است نكرده توبه لوكاچ
فلاكت و فقر كردن جهاني
لاك جان انديشه در آزادي
ميكنند؟ چه روشنفكران
غيرحرفهاي گفتوگوي يك گزارش نقد
ضد بر دموكراسي جنگ فيلسوفاين بهقلم
نيست ترور
است نكرده توبه لوكاچ
پنهان شوروي كمونيست حزب نگاه از را آن لوكاچ كه كتابي
.ميشود منتشر فارسي به بود كرده
تاليف را "طبقاتي آگاهي و تاريخ" كتاب لوكاچ جورج وقتي
را كمونيست حزب هواداران و اعضا از انبوهي خشم كرد ،
و جاري انديشههاي به بود شديدي حمله كتاب.برانگيخت
آن چاپ دليل همين به و حزب سردمداران اذهان در ساري
فشار.ميشد محسوب حزبي مرام به شديد اهانت گونهاي
به را كار شد ، وارد لوكاچ بر حزب طريق از كه زيادي بسيار
بسياري سوي از و گرفت پس را كتابش لوكاچ كه رساند جايي
عمرش ، انتهاي تا و مرد لوكاچ.گرفت سازشكار لقب افراد
اما.نكرد بيان تكذيبيه آن با مخالفت در جملهاي هيچگاه
در پژوهشگران كاوش پيش سال دو.بود ديگري چيز واقعيت
لوكاچ دستنوشتههاي از مجموعهاي كشف به منجر KGB آرشيو
".شود سوزانده است بهتر":بود شده نوشته آن روي كه شد
آگاهي و تاريخ از سرسختانه دفاعيهاي جز نبود چيزي كتاب
جالب و است شده منتشر كه است سال دو كتاب اين.طبقاتي
كتاب اين به نحوي هيچ به و كجا هيچ در لوكاچ كه است اين
نوشته سال 1924 در را كتاب اين لوكاچ.است نداده ارجاعي
.است
مجار نويسنده و منتقد فيلسوف ، (1885- 1971) لوكاچ جورج
او.ميرود شمار به بيستم قرن ماركسيستهاي مهمترين از
نوعي با كوشيد كه دادهاند قرار ماركسيستهايي رده در را
نجات لنين عملگرايي چنبره از را ماركسيسم هگل به رجعت
سال در و زاده مجارستان پايتخت بوداپست در لوكاچدهد
عنوان به بعد سال.شد مجارستان كمونيست حزب عضو 1918
پيروزي با كمونيستي رسيده قدرت به تازه رژيم فرهنگ وزير
روسيه در.گريخت روسيه به وين از لوكاچ آلمان در هيتلر
"طبقاتي آگاهي و تاريخ" كتاب در ويژه به خود نظريات از
با.بيابد كار اجازه مسكو علوم آكادمي در تا كرد توبه
بوداپست به مجارستان در كمونيستي دولت مجدد استقرار
اما رسيد دانشگاه استادي و پارلمان در عضويت به و بازگشت
استالين عليه جنبشي كه مجارستان انقلاب 1956 از حمايتش
لوكاچ انقلاب ، سركوب از پس شوروي.شد تمام ضررش به بود
خود گذشته از كه هنگامي تنها و كرد تبعيد روماني به را
پذيرفته مجارستان كمونيست حزب عضويت به دوباره كرد توبه
.بازگشت كشورش به و شد
موضوعاتي كه نوشته مقاله صدها و كتاب حدود 30 در لوكاچ
معروفترين.دربرميگرفت را ادبيات و هنر فلسفه جمله از
محمدجعفر كه دارد نام طبقاتي آگاهي و تاريخ او اثر
.كرد ترجمه فارسي زبان به را آن سال 1377 در پوينده
ديدگاه از ديالكتيك در پژوهشي طبقاتي آگاهي و تاريخ
چون موضوعاتي به لوكاچ جورج آن در كه است ماركسيستي
روزا نگاه از ماركسيسم ارتدكس ، ماركسيسم تعريف
پرولتاريا آگاهي و شيوارگي طبقاتي ، آگاهي لوكزامبورگ ،
.ميپردازد...و تاريخي ماترياليسم كاركرد دگرگوني
:مينويسد كتاب اين چاپ 1967 به خود پيشگفتار در لوكاچ
درباره در 1933 كه طرحگونهاي و قديمي زندگينامه در
بهسوي من راه را جوانيام دوره تحول سير نوشتهام خودم
كتاب اين در آمده گرد نوشتههاي ناميدهام ماركس
با.ميشود مربوط ماركسيسم در من نوآموزي بهدوران
بر مايلم جلد يك در دوره اين اسناد مهمترين مجدد انتشار
نيستم مدعي بههيچوجه و ورزم تاكيد آنها مقالهاي سرشت
ارزشي ماركسيسم حقيقي ماهيت مورد در جاري بحثهاي در كه
.دارم امروزين
لوكاچ جورج درمورد تازه سندهاي افشاي با ترتيب بدين
كه همانگونه و است نكرده توبه هيچگاه او ميشود معلوم
و تاريخ بود باور اين بر نيز لوكاچ است گفته گلدمن لوسين
تاريخ عطف نقاط برجستهترين از طبقاتي آگاهي
يك نگاه از البته بيستم قرن در سياسي و جامعهشناختي
.است بوده ماركسيست
فلاكت و فقر كردن جهاني
جهان كشورهاي از بسياري در كه فراواني هياهوي ميان در
در دولت نقش كاهش و ساختاري تعديل و توسعه سر بر چندم
ميزان افزايش و سرمايهگذاريها و اقتصادي معاملات
گوشه از زمزمههايي است ، آمده بهوجود صنايع خصوصيسازي
راهبردها اين واقعا آيا كه ميرسد گوش به جهان كنار و
آيا اينكه و است اقتصادي بحرانهاي از روي برون راه تنها
موفقيت قرين توسعهيافته كشورهاي در روشها اين واقعا
تدوين و ترجمه گردآوري ، به دست سيف احمد دكتر.بودهاند
در دارد سعي كه است زده كتاب يك قالب در مقالاتي مجموعه
به مختلف ، كشورهاي عادي زنان و مردان زندگي تجربيات قالب
.بپردازد شده ، داده پرسشها اين به كه پاسخهايي در كاوش
كردن آشكار مجموعه ، اين مقالات همه اصلي محور واقع در
و توسعه براي تلاش فريبنده پوشش در كه است ستمي و اهانت
بر بينالمللي "مستقل" نهادهاي و سازمانها جانب از رفاه
.ميشود روا انساني جوامع
لاك جان انديشه در آزادي
جان درباره ايراني يك قلم به مستقلي اثر بار نخستين براي
.شد منتشر لاك
همان با همچنان نظري ، مباحث حوزه در آگه نشر كتابهاي
"بيستم قرن در فلسفه تاريخ".ميشوند منتشر هميشگي ، طرح
و پرهام باقر ترجمه با و دولاكامپاني كريستيان نوشته
ترجمه با و نويسنده چند نوشته "سوسياليزم آينده"
روانه گذشته روزهاي در دعاوي ، وكيل همان ناصرزرافشان ،
اولين براي انتشاراتشايد همين ادامه در.شدهاند بازار
لاك جان سياسي انديشه حوزه در كتاب يك كه باشد هم بار
همان كتاب اين.است شده منتشر و تاليف فارسي زبان به
كه است شريعت فرشاد دكتر "آزادي انديشه و لاك جان" كتاب
.خواند خواهيد آن درباره بيشتر بعدي شمارههاي در
از هم شكسپير مكبث و نيچه اخلاق تبارشناسي چاپ تجديد
.است آگه ديگر كارهاي
ميكنند؟ چه روشنفكران
مرتضوي حسن &
پس مانيفست" مطالعه از افراد بسياري گذشته ماههاي در
نظريه" كه است مدتي او.بردهاند لذت مرتضوي "سال از 150
نموده ارسال چاپ براي و كرده ترجمه را لوكاچ گئورگ "رمان
هم را هارتمن گرترود نوشته "كهن دنياي سازندگان".است
منتشر مرتضوي ترجمه با آينده روز چند تا آگه انتشارات
است انسانهايي با سرآغازش كه تاريخي كتابي ;كرد خواهد
شريك تيزدندان پلنگهاي و غارنشين خرسهاي با را جهان كه
سفره سر بر جديد دنياي در كه مردمي با پايانش و بودند
ترجمه مشغول حاضر حال در مرتضوي.نشستهاند پيشينيان
صفحهاي هشتصد كتابي.است هابسباوم اريك ي"نهايتها عصر"
آگه هم را كتاب ايندارد اختصاص بيستم قرن تاريخ به كه
عصر" تاكنون هابسباوم از.كرد خواهد منتشر سال آخر تا
عصر" و است شده ترجمه سال 1373 در "انقلاب عصر و سرمايه
.آمد خواهد بازار به ديگر مدتي تا نيز او "امپراطوري
داستان برنر ، اريك "جهاني اقتصاد در بحران" ترجمه
مفاهيم مجموعه از "پوپوليسم" كتاب و "نشد شناخته گيرنده"
آماده كارهاي از نيز لندن اوپن دانشگاه اجتماعي علوم
.مرتضوياند انتشار
"طبقاتي آگاهي و تاريخ از دفاع در" كتاب او ضمن در
اين مفصل خبر.است كرده چاپ آماده و ترجمه نيز را لوكاچ
.بخوانيد صفحه همين در را كتاب
فولادوند حامد &
و فارسي به فرانسه:دودستهاند فولادوند حامد ترجمههاي
:ميپردازيم اول دسته كتابهاي به ابتدا.فرانسه به فارسي
همت به را "نيچه شطحيات واپسين" آينده ماه تا فولادوند
در فيلسوف سخنان به كه ميكند منتشر حامي انتشارات
.بود شده مجنون ديگران زعم به كه دارد اختصاص دوراني
گادامر گئورگ هانس كه است كتابي ترجمه نيز او ديگر كتاب
آينده ماه دو تا هم كتاب اين.است نوشته نيچه درباره
ترجمه به فوكو ميشل كتاب كه است مدتي.شد خواهد منتشر
قصد كتاب اين.ميبرد سر به چاپ انتظار در نيز فولادوند
.بپردازد او معرفي به فوكو خود نوشتههاي طريق از دارد
حاضر حال در.ميكند منتشر امسال را كتاب اين هرمس
همراه به نيچه نوشتههاي نخستين ترجمه مشغول فولادوند
آراگون لوئي مشهور كتاب "الزا مجنون" و است احمد آل جمال
دغدغههاي فولادوند اما.ميكند آماده چاپ براي هم را
خواهد منتشر او از رمان سه ديگر مدتي تا.دارد هم ديگري
نام با ايتاليايي تاماروي سوزانا از است رماني اولي:شد
نوشته كه دومي عنوان ".ميبرد ترا دل كه آنجا" زيباي
ست"پسوا فراناندو زندگي آخر روز سه" است تبوكي آنتونيو
ترجمه (فولادوند حامد دختر) فولادوند ليلا همكاري با كه
همكاري حاصل آن ترجمه كه است "عشق عطر" هم سومي.است شده
دسته كتابهاي اما.است سلطانيه محمود دكتر با فولادوند
دوست كه ايراني" و "عشق وادي زائر هفت" فولادوند:دوم
منتشر فرانسه زبان به يساولي انتشارات توسط را "داريم
كتاب كه است داده سمت انتشارات به هم كتاب يك.ميكند
كتاب اين.دارد نام "بنويسيم فرانسه چگونه" و است درسي
.است شده آماده لطافتي خانم همراهي با هم
موقن يدالله &
گرچه ;كاسيرر و ميشناسيم اسطوره به را موقن يدالله
.نيست ستاري جلال پرداختن نوع از اسطوره به او پرداختن
مشغول برانگيز جنجال اثر يك ترجمه به موقن حاضر حال در
اثر "عقبمانده جوامع در ذهني كاركردهاي" اثر اين.است
بيستم قرن دوم دهه در كه است مشهور برول لوي لوسين
كتاب در شده ارائه نظريه مهمترين گوهر.است شده نگاشته
تفكر اول گونه.داريم تفكر دوگونه ما اساسا كه است اين
است حاكم مانده عقب كشورهاي بر كه است اسطورهاي - خرافي
كشورهاي بر كه انتقادي - تحليلي تفكر دوم ، گونه و
آمده وجود به همينجا از جنجال.ميكند حكمراني پيشرفته
بودن يكسان كه ميكند ملزم را شما نظر اين پذيرفتن.است
همه تقريبا كه مكانها ، و زمانها همه در بشر تفكر شيوه
شويد ، منكر را بودهاند ، موافق آن با تاريخ بزرگ متفكران
قرن تفكر تاريخ در برول اهميتباشد جالبي كتاب بايد
ژان انجمن در نفر دو گذشته سال دراست فراوان بيستم
ژان نظرات از بسياري كه كردند مطرح را نظر اين پياژه
.دارد برول تفكرات در ريشه پياژه
آذرنگ عبدالحسين &
تاريخ نشر ، به مربوط مسائل ;دارد اصلي تخصص دو آذرنگ
عنوان با كتابي تاليف كار اندر دست او حاضر حال در.علم
كند بيان كتاب آن در دارد قصد و است "ويرايش نظري مباني"
و ميكند ويرايش اساسي چه بر را كتاب ويراستار يك كه
متن ويرايش در ويراستار يك كه مختلفي اهداف كه دهد نشان
همكار.ميشوند ويرايش نوع تغيير باعث چگونه برميگزيند ،
كتاب.است اكرمي خاطره خانم كتاب اين كردن آماده در او
مشهور فيلسوف رورتي ، ريچارد مقالات مجموعه ترجمه او ديگر
اهميت.است "اجتماعي اميد و فلسفه" عنوان با امريكايي ،
نكته اين در شده آماده نادري نگار كمك با كه كتاب اين
غيرفلسفي موضوعات مورد در فيلسوف يك تاملات حاصل كه است
حقوقي نظام چون ، موضوعاتي به مجموعه اين مقالات.است
امريكا آموزشي نظام و امريكا در راست و چپ جنبش امريكا ،
.يافتهاند اختصاص
جنبههاي مورد در آذرنگ گفتوگوهاي و مقالات مجموعه
قرار گويي.شد خواهد بازار روانه زودي به نيز نشر نظري
"مكان و زمان فراسوي پيوندهاي" كتاب ترجمه نو طرح است
مدتي كه نيز ، را جهان فرهنگ و تمدن تاريخ زمينه در آذرنگ
.كند منتشر سال پايان تا ميبرد ، سر به نشر انتظار در است
علي با آذرنگ همكاري حاصل كه هم "ناشران با گفتوگو"
مباني" چون ديگري كتابهاي مجدد چاپ همراه به است دهباشي
به فناوري انتقال" و است ، درسي كتاب يك كه ،"كتاب نشر
.ميشوند منتشر بسيار ، تجديدنظرهاي با "سوم جهان كشورهاي
غيرحرفهاي گفتوگوي يك گزارش نقد
دكتر و مهاجراني دكتر تلويزيوني مناظره به نگاهي
گذشته هفته در لاريجاني
ابك حميدرضا
مناظره پخش زمان و آمد پايان به انتظار بالاخره - 1
بنا كه برنامهاي ;رسيد فرا سيما چهارم شبكه تلويزيوني
بنهد سياستمدار مورخ برابر در را فيلسوف سياستمدار داشت
آنها از را "تمدن و دين" نسبت باب در پرسشهايي پاسخ و
مهاجراني عطاالله و لاريجاني جواد محمد انتخاب.شود جويا
همه تقريبا تا بود شده باعث برنامه كارشناسان عنوان به
چندان كه كسان بسياري حتي و چنيني اين مباحث علاقهمندان
اين رويارويي اما ندارند ، مجادلات اينگونه به هم رغبتي
جادو جعبه پاي شب پنجشنبه ميدارند ، خوش را تن دو
ديدار قصد كه كودكاني اعتراض به هم وقعي هيچ و بنشينند
.ننهند دارند ، خارجي و داخلي از اعم ديگر ، برنامههاي
گويي كه برنامه ، مجري.شد آغاز مقدمهاي بيهيچ برنامه
بر در را او كه دوربينهايي سيطره بر بود نتوانسته هنوز
پايين و بالا برنامه طول در هم بار چندين و بودند گرفته
ارائه تمدن و دين نسبت باب در مقدمهاي آيد ، قائق شدند
را خود تعريف مقدمه منباب كه خواست مهاجراني از و كرد
ميان نسبت به آن از بعد تا دهد ارائه مفهوم دو اين از
ارائه را خود تعريفات لاريجاني و مهاجراني.بپردازد آنها
در سوالي گويي ولي.ماندند مجري بعدي سوال منتظر و كردند
بيرون لاريجاني سخنان ميان از را نكتهاي او.نبود كار
رساند جايي به را كار و كرد محاجه وي با آن سر بر و كشيد
لاريجاني مقصود به هم چندان او دريافتند همگان اولا كه
خاموش فرياد ثانيا و است نبرده پي عقلانيت مفهوم از
چه دنبال به بگوييد حضرتعالي اگر كه درآمد به لاريجاني
.برسانم ياري را شما بتوانم من شايد ميگرديد ، چيزي
هنوز اينكه مثل اما.كرد پيدا ادامه بحث و گذشت خير به
تعريف نه هنوز او.بود بازنيافته را خود برنامه مجري هم
درخوري پرسش نه و بود آورده دست به تمدن و دين از مشخصي
كرده مطرح تمدنها افول ظهور دلايل و عوامل مورد در را
به اسلامي تمدن و اسلام ميان نسبت از سخن ناگهان كه بود
از انبوهي بود معلوم كه هم مهاجراني.آورد ميان
تعريفها حيطه در بحث براي را امروزش و ديروز دانستههاي
كرده آماده حوزه اين در شده ارائه مفاهيم ميان نسبت و
و گفت سخن اسلامي تمدن طلايي دوران از ناچار است ،
تمدن طلايي دوران آن اصلا كه كرد اشاره نيز لاريجاني
اساسا و نيست اسلامي تمدن به مربوط طلايي دوران اسلامي ،
نهاد از آه و است ديگري چيز اسلامي تمدن از من تعريف
اين اول جلسه بحث حداقل كاش كهاي درآورد به همگان
به مربوط ضروري ، اما كليشهاي ، بحثهاي همان به مناظره
مجري امامييافت اختصاص مفاهيم ثغور و حدود تعريف
كه رساند جايي به را لاريجاني با بحث و نياورد كم همچنان
جهت كرد پيشنهاد و شد ظاهر برنامه مجري نقش در مهاجراني
و مفاهيم طبقهبندي به اندكي بحث ، روال شدن منطقيتر
توضيح به كرد شروع خودش هم بعد بپردازند ، شده مطرح مسائل
و روايات و قرآن در موجود مفاهيم دل از كه نكته اين
بيابيم دست راهكارهايي و توصيهها به ميتوانيم احادثه
را آن اوج و پيشرفت و مينهند را تمدن يك بنيانهاي كه
نشانگر "بالصين ولو اطلبوالعلم" اينكه و ميشوند باعث
برنامه مجري ناگهان كه است غيرديني علوم به اسلام توجه
حكومتي مدل نوع يك تنها ديني منابع اين دل از آيا:پرسيد
نه و كرد اعتراض مهاجراني نه ميشود؟ استخراج خاص
در مجري و كرد پيدا ادامه مجري ميل مطابق بحث.لاريجاني
حداقلي دين شما پس:گفت او به مهاجراني سخنان لابهلاي
را خود تكذيبيه بلافاصله مهاجراني كه داريد مدنظر را
دامن كه فهماند همگان به تلويحا لبخندش ، با و كرد صادر
مطرح حداقلي دين عنوان تحت سروش عبدالكريم آنچه از بحثش
.نشاند لبش بر نيز را لاريجاني خنده و مبراست كرده ،
شد معلوم نه هم بالاخره و رسيد پايان به جلسه اين بحث
از بحثي نه و است كدام تمدن شد مشخص نه چيست ، دين تعريف
در هم مجري و رفت ميان به كلي مفهوم دو اين ميان نسبت
به را برنامه صلوات و سلام با و مهاجراني كمك با نهايت
.كرد حواله بعدي برنامه به را بينندگان و رساند پايان
در اسلامي جمهوري سيماي كارهاي درخشانترين از يكي - 2
مگي ، برايان شده دوبله گفتوگوهاي پخش فلسفه ، زمينه
در معاصر بزرگ متفكران و انديشمندان با انگليسي ، فيلسوف
.بود فارسي زبان به فلسفه تاريخ برجسته فيلسوفان مورد
تسلط و مناسب كاملا سوالات طرح در مگي اعجابانگيز قدرت
بحث مسير از كه كارشناساني همه بازگرداندن در حيرتآورش
در كه بود آورده پديد را مجموعهاي بودند ، شده منحرف
اين در برنامهها ماندگارترين از يكي هم انگليسي زبان
پرسشهايش با مگي گويي.ميرود و ميرفت شمار به زمينه
كه مجرايي همان از را برنامه كارشناسان دانستههاي همه
وجد به را مخاطبان تنها نه و ميكشيد بيرون بود مدنظرش
خلال در هم كارشناسان خود ميشد باعث گاه كه ميآورد
دست جديدي نكات به خودشان ، زعم به مگي ، با بحثهايشان
آنچه ارائه به بليغتري و شيواتر بيان و زبان با و يابند
.بپردازند بود مدنظرشان
و دين برنامه مجري و مگي برايان تفاوت راستي به - 3
چيست؟ در دنيا
سر شدن آشكار موجب كه نكتههايي مهمترين از يكي شايد
هنوز ما كشور در كه است اين ميشود ، تفاوتها اين
معضلي اين و نشده مطرح تخصص يك عنوان به "كردن مصاحبه"
تلويزيون راديو ، از اعم ما رسانههاي همه گريبان كه است
حوزهاي در كه استادي هر گويي.است گرفته را مطبوعات و
كشاندن بيرون قدرت گونه سقراط كه ميپندارد است صاحبنظر
در اينكه از بگذريم ;دارد نيز را ديگران انديشههاي
يعني كنندگي ، مصاحبه اول شرط كننده مصاحبه موارد ، بسياري
در معضل اين.نيست دارا نيز را موضوع به نسبي تسلط
آشكار بيشتر دنيا و دين برنامه نوع از گفتوگوهايي
برنامه كارشناسان وقتي كه دليل اين به مخصوصا ميشود ،
حوزه در كه هستند صاحبنظراني مهمترين و بزرگترين از
كه ميرود توقع لابد ميكنند ، فعاليت شما نظر مورد موضوع
اداره براي نياز مورد معيارهاي حداقل نيز برنامه مجري
برايان گفتوگوهاي به نظريباشد دارا را گفتوگويي چنين
رامين خودمان كشور در حتي و فالاچي اوريانا مگي ،
رايج نظريات بم و زير با شما تا كه ميدهد نشان جهانبگلو
و نياز مورد مقدمات در تا و نباشيد آشنا حوزه يك در
باشيد نكرده كاوش و غور موضوع يك به مربوط لواحق و لوازم
متفكران ذهن به شده متبادر پرسشهاي از انباشته ذهني و
مجريگري عرصه در پا است بهتر باشيد ، نداشته حوزه آن
فراهم هم را برنامهتان كارشناسان رنجش موجبات و نگذاريد
.نكنيد
ضد دموكراسيبر جنگ فيلسوفاين بهقلم
نيست ترور
چامسكي نوام
مرتضوي حسن ترجمه
نيستند روشنفكر يا فيلسوف تنها روشنفكران و فيلسوفان
شهروند يك آن از فراتر حتي و شهروند يك بهعنوان بلكه
حق نيز خود جامعه و جهان مسائل درباره گاه به گاه فعال
اين در.باشند نداشته تخصص آن در گرچه دارند نظر اظهار
براي.كنيم چاپ را دست اين از مقالاتي كوشيد خواهيم ستون
چامسكي نوام.رفتهايم چامسكي نوام سراغ به شماره اولين
نظريهپردازان از و هاروارد دانشگاه در زبانشناسي استاد
چامسكي ، اجتماعي فعاليتهاي.ميرود شمار به رشته اين
آزادي از دفاع در او كه متعددي رسالههاي و كتابها
.است داده او به بهسزا شهرتي جهاني سطح در است نوشته
حاكم نئوليبراليسم و سرمايهداري نظام منتقدان از چامسكي
موضعگيري نخستين ميخوانيد كه يادداشتي.آمريكاست بر
در كه است سپتامبر يازدهم حادثه درباره معاصر متفكر اين
.است شده چاپ Zed Magazine مجله در روز همان
لحاظ از اگر.بودند مهمي فجايع اخير تروريستي حملات
مثلا نرسند ، ديگر اقدامات سطح به شايد بسنجيم مقياس
و نداشت معتبري توجيه هيچ كه كلينتون توسط سودان بمباران
نامعيني شمار مرگ و دارويي امكانات از نيمي نابودي باعث
را كشتهشدگان تعداد كس هيچ) شد كشور آن مردم از
مورد اين در ملل سازمان تحقيق مانع آمريكا زيرا نميداند
به نميخواهم.(نداشت آن پيگيري به علاقهاي هم كسي و شد
شكي ميكند خطور ذهن به سرعت به كه بپردازم بدتري موارد
.است بوده هولناك جنايتي اخير تروريستي حملات كه نيست
.هستند زحمتكشان معمول طبق آن نقد به دست قربانيان
رويداد اين.غيره و آتشنشانها منشيها ، دربانها ،
ستمكشان و تهيدستان و فلسطين مردم به سنگين ضربهاي
اتخاذ موجب واقعه اين قوي احتمال به.بود خواهد
پيامدهاي به كه شد خواهد سخت و سفت امنيتي مراقبتهاي
.ميانجامد داخلي آزاديهاي و مدني حقوق تضعيف در ناگواري
را "موشكي دفاع" پروژه حماقت شگرفي نحو به رويداد اين
بارها و بود روشن ابتدا از كه طور همان.ميدهد نشان
بخواهد كسي اگر بودند ، كرده تكرار استراتژيك تحليلگران
كشتار سلاحهاي با جمله از بزند ، آمريكا به عظيمي خسارات
موجب و كند اقدام موشكي حملات به كه است بعيد جمعي ،
دارند وجود بيشماري سادهتر راههاي.شود فوري ويراني
از سياستمداران اما ميباشد مقاومت غيرقابل اساسا كه
براي را خود فشار تا گرفت خواهند بهره امروز وقايع
"دفاع".دهند افزايش آن بكارگيري و سيستم اين از استفاده
با و فضاست كردن نظامي طرحهاي براي نازكي نظامي پوشش
نيز استدلالها سستترين با حتي خوب ، عمومي روابط داشتن
.كرد قانع را وحشتزده مردم ميتوان
راست جناح هديهايبه امروز جنايت اينكه كلام خلاصه
براي خود قدرت از استفاده خواهان كه جناحي بود ، شوينيست
را آمريكا واكنش اگر حتيميباشد خويش قلمرو كنترل
زد خواهد دست حملاتي چه به اينكه جمله از بگيريم ، ناديده
ما روي پيش دورنماي باشد ، امروز حمله از بدتر شايد كه
چشم به اخير فاجعه از قبل كه است چيزي آن از دهشتزاتر
اختيار در دادن نشان واكنش براي راه يك ما.ميآمد
.كنيم بيان را خود موجه وحشت و بيم ميتوانيم ما.داريم
شده ، جنايت اين باعث چيزي چه دريابيم بكوشيم ميتوانيم ما
احتمالا كه كنيم باز راه كساني ذهن به كنيم تلاش يعني
طي را مسير اين اگربود خواهند آتي جنايتهاي مرتكبين
به كه داشت نخواهيم آن از بهتر كاري ميكنم فكر كنيم ،
اولش دست بينش و شناخت كه دهيم گوش فيسك رابرت سخنان
گزارشات خواندن سالها از پس منطقه اين مسائل درباره
و شريرانه قصاوت" توصيف ضمن او بيهمتاست افتاده ، پيشپا
كه مينويسد "شده سركوب و شده خوار مردمي به نسبت هولناك
از روزها اين كه نيست ترور ضد بر دموكراسي جنگ جنگ ، اين
موشكهاي جنگ جنگ ، اين.كنند باور ميخواهند مردم
خراب سرشان بر را فلسطينيها خانههاي كه است آمريكايي
سال 1996 در كه است آمريكايي هليكوپترهاي جنگ ميكند ،
توپ گلولههاي جنگ بستند ، موشك به را لبناني آمبولانسي
جنگ.كرد اصابت قانا نام به دهكدهاي به كه است آمريكايي
آمريكايي اسراييل متحد اونيفورمپوش و مزدور نظاميان شبه
اردوگاه ميان در را خود راه تجاوز و قتل با كه است
راه يك ما ميكنم ، تكرار ديگر بار ميكنند باز آوارگان
در و ببنديم را خود چشم يا و كنيم تلاش يا:داريم
.شويم شريك بود خواهد فجيحتر بسيار كه احتمالي
|