتواند همواره بشري
.باشد اسلام رزمندگان
غرورآفرين عمليات سالروز مهرماه پنجم با همزمان *
جلوه" عكاسي بزرگ مسابقه آبادان حصر شكست و ثامنالائمه
مزار گلباران عطرافشانيو غبارروبي ، مراسم از "ميثاق
نشر و حفظ سازمانميشود برگزار كشور سراسر در شهيدان
و هنرمندان علاقمندان ، از مقدس دفاع ارزشهاي و آثار
تا آورد عمل به دعوت مطبوعات عكاسان بويژه كشور عكاسان
لحظات ثبت و شكوه با مراسم اين در خود گسترده حضور با
.كنند شركت سراسري مسابقه اين در روحاني و معنوي
گلزار مسقفسازي و ساماندهي طرح مقدس 95 دفاع هفته در *
مطالعاتي طرح و ميرسد بهرهبرداري به استان در 14 شهدا
هفته اين در.ميشود آغاز ديگر استان در 11 شهيد گلزار 38
اماكن معابر ، ميادينو از مورد در 160 شهدا تصاوير
عمومي ، فرهنگي مراكز مورد و 985 ترسيم دولتي و عمومي
شهيدان نام به شهرها ميادين و عمومي معابر خيابانها ،
.ميشود نامگذاري
روز عصر در:گفت شهيد بنياد تبليغات و پژوهشي معاون
شهيد گلزار و 700 يكهزار از بيش هفته اين پنجشنبه
.شد خواهد عطرافشاني و غبارروبي
تابلوي از مقدس دفاع ايام گراميداشت از روز دومين در *
و كهكيلويه استان مركز ياسوج در تحميلي جنگ شهيد 13
اين ساخت براي.شد برداري پرده باشكوه آييني طي بويراحمد
شهيد شهادت محل و شناسنامه عكس ، مشخصات با تصوير تعداد
.است شده هزينه ريال ميليون 30
براي گروهي رسانههاي خبرنگاران از تن ديروز 22 عصر *
.شدند خوزستان استان راهي كشور جنوب جنگي مناطق از بازديد
عملياتي ، مناطق با خبرنگاران روزه سه بازديد اين در
از 8 مانده جاي به آثار و جنگزده مناطق بازسازي روند
.ميشوند آشنا مقدس دفاع سال
|