است؟ فعال بيش كودكان علاج دارو آيا
مادري زبان به انگليسي منطقهاي گونههاي
ميشود تبديل
!نيست جسمي يا ذهني مشكل علامت دستي چپ
ارتباطات گسترش يا تنهايي عامل ;اينترنت
اجتماعي؟
رسيد دوم سال به نو سبك
و فرهنگي توسعه دين همايش برگزاري
تهران در سوم برنامه
و صلح جهانگردي ، " بينالمللي كنفرانس
كرد كار به آغاز
"تمدنها گفتگوي
دانشگاهي:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
دانشگاه شود سياسي افراد
دست ابزار كه
نيست
است؟ فعال بيش كودكان علاج دارو آيا
بود زنده امروز ادبي ، بازيگوش آنشخصيت ساير ، اگرتام
قرصي او به زياد احتمال به ميرفت ، آمريكامدرسه ودر
تحصيلي سال در.بگيرند را او سركش رفتار تاجلوي ميدادند
سر دانشجودر و دانشآموز ميليون صد يك آمريكا ، در جديد
پنج يعني آنان از درصد پنج.ميشوند حاضر درس كلاسهاي
يا دو تركيب صورت به گاه كه تجويزي ازداروهاي نفر ميليون
آن داروها اين ازدادن هدف.ميكنند استفاده است ، دارو سه
را خود تكاليف و كنند توجه شوند ، آرام بچهها اين كه است
هستند عارضهاي دچار بچهها ، اين از بسياريدهند انجام
.است فعالي بيش و توجه نقصان ناهنجاري آن علمي اسم كه
يادگيري مشكلات از دستهاي براي جاري عبارت درواقع اين
.است داشته وجود اجباري تحصيل آغاز زمان از كه است
جنجال بيماري اين تشخيص فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
داروهاي فزاينده كاربرد معتقدند برخي و است برانگيز
،(تحريككننده)ريتالين مانند بچهها در رفتار تعديل
روند (روانپريشي ضد)ريسپردال و (ضدافسردگي)پروزاك
كودكان رفتار متخصص پزشك ديلر لارنس.دارد هشداردهندهاي
به اقتصادي علل به بيشتر كردهايم عادت آمريكا در":گفت
كه نميكنم انكار.دهيم پاسخ بادارو بچهها مشكلات
ميبخشد ، بهبود را كودكان رفتار مدت كوتاه در ريتالين
كمكي معلمان وآموزش والدين سرپرستي به دارو اين اما
".نميكند
توجه نقصان ناهنجاري ميگويند عارضه اين تشخيص طرفداران
باعث كه است جسمي عصبيو ناهنجاري نوعي فعالي بيش و
سبب فقط مخالفان انتقاد و ميشود بيمار توان كاهش
ميشودكه آموزگاراني و خانوادهها بار شدن سنگينتر
طرفداران از گرين اولين.كنند مقابله آن با ميكوشند
ممكن كه كنيم قبول نميخواهيم":ميگويد عارضه اين تشخيص
اين است ممكن.باشند رواني ناهنجاري دچار بچهها است
.ندارد جسمي علايم هيچ چون بگيريم ، سخره به را حالت
احمق يا است لجوج است ، تنبل بچه بگوييم كه است آن راحتتر
داروي هفتسالگي از كه سالهاش پسر 15:گفت وي ".است
داروها اين از ابتدا در ميكند ، مصرف آدرال يا ريتالين
پسر اين.نيازدارد آنها به شد متوجه بعد اما ميآمد بدش
در نميتوانست راحتي به ميشد ، ناراحت سرعت به اوايل
ديگر با و دهد رانظم كارهايش كند ، جمع را خود حواس مدرسه
از بخشي فقط داروها اين.كند برقرار ارتباط بچهها
.است بوده موثر حال به تا كه هستند او درماني برنامه
در كاليفرنيا دانشگاه در كودكان روانشناس شاو هين استيفن
بروز مستلزم كودكان در شده ياد عارضه تشخيص":گفت بركلي
و مدرسه در مستمر ماه شش مدت به و شديد شكل به آن علايم
مردود مدرسه در اغلب بچهها قبيل اين.است خانه در
نميگيرند قرار پذيرش مورد خود همكلاسان سوي از ميشوند ،
تحصيل ترك باعث اغلب وضع اين.ندارد دوست را آنها كسي و
ميگويند كارشناسان".شود مي بچهها بزهكاري آن متعاقب و
تعادل عدم نوعي از ناشي فعالي بيش و توجه نقصان ناهنجاري
توجه ، وظيفه كه است مغز از بخشهايي در شيميايي مواد
عدم ايندارد عهده بر را حركتي فعاليت و برنامهريزي
نامناسب غذايي برنامه.ميشود ديده ژنتيك صورت به تعادل
وضع تشديد باعث ميتواند والدين توسط بچه تربيت شيوه و
حامله زنان توسط سيگار و الكل مصرف و زودرس زايمان.شود
كمك نوزاد در عارضه بروز به كه است عواملي جمله از
.ميكند
بازده و پرشتاب جامعه در معتقدند افراد برخي حال ، اين با
دست به دست فراواني اقتصادي و فرهنگي عوامل آمريكا ، مدار
به آنان.ميآورند پديد را جاري وضعيت و ميدهند هم
بچهها براي كننده داروهايتحريك تجويز شديد افزايش
سالهاي بين ريتالين مصرف و توليد مثلا.ميكنند اشاره
آمار اساس بر.يافت افزايش درصد ، 700 و 1998 1991
مصرفي ريتالين كل درصد ، 80 سال 2000 در ملل سازمان
از يكي فقط ريتالينشد فروخته آمريكا در درجهان
.ميرود كار به عارضه اين درمان براي كه است داروهايي
از داروهايي مورد ميليون از 20 بيش در گذشته سال يك ظرف
.است شده تجويز مختلف سنين در افرادي براي دست اين
بازار اين از سهمي كسب درصدد كه داروسازي شركتهاي پارسال
رسانهها طريق از مستقيم تبليغات به هستند ، پردرآمد
درمان براي كه داروهايي ميگويند كارشناسان.شدند متوسل
جمله از ميشود ، تجويز فعالي بيش و توجه نقصان ناهنجاري
عرضه قانوني صورت به كه است داروهايي آورترين اعتياد
.ميشود
مادري زبان به انگليسي منطقهاي گونههاي
ميشود تبديل
انگليسي زبان منطقهاي گونههاي معتقدند زبان كارشناسان
ولفگانگ.شوند تبديل تازهاي مادري زبانهاي به ميتواند
اتحاديه ساليانه اجلاس هجدهمين دانشگاهدر استاد ويرك
بامبرگ شهر در اخيرا كه دانشگاه انگليسي زبان استادان
شدن ، گونههاي بهرغمجهاني:برگزارشد ، گفت آلمان در
.ميگيرند فاصله هم از فزايندهاي طور به انگليسي مختلف
ايجاد شبيه فرايند اين آلمان ، خبرگزاري گزارش به
گونههاي نمونههاي جمله از.است لاتين از رومي زبانهاي
نام هندي و آفريقايي انگليسي از ميتوان شده ياد انگليسي
را يكديگر زبان ميتوانند سختي به گويشورانآنها كه برد
.بفهمند
عباراتسنتي تاثير نيست معلوم هنوز:كرد خاطرنشان ويرك
كاهشاست ، روبه هندي و آفريقايي گونههاي در كه انگليسي
شكل اين به.بود خواهد چگونه مركزيزبان هسته بر
دانشگاه استاد اين.آمد خواهد پديد جديدي مادري زبانهاي
كه نيست دنيا در زباني هيچ حاضر حال در كرد يادآوري
كند ، خودخارج بينالمللي جايگاه از انگليسيرا بتواند
زامنهوففيزيكدان لودويگ ساخته اسپرانتو ، زبان حتي
.دارد گويشور ميليون تا 15 بين 10 اكنون كه لهستاني ،
بوده غالب زبان انگليسي انگليس ، امپراتوري ظهور آغاز از
نفر ميليارد يك تا بين 350 اكنون آمار براساس.است
.ميكنند صحبت مختلف لهجههاي به را انگليسي
!نيست جسمي يا ذهني مشكل علامت دستي چپ
چپ باشگاه اعضاي از داوينچي لئوناردو و انيشتين آلبرت
جمله از نيز گيتس بيل و كلينتون بيلبودند دستان
كه است تفاوتي بودن دست چپ.هستند آن فارغالتحصيلان
عدم يا كمهوشي نتيجه كه ميشود تصور آن درباره همواره
.است دستان با كار براي شخص مهارت
بچهها به مدارس بيشتر در آلمان ، خبرگزاري گزارش به
كه فكر اين اما بنويسند ، چپ دست با ميشود داده اجازه
شوند ، دست راست و بردارند دست دستي چپ از بايد بچهها
دست چپ افراد مادران و پدر از بسياري ذهن در كه است فكري
باشد ، دست چپ بچه اگر آنانميگويند از برخي.است
.شود دندانپزشك آينده در نميتواند
و است يافته گسترش بودن دست چپ مسئله به علاقه امروزه
مردم به ميكوشند زمينه اين در پژوهشگران از بسياري
از بيشتر اصولا يا نيستند تنبل دستها چپ كه بفهمانند
.نيستند رواني و جسمي مختلف مشكلات دچار دست راست افراد
با كنند عادت ميكنند مجبور را دست چپ افراد از بسياري
.بنويسند راست دست
دشوار بسيار شخص براي ميتواند دوبارهآموزي فرايند اين
از گروهي.بگذارد برجا وي در رواني آثار و باشد
فشار دستي راست به دستي چپ تغيير معتقدند روانشناسان
اين نتيجه موارد ، برخي درميكند وارد مغز به سنگيني
.است گفتاري و حافظهاي عيوب ساير و ادراري شب لكنت ، كار
و دارد ارثي خاصيت زيادي حد تا راست يا چپ دست با نوشتن
نيمكره هر.ميآيد پديد مغز نيمكرههاي كاركرد نتيجه در
دست ، چپ افراد درميكند كنترل را بدن مقابل سمت مغز
نيمكره همان اين.است غالب كاركرد نظر از راست نيمكره
همين به.است فضايي تفكر مسئول اول ولهه در كه است مغز
.هستند خلاق دست ، چپ افراد اغلب كه است علت
ابزار از استفاده براي و كار محل در دست چپ افراد اما
خاطرنشان روانشناسان از گروهي.ميشوند دردسر دچار كار
عوض را شغل كنيم سعي است بهتر موارد اينگونه در ميكنند
.دهيم تغيير دستي راست به را دستي چپ اينكه تا كنيم
دربازكن قيچي ، ناخنگير ، مانند ابزارهايي كشورها دربرخي
.دارد وجود دستها چپ مخصوص غيره و
ارتباطات گسترش يا تنهايي عامل ;اينترنت
اجتماعي؟
در اجتماعي روانشناسي استاد كراوت رابرت پيش ، سال سه
نظريهاي آمريكا در پيتسبورگ شهر در لون كارنگيم دانشگاه
و افسرده را افراد اينترنت":كرد ارائه مضمون اين به
و رايانه دنياي خوردن تكان باعث نظريه اين ".ميكند تنها
يكه نتايج اين از نيز خودش گفت كراوت حتي.شد اينترنت
.است خورده
عنوان به اينترنت زمان آن تا آلمان ، خبرگزاري گزارش به
.بود برخوردار خوبي آوازه از عالي ارتباطي ابزار يك
در كراوت.است شده اعاده مجددا اينترنت آوازه اكنون
ميكند تصحيح شكل اين به را قبلي نتايج خود جديد تحقيق
.است موقت اينترنت از استفاده منفي عوارض كه
در را خود گزارش اولين همكارانش و كراوت سال 1998 ، در
رسانه كردند اعلام آنان.كردند منتشر اينترنت معماي مورد
كمكي افراد بيشتر به واطلاعات آرا تبادل زمينه در جديد
روابط يعني.دارد برعكس عملكرد واقع در بلكه.نميكند
كراوت.ميشود مستحكمتر روابط جانشين ضعيفتر اجتماعي
جاي به كه است صادق كساني مورد در اصل اين بود معتقد
را خود وقت ساعتها شوند ، ظاهر عمومي مكانهاي در آنكه
.ميگذرانند اينترنت در زدن پرسه و رايانه نمايشگر جلوي
اهميت درباره انتقادي مشاهدات از يكي كراوت جنجالي نظريه
سال 1995 از دانشمندان از گروهيبود اينترنت روزافزون
از شماري البتهكردهاند ارائه انتقادي نظريات چنين
ياد نتايج.كردند انتقاد كراوت پژوهشي روش از كارشناسان
كسب خانوادهها از اندكي نسبتا شمار روي تحقيق با شده
محققان كه پيتسبورگ حوالي در خانواده حدود 93 يعني شد ،
در اينترنت اتصال و رايانه تجهيزات ملون كارنگي دانشگاه
تحقيق اين گفتند كارشناسان اين.بودند گذاشته اختيارشان
اشتراك فاقد كه خانواده تعدادي يعني كنترل گروه فاقد
مربوط آماري لحاظ از آن نتايج رو اين از بودو باشند ،
درآن كه است نشده برطرف جديد پژوهش در نقصي چنين.نيست
.است كرده كار اول تحقيق در كنندگان شركت همان روي كراوت
تنهايي.است گرفته پس را خود سابق نظريه اعظم بخش وي اما
كامل محكوميت عوض در و ندارد جا پژوهش اين در افسردگي و
معتقد حالا كراوتاست شده تعريف آن از بسيار اينترنت ،
هستند گستردهاي اجتماعي ارتباطات داراي كه كساني است
اينترنت كه چرا شوند ، بهرهمند اينترنت از ميتوانند نيز
.ميآورد پديد جديدي ارتباطي امكان
از غير ديگر ارتباطي مجاري اينترنت كراوت ، الگوي براساس
فراهم افراد از بسياري براي را شخصي مكالمه يا تلفن
برقراري نظر از كه كساني يا تنها افراد حتي.ميآورد
را مستحكمي روابط ميتوانند هستند ، ضعيف اجتماعي روابط
كراوت كه چند هر كنند ، ايجاد سايرين با اينترنت طريق از
ميشود ، ايجاد اينترنت طريق از كه دوستيهايي است معتقد
.است واقعي جهان دوستيهادر از ضعيفتر
ميتواند اينترنت ميكند خاطرنشان كراوت حال ، اين با
جمله از ديگر تنهايي كه چند هر.باشد داشته منفي عوارض
شده ياد تحقيق در كنندگان شركت نميشود ، محسوب عوارض اين
آگاهي و علاقه كاهش سبب اينترنت از بيشتر استفاده گفتند
.ميشود پيرامون رويدادهاي به نسبت آنان
رسيد دوم سال به نو سبك
و امتيازي صاحب به هنري و ادبي نشريهاي نو ، سبك
غلامي احمد سردبيري و همداني قاسمنيا شكوه مديرمسئولي
و هنر حوزه نظري و بنيادين موضوعات به دارد سعي كه است
اين دوم سال از شماره اولين در.بپردازد ادبيات بيشتر
رامين چون نويسندگاني از نوشتههايي و مقاله نشريه
پژمان عباس و غلامي احمد ميرزاصالح ، غلامحسين جهانبگلو ،
صاحبنظران مقالاتياز ترجمه همچنين.است شده ارائه
و ادبيات روز مسائل عرصه در را برلين آيزايا همچون خارجي
.ميخوانيم شماره اين در هنر
و فرهنگي توسعه دين همايش برگزاري
تهران در سوم برنامه
اصلي هدف با سوم برنامه و فرهنگي توسعه ;دين همايش اولين
و معرفت اعتلاي در مردم و دولت تعامل الگوي و نقش تبيين
در آبانماه هشتم و هفتم روزهاي در ديني فرهنگ توسعه
ايجاد چگونگي همايش اين در.ميشود برگزار تهران دانشگاه
علمي ، مجامع نخبگان مشاركت و همكاري جلب براي مناسب فضاي
رسيدن در دستگاهها مسئولين و شخصيتها و عالي كارشناسان
.ميگيرد قرار بررسي مورد همايش هدف به
و صلح جهانگردي ، " بينالمللي كنفرانس
كرد كار به آغاز
"تمدنها گفتگوي
صلح جهانگردي ، " بينالمللي كنفرانس:فرهنگي علمي گروه
پنجم با همزمان "تمدنها گفتوگوي و
پيام با جهانگردي ، جهاني روز ماه مهر
تالار در ايران اسلامي جمهوري رئيس خاتمي سيدمحمد
.كرد بكار آغاز تهران وحدت
يك كنفرانس اين آغاز مراسم در
وزير جامعي مسجد احمد توسط جمهوري رئيس پيام روزه ،
.شد قرائت اسلامي ارشاد و فرهنگ
طالع مرتضي" جمهوري رئيس پيام قرائت از پيش
جلب جهانگردي ، بينالمللي كنفرانس دبير "ماسوله
هم جهانگردي ، رشد براي كشورها بينالمللي همكاري
كمك و دوستي و صلح براي جهاني و ملي همگرايي و انديشي
جهانگردي طريق از تمدنها گوي و گفت طرح تحقق به
.كرد ذكر كنفرانس اين اهداف از را
تمدنها گفتگوي راه چراغ
فرهنگهاي زيستن از ناشي فرهنگي تجربه داشتن با ايران
گفتگوي براي راهي چراغ ميتواند يكديگر ، كنار در مختلف
.باشد تمدنها همه
پنجشنبه روز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد
اين اعلام با وحدت تالار در جهانگردي جهاني روز مراسم در
و مالي گردش تنهاموجب نه فرهنگي روابط گسترش:گفت مطلب
فرهنگي مشاركت فراهمكردنزمينه با بلكه ميشود اقتصادي
.ميكند كمك گفتگو و صلح به
انتخاب براي جهانگردي جهاني سازمان از قدرداني ضمن وي
گفتگوي و صلح گرايش با جهانگردي سال عنوان به سال 2001
:داشت اظهار تمدنها
در بلكه نميكند پيدا تحقق كلام در صرفا گفتگو اين
به هنري زمينههاي در و گروهي اجتماعي ، مختلف اشكال
.ميشود منجر تعامل نوعي
بخشي پايداري شاهد ايراني هنر و فرهنگ در ما":گفت وي
ايران ، .هستيم متمادي قرون در ايران جاذبههاي از
و جغرافيا و اقليم در گونهگوني داراي كه همانطور
داراي نيز فرهنگ و هنر لباس ، موسيقي ، در است ، محيطزيست
".است تنوع
قدرت ابر و است كوچكي جهان ايران ، ":داد ادامه وي
در هم كنار در اينجا در فرهنگها همه و است فرهنگي
مشتركي فرهنگ و زيستهاند مسالمت با متمادي زمانهاي
.است ايران ملي فرهنگ آن ، كه آوردهاند وجود به را
جهانگردي توسعه
بخشها تقويتساير به كمك
جهانگردي و ايرانگردي سازمان معزالدينرئيس محمد
گردشگري ، عرصه در ايران مزيتهاي برشمردن با نيز
.رازمينهسازرشدسايربخشهادركشوردانست صنعت توسعهاين
برگزاري مراسم در و وحدت تالار در شنبه پنج روز وي
و خونگرم مردمي وجود:افزود جهانگردي جهاني روز
گوناگون اقوام نيز و فصل چهار بودن دارا مهماننواز ،
وسيله به كه است فرهنگي هدايايي ايران ، در
.كرد عرضه دنيا به را آنها ميتوان جهانگردي
در كشور نسبي مزيتهاي از را جهانگردي معزالدين ، مهندس
كرد توصيف اقتصادي و سياسي اجتماعي ، فرهنگي ، حوزههاي
.است گرفته قرار غفلت مورد كه
دنيا در ايران از مناسبي تصوير گذشته در:افزود وي
گردشگري گسترش با داريم وظيفه ما و بود نشده ارائه
.كنيم اصلاح را تصوير اين
ملي طرح مدير و جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
طرح اين برنامههاي بزودي داد ، خبر گردشگري توسعه
كه شود مي اجرا مدل منطقه عنوان به همدان شهر در
اين توسعه پايه آن ، ضعف و قوت نقاط شناخت با
.شد خواهد ايجاد صنعت
فرهنگي ميراث
همايشجهانگردي در
برپايي با همزمان و جهانگردي جهاني روز مناسبت به
فرهنگي ميراث اصفهان ، در تمدنها گفتگوي بزرگ نمايشگاه
ديد معرض در و معرفي مختلف رشتههاي در ايران
.گرفت قرار علاقهمندان
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
موزه در موجود اثر شاخصترين كه (ع)علي حضرت فرمان
.درآمد نمايش به نمايشگاه اين در ميباشد اصفهان چهلستون
رشتههاي در بيرجند مختلف مناطق بومي هنرهاي همچنين
نيز و قلاببافي ، سبدبافي ، پارچهبافي ، نوغانداري ،
مخملبافي ، و عبابافي زريبافي ، گلابتوندوزي ، كارگاههاي
.ميشوند معرفي سنتي هنرهاي با مردم آشنايي منظور به
فيروزهتراشي هنر نمدبافي ، سنتي ، زيورآلات معرفي و ارائه
از مجموعهاي نمايش نيز و تزئيني و قيمتي سنگهاي تراش و
اين در درآمده نمايش به موارد ديگر از سنتي قفلهاي
.است نمايشگاه
گوي و گفت و صلح جهانگردي ، بينالمللي كنفرانس در
كشورهاي جهانگردي مسئولان و وزرا از تن دهها تمدنها ،
.دارند جهانگرديحضور صنعت داخلي دستاندركاران و جهان
دانشگاهي:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
دانشگاه شود سياسي دستافراد ابزار كه
نيست
:گفت فناوري و تحقيقات وزيرعلوم ، :فرهنگي علمي گروه
با بايد سياست بلكه شود ، بازيچهسياست نبايد علم
.شود محقق علمي روشهاي
گشايش مراسم در پنجشنبه روز معين مصطفي دكتر
جامع شبكه" و "علومانساني و ادبيات" دانشكده
كه دانشگاهي:افزود "مشهد فردوسي دانشگاه اينترنت
باز خود علمي اهداف از شود ، سياسي افراد دست ابزار
خود بر را دانشگاه نام نميتواند ديگر و ميماند
.بگذارد
اصلاحات هدف مهمترين فرهنگي انقلاب عالي شوراي عضو
.دانست كشور علمي توسعه تحقق را
انسانهاست ، فطرت جزو حقگويي و دوستي علم ، :گفت وي
.باشد عقلانيت و عدالت خدمت در بايد نيز دانشگاه و
قالب در امروز جهان اصلي چالشهاي:افزود معين دكتر
.دهد رويمي فكري علمي ، فرهنگي ، شگرف سريعو تحولات
از يكي فرهنگي غناي درقالب فناوري ارتقاي:گفت وي
به ميتوان كار اين با دانشگاههاستكه مهم وظايف
.رفت جهانيسازي و فرهنگها يكسانسازي با مقابله
|