دانشآموزان غذايي وعده مهمترين صبحانه ،
براي دلم كودك جهاني روز با همزمان
شده تنگ مدرسهام
چگونه؟ و چرا ;گفتوگو باب فتح
امروز تا ابتدا از جهان ، در نقشه ترسيم
شد منتشر سپيده در رويشي فشرده لوح
كودكبرگزار جهاني روز پاسداشت مراسم
ميشود
مدارس در رايگان رساني خدمات طرح
ميشود
اجرا كشور استثنايي
در تمدنها گفتوگوي قطعنامه پيشنويس
شد منتشر ملل سازمان
دانشآموزان غذايي وعده مهمترين صبحانه ،
صبحانه فوايد
در را صبحانه خوردن اهميت اخير ، دهه در فراوان پژوهشهاي
و يادگيري در دقت و سرعت براي كودكان توانايي افزايش
.رساندهاند اثبات به ديگران با آمدن كنار بهتر
ابتدايي ، دوره دانشآموزان روي شده انجام بررسيهاي طي
رياضي در ميخورند ، صبحانه كه بچههايي است شده مشخص
افسردگي ، مانند حالتهايي و ميگيرند بهتري نمرههاي
اين.ميشود ديده كمتر آنها در بيقراري يا اضطراب
صبحانه مرتب طور به كه كودكاني ميدهد نشان مطالعات
را روز مسائل ميكنند ، فكر سريعتر و شفافتر ميخورند ،
صبح ، اوايل در دارد احتمال كمتر و ميكنند حل آسانتر
.باشند زودرنج يا ناآرام
فرار صبحانه خوردن از كه كودكاني تحقيقات ، اين اساس بر
نياز آن به مسائل حل براي كه اطلاعاتي انتخاب در ميكنند
آنها توانايي و دقت و برخوردارند كمتري مهارت از دارند ،
بردن كار به و جديد اطلاعات از استفاده و يادگيري در
قبلي ، مطالعات.ميبيند لطمه گرسنگي اثر در مناسب ، لغات
نشان بزرگسالان و نوجوانان ميان در را مشابهي اثرات
آسيب مغز كارآيي و حافظه به صبحانه نخوردن دادهاند ،
.ميرساند
وقتي دهيد تشخيص تا باشيد متخصص حتما شما نيست لازم
شبانه گرسنگي از پس را خونتان قند كاهش شما ، شكم غرغر
ميدهد ، تمركز علامت قهوه يا شيرين چاي يك فقط مصرف يا
.است مشكل بسيار صبورانه و خوشايند رفتاري ايجاد براي مغز
كاهش آن ذخيره وقتي و ميكند كار (گلوكز)قندخون با مغز
به كه كند استفاده ذخيره چربي از است مجبور مييابد ،
.دارد كمتري بازدهي مغز ، سوخت عنوان
خوردن از كه كساني از بسياري هدف مغز ، عملكرد از نظر صرف
در.است كالري مصرف در صرفجويي ميكنند ، فرار صبحانه
در را اثر كمترين صبح ابتداي در شده مصرف كالري كه حالي
غذاي يك خوردن وسوسه صبحانه ، نخوردن و دارد وزن افزايش
بعدي وعده در فراوان غذاي خوردن يا ميانهروز در پركالري
.ميدهد افزايش راحتي به را
وعده سه روزانه كه هستند كساني لاغر افراد بيشتر واقع در
بدن ، به لازم غذايي مواد رساندن.ميخورند غذا بيشتر يا
.گيرد قرار توجه مورد بايد كه است ديگري موضوع
بسياري نظر آبميوهاز يا شير صرف زمان مناسبترين
براي خوبي منبع مواد اين.است صبحانه خوردن هنگام افراد ،
.هستند كلسيم و د ث ، ويتامين تامين
بدن ث ويتامين و كلسيم كه داده نشان نوجوانان روي مطالعه
كساني به نسبت ميزنند باز سر صبحانه خوردن از كه كساني
به آنها بدن آهن و درصد ميزان 40 به ميخورند صبحانه كه
.است كمتر درصد اندازه 10
چيست؟ كامل صبحانه يك
پروتئين سوم يك تا چهارم يك بايد ايدهآل صبحانه يك
و فيبر حاوي كربوهيدراتهاي مجموعه علاوه به را روزانه
اين كه خانگي ساده صبحانههاي.كند تامين چربي كمي مقدار
غلات با كه خوراكي شامل ميتوانند هستند ، دارا را مواد
و فلكس كورن نام با ما كشور در مواد اين)باشد شده درست
چربي بدون ماست يا كمچربي ، شير (است شده معروف آن امثال
يك يا مربا ، و گياهي كره با گندم نان و ميوه همراه
با گندم نان همراه فندق كره با پنير گوشت ، ساندويچ
.باشد شير و آبميوه
بچه باشند ، صبحانه خوردن در خوبي الگوي بايد خود والدين
صبحانه خوردن در كسي كه صورتي در معمولا مدرسهايها
چنين اگرميدهند نشان رغبت آن به كند ، همراهي را آنها
در صبحانه خوردن هنگام لااقل كنيد سعي نيست ، ممكن چيزي
به رسيدن براي بچهها اگربنشينيد خود كودكان كنار
به خوردن براي را خود صبحانه بهتراست دارند ، عجله مدرسه
صبح ابتداي در نميتوانند كه كساني براي و ببرند مدرسه
در نان قطعهاي و آبميوه ليوان يك خوردن بخورند ، چيزي
ساعات براي ساندويچ يك شامل صبحانهاي بردن همراه و منزل
.است مناسب بسيار ميآيد ، آنها سراغ به گرسنگي كه بعدي
جلالي منيژه:ترجمه /اينترنت:منبع
براي دلم كودك جهاني روز با همزمان
شده تنگ مدرسهام
ساله نه نظر بهميديدم را او كه بود بار اولين براي
تنها ، و بيكس آدمهاي مثلبود آمده مادرش همراه.ميآمد
سوال انگارهزاران.ميدوخت طرف هر به را نگرانش چشمان
را اوبياورد زبان به نميتوانست كه داشت وجود ذهنش در
با دقيقه چند از بعد.كردم راهنمايي دكتر اتاق طرف به
با صورتش.آمدند بيرون اتاق از مادرش ، دست در نسخهاي
.نداشت را نگران چشمان آن ديگر.بود شده گشوده لبخندي
به چيزهايي چه دكتر نميدانم.ميرسيد نظر به راضي
عوض در.بود كرده تغيير اينطور كه بود گفته "وحيده"
"!گفت؟ چه دكتر":پرسيدم وحيده از.بود هم در مادرش چهره
و دوا كمي خوردن با من حال كه گفت اعصاب آقاي":داد جواب
به من اگر گفت اعصاب آقاي.ميشود خوب خوب مدرسه به رفتن
".نميشوم حمله دچار ديگر بخوانم درس و بروم مدرسه
مثل هم را او صورت ميخواست دلم.كردم نگاه مادرش به
.داشت درهم چهرهاي مادر اما ببينم ، خندان و شاد وحيده
مدرسه به رفتن با و است سالم وحيده كه شكر را خدا":گفتم
!مدرسه؟ كدام":گفت و كشيد آهي مادر ".ميشود حل او مشكل
هويت كه ما.نداريم شناسنامه كه ما.نداريم مدرسه كه ما
بيشتر مدرسه يك افغاني بچههاي براي شهر تمام در.نداريم
براي آمد و رفت امكان كه است دور آنقدر هم آن نداريم ،
البته.بله":گفت "!مدرسه؟ يك فقط":پرسيدم ".نيست وحيده
از.ميخواهد پول ماه هر اما هست ، هم غيررسمي مدرسه يك
پدر !دورهگردي؟ با كنيم؟ تامين را پول اين بايد كجا
.دارم هم ديگر بچه سه وحيده بهجز من.است دورهگرد وحيده
".دارم هم خانه اجاره
براي دلم":ميزد فرياد چشمانش با.كردم نگاه وحيده به
چرا ما ندارم؟ رفتن مدرسه حق چرا من.شده تنگ مدرسهام
"!باشم؟ خودم خانه در نبايد من چرا آوارهايم؟
كردم فكر خودم با فقط.نداشتم پاسخي درونش سوالات براي
به را وحيده و كنم قسمت سه رابه فرزندم دو تحصيل هزينه
ميتوانست وحيده تنها براي راهحل اين ولي.بفرستم مدرسه
كسي چه را آوارهديگر كودك هزاران پاسخ.باشد عملي
بدهد؟ بايد
فروهر ژاله
چگونه؟ و چرا ;گفتوگو باب فتح
مدارس ، بازگشايي آستانه در پيش پرورشچندي و آموزش وزير
آموزش برنامههاي تشريح بهانه به (روز 26/6/80 احتمالا)
از بعضي خبرنگاران" جمع در تحصيلي 8180 درسال پرورش و
و آموزش نظام لايحه وضعيت از و شد حاضر "جمعي رسانههاي
ويژه برنامههاي نيز و آموزشي نظام در تغيير عدم و پرورش
*.داد خبر مدارس بازگشايي
پرورش و آموزش وزارت رسمي دعوت ميشود ، ملاحظه كه طور آن
رسانه دو غالبا كه جمعي رسانههاي از برخي خبرنگاران از
در ميشده ، شامل را سيما و صدا و جمهوري خبرگزاري دولتي
راي كسب از پس حاجي آقاي جناب كه است گرفته صورت شرايطي
و آموزش وزارت منصب در اسلامي شوراي مجلس از اعتماد
از يكي عنوان به كشور ، تربيت و تعليم نظام و پرورش
جلسه يك در بار نخستين براي فرهنگي ، نهادهاي مهمترين
ارباب با گفتوگو باب و كرده شركت عمومي و رسمي مصاحبه
سخنان مضمون چه اگراست گشوده را جمعي رسانههاي و جرايد
رسالت و وظيفه حسب ايشان ، ميل مطابق پرورش و آموزش وزير
رسانههاي و روزنامهها از بسياري در اطلاعرساني مهم
بعضي خبرنگاران از اختصاصي دعوت اما شد ، منعكس كشور جمعي
شايد سليقهاي ، و گزينشي شكل به هم آن رسانهها ، از
سوي از دوسويه و سالم تعاملات برقراري در مناسبي فتحباب
رسانههاي با تربيت و تعليم نظام مسئول مقام عاليترين
.نباشد جمعي
برپايي اگر كه پرسيد نشستي چنين طراحان از بايد واقع در
طريق از اطلاعاتي و اخبار طرح و عام و رسمي مصاحبه
از عدهاي چرا بوده ، ضروري مردم به جمعي رسانههاي
و ماندهاند محروم جلسهاي چنين در حضور از خبرنگاران
ترتيب نشستي چنين چرا پس نبوده ، موجود ضرورتي اساسا اگر
مخاطبان وسيع طيف و گستره حال ، هر است؟به شده داده
ميليون حدود 20 با پرورش و آموزش اخبار و رخدادها
تعليم مقوله ذاتي اهميت نيز و فرهنگي نيروي و دانشآموز
مطبوعات و جمعي رسانههاي مهم نقش و سو يك از تربيت و
كمك و زمينه دراين درست و موقع به اطلاعرساني در كشور
پرورش و آموزش نظام مشكلات حل و جامعه فرهنگ ارتقاي به
اين محترم مسئولان كه ميكند ايجاب ديگر ، سوي از كشور
اولويت با كنوني ، حساس ساله چهار دوران در بويژه نهاد ،
به علمي و سياسي غير نگاهي با اصلاحات ، به رو حركت كاري
فرايند تا نمايند برنامهريزي نحوي به موضوع ،
گسترده مستمر ، طور به شده ، ذكر ويژگيهاي با اطلاعرساني ،
مكتوب غير و مكتوب جمعي رسانههاي تمامي براي موثر ، و
.شود محقق
صحرايي فريبا
.اسلامي ، 26/6/80 جمهوري خبرگزاري از خروجي تلكس*
امروز تا ابتدا از جهان ، در نقشه ترسيم
نمايشگاه موضوع جهان از نقشه ترسيم و كشف به بشر تمايل
ايتاليا در ميلان شهر در اخيرا كه است نقشهسازي تاريخ
دوران از را علم اين تاريخ نمايشگاه اين.يافت گشايش
عصر امروز تا ميلاد از قبل ششم قرن در بابليها
.ميكشد تصوير به برگشت و رفت فضاپيماهاي
كهكشانها نمايشگر كرههاي فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
مركز در زمين متعارف خرد براساس كه است روزگاري يادآور
صادق نيز تمدنها و كشورها مورد در اصل همين.بود عالم
عنوان به لندن در گرينويچ نصفالنهار كه آن از پيش.بود
ديدگاه به جهان مركز بگيرد ، قرار مبنا صفر جغرافيايي طول
در.داشت بستگي نقشه ترسيمكننده فرهنگي و جغرافيايي
جهان ، مركز عنوان به سرزمين اين كرهاي ، اوليه نقشههاي
عنوان به جهان نقاط ساير و مياني پادشاهي عنوان به چين
جنگهاي طول در.بودند شده ترسيم حاشيهاي سرزمينهاي
جهان مركز را بيتالمقدس مسيحيت جهان نقشههاي صليبي ،
رم به راهها همه روم ، امپراتوري زمان در و ميداد نشان
سه بازتاب وسطي قرون در اروپايي نقشههاي.ميشد ختم
و رومي مديريت يوناني ، دانش يعني بود ، غربي تمدن بنيان
.مسيحي دين
سبب وسطي قرون در اسلامي تمدن پيشرفته علم و چينيها كمك
تهران موزه در كه نقشه ترسيم ابزار.شد علم اين پيشبرد
آن اقلام چشمگيرترين از يكي است ، شده گذاشته نمايش به
كه بودند باور اين بر مدتها نقشه طراحان از بسياري.است
جهان كشف اما دارد ، وجود آفريقا و آسيا اروپا ، قاره سه
نقشه طراحان سرعت به استعماري قدرتهاي كه شد باعث جديد
دليل گيوم سال 1696 دربفرستند سرزمينها اين به را
آن غرب قسمت كه كرد ترسيم را شمالي آمريكاي نقشه فرانسوي
به كه را متعدد آبراههاي وجود وي كه چند هر بود ، ناتمام
فرانسويان.بود گرفته نظر در ميريخت ، آرام اقيانوس
تفوق نقشهها ، اين داشتن نگه پوشيده با بودند اميدوار
سال 1700ژان در اما كنند ، حفظ قدرتها ديگر بر را خود
از دليل نتيجه در.كرد برملا را چيز همه نويسنده باپتيست
و كشورها سياسي رهبران.كرد شكايت علمي دزدي اتهام به وي
نقشههاي به پادشاهان.داشتند متفاوتي نيازهاي نظاميان
دريانورداني كه حالي در بودند ، علاقهمند قارهها تمام
به ميشدند ، اعزام سرزمينها ساير استعمار براي كه
تا كسي اقيانوسيه ، مورد درداشتند نياز محلي نقشههاي
هرچند نداشت ، اطلاعي سرزمين اين وجود از آن اكتشاف زمان
منطقه آن در بزرگ زمين توده يك بودند بسياريمعتقد كه
شكل نقشهها از بسياري اكتشاف ، اين از پيش تادارد وجود
حدود سالهاي تا.ميدادند نشان دلخواه به را قاره اين
توسط استراليا دقيق نقشه كه كشيد طول 18031798
.شود تهيه متيوفليندرز
نقشه از جاهايي همچنان نيز نوزدهم قرن در حال اين با
سال در انگليسي نامي نويسنده كنراد جوزف.بود ناقص جهان
به زيادي علاقه بودم ، جوان وقتي":نوشت اينگونه 1902
وجود زيادي خالي مناطق هنوز روزگار آن در.داشتم نقشهها
فراواني اهميت از آنها كشف ميرسيد نظر به و داشت
".است برخوردار
.داد ارتقا جديد سطحي به را نقشه طراحي علم فضا عصر آغاز
در صحرا و آمازون مناطق در جزئيات برخي شد معلوم زودي به
اطلسهاي در.بود نقشه طراحان ذهن زاييده صرفا آفريقا
گلن جان آمريكا معروف فضانورد.شد حذف جزئيات اين بعدي
كاناوران كيپ فضايي پايگاه از فضاپيما بر سوار كه هنگامي
ببينم طوري را فلوريدا تمام ميتوانم":گفت رفت ، فضا به
در را مبهم نكات برخي فضايي تحقيقات ".است نقشه گويي كه
توانستند ماهوارهها.داد نشان نيز قديمي پديدههاي مورد
باستاني مسير الكترومغناطيسي ، تكانههاي از استفاده با
.بيابند را نيل رود
شد منتشر سپيده در رويشي فشرده لوح
مناطق بازسازي فيلمهاي و تصاوير مجموعه فشرده لوح
"سپيده در رويشي" عنوان تحت تحميلي جنگ از آسيبديده
رياست تحميلي جنگ شده بازسازي مناطق امور دفتر توسط
.شد منتشر مقدس دفاع هفته مناسبت به و جمهوري
دوران تصاوير از نمادين عكس قطعه شامل 250 فشرده لوح اين
بازسازي از مستند فيلم نيز 10 و بازسازي و مقدس دفاع
تصاوير ، اين از بخشياست تحميلي جنگ شده بازسازي مناطق
.كنونيآن جنگزدهباوضعيت مناطق داردازتخريب مقايسهاي
فشرده لوح اين در جنگ و جبهه عكاس برتر 40 آثار از
زواياي و ابعاد از برخي به ميتوان آن در كه شده استفاده
اين از تعدادي.كرد اشاره باطل عليه حق ساله نبرد 8
شركت عكس بينالمللي مسابقههاي در اين از پيش تصاوير ،
.كردهاند دريافت را جوايزي آن ، عكاسان و كرده
كودكبرگزار جهاني روز پاسداشت مراسم
ميشود
كودك ، 14 جهاني روز بزرگداشت مراسم:فرهنگي علمي گروه
و كودكان هنري آفرينشهاي مركز در امسال ماه مهر
.ميشود برگزار نوجوانان
مراسم اين در نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون
ويژه ميزگردهاي چون ، متعددي برنامههاي برپايي با
اجراي كتابو و نقاشي نمايشگاههاي برپايي كودكان ،
.ميدارد گرامي را روز اين موسيقي
عناوين با كودكان ويژه مختلف ميزگردهاي برگزاري
- كودك" و ،"رايانه - كودك" "مدرسه -خانه - كودك"
كودك جهاني روز برنامههاي جمله از "مهاجرت - قوميت
.است
آثار از نمايشگاهي همچنين كودك جهاني روز مراسم در
و كودكان فكري پرورش كانون اعضاي برگزيده
نمايشگاه و جهاني مسابقات و جشنواره در نوجوانان
كودك حقوق با ارتباط در عكاسان خانه همكاري با عكس
مقيم خارجي دانشآموزان هنري فرهنگي آثار.ميشود برپا
ژاپن ، فرانسه ، ايتاليا ، آلمان ، كشورهاي حضور با ايران
به ايراني منتخب مدرسه دو و تطبيقي مدارس سودان ،
قالب در افغانستان غرفه و فلسطين غرفه همراه
.ميشود گذاشته عموم بهتماشاي نمايشگاه
اجراي چهار نقالي ، قصهگويي ، آزاد كارگاههاي برپايي
تئاتر مركز در "شادي صندوق چهار" نمايش رايگان
از نوجوانان سنتي موسيقي اجراي مهر ، روز 16 در كانون
در خراسان و كردستان بلوچستان ، و سيستان استانهاي
روز اين مناسبت به شده بيني پيش برنامههاي زمره
مهرماه از 14 كودك جهاني روز بزرگداشت مراسم.است
ظهر بعداز تا 6 صبح ازساعت 9 و روز دو مدت به جاري
.ميشود برگزار
بهمن درفرهنگسراي كودك جهاني روز جشن
مناسبت به "بهمن" ورزش فرهنگسراي فرهنگي خدمات مديريت
برگزار متنوع و شاد برنامههاي كودك ، جهاني روز مهر 16
.ميكند
براي) شعار با برنامه ويژه عمومياين روابط گزارش به
برپايي با (بسازيم شايسته جهاني كودكان ياري به و كودكان
براي شادي از سرشار و بهتر دنيايي ساختن در بزرگ جشن
.دارد ادامه شب از پاسي تا صبح ساعت 8 از كودكان
-نقاشي ايستگاه -قلابي دكتر و باهوش خرگوش تئاتر اجراي
و نويسندگان از دعوت -شببازي خيمه اجراي -نقاشي مسابقه
اجراي -بانو گل و تپل برنامه اجراي -كودك كتاب ناشران
پخش -ايران بچههاي خياباني تئاتر -گربه و موش برنامه
اجراي -كودك كتاب نمايشگاه -راپيد توسط كودكان موسيقي
يكي بود يكي) باز محوطه در سينمايي فيلم -اكروبات برنامه
برنامههاي و پسر خردسال ورزشكاران برنامه اجراي -(نبود
از فرهنگسرا باز محوطه و سالنها در ديگر ويژه و خاص
.است جشن مراسم ديگر
درشيراز كودكان شادي كاروان
روز گراميداشت مناسبت به كودكان شادي كاروان
راه به شيراز درخيابانهاي پنجشنبه روز كودك جهاني
.افتاد
تزيين اتوبوس دو روزپنجشنبه اوليه ساعتهاي از
خودرو همراه 50 به واخلاقي بهداشتي پيامهاي شدهبه
مهد از 75 نمايندگي به را كودك بر250 كهافزون
حركت به شيراز خيابانهاي در ميكرد ، حمل كودكشيراز
.درآمد
انتظامي نيروي مامورين وسيله به كه خودروها اين
با را خود اخلاقي و بهداشتي پيامهاي ميشد همراهي
بهصورت مخدر مواد و اعتياد انزجاراز همچون مضاميني
و چهارراهزند قصردشت ، فلكه مسيرهاي در اطلاعيه
.توزيعكردند شيرازي شهروندان بين (ع)امامحسين ميدان
به فارس بهزيستي سازمان سوي از شادي كاروان اين
شيراز خيابانهاي در كودك جهاني روز گراميداشت مناسبت
.افتاد راه به
برپا مهرماه تا 16 كودك 10 جهاني روز آيين برگزاري
.ميشود
كودك جهاني روز مهرماه با 16 مصادف اكتبر هشتم
.است شده نامگذاري
مدارس در رايگان رساني خدمات طرح
اجراميشود كشور استثنايي
و آموزش سازمان رئيس آموزش معاون:فرهنگي علمي گروه
رايگان سرويسدهي طرح اجراي از كشور ، استثنايي پرورش
جديد تحصيلي سال در استثنايي مدارس دانشآموزان به
.داد خبر
را كشور استثنايي مدارس دانشآموزان تعداد بخش معين
اين:افزود و كرد اعلام نفر هزار از 72 بيش
به كشور سراسر در آموزشي واحد در 934 دانشآموزان
.دارند تحصيلاشتغال
در تمدنها گفتوگوي قطعنامه پيشنويس
شد
منتشر ملل سازمان
پيشنويس سهشنبه روز ملل سازمان:علميفرهنگي گروه
مجمع عنوانسند به را تمدنها گفتوگوي قطعنامه
.كرد منتشر عمومي
اصلي پيشنهاددهنده كه ايران اسلامي جمهوري بر علاوه
كشور ميباشد ، 74 ملل سازمان به تمدنها گفتوگوي
.هستند شده ياد قطعنامه نويس پيش باني نيز دنيا ديگر
اردن ، اتريش ، از عبارتند كشورها اين از برخي
بلژيك ، آذربايجان ، ارمنستان ، الجزاير ، افغانستان ،
هند ، مصر ، فنلاند ، فرانسه ، كوبا ، دانمارك ، بلغارستان ،
ايتاليا ، كويت ، ليبي ، ژاپن ، لبنان ، عراق ، اندونزي ،
انگلستان ، روماني ، روسيه ، سودان ، سوئد ، ايرلند ،
.اسپانيا و ونزوئلا
اصول اهداف ، بخش دو حاوي تمدنها گفتوگوي قطعنامه
نخست بخش در.است عمل برنامه و مشاركتكنندگان و
انساني ، تعاملات ميان تساهل و عدالت برابري ، ترويج
و حفاظت و تمدنها ميان متقابل تفاهم و درك تقويت
از برخي بهعنوان اساسي آزاديهاي و بشر حقوق ارتقاي
.است شده ذكر قطعنامه اين اهداف
دولتها ، ملل ، سازمان از نيز عمل برنامه در
است شده خواسته جهاني موسسات و غيردولتي سازمانهاي
همت تمدنها گفتوگوي ايده اجراي و ارتقا به نسبت
هنرمندان ، و روشنفكران تبادل زمينه در و كنند
علمي ، المپيادهاي و سمپوزيومها همايشها ، برگزاري
ارتقاي و ديگر تمدنهاي تاريخ و زبان گنجاندن
فرهنگهاي و تمدنها ميان تاريخي و فرهنگي جهانگردي
.آورند فراهم را لازم تسهيلات گوناگون
|